Moiks. Olen 27 vuotias mies, siirtynyt lukiosta suoraan työelämään, ei ammattia. Olen ollut vakituisessa työsuhteessa 7 vuotta, ongelma on että meillä ei ole talvi aikaan mitään liiketoimintaa. Työkkärissä olen muutamana syksynä käynyt, aina täti käännyttänyt ovelta pois. Todennut vaan että olen laiminlyönyt hakuvelvoitteeni ja uhannut karenssilla. En ole ikinä kelvannut edes työttömäksi työnhakijaksi.
Joinakin vuosina olen löytänyt talveksi satunnaisia hanttihommia huonolla palkalla, joinakin vuosina en. Tienaan "kesätyössäni" vähintään 2000€ kk ja olen elättänyt sillä itseni ja opiskelevan avovaimoni tähän päivään asti. Euroakaan en ole saanut ikinä mitään tukia jos opintotukea ei lasketa. En ole ikinä kuulut mihinkään liittoon/kassaan, koska tiedän työkkärin eväävän kaikki tuet joka tapauksessa. Talvet on kituutettu kesän säästöillä, tulot 0€.
Tahtoisin kysyä että mitä kaltaiseni lainsuojattoman kannattaisi tehdä? Talvikaudeksi etsin siis ihan mitä vaan tuloja. Opiskelemaan en pysty enkä halua. Taustalla hyvin vaikea lapsuus, koulukiusaamista, ja vakavia mielenterveys ongelmia (itselläni siis, avovaimoni on terve). Eikä kiinnosta opiskella montaa vuotta satunnaista alaa jolle en aio työllistyä pelkästään sen takia että kelpaisin syksyllä kortistoon. Olen ns. unelmaduunissani, tekisin nykyistä työtäni vaikka omistaisin minkä tahansa ammatin paperit.
Tiedän että saisin työkyvyttömän paperit jos niitä hakisin (mielenterveys ongelmat), monta vuotta olen tuota harkinnut. Muita vaihtoehtoja yritän etsiä, pysyisin kuitenkin mieluummin työelämässä.
Kausityöttömyys
1
1252
Vastaukset
- koulutusajao
Sinua on k*setettu jo parisen vuotta. Yli 25-vuotiaalla ei ole enää mitään hakupakkoa. Eli liity hetimiten liittoon ja saat sitten aikanaan ansiosidonnaista kunhan olet ollut ensin sen 6 kk töissä. Ja jos jäät työttömäksi nyt syksyllä niin saat kelan peruspäivärahaa. Sanokoon te-tantta mitä tahansa niin käyt ilmoittautumassa työnhakijaksi. Tällaista se on kun valtion pitää säästää pennosia kaikkein huonompiosailta.
Tulevat kyllä ehdottelemaan koulutusta, miten se on tärkeää jne vaikka tosiasissa suhteet ovat tärkeintä. Voisitko opiskella nykyisessä työssäsi jonkin ammattitutkinnon? Googleta onko alallasi näyttötutkinto mahdollista työnohessa ja pystytkä suorittamaan sen vakipaikassasi. Tällöin suorittaisit vain näytöt (kestävät muutaman päivän ) ja muuten olisit normaalissa palkkatyösuhteessa. Välttämättä ei tavitse edes koulurakennuksessa käydä kun kaikki tapahtuu töissä. Ja näin on koulutuskin hankittu.
Työkyvyttömyyseläkettä kannattaa myös harkita ja tutkia voitko sillä ollessasi tehdä töitä edes jonkinverran vuodessa. Uskoisin että vaikeaa päästä koska olet kuitenkin ollut töissä jo vuosien ajan. Tuo työvyttömyyseläke olisi kuitenkin kuin perustulo, ei tarvitsisi työkkärissä turhaan rampata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie2886055Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta553941Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom413302Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole733205Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava753117Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut1743050Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten932837Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin1022536Abdullah iski Citycenterin vessassa
Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html2052170Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa
ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt782093