1. Mitä Jeesus teki sapattina?
2. Mitä Jeesus Kristus meidän Herramme teki sunnuntaina?
3. Mitä mieltä Jeesus on sunnuntain kieltäjistä ja sunnuntai pedonmerkillä demonisoijista ja "sapatin pyhittäjistä"?
Jeesus ja sunnuntai=666
38
289
Vastaukset
1. Jeesus lepäsi sapatinpäivän.
2. Jeesus nousi sunnuntaina haudasta, kääri hihat ja ryhtyi töihin.
3. Jeesus tykkää sunnuntain kieltäjistä ja sapatin pyhittäjistä. Hän on hyvin surullinen siitä, että sapattia rikotaan.Ja jälleen yksi turhaakin turhempi aloitus sapatin vastustajilta. Osoittaa vain kuka täällä eniten kiihkoilee ja meuhkaa.
- Katkoitähkäpäitä
Miksi et laita raamatunjakeita mitä Jeesus oikeasti teki?
Olet kristitty.net tavan sapattikiihkoilija ja muuhun sinusta ei ole. Katkoitähkäpäitä kirjoitti:
Miksi et laita raamatunjakeita mitä Jeesus oikeasti teki?
Olet kristitty.net tavan sapattikiihkoilija ja muuhun sinusta ei ole.No mitäs Jeesus sitten oikeasti teki? Opetuslapset katkoivat tähkäpäitä sapattina, se ei ole Mooseksen laissa kielletty. Jeesus paransi sapattina, sitä ei ole Mooseksen laissa kielletty. Jeesus ei missään kohtaa rikkonut sapattia, vaan vietti sapatinpäivän tapansa mukaan synagogassa. Jeesus ei missään kohtaa kumoa sapattia. Että Jeesus edes kuolemassaan ei rikkonut sapattia, vaan lepäsi sapatin haudassa, tarkoittaa että Jeesus noudatti sapattia loppuun asti.
- sapattionlepopäivä
Jeesus teki hyvää eli Jumalan tahdon kaikkina päivinä, myös sapattina. Sapattina Jeesus ei tehnyt työtä, koska se on annettu ihmiselle lepopäiväksi. Sapattinakin on lupa elää ja tehdä hyvää, koska sapatti on ihmistä varten eikä päinvastoin. Sapattiin ei liity mitään viikon 7.päivän yliluonnollista mystiikkaa, vaan se on ainoastaan annettu ihmiselle lepopäiväksi, koska ihminen tarvitsee henkistä ja fyysistä lepoa välillä. 4.käskyn täyttää , jos lepää yhden päivän viikossa, niin ettei tee silloin työtä. Jeesus on sitä mieltä lauantaionsapatti-meuhkaajista, että te siivilöitte hyttysen, mutta nielaisette kamelin ja te ette ymmärrä kirjoituksia oikein.
- Sapatillameuhkaajille
Sapattimeuhkaajat eivät tunne Raamattua ja missä on Jeesuksen teoista sapattina ja sunnuntaina jakeet?
>> 4.käskyn täyttää , jos lepää yhden päivän viikossa, niin ettei tee silloin työtä. <<
Raamatussa ei missään kohtaa sanota että lepää yksi päivä viikossa. Ainut käsky on, että pyhitämme sapatinpäivän, viikon seitsemännen päivän. Raamatussa ei sanota että lepää milloin huvittaa, käsky on "Muista pyhittää sapatinpäivä".- sapattionlepopäivä
Kristitty.net kirjoitti:
>> 4.käskyn täyttää , jos lepää yhden päivän viikossa, niin ettei tee silloin työtä. <<
Raamatussa ei missään kohtaa sanota että lepää yksi päivä viikossa. Ainut käsky on, että pyhitämme sapatinpäivän, viikon seitsemännen päivän. Raamatussa ei sanota että lepää milloin huvittaa, käsky on "Muista pyhittää sapatinpäivä"."Raamatussa ei missään kohtaa sanota että lepää yksi päivä viikossa. "
Ei sanota suoraan, mutta näin sen ymmärtää, jos ymmärtää Raamatun oikein. Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten. Se on ihan sama, onko se lepopäivä lauantai vai torstai, kunhan lepää yhden päivän viikossa työnteosta.
Kirje galatalaisille 4
9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt. sapattionlepopäivä kirjoitti:
"Raamatussa ei missään kohtaa sanota että lepää yksi päivä viikossa. "
Ei sanota suoraan, mutta näin sen ymmärtää, jos ymmärtää Raamatun oikein. Ei ihminen ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten. Se on ihan sama, onko se lepopäivä lauantai vai torstai, kunhan lepää yhden päivän viikossa työnteosta.
Kirje galatalaisille 4
9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10. Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.Olet mestari vääristelemään kirjoituksia. Tuossahan sanotaan että SAPATTI on ihmistä varten, ei sanota että yksi satunnainen päivä on ihmistä varten. Raamatun käsky on pyhittää sapatinpäivä, mitään käskyä minkä tahansa päivän pyhittämiseen ei ole.
Galatalaiset olivat jumalattomia pakanoita entuudestaan. Tuossa ei sanota että te otatte vaarin sapatista, puhutaan vain päivistä ja kuukausista, joilla viitataan pakanoiden omiin juhla-aikoihin. Sapatista tuossa kohtaa ei puhuta yhtään mitään. Raamatun käsky on "Muista pyhittää sapatinpäivä" eikä tuota käskyä kumota missään kohtaa Raamattua.- sapattionlepopäivä
Kristitty.net kirjoitti:
Olet mestari vääristelemään kirjoituksia. Tuossahan sanotaan että SAPATTI on ihmistä varten, ei sanota että yksi satunnainen päivä on ihmistä varten. Raamatun käsky on pyhittää sapatinpäivä, mitään käskyä minkä tahansa päivän pyhittämiseen ei ole.
Galatalaiset olivat jumalattomia pakanoita entuudestaan. Tuossa ei sanota että te otatte vaarin sapatista, puhutaan vain päivistä ja kuukausista, joilla viitataan pakanoiden omiin juhla-aikoihin. Sapatista tuossa kohtaa ei puhuta yhtään mitään. Raamatun käsky on "Muista pyhittää sapatinpäivä" eikä tuota käskyä kumota missään kohtaa Raamattua.Itse vääristelet Raamattua, Raamatun käsky on "muista pyhittää lepopäivä".
sapattionlepopäivä kirjoitti:
Itse vääristelet Raamattua, Raamatun käsky on "muista pyhittää lepopäivä".
"Muista pyhittää lepopäivä" on törkeä Raamatun käännösvirhe. Alkukielessä on tuossa kohtaa sana "Shabat" joka 111 kertaa VT:ssä on käännetty "sapatti". Kirjaimellinen käännös tuosta jakeesta kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa ei ole mitään käskyä pyhittää jokin satunnainen lepopäivä, ainut käsky on pyhittää sapatti. Tuo jae on tarkoituksella käännetty väärin lepopäiväksi, jotta syntyisi vaikutelma että voi levätä minä päivänä tahansa. Vaan kun Raamatun käsky on levätä sapattina, ei minään toisena päivänä. Biblia vuodelta 1776 kääntää tuon jakeen oikein "Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit".
- sapattionlepopäivä
Kristitty.net kirjoitti:
"Muista pyhittää lepopäivä" on törkeä Raamatun käännösvirhe. Alkukielessä on tuossa kohtaa sana "Shabat" joka 111 kertaa VT:ssä on käännetty "sapatti". Kirjaimellinen käännös tuosta jakeesta kuuluu alkukielen mukaan "Muista pyhittää sapatinpäivä". Raamatussa ei ole mitään käskyä pyhittää jokin satunnainen lepopäivä, ainut käsky on pyhittää sapatti. Tuo jae on tarkoituksella käännetty väärin lepopäiväksi, jotta syntyisi vaikutelma että voi levätä minä päivänä tahansa. Vaan kun Raamatun käsky on levätä sapattina, ei minään toisena päivänä. Biblia vuodelta 1776 kääntää tuon jakeen oikein "Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit".
Sapatti on synonyymi lepopäivälle, ei lauantaille.
sapattionlepopäivä kirjoitti:
Sapatti on synonyymi lepopäivälle, ei lauantaille.
Sapatti ei Raamatussa ole synonyymi lepopäivälle. Sapatti on viikon seitsemäs päivä, eli lauantai, jonka Jumala on pyhittänyt jo luomisviikolla. Jumala ei pyhittänyt satunnaista viikonpäivää, vaan Jumala pyhitti sapatin, lauantain.
- sapattionlepopäivä
Kristitty.net kirjoitti:
Sapatti ei Raamatussa ole synonyymi lepopäivälle. Sapatti on viikon seitsemäs päivä, eli lauantai, jonka Jumala on pyhittänyt jo luomisviikolla. Jumala ei pyhittänyt satunnaista viikonpäivää, vaan Jumala pyhitti sapatin, lauantain.
Viikon 7.päivä on sunnuntai.
- Sapattiydinsanomana
Kristityille Raamatun mukaan merkitsee kaikkein eniten viikon ensimmäinen päivä mitä Jesus teki silloin.
Jeesus ei usko että sunnuntai = pedonmerkki.
Järkevä ihminen voi levätä lauantaina ilman johonkin sapattilahkoon kuulumista.
Kristinuskon ydinsanoma ei ole sapatti.
Raamatussa varoitetaan sapattia viettävistä valhejuutalaisista UT:ssa. sapattionlepopäivä kirjoitti:
Viikon 7.päivä on sunnuntai.
Sunnuntai on ollut viikon seitsemäs päivä vasta vuodesta 1973. Miksi keskiviikko on nimeltään keskiviikko, kun se ei ole keskellä viikkoa? Jos lauantai on viikon seitsemäs päivä, tällöin keskiviikko osuu keskelle viikkoa:
ma ti KE to pe la su
su ma ti KE to pe la
Juutalaiset ovat viettäneet sapattia tuhansia vuosia lauantaina. Tästä tiedämme varmasti, että lauantai on viikon seitsemäs päivä, ollut sitä tuhansia vuosia. Sillä ei ole mitään merkitystä että nykyään sunnuntai on kalenterissamme viikon seitsemäs päivä.
>> Kristityille Raamatun mukaan merkitsee kaikkein eniten viikon ensimmäinen päivä mitä Jesus teki silloin. <<
Elinaikanaan Jeesus vietti sapatin tapansa mukaan synagogassa. Kuollessaan Jeesus lepäsi viikon seitsemännen päivän haudassa. Viikon ensimmäisenä päivänä Jeesus nousi kuolleista, kääri hihat ja ryhtyi töihin. Jos seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, me lepäämme lauantaina mutta teemme töitä sunnuntain. Raamatussa ei missään kohtaa sanota että Jeesuksen ylösnousemus siirsi sapatin pyhyyden lauantailta sunnuntaille.
>> Jeesus ei usko että sunnuntai = pedonmerkki. <<
Tämä on adventistien propagandaa. Adventistit eivät liity tähän asiaan millään tavalla.
>> Järkevä ihminen voi levätä lauantaina ilman johonkin sapattilahkoon kuulumista. <<
Kukaan ei ole kehottamassa ketään liittymään mihinkään sapattilahkoon. Nykyään lukuisat kristityt eri kirkkokunnista viettävät sapattia, liittymättä mihinkään lahkoon.
>> Kristinuskon ydinsanoma ei ole sapatti. <<
Voisimme sanoa mistä tahansa käskystä, että tämä ei ole kristinuskon ydinsanoma ja siten puolustella käskyjen rikkomista. Esimerkiksi voisit väittää että saa tehdä huorin, koska seitsemäs käsky ei ole kristinuskon ydinsanoma. Tässähän ei ole mitään järkeä. Tietysti sapatti ei ole kristinuskon ydinsanoma, mutta sapatista on tärkeää meuhkata, koska se on ainut käsky jota kirkon viralliselta taholta opetetaan rikkomaan.
>> Raamatussa varoitetaan sapattia viettävistä valhejuutalaisista UT:ssa. <<
Ja missäköhän kohtaa? Luku ja jae kiitos. Raamatussa ei missään kohtaa varoiteta sapattia viettävistä valhejuutalaisista.
- Nathanael
Ellen G. White esittää tämän asian sattuvasti teoksessaan Suuri taistelu. Hän sanoo näin: ”Menneiden sukupolvien kristityt viettivät sunnuntaita, luullen siten pitävänsä Raamatun sapattia; ja vieläkin on kaikissa kirkkokunnissa, myös roomalaiskatolisessa, tosi kristittyjä, jotka vilpittömästi uskovat, että sunnuntai on Jumalan määräämä lepopäivä.
- sapattionlepopäivä
Katolinen kirkko muutti lepopäivän sunnuntaiksi, luullen tekevänsä kristinuskolle ja oikeille kristityille haittaa. Se kai liittyi jotenkin auringonjumalan palvontaan (SUNday), katolinen kirkko kun on ottanut näistä okkultismiuskonnoista aineksia omiin harhaoppeihinsa. Mutta nämä antikristilliset eivät tajunneet, että kristityt eivät enää ota vaarin päivistä ja sapatti on ihmistä varten eikä päinvastoin. Niinpä he eivät voi vahingoittaa oikeaa kristinuskoa. Sapattimeuhkaajien messias okkultisti Ellen G.White eksyttää luulemaan, että oleellista on se, että sapattia vietetään lauantaina. Kun oleellista oikeasti on se, että ihminen saa silloin lepoa.
- 123456---
Niin noita tietämättömyyden aikoja Jumala on sietänyt. Enää ei siedä nyt on tietoa tarjolla yllin kyllin eri tietokanavien kautta. Nyt Hän on tehnyt tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
Ne ketkä ovat saarnanneet että sapatti ei enää kuulu uudenliiton kristityille, on tehtävä täyskäännös, julistuksessaan. Heidän tulee julistaa, että sapatti kuuluu kaikille pitää pyhänäpäivänä. sapattionlepopäivä kirjoitti:
Katolinen kirkko muutti lepopäivän sunnuntaiksi, luullen tekevänsä kristinuskolle ja oikeille kristityille haittaa. Se kai liittyi jotenkin auringonjumalan palvontaan (SUNday), katolinen kirkko kun on ottanut näistä okkultismiuskonnoista aineksia omiin harhaoppeihinsa. Mutta nämä antikristilliset eivät tajunneet, että kristityt eivät enää ota vaarin päivistä ja sapatti on ihmistä varten eikä päinvastoin. Niinpä he eivät voi vahingoittaa oikeaa kristinuskoa. Sapattimeuhkaajien messias okkultisti Ellen G.White eksyttää luulemaan, että oleellista on se, että sapattia vietetään lauantaina. Kun oleellista oikeasti on se, että ihminen saa silloin lepoa.
>> Sapattimeuhkaajien messias okkultisti Ellen G.White eksyttää luulemaan, että oleellista on se, että sapattia vietetään lauantaina. Kun oleellista oikeasti on se, että ihminen saa silloin lepoa. <<
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että oleellista on se että saa lepoa. Ainut käsky Raamatussa on pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, eli lauantai. Raamatussa ei ole ainuttakaan käskyä levätä viikossa minä tahansa satunnaisena päivänä. Termi "lepopäivä" ei esiinny Raamatussa, kyse on Raamatun kääntäjien törkeästä väärennöksestä. Jumala pyhitti luomisviikolla viikon seitsemännen päivän, sapatin. Mitään muuta päivää ei Jumala ole pyhittänyt. Oleellista Raamatun mukaan on pyhittää viikon seitsemäs päivä, sapatti, eli lauantai, mitään käskyä levätä yksi satunnainen päivä viikossa ei ole Raamatussa.
- KristusNousiKuolleista
Aloitus on aivan oikea ja kysymys pyhä.
Sapattina Jeesus lepäsi haudassa. Hän vei Sapatin kaikkine käskyinensä hautaan.
Sunnuntaina, Jom Rison = Viikon ensimmäinen päivä, Jeesus voitti kuoleman ja sapatilevon, nousi uuteen elämään. Vielä 40 päivää seikkailtuaan elävänä maanpäällä (josta harvemmin kovin laajasti puhutaan), hän nk. Helatorstaina, n. 500 todistajan läsnäollessa nousi elävänä, "kuolleistaheränneiden esikoisena", ylös Taivaisiin.
Pelkästään Jeesuksen taivaaseenastumisella oli kuulemma ollut enemmän todistajia kuin sillä, oliko Julius Caesar edes koskaan elänytkään. Niin harva todella oli nähnyt Julius Caesarin itsensä.
Jeesus julistaa ylösnousemustaan, Jom Risonia, nk. sunnuntaita koko olemuksellaan. Kristinusko on sunnuntai-/ ylösnousemususkoa. Sapatti jäi käärinliinoihin. Sunnuntain nimi on muinaispakanallista juurta, mutta auringonjumalan palvonnalla ei muutoin ole mitään tekemistä kristittyjen pyhäpäivän kanssa.
Vain kristinuskon vastustajat, kunnioittamatta edes Ylösnoussutta Kristusta, meuhkaavat lauantaista, saunapäivästä (lauantai-nimitys tulee muinaisgermaanisesta "kylpypäivää" tarkoittavasta sanasta).
.- 1234567---
Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.99 Vapaa sana Seuraavasti:
Vuoden 1973 Alusta viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton. >> Sapattina Jeesus lepäsi haudassa. Hän vei Sapatin kaikkine käskyinensä hautaan. <<
Raamatussa ei missään kohtaa sanota että Jeesus vei sapatin hautaan. Missään kohtaa Raamattua ei sapattikäskyä kumota. Jeesus lepäsi sapattina haudassa. Viikon ensimmäisenä päivänä hän nousi ylös, kääri hihat ja ryhtyi työhön. Ylösnousemus ei muuttanut sapattia miksikään. Jos seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, lepäämme sapattina. Missään kohtaa Raamattua ei käsketä viettää sunnuntaita pyhäpäivänä ylösnousemuksen muistoksi.
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että sapatti jäi käärinliinoihin.
Jos kunnioitamme ylösnoussutta Kristusta, me lepäämme sapatin, kuten mestarimmekin teki.- Sunnuntainlapsi
Kristitty.net kirjoitti:
>> Sapattina Jeesus lepäsi haudassa. Hän vei Sapatin kaikkine käskyinensä hautaan. <<
Raamatussa ei missään kohtaa sanota että Jeesus vei sapatin hautaan. Missään kohtaa Raamattua ei sapattikäskyä kumota. Jeesus lepäsi sapattina haudassa. Viikon ensimmäisenä päivänä hän nousi ylös, kääri hihat ja ryhtyi työhön. Ylösnousemus ei muuttanut sapattia miksikään. Jos seuraamme Jeesuksen esimerkkiä, lepäämme sapattina. Missään kohtaa Raamattua ei käsketä viettää sunnuntaita pyhäpäivänä ylösnousemuksen muistoksi.
Raamatussa ei missään kohtaa sanota, että sapatti jäi käärinliinoihin.
Jos kunnioitamme ylösnoussutta Kristusta, me lepäämme sapatin, kuten mestarimmekin teki.Noin tekevät lain alaiset. Armon alaiset viettävät Jeesuksen ylösnousemuspäivää. Tämä ilmenee jo Apostolien teoissa ja huomaatkaamme, että monet näistä kristityistä olivat alkujaan juutalaisia, esim. itse Paavali, ent. juutalainen lainopettaja, monet ent. pakanoita:
Apt. 20:1-7-8
1 Kun meteli oli asettunut, kutsui Paavali opetuslapset luoksensa; ja rohkaistuaan heitä hän jätti heidät hyvästi ja lähti matkustamaan Makedoniaan.
2 Ja kuljettuaan niiden paikkakuntien läpi ja puhuttuaan siellä monta kehoituksen sanaa hän tuli Kreikkaan.
3 Siellä hän oleskeli kolme kuukautta. Ja kun juutalaiset olivat tehneet häntä vastaan salahankkeen hänen aikoessaan lähteä meritse Syyriaan, päätti hän tehdä paluumatkansa Makedonian kautta.
4 Ja häntä seurasivat berealainen Soopater, Pyrruksen poika, ja tessalonikalaisista Aristarkus ja Sekundus, derbeläinen Gaius, Timoteus sekä aasialaiset Tykikus ja Trofimus.
5 Nämä menivät edeltä ja odottivat meitä Trooaassa;
6 mutta me purjehdimme happamattoman leivän juhlan jälkeen Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luoksensa Trooaaseen ja viivyimme siellä seitsemän päivää.
7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
8 Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla.
***
Jae 7: kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä, "sunnuntaina".
Kol.2:1-23
1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
.
. - 1234567---
Sunnuntainlapsi kirjoitti:
Noin tekevät lain alaiset. Armon alaiset viettävät Jeesuksen ylösnousemuspäivää. Tämä ilmenee jo Apostolien teoissa ja huomaatkaamme, että monet näistä kristityistä olivat alkujaan juutalaisia, esim. itse Paavali, ent. juutalainen lainopettaja, monet ent. pakanoita:
Apt. 20:1-7-8
1 Kun meteli oli asettunut, kutsui Paavali opetuslapset luoksensa; ja rohkaistuaan heitä hän jätti heidät hyvästi ja lähti matkustamaan Makedoniaan.
2 Ja kuljettuaan niiden paikkakuntien läpi ja puhuttuaan siellä monta kehoituksen sanaa hän tuli Kreikkaan.
3 Siellä hän oleskeli kolme kuukautta. Ja kun juutalaiset olivat tehneet häntä vastaan salahankkeen hänen aikoessaan lähteä meritse Syyriaan, päätti hän tehdä paluumatkansa Makedonian kautta.
4 Ja häntä seurasivat berealainen Soopater, Pyrruksen poika, ja tessalonikalaisista Aristarkus ja Sekundus, derbeläinen Gaius, Timoteus sekä aasialaiset Tykikus ja Trofimus.
5 Nämä menivät edeltä ja odottivat meitä Trooaassa;
6 mutta me purjehdimme happamattoman leivän juhlan jälkeen Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luoksensa Trooaaseen ja viivyimme siellä seitsemän päivää.
7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
8 Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla.
***
Jae 7: kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä, "sunnuntaina".
Kol.2:1-23
1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
.
.Kuinka moni on kuollut kun on kiellettyä maistellut, niitäkin löytyy vaikka kuinka paljon.
Sunnuntainlapsi kirjoitti:
Noin tekevät lain alaiset. Armon alaiset viettävät Jeesuksen ylösnousemuspäivää. Tämä ilmenee jo Apostolien teoissa ja huomaatkaamme, että monet näistä kristityistä olivat alkujaan juutalaisia, esim. itse Paavali, ent. juutalainen lainopettaja, monet ent. pakanoita:
Apt. 20:1-7-8
1 Kun meteli oli asettunut, kutsui Paavali opetuslapset luoksensa; ja rohkaistuaan heitä hän jätti heidät hyvästi ja lähti matkustamaan Makedoniaan.
2 Ja kuljettuaan niiden paikkakuntien läpi ja puhuttuaan siellä monta kehoituksen sanaa hän tuli Kreikkaan.
3 Siellä hän oleskeli kolme kuukautta. Ja kun juutalaiset olivat tehneet häntä vastaan salahankkeen hänen aikoessaan lähteä meritse Syyriaan, päätti hän tehdä paluumatkansa Makedonian kautta.
4 Ja häntä seurasivat berealainen Soopater, Pyrruksen poika, ja tessalonikalaisista Aristarkus ja Sekundus, derbeläinen Gaius, Timoteus sekä aasialaiset Tykikus ja Trofimus.
5 Nämä menivät edeltä ja odottivat meitä Trooaassa;
6 mutta me purjehdimme happamattoman leivän juhlan jälkeen Filippistä ja tulimme viidentenä päivänä heidän luoksensa Trooaaseen ja viivyimme siellä seitsemän päivää.
7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
8 Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla.
***
Jae 7: kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä, "sunnuntaina".
Kol.2:1-23
1 Sillä minä tahdon, että te tiedätte, kuinka suuri kilvoittelu minulla on teidän tähtenne ja laodikealaisten ja kaikkien tähden, jotka eivät ole minun ruumiillisia kasvojani nähneet,
2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,
3 jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.
4 Tämän minä sanon, ettei kukaan teitä pettäisi suostuttelevilla puheilla.
5 Sillä jos ruumiillisesti olenkin poissa, olen kuitenkin teidän kanssanne hengessä ja iloitsen nähdessäni järjestyksen, joka teidän keskuudessanne vallitsee, ja teidän lujan uskonne Kristukseen.
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
.
.>> Noin tekevät lain alaiset. Armon alaiset viettävät Jeesuksen ylösnousemuspäivää. <<
Ja missäköhän kohtaa Raamattua käsketään viettää Jeesuksen ylösnousemuspäivää? Aivan, ei missään.
>> Jae 7: kristityt kokoontuivat viikon ensimmäisenä päivänä, "sunnuntaina". <<
"Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka." Apt. 20:7
Leivän murtamisen väitetään tässä tarkoittavan ehtoollisen viettoa. Uudessa Testamentissa leivän murtaminen ei kuitenkaan tarkoita ehtoollisen viettämistä, vaan aivan tavallista syömistä. Tästä on todisteena se, että alkuseurakunnan kerrotaan murtaneen leipää joka päivä “Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,” (Apt. 2:46)
Lisäksi Trooassa Paavali murtaa leipää toisen kerran heti herätettyään Eutykoksen eloon. Olisi erikoista, jos alkuseurakunnassa ehtoollista olisi vietetty kaksi kertaa peräkkäin samana iltana. Purjehtiessaan laivalla Italiaan Paavali murtaa leipää kontekstissa, jossa on selkeästi kyse tavallisesta syömisestä: ”Vähää ennen päivän tuloa Paavali kehoitti kaikkia nauttimaan ruokaa, sanoen: “Tänään olette jo neljättätoista päivää odottaneet ja olleet syömättä ettekä ole mitään ravintoa ottaneet. Sentähden minä kehoitan teitä nauttimaan ruokaa, sillä se on tarpeen meidän pelastuaksemme; sillä ei yhdeltäkään teistä ole hiuskarvaakaan päästä katoava.” Tämän sanottuaan hän otti leivän ja kiitti Jumalaa kaikkien nähden, mursi ja rupesi syömään.” (Apt. 27:33-35)
Leivän murtaminen Uudessa testamentissa tarkoittaa tavallista syömistä. Seurakunta oli lauantai-iltana koolla, koska Paavali seuraavana aamuna oli lähdössä matkalle, kyse ei ollut mistään sunnuntai jumalanpalveluksesta. Raamatusta löytyy siis tasan tämä yksi jae, jossa seurakunnan kerrotaan olleen koolla viikon ensimmäisenä päivänä, versus miljoona jaetta jossa kerrotaan seurakunnan kokoontuneen sapattina:
”Ja hän (Jeesus) saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan; ” (Lk. 4:16)
”Ja hän (Jeesus) meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.” (Lk. 4:31)
”Ja toisena sapattina hän (Jeesus) meni synagoogaan ja opetti;” (Lk. 6:6)
”Ja hän (Jeesus) oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.” (Lk. 13:10)
”Ja palattuaan kotiinsa he (opetuslapset) valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.” (Lk. 23:56)
”Mutta he (Paavali seuralaisineen) vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat.” (Apt. 13:14)
”Kun he (Paavali ja Barnabas) lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.” (Apt. 13:42,44)
”Ja sapatinpäivänä me (Paavali, Timoteus ja Luukas) menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.” (Apt. 16:13)
”Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,” (Apt. 17:2)
”Ja hän (Paavali) keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan.” (Apt. 18:4)
Koska seurakunnan kerrotaan murtaneen leipää joka päivä, emme voi yhden jakeen perusteella väittää, että leivän murtaminen viikon ensimmäisenä päivänä olisi ollut vakiintunut tapa. Samoin koska seurakunnan kerrotaan useissa jakeissa kokoontuneen sapattina, versus yhden ainoan kerran sunnuntaina, emme voi tästä tehdä johtopäätöstä, että kokoontuminen sunnuntaina olisi ollut vakiintunut tapa. Raamattu ei kerro, että tuona kyseisenä viikon ensimmäisenä päivänä olisi vietetty lepopäivää tai juhlittu Kristuksen ylösnousemusta.
>> Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. <<
Voimme tulkita tämän tarkoittavan, että älköön kukaan tuomitko teitä siitä että oikein vietätte sapattia. Sapattia ei kumota tässäkään kohtaa. Alkutekstissä ei ole sanaa "vain", joten ne ovat todellakin tulevaisten varjo.- miettikääs.itse
Siinä sitä sokea bartimeus Jumalan lakia alkaa perinnäisopillisesti väittää alkeisvoimiksi. On siinä otsaa, mutta yleisuskonnollisuudessahan näin on. Eihän siellä Jumalan lakia kuitenkaan kunnioiteta, vaan omia päämääriä.
Ei kannata näitä perinnäisoppiselvityksiä kaivella sokean esiin, ne on aikojen saatossa niin monet kerrat väännetty harhaksi, ettei viitsisi taas alkaa selittää kirjoituksia.
Ja toisaalta, Paavali ei kumonnut sapattia, tämä on teidän hyvä muistaa.
Eli älkää itse syyttäkö toisia sapatista, sillä teillä on tämä itsevalittu jumalanpalvelus ja se omanöyryytenne lihanne tyydyttämiseksi. Siis pallo on teidän, ei Herran omien. Sillä Herra itse Pyhitti sen, mistä puhutaan. Teillä on perinnäsiopin itsevalittu maailman alkeisvoimainen sunnuntai - Baabeli- äiti- lapsikultillinen Katolisen oppi - aurinkojumalien palvelualttarilta, Martti katolismunkin kautta hapatettuna aivoissanne, ja peittovaatteena silmillänne.
Historiallisista lähteistä tiedämme, että alkuseurakunnan uskovat, varsinkin messiaaniset juutalaisuskovat, kokoontuivat yhdessä juutalaisten kanssa sapatinpäivinä synagoogiin kuulemaan Tooran ja muiden vanhan liiton kirjoitusten lukemista ja Sanan selitystä. Seurakunnan ja synagoogan tiet erkanivat lopullisesti vasta Bar Kochban eli tähden pojan kapinan aikoina roomalaisia vastaan (132-135 jKr.), jolloin kuuluisa rabbi Akiva julisti Bar Kochban messiaaksi. Alkuseurakunnan uskovat eivät voineet tätä hyväksyä, koska he uskoivat, että Jeshua on Messias ja niin seurakunnan ja synagoogan tiet erosivat (Sapatti oli kuitenkin vuosisatojen ajan uuden liiton uskovien lepopäivä ja jumalanpalveluspäivä ja vasta luopumus ja Rooman kirkon valta muuttivat sapatin sunnuntaiksi). Vasta viimeisinä vuosikymmeninä ne ovat alkaneet uudelleen lähentyä, kun pakanakristillisyys on alkanut etsiä kristinuskon juutalaisia juuria ja juutalaisten uskoontulon myötä, vallankin USA:ssa, on perustettu juutalaisuskovien messiaanisia synagoogia, jolloin seurakunta kokoontuu messiaanisissa synagoogissa sapatteina (ja muinakin päivinä). - Jeesus.ei.kumonnut
Kumosiko Jeesus sapatin?
"Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut (hepr. UT: חלל chilel = häväistä pyhä, rikkoa sapatti, rikkoa sapatin pyhyyttä), vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi" (Joh.5:18).
"Niin tapahtui eräänä sapattina, että hän kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa katkoivat tähkäpäitä, hiersivät niitä käsissään ja söivät. Silloin muutamat fariseuksista sanoivat: 'Miksi teette, mitä ei ole lupa tehdä sapattina?' Mutta Jeesus vastasi heille ja sanoi: ’Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä, kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, otti näkyleivät ja söi ja antoi seuralaisilleenkin, vaikkei niitä ollut lupa syödä muiden kuin ainoastaan pappien?' Ja hän sanoi heille: 'Ihmisen Poika on sapatin Herra'." (Luuk.6:1-5).
Monet ajattelevat pakanakristillisessä maailmassa, että Jeshua kumosi sapatin. Tämä ei tietenkään voi pitää paikkaansa, sillä Hän ei tullut kumoamaan Tooraa, jonka käskyt, sapattikäsky mukaan lukien, ovat voimassa niin kauan kuin taivaat ja maa pysyvät (Mat.5:17-19). Jeshua itse vietti sapattia lepopäivänä ja jumalanpalveluspäivänä ja meni tapansa mukaan sapatinpäivinä synagoogiin, jossa hän luki ja selitti kirjoituksia ja myös paransi sairaita (Luuk.4:15-16; 6:6-11; 13:10-17).
Johanneksen evankeliumin viidennen luvun jakeessa kahdeksantoista, suomalaisen käännöksen mukaan, väitetään, että Jeshua kumosi sapatin. Tämä on kuitenkin alkutekstien valossa käännösvirhe, sillä alkutekstin mukaan Jeshua ei kumonnut sapattia, vaan Hänen vastustajiensa mielestä rikkoi sapatin pyhyyttä. Todellisuudessa Jeshua ei koskaan rikkonut sapatin pyhyyttä, mutta Hänen vastustajansa ajattelivat niin ja syytivät siitä Häntä. Monet fariseukset olivat nimittäin tehneet Jumalan alkuperäisistä käskyistä pikkumaisia tulkintoja ja raskaita taakkoja ihmisille. Kun Jumala esim. kielsi kyntämisen sapatinpäivänä, näiden tulkinnan mukaan ei saanut vetää edes kengän syrjällä viivaa maahan, koska se oli muka kyntövako ja rikkoi sapattikäskyn (2.Moos.34:21). - Keijon.kirjasta
Jumala ei alunperin antanut sapattikäskyä ihmistä orjuuttaakseen, vaan levoksi ja ihmisen parhaaksi, niin että ihmisen hyvinvointi työn ja rasituksen maailmassa olisi paras mahdollinen. Kun esim. Jumala antoi israelilaisille määräyksen olla sytyttämättä tulta sapattina, sen tarkoitus oli antaa perheenemännillekin, joiden tehtäviin kuului ruuan valmistus tulella, mahdollisuus lepopäivään (2.Moos.35:1-3; 12:8; Jes.44:15). Nykyäänkin Israelissa perheenemännät valmistavat sapattiateriat valmiiksi viikolla tai viimeistään sapatin aattona, jotta he voivat myös levähtää sapatinpäivänä taloustöistään, joissa he ovat koko ajan kiinni.
Jeshua ei koskaan kumonnut sapattia eikä rikkonut sen pyhyyttä, mutta hänellä oli alituinen riita monien fariseusten ja kirjanoppineiden kanssa (huom! ei kaikkien) sapatin vieton sisällöstä ja alkuperäisestä tarkoituksesta, koska Jeshua halusi palauttaa sapatinvietonkin merkityksen alkuperäiseen vapauteen ja lepoon eikä ihmistulkintojen orjuuteen. Hyvin usein Jeshualla oli riitaa esim. siitä, oliko luvallista parantaa sapattina ihmisiä ja Jeshuan mukaan se oli täysin Kirjoitusten mukaista, koska hengen pelastaminen sapattina oli luvallista ja sairaiden parantaminen kuului tämän tulkinnan piiriin.
Toinen tällainen riita koski tähkäpäiden katkomista ja hiertämistä sapatinpäivänä viljapellolla. Jeshuan aikaan oli useita koulukuntia rabbiineissa, jotka tulkitsivat kukin omalla tavallaan sapatin sisälltöä esim. tähkäpäiden hiertämisen suhteen. Juutalaisen teologin, professori Pinhas Lapiden, kirjan "Hän saarnasi heidän synagoogissaan" mukaan esim. rabbi Jehuda edusti samaa kantaa kuin Jeshuakin:
"Rabbi Jehuda on todennut: 'Hedelmien hienontaminen käsin syötäväksi on sallittua (sapattina), mutta työkalulla hienontaminen on kiellettyä’ (b Sabb 128a). On enemmän kuin todennäköistä, että Jeesus, joka viimeksi mainitun rabbi Jehudan tapaan oli galilealainen, edusti vapaamielistä kantaa pitäen jyvien hieromista ja syömistä nälän tyydyttämiseksi sapattina sallittuna...Tarkastellessamme nyt asiaa taaksepäin voimme todeta, että Talmudin käytännössä, joka tuolloin vielä vaihteli kirjallista muotoa hakiessaan, Jeesuksen tulkinta on päässyt voitolle. Näin se, mikä vielä hänen elinaikanaan oli kiistanalaista, on tähän mennessä jo kauan sitten muuttunut elämänohjeeksi erityisesti siksi, että Tooran tulkinnat ovat muistuttaneet usein Nasaretilaisen elämänohjeita" (lainaukset sivuilta 65 ja 66).
Juutalaisen professosri Lapiden kirja kokonaisuudessaan osoittaa, että Jeshua Nasaretilainen oli kokosydäminen juutalainen, eikä missään vaiheessa kumonnut Tooran käskyjä eikä rikkonut sapattikäskyäkään, vaikka hänellä olikin riitaa aikalaistensa kanssa sapativieton sisällön tulkinnasta. On kuitenkin huomattava se tosiseikka, että vain osa Jeshuan ajan uskonnollisista johtajista oli tulkinnoissaan eri mieltä Nasaratilaisen kanssa ja monet fariseukset, kirjanoppineet ja rabbit olivat Nasaretin rabbin, Jeshuan, kanssa samaa mieltä Tooran käskyjen tulkinnasta. Rabbi Jeshuan tulkinnat ovatkin tulleet monelta osin nykyjuutalaisuuteen vallitsevaksi käytännöksi Talmudin mukaan, kuten professori Lapide kirjassaan toteaa. - Paavalikaan.ei.kumon
Kumosiko Paavali sapatin?
"Ja kun Paavali seuralaisineen oli purjehtinut Pafosta, tulivat he Pamfylian Pergeen; siellä Johannes erosi heistä ja palasi Jerusalemiin. Mutta he vaelsivat Pergestä eteenpäin ja saapuivat Pisidian Antiokiaan; ja he menivät synagoogaan sapatinpäivänä ja istuutuivat" (Ap.t.13:13-14).
"Ja he matkustivat Amfipolin ja Apollonian kautta ja tulivat Tessalonikaan, jossa oli juutalaisten synagooga. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa..." (Ap.t.17:1-2).
"Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon...Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan" (Ap.t.18:1, 4).
"Ja sapatinpäivänä me (Paavali seuralaisineen) menimme kaupungin portin ulkopuolelle (Filippissä Makedoniassa), joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuuduimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille" (Ap.t.16:13).
"Ja naiset, jotka olivat tulleet hänen kanssaan Galileasta, seurasivat jäljessä ja katselivat hautaa ja kuinka hänen ruumiinsa sinne pantiin. Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan" (Luuk.23:55-56).
Olemme jo aiemmin todenneet, että Paavali uskoi itse kaiken, mitä on kirjoitettuna Mooseksen Toorassa ja profeetoissa (Ap.t.24:14; 26:22). Hän juutalaisena noudatti Mooseksen Tooraa, ympärileikkausta ja israelilaisille säädettyjä tapoja (Ap.t.21:18-25; 25:8; 28:17). Vaikka pakanain apostoli opetti, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeshuaan, ilman Tooran (lain) tekoja, se ei apostolin mukaan kumoa millään tavalla Tooraa, vaan vahvistaa sen (Room.3:31). Koska Paavali kaikessa puolusti Tooraa ja sen käskyjen arvovaltaa, ei ole millään mahdollista, että hän olisi kumonnut sapattikäskyn. Pakanain apostoli ei olisi voinut kumota sapattikäskyä senkään perusteella, koska Jeshua ei sitä kumonnut, muutoinhan hän olisi toiminut Mestarinsa käskyjä vastaan ja sitä ei Paavali koskaan halunnut tehdä.
Paavalin matkakertomus Apostolien teoissa osoittaa selvästi, että pakanain apostoli noudatti tapansa mukaan sapatinviettoa, mennen juutalaisen tavan mukaan sapatinpäivinä synagoogaan kuuntelemaan Tooran ja muiden kirjoitusten lukua ja myös itse osallistumaan synagogajumalanpalvelukseen. Tilaisuuden tullen hän astui esille sapattijumalanpalveluksissa ja selitti kirjoituksista sekä juutalaisille että kreikkalaisille (pakanasyntyisille) kuulijoilleen, että Jeshua oli Messias. Apostolien tekojen kertomus osoittaa selkeästi sen, että Paavali noudatti sapatinviettoa, joka oli normaali käytäntö alkuseurakunnan uskovilla. (Sunnuntai tuli vasta myöhemmin lepopäiväksi kristikuntaan).
http://www.kolumbus.fi/gematria/apsrk0.htm - sunnuntailapselle
Eli sunnuntailapsen olisi hyvä päästä Herran opetuslapseksi, ettei perinneuskovaisuus sokaise kokonaan mieltä. Sitähän pian kastaa kummitusten kanssa sylivauvoja, ja kertoo, että kaste pelastaa, ei Jeesus.
Kirkon papit ovat välimiehiä, eikä kukaan saa muu antaa ehtoollista.
Sitten siunaillaan kaikenkarvaisia pareja kirkon opin mukaan liittoon, vaikka Eedenissä asiat tehtiin toisin Jumalan sanan tähden. Siis sunnuntailapset ovat oppineet isänsä opin ja harhan.
Siksi sinulle pidempi luettavaa - tulevaisen.varjo
Sapatti - tulevaisten varjo
"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain (alkutekstissä ei ole vain sanaa) ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen" (Kol.2:16).
Roomalaiskirjeen 14. luvun tekstin ohella Kolossalaiskirjeen toisen luvun teksti on erittäin runsaasti käytetty kohta pakanakristillisyydessä sapatin kumoamiseen tai sen mitätöimiseen. Kuitenkaan ko. Paavalin kirjeen kohta ei millään tavalla kumoa tai mitätöi sapattia tai muita Jumalan Israelin kansalle antamia juhlia, se ainoastaan antaa kehoituksen siitä, ettei kukaan saa tuomita pakanauskovia (kirje on kirjoitettu Kolossan pakanuudesta kääntyneille uskoville eli Kolossan seurakunnalle) minkään juhlan, uudenkuun tai sapatin johdosta.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Kyseeseen tulee lähinnä kaksi tulkintaa, joita mielestäni voidaan pitää mahdollisina ja Raamatun kokonaisvaltaisen tulkinnan mukaisina. Ensinnäkin tuomitsemisen kieltävä kehoitus voidaan ymmärtää niin, että pakanuudesta kääntyvät uskovat eivät ole velvolliset samalla tavoin kuin juutalaiset viettämään ja noudattamaan sapattia, uudenkuun juhlia ja muita nimenomaan israelilaisille tarkoitettuja juhlia ja näinollen kenelläkään ei ole oikeutta tuomita pakanauskovia siitä, jos he eivät niitä vietä samalla tavalla kuin juutalaiset. Apostolien ja vanhinten kokous ei velvoittanut pakanuudesta kääntyviä uskovia ympärileikkaukseen ja Israelin kansalle säädettyjen tapojen noudattamiseen, vaikka heidän tuleekin opiskella Jumalan Sanaa ja myös Tooraa ja pyrkiä pitämään rakkaudesta Jumalaan Hänen (pakanauskoville tarkoitetut) käskynsä, armon pohjalta (Ap.t.15). Messiaanisia juutalaisuskovia sensijaan ei vapautettu ympärileikkauksesta, Israelin juhlista ja Tooran käskyjen noudattamisesta (uuden liiton hengessä, armon ja vapauden pohjalta), kuten olemme jo aiemmin todenneet (Ap.t.21:17-26; 25:8; 28:17; Erilaiset perinteet (isien tavat, suullinen Toora) kuuluvat myös juutalaiseen kultuuriin ja juutalaisuskovat saavat niitäkin halutessaan noudattaa, ovathan ne luonnollinen osa heidän kulttuuriaan, mutta ne eivät luonnollisesti ole pelastuksen kysymyksiä, eikä niistä saa tuomita. Vain Jumalan Sanaa kuuluu totella). - tulevaisten.varjo
jatko Sapatti - tulevaisten varjo
Näinollen juutalaisuskovat ovat velvolliset viettämään sapattia liiton merkkinä ja myös israelilaisille säädettyjä juhlia (tietenkin uuden liiton armon ja vapauden hengessä Messiaan kunniaksi), mutta pakanauskovilla ei ole siitä pakollista velvoitetta, joten heitä ei saa niistä tuomita, jos he eivät vietä tai osaa viettää niitä Tooran mukaisesti. On kuitenkin huomattava, että tämä ei millään tavalla tee tyhjäksi sapattia tai muita juhlia. On myöskin huomattava se, että pakanauskoville on annettu mahdollisuus viettää sapattia ja muita juhlia ja aina kun pakanauskovilla on mahdollisuus viettää alkuperäistä lepopäivää ja alkuperäisiä juhlia, niitä tulisi viettää uuden liiton armon pohjalta Messiaan kunniaksi, eikä Rooman väärentämiä juhlia (kuten pakanallista alkuperää oleva joulu ym.) ja Rooman kirkon väärentämää epäraamatullista lepopäivää, sunnuntaita. Vaikka pakanakristillisyydessä sapatin ja juhlien vietto onkin vapaaehtoiselta pohjalta, on kuitenkin suositeltavaa valita alkuperäiset israelilaiset juhlat ja alkuperäinen lepopäivä, sapatti, silloin kun meillä on siihen mahdollisuus. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta tuomita pakanauskovia siitä, että he eivät noudata niitä samalla tavoin velvoittavina, Tooran mukaisesti, kuten juutalaiset.
Toinen tulkinta ko. tekstistä on se, että Paavali opetti pakananuudesta kääntyneille kolossalaisille raamatullisen lepopäivän ja raamatulliset alkuperäiset juhlat, pakanuuden monien juhlien sijaan ja kun Kolossan seurakunnan uskovat alkoivat viettää alkuperäisiä juhlia ja alkuperäistä lepopäivää sapattia, ulkopuolella olevat pakanuudessa elävät ihmiset alkoivat tuomita Kolossan uskovia, koska he eivät enää noudattaneet pakanain tapoja ja epäjumalanpalvelusta. Tämän tulkinnan valossa Kolossalaiskirjeen teksti on nähtävä rohkaisuna uskoville, etteivät he antaisi yleisen pakanuuden mielipiteen vaikuttaa heidän uskollisuuteensa alkuperäisille raamatullisille juhlille ja sapatille.
Jos Kolossalaiskirjeen teksti ymmärretään tämän tulkinnan mukaisesti (joka on todennäköisesti oikeampi tulkinta), ei se siltikään tarkoita mitään orjuutta tai pakkoa pakanauskoville sapatin ja israelilaisten juhlien viettoon, joita tulee viettää iloiten armon pohjalta, uuden liiton hengessä, Messiaan kunniaksi, silloin kun se on mahdollista ja sydän siihen kehottaa. Pakonomainen jumalanpalvelus ei ole hyödyllinen, vaan kaiken tulee tapahtua vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan. Kolossalaiskirjeen toisen luvun loppuosan teksti osoittaa myös, että ihmisoppien ja ihmiskäskyjen mukainen jumalanpalvelus (kuten sunnuntain pyhitys ja joulun vietto) on hyödytön ja ilman mitään arvoa Jumalan edessä. Jos siis haluamme viettää lepopäivää ja juhlia, tehkäämme se iloiten, alkuperäisiä Herran asetuksia noudattaen, uuden liiton hengessä, Messiaan kunniaksi.
Kolossalaiskirjeen tekstistä käy myöskin ilmi, että sapatti, uudetkuut ja juhlat ovat tulevaisuudessa tapahtuvien asioiden varjoja eli esikuvia. Teksti samalla viittaa Messiaaseen ja Messiaan ruumiiseen, joka on Jumalan seurakunta (Kol.1:18; Efes.1:22-23). (Myöhemmin, käsitellessämme raamatullisia juhla-aikoja, otamme esille israelilaisten juhlien esikuvallisen merkityksen Messiaan kunniaksi uuden liiton valossa). Profeetallisen sanan valossa sapatilla on ainakin kaksi esikuvaa tulevissa lopun ajan tapahtumissa. Ensinnäkin Hebrealaiskirjeen mukaan sapatinlepo tarkoittaa sitä lopullista Jumalan lepoa, johon Herran omat pääsevät Hänen tulemuksessaan uudessa ylösnousemusruumiissa (Heb.3:7-4:11; 2.Tes.1:6-10; Mat.24:20). Tuleva ylösnousemusolotila on se lopullinen sapatinlepo, johon uskovat pääsevät ja meitä varoitetaan jäämästä taipaleelle synnin pettäminä maanpäällisellä ”erämaavaelluksellamme”. Toinen esikuva sapatilla on tuleva messiaaninen tuhatvuotinen rauhanvaltakunta (Ilm.20:1-6). Monet profeetallisen Sanan tulkitsijat ymmärtävät ns. luomiskertomuksen valossa, että koska oli kuusi "arkipäivää", jolloin Jumala teki taivaat ja maan sekä seitsemäs päivä sapatti, lepopäivä ja sen mukaisesti, koska yksi päivä vastaa tuhatta vuotta Jumalan suunnitelmissa, on oleva kuusi vuosituhatta Aadamin luomisesta ja sitä seuraa seitsemäs vuosituhat, tuhatvuotinen rauhanvaltakunta, maanpäällisen paratiisin ja sapatinlevon aika Messiaan valtakunnassa (Ps.90:4; 2.Piet.3:1-12; Jes.11:1-9; 65:19-25). Jokaviikkoinen sapatti on tästäkin ihana esikuva. - 1234567---
tulevaisen.varjo kirjoitti:
Sapatti - tulevaisten varjo
"Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain (alkutekstissä ei ole vain sanaa) ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen" (Kol.2:16).
Roomalaiskirjeen 14. luvun tekstin ohella Kolossalaiskirjeen toisen luvun teksti on erittäin runsaasti käytetty kohta pakanakristillisyydessä sapatin kumoamiseen tai sen mitätöimiseen. Kuitenkaan ko. Paavalin kirjeen kohta ei millään tavalla kumoa tai mitätöi sapattia tai muita Jumalan Israelin kansalle antamia juhlia, se ainoastaan antaa kehoituksen siitä, ettei kukaan saa tuomita pakanauskovia (kirje on kirjoitettu Kolossan pakanuudesta kääntyneille uskoville eli Kolossan seurakunnalle) minkään juhlan, uudenkuun tai sapatin johdosta.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Kyseeseen tulee lähinnä kaksi tulkintaa, joita mielestäni voidaan pitää mahdollisina ja Raamatun kokonaisvaltaisen tulkinnan mukaisina. Ensinnäkin tuomitsemisen kieltävä kehoitus voidaan ymmärtää niin, että pakanuudesta kääntyvät uskovat eivät ole velvolliset samalla tavoin kuin juutalaiset viettämään ja noudattamaan sapattia, uudenkuun juhlia ja muita nimenomaan israelilaisille tarkoitettuja juhlia ja näinollen kenelläkään ei ole oikeutta tuomita pakanauskovia siitä, jos he eivät niitä vietä samalla tavalla kuin juutalaiset. Apostolien ja vanhinten kokous ei velvoittanut pakanuudesta kääntyviä uskovia ympärileikkaukseen ja Israelin kansalle säädettyjen tapojen noudattamiseen, vaikka heidän tuleekin opiskella Jumalan Sanaa ja myös Tooraa ja pyrkiä pitämään rakkaudesta Jumalaan Hänen (pakanauskoville tarkoitetut) käskynsä, armon pohjalta (Ap.t.15). Messiaanisia juutalaisuskovia sensijaan ei vapautettu ympärileikkauksesta, Israelin juhlista ja Tooran käskyjen noudattamisesta (uuden liiton hengessä, armon ja vapauden pohjalta), kuten olemme jo aiemmin todenneet (Ap.t.21:17-26; 25:8; 28:17; Erilaiset perinteet (isien tavat, suullinen Toora) kuuluvat myös juutalaiseen kultuuriin ja juutalaisuskovat saavat niitäkin halutessaan noudattaa, ovathan ne luonnollinen osa heidän kulttuuriaan, mutta ne eivät luonnollisesti ole pelastuksen kysymyksiä, eikä niistä saa tuomita. Vain Jumalan Sanaa kuuluu totella).Tuomioita on tullut sapatin johdosta !
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX ALKAA: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattisin, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat, levättävä silloin kristittyinä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja ', julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta. - Index Canonum. tulevaisten.varjo kirjoitti:
jatko Sapatti - tulevaisten varjo
Näinollen juutalaisuskovat ovat velvolliset viettämään sapattia liiton merkkinä ja myös israelilaisille säädettyjä juhlia (tietenkin uuden liiton armon ja vapauden hengessä Messiaan kunniaksi), mutta pakanauskovilla ei ole siitä pakollista velvoitetta, joten heitä ei saa niistä tuomita, jos he eivät vietä tai osaa viettää niitä Tooran mukaisesti. On kuitenkin huomattava, että tämä ei millään tavalla tee tyhjäksi sapattia tai muita juhlia. On myöskin huomattava se, että pakanauskoville on annettu mahdollisuus viettää sapattia ja muita juhlia ja aina kun pakanauskovilla on mahdollisuus viettää alkuperäistä lepopäivää ja alkuperäisiä juhlia, niitä tulisi viettää uuden liiton armon pohjalta Messiaan kunniaksi, eikä Rooman väärentämiä juhlia (kuten pakanallista alkuperää oleva joulu ym.) ja Rooman kirkon väärentämää epäraamatullista lepopäivää, sunnuntaita. Vaikka pakanakristillisyydessä sapatin ja juhlien vietto onkin vapaaehtoiselta pohjalta, on kuitenkin suositeltavaa valita alkuperäiset israelilaiset juhlat ja alkuperäinen lepopäivä, sapatti, silloin kun meillä on siihen mahdollisuus. Kenelläkään ei kuitenkaan ole oikeutta tuomita pakanauskovia siitä, että he eivät noudata niitä samalla tavoin velvoittavina, Tooran mukaisesti, kuten juutalaiset.
Toinen tulkinta ko. tekstistä on se, että Paavali opetti pakananuudesta kääntyneille kolossalaisille raamatullisen lepopäivän ja raamatulliset alkuperäiset juhlat, pakanuuden monien juhlien sijaan ja kun Kolossan seurakunnan uskovat alkoivat viettää alkuperäisiä juhlia ja alkuperäistä lepopäivää sapattia, ulkopuolella olevat pakanuudessa elävät ihmiset alkoivat tuomita Kolossan uskovia, koska he eivät enää noudattaneet pakanain tapoja ja epäjumalanpalvelusta. Tämän tulkinnan valossa Kolossalaiskirjeen teksti on nähtävä rohkaisuna uskoville, etteivät he antaisi yleisen pakanuuden mielipiteen vaikuttaa heidän uskollisuuteensa alkuperäisille raamatullisille juhlille ja sapatille.
Jos Kolossalaiskirjeen teksti ymmärretään tämän tulkinnan mukaisesti (joka on todennäköisesti oikeampi tulkinta), ei se siltikään tarkoita mitään orjuutta tai pakkoa pakanauskoville sapatin ja israelilaisten juhlien viettoon, joita tulee viettää iloiten armon pohjalta, uuden liiton hengessä, Messiaan kunniaksi, silloin kun se on mahdollista ja sydän siihen kehottaa. Pakonomainen jumalanpalvelus ei ole hyödyllinen, vaan kaiken tulee tapahtua vapaaehtoisesti, rakkaudesta Jumalaan. Kolossalaiskirjeen toisen luvun loppuosan teksti osoittaa myös, että ihmisoppien ja ihmiskäskyjen mukainen jumalanpalvelus (kuten sunnuntain pyhitys ja joulun vietto) on hyödytön ja ilman mitään arvoa Jumalan edessä. Jos siis haluamme viettää lepopäivää ja juhlia, tehkäämme se iloiten, alkuperäisiä Herran asetuksia noudattaen, uuden liiton hengessä, Messiaan kunniaksi.
Kolossalaiskirjeen tekstistä käy myöskin ilmi, että sapatti, uudetkuut ja juhlat ovat tulevaisuudessa tapahtuvien asioiden varjoja eli esikuvia. Teksti samalla viittaa Messiaaseen ja Messiaan ruumiiseen, joka on Jumalan seurakunta (Kol.1:18; Efes.1:22-23). (Myöhemmin, käsitellessämme raamatullisia juhla-aikoja, otamme esille israelilaisten juhlien esikuvallisen merkityksen Messiaan kunniaksi uuden liiton valossa). Profeetallisen sanan valossa sapatilla on ainakin kaksi esikuvaa tulevissa lopun ajan tapahtumissa. Ensinnäkin Hebrealaiskirjeen mukaan sapatinlepo tarkoittaa sitä lopullista Jumalan lepoa, johon Herran omat pääsevät Hänen tulemuksessaan uudessa ylösnousemusruumiissa (Heb.3:7-4:11; 2.Tes.1:6-10; Mat.24:20). Tuleva ylösnousemusolotila on se lopullinen sapatinlepo, johon uskovat pääsevät ja meitä varoitetaan jäämästä taipaleelle synnin pettäminä maanpäällisellä ”erämaavaelluksellamme”. Toinen esikuva sapatilla on tuleva messiaaninen tuhatvuotinen rauhanvaltakunta (Ilm.20:1-6). Monet profeetallisen Sanan tulkitsijat ymmärtävät ns. luomiskertomuksen valossa, että koska oli kuusi "arkipäivää", jolloin Jumala teki taivaat ja maan sekä seitsemäs päivä sapatti, lepopäivä ja sen mukaisesti, koska yksi päivä vastaa tuhatta vuotta Jumalan suunnitelmissa, on oleva kuusi vuosituhatta Aadamin luomisesta ja sitä seuraa seitsemäs vuosituhat, tuhatvuotinen rauhanvaltakunta, maanpäällisen paratiisin ja sapatinlevon aika Messiaan valtakunnassa (Ps.90:4; 2.Piet.3:1-12; Jes.11:1-9; 65:19-25). Jokaviikkoinen sapatti on tästäkin ihana esikuva.Viisaita sanoja yllä, kannattaa lukea!
- todistajasetä
Mitähän tuo olisi tehnyt sapattina, varmaan söi aamiaisen, ehkä lueskeli joitakin kirjoituksia, sanomalehtiähän ei silloin nykyisessä muodossa ilmestynyt (vrt. the jerusalem post). Seuraavaksi meni huussiin, siitä sitten torille tapaamaan tuttavia ja nauttimaan vaikka viiniä. Siinähän se päivä jo menikin ja sitten alkoi taas ilta-askareitten aika. Sellaistahan se sapatti oli siihen aikaan.
- LyhytTeologia
Ei Jeesus käynyt huussissa! Eikä hänellä ollut koskaan ummetusta. Jeesuksen ei tarvinnut pestä hampaita sillä hänellä oli yliluonnolliset ihmehampaat jotka pysyivät aina valkoisina. Joskus Jeesus pesi jalkansa koska kun pesee vain varpaat, on koko ruumis puhdas. Jeesus ei ajatellut, näin hän välttyi synneiltä. Jeesus kasvoi nopeasti. Ensin hän oli vauva ja parinvuoden päästä 12 vuotias ja yhtäkkiä 30 vuotias. Näin Jeesus vältti menemästä naimisiin. Hän syntyi vain kuollakseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2276686- 1711745
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)661537- 701104
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its571050- 1051010
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?6977Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte127903Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy203873- 100836