Dualismi on kuollut, eläköön dualismi!

olenkokone

Tässä kysymys teille, jotka uskotte kehoistaan erillään kuljeskeleviin henkiin.

Filosofiasta tiedämme, että dualismi ei toimi. Materia ja henki ajateltuna erillisinä asioina johtaa loogisiin ristiriitoihin. Joskus tieteentekijätkin putoavat huomaamattaan dualismin sudenkuoppaan.

Mutta ei hätää, apuun rientävät muut ismit. Nämä sanovat, että materia ja henki ovat jollakin tavalla yksi ja sama asia. Yksi rakentuu toisesta, toinen rakentuu yhdestä, tai ne molemmat rakentuvat jostakin kolmannesta härpäkkeestä, ismistä riippuen.

Eli jos dualismi on väärin, silloin keho ja henki ovat yhtä. Millä mekanismilla ne siis mielestänne seikkailevat toisistaan erillään?

3

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olenkokone

      Koska vastaukset ovat olleet niukkoja, laitan tähän pohjille kesäisen nimimerkin M.Uistinlokero esittämän teorian toisesta ketjusta:

      "solujen epigeneettiset mekanismit varpaankynnessä ja muualla alkavat tehdä tarkkoja visuaalisia ja kuulohavaintoja ja muodostavat tarkkoja muistoja"

      M.Uistinlokero piti tosin teoriaansa uskomattomana, mutta toki kaikki mitä emme vielä tiedä voi olla hyvin mahdollista!

      • entsaku

        Mikä käytännön merkitys on sillä, että Parabrahman tai Tao on jo kaikkialla saatavilla? No se, ettei kehosta irtautumisia sun muita projektioita tarvita. Me voimme kokea Taoa kehossa ollessa. Tätä ei monet tajua, vaan pyrkivät mystiseen samaistumiseen vain kehon ulkopuolella.

        Jos kaiken perusta olisi vain jossain tietyssä paikassa tai tilassa, olisi mentävä siihen paikkaan tai tilaan. Ei-dualistisesti käsittäen Tao läpäisee kaiken ja on kaikkialla. Tämä ratkaisee menemisen problematiikan.

        Yksi buddhalaisuuden koulukunta on perustettu tälle oivallukselle. Munkit sanovat: "olet jo vapaa, sinun tulee vain tajuta olevasi vapaa. Tiedostaminen riittää". Uskon kanssa tällä ei ole tekemistä, usko ei auta, tiedostaminen auttaa.

        Toisaalla sanotaan: "samsara on nirvana". Ei-dualismin eräs sovellus on oivaltaa kehossa.


    • entsaku

      Buddhalaisuuden sydänsutrassa sanotaan, että "muoto on tyhjyyttä ja tyhjyys muotoa". Olen ajatellut tämän viittaavan mm. siihen, että materia on henkeä ja henki materiaa. Sydän- ja timanttisutroissa puhutaan ei-duaalisuudesta.

      Itse olen sillä kannalla, että kaikkialla missä on muotoja ja avaruutta, on myös materiaa. Henkiset muodot, kuten ajatusmuodot, ovat mulle hienomateriaa. Jos ajatellaan korkeinta henkeä materiattomana, niin sitä pitää ajatella myöskin sellaisena, ettei mitään tapahdu, mikään ei muutu ja liikahda. Onko tämmöistä absoluuttia olemassa kuin teoreettisena ajatuksena?

      Jos olisin pelkkä teoreetikko ni väittäisin ehkä ettei mitään absoluuttisen kaltaista ole. Koska kuitenkin on muisto mystisistä (huippu)kokemuksista ennen syntymiäni näihin elämiin, niin täytyy sanoa että on olemassa joku muuttumattomalta näyttävä perusta tällä maailmalla missä eletään.

      "Perusta, terästäkin vahvempi ja joustavampi kuin vesi, Sinä olet kaikenläpäisevä Tao" (oma muistoni muotoilu).

      Kun olemme tässä "abstraktissa substanssissa", se ei olekaan sinä, vaan minä. Subjekti on muuttunut objektiksi ja subjekti sulanut objektiin ei-dualistisesti. Kokemuksen mukaan maailmalla on ei-dualistinen perusta, sanon sitä jonkun muun lailla Taoksi. Se on persoonattomana lain kaltainen, muuttumaton ja kaiken läpäisevä. Onko se hienointa materiaa? En tiedä.

      Siinä nähdään, että valolla ja varjolla on sama muotovapaa perusta, tämä Tao. Sitä voi ilmentää kahteen suuntaan, valona tai varjona. Tämän persoonattoman edessä mystikot kumartavat, käytännössä Itselle. Kun päästään tähän ei-dualistiseen persoonattomaan
      lain kaltaiseen perustaan niin fysiikka saa jopa uskonnollisia vivahteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe