Minulla on nyt melkein viikon putkeen tuntunut jatkuvaa värinän tunnetta rinnassa. Värinä tuntuu vain sisäisenä, eikä näy tai tunnu ulospäin, mutta nukkumaan mennessä tunnen usein, kuinka koko yläkroppa tutisee. En ole varma näkyykö se ulospäin.
Pulssi on ranteesta ja verenpainemittarilla kokeiltaessa rauhallinen (yleensä 60-80). Itse jos tunnustelen pulssia, luulen toisinaan sen voimakkuuden ja tahdin vaihtelevan minimaalisesti, mutta toisinaan sitten taas en. Lähihoitajavaimoni taas sanoo pulssini olevan täysin normaali ja tasainen.
En osaa myöskään sanoa, onko kestävyyskuntoni jollain lailla alentunut. Olen tuntenut itseni lievästi energiattomaksi jo kauan ennen värinöiden alkamista ja minua on huimannut jo useamman kuukauden putkeen. Lääkärit epäilevät syyksi jännitysniskaa. Rintakipuja tai vastaavia ei ole.
Mistä voisi olla kyse?
Tärinää/värinää rinnassa
9
13858
Vastaukset
- Wärinät
Eteisvärinää tai rytmihäiriötä ? Onko stressiä ? Pitkään jatkunut stressikin voi aiheuttaa ylimääräisiä lyönteja tai jättää pois lyöntejä ja loppujen lopuksi tulee rytmihäiriöitä.
Eteisvärinää ei aina edes itse tunne, mutta se voi tuntua kuvaamasi kaltaisena värinänä rintakehällä.
Eteisvärinöihin ja rytmihäiriöihin kuuluu itselläni voimattomuuden tunne ja huimaus.
Kun oireet on päällä, pitäisi mennä EKG:hen tai Holter-seuranta voi kertoa oireista.
Joskus oireita ei esiinny 24 h:n Holterin aikana. Sen voi joutua uusimaan.
Pulssi/syke voi olla tasainen, mutta koholla, oireitten päälläollessa.
Joskus pulssi on epätasainen, rytmihäiriössä varsinkin.
Kipuja voi olla tai sitten ei. Minulla esim. molempaa lajia häiriöitä.
Googlaa eteisvärinä ja rytmihäiriö.- MiroslavSättänä
Stressiä on kyllä. Itselläni voimattomuutta ja huimausta on jatkuvasti, ei ainoastaan värinän ollessa "päällä". Kun oireet ovat käynnissä, vaimoni väittää pulssini olevan tasainen, itse panikoidessani olen huono sitä arvioimaan. En tiedä lasketaanko 60-80 pulssia koholla olevaksi, toisinaan kun alan panikoida asiaa, pulssi kyllä kiihtyy hieman. Olen kokeillut urheilla oireiden ollessa päällä, mutta en ole huomannut eroa suorituskyvyssä tai saanut rintatuntemuksia/hengenahdistusta.
Stressin lisäksi muut riskitekijät ovat vähissä: olen 34-vuotias, en polta tai käytä alkoholia, en ole ylipainoinen, verensokerini ja kolesterolini ovat kunnossa enkä sairasta diabetesta. Verenpaineeni ovat yleensä 120-125/75-80. - Halpa_hoito
Aloitappa seleenikuuri ja katso rauhoittuuko? Halpa, turvallinen ja melko varmasti auttaa. Epämääräiset tärinät, rytmihäiriöt ja tuntemukset rinnan alueella ovat meidän perheessä (suvussa) loppuneet siihen, kun aloitettu seleenin syönti.
Mietippä miksi sydänterveys Suomessa "parani" Pohjois-Karjala projektin aikaan, eikä vai Pohjois-Karjalassa ;) Lannoitteisiin lisättiin seleeniä ja näin suurempi puutos saatiin torjuttua. - Wärinät
MiroslavSättänä kirjoitti:
Stressiä on kyllä. Itselläni voimattomuutta ja huimausta on jatkuvasti, ei ainoastaan värinän ollessa "päällä". Kun oireet ovat käynnissä, vaimoni väittää pulssini olevan tasainen, itse panikoidessani olen huono sitä arvioimaan. En tiedä lasketaanko 60-80 pulssia koholla olevaksi, toisinaan kun alan panikoida asiaa, pulssi kyllä kiihtyy hieman. Olen kokeillut urheilla oireiden ollessa päällä, mutta en ole huomannut eroa suorituskyvyssä tai saanut rintatuntemuksia/hengenahdistusta.
Stressin lisäksi muut riskitekijät ovat vähissä: olen 34-vuotias, en polta tai käytä alkoholia, en ole ylipainoinen, verensokerini ja kolesterolini ovat kunnossa enkä sairasta diabetesta. Verenpaineeni ovat yleensä 120-125/75-80.Kotimittareilla ei saa aitoa tulosta tai ollenkaan tulosta eteisvärinöiden ja rytmihäiriöiden suhteen, ellei mittari näytä "error", silloin on tod.näk. häiriö.
Olen 60v. Minullakin kotimittari näytti aika tasaista ja "hyvää" verenpainetta, noin 115/65 ja syke 60-80. Voin silti huonosti. Syke on persoonakohtainen ja voi vaihdella stressaantuneella äkisti.
Esimerkiksi minulla, kun syke lähentelee 80:tä on jo epämukava, huonokin olo, vaikka 80 katsotaan aika normaaliksi sykkeeksi.
Mikä on kenenkin "normaali", sitä pitää verrata omiin mittaustuloksiin ja oloihin.
Jollekin syke 80 ei ole paha, jollakin toisella jo vähän epämukavasti tykyttää.
Hyvistä kotimittarituloksista huolimatta, kun sain Holter-seurannan, syke oli vaihdellut vuorokauden mittaan nousten aina 170:een, pudoten välillä niinkin alas kuin 30:een !
Siinä kohtaa tulee "apua ambulanssi"-olo ! Harvalyöntisyyskin on vaarallista. Verihän kuljettaa happea, ja kun "veret on seis", happi loppuu päästä ja keuhkoista.
Kotimittari näytti minulle koko ajan sykettä 70-85 samaan aikaan kun Holter-laite havaitsi 30-170 sykkeitä!
Eli kotimittarit ei kerro totuutta sykkeestä, niinkuin ei ranteesta sykkeen tunnusteleminenkaan aina. Ranteesta kyllä tuntee epäsäännöllisen sykkeen, mutta kun mittaa koneella, kaikki lukemat sekä verenpaine että syke ovat useimmiten aika normaalit.
Siis olot voi olla tosi huonot, vaikka mittari näyttää aika normaalia.
Sydän voi korkeassa sykkeessä takoa tasaisen lujaa tai epärytmissä.
Värinä ja rytmihäiriöt tekevät heikkoa oloa ja voimattomuutta lähes koko ajan.
Veri ja happi ei kierrä kunnolla.
Emmekä me tunne kaikkia rytmihäiriöitä rintakehässämme, niitä voi olla ihan huomaamattamme, tietämättämmekin.
Stressi voi nostaa levossakin sykettä korkeaksi terveelläkin eikä tarvitse tehdä mitään raskasta, voi vaikka istua ja katsoa telkkaria, jos stressiajatukset iskee mieleen, adrenaliini alkaa piiskata sydäntä, jolloin syke voi pongahtaa korkealle ja muutkin oireet voimistuvat, huimaus jne.
En oikein osaa selittää mekanismia, valitan, vaikka omakohtaisesti koen stressiä ja paniikkiakin, kokemusta oireistosta ja mittauksista on kertynyt vuosia...
Ehkä googlauksella löytyy selkeämpää, jotain 'stressi ja sydänoireet' tapaista.
Ota iisisti :) - Anonyymi
Halpa_hoito kirjoitti:
Aloitappa seleenikuuri ja katso rauhoittuuko? Halpa, turvallinen ja melko varmasti auttaa. Epämääräiset tärinät, rytmihäiriöt ja tuntemukset rinnan alueella ovat meidän perheessä (suvussa) loppuneet siihen, kun aloitettu seleenin syönti.
Mietippä miksi sydänterveys Suomessa "parani" Pohjois-Karjala projektin aikaan, eikä vai Pohjois-Karjalassa ;) Lannoitteisiin lisättiin seleeniä ja näin suurempi puutos saatiin torjuttua.Siis seleeni?
- Wärinät
Eteisvärinä on toinen asia, jota sinun kannattaa googlata (Duodecim tai Sydän-Mediassa on lääkärien kirjoittamaa tietoa) Itselläni on myös eteisvärinää. Se ei tunnu niinkään sykkeessä.
Sydän-Media on selkeä yhdessä paketissa tietolähde erilaisista sydänoireista. - Anonyymi
Tuleeko sinulla juotua tarpeeksi vettä?
Itselläni oli aikoinaan värinän tunnetta rinnassa, etenkin rintalastan kohdalla. Lääkäri epäili lihaksiin liittyvää värinää.
Rupesin enemmän juomaan vettä ja värinä lähti pois kokonaan. Sitä ennen tuli aivan liian vähän juotua. Ei ollut kyllä yhtään kivan tuntoinen se värinä, itsellä myös oli verenpaine silloin hyvä kun mittasin, samoin syke. Itsekin aluksi epäilin eteisvärinää yms. - Anonyymi
En usko noihi seleemeihin ihmelääkkeinä eikä mitään saa syödä missään nimessä
liikaa. Pitää olla varovainen, jos lisäaineita alkaa syömään.
Jos ei syö lihaa, tulee tiamiini-puutos. Pitkässä juoksussa se voi aiheuttaa
sydänhäiriöitä, mutta toiminnallisia häiriöitä voi tulla muutenkin, vaikka söisi ja liikkuisi ohjeitten mukaan.
Minulla on ollut viisi vuotta jatkuvia sydänoireita ympäri vuorokauden.
Vain hetkellisesti ne hellittävät ja niitten kanssa eläminen on huolestuttavaa ja vaikeaa. Ne on kuulemma niitä toiminnallisia eikä niille voi mitään.
Pieni aorttaläppävuoto löytyi, muttei sen pitäisi haitata vielä.
Syitä voi alkaa selvittää sydänultralla.
Kardiologi tekee sen.
Sinulla kuulostaisi olevan jonkinlaisia rytmihäiriöitä, eteisvärinää tms.
Silloin ei koko elimistö saa tasaisesti happea, koska veri kuljettaa happea,
ja se voi tuntua huimauksena, kun aivoihinkaan ei tule tasaisesti happea.
terv. Emma 70 v. - Anonyymi
Syke ja verenpaine voivat olla ihan ok häiriöistä huolimatta,
mutta joskus ne voivat pompata hetkellisesti "ihan sekaisin".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197