5 vuotiaiden vanhempia paikalla?

Oppp

5v tyttöni jäi äitiysloman ajaksi kotiin ja nyt mietin johtuvatko "ongelmat" tylsistymisestä/ huomion kipeydestä.. Kotona ja asioilla menee ihan OK..pieniä selkkauksia on, mutta ei mitään mitä pitäisin ongelmana. Ongelmallisempaa on kun meille tulee kylään esim mummo tai menemme mummon ja ukin luo. Tyttö alkaa hakea huomiota välillä komennella vieraita, puhua päälle, esittää omia esityksiään, hyppiä sohvilla ja kommennettu on. Välillä ns. harhauttamalla saa tekemään muuta, mutta varsinainen komennus ei auta. Huomaan osan henkilöistä olevan rasittunut tyttööni. Tilanne on hankala, koska lapsi on monelta kantilta katsottuna ainoa (vauvaa lukuunottamatta). Ei voi verrata muihin. Koen, että tytön villeyden piikkiin menee myös sellaista mikä on ihan normaaliakin. En tiedä miten tämän riehumisen saa loppumaan, koska kohta ei jaksa lähteä kylään tai ottaa tänne ketään.

3

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isosiskonaeiollutkivaa

      Tilanne korjaantuu kun muutatte omaa asennettanne, silleen että mummot ja vaarit, muut vieraat huomioivat jo sisään tullessaan ensimmäiseksi 5 vuotiaan, kysyvät mitä hänelle kuuluu, ottavat syliin, kattovat tytön uudet lelut jne. Niinhän hänen kanssaan on tehty ennen vauvan tuloa. Nyt kaikki jättää hänet sivuun ja hän hakee huomiota pomottamalla.
      Siihen menee vartti tai puoli tuntia, sen jälkeen tilanne on normaali. Jos muksu yrittää vielä pomottaa, ei muuta kuin mummo tai ukki (tai sinä) kaappaa tytön kainaloon, kutittaa ja sanoo, että me laitetaan/juodaan nyt näitä kahveja tms. tuu tähän pöytään istumaan meidän kanssa ja otat lapsen mukaan auttamaan vaikka kahvikuppien laitossa tai jotain. Et jätä häntä yksikseen tylsistymään.

      Olen 8 vuotta vanhempi kuin pikkuveli ja muistan elävästi, miten oli hylätty ja yksinäinen olo mulla oli kun kaikki vaan hösöttivät broidin perässä. Vaikka oli mun synttäritkin niin muistan hyvin tarkkaan miten mua otti pattiin kun mummo ja ukki tyrkkäsivät mulle lahjan käteen ja sitten jo riennettiin kattomaan miten broidi on kasvanut. Eivät jääneet ees kattomaan mitä mieltä mä siitä lahjasta oon.

    • isosiskomyöskin

      Ei tarvinnut kyllä viisivuotiaana tai muunkaan ikäisenä erikseen mummilta hakea huomiota, sain sitä muutenkin. Itse tarjoutui aina tekemään minun kanssani jotain ,ilmeisesti mielellään, ja oli aika selvää, että olen hänelle tärkein ihminen maailmassa. Kun kotona oli vauva, niin kaikki muutkin vieraat kyllä ihan tarkoituksella huomioivat minua, jopa ristiäisiin minullekin tuotiin lahjoja, jota muistan hieman ihmetelleeni, kun olin tottunut että vain päivänsankarille. Minä pidin vauvan söpöyden kehumista ihan omaan laariin satavana, olihan kyseessä MEIDÄN vauva, ja minä kuitenkin sain pitää arvostetun asemani esikoisena. Äidin kyllä oikeastaan menetti vauvalle useaksi vuodeksi: sattui olemaan hyvin ripustautuvan sorttinen vauva, ja äitikin halusi omia sen vain itselleen (ehkä siksi juuri, että minulla oli niin läheiset välit moneen sukulaiseen jo pienestä).

    • soijio0jr

      Tuo kuvailemasi käytös on normaalia. Kysehän on 5v lapsesta! Olen itse kolmen lapsen äiti, ja olin aiemmin vuosia perhepäivähoitaja. En ole kovin montaa tuon ikäistä tavannut, joka ei toisinaan noin käyttäytyisi. Hän on juuri saanut pikkusisaruksen, ja on luonnollisesti epävarma omasta asemastaan. Siihen päälle vähän (selvästikin teillä vasta vähän) luonnollista uhmaa, niin huomaahan sen vaikkapa sohvalla pomppimisena. Mikä tässä nyt on ongelma? Tuohan on normaalia lapsuutta. Sitten lasta vain kasvatetaan. Mitä sinä murehdit?

      Meinaatko että lapsi oppii miten sosiaalisissa tilanteissa toimitaan, jos estät häneltä sellaiset kokemukset??????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe