Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En kelvannut siivoojaksi

idfijiodfgd

Olen ollut pitkään työttömänä ja täytän kohta 60 vuotta. Koska en ole löytänyt oman alani töitä niin kyselin eräästä siivousfirmasta töitä ja olin aika hämmästynyt kun yhteyshenkilö, jolle soitin, kysyi minulta että miksi haen siivoustyötä kun kerran en ole aikaisemmin siivonnut (työkseni).

Kerta se on jokaisella meistä missä tahansa asiassa, joten tuli vielä epävarmempi olo siitä josko kelpaan mihinkään työhön enää.

5

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ngcft

      Kyllä minuakin vähän epäilytäisi.

      1. Ikäsi on valitettavasti sellainen, että tuntematta sinua, pitää ensimmäisenä olettaa, että jaksaisitkohan fyysisesti rankkaa siivoustyötä.

      2. Olet töissä muutaman vuoden, jäät eläkkeelle, mitä jää firmalle?

      Tekstistäsi vähän huokuu sellainen "jokainen osaa siivota, jos vaan imuri pysyy kädessä"-asenne.

    • Puuhapete247

      Nykyään työtahti on noissa hommissa sellainen että jo 30-vuotiaskin on ikäloppu. Sama raksahommissa. Ei siellä kunto riitä kuin 2-kymppisillä ja nuoremmilla, mikä johtuu siitä että nuo urakkahommat on kilpailutettu niin halvaksi.

    • eipääseei

      Älä huoli, itellä on jopa koulutus (laitoshuoltaja) siivoustyöhön ja pitkä työkokemus. Olen hakenut useita paikkoja ja nähtävästi olen liian vanha (50v). Ei nykypäivänä enää pääse siivoustyöhönkään noin vaan, toista oli oman uran alkuajat, silloin pääsi melkein mihin vaan siivousfirmaan.

    • Ylempitoimihenkilö

      Tuntuu vain siltä että nykypäivänä vaatimustaso työnantajilla on kohonnut. Ei oikeastaan ole enää ns. hanttihommia, joihin pääsi vielä 90-luvulla tekemään keikkaluontoisesti vaikkapa kesällä. Nykyään vaaditaan joka hommaan jokin tutkinto, työkokemus alalta tai sitten jokin ammattikortti.
      Lähes aina ammattikortin maksaa työntekijä itse.
      Rakennuksillekaan ei pääse enää noin vain vaikkapa purkuhommiin tai rakennusapulaiseksi niin kuin ennen. Pitää olla vähintään työturvallisuuskortti jos mielii edes astuakaan rakennustyömaalle. Sama on keittiön puolella, ei tiskaajaksi tuosta noin vaan. Pitää olla hygieniapassi ja muista passeista puhumattakaan. Tai kadulle lakaisemaan. Taskussa täytyy olla tieturvakortti, työturvallisuuskortti, jne. Ravintola-ala samanlainen. Toisaalta ymmärtää ammattikorttien tärkeyden mutta joku raja sentään.

      Ennen kaikkea työnantajat vaativat nykyään työkokemusta alalta. Ihmettelen miten joku nuori joka haluaisi tehdä töitä, ei pääse töihin siksi koska ei ole työkokemusta? Tänä päivänä työelämä on työnantajalähtöistä ja vaatimustaso korkea. Työpaikkoja kyllä on pilvin pimein mutta ei työntekijöitä, toisin sanoen työnantajan kriteerein päteviä. Työntekijöillä ja -hakijoilla tehdään hyvää bisnestä. Ammattikorttien tolkuton määrä ja niiden vaatimus antaa jo ymmärtää tästä heti. -80- ja 90-luvulla oli meininki toinen. Mihin tahansa meni kysymään töitä, melkein joka paikkaan pääsi ja kysyttiin vielä koska voisit aloittaa. Ei kysytty ammattikortteja tai miksi juuri sinä olisit paras tähän työhön? Riitti kun löytyi työntekijä.

      Yhä useampi työnantaja ulkoistaa työnsä työnvuokravälitysfirmoille, olevinaan säästösyistä, mutta totuus on jotain muuta. Vaikkapa kaupungilla jos johonkin virkaan on 60 hakijaa, työnantajan ei tarvitse haastatella niistä 60:stä kuin musto-osan. Puolet karsitaan jo iän tai sukupuolen tai pärstän mukaan.

    • Tattistavaan

      Sinä et pääse: koska olet SUOMALAINEN. Mielellään otetaan väliaikaisella työluvalla oleskeleva ulkomaalainen, joka tekee halvalla. Kuten postin aamujakelussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe