Milloin dieselauto kannattaa?

löpökaara

Kuinka paljon pitäisi vuodessa ajaa dieselautolla enemmän kuin bensa-autolla että olisi kannattavaa omistaa dieselauto, henkilöauto siis? Jotkut sanovat että tulee aina halvemmaksi koska kulutus on pienempi ja diesel muutenkin halvempaa.

16

7064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omaauto

      Laske. Hankintahinta, käyttömaksu, huollot, polttoaineet jne
      Saat kokonaishinnan molemmille esim 5-vuoden ajalle. Kumpi on halvempi?
      Karkeasti voisi kuvitella, että 10,000-15,000km/a on raja jonka jälkeen diesel on hieman halvempi.
      Itse laskin oman auton osalta, että pitää ajaa lähes 18.000km/a jotta diesel olisi halvempi. Ajan bensalla 5,8l/km kulutuksella noin 15.000km vuodessa.

    • riippuumonesta

      No ei kannattavuutta voi katkoa pelkästään jonkin kilometrirajan mukaan.
      Meillä on perheessä nyt 2 dieseliä. Toiseen tulee vuosittain 30-40tkm ja toiseen 15tkm.

      Meillä vaikuttaa kilometrien ohella asuntovaunun ja peräkärryn vetäminen eli diesel tekee sen paremmin ja taloudellisemmin.
      Suurin osa ajosta on moottoritiellä ja noin puolet vuodesta ajetaan n.120km/h, dieselkoneessa ei vaikuta nousevat kierrokset niin rajusti kulutukseen kuin bensiinissä.
      Lisäksi autojen moottorikoot ja tehot on sellaiset, että vaikka toisella ajetaan 15tkm vuodessa on se jo edullisempaa tehdä dieselillä.

      • tasaista.kehräystä

        Yli 40:nen vuoden bensiinin läträämisen jälkeen päätin siirtyä dieseliin, kun ajomäärä on kuitenkin 20-25 tkm vuositasolla. Siihen sisältyy melkoisen paljon taajama-ajoa, missä kulutusero dieselin hyväksi on paljon suurempi kuin leppoisalla maantiepätkällä. Lisäksi vaakakupissa painaa tuo matkailuvaunun veto ja satunnainen muulin nyhtäminen.
        Bensa-automaatti oli toki vahva ja vaivaton, mutta dieselin vääntö on vielä herkullisempaa, varsinkin kun siinäkin automaatti tekee todella samettisia vaihtoja. Ei ole töks-töks-DSG.


    • Bensiin

      Mitä siinä sitten säästää vuositasolla jos ajaa esim. 2000 km yli sen kriittisen rajan?

      • E220_CDI

        Eikös tuo ole hyvä tilanne, kun valinnan voi tehdä ihan muilla perusteilla ilman merkittävää kustannuseroa? Ei mene pahasti pieleen kun ostaa sen mikä tuntuu mukavammalta.

        Eri asia, jos menee vuosittain 20.000 km yli tai alle dieselin break-even rajan, jolloin rahallinen ero kasvaa niin suureksi, että se alkaa määrätä ainakin minun valintojani varsin vahvasti.


      • Bensiin
        E220_CDI kirjoitti:

        Eikös tuo ole hyvä tilanne, kun valinnan voi tehdä ihan muilla perusteilla ilman merkittävää kustannuseroa? Ei mene pahasti pieleen kun ostaa sen mikä tuntuu mukavammalta.

        Eri asia, jos menee vuosittain 20.000 km yli tai alle dieselin break-even rajan, jolloin rahallinen ero kasvaa niin suureksi, että se alkaa määrätä ainakin minun valintojani varsin vahvasti.

        No, sitähän minä vähän tarkoitinkin, että onko järkeä laskeskella jotain 50-100€ vuosittaista tappiota tai voittoa verrattuna johonkin muuhun kulkupeliin.
        Minä olen aina ajanut bensalla, eikä diesel tule pieneen mieleenkään.
        Kilometrimäärät on maltilliset joten suurempi kulutuskaan ei hetkauta.


      • DieselForTheWin
        Bensiin kirjoitti:

        No, sitähän minä vähän tarkoitinkin, että onko järkeä laskeskella jotain 50-100€ vuosittaista tappiota tai voittoa verrattuna johonkin muuhun kulkupeliin.
        Minä olen aina ajanut bensalla, eikä diesel tule pieneen mieleenkään.
        Kilometrimäärät on maltilliset joten suurempi kulutuskaan ei hetkauta.

        Bensalla pestään pensselit ja diisselillä tehdään voimaa!


    • E220_CDI

      Kuten yllä nimimerkki riippuumonesta ihan oikein toteaakin, ei ole olemassa mitään kilometrirajaa. Ainoa toimiva nyrkkisääntö on, että sellaista ei ole. Valintaan vaikuttaa ainakin bensa- ja dieselmoottorin hyvyys ja mitoitus, vakuutukset ja käytön ja omistalisen kulut sekä auton koko ja ajotapa.

      AutoBild aiemmin tänä vuonna vertaili useita erilaisia autoja bensa- ja dieselversioina. Parhaiten dieseleinä menestyvät olivat bensaversiota edullisempia jo nollakilometreillä, parhaat bensa-autot pitivät dieselversionsa kustannuksissa takanaan jopa 40.000 km vuotuiseen ajomäärään saakka.

      Dieselin hyötysuhde on parhaimmillaan bensamoottoria parempi. Jos haussa on pieni auto vaatimattomalla suorituskyvyllä, jää bensakoneen hyötysuhdepenalti pienemmäksi kuin isoa painavaa rohjoa kiihdyteltäessä. Silti eri valmistajien rakenteilla on niin paljon eroa, että yhtä ainoaa vertailukerrointa ei voi rakentaa.

      Valitse pari muut tarpeesi täyttävää autoa lähempään tarkasteluun, jossa vertaat sinulle muuten sopivia malleja eri moottoreilla.

      Yksi hyvä ja ainakin minulla toimiva simulointityökalu kulutuksen suhteen on saksalainen spritmonitor.de kulutusseurantasivusto, jossa rekisteröitymätönkin käyttäjä pääsee filtteröimään käyttäjien toteutuneita kulutuslukemia riittävällä tarkkuudella korimallin, vuosimallin ja voimalinjan perusteella. Katso ensin Spritmonitorista, sijoitutko omalla sinulle tutulla autollasi käyttäjien vähän, keskimääräisesti vai paljon kuluttavaan viiteryhmään. Sen jälkeen voit katsoa mihin uusilla harkitsemillasi vaihtoehdoilla vastaava kuljettajaryhmä osuu.

    • njet.diesel

      Auton moottorivaihtoa valitessa kannattaa myös ottaa huomioon millaista ajoa sillä ajetaan. Diesel ei ole hyvä kaupunki- ja taajamaliikenteessä eikä lyhyessä ajossa, koska se käy helposti alilämpöisenä ja mahdolliset lisälämmittimetkin menevät tukkoon liian lyhistä sykleistä. Muutaman satasen lämmitinhuolto saattaa olla edessä pahimmillaan joka vuosi.
      Jos keskikoisen perhenauton käyttövoima vero 450 euroa vuodessa niin sillä saa monen tuhannen kilometrin bensiinit eikä tarvitse syksyisin miettiä joko löytyisi talvilaatua jostakin.

      • E220_CDI

        Lisälämmitin kytkettynä vain moottorin käydessä on tosiaan hölmö idea. Kauko-ohjauksella tai ajastimella jo esilämmitys on ilmaista mukavuutta, koska kulutussäästö ensimmäisillä kilometreillä kuittaa lämmitykseen kuluvan polttoaineen ja lämmittimellekin tulee kunnollinen käyntijakso, joka on tarpeen juuri mainitsemastasi syystä.

        Toinen vaikutus dieselin kaupunkiajossa ja pätkäajossa on hiukkassuodattimen puhdistuspolttojen viivästymisessä, kun moottori ei saavuta pitkään aikaan riittävää lämpötilaa puhdistuksen aloittamiseksi. Tätä tavoitellessaan moottori ei tietenkään käytä myöskään start-stop mekanismia. Ja ellei sen dieselauton valmistaja osaa asiaansa, ei tarkenemisessakaan ole kehumista. Jos taas osaa, niin Webastot ja sähkövastukset pitävät kyllä auton lämpimänä, mutta tankistahan sekin on pois. Siksi dieselin säästö jää tosiaan talvisessa kaupunkiajossa pienemmäksi kuin lämpimällä kelillä.

        Oma reseptini on ilmanotot tukkoon lähes kokonaan ja Webastolla vähintään 10 minuutin esilämmitys ennen käynnistystä ja sen jälkeen poltin saa tohottaa vielä muutaman minuutin että nesteen lämpötila nousee yli 50 asteen. Tällä reseptillä jäi viime talvena 6 litraa sadalle tankillinen näkemättä, vaikka pari kertaa meni jo 5.9. Eikä varmaan kymmentä kertaa lähdetty koko talvena kylmällä autolla.

        Talvidieseliä ei tarvitse etsiä, koska kotimainen valmistaja toimittaa omille asemilleen kuhunkin keliin sopivaa laatua. Talvella etelään päin ajavan kannalta tosin talvikelissäkin yli 1400 km tankki on mukava, koska pääkaupunkiseudulta kotiin päin lähtiessä ei tarvitse bongailla harvoja toimivaa polttoainetta myyviä asemia, vaan voi ajaa saman tien takaisin kotiin ja tankata joskus seuraavalla viikolla töistä palatessaan.

        Ajoneuvoveron merkitys on todellinen, mutta se riippuu vertailtavista autoista. Meillä on kaksi isoa ja mukavaa autoa, toinen bensalla, toinen dieselinä. Tai no, ahdas ja hidashan se bensa-auto tuohon vielä isompaan ja mukavampaan dieseliin verrattuna on. Ja näiden kahden ajoneuvoveron ero on alle 250 €, jonka diesel ottaa kiinni noin 4000 km matkalla, eli jo kolmannella tankillisellaan.

        Vähän kuluttavat bensa-autot tahtoo olla aika pieniä. Sellaista etenkin kaupunkiajoon hakevalle diesel voi olla vähän turha kapine?


    • pysyndieselissä

      Itse en ole laskeskellut, joten teen arvion nyt:

      Vuotuinen ajomäärä 10-15000 km, eli keskiarvona 12500km
      Ajan ässä mersua (diesel) 250hv/600nm) kulutus n. 10l/100km (sekalainen kaupunkipainotteinen ajo), käyttövoima ja ajoneuvovero n. 1000€/vuosi.

      polttoaine (1,30€/l)= 1625€/v vero 1000€= 2625€/v

      mikäli haluaisin samanlaisen/tehoisen auton bensana, verrokkina voisi olla m-b s 430 (279hv/400nm) kulutus (arvio sekalainen kaupunkipainotteinen ajo) 14,5 l/100km vero n.500€/v

      polttoaine (1,55€/l)=2809€ vero 500€=3309€/v

      Laskelma on siis karkea arvio, eikä siinä ole huomioitu kuin polttoaineen ja ajoneuvoveron osa, mut pikaisesti voisi todeta, että ainakin minun kohdalla diesel kannattaisi jo alle 10tkm vuotuisella ajomäärällä.

      Vertailuissa täytyy ottaa huomioon auton koko/teho, eli jos ajaisin tuon 12500km suzuki altolla, takuulla tulisi halvemmaksi kuin nykyinen autoni, mutten tahdo;)

      • J.n_Armosta

        Ammatin puolesta tullut moneenkin kertaan asiakkaan kanssa tuota laskeskeltua... samanlaisista verrokeista puhuttaessa, ajomäärä 15000km alkaa olla se raja, jolla ajomäärällä diesel tulee halvemmaksi kuin samanlainen (merkki, malli) auto bensiini käyttöisenä.

        Hienosäätöä sitten onkin lisätä muuttujia laskelmaan vaikkapa teho/vääntö, mahdollisia huoltokustannuksia (tulevia/ennakoitavia), vaihteistovariaatiot automaatti/manuaali, pikkuisen isompi tai pienempi moottorikoko, hieman eri merkkinen tai mallinen vrt. "vastaava" muu merkki... mutta karkeasti voi tuota 15000km/vuosi pitää käännekohtana dieselin hyväksi.


      • pysyndieselissä
        J.n_Armosta kirjoitti:

        Ammatin puolesta tullut moneenkin kertaan asiakkaan kanssa tuota laskeskeltua... samanlaisista verrokeista puhuttaessa, ajomäärä 15000km alkaa olla se raja, jolla ajomäärällä diesel tulee halvemmaksi kuin samanlainen (merkki, malli) auto bensiini käyttöisenä.

        Hienosäätöä sitten onkin lisätä muuttujia laskelmaan vaikkapa teho/vääntö, mahdollisia huoltokustannuksia (tulevia/ennakoitavia), vaihteistovariaatiot automaatti/manuaali, pikkuisen isompi tai pienempi moottorikoko, hieman eri merkkinen tai mallinen vrt. "vastaava" muu merkki... mutta karkeasti voi tuota 15000km/vuosi pitää käännekohtana dieselin hyväksi.

        Juurikin siksi toin ilmi, että olen laskelmani (erittäin pikaisen) tehnyt juuri minun kohdallani, itselleni tärkeää (ei välttämättä muille) ajomukavuuden vuoksi on iso hiljainen auto, automaattivaihteet ja riittävä käytännön suorituskyky (vääntö alakierroksilla), ilman ns. "huudattamista". Painotin, että vertailtaessa diesel/bensa, tulee ottaa huomioon myös henkilökohtaiset mieltymykset.

        Yhtä kaikki, minun henkilökohtaisilla mieltymyksillä diesel tulee polttoaineen ja veron osalta edullisemmaksi vaihtoehdoksi jo alle 10tkm vuosittaisella ajomäärällä.


    • Tdivääntö

      Pienessa bensassa on nykyisin yli 200eur vero vuodessa voi olla 250eur.

      Minulla dieselissä henkilöautossa n 150hp ja 350nm on 300eur enemmän.

      Diesel kuluttaa matka-ajossa n 1.5L -2 vähemmän ja kuormitettuna voi olla eroa enemmän.

      Diesel tottakai edullisempaa ja pitäisi halventua kohta lisää.

      Tuntuu että näillä päivittäisillä n 14tkm vuotuisilla ajoilla dieselillä ajo säästää rahaa ja luontoa samalla.

    • Bensa_forever

      Ihan pikkusäästön takia ei kannata jyristellä meluisalla ja laiskalla dieselillä. Yleensä dieselillä ajetaankin vain siksi, että haetaan säästöä.

      Joku hinta kannattaa laskea sillekin, että joutuu sietämään dieselin melua, kylmyyttä, laiskuutta ja jatkuvaa vaihtamisen tarvetta.

      • naku_jyrää

        Minulla tuo dieselillä ajo maksaa vähän enemmän, kuin vastaavalla bensaversiolla. Vuodessa tulee kilomtrejä vain alle 15.000. Kokeilin kumpaakin moottoriversiota aikoinaan, ja päädyin dieseliin aivan sillä perusteella, että iso dieseli on aivan ylivoimaisen mukava ajettava. Tehoa löytyy jo tyhjäkäynniltä, ja sitä riittää nilkkaa ojentamalla. Äänestä et sisällä erota, kumpi moottori on nokalla, eikä edes, onko alla nastat vai kitkat. Kauko-ohjattava Webasto antaa lämpöä nopeasti tai vaikka etukäteen, miten haluaa. Vaihtamisestakaan ei ole haittaa, sillä automaattihan sen tekee sulavasti. Jos vähän maksaa, niin kyllä maistuukin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      352
      2816
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1058
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe