automaattilaatikon öljyt tulisi vaihtaa 50tkm välein ja niin että 100% öljyistä vaihtuu. normisti vain 60% öljyistä vaihtuu ja öljyillä ajetaan jopa 100-200tkm. sitten ihmetellään miksi laatikko hajoaa 200tkm matkan jälkeen. on olemassa uusi menetelmä jolla koneella vaihdetan 100% öljyistä automaattiin ja vielä samalla pestään laatikko. kun tämän oivalsin en enää pelkää ostaa automaattia kunhan huoltohistoria on ok.
automaattilaatikot rikkoutuu aina käyttäjänsä taki
4
288
Vastaukset
- VieressäKatsomassako
Kyllä joo,käytännössä ja teoriassa onn kumminkin semmoinen ero että autostaan hyvin huoltapitävä voi vaihtaa öljyt laatikkoon,olipa automaatti tai manuaali,vaikkapa tuon mainitsemasi 50tkm välein jolloin käytännössä ei haittaa vaikka osa vanhoista öljyistä jäisikin sisään.
Vaihtuu ne silloinkin kohtuuvälein kokonaisuudessaan kaikki.
Tietysti paras vaihtoehto on ettei jäisi mutta tahtoo jäädä olipa millainen menetelmä imuineen tahansa ja kukas sen takaa mikä on työnlaatu tekijöillä kas kun niitä ei moinen kiinnosta jääkö vähän,enempi tai ei yhtään asiakkaan autoon jämiä vaikka laskuttavat tietty huipputyöstä=)
Moista kun ei näe mistään,monissa nykyautomaateissa edes mitään mittatikkua tai jos on niin todella hankalassa paikassa eikä siitä silti näe kuin onko öljyä ja paljonko?
Automaattiöljy kun ei kunnossa olevassa laatikossa värjäydy tai muuta semmoista,punaistahan tuo yleensä on ja vanhat jämät ei niistä erotu silmällä.
Saa sen öljyn itsekkin vaihdettua joko propun kautta(jos on) tai irrottaen öljypohja jolloin kyllä aika tarkkaan tulee enin pois,turbiiniin jää jonkinverran mutta yleensä niissäkin on( tai ei ole) oma proppunsa,mallista riippuen tämäkin.
Valitettavasti vaikka tämä tuntuukin hyvältä idealta, kuten muuten onkin,niin nykyautomaattien huonoon kestävyyteen tämä on vain 1 syy,osien heppoisuus ja rakenteiden keveys sekä monimutkainen elektroniikka yhdistettyinä liian kylmiin olosuhteisiin niille on pääsyyt miksi ne ei kestä mutta ehdottomasti öljynvaihdot niin moottoreihin kuin laatikkoihin kuin periin(jos takaveto tai eri öljyt etuvetorakenteessa)on iso askel murheiden välttämiseksi.
Sama juttu jarrunesteiden kuin vaikkapa jäähdytysnesteidenkin kanssa,halpaa huoltoa mutta kyllä korjaamot tykkään korjata sitten tyyriimmällä jälkikäteen viat jos ei huoltelut kiinnosta.... - 4e35rgt645r4554555
Automaatit rikotaan vääränlaisen käytön takia, toki yksi syy on sitten se
huollon laiminlyöntikin joskus. Kuvitellaan kun on automaatti niin sitä voi murjoo sitten mielin määrin täysin vajaamielisesti. Pakotetaan liian usein automaatti väkisin äärirajoille, ei ole tai haluta olla sitä tuntumaa auton luonteeseen että miten sitä voi ajaa että se kestää.
Moottorin kierrosten pitäisi antaa nousta maltillisesti sen 0,5-1s ajan eikä alistaa laatikkoa
väkisin liian suurelle kuormalle, jos laatikko tehtäisiin kestämään kaikki niin siitä pitäisi olla 10 vaihdetta ainakin. Nykyäänhän vaihteita on mersun lootissa 7, tiheämpi välityksiä ja laatikko kestää paremmin kuin koko voimansiirto.
Samalla lailla rikotaan manuaalivaihteissakin kytkin ja jopa itse vaihteistokin.
Mutta mitäs sen väliä, jos autoa voi pitää vain 1-3 vuoden ajan kun tehdastakuu on vielä voimassa
niin väliäkö sillä miten sitä autoa murjoo, murheet jää sille seuraavalle auton käyttäjälle sitten.
Siksi korostan aika paljon että olkaa tarkkoja käytettyä autoa ostaessa, toimiiko kaikki hyvin vai ei.
Kävin ajamassa erästä esittelyautoa missä dsg tai sen kaltainen loota, ei toimi kunnolla laatikko ja autossa oli mittarissa vastaa muutama tuhat kilsaa, revitty varmaa esittelyauto jo rikki. Kivahan niitä on kiihdytellä, tehdä 0-100 kiihdytyksiä ja repiä se voimansiirto paskaksi kun ei ole latiakaan kiinni siinä autossa. - VieressäKatsomassako
Höpöhöpö,ennenvanhaan pärjättiin kovasti ihan 3-4 vaihteisilla automaateilla ja manuaaleillakin ja ne kesti koska ne oli tehty kestämään.
Tarkoittaa että runko oli valurautaa ja sisuskaluissa oli myös samaa tavaraa tai pronssia ym mutta EI muovia eikä ollut elektroniikalalla kyllästettyjä milläänmuotoa vaan vaihtoivat yleensä öljynpaineella tai mekaanisesti noin päätyypeittäin.
Elektronisia sähköjuttuja noissa ei ollut kuin mahd joku ylivaihdesysteemit,nekin pääosin manuaaleissa.
Ne kesti suht hyvin jos niitä huolsi määräajoin öljynvaihdoin,suodatin uusittiin ja vivustot/vaijerit pidettiin kunnossa voideltuina.
Toki kaikki saa hajotettua ja löytyy tyyppejä joilla ei kestä edes ratakiskon pätkä mutta toki ne huoltamattakin hajosi joka oli se pääsyy elikkäs ajettiin ikivanhoin siirapein,vajain öljyin/jopa puolikuivana ja lisättiin ehkä mitälie öljyä jostain purkista oireiden alettua lopputuloksena siirappia tms väärien coctailien seoksena.
Jotkut kaatoi moottoriöljyä kun "öljy kuin öljy "oli ajatusmallina...
Öljypohjan avaus antoi monesti lopputuloksena metallilastua ja -murusta,loppuunkuluneet sisuskalut ja umpitukossa olevan suodattimen tyyriin remontin joka olisi pitänyt teettää ammattilaisilla jotka olisivat osanneet korjata säätääkkin sen eikä kirkonkylän huoltamolla jolloin sen "toiminta" oli surkeaa ennen kuin laukesi totaalisesti ollen "huonon laatikon"vika ja en osta enää ikinä..ei toki remonttimiehen vika jolla automaatit oli ihan uusi tuttavuus...
Kuorma-autoissa on toki vaihteita rutkasti,koita ynnätä paljonko ne painaa pakuihin verrattuna lasti päällä!!
Vaihteistojen säädöt voitiin tehdä enempi nykiviksi jolloin luistatus väheni ja kestävyys parani idealla,toki kun rakenteet kunnossa ja oikeantyypin öljyt sisällä vaihto voi myös olla huomaamatonta luokkaa mutta myös moisen vaihteiston vaihtaminen muuttuu rutkasti eri öljtyypeillä vaikka Dextron tms olisi oikea mutta ne kitka-aineet lisäaineineen eroavat hyvinkin paljon eri merkeillä ja niilläkin omia vaihtoehtojaan useita koska myös automaatteja monia ja niitä tehty pitkään omien öljyvaatimustensa mukaan,siis kuten moottoriöljyjäkin eri luokituksin eri aikakuksien moottoreille erimoisia.
Nykyautomaatit on tehty laaduttomiksi,heppoisin rakentein ja yritetty oikaista elektroniikalla sekä monilla vaihteilla rakenteiden huono kesto vääntöön,mitäpä ne muoviosat moista kestäisikään.
Sama idea se on henkilöautoissa(samat laatikothan ne pääosin onkin pikkasen eri välityksin).Tavoitteena on paljon eestaas hermostuneesti vispaavia vaihteita kevyessä(halvassa) kuoressa(joka ei kestä sekään yhtään mitään kolhuja tai mekaanista kosketusta murtumatta) ja luokattomin osin sisuskaluissa kulutuksen,valmistuskustannusten,ennalta tarkkaan lasketun käyttöiän ja sehän tuntuu myös olevan myyntivaltti että tässä automallissa on peräti 10v automaatti(kuulostaa hyvältä ellei ole koskaan ajanut 2 (joka pakosta vähän meluisa maantienopeuksissa kieltämättä)3 tai 4 v automaatilla jotka ajaa ihan saman asia koska välityksethän lopputuloksen ratkaisee) - Mainoshöpinää
Kyllä se näin on kuin tuossa selostettiinkin ja pääosin ihan asiaa,säästäminen valmistus kuin polttoainekuluissa kestävyyden kustannuksella on päivän sana ja tosiaankin vaihteita on nykytomaateissa kuin kuorma-autoissa pikkuhiljaa syystä että..niin miksi??
Jos nykymoottorit on niin kovin tehokkaita&vääntäviä niin yleensä pärjätään vähemmillä vaihteilla,kas kun se mainostettu vääntö avittaa vaikka vaihteita olisi vähemmänkin ja välitykset voi tehdä pidemmiksi.
Mikäli kyseessä hädintuskin tehoiltaan riittävä ajopeli niin silloin vaihteita pitää olla paljon kun muuten ei jaksa,muistamme tämän vaikkapa menneiltä ajoilta kun vaihteita oli pakosta vähän,se 3-4 eteenpäin mutta 1 oli tosi lyhyt ja sitten olikin isompia harppauksia tai peräti kaikki vaihteet oli välitetty niin tiheiksi että kuulovaurio hirvittävät kulutuslukemat oli totta jo 80-100 nopeuksissa ja koneiden käyttöikä moisilla kierroksilla ajellessa pidempäänkin ja usein oli lyhyt.
Nykyajan vaihteistojen rattaiden ym sisuskalujen mitoitus raaka-aineet täysin alimitoitettuja tarkoituksiinsa eivätkä kestä vääntöä eli vedättämistä vaan hajoavat,siksi automaateissa on tuplasti vaihteita vieläpä 80-lukuisiin automaatteihin verrattuna.
Mutta eipä niissä moottoreissakaan alavääntöä nykyään enää ole,turboilla mennään ja ne heräävät vasta määrätyillä kierroksilla,syynä saasterajoitusten alittaminen ja koneiden luonteiden muutos vääntökoneista keski tai huippukierrosten voimanpesiksi,siksipä niitä vaihteita oltava että kierrokset pysyy voima-alueella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446