..toive saattaa toteutua ja elämästä tulla helvettiä:
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksiartikkelit/201708032200303808_rk.shtml
Vaikka en itseäni erityisen herkkänä pidä noin niin kuin yleensä kun en juurikaan tunnekuohahtele niin joissakin jutussa mainituissa asioissa, kuten vaikkapa yksinolon tarpeessa ja äänisaasteen sietokyvyssä, voin kyllä hyvin ymmärtää noita kirjoittaneita.
Erityisen herkän kannattaa varoa mitä toivoo, se..
30
595
Vastaukset
Mulla on myös tuo ääniin väsyminen ja ihmisseuraan väsyminen aika vahvasti rasitteena. Päivän jaksaa jotenkuten, joskus hyvinä päivinä helpostikin. Mutta illalla on ihan naatti ja patterit tyhjät. Pinna voi olla lyhyt ja ei ainakaan jaksa yhtään jänkäämistä ja ärsyttämistä.
Tekee mieli muurautua äänieristettyyn koppiin tai laittaa kuulokkeet päähän ja uppoutua johonkin hyvään musiikkiin.
Perheen nyt siedän, mutta joskus haluan olla ihan yksin. Ja nautin suunnattomasti yksin olemisesta, sen hetken kun he vipeltää pihalla ja saan möllöttää hetken itsekseni.
Olen ollut lapsesta asti itsekseni viihtyjä, ihmisiin äkkiä väsyvä, vaikka tykkäänkin ihmisistä ja seurasta. Rajalliden ajan jaksan vastaanottaa ja antaa, mutta joka kerta koen älytöntä väsymistä jälkeenpäin.Joo, sama vika että itsekseen viihtyy oikeastaan aina, aika paha riidelläkään silloin, ja vaikka seurassakin on toisinaan mukavaa jatkuva hälinä on rasittavaa. Esim. moinilapsiset perheet on mulle aina olleet semmoinen ettei oikein käsitä miten ne vanhemmat jaksaa? Oothan sinäkin kyllä jaksanut pari nyt ja varmaan helpottaa kun vähän kasvavat mutta muista ottaa se omakin aika vaikka hyvän kirjan parissa välillä niin ei turhaan hermot kiristy liian tiukalle.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo, sama vika että itsekseen viihtyy oikeastaan aina, aika paha riidelläkään silloin, ja vaikka seurassakin on toisinaan mukavaa jatkuva hälinä on rasittavaa. Esim. moinilapsiset perheet on mulle aina olleet semmoinen ettei oikein käsitä miten ne vanhemmat jaksaa? Oothan sinäkin kyllä jaksanut pari nyt ja varmaan helpottaa kun vähän kasvavat mutta muista ottaa se omakin aika vaikka hyvän kirjan parissa välillä niin ei turhaan hermot kiristy liian tiukalle.
Tänään oli ihmisten sietorajat....ja no kaikki rajat tapissa. Linnanmäkipäivä!
Tosin kävin vaikka minkälaisessa pyörityksessä, vaikka epäilin. Koookorahalla.
Nyt jalat huutaa hoosiannaa seisoskelusta.Dissident kirjoitti:
Tänään oli ihmisten sietorajat....ja no kaikki rajat tapissa. Linnanmäkipäivä!
Tosin kävin vaikka minkälaisessa pyörityksessä, vaikka epäilin. Koookorahalla.
Nyt jalat huutaa hoosiannaa seisoskelusta.Joo, varmaan aika raskasta mutta onpahan sullakin nyt sitten linnanmäkimuistot, seuraavaksi tykkimäkeen.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo, varmaan aika raskasta mutta onpahan sullakin nyt sitten linnanmäkimuistot, seuraavaksi tykkimäkeen.
No toisaalta tälläinen hulina on hyväksi, kun muuten törötän aika paljon töissä yksin. Voi ottaa itse rennosti muitten vauhkotessa.
- Nainen39vee
Minäkin ymmärrän tarpeen saada olla yksin ja sen, että tarvitsee esim. hiljaisuutta. Mutta ihan samalla tavalla kuin äänet, hajut tai läsnäolo häiritsevät sitä erityisherkkää, niin kyllähän nuo erityisherkän puolison vaatimukset tai tarpeet kaventavat myös hänen kumppaninsa elintilaa ja voivat aiheuttaa stressiä. Itseäni alkaisi yhtä lailla ahdistaa, jos koko minun normaali elämäni alkaen jostain tuolin kolahduksesta tai iltaruuan laittamisesta musiikin kuunteluun asti olisi koko ajan ongelma ja pitäisi jatkuvasti olla varuillaan ja varpaillaan sen suhteen, mikä toista taas häiritsee.
Erityisherkälle sopisi kumppaniksi toinen erityisherkkä tai joku sellainen, joka haluaa myös olla paljon itsekseen, asua erillään ja nähdä harvemmin.
Kyllä muutkin kuin erityisherkät tarvitsevat omaa rauhaa, omaa tilaa ja mahdollisuutta olla välillä yksin, mutta sitten on tietysti ne ihmiset, jotka eivät koe näin eivätkä ymmärrä kumppanin tarvetta olla välillä itsekseen. Tärkeää, että löytyy sellainen kumppani, jonka kanssa nämä toiveet osuvat yksiin.Tuo on ihan totta, siinä pitää olla molemmin puolin ymmärrystä eikä se erityisherkkä saa alkaa uhriutumaan sen herkkyytensä kanssa vaan se vaan pitää hyväksyä tosiasiana ja järjestää elämiset sen mukaan kuten totesit. Tuo erillään asuminen varmaan monelle erityisherkälle toimii kun on aina se oma pesä jonne pääsee pakoon kun seura alkaa ahdistamaan.
- enolerobottti
Hyvä vastaus... Rasittavaa kaikessa myötäillä jotain erityisihmistä, jonka ajatusten ja tarpeiden mukaan jokainen pikkuasiakin tulisi järjestää, ettei heidän päänsä kriisiydy, mutta joka ei taas huomioisi muiden tarpeita, tai edes tiedostaisi sellaisten mahdollista olemassaoloa missään määrin. Olen kyllä ymmärtänyt, että oikeasti erityisherkät ovat empaattisia ja hienotunteisia... eivät yhden navan n......eja.
enolerobottti kirjoitti:
Hyvä vastaus... Rasittavaa kaikessa myötäillä jotain erityisihmistä, jonka ajatusten ja tarpeiden mukaan jokainen pikkuasiakin tulisi järjestää, ettei heidän päänsä kriisiydy, mutta joka ei taas huomioisi muiden tarpeita, tai edes tiedostaisi sellaisten mahdollista olemassaoloa missään määrin. Olen kyllä ymmärtänyt, että oikeasti erityisherkät ovat empaattisia ja hienotunteisia... eivät yhden navan n......eja.
Normaalit ihmiset ovat empaattisia ja hienotunteisia. Erityisherkkyys on jotain ihan muuta.
- sorivain
Harmaaritari kirjoitti:
Tuo on ihan totta, siinä pitää olla molemmin puolin ymmärrystä eikä se erityisherkkä saa alkaa uhriutumaan sen herkkyytensä kanssa vaan se vaan pitää hyväksyä tosiasiana ja järjestää elämiset sen mukaan kuten totesit. Tuo erillään asuminen varmaan monelle erityisherkälle toimii kun on aina se oma pesä jonne pääsee pakoon kun seura alkaa ahdistamaan.
Ei yksin asuminenkaan kovin hyvin toimi, kun naapurista kuuluu kaikenlaisia ääniä niin ettei saa yöllä nukuttua.
- gtdf
LinerT.2 kirjoitti:
Normaalit ihmiset ovat empaattisia ja hienotunteisia. Erityisherkkyys on jotain ihan muuta.
Mikä on normaali ihminen?
Mulla on erityisherkkä makuaisti
- F_this_Sh
Sama juttu- pimpero vaan ei aina maistu siltä, että voisi jatkaa loppuun asti vaan pakko lopettaa kesken ja pyyhkiä karvat suusta. :( Söisi naiset nyhtökauraa tai jotain että maku paranisi...
Erityisherkkyys, tämä on masennuksen rinnalle nostettu toinen muotitauti. Murto-osa ihmisistä oikeasti on erityisherkkiä tai sairastuu vakavaan masennukseen,mutta on helppo kerätä säälipisteitä ja huomiota kanssaihmisiltä, kun tekee numeron omasta kyvyttömyydestään kohdata vastoinkäymisiä. Piiloteltu ihmisvihani nousee pintaan aina tämmöisiä lukiessa/kuunnellessa. Itse en pidä massatapahtumista, en jaksa riidellä tai olla muutenkaan pitkiä aikoja ihmisten kanssa, mutta minä pystyn nämä ongelmani käsittelemään ihan itseksenikin.
Samaa ja eri mieltä. Eri mieltä sikäli että ei se haittaa jos kertoo olevansa herkkä joillekin asioille niin kuin tuossa jutussakin aika kiihkoilematta kertoivat, samaa mieltä sikäli ettei se herkkyys oikeuta omia skitsoiluja kun ne asiat pitää vain sitten pyrkiä järjestämään niin että pärjää herkkyytensä kanssa, ihan niin kuin sinäkin olet järjestänyt kuten myös allekirjoittanut. Oikeastaan olen tyytyväinen ettei tullut nuorena ajauduttua pysyvään parisuhteeseen vain siksi kun se on tapana, jos silloin olisi pettänyt itseään ja muita tavoittelemalla jotain minkä näki hieman rasittavaksi jo silloin olisi se voinut aiheuttaa isoa haittaa muillekin kuin itselle. Toisaalta tietysti jos olisi löytänyt jonkun vastaavan kaltaisen, ainakin yhden kaverin vaimo on sellainen että olisi homma voinut sujuakin sellaisen kanssa. Ei sillä että olisin kateellinen, tai no ihan vähän kun se on huippuvaimo ja vain sen kaveri käyttämä aikalailla varmuudella :D
Harmaaritari kirjoitti:
Samaa ja eri mieltä. Eri mieltä sikäli että ei se haittaa jos kertoo olevansa herkkä joillekin asioille niin kuin tuossa jutussakin aika kiihkoilematta kertoivat, samaa mieltä sikäli ettei se herkkyys oikeuta omia skitsoiluja kun ne asiat pitää vain sitten pyrkiä järjestämään niin että pärjää herkkyytensä kanssa, ihan niin kuin sinäkin olet järjestänyt kuten myös allekirjoittanut. Oikeastaan olen tyytyväinen ettei tullut nuorena ajauduttua pysyvään parisuhteeseen vain siksi kun se on tapana, jos silloin olisi pettänyt itseään ja muita tavoittelemalla jotain minkä näki hieman rasittavaksi jo silloin olisi se voinut aiheuttaa isoa haittaa muillekin kuin itselle. Toisaalta tietysti jos olisi löytänyt jonkun vastaavan kaltaisen, ainakin yhden kaverin vaimo on sellainen että olisi homma voinut sujuakin sellaisen kanssa. Ei sillä että olisin kateellinen, tai no ihan vähän kun se on huippuvaimo ja vain sen kaveri käyttämä aikalailla varmuudella :D
Sellaisen minäkin ymmärrän, kun tulee fyysisiä oireita, henkiset oireet taas yleensä johtuu luulotaudista. Eikä se minuakaan haittaa, jos itse ymmärtää rajoitteensa ja toivoo muiden toimivan sen mukaan. Minua alkaa ärsyttää siinä vaiheessa, kun minun elämääni aletaan rajoittamaan omien harhaluulojen mukaan, vaikka luuloille ei ole mitään muita perusteita kuin oma mutu-tuntuma. Tottakai toiset ovat herkempiä luonnostaan, mutta senkin voi vetää överiksi.
Eli maailmaan mahtuu sinunkin tarkan seulan selvittäviä naisia, vahinko että ovat varattuja... Parisuhteet osaavat olla rasittavia, jos ajatusmaailma ei kohtaa. On helppo luiskahtaa suhteeseen, mutta eroon pääsemimen onkin sitten työlästä, parempi olla varuillaan. Minäkin olen varmasti melkoinen skitso ja itsekeskeinen monen mielestä, mutta kun on oma tupa ja oma lupa, niin miksi alkaa taistelemaan jonkun kanssa arkipäivän asioista.elämänpeli1 kirjoitti:
Sellaisen minäkin ymmärrän, kun tulee fyysisiä oireita, henkiset oireet taas yleensä johtuu luulotaudista. Eikä se minuakaan haittaa, jos itse ymmärtää rajoitteensa ja toivoo muiden toimivan sen mukaan. Minua alkaa ärsyttää siinä vaiheessa, kun minun elämääni aletaan rajoittamaan omien harhaluulojen mukaan, vaikka luuloille ei ole mitään muita perusteita kuin oma mutu-tuntuma. Tottakai toiset ovat herkempiä luonnostaan, mutta senkin voi vetää överiksi.
Eli maailmaan mahtuu sinunkin tarkan seulan selvittäviä naisia, vahinko että ovat varattuja... Parisuhteet osaavat olla rasittavia, jos ajatusmaailma ei kohtaa. On helppo luiskahtaa suhteeseen, mutta eroon pääsemimen onkin sitten työlästä, parempi olla varuillaan. Minäkin olen varmasti melkoinen skitso ja itsekeskeinen monen mielestä, mutta kun on oma tupa ja oma lupa, niin miksi alkaa taistelemaan jonkun kanssa arkipäivän asioista.Joo, tottakai mahtuu, semmoiset suhteelisen jhiljaiset, herkät ja taiteelliset on sellaisia joista on vaikea olla tykkäämättä. Joo, siis juurikin tuo rasittavuus ja vaikka sinäkin olet syyttänyt, jos olet sivunikillä se ketä arvelen, uskalluksen puutteesta ja pelkuruudesta sen vuoksi kun en hirveän aktiisisesti hae parisuhdetta niin siihen on tosiaan syynsä kun näkee myös nuo haittapuolet ikään kuin etukäteen.
Harmaaritari kirjoitti:
Joo, tottakai mahtuu, semmoiset suhteelisen jhiljaiset, herkät ja taiteelliset on sellaisia joista on vaikea olla tykkäämättä. Joo, siis juurikin tuo rasittavuus ja vaikka sinäkin olet syyttänyt, jos olet sivunikillä se ketä arvelen, uskalluksen puutteesta ja pelkuruudesta sen vuoksi kun en hirveän aktiisisesti hae parisuhdetta niin siihen on tosiaan syynsä kun näkee myös nuo haittapuolet ikään kuin etukäteen.
Nyt on tunnustettava, että koskaan en ketään ole kehottanut parisuhteeseen, päinvastoin, en sinua, en ketään muutakaan. Minusta parisuhde on sen verran vakavasti otettava asia,ettei siihen pidä ryhtyä, ellei ole täysin varma itsestään ja omista tunteistaan. Itse olen suhteissa pettynyt monesti, kun on ollut liian suuret odotukset niille omille tunteille. Muutaman erehdyksen jälkeen osaa jo kuunnella tuntojaan, että kannattaako edes yrittää. Tunnustan, että seksin takia on muutama suhde alkanut, kun toinen osapuoli ei ole tyytynyt pelkkään panosuhteeseen. Mutta jos en itse ole sitoutunut suhteeseen, niin erimielisyyksistä tulee massiivisia riitoja jo senkin takia, ettei toisen tunteet jaksa kiinnostaa.
- parisuhdemies-
Minä en jaksa humalaisia naisia. Ne ärsyttää hirveesti kun ne selittää samat asiat moneen kertaa. Naiset ei ole fiksuja kännissä ja sitten ne itkee ja haukkuu kun mies ei huimioi koko ajan. Siksi en halua naista joka juo.
- Gnuk
Taas ihme marmatusta.
Noiden juttujen perusteella minäkin menisin erityisherkästä, mutta itse en allekirjoita sitä. Ja sen oman "erityisherkkyyden" tuomat ongelmat olen ratkaissut sillä, että en tule enää ikinä asumaan yhdenkään naisen kanssa saman katon alla. Tai noh, saman katon alla ehkä mahdollisesti, mutten ikinä samassa kämpässä. Pari Siperian reissua oli mulle riittävän opettavasia, että Siperia ei ole oikein mun mesta... :)
Hima on kuitenkin sellainen pyhä paikka, mihin kenellekään ei ole asiaa ilman minun suostumustani. Ja sellaisen paikan olemassaolo on mulle elinehto. Ilman sellaista kuihdun ja lakkaan olemasta.
Nykyajan medikalisaation suosilollisella myötäavustuksella diagnoosit antavat monelle oikeutuksen idiotismille ja mulkkuudelle.Minuakin ärsyttää jos sillä erityisherkkyydellä yritetään uhriutua, asiallisesti ilmoittamalla asiasta se on ihan ok mutta eniten ärsyttää tuommoiset ihmiset:
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/546010-porvoolaismiehen-karkkiostokset-tulivat-kalliiksi-kasi-karkkilaarissa-toi-monen
Ihan itse ensin sössitään ja sitten kun henkilökunta ihan oikein puuttuu asiaan mennään someen nillittämään. Minun mielestä tuommoiset paskiaiset jotka suoraan paskaisilla kourillaan sörkkii jokapaikkaan kaupsssa tulisi vartijan toimesta teloittaa siihen tapahtumapaikalle niin ei sattuisi toista kertaa, aika pian muutkin esimerkin voimasta oppisivat käyttäytymään.- Gnuk
Harmaaritari kirjoitti:
Minuakin ärsyttää jos sillä erityisherkkyydellä yritetään uhriutua, asiallisesti ilmoittamalla asiasta se on ihan ok mutta eniten ärsyttää tuommoiset ihmiset:
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/546010-porvoolaismiehen-karkkiostokset-tulivat-kalliiksi-kasi-karkkilaarissa-toi-monen
Ihan itse ensin sössitään ja sitten kun henkilökunta ihan oikein puuttuu asiaan mennään someen nillittämään. Minun mielestä tuommoiset paskiaiset jotka suoraan paskaisilla kourillaan sörkkii jokapaikkaan kaupsssa tulisi vartijan toimesta teloittaa siihen tapahtumapaikalle niin ei sattuisi toista kertaa, aika pian muutkin esimerkin voimasta oppisivat käyttäytymään.Niin, löytyy niitä erityisherkkiä ja muitakin diagnosoituja omastakin tuttavapiiristä. Just sellaisia, jotka ottavat kaiken henkilökohtaisesti, vaikka puhun yleisellä tasolla. Kerran pari menee läpi, mutta sen jälkeen pitäisi terveellä järjellä varustetun ihmisen jo ymmärtää, että jos puhuisin siitä henkilöstä henkilökohtaisesti, osoittaisin sen myös sille henkilökohtaisesti. Toisaalta saattaa ne ottaa itseensä siitäkin syystä, että jotkut asiat osuu heihin. Jotkut sellaiset, mitä yrittävät peitellä ja salata.
Ja sit on myös toisenlaisia diagnosoituja, jotka oikeastikin tekee parhaansa oppiakseen elämään itsensä ja muiden kanssa. Rispektit niille. Mut ne ei teekään isoa numeroa omista diagnooseista ja erityisherkkyyksistä.
Heh, yksi iso idioottiryhmä tässä maassa ja todennäköisesti maailmassakin on kännyääliöt, saisko heillekin virallisen diagnoosin... Vittu, et joskus voi vituttaa ne. Onneks mä oon vaan satunnainen känniääliö.... :D Gnuk kirjoitti:
Niin, löytyy niitä erityisherkkiä ja muitakin diagnosoituja omastakin tuttavapiiristä. Just sellaisia, jotka ottavat kaiken henkilökohtaisesti, vaikka puhun yleisellä tasolla. Kerran pari menee läpi, mutta sen jälkeen pitäisi terveellä järjellä varustetun ihmisen jo ymmärtää, että jos puhuisin siitä henkilöstä henkilökohtaisesti, osoittaisin sen myös sille henkilökohtaisesti. Toisaalta saattaa ne ottaa itseensä siitäkin syystä, että jotkut asiat osuu heihin. Jotkut sellaiset, mitä yrittävät peitellä ja salata.
Ja sit on myös toisenlaisia diagnosoituja, jotka oikeastikin tekee parhaansa oppiakseen elämään itsensä ja muiden kanssa. Rispektit niille. Mut ne ei teekään isoa numeroa omista diagnooseista ja erityisherkkyyksistä.
Heh, yksi iso idioottiryhmä tässä maassa ja todennäköisesti maailmassakin on kännyääliöt, saisko heillekin virallisen diagnoosin... Vittu, et joskus voi vituttaa ne. Onneks mä oon vaan satunnainen känniääliö.... :DJoo, tuo loukkaantuminen ja itseensä ottaminen tuntuu nykyään olevan se juttu. Aika paljon sukupuoli ja ympäristökin vaikuttaa kun hirveän herkästi tuntuu kunnallisissa ja valtiollisissa organisaatioissa toimivat miehetkin olevan semmoisia että loukkaantuvat jos joku on sanonut jotain väärää, joskus huvittaa kuunnella nillitystä semmoisesta. Se on kai jotenkin niin että joissain ympäristöissä missä on vähän töitä ja paljon puhetta, tehdään tikuista asioita ja jne. niin niissä on sitten vähän muotia loukkaantua ja masentua kun ei ole oikein muuta tekemistä riittävästi.
HSP:t(kin) on Yksilöitä erillaisin Persoonin/Luontein.. Herkyyden piirteetkin vaihtelee (joillakin voi olla useampi ja joillakin taas ei jne.), kuin myös eri herkkyyksien "voimakkuudet".. ;P
.. Ketjussa on taas paljon Yleistävää&Yksinkertaistavaa juttua tästä(kin) asiasta.. Mut se taitaa kuulua joidenkin luonteeseen.. Siis Yleistys&Yksinkertaistus jne.. ;D- nelikymppinenmies
Naisen voihkinta häiritsee kun panen. Olis nyt vaan hiljaa ja antais minun nauttia ja panna.
- erästoinenherkkä
Eritysein herkän kannattaa nauttia elämästä, kun se herkkyys tekee tavallisista arjen asioistakin hienoja ja "isoja". Hyvä ruoka on ekstrahyvää, kaunis maisema on taivaallisen kaunis... Musiikkia voi kuunnella hiljaisellakin ja se vasta ihanalta tuntuukin. Elämä on ihanaa kun on saanut sen järjestettyä itselle sopivaksi. Ihan sama mitä "normaalit" tekee, tehköön mikä niille on hyväksi. Ja kaikki eivät voi ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia, mutta ei ole se niiden ymmärtämättömyys toisten vastuulla, vaikka voikin antaa mahdollisuuden ymmärtää, jos haluaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1644212Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä372484- 1552141
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161699- 801302
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241261Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https311152Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1441112Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.102928Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.115840