omakanta.fi, mitä siellä kuuluu näkyä ja mitä ei?

TietosuojanAllaTiedoton

Osaisiko joku neuvoa minua omakannan jutussa? Eli siellähän näkyy terveyteeni kuuluvat asiat mutta jos olen luottanut vaitiolovelvollisuuteen ja kertonut lääkärille erittäin luottamuksellista tietoa niin onko hänellä oikeus kirjoittaa ne asiat juuri sinne sivulle joka minulle aukeaa pankkitunnuksilla?
Eli ketkä kaikki näkee minun sivuni kun esim soitan terveysasemalle ja kysyn jotain asiaa ja minulta pyydetään sotu, onko minun omakanta toimiston työntekijöidenkin näkyvissä. Satuin kertomaan lääkärille arkaa tietoa ja nyt se on siellä minun sivullani ja tiedän että sen saa poistettua erillisellä hakemuksella.
Nyt kysyn asiaa vain tietosuojalain nojalla ja olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
Mukavaa päivää ja kiitos jo etukäteen vastanneille:))

6

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hippijuppirunkkari

      Soita kelalle ja kysy sieltä

      • kelaaalas

        Siellä on kohta missä pystyt kieltämään tietojesi luovutuksen.


    • TietosuojanAllaTiedoton

      En kysynyt tietojen kieltämistä vaan sitä mitä sillä sivulla saa näkyä, eikös lääkäri kirjoita luottamukselliset tiedot muualle? Ketkä muut näkee sivuni kuin minä itse pankkitunnuksilla?
      Kiitos taas etukäteen:))

    • Umppu1

      Omakanta on sinun oma "ikkunasi" hoitotietoihisi. Siellä siis näkyy kaikki sinua koskevat kirjaukset poislukien esim. sellaiset labratulokset, joista lääkärisi ei ole vielä ehtinyt kanssasi jutella. Omakantaa ei kukaan muu näe, jos et sitten jakele pankkitunnuksiasi laajemminkin.

      Terveydenhuollon ammattilaisilla on ihan muuta kautta pääsy tietoihisi. Voit itse rajoittaa tietojesi jakamista terveydenhuollon yksiköiden välillä, jos koet sen tarpeelliseksi. Sen ei pitäisi kuitenkaan olla tarpeellista - lain mukaan tietojasi ei muutenkaan saa katsoa mikään hoitoosi liittymätön taho. Kaikkia potilastietoihin käsiksi pääseviä sitä paitsi sitoo vaitiolovelvollisuus.

      • waesrdtfyughiopåäoöilu

        Siellä muuten ei todellakaan näy "kaikki hoitotietosi", vaan täsmälleen ne mitä sinne on satuttu kirjaamaan. Itselläni näkyy ehkä 1/3 kaikesta mitä tuon systeemin aikana on ollut ja tullut. Suurin osa siis on pelkkiä tyhjiä päivämääriä, vain osasta löytyy tekstit. Kaikki labratuloksetkaan ei siellä näy. On siis täyttä paskaa väittää että siellä olisi kaikki.


    • viiveily

      Minulla on erittäin huonoja kokemuksia omakannastani. Terveydenhoitaja kieltäytyi puhelimessa)( olin käynyt siellä kerran asiakkaana) varaamasta aikaa lääkärille kun halusin jatkotutkimusta edelliseen käyntiin liittyen. Se jatkotutkimus(laboratorionäyte oli evätty myös yksityiseltä lääkäriasemalta) lääkäri ei uskaltanut ottaa näytettä kuin vasta kun sanoin että ajanvarauksesta oli luvattu. Näyte otettiin mutta sillä tavalla salaa että sitä ei näy potilaskertomuksessa eikä laskussa eikä missään, laborantti vain soitti ja kertoi mitä näytteessä oli ja kehotti ottamaan toiseen tahoon yhteyttä, enempää ei herunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      337
      3357
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2063
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1652
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1487
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1356
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1101
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1091
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      85
      1064
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      149
      925
    Aihe