Itse en keksi mitään muuta yleispätevää toimintamahdollisuutta kuin se, että geeni tuottaa subjektin mieleen joitakin mielensisältöjä, houkutuksia, fantasioita yms., joita subjekti seuraa ja toteuttaa. Näin täytynee olla, koska teleologista aineen liikettä kohti jotain päämäärää per se ei ainakaan tietääkseni ole olemassa. Kun geeni tuottaa subjektin mielensisällöksi halun päästä johonkin paikkaan, jonkinlaiseen ympäristöön tai seuraan, alkaa subjekti intentionaalisesti toteuttaa halua (ja jatkaa sitä halun toteuttamista niin pitkään, kunnes ehkä joskus tahtoo syystä tai toisesta vapautua siitä).
Jollain ihmeen lailla geenit toimivat myös mentaalisten sisältöjen muistivarastona tai ainakin pääsyavaimena sellaiseen varastoon. Se selittäisi, miten muutaman sukupolven aikana käyttäytymismuutokset voivat periytyä ilman että niitä opetetaan lajin uusille yksilöille. Esimerkkinä munia munivat häkkikanat, jotka aluksi pyrkivät puolustamaan ja hautomaan munimiaan munia, mutta tehotuotantoeläinteollisuuden vallalla olon myötä kanojen käytös muuttui. Televisiossakin näytetyssä kokeessa kana muni ensimmäisen munansa ritilälle ja suorastaan juoksi munan luota pois jättäen jälkeläisensä vapaasti riistäjän poimittavaksi. Voi olla, että näiltä kanaparoilta on jatkuvan lapsenryöstön aiheuttaman mentaalisen surun myötä hoitamiseen ohjaava geeni epigeneettisesti sammunut, ja terveessä ympäristössä geeni aktivoituisi pian uudestaan.
Mutta siis, koska teleologista aineen liikettä ilman mitään intentioita tuskin on olemassa (mutta tietysti jokainen on tervetullut esittämään argumenttinsa teleologisen aineen liikkeen puolesta), niin on mahdollista, että "geneettinen ohjaus" toimii siten, että geenit tuottavat mielensisältöjä subjektin mieleen, ja subjekti vuorostaan intentionaalisesti toteuttaa niitä muuttaen aineen liikettä tavalla, jota materialismi ei voi uskottavasti selittää.
Toimiipa "käytöksen geneettinen ohjaus" yllä esitetyllä tavalla tai teleologisesti, sellainen materialismin mahdollisuudet ylittävä periaate joka tapauksessa romuttaa materialistiset opinkappaleet. Asia, johon ei ole useinkaan kiinnitetty huomiota on se, että materialistit useinkin nojautuvat argumentoinnissaan materialismin mahdollisuudet ylittäviin periaatteisiin, joita he pitävät "luonnollisina". No luonnollisiahan ne ovatkin siinä mielessä, että ne ovat tavallisia ja jokapäiväisiä ja kaikkialla läsnä, mutta materialistisia (täysin sokeita, täysin vailla päämäärää olevia, täysin tietoisuuden vaikuttamattomissa olevia) ne eivät ole. He pyrkivät todistamaan materialismin (ja pyrkimällä de facto falsifioivat oman teesinsä pelkästä kaiken ajelehtimisesta) vetoamalla periaatteisiin, jotka materialismissa eivät ole mahdollisia, kuten päämäärähakuiseksi muuttuva aine.
Materialistisessa maailmassa ei kenenkään olisi mahdollista edes päämäärähakuisesti pyrkiä todistamaan materialismia muuttamalla aineen liikettä niin, että hän ohjaisi tietoisesti kynää tai näppäilisi näppäimistöä uskomuksensa todistamiseksi, jne … Mutta näppäimistöjen käyttö osoittaa lisäksi, että käytöksen ohjaus tuskin on 100% geenien välittämää, eli kaikki käyttäytyminen tuskin nousee vain geeneistä. Onhan näppäimistöjä alettu erittäin sujuvasti ja laajamittaisesti käyttää tiedon levittämiseen, vaikka mitään näppäimistönkäyttögeeniä tuskin on ennen näppäimistöjen kehittämistä ollut lainkaan olemassa (ja tuskin on nytkään).
Käytöksen geneettisen ohjauksen suurin rooli lieneekin lisääntymiseen ja selviämiseen liittyvän informaation välittämisessä subjektin mieleen.
Miten käytöksen "geneettinen ohjaus" voi toimia?
6
126
Vastaukset
- Zetgeist
Geeneistä näköjään haluaa pysyä perään antamattomana suhteessaan antiikin Kreikan filsofien tapaan osittaa maailma tavoiteisiin spiriteihin ja tavoitteettomaan ja tajuttomaan materiaan. Todellisuus taitaa kuitenkin levitä möykkyinä pitkin antiikin jakolinjoja ja ympyröitä..
Tehdäänpä (kun Brexitkin on jo ovella) ein Gedanken Experiment ajatusmaaston puhdistamiseksi:
Määritelään tuo käytös. jolla tarkoittanemme käyttäytymistä, hermoverkossa tapahtuvaksi organismin toiminnanvalinnaksi ja -ohjaukseksi tietyssä tilanteessa. Näetkö yhtään spiritiä - mina en. Tulkoon etupäästä aivoon neuraalinen signaaliyhdistelmä, joka dekooodataan todennäköiseksi ruokalähteeksi vasemmalla. Laitetaan dissonanttiseksi inputiksi lemmiskelytoverin kaipuu, joka on geneettisellä pohjalla syntyvää tai vahvistuvaa: tiettynä vuoden aikana tietyt endokriiniset rauhaset muttavat etenkin takapäätä amorim töihin sopivaksi ( ja CNS:n toimintaa jotenkin sumeaksi tai häilyvämmäksi).
Eli nyt tulos riippuu siitä, mikä on aika ja mikä tila: Materia ohjaa tajunnan virtaa ja sitä, mennäänkö Amorin osastolle vai ihan arkisafkalle vain.
Kein Spirit - Materia alein, tosin korkeammassa, hermoverkollisen eliön muodossa.
Jos noiden kahden pään välillä näet vielä jotain spiritejä, anna heidän toki ilmaista itsen- Geeneistä
"Geeneistä näköjään haluaa pysyä perään antamattomana suhteessaan antiikin Kreikan filsofien tapaan osittaa maailma tavoiteisiin spiriteihin ja tavoitteettomaan ja tajuttomaan materiaan."
Eipä suinkaan, ainakaan missään substanssidualimin mielessä. Pikemminkin niin, että on havaitsija ja on havaintoa, mutta se, että jokin on jonkin havaitsijan havaintoa, ei tarvitse tarkoittaa sitä, että se olisi tajutonta. DNA:kin näyttää aktiivisesti ylläpitävän rakennettaan ja mm. puolustautuvan hyökkääviä viruksia vastaan, joten ehkäpä ajatus siitä, että DNA:kin omaa tietoisuuden tai mielen, ei ole mitenkään liian kaukaa haettu ajatus.
Mutta annapa nyt argumenttisi teleologisesti käyttäytyvälle aineelle, jota mikään mieli intentioineen ei ohjaa. - Zeitgeist
Geeneistä kirjoitti:
"Geeneistä näköjään haluaa pysyä perään antamattomana suhteessaan antiikin Kreikan filsofien tapaan osittaa maailma tavoiteisiin spiriteihin ja tavoitteettomaan ja tajuttomaan materiaan."
Eipä suinkaan, ainakaan missään substanssidualimin mielessä. Pikemminkin niin, että on havaitsija ja on havaintoa, mutta se, että jokin on jonkin havaitsijan havaintoa, ei tarvitse tarkoittaa sitä, että se olisi tajutonta. DNA:kin näyttää aktiivisesti ylläpitävän rakennettaan ja mm. puolustautuvan hyökkääviä viruksia vastaan, joten ehkäpä ajatus siitä, että DNA:kin omaa tietoisuuden tai mielen, ei ole mitenkään liian kaukaa haettu ajatus.
Mutta annapa nyt argumenttisi teleologisesti käyttäytyvälle aineelle, jota mikään mieli intentioineen ei ohjaa.Kohta 40 v sitten fysiologian luennoillani käytin Ahmavaaran laadukkaan kybernetiikan esittelyn innoittamana solusta luonnehdintaa molekyyliautomaatti siinä tarkoituksessa, että opittaisiin ajattelemaan tavoitteista - ainakin homeostaattista - aineellista organisaatiota ilman pientä sinihehkuista haltijaa - mieltä - , joka neuvoo organismia milloin lukemaan, milloin laskemaan, milloin liikkumaan; siis lukemaan omia ja ympäristön parametreja, aktivoimaan tarkoituksenmukaisen vasteen ja toteuttamaan sen - ilman tietoisuutta, henkeä, mieltä, elämän prinsiippiä tms. spiritististä fiktiota.
Kyllähän kromosomisto on jossain määrin autonominen toimija lukuisine vaikutteiden vastaanottopisteineen ja ekspression modifiointimahdollisuuuksineen. Tosin geneettinen kapasiteetti näyttää palvelevan reaktiokapasiteetina lähinnä mikro-organismea, sillä ylempänä evoluutiossa kapasiteetti näyttää kuluvan lukituneena elinkelpoisen yksilön rakentamiseen niin, että pienestäkin geenimuutoksesta seuraa enemmän harmeja kuin hyötyä elämän laadussa ja pituudessa.
Yhtenä rajoitteena molekulaarisella automaatilla on, että sillä ei ole lukemiseen ja laskemiseen erikoistunutta osajärjestelmää, vaan "luenta" tapahtuu reaktiokineettisesti, siis statistisesti. "Stimulus"-atomiryhmän on osuttava reseptoriinsa käynnistääksen puolustus- tai hyödyntämisreaktion: muutoksen geeniekspressiossa. Reaktiotkin ovat pääsääntöisesti evoluution vakiinnuttamia: toimiva reaktioketju säilyy.
Niin, mikähän olisi näillä oletuksilla argumentti teleologisesta materiasta - lähinnä sen pienimmästä esiintymästä? Evolutiivisesti muodostunut tilanne(viruskontakti) - tavoite(survival) - toiminta(torjuntareaktio) -ketju solun toimivassa geenimteriaalissa riittää minulle tavoitteisen toimijan tunnusmerkistöksi.
('Zetgeist' piti olla Zeitgeist) - Geeneistä
Zeitgeist kirjoitti:
Kohta 40 v sitten fysiologian luennoillani käytin Ahmavaaran laadukkaan kybernetiikan esittelyn innoittamana solusta luonnehdintaa molekyyliautomaatti siinä tarkoituksessa, että opittaisiin ajattelemaan tavoitteista - ainakin homeostaattista - aineellista organisaatiota ilman pientä sinihehkuista haltijaa - mieltä - , joka neuvoo organismia milloin lukemaan, milloin laskemaan, milloin liikkumaan; siis lukemaan omia ja ympäristön parametreja, aktivoimaan tarkoituksenmukaisen vasteen ja toteuttamaan sen - ilman tietoisuutta, henkeä, mieltä, elämän prinsiippiä tms. spiritististä fiktiota.
Kyllähän kromosomisto on jossain määrin autonominen toimija lukuisine vaikutteiden vastaanottopisteineen ja ekspression modifiointimahdollisuuuksineen. Tosin geneettinen kapasiteetti näyttää palvelevan reaktiokapasiteetina lähinnä mikro-organismea, sillä ylempänä evoluutiossa kapasiteetti näyttää kuluvan lukituneena elinkelpoisen yksilön rakentamiseen niin, että pienestäkin geenimuutoksesta seuraa enemmän harmeja kuin hyötyä elämän laadussa ja pituudessa.
Yhtenä rajoitteena molekulaarisella automaatilla on, että sillä ei ole lukemiseen ja laskemiseen erikoistunutta osajärjestelmää, vaan "luenta" tapahtuu reaktiokineettisesti, siis statistisesti. "Stimulus"-atomiryhmän on osuttava reseptoriinsa käynnistääksen puolustus- tai hyödyntämisreaktion: muutoksen geeniekspressiossa. Reaktiotkin ovat pääsääntöisesti evoluution vakiinnuttamia: toimiva reaktioketju säilyy.
Niin, mikähän olisi näillä oletuksilla argumentti teleologisesta materiasta - lähinnä sen pienimmästä esiintymästä? Evolutiivisesti muodostunut tilanne(viruskontakti) - tavoite(survival) - toiminta(torjuntareaktio) -ketju solun toimivassa geenimteriaalissa riittää minulle tavoitteisen toimijan tunnusmerkistöksi.
('Zetgeist' piti olla Zeitgeist)Eli esität, että käyttäytyminen on koodattua ohjelmistoa? Kuka koodasi? Koodasiko kerran vai mahtaako koodata ja parannella jatkuvasti tuotoksiaan? Ei siinä mitään, emmehän voi apriori sellaista mahdollisuutta kiistää. Haluaisin kuulla tästä koodauksesta ja koodaajasta lisää. Mitä tarkoitusta varten koodari teki sen? Mehän itse teemme automaatteja vain jotakin koettua tarkoitustamme varten. Mitä tarkoitusta meidän koodaajamme koodauksillaan edistää? Haluaako hän maailmankaikkeuteen automaattien rakentamia kerrostaloja?
Ainoa varma tieto automaateista meillä on itse rakentamamme automaatit, jotka käyttäytyvät samanlaisessa tilanteessa aina samalla lailla, ja jotka jäävät olosuhteiden vaihtuessa auttamattomasti vanhentuneiksi ja kyvyttömiksi toimimaan järkevästi uudessa ympäristössä uuden ympäristön haasteiden asettamalla tavalla, jollemme sitten aktiivisesti päivitä niitä, pysäytä niiden toimintaa, lataa niihin uutta ohjelmistoa ja käynnistä niitä uudelleen. Toimivatko olettamasi soluautomaatit samalla tavoin vai mahtaako niissä olla kehittyneempi, täysin saumaton versionhallinta?
Kaikki koodaamamme automaatit ovat tajuttomia olentoja (tai ainakaan mistään muusta ei ole pienintäkään vihiä); niihin ei liity sinihehkuista intention tunnetta. Mutta meissä sellainen tunne on; tunnemme olevamme toimijoita. Luultavasti jokainen koodari on käynyt tietokoneisiin tutustuessaan läpi kehitysvaiheen, jossa hän on miettinyt: "mitenköhän voisin koodata tuohon koneeseen jonkin tunteen: ilon, jne", ja lopulta alistuneena ymmärtänyt, että koodasipa hän ohjelman käyttäytymään millä lailla tahansa, niin sitä tunnetta hän ei pysty sinne mitenkään aikaansaamaan.
Maailmassa on automaatteja, se on kiistämätön fakta. Tiedämme sen, koska olemme itse niitä tehneet. Ne ovat myös ainoita olioita, joiden automaattiudesta voimme olla varmoja, koska mitään näyttöä mistään algoritmisesta koodauksesta luonnossa ei ole. Jos me olemme kybernetiikan oppikirjojen tuntemia automaatteja, miksi meissä on sellainen sinihehkuinen intention henki ja tekemisen tunne, ja tekemisemme kohteilla mistään sellaisesta ei aavistuksen pihaustakaan? Olemmekohan nyt aivan varmasti samanlaisia automaatteja? Meissä on niin paljon sellaista mitä tekemillämme roboteilla ei ole. Koemme tekevämme, ja meissä on pyrkimisen tunne. Jos ne kokemukset (jotka näyttävät myös vastaavan todellisuuden tapahtumia) ovat illuusioita, miksi ihmeessä meihin olisi sellainen ylimääräinen turhaketunne koodattu? Ja miten, millä ohjelmointikielellä? Miksei intentioturhakkeen koodaaminen robottiin ohjelmointikielillä onnistu, vaikka tietynlaisen rajoitetun käyttäytymisen koodaaminen sujuvasti onnistuukin? Jokin tässä ”sinihehkuisuuden” redusoinnissa algoritmeihin ei nyt vain täsmää.
Meillä ei ole ainakaan mitään tietoa sellaisesta, että maailman muuttuessa meitä jatkuvasti koodattaisiin uusiin haasteisiin, mutta kuitenkin toimintaympäristöjen muuttuessa yksilöt pystyvät sujuvasti alkaa toimimaan niissä. Robotti taas jää armotta toistamaan vanhoja kaavoja, joita siihen on koodattu, eikä se siitä miksikään muutu ilman uutta koodausta. Tietenkin koodari (huom. TIETOINEN KOODARI) voi yrittää etukäteen ennakoida joitakin toimintaympäristön muutoksia ja koodata arvauksensa pohjalta robottiin joitakin etukäteisvalmiuksia, mutta vaikka veikkaus toimisi jollakin kerralla oikein, niin ajan kuluessa robotti jää auttamatta pelkäksi pelleksi ja raakiksi uusissa toimintaympäristöissä, jollei joku sellainen tietoinen koodari, jota emme lainkaan varmasti tiedä automaatiksi, ohjelmoi sitä uudelleen.
Mutta oletetaanpa, että olemme pelkkiä automaatteja, joita ohjelmoidaan uudelleen jatkuvasti. Miten meitä siis uudelleenohjelmoidaan? Millä kielellä, ja millaisia kanavia pitkin? Pelkkä toimintaympäristön muutos tietenkään ei käy uudelleenohjelmoinnista. Teoreettisella tasolla tämä on selvää jo siksi, että laskennallisuuden teoria erottaa käsitteellisesti toisistaan syötteen ja ohjelman. Toiseksi, jos toimintaympäristön muutos kävisi uudelleenohjelmoinnista, niin mikseivät tuntemamme ja varmasti automaateiksi tietämämme robotit tule ohjelmoiduksi uudelleen toimintaympäristömme muuttuessa kuten me ja kaikki muutkin biologiset organismit, vaan sama ohjelma pyörii niissä edelleen kunnes ne jäävät auttamatta reliikeiksi? Jos testaat tuurin ohjelmointikykyjä ja altistat joukon erilaisia hyvin yhteen toimivia pankkiohjelmia vaikkapa kosmiselle säteilylle (uusi toimintaympäristö, ”exe-mutaatiot”), tulos tuskin on mikään uusi ja entistä ehompi pankkiohjelmainfrastruktuuri joka toimii hienosti yhteen, vaan vain joukko rikki menneitä ohjelmia.
Kunhan olet vastannut uskottavasti näihin kysymyksiin, miten olemme selvästikin ohjelmoituja automaatteja, niin alan harkita uudestaan ihmisen ja muun intentionaalisen elämän näkemistä koodattuina automaatteina, joissa oleva tietoisuus, intention ja tekemisen tunne ovat vain joitakin käsittämättömiä maagisia lisiä, jolla ei ole maailmassa toimimisen suhteen mitään virkaa.
- Zeitgeist
"Eli esität, että käyttäytyminen on koodattua ohjelmistoa? Kuka koodasi? Koodasiko kerran vai mahtaako koodata ja parannella jatkuvasti tuotoksiaan? Ei siinä mitään, emmehän voi apriori sellaista mahdollisuutta kiistää. .."
Tulkintasi tavoitteisista automaateista biologian malleina ovat harhaisia ja näyttävät antiikin filosofian pakonomaiselta noudattamiselta. Vietäpä rauhallinen kesäloma, ja palaillaan harkittuun keskusteluun aikanaan.- Geeneistä
"Tulkintasi tavoitteisista automaateista biologian malleina ovat harhaisia"
OK, eli nyt ei sitten puhutakaan enää tavoitteisista automaateista biologian malleina, vaikka juuri äsken itse annoit puheena olleen mallin, joka on omankin käsityksesi mukaan siis ilmeisen harhainen. Annapa sitten joku toinen malli. Kenties tukeudutkin siis täysin tavoitteettomaan ei-teleologiseen ja ei-intentionaaliseen malliin, jossa kaikki tavoitteellisuus on vain näennäistä illuusiota, ja kaikki pohjautuu vain kausaaliseen alkuräjähdyksestä alkunsa saaneeseen takatuuppaukseen? Eli alkuräjähdys räjähti niin, että aineen liike etenee niin, että vain tuurilla kävelet sujuvasti ovista läpi kauppaan, bussiin, virastoon? Ja tietenkin ilman mitään tietoisuuden osuutta asiaan? Ja ihmeellisesti alkuräjähdyksestä liikkeelle lähtenyt aineen liike tapahtuu ilman tietoisuuden osuutta asiaan jopa niin, että työpaikalle menit aina vain työpäivinä (ja vain työsuhteen ollessa voimassa), mutta lauantaisin ja sunnuntaisin jäit kotiin nukkumaan (ja myöskään eläkkeelle jäätyäsi aineen liike yhtäkkiä lakkasi kuskaamasta sinua entiselle työpaikallesi)?
" ja näyttävät antiikin filosofian pakonomaiselta noudattamiselta."
Kyllä tässä on järjelläkin jotain osuutta asiaan. Mutta omasi kyllä näyttää jonkin järjenvastaisen opinkappaleen noudattamiselta.
"Vietäpä rauhallinen kesäloma, ja palaillaan harkittuun keskusteluun aikanaan."
Voimme tehdä niin, tai halutessasi voimme palata asiaan jo sitä ennenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282693Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642628Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281408- 1021407
- 1021377
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241183Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995