Koneeseen ei asennu käyttöjärjestelmä

Vanhakonekuntoon

Mulla taisi kone hajota sen verran pahasti, että edes Xubuntu tai Mint ei enää asennu koneelleni. Mitä keinoja on olemassa sen tarkistamiseen, missä vika on? Kannattaako koettaa asentaa joku minimaalinen Linux vai hommata joku Hirensin CD?

6

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keyehfu

      Asenna Windows 10

    • win-lin-trol

      Aina voi livenä niillä Xubuntulla ja Mintillä katsella mikä on vikana ja jos nekään ei toimi niin asenna edellisen kommentin mukainen W 10- hahahhaaahahaaahahaahaah.

    • EiVoiSitMitään

      Taitaa olla niin, että mikään käyttöjärjestelmä ei asennu rikkinäiseen koneeseen.

      Ei taida olla mitään tehtävissä.

      Eikä tuosta selvinnyt miten se "rikkinäisyys" ilmenee.

      • tarkistusten_lista

        On paljonkin tehtävissä. Ensin kannattaa ajaa memtest86, ainakin aiemmin tuo löytyi vakiona live-cd:ltä. Jos tunnin-parin ajon aikana ei ilmene muistivirheitä, on aika käynnistää live-cd:n käyttöjärjestelmän kunnon tarkistus: Levyn luvussa ei saa olla ainuttakaan virhettä!
        Kun käyttöjärjestelmän saa käyntiin - jos saa. Voi alkaa tutkia seuraavaa vikakohdetta. Esim. kiintolevyn kunnon tarkistaminen smart-tools:illa. Tietysti jos smart ei levyllä ole päällä, ei tuo kerro mitään. Sen sijaan voi ajaa levyn pinnan kuntotestit(badblocks-ohjelma). Tai aloittaa formatoimalla osion kokonaan tyhjäksi. Jos vieläkään ei tärpännyt, seuraava vaihe onkin kimurantimpi, koska vika voi olla myös ajoittain ilmenevä. Eli joudut avaamaan koneen ja tutkimaan sen sisällön pala palalta. Se, että jokin ominaisuus on integroitu emolle ei takaa, että se olisi ehjä. Onneksi tällaisen rikki menneen toiminnallisuuden voi yleensä korvata lisäkortilla ja biosista pois päältä.
        Muuta, mikä kannattaa kirjata ylös: koneen lämmöt/jännitteet sensors-ohjelmalla. Jos lämmöt ovat kohonneet, voi alkaa miettiä miten tehostaa lämmön poistoa. Joskus voi testata esim. alikellottamalla prosessoria. Jos se vakautuu, niin uudet lämmönjohtopastat väliin ja tuulettimen putsaus/tarkistus. Jos jännitteet ei pidä kutiansa, pitää vaihtaa uusi virtalähde tai toimittaa vanha korjattavaksi. Myös niihin tulee ikääntymisongelmia, usein kylläkin vasta reilusti yli 10v käytön jälkeen.


      • urjkghtjt
        tarkistusten_lista kirjoitti:

        On paljonkin tehtävissä. Ensin kannattaa ajaa memtest86, ainakin aiemmin tuo löytyi vakiona live-cd:ltä. Jos tunnin-parin ajon aikana ei ilmene muistivirheitä, on aika käynnistää live-cd:n käyttöjärjestelmän kunnon tarkistus: Levyn luvussa ei saa olla ainuttakaan virhettä!
        Kun käyttöjärjestelmän saa käyntiin - jos saa. Voi alkaa tutkia seuraavaa vikakohdetta. Esim. kiintolevyn kunnon tarkistaminen smart-tools:illa. Tietysti jos smart ei levyllä ole päällä, ei tuo kerro mitään. Sen sijaan voi ajaa levyn pinnan kuntotestit(badblocks-ohjelma). Tai aloittaa formatoimalla osion kokonaan tyhjäksi. Jos vieläkään ei tärpännyt, seuraava vaihe onkin kimurantimpi, koska vika voi olla myös ajoittain ilmenevä. Eli joudut avaamaan koneen ja tutkimaan sen sisällön pala palalta. Se, että jokin ominaisuus on integroitu emolle ei takaa, että se olisi ehjä. Onneksi tällaisen rikki menneen toiminnallisuuden voi yleensä korvata lisäkortilla ja biosista pois päältä.
        Muuta, mikä kannattaa kirjata ylös: koneen lämmöt/jännitteet sensors-ohjelmalla. Jos lämmöt ovat kohonneet, voi alkaa miettiä miten tehostaa lämmön poistoa. Joskus voi testata esim. alikellottamalla prosessoria. Jos se vakautuu, niin uudet lämmönjohtopastat väliin ja tuulettimen putsaus/tarkistus. Jos jännitteet ei pidä kutiansa, pitää vaihtaa uusi virtalähde tai toimittaa vanha korjattavaksi. Myös niihin tulee ikääntymisongelmia, usein kylläkin vasta reilusti yli 10v käytön jälkeen.

        Olisitkirjoittanutkaikkiputkeen,niinolisihelpompaalukea.


    • Asennusmedialla usein muistitesti aja se ensin. Voit irrottaa ja laittaa takaisin esim, muistit ja muut irralliset palikat ja poistaa pölyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe