Yhteydenpito eksään

Cucivivih

Voiko nykyinen kumppani rajoittaa yhteydenpitoa eksään? Mitä tehdä kun kumppani pyytää lopettamaan kaiken yhteydenpidon eksään ja kertoo, että häntä harmittaa/loukkaa hirveästi kun eksään pitää olla yhteyksissä (ilman pakottavaa tarvetta esim. lapset)?

18

2230

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelensuuresti

      Mikä tarve eksään on pitää yhteyttä jos ei ole lapsia? Jos välität oikeasti niin unohdat yhteydenpidon eksääsi. Rakasta ei loukata.

      • Näätiedetää

        Munan tarve jos uudelta ei saa.


    • tiedänmistäpuhun

      No itsehän sen päätät, mihin suostut. Ja vastaavasti voit miettiä, mitä hyväksyt tai hyväksyisit omalta kummpaniltasi. Ei ne yhteydenpidot siihen exään ole aina viattomia, vaikka heillä olisi lapsiakin. En siis ymmärrä, miksi aina vedotaan siihen. Sekö, jolla on lapsia ennestään, saa pitää yhteyttä exään, mutta se jolla ei ole, ei saa? Onpa reilua...not.

      • Cucivivih

        Hyväksyn mieheltä yhteydenpidon eksäänsä lapsen takia. Eikä nyt sinänsä haittaa vaikka he omia kuulumisiakin siinä vaihtavat. Mies on sanonut yhteydenpidon olevan vain lapseen liittyvää ja sanoi ettei olisi missään yhteyksissä eksäänsä jos lasta ei olisi. Itse olen ollut puhtaasti kaverimielessä yhteydessä eksään, viestitellään silloin tällöin. Mies ei vaan tunnu ymmärtävän, miksi eksän kans pitäisi olla kaveri tai miksi sen asiat kiinnostaa vielä eron jälkeenkin.. yms. Eikä haluaisi että olen missään yhteyksissä. Minusta tuntuu, ettei mies luota ja haluaa rajoittaa ystävyys/kaveruussuhteitani ja sanella kehen saan olla yhteydessä ja kehen en.


      • Öitätänne
        Cucivivih kirjoitti:

        Hyväksyn mieheltä yhteydenpidon eksäänsä lapsen takia. Eikä nyt sinänsä haittaa vaikka he omia kuulumisiakin siinä vaihtavat. Mies on sanonut yhteydenpidon olevan vain lapseen liittyvää ja sanoi ettei olisi missään yhteyksissä eksäänsä jos lasta ei olisi. Itse olen ollut puhtaasti kaverimielessä yhteydessä eksään, viestitellään silloin tällöin. Mies ei vaan tunnu ymmärtävän, miksi eksän kans pitäisi olla kaveri tai miksi sen asiat kiinnostaa vielä eron jälkeenkin.. yms. Eikä haluaisi että olen missään yhteyksissä. Minusta tuntuu, ettei mies luota ja haluaa rajoittaa ystävyys/kaveruussuhteitani ja sanella kehen saan olla yhteydessä ja kehen en.

        Niin eipä taida luottaa ja taitaa vaan olla mustasukkainen. Se on ikävää, jos alkaa sanelemaan sun elämääsi ja yhteydenpitoasi tai menojasi muita kohtaan, silloin aletaan lähestyä sitä sairaalloista rajaa suhteessa. Toivottavasti ei vaan ole sitä sairasta sorttia, ettei elämäsi tule olemaan yhtä ahdistusta. Parisuhdekin on kompromisseja, mutta jos toinen alkaa vahtia jokaista menoasi ja määrää koko suhteenne tahtia, niin kannattaa jättää kyseinen ihminen ennen kuin on nyrkin ja hellan välissä, josta ei niin vain pääse pois.


      • tiedänmistäpuhun

        No niin... Tämä nyt kuulostaa tosi klisheiseltä, mutta heti herää epäilys, että mitä siellä miehen päässä liikkuu sen oman exänsä suhteen.. En itse oikein uskonut tähän enkä vieläkään halua vetää mutkia suoriksi, mutta valitettavasti taitaa olla totta se väite, että mustasukkaiset ovat itse alttiita pettämään tai muuta suhmuroimaan. Kun ei-mustasukkainen ei voi edes tajuta, että (itse tai se toinen) voisi tehdä niin, eli uskollinen ajatusmaailma johtaa jopa sinisilmäisyyteen asioissa. Itse menneisyyteni jälkiviisasteluna en antaisi toisen mustasukkaisuuden rajoittaa yhtään. Rehellinen pitää toiselle olla, mutta niin myös itselleen...itseään ei saa pettää. Koskaan et voi olla ihan varma, miten teille käy. Jos käy niin, että mies pettää, jättää tai jotain muuta, niin silloin osaat arvostaa sitä, että olit uskollinen itsellesi etkä luopunut elämäsi tärkeistä ihmisistä.

        Jos mies ei siedä sitä, niin hän voi sitten tehdä omat valintansa. Hän joutuu kasvamaan tai päättää suhteen. Kumpikin on parempi vaihtoehto kuin se, että joudut karsimaan omaa elämääsi tai jotenkin varomaan ettet suututa häntä. Pahinta on se, jos itse luovut ystävistäsi ja isosta osasta elämääsi ja yrität olla miehelle mieliksi, mutta mies ei eläkään samoilla säännöillä, vaan itse pettää, valhetelee ym. Toivon, ettei sinulle käy niin.


    • entykkää

      Miksi roikkua ex:ssä jos on uusi parisuhde??Tottakai se on loukkaava puolisolle en itse pitäisi ja myös sen sanoisin että kumman kaa se oikein on.

      • Öitätänne

        Suhteestakin voi erota kavereina, oot vain mustis ja liian omistushaluinen ihminen, kannattaa kasvaa ulos tuollaisesta.


    • Hei Cucivivih

      Minulle tuli kirjoituksestasi mieleen kaksi teemaa.

      Ensimmäinen liittyy tuohon 'kumppani rajoittaa' -ilmaisuun.
      Parisuhteessa lähdetään siitä, että kumpikin vastaa itse käytöksestään. Kumpikaan ei kontrolloi toista, koska se ei ole tasa-arvoinen ja tasaväkinen suhde, vaan kertoisi suhteen hierarkiasta.
      Mutta kokonaan toinen asia sitten onkin, että jokaisessa suhteessa on tietyt rajat, joihin kumpikin sitoutuu vapaasta tahdostaan. Eri pariskunnilla rajat ovat erilaisia, mutta eräs asia, johon varmasti jokainen pariskunta joutuu jotenkin ottamaan kantaa, on, millä lailla on ok pitää yhteyttä eksiin tai muihin naisiin/miehiin. Millainen kanssakäyminen on reilua ja sopivaa, missä taas mennään rajan yli ja loukataan toista. Jos kummallakin on samansuuntainen tavoite siitä, miten suhdetta suojataan ns kolmansilta osapuolilta, se lisää turvallisuutta ja luottamusta.

      Uusi suhde ei myöskään pääse kasvamaan, jos entiseen on voimakas ja läheinen henkinen liitto vielä meneillään. Uuden suhteen pitää saada tilaa ympärilleen, jotta muut ihmiset eivät ala määrittää sitä. Totta kai muitakin ihmissuhteita saa ja pitääkin olla, mutta parisuhteessa pitäisi voida luottaa siihen, että ne eivät ole minkäänlainen uhka tai vie sitä tilaa, joka kuuluu kumppanille.

      Puhukaa kumppanin kanssa suhteenne sopimuksista ja pelisäännöistä, joihin kumpikin voi aidosti sitoutua

      Mitä ajattelet tästä?

      Merja, diakoni

      • Cucivivih

        Niin, suhteessa on hyvä olla rajat sen suhteen, että millaista yhteyttä eksiin tai vaikkapa kaverimiehiin tai naisiin voi pitää. Kerroin miehelle kyllä tapailun jossain vaiheessa, että olen silloin tällöin eksään vielä yhteyksissä. Emme pitkään aikaan puhuneet mitään asiasta ja kun se tuli uudestaan puheeksi niin mies oli yllättynyt, että yhteydenpito oli jatkunut koko tapailumme ja seurustelumme ajan. Luuli kai, että yhteydenpito oli loppunut kun suhteesta tuli vakavampaa.

        Olen miettinyt mitkä olisivat sopivat rajat. Minulla oli vaihe, jolloin eksään piti olla ottamatta yhteyttä, jotta pääsen itse paremmin eteenpäin. Mutta nyt tiedän että välit ovat puhtaasti kaverilliset eikä mitään haaveita kummallakaan yhteenpaluusta ole. Tämän olen yrittänyt miehellekin kertoa, mutta hän on siitä huolimatta huolissaan.

        Sitten taas välien katkaiseminen kaveriin (vaikka se onkin eksä) kumppanin pyynnöstä tai käskystä tuntuu vähän inhottavalta. Mies tulkitsee tämän silleen että en ole vieläkään päässy yli eksästä, kun häneen ei voi katkaista välejä kokonaan. Olenkin miettinyt, että onko mitään välimuotoa asiassa yhteydenpidossa. Voinko pitää yhteyttä siten, että kumppani ei koe sitä uhkaksi tai se ei tule suhteemme väliin?

        Kyllähän minäkin luotan siihen, että kun mies on eksänsä kanssa yhteydessä niin he eivät ala lämmitellä välejään uudelleen tai kun mies näkee eksänsä niin silloin ei tapahdu mitään sellaista mistä minun pitäisi olla huolissaan. Vaikka kyllähän minäkin olisin huolissaan jos mies vaikka muuttuisi jotenkin salamyhkäiseksi eksästään ja lisäisi paljon yhteydenottoa, enkä tietäisi mistä he puhuisivat. Mutta sen luottamuksen haluaisi molemmin puolin, että vaikka joskus eksään olisikin yhteyksissä niin molemmat voisi luottaa siihen, että se ei ole uhka suhteelle.


      • Parempaajatkoasulle
        Cucivivih kirjoitti:

        Niin, suhteessa on hyvä olla rajat sen suhteen, että millaista yhteyttä eksiin tai vaikkapa kaverimiehiin tai naisiin voi pitää. Kerroin miehelle kyllä tapailun jossain vaiheessa, että olen silloin tällöin eksään vielä yhteyksissä. Emme pitkään aikaan puhuneet mitään asiasta ja kun se tuli uudestaan puheeksi niin mies oli yllättynyt, että yhteydenpito oli jatkunut koko tapailumme ja seurustelumme ajan. Luuli kai, että yhteydenpito oli loppunut kun suhteesta tuli vakavampaa.

        Olen miettinyt mitkä olisivat sopivat rajat. Minulla oli vaihe, jolloin eksään piti olla ottamatta yhteyttä, jotta pääsen itse paremmin eteenpäin. Mutta nyt tiedän että välit ovat puhtaasti kaverilliset eikä mitään haaveita kummallakaan yhteenpaluusta ole. Tämän olen yrittänyt miehellekin kertoa, mutta hän on siitä huolimatta huolissaan.

        Sitten taas välien katkaiseminen kaveriin (vaikka se onkin eksä) kumppanin pyynnöstä tai käskystä tuntuu vähän inhottavalta. Mies tulkitsee tämän silleen että en ole vieläkään päässy yli eksästä, kun häneen ei voi katkaista välejä kokonaan. Olenkin miettinyt, että onko mitään välimuotoa asiassa yhteydenpidossa. Voinko pitää yhteyttä siten, että kumppani ei koe sitä uhkaksi tai se ei tule suhteemme väliin?

        Kyllähän minäkin luotan siihen, että kun mies on eksänsä kanssa yhteydessä niin he eivät ala lämmitellä välejään uudelleen tai kun mies näkee eksänsä niin silloin ei tapahdu mitään sellaista mistä minun pitäisi olla huolissaan. Vaikka kyllähän minäkin olisin huolissaan jos mies vaikka muuttuisi jotenkin salamyhkäiseksi eksästään ja lisäisi paljon yhteydenottoa, enkä tietäisi mistä he puhuisivat. Mutta sen luottamuksen haluaisi molemmin puolin, että vaikka joskus eksään olisikin yhteyksissä niin molemmat voisi luottaa siihen, että se ei ole uhka suhteelle.

        Itselläkin on valitettavasti varsin ikävä kokemus siitä, että eksä jätti kertomatta uudesta suhteestaan, jossa oli ollut jo vuoden päivät, mikä tuli ilmi sitten sattumalta. Me tavattiin harvoin, mutta joka kerta sekstattiin, koska itse oletin hänen olevan ihan vapaa ihminen tekemään mitä vaan ja oli toiveita saada myös suhde jälleen toimivaksi. Ehkä sunkin kannattaa miettiä, minkä vuoksi miehesi ei luota sinuun ja mitä hän siis itse todellisuudessa tekee ja miten hän näkee sitoutumisensa sinua kohtaan. Eikä teidän suhteessa ole kaikki hyvin, jos toinen osapuoli rajoittaa sinun kaverisuhteita, miehelläsi on ongelma. Onko hän luonteeltaan liian omistushaluinen ja mustasukkainen vai eikö hänellä itsellään ole "puhtaita jauhoja pussissa"? Itse olen ollut muutamassa pidemmässä suhteessa ja törmännyt vastaaviin ongelmiin. Jos luottamus suhteessa tökkii eikä korjaannu ja itse joutuu elämään toisen käytöksen vuoksi jatkuvassa luottamuspulassa tai mustasukkaisuus alkaa nostaa päätään omaa elämää rajoittaen, niin kannattaa nostaa kytkintä ennen kuin saa vaikka nyrkistä otsikkoon. Nämä on vain ikäviä tosiasioita, joiden myötä suhde ajautuu loppuun ellei ihminen ala itse hokasta tehdä itselleen jotain ja muuttamaan käytöstään sekä kasvaa ulos tuollaisesta.


      • yydel

        Jos yhteydenpito eksään on jatkunut jo hyvän aikaa ja eksä tuntuu edelleenkin pelkältä kaverilta, niin tuskin siinä vaiheessa enää tulee mitään ahaa-elämystä, että eksä on sittenkin Se Oikea. Ja jos niin kuitenkin kävisi, niin sittenhän on parasta että henkilö palaa yhteen eksänsä kanssa. Niinhän voi käydä, vaikka mitään yhteyttä ei olisi eksän kanssa edes pidetty. Se on vain hyvin epätodennäköistä, koska eronneet pariskunnat harvoin palaavat yhteen.


    • kerronkaikenjaenemmänkin

      Rehellinen pitää olla.
      Selän takana ei tavata tms. Eli toisen tarvii tietää jos tapaatte ja vähän suurinpiirtein mistä juttelette.
      Pidän pettämisenä kaikenlaista yhteydenpitoa vastakkaiseen sukupuoleen josta ei kerro kumppanille. Miksi salata jos ei ole salattavaa?

      • Parempaajatkoasulle

        Rehellisesti ja avoimesti tietenkin kerrotaan omista menoistaan toinen toiselleen, sehän kuuluu parisuhteeseen, mutta asiasisällöistä ei tarvitse tietää mitään, koska luottamus toinen toiseensa on täydellistä ja kaveruuden rajat selvät molemmille. Voihan se vastakkaisen sukupuolen edustaja olla vaikka työkaveri ja työasiat salasspidettäviä kumppaniltakin, joten on sulla kummallinen käsitys, että kaikki asiat pitäisi rollata kaverienkin osalta olipa hän mies tahi nainen.


    • Riippuensiitä

      Salassa vai avoimesti pitää yhteyttä?

    • Cucivivih

      Vastaan näin yhteisesti kaikille, että en usko, että miehellä on oman eksänsä kanssa mitään. Oon ollut vieressä kun hän puhuu esim. skypen välityksellä lapselle, kertovat lapsen kuulumisista, mutta eivät muuten kyllä kysele toisiltaan mitään henkilökohtaisesta elämästä. Itse en edes nää eksääni kun asuu niin kaukana, mutta kaveri mielessä välillä oon kyselly kuulumisia. Mutta miehen mielestä sekään ei olis ok. Eksältäni seurustelee myös tahollaan ja häneltä kun varmistin niin ovat sopineet että on ok olla eksiin yhteydessä.

      Eikä mies siis muuten ole mitenkään määräilevä että menojani, harrastuksiani tai ihmissuhteitani rajoittaisi. Joku tuossa nyt vaan hiertää kun se kaveri on samalla eksä.

    • huonoltanäyttää

      Se on oma ongelmasi että oot miehen kanssa jolla lapsi. Tottakai joudut sen hyväksymään kuten myös sen että lapsi aina toivoo että vanhemmat olisi pari. Olivat he millaisia tahansa. Perheen rikkoutuminen ei ole vähäpätöinen asia kenellekään osapuolelle vaikka hammasta purren mennään uusiin suhteisiin. Itse ainakin mieluummin valitsisin miehen jolla ei ole lapsia sillä tiedän miten helposti yhteiset hetket romantisoituu perheen tavatessa.
      Ootko ajatellut että pidät vähän kuin kostoksi yhteyttä omaan eksääsi. Tunnet hänet ehkä turvallisemmaksi? Ja mietit olisiko hän kuitenkin parempi kuin tuo jolla jo on toisen kanssa lapsia. Jollain tasolla? Helposti tuossa ajautuu ihmissuhdepeliin jossa lopputulos on ero. Et mitenkään voi kieltää lapsen vanhempien yhteydenpitoa. Kaveeraaminen eksäsi kanssa puolestaan kertoo että haluat ihailua häneltä? Mieti todella haluatko sirpaleista tarinaa vai olisiko parempi taplailla sinkkuna kunnes tiedät ja tunnet tavannees sen oikean.

    • periaate

      kyllä periaatteessa voi.kuitenkin lopullinen päätös syrjäyttää ex elämästään on hänellä itsellä.nykyisen kumppanin ei kannattaisi puuttua yhteydenpitoon liikaa vaan rajat tulisi sopia ensin nykyisen kanssa yhdessä ja tehdä kumpaakin miellyttäviä ratkaisuja.aluksi suhteen ollessa tuore kannattaisi varmaan rauhoittaa yhteydenpitoa tai lopettaa kokonaan.ihanteellisimmassa tapauksessa ex kykenee jäämään ystäväsuhteeksi asti eikä nykyinen koe sitä uhkatekijänä vaan elämä jatkuu niin että molemmat voivat säilyttää muuttuvan asemansa eikä ihmissuhdetta tarvitse rikkoa.tämä kaikki kuitenkin riippuu hyvin paljon luonteiden yhteen sopivuuksista ja mustasukkaisuuden laadusta tai olemassaolosta.hyvin usein tätä ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa vaan luvassa on onnea,iloa sekä surua,murheita lopulta kaikki selviää ja elämä jatkuu!!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe