15 - vuotias haluaa laihduttaa

Haluisinlaihtua

Hei! Olen 15 - vuotias tyttö ja haluisin laihduttaa 6kg. Olen siis ylipainoinen laskettua painondeksistä. Olen lyhyt n. 160cm ja painan paljon n. 66kg. Olen tehnyt kaksi viikkoa lihashuoltoa. Johon kuuluu: 8 minuutin vatsalihastreeni, noin 15 minuutin treeni, lankutan yhteensä 3min per päivä ja teen myös 26 kyykkyä joka päivä. Onko laihduttaminen vaarallista tässä iässä? En tiedä yhtään mitä minun pitäisi tehdä. Haluisin alkaa lenkkeilemään, mutta en uskalla sanoa sitä vanhemmilleni. Ruokavalio heittelehtii välillä. Joka toinen viikko roskaruokaa. Olen yrittänyt vähentää ruokaa syödessä mut äitini on niin tarkka, että mun pitää syödä. Haluaisin vain laihtua. Mahassani on rasvamakkaroita ja mahani on kuin pömppömaha.Onko jollain mitään käsitystä miten pystyisin siihen laihduttamaan?

14

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terttu.Tampereelta

      Ei kai sinun tarvitse äidiltäsi ja isältäsi lupaa pyytää jos haluat alkaa liikkumaan..
      Kesällä helppoa liikkua ulkona, ulkoilmassa. Lenkkeily, pyöräily, rullaluistelu kesän hyviä lajeja. Ja kai isnulla on joku kaveri jonka kanssa lähteä liikkumaan yhdessä, vaikka pelaamaan tennistä tms.
      Varsinaisesti ei mitään laihdutuskuuria pitäisi ainakaan kasvuiässä alkoittaa. Ruoassa pitää kyllä tehdä valintoja. Roskaruoka kokonaan pois. Pitää syödä monipuolisesti kunnollista ruokaa, ei kaupan eineksiä (valmisruokaa) lainkaan. Hedelmiä, kasviksia, vihanneksia aina aterialla lisukkeena. Kalaa, kokojyväviljoja, pähkinöitä, papuja/herneitä, avokadoa. Jos jotakin haluat vähentää, se on sokeri ja sokeriset/vehnäiset herkut/leivokset/pullat/keksit limsat/mehut.
      Liikunta kiinteyttää kroppaa ja hyvä kunto näkyy ulospäinkin, ja silloin jaksaa toimia ja tehdä, taas syksyllä koulussakin

      • Haluisinlaihtua

        Kiitos vinkeistäsi. Onko siis tämä jokapäiväinen lihashuolto ihan turhaa?


      • Terttu.Tampereelta
        Haluisinlaihtua kirjoitti:

        Kiitos vinkeistäsi. Onko siis tämä jokapäiväinen lihashuolto ihan turhaa?

        En sitä tarkoittanut. Jatka lihashuoltoasi. Tarkoitin vain että voisit lisäksi liikkua monipuolisesti ihan kuntoa nostaaksesi. Ulkona liikkumisessa muutoinkin paljon hyötyä.


      • Haluisinlaihtua
        Terttu.Tampereelta kirjoitti:

        En sitä tarkoittanut. Jatka lihashuoltoasi. Tarkoitin vain että voisit lisäksi liikkua monipuolisesti ihan kuntoa nostaaksesi. Ulkona liikkumisessa muutoinkin paljon hyötyä.

        Miten voisi sanoa vanhemmilleni että en halua roskaruokaa syödä? Kun huomenna äitini taas tilaa sitä roskaruokaa. En vain halua syödä sitä.


      • TYDE-03
        Haluisinlaihtua kirjoitti:

        Miten voisi sanoa vanhemmilleni että en halua roskaruokaa syödä? Kun huomenna äitini taas tilaa sitä roskaruokaa. En vain halua syödä sitä.

        Sanot vain suomeksi ja suoraan että se on epäterveellistä. Tai lupaat vaikka itse alkaa tehdä ruokaa jos hän ostaa tarvikkeet kotiin. Itse jouduin omassa kotonani laittamaan itselleni ruokaa kun oli 11 vuotias. En halunnut syödä sitä paskaa mitä siellä oli aina tarjolla.


      • toteaja-
        Haluisinlaihtua kirjoitti:

        Miten voisi sanoa vanhemmilleni että en halua roskaruokaa syödä? Kun huomenna äitini taas tilaa sitä roskaruokaa. En vain halua syödä sitä.

        En tiedä mistä sitä ruokaa tilaatte, mutta voisit katsoa löytyiskö sieltä sulle jotain terveellisempiä vaihtoehtoja, joita äitisi suostuisi tilaamaan.
        Voit vaikka perustella, että kasvava tarttee terveellistä ruokaa


      • Haluisinlaihtua
        TYDE-03 kirjoitti:

        Sanot vain suomeksi ja suoraan että se on epäterveellistä. Tai lupaat vaikka itse alkaa tehdä ruokaa jos hän ostaa tarvikkeet kotiin. Itse jouduin omassa kotonani laittamaan itselleni ruokaa kun oli 11 vuotias. En halunnut syödä sitä paskaa mitä siellä oli aina tarjolla.

        Sanoin äidilleni siitä ja sit se suuttu mulle. Ja sano ettei enää ikinä tilaa mulle mtn roskaruokaa.. Oon nyt iloinen :D


      • TYDE-03
        Haluisinlaihtua kirjoitti:

        Sanoin äidilleni siitä ja sit se suuttu mulle. Ja sano ettei enää ikinä tilaa mulle mtn roskaruokaa.. Oon nyt iloinen :D

        Onpa kiva kuulla :-)


    • kkkk12

      Jos itse söisin niinkuin nuorena painaisin lyhyessä ajassa 200 kg.Maitoakin meni kaakaun kanssa noin 2 litraa.Ja herkullisia voileipiä mahan täydeltä.Nyt puoli litraa maitoa riittää neljäksi päiväksi ja leipää en syö paljon ollenkaan.

      Kun pituuskasvu loppuu alkaa lihominen jos ei tee muutoksia ruokavalioon.Karkkia kestää syödä vain 50g muutaman kerran viikossa ja pullaa ja muita herkkuja vain kohtuudella.Pitsoilla hampurilaisilla limukka ranskalaisillaperunoilla eläminen tekee ihmisestä läskin lyhyessä ajassa.Mistähän sekin johtuu että rilleillä käy enimmäkseen vain nuoria ja laihoja ihmisiä.Syy siihen on varmasti lihominen.

    • Läskinorsu

      Ite oon 14.v. ja painan 69kg ja oon 162cm pitkä. Laihduttamista mullekin on suositeltu ja lääkärissä sanottu et pitäis laihduttaa. Mut mun mielestä mun ei tarvii koska vaikka näytänkin vähän pyöreämmältä nii ei se muo haittaa ku tiiän et syön terveellisesti ja liikun. Eikä sun kaan tarvis laihduttaa jos multa kysytään. Kunhan syöt terveellisesti ja liikut tarpeeksi. Kyllä siinä samalla voi muutama kilo tippua mutta ei millekkään dietille kannata ruveta.

    • Laihduttajaehkä

      Mä oon 13v ja painan sen 58kg keskimäärin ja syksyllä painoin 56kg et 2kg oon tullu jotakin lisää :D ja oon 171cm pitkä. Haluisin ihan vaan kiinteyttää jalkoja ja muutenkin vaan vähän timmimpään kuntoon nii oon nyt tehnyt tammi-helmikuusta asti vatsalihastreeniä mihin kuuluu 10 eri liikettä ja kutakin 30-35 toistoa.Ei oo mitää sixpackia mut selvä 2pack ja sixpackin muoto on :DD.Sitten alotin ehk viikko sitten jalkalihastreenin missä on kaikkia kyykkyjä ja
      muita liikkeitä. Ja alotin tänää pyöräilee vähä yli 5km lenkin kovalla tahdilla kokoajan.Tuloksia odotellessa.

    • kannustaja

      Laskeppa varsin kalorit muutamalta päivältä. Voi tietenkin olla vaikeeta muiden tekemistä ruuista mutta kuitenkin. Saat vähän kuvaa missä mennet. pelkällä liikunnalla laihduttaminen on haastavaa.
      Riittävästi 'terveellisiä' kaloreita ja monipuolista liikuntaa, niin hyvä tulee.

    • Arvelen

      Liikunta ei laihduta jos ruokatottumukset ovat pielessä. Vältä rasvasia syötäviä kuten viinerit ranskalaiset ym. Vältä sokeria, syö kasviksia, hedelmiä ja kalaa. Syö säännöllisiä aterioita. Laihtuminen tapahtuu hitaasti mutta jos saat ruokatasapainon toimimaan on paino tuskin nousee takaisin.

    • Maijumaikku

      Mun vinkit: 1. Vähennä ruokaa hieman, ei paljoa. 2. Liiku hieman enemmän. 3. Älä mene nälkäisenä kauppaan. 4. Älä syö kun katsot televisiota. 5. Juo vettä. Sillon ei ole koko ajan nälkä. Vesi on terveellistä ja siitä ei lihoa ja se pidättää nälkää, ainakin mulla. 6. Jos oikeasti haluaa laihtua hyvin voi aloittaa herkkulakon. Siinä jotain mitä itse käytän. Toivottavasti on apua:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1646
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1255
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1250
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      850
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      194
      777
    Aihe