En ole varma kuuluuko tämä tänne, mutta kokeillaan. Kun kaikkilla rockabillyillä ja muilla jenkkiautoilijoilla on noita rebel lippuja, niin mikä on sen lipun historia tai siis miksi niissä joskus lukee että the south will rise again. Onko se joidenkin etelän kapinallisten lippu vai mikä? Haluan vain tietää ,kun olen kiinnostunut muutenkin rockabilly kulttuurista ja 50-luvun jenkki meiningistä. Kiitos jo etukäteen jos joku osaa vastata.
Rebel lipun historiaa?
11
14735
Vastaukset
- Daimio
No tuo lippu on alun perin ollut Yhdysvaltojen etelä valtioiden lippu. Ennen sisällis sotaa ja sen aikana.Eli tuo teksti south will rise again on rasistinen viittaus siihen Entis aikojen mustien orjuuttamisellle.Eli siis lipun historia juontaa tuonne 1700-1800 luvuille.
- Rebel
http://www.roketsuvoorum.tk/
Katos tuolta. Siellä on ASIALLINEN keskustelupalsta Rock'n'Rollista, Rockabillystä ja Psyckhobillystä. - AAA9840
Etelävaltojen lippua näkee Atlantassa kohtuullisen usein Pick-up truckien perässä. Kyselin joskus paikalliselta työkaveriltani tuon lipun varsinaista viestä.
Kaverin (pohjoisesta) mukaan lippu ei hänen mielestä ole mikään rasistinen ilmaisu. Ne ketkä lippua käyttävät osoittavat jotain "kotiseuturakkautta" ja uskoa kunnon juntti/punaniskakulttuuriin. Jos lipun kantajat jotain protestoivat niin ehkä "Dam Yankee":tä, pohjoisen väkeä.
Kun Suomessa niin innolla kopioidaan näitä lippuvouhotuksia ynm. niin jokos sinne on tullut "Support our Troops" tarrat? :-)- asiaa
ehkä se lippu on nykyään lähinnä sellanen tietyn kapinallisuuden merkki.
- ook
asiaa kirjoitti:
Perhana itse oon käyttäny parisen vuotta tota huivia tosin niin et siin on mukana sellanen kotka. Minulle se merkitsee ainoastaan tiettyä kapinallisuutta ja vapautta. Rasistisesta piirteestä taas ei ollut aavistustakaan ennenkuin bändini laulaja kyseli asiasta, että kannatanko orjatyövoimaa.
Rasismi taas on itselle melko neutraali asia. En kannata mutta en myöskään vastusta äänekkäästi koska silloin täytyisi hankkia sisältöä elämään. Taidan jatkossakin käyttää kyseistä huivia. - Jeq
asiaa kirjoitti:
Etelävaltioiden lippua kantavat lähinnä yksinkertaiset ihmiset.
- mad mike
etelä valtion lippu käytävät rockabillyt sen takia kun niinkun on monesti kiroitettu että etelä valtion sotilas sanoitin rebeliksi (kapinalliseksi) siispä ne vastusti pohjois valtioiden vaatimukset, siispä lippua käytävät me rockabillyt sen takia ett me ollan rockabilly rebelejää, siispä emme tahdo kuulla muutta muusiikkia kuin rockabillyä me pukeudumme ainoastan siihen tunnetuun rockabilly tyyliin, me emme välittä nykypäivän muodista mitenkään emmekään muusiikista
- Jöbs
ei muuta kun lippu autoon, ralliruututarraa sinne tänne, tukka tötterölle ja riitaa haastamaan..:D no ei, valitettavan usein se vaan näyttää tarkottavan tuota. Toki poikkeuksiakin on! Kukin tavallaan.
- Longstreet
Lippu oli alunperin Konfederaation Pohjois-Virginian Armeijan sotalippu ja sen suunitteli kenraali Beauregard. Lipun tarkoituksena oli selkeästi erottua Union lipusta sekaannusten välttämiseksi. Lipusta tuli hyvin suosittu ja se omaksuttiin epäviralliseksi etelävaltioden lipuksi.
Jenkin ja rebelit tulee muuten nimista Billy Yank ja Johnny Reb. Lempinimet kuvastivat keskivertosolttua molemmin puolin sisällissodan aikana(1861-1865) - eteenpäin
Lipusta.. itse olen vanha ja nykyinen punkkari, lippu on mulle kapinallisuuden symboli, ei rasistinen paska rätti...hei jokainen käyttää värejä/logoja tarkoitukseen olla ja ilmaista ... natsit ja rasistit pöllii kaiken muualta..se on niiden ongelma...lipun alkuperäinen asema on ollut tangossa. Mut 80-luvulla tämä oli rockbillyjen juttuja?!. mulle southern music ja blues on tärkeetä..mustat teki rockin! Mun mielestä lippu non hieno ja käytä omantunnon mukaan !!
- Rebel flag
Rebel lippu oli Georgian virallinen vuoteen 2001 saakka kunnes mustien protestit se syrjäytti. Ei loppunut sen käyttö, päin vastoin sen suosio lisääntyi!
http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Georgia_(U.S._state)#mediaviewer/File:Flag_of_the_State_of_Georgia_(1956-2001).svg
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123710MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar741954Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421598Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin821243Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671067Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331008Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60863- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788