kaappikello tai käkikello asunnossa

ystävyyttäni

Minä omistan useita kaappikelloja, joista suurin osa vedettäviä. Kommentteja, että kelloja olisi ikävää kuunnella seinän taakse, en ole kertaakaan vuodesta 2007, josta asti kelloja olen omistanut, kuullut. Kukaan ei ole sanonut, että onpa ikävää kuunnella kellojasi. Päinvastoin olen saanut kiitosta ja uteliaimmat ovat kuunnelleet kellojeni soittoa oven takana. Kysellyt olen alakerran ja yläkerran naapurilta, kuuluuko soitto. Ei kuulu, sanoivat. Sittenkin olen kuullut, että muutamat muutkin naapurini ovat ostaneet kaappikellon itselleen ja ovat kellostaan ylpeitä. Mitä minä ajattelen kellostani?
Kello korvaa äitini, jonka puhetta en enää kuule ja joka puhuu jatkuvasti taukoamatta usein. Se toimii ystävänä, joka kuuntelee ja jota voi hiljaisuudessa kuunnella, haukutkin se ottaa vastaan ja myös kiitokset. Se kertoo ajan tarkasti ja on illalla sanomassa hyvää yötä viimeisenä ja aamulla toivottamassa hyvää huomenta. Se kätkee sisäänsä salaisuuksia ja pitää ne omana tietonaan. Se ei juoruile. Arvon antoa lisää sen harvinaisuus, vaikka kelloni on kirpputorikamaa, mutta ehjä ja hyvässä kunnossa. Osaan arvostaa kelloni ääntä. Sellaista toista ei ole joka asunnossa talossamme ja sen tietää moitiskelijatkin. Kun suututtaa, laitan kelloni soimaan, kun iloitsen, kerron senkin kellojeni avulla. Kun olen uneton, herätän muut soittamalla kellollani tasatuntilyönnit aamuyöllä ensimmäisenä ja siihen yhtyy parin asunnon kaappikellot. Sopii kokeilla ystävyyttä kaappikellon tai käkikellon kanssa. Tulee uusia elämyksiä ja uutta ääntä taloon, suosittelen.

8

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvonantoa

      Niinpä minäkin kaveeraan kaappikelloni kanssa. Se pn pieni ja hiljainen kaveri, jota kuuntelen ja katselen. Sen arvon tiedän ja sitä parempaa saa hakea.

    • kellotkellot

      Kellon omistaminen tietää vastuuta kellosta ja on huomioitava herkkäkorvaisia naapureita, jotka eivät pidä minun rakastamastani kellosta. Vaikka minä rakastan kellojani, myös kirpputorilöytöjä, niin niiden ääni ei normaalin seinän läpi kaiu, mutta on olemassa seinämateriaaleja, joita yhtiöt käyttää korjatessaan ja rakentaessaan kerros ja rivitaloja ja joiden läpi pieraisukin kuuluu ja naapuri vastaa kyllä. Siksi minä soitan kellojani päivällä ja nykyään myös yöllä, sillä meidän naapurimme kestää vanhojen kellojen soiton äänen. Kerran taas sama toistuu, joka aiemminkin tapahtui. Eilen kaikki päässäni ja jos ei lähtenyt päästäni, niin kaiku toi naapurista: Naapuri heräsi kolmen lyönteihin ja minun patterikelloni soitti ave mariaa ja makuuhuoneen kelloni kumisi sekä olohuoneen pikkukello seinällä löi aikaa ja kaikki toistuu vesiputkien kautta naapuriin. Naapurin rouva nousi, soitti ovikelloa kuusi kertaa, koputti ovea ja huusi postiluukusta: Laita kello hiljaiseksi. Lopulta hän potkaisi ovea. Alakerran naapuri häiriytyi ja nousi yläkertaan ja kehotti toista naapuria menemään nukkumaan. Kehotuksen saatuaan toinen naapuri lähti kotiinsa ja nukahti aamuyöllä ja aamulla nukkui rokuliin. Oli töissä pari tuntia myöhempään kuin tavallisesti. En jostain syystä ole kuullut kelloani ja samoin alakerran ja yläkerran naapurit eivät kuuntele kellojaan, vaan pitävät kaappi ja lattiakaappikellonsa yön päällä soimassa. Tämä naapuri tottuu olohuoneen junghansiin vähitellen ja oppi pitämään siitä. Nyt hänelle tuotti hankaluuksia kuunnella ave mariaa ja kuminaa. Kun kellon ääneen tottuu, siitä oppii pitämään ja se ei häiritse mitenkään. Uusavuttomat eivät osta kelloa, kuten eräs naapurini, joka ennen vanhaan jatkuvasti valitteli isännöitsijälle ja tämä kehotti ostamaan oman kaappikellon ja kuuntelemaan sitä ja valitukset loppuivat sieltä kokonaan. Kannattaa kokeilla. Nyt hänen kelloaan kuuntelee entiset kaverit ja juoruilevat.

    • kaapistaKuultua

      Kaappikelloon voi vaikka rakastua ja sitä voi jopa rakastella.

    • neljäuljasta

      Voihan siihen tietysti rakastua ensi silmäyksellä. Silloin kun näkee kellon liikkeessä, tietää, onko tuo minun kelloni. Joko kello miellyttää, tai sitten ei. Jotkut etsivät itselleen mieluista kelloa vuosikaudet. Sitten se vanha iänikuinen kello seinällä vie.voiton. Sen ääni on tuttu ja turvallinen ja se herättää joka aamu pirteään ääneen. Minä opin pitämään junghansistani ja kelloliikkeestä ostamastani käsin vrdettävästä kellostani ja ne miellyttivät ensi alkuun eniten. Sitten sain 25 vuotta sitten ostamani kellon ja muutaman muun ja pidän päällä ainoastaan yhden tai kaksi kerrallaan joka päivä, mutta toisinaan irrottelen ja laitan päälle neljä uljasta sotilasta, jotka näyttävät aikaa ja kaapin paikan naapureille.

    • patterikaappikello

      Niinpä, kaapin paikka on näytetty, on ollut hiljaista, pidin kelloni joka toinen päivä päällä. Vain patterikellot soivat aikaa. Patterikellon messingin kaiku äänessä kuuluu läpi asuntoni. Minua miellyttää patterikelloissa vanha, jo aikansa elänyt erittäin hyväkuntoinen puukello. Se soi edelleen neljännes vuosisadan jälkeenkin.

    • säOotSittenIhana

      Muoti/kauneus/kellot ja yksipuhelu kaappikelloista, hyvin sä vedät.

    • Kugguuööööö

      Minäkin tulin kaappikellosta ulos. Oli todella hyvä juttu. Olen tullut joskus pienenä käkikellostakin.Sinne se käki jäin äimänkäkenä kun läksin.

    • vedettäväkello

      Mitäs sitten. Nyttten kaappikellot on päällä, mutta kaksi on mulla sellaista, että ne vaatii tasaamisen, ennen kuin ne käyvät eli kellon asento on oltava juuri eikä melkein oikeassa asennossa, muuten kello pysähtyy. Kellon ääni on erilainen eri asennoissa, sen tikkaaminen on erilaista eri asennoissa. Vain pystysuoraan laitettuna kello käy moitteettomasti, ei muissa asennoissa, vaan pysähtyy. Sopii kokeilla muihinkin vedettäviin kelloihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      336
      3173
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1662
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1456
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1323
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1083
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      164
      998
    Aihe