Moottorin vesivuoto

Moottorihuolia

Löytyisikö hiukan moottoriasiantuntemusta?

Minulla vanhahko Volvon 2003. Se on tänä kesänä valutellut pilssiin jäähdytysvesiä. Ei kai sinänsä niin kummallista vanhassa koneessa, mutta kun seassa on ihan selvästi glykolia, mutta makeavesipuoli ei tunnu tyhjenevän, pikemminkin paisuntasäiliössä näyttäisi vedenpinta olevan max-viivan yläpuolella. Onko mahdollista tai todennäköistä, että jossain olisi sellainen vuoto, jossa makeavesi ja merivesipuolet menevät sekaisin? Ja miten iso ongelma se on? "Pitäisikö olla huolissaan?"

20

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A41xxxxx

      Mikähän malli sinulla on?
      A41 ja vastaavissa on termostaattikotelon alla muoviputki, jonka O-renkaat kuoleentuvat ja kylmässä vuotavat glykoliseosta. SUV huolto on antanut neuvoja.

      • Moottorihuolia

        Se 2003 on nimenomaan moottorin malli (vuosimalli olisi muistaakseni -89). Kolmipyttyinen pikkudiesel ilman turboa.


    • Tmd40a

      Itsellä vuosi lauhdutin joten raakavesipumppu painoi merivettä makeepuolelle ja paisuntasäiliön kautta pilssiin

      • Pahaglykoli

        Nyt pitäisi tietää millä korkeudella toisiinsa nähden eri laitteet sijaitsevat, paisuntasäiliö kai kuitenkin on muita ylempänä. Esim. lauhduttimen vuoto siten, että vedet menevät sekaisin, olisi muuten hyvinkin mahdollinen selitys mutta silloinhan olettaisi lauhduttimen pinnankorkeuden laskevan moottorin ollessa pysähdyksissä, eli merivesipuolen ja makeavesipuolen pinnat pyrkisivät yhtyvien astioiden lain mukaan hakeutumaan samaan korkeuteen! Itse katsoisin seuraavaksi sen paisuntasäiliön pinnankorkeuden kun kone on ollut pysähdyksissä vaikka yön yli. Ihan lyhyt käyntipaussi ei välttämättä paljasta oikein pientä vuotoa, useampi tunti kyllä. Jos lauhduttimen pinta ei useammankaan tunnin aikana laske, voi myös "paikan päällä" tarkastella ja arvioida, mille korkeudelle meriveden pinta asettunee kun moottorin seisoessa, että voiko se jäädä niin ylös kuin mihin paisuntasäiliön pinta asettuu?

        Ja sitten muista, jos epäilet pilssissä olevan glykolia, muista että se on myrkky, ole varovainen sen kanssa. Pienikin määrä esim. nieltynä on hengenvaarallinen juttu!


      • Edelleenpahaglykoli
        Pahaglykoli kirjoitti:

        Nyt pitäisi tietää millä korkeudella toisiinsa nähden eri laitteet sijaitsevat, paisuntasäiliö kai kuitenkin on muita ylempänä. Esim. lauhduttimen vuoto siten, että vedet menevät sekaisin, olisi muuten hyvinkin mahdollinen selitys mutta silloinhan olettaisi lauhduttimen pinnankorkeuden laskevan moottorin ollessa pysähdyksissä, eli merivesipuolen ja makeavesipuolen pinnat pyrkisivät yhtyvien astioiden lain mukaan hakeutumaan samaan korkeuteen! Itse katsoisin seuraavaksi sen paisuntasäiliön pinnankorkeuden kun kone on ollut pysähdyksissä vaikka yön yli. Ihan lyhyt käyntipaussi ei välttämättä paljasta oikein pientä vuotoa, useampi tunti kyllä. Jos lauhduttimen pinta ei useammankaan tunnin aikana laske, voi myös "paikan päällä" tarkastella ja arvioida, mille korkeudelle meriveden pinta asettunee kun moottorin seisoessa, että voiko se jäädä niin ylös kuin mihin paisuntasäiliön pinta asettuu?

        Ja sitten muista, jos epäilet pilssissä olevan glykolia, muista että se on myrkky, ole varovainen sen kanssa. Pienikin määrä esim. nieltynä on hengenvaarallinen juttu!

        Kommentoin itseäni, lipsahdus kun tuli tehtyä. Tässä on kyse lämmönvaihtimesta, lauhdutin ja lämmönvaihdin ovat noin toiminnallisesti ihan eri asioita!


      • Moottorihuolia
        Pahaglykoli kirjoitti:

        Nyt pitäisi tietää millä korkeudella toisiinsa nähden eri laitteet sijaitsevat, paisuntasäiliö kai kuitenkin on muita ylempänä. Esim. lauhduttimen vuoto siten, että vedet menevät sekaisin, olisi muuten hyvinkin mahdollinen selitys mutta silloinhan olettaisi lauhduttimen pinnankorkeuden laskevan moottorin ollessa pysähdyksissä, eli merivesipuolen ja makeavesipuolen pinnat pyrkisivät yhtyvien astioiden lain mukaan hakeutumaan samaan korkeuteen! Itse katsoisin seuraavaksi sen paisuntasäiliön pinnankorkeuden kun kone on ollut pysähdyksissä vaikka yön yli. Ihan lyhyt käyntipaussi ei välttämättä paljasta oikein pientä vuotoa, useampi tunti kyllä. Jos lauhduttimen pinta ei useammankaan tunnin aikana laske, voi myös "paikan päällä" tarkastella ja arvioida, mille korkeudelle meriveden pinta asettunee kun moottorin seisoessa, että voiko se jäädä niin ylös kuin mihin paisuntasäiliön pinta asettuu?

        Ja sitten muista, jos epäilet pilssissä olevan glykolia, muista että se on myrkky, ole varovainen sen kanssa. Pienikin määrä esim. nieltynä on hengenvaarallinen juttu!

        Siis jos käsitin oikein, niin paisuntasäiliön pitäisi hiljalleen tyhjetä koneen seistessä, jos piirien välillä olisi vuoto?


      • EiSaaPelotella
        Pahaglykoli kirjoitti:

        Nyt pitäisi tietää millä korkeudella toisiinsa nähden eri laitteet sijaitsevat, paisuntasäiliö kai kuitenkin on muita ylempänä. Esim. lauhduttimen vuoto siten, että vedet menevät sekaisin, olisi muuten hyvinkin mahdollinen selitys mutta silloinhan olettaisi lauhduttimen pinnankorkeuden laskevan moottorin ollessa pysähdyksissä, eli merivesipuolen ja makeavesipuolen pinnat pyrkisivät yhtyvien astioiden lain mukaan hakeutumaan samaan korkeuteen! Itse katsoisin seuraavaksi sen paisuntasäiliön pinnankorkeuden kun kone on ollut pysähdyksissä vaikka yön yli. Ihan lyhyt käyntipaussi ei välttämättä paljasta oikein pientä vuotoa, useampi tunti kyllä. Jos lauhduttimen pinta ei useammankaan tunnin aikana laske, voi myös "paikan päällä" tarkastella ja arvioida, mille korkeudelle meriveden pinta asettunee kun moottorin seisoessa, että voiko se jäädä niin ylös kuin mihin paisuntasäiliön pinta asettuu?

        Ja sitten muista, jos epäilet pilssissä olevan glykolia, muista että se on myrkky, ole varovainen sen kanssa. Pienikin määrä esim. nieltynä on hengenvaarallinen juttu!

        Glykoli (etyleeniglykoli) ei ole myrkyllinen vaan haitallinen.


      • pirrupenkki
        Moottorihuolia kirjoitti:

        Siis jos käsitin oikein, niin paisuntasäiliön pitäisi hiljalleen tyhjetä koneen seistessä, jos piirien välillä olisi vuoto?

        Riippuu kokonaan vuodon suuruudesta ja kohdasta. Voi olla ettei siitä mene mitään läpi ilman painetta.

        Voisiko olla niin, että paisuntasäiliö on täytetty kylmänä ja moottorin lämmettyä ylimäärä on vain tullut ulos?


      • Pahaglykoli
        Moottorihuolia kirjoitti:

        Siis jos käsitin oikein, niin paisuntasäiliön pitäisi hiljalleen tyhjetä koneen seistessä, jos piirien välillä olisi vuoto?

        Sorry, minä sekoilin enemmänkin, eli sotkin välillä lämmönvaihtimen ja paisuntasäiliön. Siis tietysti juuri paisuntasäiliön pinta on se, mitä tarkoitin että pitäisi seurata myös, kun kone on ollut seis muutaman tunnin. Jos vuoto on hyvin pieni, on mahdollista että se päästää läpi vain paineenalaisena. Nähdäkseni tämä olisi jo aika harvinainen tilanne, otetaanpa huomioon esim. ettei se paine kummoinen ole veden siellä kiertäessä. Teoriassa mahdollista, mutta...

        Missä sijaitsee paisuntasäiliön ylivuoto ja nimenomaan sen alin kohta, ajatus siitä, että säiliö on täytetty piripintaan ja jo siinä vaiheessa vajauttanut itseään on mahdollinen sekin. Noinkin on voinut huomaamatta käydä. Tuleeko pilssiin kuitenkin lisää ajossa sitä vettä, silloin tästä ei voi olla kyse? Tuo laajenemisteoria on sekin enempi teoreettinen, koko jäähdytysjärjestelmän makean veden puolen tilavuus on jotain ja veden tilavuuden muutokset lämpötilan vaihdellessa tiedetään, eli ei kun laskemaan, isoa ruiskausta tästä ei saada. Ja jos tiedetään minkä verran vedessä on glykolia, voidaan haluttaessa laskea asia vieläkin tarkemmin!

        Jos glykoli on VAIN haitallista, selvittäkääpä mitä siitä haitallisuudesta kerrotaan jos on tullut sitä vahingossa hörpänneeksi?


      • Moottorihuolia

        Vettä kertyy nimenomaan ajossa. Olen välillä kuivannut pilssin kokonaan. Toisaalta vuoto on niin pientä, etten koneen käydessä näe, mistä se tulisi.


      • selvittyshörppijälle
        Pahaglykoli kirjoitti:

        Sorry, minä sekoilin enemmänkin, eli sotkin välillä lämmönvaihtimen ja paisuntasäiliön. Siis tietysti juuri paisuntasäiliön pinta on se, mitä tarkoitin että pitäisi seurata myös, kun kone on ollut seis muutaman tunnin. Jos vuoto on hyvin pieni, on mahdollista että se päästää läpi vain paineenalaisena. Nähdäkseni tämä olisi jo aika harvinainen tilanne, otetaanpa huomioon esim. ettei se paine kummoinen ole veden siellä kiertäessä. Teoriassa mahdollista, mutta...

        Missä sijaitsee paisuntasäiliön ylivuoto ja nimenomaan sen alin kohta, ajatus siitä, että säiliö on täytetty piripintaan ja jo siinä vaiheessa vajauttanut itseään on mahdollinen sekin. Noinkin on voinut huomaamatta käydä. Tuleeko pilssiin kuitenkin lisää ajossa sitä vettä, silloin tästä ei voi olla kyse? Tuo laajenemisteoria on sekin enempi teoreettinen, koko jäähdytysjärjestelmän makean veden puolen tilavuus on jotain ja veden tilavuuden muutokset lämpötilan vaihdellessa tiedetään, eli ei kun laskemaan, isoa ruiskausta tästä ei saada. Ja jos tiedetään minkä verran vedessä on glykolia, voidaan haluttaessa laskea asia vieläkin tarkemmin!

        Jos glykoli on VAIN haitallista, selvittäkääpä mitä siitä haitallisuudesta kerrotaan jos on tullut sitä vahingossa hörpänneeksi?

        Seuraukset riippuvat siitä kuinka paljon olet glykolia vahingossa hörppinyt. Desin verran etyleeniglykolia eli n.100 g tiedetään tappaneen ihmisiä. 50% vesiseoksella se tarkoittaa parin desin vahingossa hörppimistä ja 30% seoksella pitää vahingossa hörppiä pienen tuopin verran.

        Ihan vain vertauksen vuoksi botuliinia tarvitaan 80kg ihmisen tappamiseen 0,00000008 g.


    • Pahaglykoli

      Mutta ellet näe mitään vuotavan, mistä päättelet että vuotamista tapahtuu vain ajossa!

      • Moottorihuolia

        Siitä, että kun kuivaan pilssin, se pysyy kuivana seuraavaan lähtöön asti.


      • Pahaglykoli
        Moottorihuolia kirjoitti:

        Siitä, että kun kuivaan pilssin, se pysyy kuivana seuraavaan lähtöön asti.

        Ok, ne onkin juuri monesti nuo pienet tihkuvuodot joiden löytäminen on työläintä! Onko veneessä mitään muuta mistä vesi voisi tulla, onko se pakkasnesteen haju siinä aina mukana? Katsoisit nyt tuon paisuntapytyn tilanteen kertaalleen heti ajon jälkeen ja vaikka ennen seuraavaa starttia! Joudutko aika- ajoin lisäämään vettä paisuntasäiliöön? Onko siellä esim. letkuissa klemmariliitoksia, niiden kireydenkin voisi tarkistaa. Jos joku tuollainen on löysällä, on siinä aina vaarana että se joku päivä pullahtaa irti kokonaan.


      • Salawesi
        Moottorihuolia kirjoitti:

        Siitä, että kun kuivaan pilssin, se pysyy kuivana seuraavaan lähtöön asti.

        Minulla salaperäisen veden tulon aiheutti pakoputki, jonka sauma oli hapertunut.
        Vesi voi myös olla jemmassa jossain ja tulla esiin vaikka keulasta, kun se nousee liikuttaessa. Silloin vesi voi olla peräisin melkein mistä vaan...


      • Moottorihuolia
        Pahaglykoli kirjoitti:

        Ok, ne onkin juuri monesti nuo pienet tihkuvuodot joiden löytäminen on työläintä! Onko veneessä mitään muuta mistä vesi voisi tulla, onko se pakkasnesteen haju siinä aina mukana? Katsoisit nyt tuon paisuntapytyn tilanteen kertaalleen heti ajon jälkeen ja vaikka ennen seuraavaa starttia! Joudutko aika- ajoin lisäämään vettä paisuntasäiliöön? Onko siellä esim. letkuissa klemmariliitoksia, niiden kireydenkin voisi tarkistaa. Jos joku tuollainen on löysällä, on siinä aina vaarana että se joku päivä pullahtaa irti kokonaan.

        En ole joutunut lisäämään. Lauantaina tsekkasin paisuntasäiliön, kun oltiin saareen tultu edellisenä päivänä, kone oli ollut siinä vaiheessa kylmänä melkein vuorokauden. Nestepinta oli korkealla, minusta yli max-rajan.
        Huoltomies sanoi keväällä, että merivesipumppu tiputtaisi hiukan, mutta en näe siinäkään vuotoa. Glykolia en haista mutta se pilssiin kertyvä vesi on vähän vihertävää ja pikkuisen rasvaisen oloista eli siitä päättelen siinä olevan glykolia seassa, ei kuitenkaan ole "raakaa". Olisko semmoinen mahdollista, että se makeavesipuoli on täytetty liikaa ja sylkee siksi lämmetessään korkin kautta vähän ulos, just sen verran, että se riittää värjäämään pilssiveden mutta pääosa vedestä tuliskin merivesipumpusta? Noin ajatuksena?


    • Pahaglykoli

      Pumput olivat mielessäni jo ennen kuin viimeisen viestisi luin. Jos makeavesipuoli ei tyhjene, huomio kannattaa ensin kohdistaa merivesipumppuun, jos huoltomieskin jo siitä huomautti. Useissa noissa pumpuissa on ihan tarkoituksella pumpun rungossa alapuolella reikä mahdollisen pumpun sisäisen vuodon varalle. Pumpussa on erillinen pieni tila johon laakeroinnin ja tiivisteiden läpi akselinsuuntaisesti vuotanut vesi silloin johdetaan ja se reikä on siinä tilassa. Sen ajatuksena on poistaa vesi ennen sen pääsyä itse moottoriin esim. siloin kun pumppu on kytketty vaikka nokka- akselin jatkeeksi. Sekä luonnollinen kuluma että esim. hiekanmurujen kulkeutuminen pumppuun voi aiheuttaa vaurioita, ja oikein tyypillisesti kaikki voi alkaa ja pysyä pitkäänkin vain puolihuomaamattomana pienenä tiputusvuotona. Jos pääset pumppuun käsiksi, pyyhi se sekä taas kerran myös pilssi huolellisesti puhtaaksi ja kuivaksi. Koeta laittaa pumpun ympärille tai jotenkin sitoa sen alle joku vaalea vettä hyvin imevä kangaspala, samoin pilssiin aivan pumpun kohdalle. ja sitten kun olet taas ollut ajelulla, tarkasta löytyykö "indikaattoreista" kosteutta?
      Minulla olisi myös neuvo paisuntasäiliön pinnantarkkailulla pelaamiseen, laitan sen jos em. konsti ei mitään paljasta.

      • Samanimimerkki

        Jäi laittamatta omaan kommenttiin tuota ylitäyttöä koskien, että jos kyse olisi siitä, että järjestelmään olisi laitettu vettä enemmän kuin mitä siellä käynnin aikana lainkaan mahtuu olemaan, eiköhän se purkautuisi pois jo ensimmäisen startin ja veden lämpiämisen jälkeen. Jos kuitenkin vettä tunkee ulos jostakin koko ajan, ei tuosta voi olla kyse!


      • Kokeile tätä
        Kuivaa pilssi ja levitä sanomalehtiä kuivaan pilssiin.Siitä voit sitten päätellä missä kohtaa vuoto on.


    • Moottorihuolia

      Kiitos kaikille neuvojille jo tässä vaiheessa! Tutkin lisää ja päivitän tänne, jos jotain selviää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      2975
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1678
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1530
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1281
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1277
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe