Mikä niissä on ideana? Eli mitä käytännön hyötyä niistä on - muuta kuin se, että viereiseen ruutuun pysäköivä voi ajaa mahdollisimman lähelle, jolloin ulos-/sisäänkäynti omaan autoon on mahdollisimman hankalaa. Entä nuo saattovalot. Osoittaako ne juuri sitä polkua, jota pimeää pelkäävä henkilö kävelee ympärilleen pälyillen kotiovelleen?
Kääntyvät ulkopeilit / saattovalot
53
6816
Vastaukset
- huonokehitys
Niinpä ei mitään hyötyä lisää vaan vikaantuvia osia ja taatusti halpoja .
- kenelleonkenelleei
Omakotitalossa varmasti monellekin hyötyä saattovaloista, joskus muuallakin, kaupungissa peilien käännöstä, estää ilkivaltaa ja vahinkoja. Kai ne saa pois päältäkin halutessaan ja jos vikaantuu niin ei tarvitse korjata jos ei tarvitse niitä. En itsekään aina käyttäisi jos olisi.
- Fiatfollowmehome
Minulla oli aivan perusmallin Fiat Puntossa vm.2002 saattovalot. Eipä niitä usein tarvinnut, varsinkin kun muutin taajamaan. Mutta joskus maaseudulla pimeillä pihoilla hyötyäkin. Ne toimivat fiksusti; kun virran sammutti, niin sen jälkeen veti vasemman puoleisesta eli vilkkuviiksestä. Yhdellä nykäyksellä valot olivat puoli minuuttia päällä ja jokainen nykäys toi lisää puoli minuuttia, max 5 minuuttiin asti. Jos tuli katumapäälle, valot sai heti pois päältä kun veti viiksestä muutamia sekunteja. Vuoden 2012 Bravossa saattovalot toimii samalla systeemillä.
- TurhaaKrääsää
Kääntyvät peilit menee vähän samaan kategoriaan kuin aikaisemmin joillakin merkeillä yleinen sähköisesti esiin työntyvä antenni, joka myös aiheutti pelkkää harmitusta etenkin ikääntyessään ja talvisin. Saattovalot taas ovat Suomen pimeässä ihan ok varuste, varsinkin taajamien ulkopuolella.
Muita uusien autojen "suunnittelun kukkasia" voisi luetella ainakin;
- sähköisen käsijarrun (ihanaa kun jäätyy talvisin aina kiinni)
- ovenkahvavalot (autoon kuitenkin syttyy yleensä seisonta- ja sisävalot kun painaa kaukosäätimestä, joten turhat)
- parkkitutkat (kätevät uudessa autossa, mutta vikaantuvat suomen oloissa nopeasti)
- kosketusnäytöt (eivät pitkäikäisiä, jos autoa joutuu pitämään talvisin/kosteilla keleillä edes muutaman tunnin päivittäin ulkosalla)
- monivalinta joystickit (vaikeaa ja työlästä löytää yksinkertainenkin toiminto)
- yli iso- ja leveä vakiorengastus (epämukavat, turvattomammat vesilliirrossa ja loskassa, kalliit uusia)
- mutkissa syttyvät sumuvalot (täysin turhat, mutta varmasti vikaantuva varuste)
- start/stop ja moottorien downsizing (viimeistään 10-vuotiaissa autoissa murheenkryyni)
- ulkomittoihin nähden usein vaatimattomat sisätilat (poikkeuksensa ehkä Suberb ja muutama muu automalli, ei kuitenkaan enää edes Volvon iso farmari)
- vaatimaton maavara (alle 12 cm suomen oloihin on aivan liian vähän, tulee turhia pohjakosketuksia talvisin, mökki/syrjäteillä, kanttikiviä ylittäessä ja alustan suojamuovit riekaleina jo uudehkoissa autoissa)- järehiventäkäsiinä
Start/stop katkaisija on paha jos vakionopeudensäädin hirttää kiinni, ei voi avaimella sammuttaa moottoria.
http://www.is.fi/autot/art-2000004881205.html - ennakkoluulotKuriin
Käsikäyttöinen käsijarruko ei jäädy? Oikeasti kumpikaan ei jäädy jos niitä käyttää aina.
Ovenkahvavalot, no ei niistä haittaakaan ole.
Parkkitutkat ei juurikaan vikaannu ja helpottavat pirusti nykyautojen kanssa.
Onko paljonkin kokemusta nykyisten kosketusnäyttöjen kanssa?
Joysticit ovat helppokäyttöisiä, eikä tarvitse etsi eri namiskoja ja siirtää katsettaan yhtenään pois liikenteestä.
Kaarteissa syttyvät sumarit, no tuosta olen samaa mieltä, mutta ei ne ihan helposti vikaannu.
Star/stop turha meillä, koska pysähdykset lyhyitä, mutta sen voi ohittaa yhdellä napin painalluksella. Isossa maailmassa hyvä systeemi isossa ruuhkissa.
Sisätilat, makuasioita ja eri tarpeita, e relevantti keskustelun aihe.
Autoja löytyy eri tarkoituksiin ja maavaroilla jos on tarve ajella huonoilla teillä, ei siis mikään ongelma.
Leveät renkaat makuasioita. - VolkswagenP
Kyllä muuten jäätyy. Ainakin täällä etelässä lämpötila sahaa talvisin jatkuvasto plussan ja miinuksen välillä, usein niin että yöllä käydään pakkasen puolella, jolloin käsijarru kyllä jäätyy herkästi jumiin. Käsikäyttöistä käsijarrua ei tarvitse talvisin käyttää, jos ei ole maaston muodon takia aivan pakko, mutta sähköinen käsijarru aktivoituu automaattisesti päälle kun auto pysäytetään.
- Renault.Kadjar
Sähköinen käsijarru hyvä käytössä,ei jäätynyt eikä temppuillut viime talvena. Parkkitutkat ja peruutuskamera ehdottomia pysäköintipaikoilla.Etu/taka laskee kaartokulman ettei vie kylkiä autosta.Tienaavat kun muistaa käyttää.Mistä tiedät kosketusnäyttöjen kestävyyden? et edes omista sellaisia.Mutkissa syttyvät sumuvalot hyvät pimeässä ja ahtaissa paikoissa.Muut 10vuotis arviot huuhaata kun laitteita käytössä vasta muutamia vuosia!Sisätilat ei riipu moottorikoosta.mm Amerikan rautojen sisätilat pieniä moottorikokoon verrattuna.Maavara taas on riippuvainen automalleista.Vakionopeus säädin on numero 1 uudessa autossa.Samoin kiinteä GPS heti perään.
- E220_CDI
Eiköhän itselleen tarpeettomat varusteet voi itse kukin jättää ostamatta tai poistaa käytöstä, jos ne omassa autossa hirveästi häiritsevät, joten en jaksa kiukutella varusteista, joita muut omaansa ostavat. Harvoin Suomessa tarvittaville varusteillekin on käyttötilanteensa, joten en jaksa kampanjoida oikeastaan mitään vastaan. Jos muut niitä tarvitsevat, ei ole minulta pois.
Parkkitutkaa pidän auton mallista riippuen tarpeellisena, enkä edes kovin vikaherkkänä kunhan on oikein toteutettu eikä Mersun tyyliin joka kevät takapuskurin anturit pimeänä. Tuohonkin näyttäisi tosin korjauskeino olevan, koska nyt näyttää viimeisin anturisetti selvinneen talvesta.
Kääntyvät valot ja kaarrevalot kertovat liian kapeasta valokuviosta. Parempi korjaus olisi kunnon valot, joita nykyautoissa ei ole. Myös kaukovaloja tarvitseva joutuu ne nykyautoihin itse lisäämään.
Eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntiin. Superb on jalkatiloiltaa loistava eikä tavaratilassakaan ole moittimista, mutta S80, S90 ja Mondeon tavoin matala sekin on takana. Paremmuus riippuu käyttäjästå.
Peilien kääntö ja saattohoitovalot on omassakin, mutta konffasin heidät pois käytöstä kun en noita itse tarvitse. Minusta liiketunnistimen ohjaama pihavalaistus on kotipihalla kätevämpi. Käännän peilit itse silloin kun se on ahtaan pysäköintipaikan vuoksi tarpeen. Käynti Ranskassa tai Italiassa auttaa hahmottamaan kääntyvien peilien tarpeen niitä ihmettelevälle.
Start-Stop laskee auton hintaa halvemman autoveron kautta ja pienemtää käyttökustannuksia pienemmän kulutuksen ja ajoneuvoveron kautta, mikä on hyvä asia. Oikein suunniteltuna ei ole mitään syytä miksei se myös kestäisi käyttöä. Ellei halua käyttää, voi painaa pois päältä katkaisimesta. Ellei halua painaa katkaisinta joka ajokerralle, voi lisätä ohjaamon CAN-väylälle ylimääräisen kontrollerin, joka kääntää Start-Stopin pois päältä käynnistyksen jälkeen.
Joystick on hyvä olemassa puheohjauksen rinnalla. Kummallekin on käyttötilakyeensa, joten kuski saa päättää kumpaa on mukavampi käyttää. Vaikkapa yhden musiikkikappaleen yli hyppäämiseen tai navin mittakaavan muutoksiin matkustajan paikalla istuen joystick on ylivoimaisen kätevä. - käytäAinaIlmanOngelmia
VolkswagenP kirjoitti:
Kyllä muuten jäätyy. Ainakin täällä etelässä lämpötila sahaa talvisin jatkuvasto plussan ja miinuksen välillä, usein niin että yöllä käydään pakkasen puolella, jolloin käsijarru kyllä jäätyy herkästi jumiin. Käsikäyttöistä käsijarrua ei tarvitse talvisin käyttää, jos ei ole maaston muodon takia aivan pakko, mutta sähköinen käsijarru aktivoituu automaattisesti päälle kun auto pysäytetään.
Lähes vuoden ja kymmenien autojen kokemuksesta tiedän, ettei jatkuvassa käytössä oleva kässäri jäädy kiinni, tai siinä pitää olla jo muuta vikaa. Harvoin käytettynä voi jumittaa ilman jäätäkin.
- jokumuu_
VolkswagenP kirjoitti:
Kyllä muuten jäätyy. Ainakin täällä etelässä lämpötila sahaa talvisin jatkuvasto plussan ja miinuksen välillä, usein niin että yöllä käydään pakkasen puolella, jolloin käsijarru kyllä jäätyy herkästi jumiin. Käsikäyttöistä käsijarrua ei tarvitse talvisin käyttää, jos ei ole maaston muodon takia aivan pakko, mutta sähköinen käsijarru aktivoituu automaattisesti päälle kun auto pysäytetään.
Riippuu rakenteesta. Meillä toisessa autossa sähköinen käsijarru jäätyy sopivalla kelillä, toisessa ei. Kummassakaan jarru ei mene automaattisesti päälle, pois kyllä menevät kun lähtee liikkeelle.
E220_CDI kirjoitti:
Eiköhän itselleen tarpeettomat varusteet voi itse kukin jättää ostamatta tai poistaa käytöstä, jos ne omassa autossa hirveästi häiritsevät, joten en jaksa kiukutella varusteista, joita muut omaansa ostavat. Harvoin Suomessa tarvittaville varusteillekin on käyttötilanteensa, joten en jaksa kampanjoida oikeastaan mitään vastaan. Jos muut niitä tarvitsevat, ei ole minulta pois.
Parkkitutkaa pidän auton mallista riippuen tarpeellisena, enkä edes kovin vikaherkkänä kunhan on oikein toteutettu eikä Mersun tyyliin joka kevät takapuskurin anturit pimeänä. Tuohonkin näyttäisi tosin korjauskeino olevan, koska nyt näyttää viimeisin anturisetti selvinneen talvesta.
Kääntyvät valot ja kaarrevalot kertovat liian kapeasta valokuviosta. Parempi korjaus olisi kunnon valot, joita nykyautoissa ei ole. Myös kaukovaloja tarvitseva joutuu ne nykyautoihin itse lisäämään.
Eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntiin. Superb on jalkatiloiltaa loistava eikä tavaratilassakaan ole moittimista, mutta S80, S90 ja Mondeon tavoin matala sekin on takana. Paremmuus riippuu käyttäjästå.
Peilien kääntö ja saattohoitovalot on omassakin, mutta konffasin heidät pois käytöstä kun en noita itse tarvitse. Minusta liiketunnistimen ohjaama pihavalaistus on kotipihalla kätevämpi. Käännän peilit itse silloin kun se on ahtaan pysäköintipaikan vuoksi tarpeen. Käynti Ranskassa tai Italiassa auttaa hahmottamaan kääntyvien peilien tarpeen niitä ihmettelevälle.
Start-Stop laskee auton hintaa halvemman autoveron kautta ja pienemtää käyttökustannuksia pienemmän kulutuksen ja ajoneuvoveron kautta, mikä on hyvä asia. Oikein suunniteltuna ei ole mitään syytä miksei se myös kestäisi käyttöä. Ellei halua käyttää, voi painaa pois päältä katkaisimesta. Ellei halua painaa katkaisinta joka ajokerralle, voi lisätä ohjaamon CAN-väylälle ylimääräisen kontrollerin, joka kääntää Start-Stopin pois päältä käynnistyksen jälkeen.
Joystick on hyvä olemassa puheohjauksen rinnalla. Kummallekin on käyttötilakyeensa, joten kuski saa päättää kumpaa on mukavampi käyttää. Vaikkapa yhden musiikkikappaleen yli hyppäämiseen tai navin mittakaavan muutoksiin matkustajan paikalla istuen joystick on ylivoimaisen kätevä.Mitäköhän MB on mokannut uudemmissa tutkissa, kun tuossa pihassa on tällä hetkellä yksi teini-ikäinen yksilö, jossa jokainen (oletettavasti alkuperäinen) parkkitutka niin edessä kuin takanakin pelaa? Ainoat viat ovat kostealla lumisateella tulevat yllättävät piippaukset kun iso märkä rätti lävähtää suoraan anturiin (voisi mennä automaattisesti pois päältä vaikka yli 20 km/h vauhdissa, ei siinä enää ehdi mitään tekemään).
Saattovalot ovat todella hyvät, jos esimerkiksi mökillä ei ole valoja kun sinne tulee. Pistän aina syksyllä päälle ja otan keväällä pois. Keväällä ja kesällä näkee muutenkin, vaikka tulisikin puolen yön jälkeen paikalle...- uusi_poloilija
TheRat kirjoitti:
Mitäköhän MB on mokannut uudemmissa tutkissa, kun tuossa pihassa on tällä hetkellä yksi teini-ikäinen yksilö, jossa jokainen (oletettavasti alkuperäinen) parkkitutka niin edessä kuin takanakin pelaa? Ainoat viat ovat kostealla lumisateella tulevat yllättävät piippaukset kun iso märkä rätti lävähtää suoraan anturiin (voisi mennä automaattisesti pois päältä vaikka yli 20 km/h vauhdissa, ei siinä enää ehdi mitään tekemään).
Saattovalot ovat todella hyvät, jos esimerkiksi mökillä ei ole valoja kun sinne tulee. Pistän aina syksyllä päälle ja otan keväällä pois. Keväällä ja kesällä näkee muutenkin, vaikka tulisikin puolen yön jälkeen paikalle...Minä en ole ajanut Mersuja talvella, mutta isäukon Golf Sportsvania kokeilin kerran talvikelillä. Kävi motarilla niin, että takakulman anturia käyttävä kuolleen kulman tunnistin ilmoitti menneensä pois päältä, kun puskuri oli muurautunut umpeen. Taisi siinä jokin muukin hilavitkutin pitää vähän talvilomaa, en muista mikä.
Ärsyttävämpiä ovat kuitenkin täysin turhat piippaukset, kun parkkitutka varoittaa, että olet peruuttamassa lähelle vaarallista heinäkasvia. - E220_CDI
TheRat kirjoitti:
Mitäköhän MB on mokannut uudemmissa tutkissa, kun tuossa pihassa on tällä hetkellä yksi teini-ikäinen yksilö, jossa jokainen (oletettavasti alkuperäinen) parkkitutka niin edessä kuin takanakin pelaa? Ainoat viat ovat kostealla lumisateella tulevat yllättävät piippaukset kun iso märkä rätti lävähtää suoraan anturiin (voisi mennä automaattisesti pois päältä vaikka yli 20 km/h vauhdissa, ei siinä enää ehdi mitään tekemään).
Saattovalot ovat todella hyvät, jos esimerkiksi mökillä ei ole valoja kun sinne tulee. Pistän aina syksyllä päälle ja otan keväällä pois. Keväällä ja kesällä näkee muutenkin, vaikka tulisikin puolen yön jälkeen paikalle...S204 Ceen ja W212:n parkkitutkia vaihtelin ennen viime talvea joka ainoan talven jälkeen. Eteen en koskaan, aina taakse, ja yleensä nurkkiin pakoputkien yläpuolelle.
Mesellä on tästä W204 osiossa lisääkin diagnoosia, joka on mielestäni uskottavasti päätynyt kosteusvaurioon, joka aiheutuu avoimessa takapuskurissa olevan anturin huonosta kosteussuojauksesta.
Kun Ceen kanssa huomasin, että pakkasen ne kyllä kestävät, mutta keväisen lumituiskun puskurin sisällä pakoputkien sulattamaa lunta eivät, niin vaihdoin M-Teilin halpoja muutaman euron antureita puskurillisen joka kevät. Nuohan vaihtaa tyyliin viisi sormea ja vilaus ilman työkalujakin. Mutta W212 on tarkempi antureistaan, ja hyljeksii tarvikeosia, joten siihen pitää olla alkuperäistä. Osanumero A2125420018 on vielä ainakin noita kevättalven komeimmilla hiihtokeleillä pilaantuvia.
Viime talvi oli ensimmäinen kuuteen vuoteen ilman anturihäiriöitä. En tiedä, ovatko uudet anturit lopultakin parempaa laatua, vai auttoiko pelastiko oma suojaukseni ne, mutta pääasia että toimii.
Oman autoni parkkitutka muuten poistuu käytöstä automaattisesti 18 km/h nopeudessa, ja onhan ainakin noissa uudemmissa kojetaulussa katkaisin, josta saa koko tutkan pois päältä.
Saattohoitovalojen käyttötilanteemme on täsmälleen sama, pimeälle mökille saapuminen. - eiongelma
jokumuu_ kirjoitti:
Riippuu rakenteesta. Meillä toisessa autossa sähköinen käsijarru jäätyy sopivalla kelillä, toisessa ei. Kummassakaan jarru ei mene automaattisesti päälle, pois kyllä menevät kun lähtee liikkeelle.
Vaijeri siellä sähköisessä käsijarrussa menee jarruille ja se sähkömoottori on vaijereiden toisessa päässä korvaamassa käsijarrukahvan, eli ei se jäätyminen johdu siitä sähköisestä käsijarrusta vaan vaijeri se jäätyy tai kengät/palat jäätyy levyyn/rumpuun kiinni
- jokumuu_
eiongelma kirjoitti:
Vaijeri siellä sähköisessä käsijarrussa menee jarruille ja se sähkömoottori on vaijereiden toisessa päässä korvaamassa käsijarrukahvan, eli ei se jäätyminen johdu siitä sähköisestä käsijarrusta vaan vaijeri se jäätyy tai kengät/palat jäätyy levyyn/rumpuun kiinni
Juuri näin. Toisissa autoissa käsijarru jäätyy ja toisissa ei, riippumatta siitä kiskotaanko vaijeria kahvalla vai sähkömoottorilla.
- mitenlie
eiongelma kirjoitti:
Vaijeri siellä sähköisessä käsijarrussa menee jarruille ja se sähkömoottori on vaijereiden toisessa päässä korvaamassa käsijarrukahvan, eli ei se jäätyminen johdu siitä sähköisestä käsijarrusta vaan vaijeri se jäätyy tai kengät/palat jäätyy levyyn/rumpuun kiinni
Eikös joissakin autoissa sähkömoottorit ole pyörillä? Voisi lukita sähköhydraulisestikin, niinhän ne jarruttaa ajonvakautuksessakin.
- Anonyymi
Pelkkää asiaa tämä kirjoitus!
- Anonyymi
ennakkoluulotKuriin kirjoitti:
Käsikäyttöinen käsijarruko ei jäädy? Oikeasti kumpikaan ei jäädy jos niitä käyttää aina.
Ovenkahvavalot, no ei niistä haittaakaan ole.
Parkkitutkat ei juurikaan vikaannu ja helpottavat pirusti nykyautojen kanssa.
Onko paljonkin kokemusta nykyisten kosketusnäyttöjen kanssa?
Joysticit ovat helppokäyttöisiä, eikä tarvitse etsi eri namiskoja ja siirtää katsettaan yhtenään pois liikenteestä.
Kaarteissa syttyvät sumarit, no tuosta olen samaa mieltä, mutta ei ne ihan helposti vikaannu.
Star/stop turha meillä, koska pysähdykset lyhyitä, mutta sen voi ohittaa yhdellä napin painalluksella. Isossa maailmassa hyvä systeemi isossa ruuhkissa.
Sisätilat, makuasioita ja eri tarpeita, e relevantti keskustelun aihe.
Autoja löytyy eri tarkoituksiin ja maavaroilla jos on tarve ajella huonoilla teillä, ei siis mikään ongelma.
Leveät renkaat makuasioita.Kyllä auto ilman ei tarpeettomia varusteita kuten sähköinen käsijarru ja automaattisesti taittuvat peilit on jo muutaman vuoden ikäisenä selvästi huolettompi ylläpidettävä. Maavaraltaan erilaisia autoja toki löytyy, mutta miksi ostaa citymaasturi, jos tavallinen henkilöauto "järkevällä" maavaralla riittää. Yleensäö korotettu maavara tarkoitta kalliimpaa erikoismalla. Matala maavara palvelee oikeastaan liikennekäytössä vain ulkonäköä.
- Anonyymi
Renault.Kadjar kirjoitti:
Sähköinen käsijarru hyvä käytössä,ei jäätynyt eikä temppuillut viime talvena. Parkkitutkat ja peruutuskamera ehdottomia pysäköintipaikoilla.Etu/taka laskee kaartokulman ettei vie kylkiä autosta.Tienaavat kun muistaa käyttää.Mistä tiedät kosketusnäyttöjen kestävyyden? et edes omista sellaisia.Mutkissa syttyvät sumuvalot hyvät pimeässä ja ahtaissa paikoissa.Muut 10vuotis arviot huuhaata kun laitteita käytössä vasta muutamia vuosia!Sisätilat ei riipu moottorikoosta.mm Amerikan rautojen sisätilat pieniä moottorikokoon verrattuna.Maavara taas on riippuvainen automalleista.Vakionopeus säädin on numero 1 uudessa autossa.Samoin kiinteä GPS heti perään.
Mihin tarvitset sähköistä käsijarrua. Sitä ei edes voi käyttää tiukan paikan tulle auton kääntämiseen, mikä on talvella mukava ominaisuus. Maavara saiai olla riittävä suurimmassa osassa autoja. On ihan turha joutua valitsemaan kalliimpaa mallia, jotta saisit edes noin 17 cm:n maavaran.
- Anonyymi
ennakkoluulotKuriin kirjoitti:
Käsikäyttöinen käsijarruko ei jäädy? Oikeasti kumpikaan ei jäädy jos niitä käyttää aina.
Ovenkahvavalot, no ei niistä haittaakaan ole.
Parkkitutkat ei juurikaan vikaannu ja helpottavat pirusti nykyautojen kanssa.
Onko paljonkin kokemusta nykyisten kosketusnäyttöjen kanssa?
Joysticit ovat helppokäyttöisiä, eikä tarvitse etsi eri namiskoja ja siirtää katsettaan yhtenään pois liikenteestä.
Kaarteissa syttyvät sumarit, no tuosta olen samaa mieltä, mutta ei ne ihan helposti vikaannu.
Star/stop turha meillä, koska pysähdykset lyhyitä, mutta sen voi ohittaa yhdellä napin painalluksella. Isossa maailmassa hyvä systeemi isossa ruuhkissa.
Sisätilat, makuasioita ja eri tarpeita, e relevantti keskustelun aihe.
Autoja löytyy eri tarkoituksiin ja maavaroilla jos on tarve ajella huonoilla teillä, ei siis mikään ongelma.
Leveät renkaat makuasioita.Kyllä ainakin VW Passatin sähköinen käsijarru on jäätymisherkkä. Kokemukseni on vain 2 vuotta vanhasta VW Passatista, joka kaksi kertaa jäi talvella matkalle, kun kässäri ei irronnut.
- Anonyymi
VolkswagenP kirjoitti:
Kyllä muuten jäätyy. Ainakin täällä etelässä lämpötila sahaa talvisin jatkuvasto plussan ja miinuksen välillä, usein niin että yöllä käydään pakkasen puolella, jolloin käsijarru kyllä jäätyy herkästi jumiin. Käsikäyttöistä käsijarrua ei tarvitse talvisin käyttää, jos ei ole maaston muodon takia aivan pakko, mutta sähköinen käsijarru aktivoituu automaattisesti päälle kun auto pysäytetään.
Mekaaninen käsijarru on varsin toimintavarma ja ennenkaikkea se on tee se itsemiehen hyvin helppo huoltaa.
- Anonyymi
E220_CDI kirjoitti:
Eiköhän itselleen tarpeettomat varusteet voi itse kukin jättää ostamatta tai poistaa käytöstä, jos ne omassa autossa hirveästi häiritsevät, joten en jaksa kiukutella varusteista, joita muut omaansa ostavat. Harvoin Suomessa tarvittaville varusteillekin on käyttötilanteensa, joten en jaksa kampanjoida oikeastaan mitään vastaan. Jos muut niitä tarvitsevat, ei ole minulta pois.
Parkkitutkaa pidän auton mallista riippuen tarpeellisena, enkä edes kovin vikaherkkänä kunhan on oikein toteutettu eikä Mersun tyyliin joka kevät takapuskurin anturit pimeänä. Tuohonkin näyttäisi tosin korjauskeino olevan, koska nyt näyttää viimeisin anturisetti selvinneen talvesta.
Kääntyvät valot ja kaarrevalot kertovat liian kapeasta valokuviosta. Parempi korjaus olisi kunnon valot, joita nykyautoissa ei ole. Myös kaukovaloja tarvitseva joutuu ne nykyautoihin itse lisäämään.
Eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntiin. Superb on jalkatiloiltaa loistava eikä tavaratilassakaan ole moittimista, mutta S80, S90 ja Mondeon tavoin matala sekin on takana. Paremmuus riippuu käyttäjästå.
Peilien kääntö ja saattohoitovalot on omassakin, mutta konffasin heidät pois käytöstä kun en noita itse tarvitse. Minusta liiketunnistimen ohjaama pihavalaistus on kotipihalla kätevämpi. Käännän peilit itse silloin kun se on ahtaan pysäköintipaikan vuoksi tarpeen. Käynti Ranskassa tai Italiassa auttaa hahmottamaan kääntyvien peilien tarpeen niitä ihmettelevälle.
Start-Stop laskee auton hintaa halvemman autoveron kautta ja pienemtää käyttökustannuksia pienemmän kulutuksen ja ajoneuvoveron kautta, mikä on hyvä asia. Oikein suunniteltuna ei ole mitään syytä miksei se myös kestäisi käyttöä. Ellei halua käyttää, voi painaa pois päältä katkaisimesta. Ellei halua painaa katkaisinta joka ajokerralle, voi lisätä ohjaamon CAN-väylälle ylimääräisen kontrollerin, joka kääntää Start-Stopin pois päältä käynnistyksen jälkeen.
Joystick on hyvä olemassa puheohjauksen rinnalla. Kummallekin on käyttötilakyeensa, joten kuski saa päättää kumpaa on mukavampi käyttää. Vaikkapa yhden musiikkikappaleen yli hyppäämiseen tai navin mittakaavan muutoksiin matkustajan paikalla istuen joystick on ylivoimaisen kätevä.Olen aivan samaa mieltä nykyautojen kaukovaloista. Kehutaan kyllä valojen kehittymisellä, mutta hyvät esim. Saabin H4 ajovalojen kaukovalo oli parempi kuin useimpien modernien autojen kaukovalot. Myös lisäkaukovalojen väitetään kehittyneen paljon, mutta kyllä ne 70-luvun hyvät esim. Bosch rallye 180 apukaukovalot ovat täysin ylivertaisia tämän päivän alkuperäisvaloihin verrattuna ja ylällättävän lähellä tämän päivän Xenon ja Led-kaukovalojen tehoa. Uusien valojen etevyys on lähinnä vähempi virrankulutus.
- ffhe
Kääntyvät ulkopeilit hyvät varsinkin helsingin kapeilla kaduilla keskustan lähellä..melkein päivittäin näen rikkinäisiä sivupeilejä..Mulla ne pitää erikseen painaa napista.. talven pakkasilla en käytä niitä yleensä yhtään.
Saatto ja lähestymisvalot on kyllä hyvin pitkälti täysin turhia ja ehkä sitten vaan coolia jonkun mielestä.. mökillä välillä ihan pimeetä josta niistä hyötyä ehkä sen 5m kunnes kävelytie kaartuu.. - jokumuu_
Edellisessä autossani oli sähköllä taittuvat peilit ja ne olivat ihan kätevät ahtaaseen autokatokseen ajettaessa. Apparin puolen pystyi ajamaan jokusen sentin lähemmäs seinää kuin peilien ollessa ulkona. Ne muutamat sentitkin ovat tarpeen siinä vaiheessa kun tila on kortilla. En nyt kumminkaan juuri lisää maksaisi tuollaisesta ominaisuudesta.
Ja ennen kuin joku kehottaa leventämään katosta niin kerrottakoon että se on jo niin lähellä tontin rajaa kuin sen saa rakentaa.
Saattovaloja en ole koskaan tarvinnut mutta koska sellaisten toteuttminen ei nykyisissä autoissa vaadi lisää komponentteja vaan vain pätkän koodia, kannattanee autotehtaan sellaisiakin nikkaroida. Saattaa niistä olla jollekin iloa. - jkfdkodf
Kyllä kääntyvät peilit ovat hyvä ominaisuus keskustassa. Itsekin olen varmaan 2-3 kertaa kuullut kolahduksen eli ajanut parkkeeratun peilin kanssa kolarin tässä vuosien varrella. Sitä sattuu kaupungin kapeilla teillä. Huomion arvoista on se, että eteenpäin ajavan auton peili todennäköisesti säilyy ehjänä ja vain kääntyy sisään iskusta, mutta pysäköidyn auton peili menee rikki koska se ei käänny ns. yli eli eteenpäin. Saattovaloista ei välttämättä ole hyötyä, mutta ei niistä ole haittaakaan eli mitä väliä?
- hyväsyyy
Kun joku känniääliö potkii kadunvarrelta kaikki tavalliset peilit rikki ja jättää käännetyt ehjäksi niin tietää miksi niistä on hyötyä. Kahdesti omastakin autosta potki, toisella kerralla muistaakseni hajosi, monella jo ensimmäisellä.
- hitech-cars
Ehkäpä kääntyvät peilit on sen takia kun nykyautot ovat niin tolkuttoman leveitä ja peilitkin massiivisia vielä lisäten auton vaatimaa tilaa leveyssuunnassa.
Saatto- ja tervetulovalot, no saattovalossa kerkeää ehkä vielä esim. talvella tökätä lämmittimen johdon tolppaan ja nähdä että kello on oikeassa. Tervetulovalot, no siinäkin talvella lämmittimen johdon saa irti tolpasta siinä valossa mutta en juuri muuta hyötyä havaitse. Autoni sytyttää myös sisävalot tervetulotoiminnossa kun painaa kakella lukot auki mutta sisävalothan syttyvät myös heti ovea avatessa joten hieman turhaa "hienostelua" minusta.
Start/stop -toiminto, pidemmässä pysähdyksessä minusta ihan ok jos moottori sammuu mutta aika monesti on käynyt myös niin että juuri kun automatiikka on sammuttanut moottorin, pitäisikin lähteä jo liikkeelle vihreiden vaihduttua ja moottori käynnistyy seisottuaan tuskin sekuntiakaan, ei jää oikein hyvä fiilis näistä kerroista ja startin kestävyys pidemmän päälle mietityttää myös. Mihinkään aiempaan autooni en ole koskaan joutunut startille tekemään yhtään mitään mutta niissä ei ollutkaan sammutusautomatiikkaa, saa nähdä nykyisessä jos tulee pidempään pidetyksi.
Lieköhän ovien sisäkahvoissakaan enää mekaanista yhteyttä lukkolaitteistoon vai onko nekin sähkötoimisia kun ovat niin kevyet käyttää? Fyysiset kojetaulun katkaisijatkaan eivät taida olla enää perinteisiä sähkömekaanisia vaan digitaalisia, elektronisia kytkimiä, esim. istuinlämmittimet olivat ennen päälle-pois sähkömekaanisia kytkimiä, nyt ne ovat sellaisia että lämmitin menee I-asentoon kertapainalluksella, toisella painalluksella II-teholle ja kolmannella taas pois päältä.
Turvavöiden lukoissa on tunnistimet että auton tietokone tietää niiden olevan kytkettynä, ohjauspyörässä on namiskoita mm. radion ja ajotietokoneen hallintaan, keskikonsolissa on USB porttia, Aux-porttia ja kaksi perinteistäkin virran ulosottoa, autossani pitäisi olla manuaalinen ilmastointi mutta siihenkin on ohjelmoitu näköjään sen verran automatiikkaa että puhallus täysin tuulilasille suunnattuna käynnistää myös ilmastointilaitteen vaikka se muuten olisi sammutettuna, lämmönsäätö täysin kylmälle käännettynä käynnistää myös ilmastoinnin ja pistää vielä sisäilman kierrätyksen päälle, on hämärätunnistinta päivä- ja ajovaloja säätämään, jne. nykyautot ovat täynnään tunnistimia, automatiikkaa, tietotekniikkaa ja toimintoja joita ennenvanhaan ei osannut edes kuvitella. - Takavaloton
Aika pitkälle maku- ja käyttötarvekysymyksiä monet tässä mainituista toiminnoista.
Minusta pahimpia turhakkeita ovat kaikenmaailman valoautomatiikat, joiden vuoksi monissa autoissa on takavalot pimeinä huonoissakin olosuhteissa. Tämä "energiansäästö" on varmasti johtanut moniin onnettomuuksiin, kuolemiin ja loukkaantumisiin.
Toinen turhake Suomessa on start-stop automatiikka, joka vain lisää auton ja akun vikaantumisia.- E220_CDI
Jos auto liikkuu takavaloitta huonoissa olosuhteissa, silloin siinä ei ole valoautomatiikkaa, tai automatiikka ei toimi oikein. Juuri sitähän se automatiikka tarkoittaa, että kuskilta kysymättä auto käyttää tilanteeseen sopivaa valaistusta. Kuljettaja tietenkin vastaa ajovaloista, ja hereillä oleva kuljettaja näkee kojetaulusta koko ajan mitä valoja on käytössä. Silloin kun valoja tarvitaan, pimeä auto ilmaisee puuttuvan tai väärin suunnitellun automatiikan ja huolimattoman kuljettajan.
Tekeekö joku valmistaja Start-Stop autoja samoilla starteilla kuin ennenkin? Miksi ihmeessä, eivätkö ne tiedä tuollaisen auton startin joutuvan kovemmalle rasitukselle? Minun autoni valmistaja kertoo mitoittaneensa startin seitsenkertaiselle käytölle edeltäjäänsä verrattuna. Ainakin minun ajoillani tuo riittää mainiosti, koska S-S aktivoituu keskimäärin harvemmin kuin 7 kertaa ajomatkaa kohden. - tättärääpippijuu
E220_CDI kirjoitti:
Jos auto liikkuu takavaloitta huonoissa olosuhteissa, silloin siinä ei ole valoautomatiikkaa, tai automatiikka ei toimi oikein. Juuri sitähän se automatiikka tarkoittaa, että kuskilta kysymättä auto käyttää tilanteeseen sopivaa valaistusta. Kuljettaja tietenkin vastaa ajovaloista, ja hereillä oleva kuljettaja näkee kojetaulusta koko ajan mitä valoja on käytössä. Silloin kun valoja tarvitaan, pimeä auto ilmaisee puuttuvan tai väärin suunnitellun automatiikan ja huolimattoman kuljettajan.
Tekeekö joku valmistaja Start-Stop autoja samoilla starteilla kuin ennenkin? Miksi ihmeessä, eivätkö ne tiedä tuollaisen auton startin joutuvan kovemmalle rasitukselle? Minun autoni valmistaja kertoo mitoittaneensa startin seitsenkertaiselle käytölle edeltäjäänsä verrattuna. Ainakin minun ajoillani tuo riittää mainiosti, koska S-S aktivoituu keskimäärin harvemmin kuin 7 kertaa ajomatkaa kohden.Kyllä ainakin minun autoni valmistaja käyttää samaa starttia kuin ennenkin. Start-Stop-automatiikka käyttää laturia käynnistykseen, siis painaessani kytkimen pohjaan, laturi pyöräyttää moottorin käyntiin.
E220_CDI kirjoitti:
Jos auto liikkuu takavaloitta huonoissa olosuhteissa, silloin siinä ei ole valoautomatiikkaa, tai automatiikka ei toimi oikein. Juuri sitähän se automatiikka tarkoittaa, että kuskilta kysymättä auto käyttää tilanteeseen sopivaa valaistusta. Kuljettaja tietenkin vastaa ajovaloista, ja hereillä oleva kuljettaja näkee kojetaulusta koko ajan mitä valoja on käytössä. Silloin kun valoja tarvitaan, pimeä auto ilmaisee puuttuvan tai väärin suunnitellun automatiikan ja huolimattoman kuljettajan.
Tekeekö joku valmistaja Start-Stop autoja samoilla starteilla kuin ennenkin? Miksi ihmeessä, eivätkö ne tiedä tuollaisen auton startin joutuvan kovemmalle rasitukselle? Minun autoni valmistaja kertoo mitoittaneensa startin seitsenkertaiselle käytölle edeltäjäänsä verrattuna. Ainakin minun ajoillani tuo riittää mainiosti, koska S-S aktivoituu keskimäärin harvemmin kuin 7 kertaa ajomatkaa kohden.> Jos auto liikkuu takavaloitta huonoissa olosuhteissa, silloin siinä ei
> ole valoautomatiikkaa, tai automatiikka ei toimi oikein
Ei taida vielä missään myynnissä olevassa autossa olla oikein toimivaa ajovaloautomatiikkaa.
- Suurin osa ei tunnista edes tihkua.
- Osa ymmärtää, että kun tuulilasille tulee vettä ja tarvitaan pyyhkijöitä, saattaa ulkona sataa.
- En tiedä vielä yhdestäkään, joka tunnistaisi pöllyävän lumen, märän tienpinnan tai sumun
- Jotkut uusimmat mallit *saaattavat* tunnistaa ne liikennemerkit, jotkva vaativat valojen kytkentää.
Tietysti itse kieltäydyn kategorisesti käyttämästä sellaista automatiikkaa, joka ei osaa pitää takavaloja aina päällä. Eteen voi laittaa päiväajovalot jos haluaa, minun puolestani. On se sentään sumareihin verrattuna selkeä parannus.- E220_CDI
TheRat kirjoitti:
> Jos auto liikkuu takavaloitta huonoissa olosuhteissa, silloin siinä ei
> ole valoautomatiikkaa, tai automatiikka ei toimi oikein
Ei taida vielä missään myynnissä olevassa autossa olla oikein toimivaa ajovaloautomatiikkaa.
- Suurin osa ei tunnista edes tihkua.
- Osa ymmärtää, että kun tuulilasille tulee vettä ja tarvitaan pyyhkijöitä, saattaa ulkona sataa.
- En tiedä vielä yhdestäkään, joka tunnistaisi pöllyävän lumen, märän tienpinnan tai sumun
- Jotkut uusimmat mallit *saaattavat* tunnistaa ne liikennemerkit, jotkva vaativat valojen kytkentää.
Tietysti itse kieltäydyn kategorisesti käyttämästä sellaista automatiikkaa, joka ei osaa pitää takavaloja aina päällä. Eteen voi laittaa päiväajovalot jos haluaa, minun puolestani. On se sentään sumareihin verrattuna selkeä parannus.Muutaman pisaran W212 suostuu pyyhkäisemään ennen kuin sytyttää täydet valot. Xenonit syttyvät jo selvästi taukopyyhinnän aikana, ennen kuin pyyhkimet viuhtovat jatkuvasti.
Myöskään illan hämärtymistä ei valovahti jää odottelemaan, vaan sytyttää täydet ajovalot auringon paistaessa metsän reunan takaa tehden voimakkaita varjoja.
Talvesta en osaa sanoa, koska minun autoni kaukovaloilla ei tulisi mielen viereenkään käyttää automatiikka talvella. Lumisella tiellä on aina pakkovalot päällä ja valonvaihtoautomatiikka pois päältä. MInä napsuttelen valonvaihtoviikseä itse siitä ilosta, että näen minne ajan.
Perävaunusta en suoraan sanoen muista miten käy? Pitääpä joskus tarkistaa, ymmärtääkö se sytyttää täydet valot silloin kun perävaunu on kytkettynä? Olisi nimittäin polkupyörän kuljetustelineen kanssa hyvä idea.
- aivanaivan
turhakkeita ainakin nämä kommentit, näissä kun ei ole mitää järkee;
- W140seoli
Kääntyvät peilit taisi tulla vuonna 1991 uuteen S-mersuun, joka oli aikalaisiaan paljon kookkaampi auto. Ihan kätevät ne on nytkin ahtaissa parkkipaikoissa.
- Fiat130V6
Muistaakseni 1991 Fiat Croman facelift uudistuksrn yhteydessä oli jo koriinpäin kääntyvät peilit. Jo aikaisemminkin siitä löytyi sähkösäädettävät peilit ja -ikkunat, keskikyynärnoja edessäkin ja lisävarusteena sähkösäätöiset etuistuimet. Fiatin huippumalleissa oli muutenkin hienoja varusteita jo kauan sitten. 1969 - 1977 tuotannossa ollut edustusmalli 130:ssa oli sähköikkunat, ilmastointi, ohjaustehostin, ratin pituus- ja korkeussäätö, kuljettajan istuimen korkeussäätö, vaaleat aurinkoverhot, keskikyynärnoja ja lukuvalot takana, 2 -osainen äänimerkki toinen ns. alppitorvi, plyyshipenkit, automaattivaihteisto jne. Osa näistä tosin lisävarusteita.
- kopioviiatti
Nuo kaikki on apinoitu eli kopioitu jenkkiautoista...
- Fiat130V6
Niin, kyllähän jenkkiautoissa oli varmaan jo 1950-luvulla sähkövarusteet, ilmastointi, automaattivaihteet jne. Mutta tuskin Fiat niitä on kopioinut. Ne alkoivat euroopan luxusautoissa yleistyä joskus 70 -luvulla. Tosin esim. S -mersuissa usein olivat lisävarusteita mm.sähköikkunat. Fiat 130 oli yksilöllinen auto jota ei mistään ollut kopioitu ja erikoisiakin varusteita kuten tuo äänimerkin alppitorvi ja isoissa 70 -ja 80 -lukujen isoissa italialaisissa yleiset aurinkoverhot. Se oli huippuluokan auto ajo-ominaisuuksiltaan ja suorituskykyinen. Pininfarinan muotoilupalkinnon voitti 130 Coupe vuonna 1971.
- htuu
Ainakin Opeleissa ollut jo pitkään autom. pitkät valot ja kaarrevalot..ihan kivat lelut mutta jos vikaa tulee niin taitaa mennä koko umpio vaihtoon ja hinta sen mukainen. Katsastuksessa nämä ei kai pakollisia korjata kuitenkaan vaikka vikaa herjaisi.
- happamat_marjat
Kääntyvät peilit ovat ihan kiva varuste silloin, kun pitää parkeerata halliin, jossa ruutujen leveys on määritetty joskus 30-40 vuotta sitten. Nykyautot ovat parikymmentä cm leveämpiä, joten vatsaa saa vetää aika tavalla sisään kun punnertaa kahden perä edellä parkeeratun auton peilien välistä. Toki niitä peilejä voi käsinkin käännellä, mutta harvapa viitsii tehdä naapurille palveluksen ja käydä kääntämässä myös oikean puolen peilin kylkeä vasten.
Saattovalot taasen olivat oikein kiva varuste mm. myöhään syksyllä kesämökin pihaan karautettaessa ...ainakin siihen asti, kunnen sain sinne haudattua kaapelit ja kiinteät valaisimet.
Noh, köyhät tietysti selittää, ettei näitä halua, kun voi mennä rikki. Ihan samalla lailla selitettiin hyödyttömiksi ja jopa haitallisiksi ilmastoinnit, automaattivaihteet, astianpesukoneet, pyykinpesukoneet, kameroiden automaattitarkennukset jne jne. - salille.perkules
Jarru- ja ohjaustehostimetkin ihan turhia, hippiäisiä varten tehtyjä.
- tyttöjen.takia
Tehostimet on sitä varten että tytötkin jaksavat kääntää rattia ja polkea jarruja, hätäjarrutehostimetkin pitänyt rakentaa tyttöjen takia. Kuljettajan penkin korkeussäätökin on sen takia ettei hippiäisten kokoisten tyttöjen tarvitsisi tuoda kotoaan tyynyä pyllyn alle että yltäisivät näkemään ulos autosta ja käyttämään hallintalaitteita :D
Jos nykytytöt laitettaisiin jonkin 70-luvun C-Kadetin puikkoihin niin taitaisi jäädä ajot ajamatta. - turhiaovat
tyttöjen.takia kirjoitti:
Tehostimet on sitä varten että tytötkin jaksavat kääntää rattia ja polkea jarruja, hätäjarrutehostimetkin pitänyt rakentaa tyttöjen takia. Kuljettajan penkin korkeussäätökin on sen takia ettei hippiäisten kokoisten tyttöjen tarvitsisi tuoda kotoaan tyynyä pyllyn alle että yltäisivät näkemään ulos autosta ja käyttämään hallintalaitteita :D
Jos nykytytöt laitettaisiin jonkin 70-luvun C-Kadetin puikkoihin niin taitaisi jäädä ajot ajamatta.Syrenassa ei ole edes kääntyvää selkänojaa, täytyy nostaa penkki pois jos joku menee takapenkille ja etäisyyden säätökin siirtämällä koukut toisiin reikiin. Pikkuautona tytöille sopiva ilman vimpaimiakin.
- uusi_poloilija
Luulisin, että automaattisesti kääntyvistä peileistä on hyötyä myös autojen maahantuonnissa. Tilankäyttöä minimoiva autojen tarkka sijoittelu laivojen rajallisissa lastitiloissa ja satama-alueilla toimii näppärämmin, kun peilit kääntyvät lukituksen yhteydessä.
Mahdollisesti myös inhimillisistä virheistä aiheutuva peilien särkyminen vähenee, mikä pienentää maahantuonnin kustannuksia.- kääntyviäkaikki
Pitkäänhan ne on saanut ulkopuolelta käännettyä varmaan suurimmassa osassa autoja, mutta harva viitsii käsin kääntää, ilkivallan takia ne lähinnä on suunniteltu. Automaattipesussa olen kokeillut, mutta ei kyljet peseydy sen paremmin, jää vaan peilit likaiseksi. Ahtaissa tiloissa peuutettaessa taas tarvitsee että näkee ettei osu mihinkään, toiseen suuntaan kääntyvätkin jos osuu, naarmu korkeintaan tulee.
- uusi_poloilija
kääntyviäkaikki kirjoitti:
Pitkäänhan ne on saanut ulkopuolelta käännettyä varmaan suurimmassa osassa autoja, mutta harva viitsii käsin kääntää, ilkivallan takia ne lähinnä on suunniteltu. Automaattipesussa olen kokeillut, mutta ei kyljet peseydy sen paremmin, jää vaan peilit likaiseksi. Ahtaissa tiloissa peuutettaessa taas tarvitsee että näkee ettei osu mihinkään, toiseen suuntaan kääntyvätkin jos osuu, naarmu korkeintaan tulee.
Tarkoitinkin sitä näppäryyttä siinä lastaamisen aikana. Kun napin painalluksella auto sekä menee lukkoon että kääntää peilinsä, on ominaisuudesta hyötyä satojen autojen liikuttelussa laivoissa ja satamissa. Nopeampi toiminta on tehokkaampaa, joten laivan seisonta-aikaa satamassa voidaan lyhentää.
- kieltämättä
uusi_poloilija kirjoitti:
Tarkoitinkin sitä näppäryyttä siinä lastaamisen aikana. Kun napin painalluksella auto sekä menee lukkoon että kääntää peilinsä, on ominaisuudesta hyötyä satojen autojen liikuttelussa laivoissa ja satamissa. Nopeampi toiminta on tehokkaampaa, joten laivan seisonta-aikaa satamassa voidaan lyhentää.
Tuollaisessa kun isoa määrää siirrellään niin on suurin hyöty, Kääntyvien peilien asentaminen ja osien valmistaminen vie kuitenkin paljon enemmän aikaa, mutta näkyyhän se hinnassa. Jos omassa autossa olisi kääntyvät peilit, niin naapuri ajaisi auton vielä lähemmäksi, nytkin tehnyt lommoja ovilla. Kadunvarteen pysäköitäessä olisi eniten hyötyä.
- toisenlainennäkökulma
Ajan työkseni Kuorma-autoa ja kääntyvät peilit on kyllä hyvä keksintö kapeilla kaduilla, erityisesti yksisuuntaisilla kaduilla missä autoja on parkissa molemmin puolin. Esim jonkun Transitin peilit on isot ja tilaa vievät, itse kyllä kääntäisin peilit jos jättäisin auton parkkiin kapeille kaduille. Omassa autossa peilit ei käänny itsestään, en edes kaipaa, omassa pihassa on tilaa ja työpaikalla tilava parkkipaikka.
- käärmemies
Jos pysäköintipaikka on niin ahdas, että peilit pitää kääntää, niin miten autosta sitten pääsee ulos? Takaluukun kautta?
- tyhmyyden_julkituonti
Miksi sinulle pitäisi vastata, kun et ymmärrä lukemaasi?
- Ilmanpihavaloja
Saattovaloja tarvitsee vain ne jotka kulkevat täysin pimeässä esim. pihit OK asukkaat...
- 43e65733333
Onhan ne pelit sellaiset ahtaassa tilassa tilaa vieviä kun vaikka vieressä on toinen auto ja
peilit on kohdakkain niin alkaa olla aika ahdasta mahtua välistä kävelle.. Saattaahan tuo ominaisuus suojella peilejä ettei joku niitä niin herkästi riko..- Lommoapukkaa
Kyljet on lommoilla tai jälkiä täynnä kuitenkin, eli en tuollaiseen väliin parkkeeraa ellei ihan pakko.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565