Pilattu tunnelma hautajaisissa

kompurointia

Toukokuussa oli appiukon hautajaiset. Sellaiset normaalit kristilliset. Siunaus hoidettiin kappelissa ja siitä siirryttiin seurakuntatilaan muistotilaisuuteen. Ruokailun jälkeen tuli pappi minulle juttelemaan, että mistä seurakunnasta ollaan vaimoni kanssa. Sanoin, ettei perheemme kuulu kirkkoon lainkaan. Ei tajunnut pappi siihen lopettaa, vaan jatkoi aiheesta, että kuinka se nyt niin, vaikka appivanhempani ovat niin kovasti olleet mukana kuvioissa...

Papin aika kuuluvan kyselyn oli jo huomannut useampikin lähellä istuva ja minun olis varmaankin ollut parasta tylysti lopettaa keskustelu. Kerroin kuitenkin vielä tylymmin, ettei minun mielestäni ole hänen asiansa surutilanteessa tulla kyselemään toisten syitä olla kuulumatta seurakuntaan tai toiseen. Pöljyyttäni lupasin kuitenkin kertoa syyn, jos häntä oikeasti tässä tilanteessa kiinnostaa tietää. Ja pappipa yllättäen halusi...

No ei auttanut enään muu kuin kertoa rehellisesti, ettei meitä haluta kuulua porukkaan, jonka perusajatusta emme jaa. Nyt olisi kannattanut papin jo vaieta kaikkien edun ja tilanteen luonteen takia. Mutta ei, halusi vielä tietää missä mielessä ajatuksemme eroavat!

Tosissaan sureva vaimoni nyki jo minua hihasta hätäisenä, mutta en osannut väistää kysymystä, vaan sanoin ihan ääneen, ettei ne Raamatun kertomukset tuntuneet ollenkan uskomisen arvoisilta edes rippikoulussa, eivätkä varsinkaan ole tuntuneet sen jälkeen...

Siinä vaiheessa pappi kääntyi vaimoni puoleen ja kysyi, että eikö edes Liisasta (nimi muutettu) tunnu kristityt ajatukset hyviltä. Tuossa kohden vaimoni (joka on tietääkseni aina kristinuskoa kritisoinut) purskahti itkuun ja marssi paikalta naistenhuoneelle päin.

Vaimoni mentyä menojaan levitteli pappi virnuillen käsiään ja katseli muuta porukkaa elekielellä, joka voidaan tulkita esim. niin, että katsokaa mitä tapahtui, tai mitä seuraa kun ei kuuluta kirkkoon. Tuo on tietenkin minun tulkintaani. Sanoin kuitenkin papille, että hänen asenteensa on yksi hyvä syy lisää olla muualla kuin heidän porukassaan ja siirryin otsasuonet pullistellen odottelemaan vaimoani.

Loppukättelyt papin kanssa väistelin tyylittömäsi. Tähän päivään mennessä papilta ei ole tullut yhteydenottoa. Hautajaistilaisuuden järjestelyt (appiukon historia jne.) pappi hoiti vaimoni sisaren kanssa, kun asuvatkin lähekkäin. Ilmeisesti oli jäänyt huomauttamatta, ettei ihan koko perikunta ole edes kannatusjäseniä...

Kiitokset, jos joku jaksoi lukea tähän asti. Piti hieman avautua nyt, kun verenpaine on jo hieman laskenut.

99

1294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletpa sinä herkkähipiäinen.

• kompurointia

Se on totta. Toimiko pappi mielestäsi korrektisti?

• kompurointia kirjoitti:

Pappi puhui papin small talkkia. Mitä hänen olisi pitänyt teille sanoa vai olla kokonaan noteeraamatta teitä?

• kompurointia
        naurunpaikka kirjoitti:

Pappi puhui papin small talkkia. Mitä hänen olisi pitänyt teille sanoa vai olla kokonaan noteeraamatta teitä?

Vainajasta olisi voinut jutella. Veikkaan, että olet kristitty. Menikö oikein?

Jaa, eikös vainajasta sitten ollut jo puheet pidetty.... mutta jos sinulta jäinjotain vielä sanomatta niin se on kurjaa.
        Olen kristitty.

• kompurointia
        naurunpaikka kirjoitti:

Jaa, eikös vainajasta sitten ollut jo puheet pidetty.... mutta jos sinulta jäinjotain vielä sanomatta niin se on kurjaa.
        Olen kristitty.

Normaalilta ihmiseltä löytyy vainajasta puheiden lisäksi tuhansittain smallatalk-aiheita. Ja säästäkin voi puhua (kevät myöhässä). Lohikeittoa voi kehua. Nuorison pitkätukkaisuuttakin voi ihmetellä. Mutta ei kai nyt kukaan täyspäinen pappi nykyaikana käy ihmettelemän omaisten kirkkoonkuulumattomuutta, jos ei halua tulla täydeksi kikkeliksi huomatuksi.

Normaalilta ihmiseltä löytyy vainajasta puheiden lisäksi tuhansittain smallatalk-aiheita. Ja säästäkin voi puhua (kevät myöhässä). Lohikeittoa voi kehua. Nuorison pitkätukkaisuuttakin voi ihmetellä. Mutta ei kai nyt kukaan täyspäinen pappi nykyaikana käy ihmettelemän omaisten kirkkoonkuulumattomuutta, jos ei halua tulla täydeksi kikkeliksi huomatuksi.

Niin, diplomatia on vaikea laji. Ja jos ei ole tottunut tapaamaan ihmisä jotka eivät kuulu kirkkoon saattaa olla outo tilanne papillekin.

• Suurdiplomaatille
        naurunpaikka kirjoitti:

Niin, diplomatia on vaikea laji. Ja jos ei ole tottunut tapaamaan ihmisä jotka eivät kuulu kirkkoon saattaa olla outo tilanne papillekin.

Joo. Diplomatian vaikeudesta kertoo se, että sinä Räyhis valitsit lukuisista profiileistasi tulla hautajaisia koskevaan keskusteluun nimimerkilläsi "naurunpaikka". Kertonee jotain kunnioituksesi puutteesta toisia ihmisiä kohtaan, mikä toki on tullut huomattua tällä palstalla jo ajat sitten! Että se siitä meidän "tosiuskovasta"...

• Suurdiplomaatille kirjoitti:

Joo. Diplomatian vaikeudesta kertoo se, että sinä Räyhis valitsit lukuisista profiileistasi tulla hautajaisia koskevaan keskusteluun nimimerkilläsi "naurunpaikka". Kertonee jotain kunnioituksesi puutteesta toisia ihmisiä kohtaan, mikä toki on tullut huomattua tällä palstalla jo ajat sitten! Että se siitä meidän "tosiuskovasta"...

Monellako nikillä olet minua solvannut viimeisen kahden tunnin aikana?
        Veikkaan yhdeksällä, menikö oikein?

• kompurointia
        naurunpaikka kirjoitti:

Voi olla niinkin. Meitä kuulumattomiahan on vielä alle puolet populaatiosta. Ja papilla vasta 20 vuotta hommaa takana. Varmaan oli siis hänelle ihan yhtä outo tilanne kuin minulle tulla asiasta haastetuksi.

Voi olla niinkin. Meitä kuulumattomiahan on vielä alle puolet populaatiosta. Ja papilla vasta 20 vuotta hommaa takana. Varmaan oli siis hänelle ihan yhtä outo tilanne kuin minulle tulla asiasta haastetuksi.

Ei käynyt ilmi enkä tiedä onko sillä niin väliäkään mutta missä päin Suomea tuo tapahtui?

• kompurointia
        naurunpaikka kirjoitti:

Ei käynyt ilmi enkä tiedä onko sillä niin väliäkään mutta missä päin Suomea tuo tapahtui?

Kerkesin melko tarkan paikan ensin kirjoittaakin, mutta poistin, kun huomasin, että parempi pysyä maan kattavalla osastolla. Pohjanmaan etäpuolella kuitenkin.

Kerkesin melko tarkan paikan ensin kirjoittaakin, mutta poistin, kun huomasin, että parempi pysyä maan kattavalla osastolla. Pohjanmaan etäpuolella kuitenkin.

Joo, jos olitte Raamattuvyöhykkeellä siellä uskonasiat ovat julkisia kaikille ja niistä puhutaan luontevasti kaikissa tilanteissa. Oli ilmeisesti vähän eri kulttuurissa kuin yleensä.

• KutiKosi
        naurunpaikka kirjoitti:

Joo, jos olitte Raamattuvyöhykkeellä siellä uskonasiat ovat julkisia kaikille ja niistä puhutaan luontevasti kaikissa tilanteissa. Oli ilmeisesti vähän eri kulttuurissa kuin yleensä.

No onneksi ei tule oleiltua sinun, Räyhis, vittuilukulttuurissasi.

• KutiKosi kirjoitti:

Niinh, eiks ookkin jännää 🎃

• kompurointia
        KutiKosi kirjoitti:

:-0

• niinväärin
        kompurointia kirjoitti:

Pappi oli typerys. Ei ole hautajaisten asia kysellä kirkkoon kuulumisista.Omaiset surevat menetettyä omaistaan ja siihenhän hautajaiset on tarkoitettukin.
        Itse en ole koskaan kuulunut Ev.lut.kirkkoon. Joskus lapsena muistan käyneeni jnk.sukulaisen hautajaisissa ja ne oli tositylsät ja mitäänsanomattomat hautajaiset. pappi tuskin tunsi vainajaa.

• täysurpo
        kompurointia kirjoitti:

Tuo ääliö mikään Kristitty ole vaan ääliö, kuten nikkinsäkin.

• täysurpolle.kiitos
        täysurpo kirjoitti:

Tuo ääliö mikään Kristitty ole vaan ääliö, kuten nikkinsäkin.

Kiitos kun kerroit olevasi täysurpo kuten kaikki kymmenet nikkisin!

• Anonyymi

Normaali ihminen tajuaa, että kun isä on kuollut, niin tärkein keskustelunaihe ei ole tyttären uskonnollinen vakaupus.

Pappi oli tunteeton moukka. Typpillinen omassa kumplassaan marinoitunut kristitty.

• kompurointia

Aika rasittavan oloinen tuo en-ole-robotti-systeemi. Seurailen vastauksianne pari päivää, jos jotain ajattelemisen arvoista sattuu äkkiä ilmaantumaan. Muuten tuskin tälle foorumille palaan...

• Rekkaa nikkisi.

• kompurointia
        naurunpaikka kirjoitti:

Rekkaa nikkisi.

En viitsi parin päivän takia.

En viitsi parin päivän takia.

Ihan miten vaan. Sitten ruksittelet robotille katukylttejä, ajoneuvoja ym... 🙂

• Pappi oli ilmeisesti hoitanut jo liian monet hautajaiset kun lopuksi vielä virnisteli. Tilannetajunsa petti.

• kompurointia

Niin minunkin käsityksen mukaan. Papilla eläkeikä painaa, joten olisi jonkn läksyn päässyt oppimaan. Kaikenkaikkiaan ylimielisen kuvan jätti. Mutta appiukon hyvä ystävä, joten valinta oli "luonteva".

Niin minunkin käsityksen mukaan. Papilla eläkeikä painaa, joten olisi jonkn läksyn päässyt oppimaan. Kaikenkaikkiaan ylimielisen kuvan jätti. Mutta appiukon hyvä ystävä, joten valinta oli "luonteva".

Niin, aina ei ne tutut ole mukavimpia. Ehkä jo jumittaa tuo ajatuksen kulku?

• Muuan_vahtimestari

"Kiitokset, jos joku jaksoi lukea tähän asti. Piti hieman avautua nyt, kun verenpaine on jo hieman laskenut."

Ole hyvä, sanottakoon tuo nyt heti tuon lainauksen perään. Ja sitten osanotto, liittyen itse hautajaisiin.

No ymmärrän kyllä, että tunnelma meni pilalle kun noin kerran kävi. Olen itse tehnyt ns. suntion hommia, vaikkakin vain vahtimestarin asemassa enkä minään virallisena suntiona. Tämä oheinen kertomus liittyy myös pappien ylimielisyyteen, millaiseksi siis tulkitsin kertomuksesi papin asenteeltaan.

Vahtimestari ev.lut. kirkossa handlaa hautajaistilanteen eteenpäin tietystä hetkestä alkaen, eikä siinä tarvita mitään pappien tai muidenkaan mussutuksia. Tietysti etukäteen pyritään tiedustelemaan, onko jotain erityistoiveita. Tosin itse sain työympäristöstäni kuulla huhupuheita, että kuulemma olen rasittava kun tämmöisiä asioita kyselen.

Sekös kismitti, koska joskus on hieman epämukavaa joutua yllättäen johonkin 200-päisen latvialaislauman keskelle ilman mitään käsitystä, että mitä nyt on edes tapahtumassa. Mutta ei! Ei pidä kysellä etukäteen työkavereilta, että tiedättekö te, että onko tänään mitään erikoista... ettei vain ketään rasittaisi! Mutta anteeksi tämä välitarina työilmapiiristä, minkä onneksi olen saanut jättää taakseni.

Noh, kerrankin eräs röyhkeä pappi alkoi kyseenalaistamaan tekemisiäni, jotka olivat kuitenkin tarkoin ohjattuja itse työpaikan taholta. Kun aivan käsketyllä tavalla otin tilanteen hoitaakseni, niin tuo pudisteli päätään tyytymättömänä läskiposket ja hirveä permanenttitukka hyllyen, että "se rikkoi tilaisuuden". Sama toistui kun yritin selittää, että teen täsmälleen mitä käsketään... "se rikkoi tilaisuuden" -mussutus vain toistui.

Ikään kuin minä ihan piruuttani olisin sinne marssinut vain rikkoakseni tilaisuuden. Ei todellakaan. Minä olin siellä tekemässä työtä käskettyä, vaikka henkilökohtaisesti ajattelisinkin "vaikka mitä" moisista tilaisuuksista. Potuttaa tuo eräiden pappien ylimielinen ja törkeä käytös. Jos he käyttäytyvät oman teitä ns. asiakkaita kohtaan röyhkeästi, niin ihmekös jos he käyttäytyvät röyhkeästi myös oman organisaationsa muita työntekijöitä kohtaan.

Tiedämme siis, että eräillä papeilla ei ole aloituksen kertomuksen tapauksessa minkäänlaista tyylitajua tai muuta sosiaalista järkeä ja oman kertomukseni tapauksessa ei edes käsitystä koko siitä virkakuviosta, mikä on ihan sovittu ja käsketty. En halua tällä kommentilla osoittaa minkäänlaista pahaa yhtään ketään kohtaan, mutta sanonpahan ikään kuin suuni puhtaaksi puhuen, että onneksi ei tarvitse olla tuossa skenessä!

PS. Yleensä papit ovat kyllä olleet kyseisessä työssä mukavia, ja ns. kusipäiset tapaukset ovat olleet vain poikkeuksia. Omaiset ovat sen sijaan osanneet olla hankalampia, mutta heillä nyt on se suru, se suuri tabu suojanaan, mitä tulee asialliseen kanssakäymiseen. On ihan toisen keskustelun aihe se, että mihin kaikkeen sekään sitten oikein oikeuttaa.

• kompurointia

Ooh. Hyvää sisäpiirinäkemysä. Kiitos.
        Ja osanotosta kiitos myös. Kyllä appi oli minulle hyvin rakas, vaikka hänellä oli uskonsa, jota minullakaan ei ole.
        Tietenkään ei ole yhden tai kahden ylimielisen papin takia syytä tuomita koko ammattikuntaa tai uskonrakennelmaa. Harmittaa vain kun tuli lähdettyä tuohon mukaan ja meni niin kuin meni.

Jos nyt uudestaan joutuisin samaan tilanteeseen, niin jättäisin vastaukset hyvin neutraaleiksi, jos mahdollista rehellisesti. En kuitenkaan edes nyt osaa sanoa, miten tuosta olisin rehellisn vastauksin osannut poistua ilman konfiktia...

• Olen kai kolmesti onnistunut luistelemaan [vastaavasta] tilanteesta toteamalla, ettei juuri nyt ole oikea aika keskustella asiasta, ja vääntämällä jutun johonkin päivän sattumuksen.

Yhden kerran huvikseni käänsin keskustelun teologiseen kysymykseen, kun oli joviaalin oloinen pappi.

Minusta nuissa tilanteissa ei kannata tehdä numeroa siitä, ettei usko kirkon sanomaan.

• kompurointia

Joo. Ehkä olisin pystynyt samaan, jos temperamenttini olisi rauhallisempi. Ainakin nyt tuo tuntuu viisaammalta kuin oma tapani hoitaa asia. Mutta onko se tuossa tilanteessa oikeasti surevien homma olla niitä diplomaatteja vai voisiko papit...?

• kompurointia

Okei. Homasin nyt eron oman tylyn ja sinun luistelevan (positiivisessa mielessä) tavan välillä. Ymmärrän ja otan opikseni. Kiitos :-)

Okei. Homasin nyt eron oman tylyn ja sinun luistelevan (positiivisessa mielessä) tavan välillä. Ymmärrän ja otan opikseni. Kiitos :-)

Varmasti on paljon tilanteita, joissa jumaliin uskomattomuus otetaan vastaan ilman ongelmia kunhan sitä ei sanota ääneen. Hautajaiset on yksi niistä tilanteista olennaisimmillaan.

Monet nuissa tilanteissa tietävät ateismia esiintyvän tiettyjen yksilöiden kohdalla, mutta hyväksyvät tilanteen, kunhan asiasta ei puhuta. Ongelma asiasta saadaan aikaiseksi vasta, kun siitä puhutaan ateistien itsensä kanssa.

Ajattelevat ihmiset tietävät myös, että kirkkoon kuuluvista vain osa uskoo.

• kompurointia
        A10097 kirjoitti:

Varmasti on paljon tilanteita, joissa jumaliin uskomattomuus otetaan vastaan ilman ongelmia kunhan sitä ei sanota ääneen. Hautajaiset on yksi niistä tilanteista olennaisimmillaan.

Monet nuissa tilanteissa tietävät ateismia esiintyvän tiettyjen yksilöiden kohdalla, mutta hyväksyvät tilanteen, kunhan asiasta ei puhuta. Ongelma asiasta saadaan aikaiseksi vasta, kun siitä puhutaan ateistien itsensä kanssa.

Ajattelevat ihmiset tietävät myös, että kirkkoon kuuluvista vain osa uskoo.

Luulen sun puhuvan viisaita tuossa. Ja saatan ottaa oppia. Yritän ainakin ajatella asiaa. Pitää ehkä käydä painia omassa päässä että olenko sitten tarpeeksi rehellinen, jos en vastaa kysymykseen suoraan. Ehkä sille suoraan vastaamiselle on kuitenkin parempi paikka kuin hautajaiset. Mun varmaan kannattaa opetella luistelemaan. :-)

• enolerobotti__

Mikä pakko se pappa oli sinne kirkkoon ylipäätään viedä siunattavaksi, jos ette kerran laitoksen opeistakaan perusta. Olisitte dumpanneet sen ruumiin takapihan tunkiolle sen sijaan, että sekin piti viedä kirkon maahan mätänemään. Ihme tekopyhiä paskiaisia.

• kompurointia

:-0
        No ei me vaimoni kanssa suinkaan ainoat vieraat siellä oltu.

• enolerobotti__

"ei me vaimoni kanssa suinkaan ainoat vieraat siellä oltu"

Mitä sitten? Olitte siellä kuitenkin mukana näyttelemässä, noin niinkuin muodon vuoksi, vaikkei koko hommalla ollut teille, tai ainakaan sinulle, paskankaan merkitystä. Ehkäpä sillä olikin sun vaimollesi vähän enemmän merkitystä kuin mitä sinä pystyt edes ymmärtämään. Hän luultavasti häpesi sinua ja pelkäsi, että sinä nostat jonkun älämölön siellä. Sen takia hän siitä pois juoksi.

Sitä paitsi, ihan niinkuin *kirkon järjestämässä*, luonteeltaan *kirkollisessa* tilaisuudessa *kirkon tiloissa* toimiva *kirkon henkilökuntaan kuuluva henkilö* ei saisi kysyä *kirkon toimialaan liittyviä asioita* henkilöiltä, jotka *vapaaehtoisesti* ovat saapuneet paikalle - vaikka sitten näyttelemäänkin, kun eivät kerran pysty tajuamaan, mistä siinä siellä olemisessa oikeasti on kysymys. Sen vertaa et paskiainen kyennyt vainajaa kunnioittamaan, että olisit käyttäytynyt hänen siunaustilaisuudessaan asiallisesti!

Aivan käsittämätöntä inisemistä jälleen yhdeltä kirkon "palvelujen kuluttajalta". Ei muuta kuin reklamaatiota kirkkoherralle väsäämään, että tultiin jumalauta kyselemään!

• enolerobotti__ kirjoitti:

Mitä sitten? Olitte siellä kuitenkin mukana näyttelemässä, noin niinkuin muodon vuoksi, vaikkei koko hommalla ollut teille, tai ainakaan sinulle, paskankaan merkitystä. Ehkäpä sillä olikin sun vaimollesi vähän enemmän merkitystä kuin mitä sinä pystyt edes ymmärtämään. Hän luultavasti häpesi sinua ja pelkäsi, että sinä nostat jonkun älämölön siellä. Sen takia hän siitä pois juoksi.

Sitä paitsi, ihan niinkuin *kirkon järjestämässä*, luonteeltaan *kirkollisessa* tilaisuudessa *kirkon tiloissa* toimiva *kirkon henkilökuntaan kuuluva henkilö* ei saisi kysyä *kirkon toimialaan liittyviä asioita* henkilöiltä, jotka *vapaaehtoisesti* ovat saapuneet paikalle - vaikka sitten näyttelemäänkin, kun eivät kerran pysty tajuamaan, mistä siinä siellä olemisessa oikeasti on kysymys. Sen vertaa et paskiainen kyennyt vainajaa kunnioittamaan, että olisit käyttäytynyt hänen siunaustilaisuudessaan asiallisesti!

Aivan käsittämätöntä inisemistä jälleen yhdeltä kirkon "palvelujen kuluttajalta". Ei muuta kuin reklamaatiota kirkkoherralle väsäämään, että tultiin jumalauta kyselemään!

Voi luojan tähden millainen kommentti. Et sitten yhtään viitsinyt etsiä itsestäsi hienotunteisuutta.

• enolerobotti__
        Eerikatässämoi kirjoitti:

Voi luojan tähden millainen kommentti. Et sitten yhtään viitsinyt etsiä itsestäsi hienotunteisuutta.

"Et sitten yhtään viitsinyt etsiä itsestäsi hienotunteisuutta. "

Sitä ei kuule jaksa loputtomiin ymmärtää näitä inisijöitä, jotka ovat niin itsekkäitä ininöineen ettei minkäänlaista rajaa. Mitä ihmeellisimmistä asioista valitetaan, eikä yhtään anneta edes aavistuksen vertaa tilaa sellaiselle ajatukselle, että ongelma saattaisikin olla omissa asenteissa. Miksi tällaisia pitäisi aina vain ymmärtää ja hyssytellä!

Suru ja vainajan sureminen on yksi asia, omaisten typerä käytös kokonaan eri.

"Et sitten yhtään viitsinyt etsiä itsestäsi hienotunteisuutta. "

Sitä ei kuule jaksa loputtomiin ymmärtää näitä inisijöitä, jotka ovat niin itsekkäitä ininöineen ettei minkäänlaista rajaa. Mitä ihmeellisimmistä asioista valitetaan, eikä yhtään anneta edes aavistuksen vertaa tilaa sellaiselle ajatukselle, että ongelma saattaisikin olla omissa asenteissa. Miksi tällaisia pitäisi aina vain ymmärtää ja hyssytellä!

Suru ja vainajan sureminen on yksi asia, omaisten typerä käytös kokonaan eri.

Olet kyllä ihan oikeassa , sinua ei mitenkään jaksa ymmärtää. Saattaisiko ongelma olla sinun asenteessasi?

• enolerobotti__

Olet kyllä ihan oikeassa , sinua ei mitenkään jaksa ymmärtää. Saattaisiko ongelma olla sinun asenteessasi?

Aloittaja ei tullut tänne kertomaan surustaan tai kaipauksestaan vainajaa kohtaan, vaan pelkästään jostain, jonka hän mielsi papin vääräksi toimintatavaksi. Lakkaapas nyt häiritsemästä ja yrittämästä viedä keskustelua sivuraiteelle.

Aloittaja ei tullut tänne kertomaan surustaan tai kaipauksestaan vainajaa kohtaan, vaan pelkästään jostain, jonka hän mielsi papin vääräksi toimintatavaksi. Lakkaapas nyt häiritsemästä ja yrittämästä viedä keskustelua sivuraiteelle.

Älä anna minun häiritä järjetöntä päättelyäsi...

• kompurointia
        enolerobotti__ kirjoitti:

Kulttuurissamme ei onneksi ole sellaista kahtiajakoa, että uskonnottomiin hautajaisiin osallistuisi vain uskonnottomomia ja uskonnollisiin hautajaisiin vain tunnustavaia uskovia.

Sinusta voi olla oikein, että uskonnottomissa hautajaisissa joku seremoniamestari tenttaa satunnaisen ihmisen syitä hassuun luomisuskomukseen. Minusta ei ole.

• kupilok
        kompurointia kirjoitti:

Kulttuurissamme ei onneksi ole sellaista kahtiajakoa, että uskonnottomiin hautajaisiin osallistuisi vain uskonnottomomia ja uskonnollisiin hautajaisiin vain tunnustavaia uskovia.

Sinusta voi olla oikein, että uskonnottomissa hautajaisissa joku seremoniamestari tenttaa satunnaisen ihmisen syitä hassuun luomisuskomukseen. Minusta ei ole.

Jos et kestä ruuan tuoksua, painu vittuun keittiöstä. Kuka tahansa normaali ihminen ymmärtää tämän, mutta et sinä - sinä suutut kokille :D.

• mieti.tätä

>> Mikä pakko se pappa oli sinne kirkkoon ylipäätään viedä siunattavaksi, jos ette kerran laitoksen opeistakaan perusta. >>
        Ei sinulle tullut mieleen, että ehkä vainaja oli ennen kuolemaansa esittänyt toiveen ja tahtonsa kirkollisista hautajaisista? Pappihan oli ollut vainajalle tuttu henkilö.

• enolerobotti__
        mieti.tätä kirjoitti:

>> Mikä pakko se pappa oli sinne kirkkoon ylipäätään viedä siunattavaksi, jos ette kerran laitoksen opeistakaan perusta. >>
        Ei sinulle tullut mieleen, että ehkä vainaja oli ennen kuolemaansa esittänyt toiveen ja tahtonsa kirkollisista hautajaisista? Pappihan oli ollut vainajalle tuttu henkilö.

Tyhmäkö olet? TOTTAKAI SE TULI MIELEEN! Sen takiahan minä kommenttini esitinkin - ja juuri sen takia aloittajankin olisi pitänyt ymmärtää pitää turpansa kiinni.

• mieti.tätä

Tyhmäkö olet? TOTTAKAI SE TULI MIELEEN! Sen takiahan minä kommenttini esitinkin - ja juuri sen takia aloittajankin olisi pitänyt ymmärtää pitää turpansa kiinni.

Kommentoit, että omaisten olisi pitänyt dumpata pappa takapihan tunkiolle eikä tuoda kirkkoon. Eli tuon kommentin mukaan ei tullut mieleesi.

• enolerobotti__

Sarkasmin taju ei liene vahvimpia puolianne... :D.

• mieti.tätä

Sarkasmin taju ei liene vahvimpia puolianne... :D.

Tilannetaju ei liene sinun vahvimpia puoliasi. :D

• eisääliänillittäjille

Aloittaja on jälleen yksi nillittävä ateisti valittamassa kirkon ja uskovien toiminnasta. Hän ei missään vaiheessa ilmaissut mitään tuntemuksistaan vainajaa kohtaan, vaan keskittyi pelkästämään kitisemään kuin pikkulapsi siitä pettymyksestään, että häneltä tultiin kysymään asiasta josta hän ei ollut halukas tuossa tilanteessa keskustelemaan. Minkähänlaista "tilannetajua" tuollaiselle inisijälle olisi sinun mielestäsi tarvinnut esittää?

• kompurointia
        eisääliänillittäjille kirjoitti:

Aloittaja on jälleen yksi nillittävä ateisti valittamassa kirkon ja uskovien toiminnasta. Hän ei missään vaiheessa ilmaissut mitään tuntemuksistaan vainajaa kohtaan, vaan keskittyi pelkästämään kitisemään kuin pikkulapsi siitä pettymyksestään, että häneltä tultiin kysymään asiasta josta hän ei ollut halukas tuossa tilanteessa keskustelemaan. Minkähänlaista "tilannetajua" tuollaiselle inisijälle olisi sinun mielestäsi tarvinnut esittää?

Vastaan omalta osaltani, ettei sinun tarvitse minulle esittää mitään. Pärjään mainiosti ilman esityksiäsi. Toisaalta niistä ei ole minulle haittaakaan.

Kuten tässä pari osallistujaa onkin tajunnut oikein niin kerroin tapauksen, jossa asiat meni pieleen. Heillä on siinä suhteessa toimiva tilannetaju että käsittivät kirjoituksen sisällön kuten se tuli kirjoitettua. Lisäksi voin kertoa, että tilanteen pieleen meno ketutti ja ketuttaa minua edelleen.

En ole pettynyt siitä, että pappi kysyi mitä kysyi. En voi olla pettynyt, koska minulla ei ollut odotuksia hänen toimiensa syhteen.

Kerroin siis lukijoille mitä papin kysymyksestä tilanteessa seurasi. Kukin lukija voi ihan itsekseen muodostaa oman mielipiteensä siitä toimiko pappi tilanteessa korrektisti. Minä en siihen halua tarjota valmiita vastauksia.

Se määrä nillitystä minkä aloitukseni on saanut aikaan, on kyllä viihdyttävä ilmiö. Pistää miettimään, kuinka kristillistä onkaan sellainen asenne, ettei ev.lut-meininkiin liittyvistä onnettomista sattumuksista saisi herättää keskustelua.

Vastaan omalta osaltani, ettei sinun tarvitse minulle esittää mitään. Pärjään mainiosti ilman esityksiäsi. Toisaalta niistä ei ole minulle haittaakaan.

Kuten tässä pari osallistujaa onkin tajunnut oikein niin kerroin tapauksen, jossa asiat meni pieleen. Heillä on siinä suhteessa toimiva tilannetaju että käsittivät kirjoituksen sisällön kuten se tuli kirjoitettua. Lisäksi voin kertoa, että tilanteen pieleen meno ketutti ja ketuttaa minua edelleen.

En ole pettynyt siitä, että pappi kysyi mitä kysyi. En voi olla pettynyt, koska minulla ei ollut odotuksia hänen toimiensa syhteen.

Kerroin siis lukijoille mitä papin kysymyksestä tilanteessa seurasi. Kukin lukija voi ihan itsekseen muodostaa oman mielipiteensä siitä toimiko pappi tilanteessa korrektisti. Minä en siihen halua tarjota valmiita vastauksia.

Se määrä nillitystä minkä aloitukseni on saanut aikaan, on kyllä viihdyttävä ilmiö. Pistää miettimään, kuinka kristillistä onkaan sellainen asenne, ettei ev.lut-meininkiin liittyvistä onnettomista sattumuksista saisi herättää keskustelua.

Saa niistä kirjoittaa ilman muuta. Eiköhän kaikki lukutaitoiset ymmärtäneet asian kohdilleen?

• Ikuinen.lepo

Vainajien kunnioittava kohtelu, varsinkin perheenjäsenten, on ihmiselle lajityypillistä toimintaa. Mahdollinen uskonto on siinä tilanteessa toissijainen ellei täysin samantekevä asia, oman kokemukseni mukaan.

• Otan osaa suruusi.
      Pappi ei ole osannut käyttäytyä hienotunteisesti ja omaisten surua kunnioittaen. Hautajaiset ovat sellaiset, että pienikin vikaan mennyt asia korostuu. Ja toisaalta hienosti menneet asiat myös. Huomasin sen isäni hautajaisissa.
      Tietysti papitkin ovat ihmisiä ja toinen on taitavampi kuin toinen. Todella ikävä, että teille jäi tuollainen muisto appesi hautajaisista.
      Voimia kuitenkin suruunne.

• kompurointia

Kiitokset

• Hempeä-Eerikan kirjoitukset ovat taas niiiin hempeitä, tapansa mukaan... -Kuitenkin tämä itse hempeyden ja teeskennellyn-rakkaudellisuuden-perikuva kirstelee hampaitaan toisin ajattelevia kohtaan ja kirjoituksistaan näkyy lähes joka ketjussa peiteltyä, kohteliaisuuksien alle naamioitua ilkeilyä ja verhottua vihaa. Tiedä hempeä-Eerika että moni näkee falskin naamiosi taakse. Parempi olisi olla aidosti oma itsensä; -vihainen silloin kun vihastuttaa ja sillä tavalla elävä, vilpitön ihminen.

Itse asiaan:

Minusta tämäkin ketju kuuluu sarjaan "epäuskoisten nillittäjien turrhanpäiväiset narinat". Tikusta tehdään asiaa niinkuin joku jo ennätti toteamaan.

Kyllä kait se on täysin luonnollista että kristillisissä hautajaisissa, kirkon tiloissa siunaamaan kutsuttu pappi voi ottaa puheeksi vieraiden kanssa näiden uskonasiat. Sehän juuri on papin TÄRKEIN tehtävä, eli kysellä mitä rauhaasi kuuluu ja onko sinulla synnit anteeksi, kuljetko uskon tiellä.

Teillä epäuskoisilla välillä tuntuu vähän vippaavan tuo isopyörä kun hämmästelette muka sitä että joku pappi on oikeasti kiinnostunut ihmisten sieluntilasta. Taitaa siinä kirvellä vaan se paha omatunto kun asiasta puhuminenkin näyttää ottavan jo liian kipeätä niin että pappia ollaan hautajaisissakin vaatimassa vaikenemaan sielun kalleimmasta asiasta. Tilatkaa hyvät ihmiset naispappi tilaisuuksiinne jos ette halua kuulla sen puhuvan mitä papin tulee!

Se juuri on täysin oikea paikka ottaa nämä asiat puheeksi sillä vainajan edestä ei kuoleman jälkeen ole enää mitään tehtävissä, papin tehtävä onkin muistuttaa tänne meitä vielä hetkeksi jääneitä elämämme tärkeimmäsitä asiasta.

Minä juttelisin oikein mielelläni uskonasioistani papin kanssa vaikka kuinka paljon ja olen aina jutellutkin. Omatkin epäuskoiset ateistisukulaiseni pakenevat yleensä ristiäisissä yms. tilaisuuksissa pappia kuin pelkäisivät syttyvänsä tuleen sen lähellä.

Se kertoo että epäuskoisella on omatunto paha ja vereslihalla eikä asiat ole Jumalan kanssa kunnossa.

"Jumalatoin pakenee, ja ei kenkään aja häntä takaa(*); vaan jumalinen on rohkia niinkuin nuori jalopeura." (Sanl. 28:1)

• kompurointia

No tämäpä onkin hyvä, että on vastakkainasettelua. Minun näkemykseni on se, että hautajaiset ovat tilaisuus, johon kaikkien tulisi olla tervetulleita ilman pelkoa, että siellä aletaan julkisesti ihmettelemään ihmisten henkilökohtaista suhdetta uskontoon, tai että muuten otetaan silmätikuksi.

Tässä alkaa tuntua siltä, että uskovaisten piirissä on vallalla ajatusta, että papin käytös oli ihan korrektia ja jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä, niin ei tarvitsisi hautajaisissa edes käydä osoittamassa kunnioitusta vainajalle ja myötätuntoa omaisille. Vaikea arvioida näiden vastausten pohjalta kuinka yleistä tuollainen ajattelu on.

No tämäpä onkin hyvä, että on vastakkainasettelua. Minun näkemykseni on se, että hautajaiset ovat tilaisuus, johon kaikkien tulisi olla tervetulleita ilman pelkoa, että siellä aletaan julkisesti ihmettelemään ihmisten henkilökohtaista suhdetta uskontoon, tai että muuten otetaan silmätikuksi.

Tässä alkaa tuntua siltä, että uskovaisten piirissä on vallalla ajatusta, että papin käytös oli ihan korrektia ja jos ei ole heidän kanssaan samaa mieltä, niin ei tarvitsisi hautajaisissa edes käydä osoittamassa kunnioitusta vainajalle ja myötätuntoa omaisille. Vaikea arvioida näiden vastausten pohjalta kuinka yleistä tuollainen ajattelu on.

No, ihan ensinnäkin etköhän nyt maalaile asioita vähän eri tavalla kuin mitä ne OIKEASTI tapahtuivat? Nimittäin ihan satavarmaa on ettei uskonnollisuuttanne tai uskonnottomuuttanne siellä pappi käsitellyt "julkisesti", -eikö niin jos ihan rehellisiä ollaan?

Yhtä varmaa on ettei teitä ole otettu mitenkään "silmätikuksi" joten en oikein ymmärrä mihin pyrit tällä liioittelu-retoriikalla paitsi uskovaisten ja pappien mustamaalaamiseen?

Mietin mitä "pelkäämistä" on siinä että käydään ihan normaalia keskustelua ihmisten vakaumuksesta? Eikö se ole maailman luonnollisin asia että pappi saattaa siitä kysyä?

• EvLut kirjoitti-- "Hempeä-Eerikan kirjoitukset ovat taas niiiin hempeitä, tapansa mukaan... -Kuitenkin tämä itse hempeyden ja teeskennellyn-rakkaudellisuuden-perikuva kirstelee hampaitaan toisin ajattelevia kohtaan ja kirjoituksistaan näkyy lähes joka ketjussa peiteltyä, kohteliaisuuksien alle naamioitua ilkeilyä ja verhottua vihaa. Tiedä hempeä-Eerika että moni näkee falskin naamiosi taakse. Parempi olisi olla aidosti oma itsensä; -vihainen silloin kun vihastuttaa ja sillä tavalla elävä, vilpitön ihminen."
        --Onneksi sinusta ei löydy hempeyttä lainkaan, pysyy tasapaino yllä. Kyllä minä vihainen olen, esim. nyt, yritän kuitenkin käyttäytyä hyvien tapojen mukaan kuten minulle on kotona opetettu, vaikka tekisikin mieleni vajota sinun tasollesi.
        Asiallinen käyttäytyminen toisia kohtaan on minulle tärkeämpää kuin primitiivireaktiot tuon kaltaisista kommenteista, jonka sait aikaiseksi. Toivottavasti se tyydytti sinua ja tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?
        Jotenkin kornia, että laitat lainauksen Raamatusta....

• OletEksyttäjä

EvLut kirjoitti-- "Hempeä-Eerikan kirjoitukset ovat taas niiiin hempeitä, tapansa mukaan... -Kuitenkin tämä itse hempeyden ja teeskennellyn-rakkaudellisuuden-perikuva kirstelee hampaitaan toisin ajattelevia kohtaan ja kirjoituksistaan näkyy lähes joka ketjussa peiteltyä, kohteliaisuuksien alle naamioitua ilkeilyä ja verhottua vihaa. Tiedä hempeä-Eerika että moni näkee falskin naamiosi taakse. Parempi olisi olla aidosti oma itsensä; -vihainen silloin kun vihastuttaa ja sillä tavalla elävä, vilpitön ihminen."
        --Onneksi sinusta ei löydy hempeyttä lainkaan, pysyy tasapaino yllä. Kyllä minä vihainen olen, esim. nyt, yritän kuitenkin käyttäytyä hyvien tapojen mukaan kuten minulle on kotona opetettu, vaikka tekisikin mieleni vajota sinun tasollesi.
        Asiallinen käyttäytyminen toisia kohtaan on minulle tärkeämpää kuin primitiivireaktiot tuon kaltaisista kommenteista, jonka sait aikaiseksi. Toivottavasti se tyydytti sinua ja tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?

Sinä pyyhkit periisi Raamatulla. Poimit sieltä vain muutamia hempeilyitä mutta Raamatun kokonaisilmoituksesta et ymmärrä yhtään mitään.
        Tarjoilet halpaa armoa ilman synnintuntoa ja parannuksen tekoa. Olet katala.

• OletEksyttäjä kirjoitti:

Sinä pyyhkit periisi Raamatulla. Poimit sieltä vain muutamia hempeilyitä mutta Raamatun kokonaisilmoituksesta et ymmärrä yhtään mitään.
        Tarjoilet halpaa armoa ilman synnintuntoa ja parannuksen tekoa. Olet katala.

Jassoo.kiitos tiedosta 😁

• Eerikatässämoi kirjoitti:

EvLut kirjoitti-- "Hempeä-Eerikan kirjoitukset ovat taas niiiin hempeitä, tapansa mukaan... -Kuitenkin tämä itse hempeyden ja teeskennellyn-rakkaudellisuuden-perikuva kirstelee hampaitaan toisin ajattelevia kohtaan ja kirjoituksistaan näkyy lähes joka ketjussa peiteltyä, kohteliaisuuksien alle naamioitua ilkeilyä ja verhottua vihaa. Tiedä hempeä-Eerika että moni näkee falskin naamiosi taakse. Parempi olisi olla aidosti oma itsensä; -vihainen silloin kun vihastuttaa ja sillä tavalla elävä, vilpitön ihminen."

"-Onneksi sinusta ei löydy hempeyttä lainkaan, pysyy tasapaino yllä. Kyllä minä vihainen olen, esim. nyt, yritän kuitenkin käyttäytyä hyvien tapojen mukaan kuten minulle on kotona opetettu, vaikka tekisikin mieleni vajota sinun tasollesi."

>>> Voi Hempeä-Eerika! Sinä olet kyllä oikea teeskentelijöiden kuningas. Puhut imelästi "hyvistä tavoista" mutta jo tuo yllä oleva lainauksiesi pelkästään sisältää kaksinaamaista piilov*ttuilua, joka ei siis ole mitään että sanotaan lähimmäiselle reilusti hänen vikansa-muttei vihata häntä. Ei! Sinä saat samaan tekopyhään lauseeseen mahtumaan sekä omien hyvien tapojesi (itsesi) kehumisen että mitä alhaisimman peitellyn v*ttuilun.

"Asiallinen käyttäytyminen toisia kohtaan on minulle tärkeämpää kuin primitiivireaktiot tuon kaltaisista kommenteista, jonka sait aikaiseksi. Toivottavasti se tyydytti sinua ja tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?"

>>> Niin, on se jännää kun tässäkin lainauksessa harjoitat itsesi kehumisen lisäksi toisen nimittelemistä "primitiiviseksi ja alhaiseksi". Sinusta on ihan oikein v*ttuilla peitellysti ja kakasinaamaisen imelästi mutta minäpä en (yllätysyllätys) tunne sinua kohtaan minkäänlaista inhoa tai vihaa, en edes peiteltyä. Se mitä inhoan on tuollainen imelän hempeät, kohteliaisuuksiin verhotut v*ttuilemiset. Sanalla sanoen, en suinkaan inhoa sinua mutta vaan kaksinaismoralististasuutta jota edustat. Sinä näyttelet ystävää mutta kiristelet hampaitasi salassa ja koetat ilmaista vihasi ja inhosi niin peitellysti että taidat itsekin uskoa olevasi ihan lempeä ja ystävällinen hyvä ihminen?

Enemmän arvostan pata-ateistia joka sanoo päin naamaa rehdisti: "haista paska" kuin tuollaista kaksinaamaisuutta!

Luuteko että Jumalalta jää näkemättä hymysi taakse kätkeytyvät vihasta kirskuvat hampaat?

• EvLut kirjoitti:

"-Onneksi sinusta ei löydy hempeyttä lainkaan, pysyy tasapaino yllä. Kyllä minä vihainen olen, esim. nyt, yritän kuitenkin käyttäytyä hyvien tapojen mukaan kuten minulle on kotona opetettu, vaikka tekisikin mieleni vajota sinun tasollesi."

>>> Voi Hempeä-Eerika! Sinä olet kyllä oikea teeskentelijöiden kuningas. Puhut imelästi "hyvistä tavoista" mutta jo tuo yllä oleva lainauksiesi pelkästään sisältää kaksinaamaista piilov*ttuilua, joka ei siis ole mitään että sanotaan lähimmäiselle reilusti hänen vikansa-muttei vihata häntä. Ei! Sinä saat samaan tekopyhään lauseeseen mahtumaan sekä omien hyvien tapojesi (itsesi) kehumisen että mitä alhaisimman peitellyn v*ttuilun.

"Asiallinen käyttäytyminen toisia kohtaan on minulle tärkeämpää kuin primitiivireaktiot tuon kaltaisista kommenteista, jonka sait aikaiseksi. Toivottavasti se tyydytti sinua ja tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?"

>>> Niin, on se jännää kun tässäkin lainauksessa harjoitat itsesi kehumisen lisäksi toisen nimittelemistä "primitiiviseksi ja alhaiseksi". Sinusta on ihan oikein v*ttuilla peitellysti ja kakasinaamaisen imelästi mutta minäpä en (yllätysyllätys) tunne sinua kohtaan minkäänlaista inhoa tai vihaa, en edes peiteltyä. Se mitä inhoan on tuollainen imelän hempeät, kohteliaisuuksiin verhotut v*ttuilemiset. Sanalla sanoen, en suinkaan inhoa sinua mutta vaan kaksinaismoralististasuutta jota edustat. Sinä näyttelet ystävää mutta kiristelet hampaitasi salassa ja koetat ilmaista vihasi ja inhosi niin peitellysti että taidat itsekin uskoa olevasi ihan lempeä ja ystävällinen hyvä ihminen?

Enemmän arvostan pata-ateistia joka sanoo päin naamaa rehdisti: "haista paska" kuin tuollaista kaksinaamaisuutta!

Luuteko että Jumalalta jää näkemättä hymysi taakse kätkeytyvät vihasta kirskuvat hampaat?

Jumalalta ei jää näkemättä mikään.

• pata-ateisti
        EvLut kirjoitti:

Haista paska!

Jumalalta ei jää näkemättä mikään.

Tunnustatko reilusti että vaikka koetat esittää ystävällistä naamaa, niin harrastat jatkuvasti piilopiruilua ja peiteltyjä vihanilmauksia?

• pata-ateisti kirjoitti:

Haista paska!

Peukutin!

• toinen.kirkkoon.kuuluva
        EvLut kirjoitti:

Peukutin!

Vittu-sanan käyttö noin korkeatasoisena itseään pitävältä uskovaiselta laskee minun arvostukseni nollaan enkä lue enää yhtään kirjoitustasi.

"...tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?..."

Niinpä. Kun et suostu kääntymään nimimerkin toivomaan suuntaan, joudut hänen pilkkansa ja panettelunsa kohteeksi. Jotenkin näin tässä aina käy joidenkin uskovien kohdalla. Jos vähääkään kyseenalaistaa heidän näkemyksiään, joutuu raivon kohteeksi. Se on vain surullista.

• mummomuori kirjoitti:

"...tuohan se hienosti esiin kristillistä rakkautta, jota kai edustat?..."

Niinpä. Kun et suostu kääntymään nimimerkin toivomaan suuntaan, joudut hänen pilkkansa ja panettelunsa kohteeksi. Jotenkin näin tässä aina käy joidenkin uskovien kohdalla. Jos vähääkään kyseenalaistaa heidän näkemyksiään, joutuu raivon kohteeksi. Se on vain surullista.

Niin se on. Vain surullista.....

Niin se on. Vain surullista.....

Jotenkin en ymmärrä tuota kunnolla. Mitä hyötyä on suuttua tai käytättyä sopimattomasti, jos haluaa toisen oikeasti ottavan evankeliumin vastaan?

• kovakilpailu

Papit nykyään käyvät outoa leikkiä - kuka on vähiten pappi.

On muotia, että papit yrittää olla mahdollisimman vähän pappi ja kristitty ja kuitenkin vielä voi käydä papista :)

Vähän samantapainen kilpailu käynnissä kuin että kuka kuiskaa kovemmin.

Itse miellän, että jotkut Kanala ja Sadinmaa ovat parhaita tässä pelissä että on pappi mutta ei ole kuitenkaan pappi :)

• mitenkähän

Ettei vaan olisi ollut niin että tämä kompuroija itse oli tässä se, joka kompuroi. Ehkä pappi halusi aidosti tietää, mitä ihmiset kirkosta ajattelevat, mutta kompuroija tylyillä vastauksillaan teki tilanteen niin kiusalliseksi että vaimokin siitä miehensä puolesta häpeissään itkuun repesi.
      Ehkä kompuroijalla on niin ennakkoluuloisen vihamielinen asenne pappeja kohtaan, että otsasuonet vihasta pullistellen oli näkevinään papin normaalissa keskustelussa, ilmeissä ja eleissä omien ennakkoluulojensa heijastusta tulkiten ehkä papin anteeksipyytäväksi tarkoitetun hymynkin ilkeäksi virnuiluksi.

Ainakin kompuroijan aloitusteksti on niin tylyn vihamielinen, että voi hyvin kuvitella, että tilanteessa hän itse on ollut se tyylittömästi käyttäytynyt.

• mitenkähän

Ettei vaan olisi ollut niin että tämä kompuroija itse oli tässä se, joka kompuroi. Ehkä pappi halusi aidosti tietää, mitä ihmiset kirkosta ajattelevat, mutta kompuroija tylyillä vastauksillaan teki tilanteen niin kiusalliseksi että vaimokin siitä miehensä puolesta häpeissään itkuun repesi.
      Ehkä kompuroijalla on niin ennakkoluuloisen vihamielinen asenne pappeja kohtaan, että otsasuonet vihasta pullistellen oli näkevinään papin normaalissa keskustelussa, ilmeissä ja eleissä omien ennakkoluulojensa heijastusta tulkiten ehkä papin anteeksipyytäväksi tarkoitetun hymynkin ilkeäksi virnuiluksi.

Ainakin kompuroijan aloitusteksti on niin tylyn vihamielinen, että voi hyvin kuvitella, että tilanteessa hän itse on ollut se tyylittömästi käyttäytynyt.

• Tuolta todella vaikuttaa. Eihän aloittaja tullut tänne purkamaan suruaan ja kaipausta vaan mahtoiko hän sellaista tunteakaan kun heti pian jo hautajaisten jälkeen pään täyttää tällaiset katkerat puoli-keksityt jutut. Luulisi että jos suru on todellista, ei edes viettäisi aikaa täällä aloittamassa turhanturhia väittelemis- ja pappien parjauskampanjoita? En minä ainakaan täällä roikkuisi suuta soittamassa jos joku noin läheinen olisi kuollut vastikään. Tuskin kovin moni muukaan.

• Evlutille
        EvLut kirjoitti:

Tuolta todella vaikuttaa. Eihän aloittaja tullut tänne purkamaan suruaan ja kaipausta vaan mahtoiko hän sellaista tunteakaan kun heti pian jo hautajaisten jälkeen pään täyttää tällaiset katkerat puoli-keksityt jutut. Luulisi että jos suru on todellista, ei edes viettäisi aikaa täällä aloittamassa turhanturhia väittelemis- ja pappien parjauskampanjoita? En minä ainakaan täällä roikkuisi suuta soittamassa jos joku noin läheinen olisi kuollut vastikään. Tuskin kovin moni muukaan.

Siinä taas malli-esimerkki kovasydämisen fariseuksen "empatiasta"!

• EvLut kirjoitti:

Tuolta todella vaikuttaa. Eihän aloittaja tullut tänne purkamaan suruaan ja kaipausta vaan mahtoiko hän sellaista tunteakaan kun heti pian jo hautajaisten jälkeen pään täyttää tällaiset katkerat puoli-keksityt jutut. Luulisi että jos suru on todellista, ei edes viettäisi aikaa täällä aloittamassa turhanturhia väittelemis- ja pappien parjauskampanjoita? En minä ainakaan täällä roikkuisi suuta soittamassa jos joku noin läheinen olisi kuollut vastikään. Tuskin kovin moni muukaan.

"En minä ainakaan täällä roikkuisi suuta soittamassa jos joku noin läheinen olisi kuollut vastikään."

Ei vaikuta kovin aktiiviselta roikkumiselta tuo aloittajan osallistuminen täällä, eikä juuri aloittaja vaikuta ketjun suunsoittajalta. Lisäksi nykyään on aika yleistä, että hautajaiset saadaan pidettyä vasta 3-4 viikon päästä kuolemasta, joten se kuolemakin on saattanut tapahtua esimerkiksi huhtikuun alkupuolella, eikä siihen ole tarvinut liittyä mitään lamaannuttavaa dramatiikkaa.

Omakohtaisesti olen läheisten kuolemien jälkeen pystynyt tuntemaan erilaisia tunteita kuten surua, rakkautta, vihaa, iloa, pettymystä, jne. jopa ennen hautajaisia. Töissä ja harrastuksissa olen pystynyt käymään, vaikka alakuloisuutta on ollut useammankin päivän ajan. Radiota olen kyennyt kuuntelemaan ja ihmisten kanssa puhumaan, sekä monenlaisita asioista kirjoittamaankin. Jos tuo tarkoittaa, että olen jotenkin huono tai rikkinäinen ihminen, niin itse en ole siitä harmissani.

• "Ainakin kompuroijan aloitusteksti on niin tylyn vihamielinen, <...>"

Minusta aloitus on rehellisen oloinen selostus tilanteesta, joka meni eri tavalla kuin vainajan vävy olisi halunnut. En tajua kuka siinä vihaisi ja ketä.

• A10097 kirjoitti:

"Ainakin kompuroijan aloitusteksti on niin tylyn vihamielinen, <...>"

Minusta aloitus on rehellisen oloinen selostus tilanteesta, joka meni eri tavalla kuin vainajan vävy olisi halunnut. En tajua kuka siinä vihaisi ja ketä.

Olen samaa mieltä. Aloitus on inhimillinen kuvaus tilanteesta, joka ei mennyt hyvin.
        Eikä sekään surijasta mitään kerro, että haluaa sen täällä jakaa. Me toimimme eri tavoin.
        Se, että näkee sen ongelmana, että joku jakaa tuntojaan ja vetää siitä outoja johtopäätöksiä, on kummallista ja pistää miettimään, mistä nousee tarve irviä tällaisellakin asialla.

• Herran.tertut

enolerobotti kirjoitti: "Mikä pakko se pappa oli sinne kirkkoon ylipäätään viedä siunattavaksi, jos ette kerran laitoksen opeistakaan perusta. Olisitte dumpanneet sen ruumiin takapihan tunkiolle sen sijaan, että sekin piti viedä kirkon maahan mätänemään. Ihme tekopyhiä paskiaisia."<

Harvinaisen törkeää tekstiä kysiseltä nimimerkiltä. Myöhemmissä kommenteissaankin "ampui kaikkea mikä liikkui". No, ihmisillä on puutteensa ja ongelmansa, jotka on kaikin keinoin pyrittävä kääntämään toisten puutteiksi ja ongelmiksi, jotta oma psyyke pysyisi kasassa!

Usein sanotaan, että hautajaiset järjestetään jäljelle jääneitä varten. Yleisen käytännön ja tavan mukaisesti hautajaiset järjestetään vainajan tahdon, toivomusten, uskonnon ja elämänkatsomuksen huomioon ottaen. Riippumatta omaisten elämänkatsomuksesta ja/tai uskonnosta. Saattoväessäkin on kuitenkin useimmiten vainajan elämänkatsomuksen omaavia ihmisiä.

Käsitykseni mukaan uskovaisten, tai ylipäätään johonkin seurakuntaan kuuluvien, hautaamisjärjestelyissä ei tässä mielessä ongelmia olekaan. Ongelmia onkin useimmiten siinä, että seurakuntiin kuuluvat omaiset haluavat haudata uskonnottoman vainajan kirkollisin menoin, hautaan siunaamista myöten. Usein vastoin vainajan toivomusta, tai jopa vastoin yksiselitteistä vaatimusta. Viimeisenä "palveluksena" vainajalle, omaiset kävelevät tämän ehkä henkilökohtaisimman toiveen yli. Ja pelkästään siksi, että heille oma elämänkatsomus on paljon parempi kuin uskonnottoman läheisen elämänkatsomus!

Taannoin tuntemani kanttori protestoi julkisesti sitä, että "ollaan usein koko elämä maksamatta kirkollisveroja, mutta kun sitten kuolema tulee, niin kyllä sitten ollaan kirkollisia hautajaisia urkujen soittoineen vaatimassa". Tosiasiassa moni uskonnoton, jopa ateisti, haudataan hänen oman tahtonsa vastaisesti kirkonmenoin ja siunailuin. Ja kuolinilmoitukseen laitetaan ristit ja "taivaassa ratki taivaassa" -värssyt.

Moni tunnustuksettomia hautajaisia ja polttohautausta toivonut uskonnoton haudataan vielä tänäkin päivänä arkkuhautaan vainajasta piittaamattomien omaisten tahdosta. Sieltä kun on niin paljon helpompi ponkaista ylös kun "käsky käy"!

Aikoinaan tunnettiin käsite "polttohautausvakuutus", ei kaiketi ole käytössä enää. Siinä polttohautausta vainajalle varaavat omaiset joutuivat vakuuttamaan, että vainaja ei ole vastustanut polttohautaamista yleensä, tai erityisesti omaa polttamistaan.

Ehkä olisi syytä kysyä omaisilta vakuutusta myös vainajan omasta tahdosta tulla polttohaudatuksi, jotta kuoppaan ei joutuisi sellainen joka ei sinne ole halunnut!

• kolipuk

Etpä tainnut sinäkään ymmärtää koko jutusta mitään.

• kompurointia

Pappi veti muistotilaisuudessa papin ja vainajan kaverin rooleja kuuluvalla äänellään samalla kun muut olivat lähinnä vaivautuneen hiljaisia. Ja hänen kyselynsä sekä vastaukseni kuuli ainakin pöytämme 12 istujaa, jotka seurasivat nopeasti syntynyttä konfliktia. Tod.näk. myös viereisessä pöydässä kuultiin.

Itse en koe joutuneeni silmätikuksi, kun en pelkää nuissa tilanteissa vastata, mutta vaimoni koki niin osaltaan ja moni muukin voisi kokea samoin. Ei kai ole kovin yleistä ainakaan nauttia julkisesti yksityisasiasta haastetuksi tulemisesta tilanteessa, jossa asiasta ei halua haastajan kanssa keskustella.

En vihaa pappeja sen enempää kuin kaupan kassojakaan, enkä tarkoita heitä mustamaalata. Jos sinä ev.lut ajattelet, että yhden ihmisen teot voi käsittää hänen ammattikuntansa edustajien tyypillisiksi teoiksi, niin se ongelma on sinulla.

Nimimerkki mitenkähän on täysin oikeassa siinä, että minä olen tässä kompuroinnissa se tylysti käyttäytynyt osapuoli ja siksi täysin syyllinen. Ainakin olen koko ajan niin tuntenut ja nimimerkkinikin tosiaan viittaa siihen. Keljuun tilanteeseen ajauduimme tuossa siksi, etten osannut vastata papille heti esim. että en halua puhua tuossa tilanteessa asiasta hänen kanssaan. Silloinhan hän ei olisi heti voinut kysyä syytä kirkkoon kuulumattomuuteemme.

Olen miettinyt sitäkin mahdollisuutta, että syyn kysyminen saattoi papilta olla tahaton lipsahdus. Mutta silloin olisi hieman outoa, että hän todella halusi kuulla jonkin syyn vaikka sanoin ensin, ettei se ole hänen asiansa ja annoin hänelle mahdollisuuden jättää aiheen sikseen.

• kompurointia

Hei anteeksi. En ole tottunut foorumiin ja sössin vastaukseni päätasolle vaikka oli tarkoitus vastata nimimerkkien mitenkähän ja EvLut tänään kirjoittamiin kommentteihin.

T: Tylysti mutta ystävällisesti, kompurointia

• Herran.tertut

"...etten osannut vastata papille heti esim. että en halua puhua tuossa tilanteessa asiasta hänen kanssaan. Silloinhan hän ei olisi heti voinut kysyä syytä kirkkoon kuulumattomuuteemme.">

Kyllä olisi voinut. Sillä joidenkin pappien käsitykset siitä, mitä voi kysyä ja mitä ei, poikkeaa usein suuresti siitä miten normaalit ihmiset saman asian kokevat. Yleensä se menee niin, että mitä hihhulimpi pappi, niin sitä suurempi "oikeus" on kysyä ihan mitä vaan. Monille tällaisille papeille on kyse jopa velvollisuudesta kysyä!

• Herran.tertut kirjoitti:

"...etten osannut vastata papille heti esim. että en halua puhua tuossa tilanteessa asiasta hänen kanssaan. Silloinhan hän ei olisi heti voinut kysyä syytä kirkkoon kuulumattomuuteemme.">

Kyllä olisi voinut. Sillä joidenkin pappien käsitykset siitä, mitä voi kysyä ja mitä ei, poikkeaa usein suuresti siitä miten normaalit ihmiset saman asian kokevat. Yleensä se menee niin, että mitä hihhulimpi pappi, niin sitä suurempi "oikeus" on kysyä ihan mitä vaan. Monille tällaisille papeille on kyse jopa velvollisuudesta kysyä!

Minulla tuli jo sunnuntaina aloitusta lukiessa sellainen skenaario mieleen, että olisikohan pappi kuitenkin ollut jo pitkäänkin tietoinen tästä epäkohdasta kaverinsa tyttären perheessä. Sekään ei välttämättä ole kaukaa haettua, että kaveri olisi laittanut vävynsä syyksi perheen kirkkoonkuulumattomuuden.

• Papilla pitäisi olla tilannetajua. Aina ei kuitenkaan niin ole.
        Kuuluuko kirkkoon vai ei ja miksi niin on, on aika henkilökohtainen kysymys ja minusta sopimaton muistotilaisuudessa keskustelun aiheeksi. Sille keskustelulle on parempiakin paikkoja.

• Herran.tertut

Papilla pitäisi olla tilannetajua. Aina ei kuitenkaan niin ole.
        Kuuluuko kirkkoon vai ei ja miksi niin on, on aika henkilökohtainen kysymys ja minusta sopimaton muistotilaisuudessa keskustelun aiheeksi. Sille keskustelulle on parempiakin paikkoja.

Nämä "kirkolliset palvelut" ovat aina olleet papistolle tilaisuus seurakuntalaistensa nuhteluun, milloin mistäkin asiasta. Useimmin se asia on ollut kirkossakäymättömyys, tai muu seurakunnan rientoihin osallistumattomuus.

Tässähän se laiska kirkossakävijä tai peräti kirkossakäymätön on helposti kiinni saatavissa. Ei taatusti pääse karkuun, koska on lähiomaisen hautajaiset, häät tai kaste kyseessä. Toimii erittäin hyvin myös uskonnottomien häpäisy-yrityksissä: "Sinun vanhempasi, vaarisi, mummosi jne oli niin harras uskovainen. Miten sinusta on tuommoinen pakana tullut"?

Lapsuuteni maalaisseurakunnassa oli juuri tuollainen kirkkoherra. Näissä tilanteissa oli kuuulemma aina ihmeen "huonokuuloineni". Myös lampaitaan esimerkiksi kylän kaupassa tavatessaan. Joidenkin kertoman mukaan ei ollut normaalisti lainkaan huonokuuloinen.

• kompurointia
        Herran.tertut kirjoitti:

Nämä "kirkolliset palvelut" ovat aina olleet papistolle tilaisuus seurakuntalaistensa nuhteluun, milloin mistäkin asiasta. Useimmin se asia on ollut kirkossakäymättömyys, tai muu seurakunnan rientoihin osallistumattomuus.

Tässähän se laiska kirkossakävijä tai peräti kirkossakäymätön on helposti kiinni saatavissa. Ei taatusti pääse karkuun, koska on lähiomaisen hautajaiset, häät tai kaste kyseessä. Toimii erittäin hyvin myös uskonnottomien häpäisy-yrityksissä: "Sinun vanhempasi, vaarisi, mummosi jne oli niin harras uskovainen. Miten sinusta on tuommoinen pakana tullut"?

Lapsuuteni maalaisseurakunnassa oli juuri tuollainen kirkkoherra. Näissä tilanteissa oli kuuulemma aina ihmeen "huonokuuloineni". Myös lampaitaan esimerkiksi kylän kaupassa tavatessaan. Joidenkin kertoman mukaan ei ollut normaalisti lainkaan huonokuuloinen.

Että papilla joko sattui vahinko tai sitten ei... Kukapa tietää?

• Ehkä ei kannata yleistää. Omat kokemukseni papeista ovat voittopuolisesti positiivisia.

• Herran.tertut

Ehkä ei kannata yleistää. Omat kokemukseni papeista ovat voittopuolisesti positiivisia.

Niinpä, "voittopuolisesti"! Joillekin tuo "voittopuolisesti" on vain juuri toisin päin!

Olen minäkin elämässäni muutaman ihan "sisäsiistin" papin tavannut. Jopa pari oikein hyvää tyyppiä. Nämä viimeksi mainitut tosin olisivat näiden palstojen "oikeauskoisten" mielestä olleet ihminen ihmiselle -tyyppeinä itsestään perkeleestä!

• Herran.tertut kirjoitti:

Niinpä, "voittopuolisesti"! Joillekin tuo "voittopuolisesti" on vain juuri toisin päin!

Olen minäkin elämässäni muutaman ihan "sisäsiistin" papin tavannut. Jopa pari oikein hyvää tyyppiä. Nämä viimeksi mainitut tosin olisivat näiden palstojen "oikeauskoisten" mielestä olleet ihminen ihmiselle -tyyppeinä itsestään perkeleestä!

On hyvin surullista, jos on kohdannut voittopuolisesti negatiivisia pappeja.

• kompurointia

Ehkä ei kannata yleistää. Omat kokemukseni papeista ovat voittopuolisesti positiivisia.

Omatkin kokemukseni papeista ovat olleet positiivisia. Kokonaiskuvaan tekee särön vain tämä appiukkoni kaveri, josta ei jäänyt minulle hyvä tunne kompurointimme jälkeen.

Nillityksen asiantuntijoille eli mestareille vielä sellainen huomautus, että en kanna kyseistä pappia vastaan henk.koht. kaunaa kun mietin onko muistotilaisuuksiin osallistuvien pappien asiallista kysellä saattoväen kirkkoon kuulumattomuuden syitä hautajaisissa.

Omatkin kokemukseni papeista ovat olleet positiivisia. Kokonaiskuvaan tekee särön vain tämä appiukkoni kaveri, josta ei jäänyt minulle hyvä tunne kompurointimme jälkeen.

Nillityksen asiantuntijoille eli mestareille vielä sellainen huomautus, että en kanna kyseistä pappia vastaan henk.koht. kaunaa kun mietin onko muistotilaisuuksiin osallistuvien pappien asiallista kysellä saattoväen kirkkoon kuulumattomuuden syitä hautajaisissa.

Hautajaiset ovat herkkä juttu. Isäni hautajaisissa minys korpesi hänen ystävänsä valokuvaustouhut, joihin hän ei ollut kysynyt lupaa. Surun keskellä monet asiat korostuvat.
        Lähtökohtaisesti pappeus on ihmissuhdeammatti ja siksi hienotunteisuus ja tilannetaju korostuvat. Toki kaikki olemme ihmisiä ja aina ei mene putkeen.
        Tämäkin mies kirjoitti sitten lehteen kauniin muistokirjoituksen paikallislehteen kuvan kera 😊

”…en kanna kyseistä pappia vastaan henk.koht. kaunaa kun mietin onko muistotilaisuuksiin osallistuvien pappien asiallista kysellä saattoväen kirkkoon kuulumattomuuden syitä hautajaisissa.”

Oikein, sillä aika erikoinen tuo papin käytös kieltämättä oli.

• Pappeja on monmenlaisia, kuten meitä muitakin ihmisiä.

• selvisit.kunnialla

Ollessani papinvirassa ennen eläkepäiviäni, sattui silloin tällöin, että ihmiset kertoivat, mitä joku toinen pappi oli möläyttänyt aikaisemmissa tilanteissa. Onhan näitä möläyttelijöitä yllin kyllin täälläkin.

Ihminen, joka tahtoo pahaa toiselle ja haluaa olla muita ylempänä, selittää tekonsa ja puheensa korkeiden kristillisten arvojen noudattamiseksi. Ei siinä ole sen hengellisemmästä kyse, ei papilla eikä muilla. Aloittaja on joutunut tälläisen törkimyksen kynsiin.

• Siltä se näyttää, että paikalla on ollut törkimys.

• kannankaunaa

Olin hautajaisissa,joissa pappi puheessaan korosti, kuinka muualta matkustaneiden (jopa 600km) tulee olla kiitollisia paikkakunnalla asuville, koska tulevat ns. valmiiseen pöytään. Mielestäni aika törkeää,koska hautajaistarjoilu oli valmiissa pöydässä seurakunnan tiloissa, meni kuolinpesän varoista. Lisäksi hän myös virnisteli hävyttömästi.
      Ovatko nämä niitä Kari Mäkisen opetuslapsia, tällaiset papit? Tämä tapahtui Itä-Suomessa.

• Anonyymi

Osanotto suruunne. Olen pappi ja teen paljon hautajaisia. Ei yleensä ole tapana kysellä kirkkoon kuulumisesta, ei oikeastaan koskaan. Monesti olen pappina pyydetysti hautaansiunaamassa myös kirkkoon kuulumattomia.

Hautajaiset on herkkää aluetta. Voimia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      25
      2530
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      141
      1893
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      66
      1777
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      35
      1443
    5. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      55
      1370
    6. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      77
      1239
    7. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1174
    8. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      59
      1112
    9. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1107
    10. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      53
      1078
    Aihe