Haluaisin ymmärtää nykyistä tilannettani - työuupumus uhkaa jo vakavasti. Kävin työterveyspsykiatrillakin ja hän esitti näkemyksen, että esimiehelläni on ehkä narsistisia taipumuksia.
Teille, joilla on vastaavia kokemuksia, muutama esimerkki työpaikaltani:
- kukaan työkavereitastani ei uskalla (paitsi minä tollo uskalsin) sanoa, jos on esimiehen kanssa eri mieltä. Ei, vaikka kyse olisi jostain, millä ei ole työelämän kanssa mitään tekemistä
- esimies ei siedä sitä, että pitemmän työkokemuksen takia tiedän ammatistani joiltain osin enemmän kuin hän: vääntää väkisin mustaa valkoiseksi eli ei anna periksi, vaikka lakiteksti sanoisi asiasta mitä
- esimieheni on siis noussut tästä samasta tehtävästä esimieheksi aika lyhyellä koulutuksella
- esimiehelläni on suosikit ja inhokit: suosikeilla on vähemmän töitä kuin inhokeilla (arvatkaapa, kumpaan ryhmään kuulun ;D )
- työpaikan säännöt vaihtelevat: kaikkia töitäni ei enää esim. laskuteta asiakkailta (ihan uusi sääntö: teettää paljon töitä, mutta ei näy esimiehen esimiehelle eteenpäin epäreiluna tehtävänjakona)
- saattaa sanoa, ettei minun pidä ammattitaitoni vuoksi osallistua palaveriin, vaikka olisi pitänyt osallistua (siis ihan vaan v...ili) tai pitää palavereja niin, että en pysty työaikani aikana niihin osallistumaan. Työajat siis vaihtelevat tässä työpaikassa
- jos kysyn, miten pitää tehdä valitsee varmasti sen minulle työläimmän vaihtoehdon: palaverissa on sitten saatettu sopia myöhemmin ihan toisenlaisesta tavasta
- jos esim. suuttuu jostakin, niin mikään ei suju. Pitäisi hirveästi lepytellä ja olla nöyrä
Mutta toisaalta hän on osaa olla hyvin empaattinen: kyselee perheen kuulumisia ja jakaa kokemuksiaan. Hänellä on kokemusta vähän eri osa-alueesta kuin minulla aiemmissa tehtävissään, joissa hän on todella taitava.
Lopputuloksena oloni on kuin koiralla, jota toisella kädellä silitetään ja toisella jalalla potkitaan. Lopputuloskin on aika sama: alan olla kohta ihan sekopäinen. Myönnän, että nöyryys ei ole vahvimpia puoliani. Töitä on ainakin niin paljon, että tiedän, että tästä työmäärästä en selviä, enkä oikein jaksa uskoa, että asiasta pystyisi neuvottelemaan.
Onko esimieheni narsisti?
6
290
Vastaukset
- kuhakysyin
mitä jos oletkin itse narsisti. Jos esimies pitäisi sinua huippuna, ottaisi mukaan joka palaveriin järjestäisi sinulle parhaat tai vähintääkin hyvät hommat. Kehuisi ammattitaitoasi jne. olisko se semmosta kohtelua mitä ansaitset? :) Ja jos ne toiset työntekijät ei sanokkaa siks vastaa et ne on samaa mieltä..
- fakjuusads
ei diagnooseja voi netissä jakaa.. ja sitte se että narsisti o aika loppuun kulutettu syytös nykypäivänä. Jos et tule ihmisen kanssa toimeen nii ota lopputili.
- Valitettavasti
Esimiehesi vaikuttaa narsistilta. Kuvaamasi tapahtumat ovat narsistin toimintatapoja. Empatiaa he eivät tunne, mutta osaavat näytellä sitä erittäin taitavasti. Myöskään aitoon vuorovaikutukselliseen keskusteluun heidän kanssa ei pysty. Pikku hiljaa itsetuntosi viedään ja sairastut. Kannattaa alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Tsemppiä!
- onhan_plan_B
Narsistipomoa ei voi voittaa. Hänen kanssaan ei kannata kilpailla kuka on oikeassa. Se ei toimi. vähän kuin nettipalstan trolli. Aina oikeassa. Käyttää jatkuvasti "minä" sanaa. Sinulla tulisi olla plan-B eli pakosuunnitelma esimerkiksi uuteen työpaikkaan aina valmiina. Narsistin kanssa pitää keskustella ammattiasoista. Narsistille ei tule kertoilla liikaa yksityisasiota. Narsistin kanssa ei ole syytä liikaa ystävystyä. Narsistilta puuttuu empatia täysin. Se mikä tuntuu empaattiselta ei sitä ole. Narsisti etsii aina hyötyä itsellensä kun kerrot kotiasioista yms. Hän pelaa koko ajan omaan pussiinsa. Ole tarkana. Kannattaa välttää työpaikkajuoruilua. Narsisti osaa erinomaisesti tunnistaa juorut ja itsensä kritisoinnin, koska hän kuluttaa suuren osan työajastansa juorujen metsästykseen. Nappaa sana sieltä ja sanan täältä ja yhdistelee asioita erittäin taitavasti. Narsistin egoa pönkittää jos häntä kehuu pikkaisen välillä jostain jutusta. Kuulostaa ruskeakieliseltä, mutta tepsii myös. Narsisti kun uskoo aina kaiken kehumisesi selviönä. Vähän sokeria oikea-aikaisesti, niin tulet paremmin toimeen. Suurin osa pomoista on hyviä. Joukkoon mahtuu toki monta mänttiä pomoa. Mänttiys ei vielä kuitenkaan tee pomosta vielä narsistia. Mahdoton sanoa on pomosi narsisti. Hankala nyt ainakin.
- kutsumustyössä
Minun esimiehellä on samoja (narsistisia) piirteitä. Hän on myös kiinnostunut miten minulle kuuluu ja kannustaa kovasti elämässä eteenpäin. On ollut ihan syvällisiä keskustelujakin. Sitten kun on tullut joku asia, jonka takia tarvitaan joustoa(lue vapaata). Esimerkiksi terveyskeskuskäynti tai hammaslääkärikäynti on hän kuin toinen ihminen, Vapaata ei meinaa saada. Viimeksi kun tarvitsin hautajaisvapaata esimies vauhkoontui. Työpaikka ei mene nurin yhden työntekijän poissaolon takia.
- PöljäJaMuutenkinVästi
Paljon menee pieleen jos edes hautajaisissa ei jousteta. Ollaanko silloin vapaita ihmisiä ollenkaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915