Rikkoiko Juudas sapatin?

Sunnuntai666

Milloin adventistit lopettavat sapatin vääristelyn ja sapatilla rahastamisen?
Adventistit sanovat noudattavansa sapattilakia 100% rikkomatta sitä. Heh Heh
; D

Ei edes ortodoksijuutalaisetkaan kiivaile sapattilaista niinkuin SDA järjestön sunnuntai pedonmerkkiin uskovat.

20

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitavat sapatin vastustajat olla suurempia meuhkaajia tällä foorumilla kun katsoo aloitusten määrää.

• Etköymmärrä

ETKÖ YMMÄRRÄ HYVÄ IHMINEN?
        Sapattikäsky on 1/10 koko laista.
        Kukaan ei vastusta sapattia vaan kritisoi Jumalan sapatin vääristelijöitä ja sapattikiihkoilijoita.

Eivät 7. päivän baptistit eikä edes ortodoksijuutalaiset ole sapatilla melskaajia kuin eräät.

• Etköymmärrä kirjoitti:

ETKÖ YMMÄRRÄ HYVÄ IHMINEN?
        Sapattikäsky on 1/10 koko laista.
        Kukaan ei vastusta sapattia vaan kritisoi Jumalan sapatin vääristelijöitä ja sapattikiihkoilijoita.

Eivät 7. päivän baptistit eikä edes ortodoksijuutalaiset ole sapatilla melskaajia kuin eräät.

Miten niin kukaan ei vastusta sapattia? Miljoonat kristityt ympäri maailman ovat sitä mieltä että sapattia saa rikkoa. Tähän opetukseen törmää jatkuvasti. Kirkon viralliselta taholta opetetaan rikkomaan sapattikäskyä, joka on kymmenestä käskystä neljäs, "Muista pyhittää sapatinpäivä". Tähänkö ei saisi puuttua? Jos joku kirkkokunta opettaisi että saa tehdä huorin, leimattaisiinko vastustajat kiihkoilijoiksi ja meuhkaajiksi?

• Omavanhurskaisuudesta

Millälailla vietetään sapattia rikkomatta sitä?
        Huorinteosta on oma käskynsä.
        Millalailla sinä kristitty.net noudatat kaikkia kymmentä käskyä?

Olet omavanhurskaisuudessa elävä sapattifariseus.

• katsotaanpa.hieman
        Omavanhurskaisuudesta kirjoitti:

Eiköhän hän kristitty.net, kun Pyhä Henki on avannut tiedon, niin Hengessä elä Jumalanmielen mukaan. Se on Hengen työ ihmisessä.
        Mutta, sinulla on jotenkin vääristynyt käsitys Jumalan tahdon opetuksesta.

Korjataan - sitä, olenhan siitä kirjoittanutkin.

Otan sinusta esimerkin, koska se koskee minuakin.

Jos sinä ja minä vaelletaan Jumalantahdon mukaan, siis Hengessä. huomaa iso H- tarkoittaa Pyhää Henkeä. Henki kuljettaa sinua voitosta voittoon, ja jos sinulle sattuisi vajaamittaisena, kun sitä olemme lankeemus, käyt armoistuimen kautta jatkamaan matkaa kohti luvattua maata, niin Herra pyhittää sinua.

Minä taas vaeltaisin samannimisenä, kuten sinäkin, mutta minä alkaisinkin tieten rikkomaan Jumalan tahdosta jotain, alkaisin varastaa työnantajalta työaikaa omaan käyttöön, enkä tekisi siitä parannusta. Siis vastoin sopimuksia. Eli varastan.
        Silloin olen rikkonut tieten, josta en ole tehnyt parannusta Jumalan lakia vastaan, olen rikkonut sen kokonaisuuden.
        Vaikka kaikessa muussa nöyränä ja kuuliaisena olisin tiellä, niin kun olen rikkonut yhdessä kohdin niin silloin vaellukseni tavallaan turhaa - sillä siitä jää epäpyhänä viimeisellä tuomiolla portintaakse.
        Rakkauteni Herraan ei ole ollut vilpitön, vaan rakastankin omia päämääriä ja saatan Jumalan nimen pilkankohteeksi.
        Työkaveritkin sanovat, tuokin uskovainen. Varastaa työaikaa, menee omia aikoja vek. ja tavallaan rikon työkavereitakin kohtaan.

Tie on kaita. Pitää ymmärtää Jumalan tahdon merkitys. Jos riikeeni on vahinko, pitää armoistuimen edessä sopia ja myös työnantajallekin todeta.

Jos mietin Herran kuoleman muistoateriaa. Sekin on tavallaan samanlainen.
        Jos sinulla on jotain vastaan, jätä pöytä väliin käy sopimassa ja sitten palaa.

Moni ei oikein käsitä pyhyttä, pyhityksiä, Herran - Kuninkaan tahtoa, kenen edessä olemme. Kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, niin totuudessa vaeltakaamme.

Olkoon se sapatti - tai muu Herran tahdon ilmaisu, niin neuvo kuuluu.
        Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Se tarkoittaa myös omaa itseä.

Jumalan lain tehtävä on erottaa meidät maailmasta. Maailmassa on vilppi ja petolisuus. Ihmisen sisimmässä asuu tämä vilppi, ja vilpillisyys, ja siinä ihminen niin mielellään tekee kauppaa.

Siksi, me jokainen ollaan itse vastuussa omasta vaelluksesta. On tärkeä oppia tuntemaan Sana, ettei eksytä. ja on tärkeä oppia kuuliaisuuus elämäntiellä.

On turhaa hokea - ellen sitä ja ellen tätä. Adventismi sitä ja adventismi tätä.
        Se ei vapauta vastuusta. Vaan päinvastoin, jos tiedätte, että näin on, tehkää se, älkääkä väistäkö.

Sodomalla ei ollut raamattua, saarnamies kyllä. Sodoma joutui tuomiolle.
        Ja Sodoma nousee syyttämään meidän aikaamme viimeisellä tuomiolla, koska meillä ON raamattu.
        Me tiedämme, miten kuuluisi olla, mutta ei olla. Siksi tuo Sodoma - on syyttäjänä, ja he, jotka eivät kumarra Sanan Hengelliselle sisällölle, he joutuvat itse Sanan tuomittavaksi.

• saviseutulainen

Joh.5:

8. Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy".
        9. Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
        10. Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
        11. Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy' "
        12. He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"
        13. Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
        14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt.
        16. Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17. Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

• niinpä.niinpä
        saviseutulainen kirjoitti:

Joh.5:

9. Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
        10. Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta".
        11. Hän vastasi heille: "Se, joka teki minut terveeksi, sanoi minulle: 'Ota vuoteesi ja käy' "
        12. He kysyivät häneltä: "Kuka on se mies, joka sanoi sinulle: 'Ota vuoteesi ja käy'?"
        13. Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
        14. Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".
        15. Niin mies meni ja ilmoitti juutalaisille, että Jeesus oli hänet terveeksi tehnyt.
        16. Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
        17. Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
        18. Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Mitä "työtä" nyt tehtiin? Jeesus/ paransi.

Joh 5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
        Joh 5:14 Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi".

Muistetaanhan se, mitä on synti! Synti on Jumalan lain rikkomista. Älä enää syntiä tee, kertoo sen elämänmerkityksen.

ts. sapattina on hyvä tehdä sitä hyvää- rukoilla sairaitten puolesta. Auttaa vaikka naapuria, jos sen aasi on kompuroinut ojaan.
        Juutalaiset taas perinnäissääntöjen kautta, tekivät tyhjäksi Jumalan sanan.
        Ne perinnäissäännöt olivat taakkoja, joita he eivät itsekään pystyneet täyttämään.
        Perinnäissääntö on hieman eri asia, kuin Jumalan oma rakkauden tahtonsa.

Näin voit huomata, että esimerkkisi hieman ontuu tässä kohden, se ei kumoa Jumalan sapattia. Se ei ole sitä, että halleluja, nyt kirpputoreja kiertämään ja muuta turhanpäiväistä, jolla korvataan sapatin syvin merkitys kokoontua yhteen ja olla Herran palveltavana.
        Mat 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        Mat 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        Mat 5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Tässä on hyvä neuvo, mitä "tekoja on hyvä tehdä"!

Joh 9:4 Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.

Joh 4:34 Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.

Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Mat 7:18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
        Mat 7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        Mat 7:22-23 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Gredinta

Valitettavasti minun täytyy tehdä joku pettyneeksi. Kun tutkin alkutekstiä, niin sana joka on käännetty "kumonnut" sapattia, on tieten tai tietämättömyydessä käännetty väärin.
        ELUEN ei tarkoita kumota vaan irroittaa, päästää irti, löysätä.

Juutalaisia harmitti kun Jeesus hellitti niitä sääntöjä joihin sapatin vietto juutalaisten keskuudessa oli tarkkaan kiedottu.
        Jos Jeesus olisi sanonut, jätä peitehuopasi tänne ja mene kotiisi, niin tuo mies tuskin olisi löytänyt huopaansa seuraavana päivänä, siis sunnuntaina. Ei sapatinviettoa saa niin kahlita että se kahlitsee meitä, vaan se on meille lahja, että saamme levätä ja virkistyä.

Muutoin: Adventistit ovat melkein ainoita jotka tunnustavat Jumalalle rikkovansa kymmentä käskyä ja pyytävät anteeksi. Toiset myöntävät korkeintaan rikkovansa yhdeksää käskyä.

• Omavanhurskaisuudesta kirjoitti:

>> Millälailla vietetään sapattia rikkomatta sitä? >>

Sillä tavalla että ei tehdä mitään työtä sapattina, ei tehdä tulta eikä käydä kauppaa. Hyvin helppoa.

>> Olet omavanhurskaisuudessa elävä sapattifariseus. >>

Jos henkilö X noudattaa vaikkapa kuudetta käskyä, sanoisitko että hän on omavanhurskaudessa elävä fariseus? Miksi kymmenestä käskystä saa noudattaa yhdeksää olematta omavanhurskas fariseus, mutta jos noudattaa sapattikäskyä on yhtäkkiä lain alla ja hirmuinen fariseus?

• saviseutulainen kirjoitti:

Joh.5:

Jeesus paransi miehen sapattina. Se ei ole Mooseksen laissa kielletty. Jeesus käski miehen ottaa vuoteensa, sitäkään ei ole kielletty Mooseksen laissa. Jeesus oli fariseusten perinnäissääntöjä vastaan, hän ei missään kohtaa kumonnut sapattia, paitsi fariseusten omasta mielestä. Jeesus ei kumonnut sapattia, eikä hän opeta meitä rikkomaan sapattia.

• 1234567---
        saviseutulainen kirjoitti:

Joh.5:

Johannes 5:18. Tätä monet käyttää vääristellysti hyväkseen ja katsovat, että Jeesus kumosi sapatin. . Tässä oli kysymys juutalaisista, heidän mielestään Jeesus kumosi sapatin koska paransi sapattina synägoogassa sairaita opetustensa ohella. Jeesus ei ole koskaan kumonnut sapattia vaan teki sapatista ihmisläheisemmän.

Nykyään suurella osalla on rukoushuoneidensa ovet sapattisin tiukasti kiinni, paitsi silloin kun heillä on siivoustalkoot ovet ovat auki pyhäköissään.

• Pelastavasapatti

Sapatttilaista (1/10 koko laista) ovat jotkut tehneet pelastavan sinetin jota vain he pystyvät noudattamaan (mielellään maksavana järjestön jäsenenä).

Näillä eväillä he uskottelevat itselleen pelastuvansa sotkien
      - vanhan liiton ja uuden liiton
      - lain ja evankeliumin

• lue.mitä.kirjoitetaan

Asiasta on tältäpuolenkin täällä jo kirjoitettu. Onko sinulla ymmärtämisvaikeuksia, vai etkö lue, mitä kirjoitellaan. Virtesi on vanhaa perua, perinnäisopissa.

• Jos opettaa että ei saa varastaa, sotketaanko silloin laki ja evankeliumi, vanha ja uusi liitto?

• violaluna17

Juudas? Kukaan ei puhu Juudaasta,sapatista taas papatetaan! Ohhoh! Kolmas käsky Muista pyhittää lepopäivä on voimassa yhä. Sapatti on juutalaisille,pyhäpäivä kristityille pakanoille,ymmärtäisin minä.Apt 20. Jakeessa . Näkyy,että uudenliiton uskovat kokoontui viikon ensimmäisenä päivänä. APT 20, 7. JAE. Mitä Juudakseen tuli,ei häntä sapatin takia kadotukse3n tuomittu,vaan siksi,että kavalsi Herran Jeesuksen. Apt. I jae. Jakeet 16....20.

• Kolmas käsky kuuluu alkukielen mukaan kirjaimellisesti "Muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä pyhittää lepopäivää, sunnuntaita.

Väität että sapatti on juutalaisille. Olen jo monta kertaa selittänyt asian tällä foorumilla, mutta laitetaan kertaukseksi:

"Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä MUUKALAINEN saisivat virkistyä." (2. Moos. 23:12)

Kenelle sapatti annettiin? Huomaa että israelilaisten lisäksi se annettiin myös muukalaisille. Huomaa myös, että sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista:

”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

Yleensäkin Mooseksen lain mukaan:
        "Sama laki olkoon teillä, niin muukalaisella kuin maassa syntyneelläkin; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." (3. Moos. 24:22)

Myös Jesajan mukaan sapatti on muukalaista varten:
        ”Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.” (Jes. 56:6-7)

Sapatti on voimassa tuhatvuotisessa valtakunnassa ja kaikki liha eli myös pakanat tulevat viettämään sapattia:
        "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:22,23)

Jeesuksen mukaan sapatti on ihmistä, eli siis koko ihmiskuntaa varten, ei ainoastaan juutalaisia varten:
        ”Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.” (Mk. 2:27)

Sapattikäsky on kymmenestä käskystä neljäs, eikä kukaan väitä että kymmenen käskyä olisi annettu vain juutalaisille. Jumala on järjestyksen Jumala, hän ei anna kymmenen käskyn lakia josta yhdeksän käskyä olisi universaaleja mutta yksi käsky koskisi vain juutalaisia.

>> Näkyy,että uudenliiton uskovat kokoontui viikon ensimmäisenä päivänä. APT 20, 7. JAE. <<

Apt. 20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka."

Raamatussa kerrotaan tasan tämän yhden kerran että seurakunta oli koolla viikon ensimmäisenä päivänä, versus lukuisia kertoja sapattina. Emme voi yhden kerran perusteella väittää että kyseessä olisi ollut vakiintunut tapa. Syykin kokoukselle kerrotaan tuossa jakeessa, Paavali oli seuraavana päivänä lähdössä pois. Siitä ei ole Raamatussa mitään mainintaa, että olisi mukamas kokoonnuttu viikon ensimmäisenä päivänä viettämään lepopäivää, tai muistelemaan Jeesuksen ylösnousemista.

• 1234567---

Kristityt voivat kokoontua kaikkina viikonpäivinä, mutta sapatti on pyhäpäivä, joka tulee pitää pyhänäpäivänä.

• 1234567--- kirjoitti:

Kristityt voivat kokoontua kaikkina viikonpäivinä, mutta sapatti on pyhäpäivä, joka tulee pitää pyhänäpäivänä.

Sapatti, viikon seitsemäs päivä, on pyhä koska Jumala on sen pyhittänyt. Jumala ei ole pyhittänyt mitään toista päivää.

• ittapas

5.Moos.31:26 sanoo että niin sanottu seremonialaki joka oli todistamassa Israelia vastaan, sidottiin lain arkin sivulle. Kymmenen käskyä, siis myös sapattikäsky, olivat arkin sisällä.

Sentähden sapattikäskyä ei poistettu kun Jeesus otti pois sen käsikirjoituksen säädöksineen joka oli meitä vastaan (Ef,2:15, Kol.2:14)

Eiköä meidän tulisi yhä kumartaa Häntä joka on tehnyt taivaan ja maan. Sapatti on luomisen muistomerkki. Sunnuntai on auringonpalvelun muistopäivä.

• Kymmenen käskyä oli niin pyhä että sitä säilytettiin kaikkein pyhimmässä liiton arkussa. Jumala on järjestyksen Jumala. Jumala ei anna kymmenen käskyn lakia, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky koskee ainoastaan juutalaisia. Neljäs käsky kuuluu kirjaimellisesti alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä" ja se koskee meitä kaikkia. Raamatun väännöksissämme tuo on törkeästi väärennetty muotoon "Muista pyhittää lepopäivä". Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä pyhittää lepopäivää, sunnuntaita. Missään kohtaa Raamattua ei anneta lupaa rikkoa sapattikäskyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe