.. Ja Mihin?.. ;P
.. Kiinnostaa vain tietää.. ;D
Mitä Luonnon VilliYrttejä/HyötyKasveja te käytätte
24
457
Vastaukset
- Wulwawa
Nyrkkiä typerästi suomen kieltä raiskaavien nenään.. ;P
Saisit enemmän ja asiallisempia vastauksia jos kirjoittaisit normaalisti.
.. Tässäpä taas malli EsimerkkiErkki Erillaisuuden yms. "Suvaitsemisesta" itsensä "Sivistyneeksi&Suvaitsevaiseksi&Ymmärtäväiseksi&Paremmaksi" jne. korottaneelta Yksilöltä.. ;D
.. Voi näitä "Suvaitsevaisia" ja niiden "logiikkaa" yhdessä jos toisessa jutussa.. ;P
.. No ei niitä Hyviä/Järkeviä oikeastaan kauheasti taida olla Marjojen ja Sienien lisäksi.. Nokkonen, Apilat, Voikukka (myös juuri keväällä/syksyllä), KuusenKerkkä, KoivunMahla, Havut (Tee), Jotkut Pihkat ( haavoihin tjms.).. Siinäpä ne helpoimmat/järkevimmät taitaa melkein olla.. ;P
- mansikkakakkua
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. Joidenkin marjojen lehdet oli myös ehkä sellaisia.. ;P
Vuohenputken tuoreita lehtiä ja nokkosen lehtiä lettutaikinaan. Vuohenputki on sitten tunnettava, jottet syö vahingossa jotain myrkyllistä saman tapaista kasvia.
Väinönputki kuivattuna ja hillokkeena... esim.raparperin tavoin piirakkana.
Kuivattuna kuin lipstikkaa... jauhelihapihveihin tai riistaan...
Poimulehteä, voikukanlehtiä, ketunleipää, suolaheinää, maahumalaa ja villivadelman lehtiä salaattiin... ja kaikki noukitaan nuorina ja tuoreina ja kaukana teistä. Myös maitohorsmanlehtiä ja villikuminaa voi salaattiin lisätä. Maahumalaa ei sitten jokapäivä syödä.
Siankärsämö teellä hoidetaan mm. vilustumisoireita, keuhkoputkentulehduksia... ulkoisesti sillä hoidetaan ainakin haavoja ja ajoksia.Siankärsämö on erinomaista kuivatettuna ja siitä voi käyttää niin lehdet kuin kukatkin ja paremman makuista kuin Kamomillasauniotee.
Saunakukka ei sitt ole lääkeyrtti... vaikka kamomillasauniolta näyttääkin, pitä osata erottaa nää kasvit toisistaan.
Islanninjäkälä on luonnon antibiootti, pahanmakuinen mut auttaa... ainakin nielun tulehdukseen.... sekä pahaan ummetukseen, paremmin mitä luumut.
Muistaakseni myös ulkoisesti tulehtuneisiin säärihaavoihin laittoivat hauteeksi.... mutt tästä en ole ihan varma. Isoäitini näitä käytti... minä olin silloin niin pieni/nuori ja muistikuvat hataria.
Tänään on vedenpaisumus ainakin täällä, vettä tullut taivaan täydeltä. Pojua ei sade haittaa, mutt pyyheliina on ikävä asia... ei tykkää! Akka pahus vielä kampailee välillä turkkia ja taas kuivalla pyyhkeellä sotkee karvojen järjestyksen... kampaa taas!
Mulla on mannavellin loppuun tehty uunipannari tulossa... kohta valmis.
Kahvit pitäis keittää... mutt vanhemmat iskee korttia pöytään taas alakerrassa, joten taidan tehdä teet mikrossa itselleni ja ottaa palan pannaria... ja pien pala Pojulle kans. =)
Näkyilee... mansikkakakkua kirjoitti:
Vuohenputken tuoreita lehtiä ja nokkosen lehtiä lettutaikinaan. Vuohenputki on sitten tunnettava, jottet syö vahingossa jotain myrkyllistä saman tapaista kasvia.
Väinönputki kuivattuna ja hillokkeena... esim.raparperin tavoin piirakkana.
Kuivattuna kuin lipstikkaa... jauhelihapihveihin tai riistaan...
Poimulehteä, voikukanlehtiä, ketunleipää, suolaheinää, maahumalaa ja villivadelman lehtiä salaattiin... ja kaikki noukitaan nuorina ja tuoreina ja kaukana teistä. Myös maitohorsmanlehtiä ja villikuminaa voi salaattiin lisätä. Maahumalaa ei sitten jokapäivä syödä.
Siankärsämö teellä hoidetaan mm. vilustumisoireita, keuhkoputkentulehduksia... ulkoisesti sillä hoidetaan ainakin haavoja ja ajoksia.Siankärsämö on erinomaista kuivatettuna ja siitä voi käyttää niin lehdet kuin kukatkin ja paremman makuista kuin Kamomillasauniotee.
Saunakukka ei sitt ole lääkeyrtti... vaikka kamomillasauniolta näyttääkin, pitä osata erottaa nää kasvit toisistaan.
Islanninjäkälä on luonnon antibiootti, pahanmakuinen mut auttaa... ainakin nielun tulehdukseen.... sekä pahaan ummetukseen, paremmin mitä luumut.
Muistaakseni myös ulkoisesti tulehtuneisiin säärihaavoihin laittoivat hauteeksi.... mutt tästä en ole ihan varma. Isoäitini näitä käytti... minä olin silloin niin pieni/nuori ja muistikuvat hataria.
Tänään on vedenpaisumus ainakin täällä, vettä tullut taivaan täydeltä. Pojua ei sade haittaa, mutt pyyheliina on ikävä asia... ei tykkää! Akka pahus vielä kampailee välillä turkkia ja taas kuivalla pyyhkeellä sotkee karvojen järjestyksen... kampaa taas!
Mulla on mannavellin loppuun tehty uunipannari tulossa... kohta valmis.
Kahvit pitäis keittää... mutt vanhemmat iskee korttia pöytään taas alakerrassa, joten taidan tehdä teet mikrossa itselleni ja ottaa palan pannaria... ja pien pala Pojulle kans. =)
Näkyilee..... =O.. Noh, Säpäs tiedätkin Paljon näistä.. Varsinkin, jos/kun oikeasti hyödynnätkin ja/tai olet hyödyntänyt näitä sen verran, että nämä asiat on jo SelkäRangassa.. ;P
.. Taidat olla Palstan ItseOikeutettu VilliYrttien Kuningatar.. =)
.. Jätin noi putket listalta, kun aattelin, että ne on "vain" lähinnä hiilareita ja koska niissä on tuo riski, että sekoittuu vahingossa noihin myrkyllisiin putkiin.. Mut.. Näämmän ainakin vuohenputken (ja ainakin OsmanKäämin) lehdet sisältävät "suhteellisen paljon c-vitamiinia ja proteiinia".. Määristä en tiedä mitä tuo tarkoittaa.. Pitänee tutkia tarkemmin jossain vaiheessa.. ;P
Jeps, ei oo Pojun mielestä varmaan kivaa ei.. ;D.. Ja joo.. Anna niiden iskeä.. Ja nautiskele sen aikaan sitten rentoutuen omien juttujen parissa.. =)
IllanJatkoja.. ;P
- Wulwawa
Minttua, persiljaa, ruohosipulia ja sen sellaista
Tää mun nimimerkin kopioija ei vissiin pysty laittamaan hymiötä näin 😊.. Noh, Persiljaa ei Suomen Luonnosta löydy.. Ja Minttuakin vain ehkä jostain vanhojen asutusten läheltä.. Ruohosipuliakaan ei löydy, kuin tietyistä paikoista.. Aikast Harvinaisia luonnossa siis.. RavinnePitoisuudet jne. ei ole muutenkaan noissa mitenkään kovin kummoiset.. ;P
.. Mut joo.. Jäi tarkentamatta aloitus, että tarkoitin SuomenLuonnosta löytyviä.. Joten vastauksesi ei ollut mitenkään "väärä".. Vaan Aloitus oli Huonosti laadittu.. ;D- mansikkakakkua
.. Noh, Persiljaa ei Suomen Luonnosta löydy.. Ja Minttuakin vain ehkä jostain vanhojen asutusten läheltä.. Ruohosipuliakaan ei löydy, kuin tietyistä paikoista.. Aikast Harvinaisia luonnossa siis.. RavinnePitoisuudet jne. ei ole muutenkaan noissa mitenkään kovin kummoiset.. ;P
.. Mut joo.. Jäi tarkentamatta aloitus, että tarkoitin SuomenLuonnosta löytyviä.. Joten vastauksesi ei ollut mitenkään "väärä".. Vaan Aloitus oli Huonosti laadittu.. ;DMuikkune ...
Täältä etelä-Suomesta kyllä löytyy kaikkia noita... saaristo on mattonaan paikoittain täynnä ruohosipulia ja Turun ympäristöstä löytyy myös villi minttua ja ruohosipulia esim Kakskerrasta.
Persilja on kaks vuotinen ja kun sitä on ilmeisesti sopimusviljelty muutamilla pelloilla... vai olisivatko jonkun puutarhan viljelyksiä joskus olleet.
Niin hyvällä tuurilla sitäkin voi löytää... tuolta Maarian suunnalta.
Niin enkä tarkoita ett kenenkään kylvöksille pitäis mennä varkaisiin, vaan ne ovat hieman kuin karanneet tai villiintyneet pellon reunalle... kynnösten jälkeen.
Tämän vuoden persiljoista en mene valalle... josko olisivat jo hävinneet kokonaan.
Enkä mä tiedä mistä päin Suomea Wulwawa noita yrttejä on löytänyt... mutt mahdollisesti niitä kasvaa muuallakin mansikkakakkua kirjoitti:
Muikkune ...
Täältä etelä-Suomesta kyllä löytyy kaikkia noita... saaristo on mattonaan paikoittain täynnä ruohosipulia ja Turun ympäristöstä löytyy myös villi minttua ja ruohosipulia esim Kakskerrasta.
Persilja on kaks vuotinen ja kun sitä on ilmeisesti sopimusviljelty muutamilla pelloilla... vai olisivatko jonkun puutarhan viljelyksiä joskus olleet.
Niin hyvällä tuurilla sitäkin voi löytää... tuolta Maarian suunnalta.
Niin enkä tarkoita ett kenenkään kylvöksille pitäis mennä varkaisiin, vaan ne ovat hieman kuin karanneet tai villiintyneet pellon reunalle... kynnösten jälkeen.
Tämän vuoden persiljoista en mene valalle... josko olisivat jo hävinneet kokonaan.
Enkä mä tiedä mistä päin Suomea Wulwawa noita yrttejä on löytänyt... mutt mahdollisesti niitä kasvaa muuallakin.. No joo.. Noinhan mä Oikeastaan sanoinkin.. Mutta varmaan sitten Taas EpäSelvästi.. ;D
.. No joo.. Noinhan mä Oikeastaan sanoinkin.. Mutta varmaan sitten Taas EpäSelvästi.. ;D
.. Niin ja PikkuJantterina kyllä löytyi vaikka mitä "LuonnonKasvia" ja VaiksKuinkPal.. ;D.. Tuli vaan mieleen noista Kylvöksistä.. Syystä tai toisesta.. ;D
- mansikkakakkua
.. Niin ja PikkuJantterina kyllä löytyi vaikka mitä "LuonnonKasvia" ja VaiksKuinkPal.. ;D.. Tuli vaan mieleen noista Kylvöksistä.. Syystä tai toisesta.. ;D
Aha, oletkos sinäkin ollut hernevarkaissa joskus? Meillä oli kotona aina hernemaat, sellain pitkin tontin rajaa... suunnilleen lapion levyinen kaistale käännettyä maata milloin milläkin kantilla tonttia. Se oli tarkoitettu meille muksuille, ihan omaksi hernepelloksi josta sai syödä itse poimimia herneitä.
Naapureissa, maanviljelijöillä; kasvoi hehtarien pellot aina välillä, riipuen olivatko tehneet viljelysopimukset esim. Jalostajan kanssa.
Pienemmissä pelloissa taas oli torikauppiaiden herneet kasvamassa, eikä niihin erehdytty menemään.
Niiden isompien peltojen pientareilta kyllä käytiin satoa harventamassa... luvattomilla reissuilla.
Vaikka kotipihaltakin olis voinut muutamia herneenpalkoja napsia suuhunsa, oli niissä varkaissa käynneissä ihan oma jännityksensä... koska se oli luvatonta touhua. Ja mukulat on mukulia!
Kävin Pojun kanssa äsken ulkona... verkkapuku pyjamaksen päällä ja varvastossut jalassa, sateet ovat onneksi tauonneet... ainakin nyt! Poju herätti kovaäänisellä vinkumisella... alkaa oppia noita sisäsiisteys juttuja, vaikka lehtikoppa oli kyllä märkä... mikä lie kastellut.
-Mutt rusetti väännettiin vasta ulos! Olen ylpeä pojasta, fiksu koiruus.
Kai tästä suihkuun vois jo änkeytyä... kellokin on puol kuus.
Huomenta, sullekin! mansikkakakkua kirjoitti:
Aha, oletkos sinäkin ollut hernevarkaissa joskus? Meillä oli kotona aina hernemaat, sellain pitkin tontin rajaa... suunnilleen lapion levyinen kaistale käännettyä maata milloin milläkin kantilla tonttia. Se oli tarkoitettu meille muksuille, ihan omaksi hernepelloksi josta sai syödä itse poimimia herneitä.
Naapureissa, maanviljelijöillä; kasvoi hehtarien pellot aina välillä, riipuen olivatko tehneet viljelysopimukset esim. Jalostajan kanssa.
Pienemmissä pelloissa taas oli torikauppiaiden herneet kasvamassa, eikä niihin erehdytty menemään.
Niiden isompien peltojen pientareilta kyllä käytiin satoa harventamassa... luvattomilla reissuilla.
Vaikka kotipihaltakin olis voinut muutamia herneenpalkoja napsia suuhunsa, oli niissä varkaissa käynneissä ihan oma jännityksensä... koska se oli luvatonta touhua. Ja mukulat on mukulia!
Kävin Pojun kanssa äsken ulkona... verkkapuku pyjamaksen päällä ja varvastossut jalassa, sateet ovat onneksi tauonneet... ainakin nyt! Poju herätti kovaäänisellä vinkumisella... alkaa oppia noita sisäsiisteys juttuja, vaikka lehtikoppa oli kyllä märkä... mikä lie kastellut.
-Mutt rusetti väännettiin vasta ulos! Olen ylpeä pojasta, fiksu koiruus.
Kai tästä suihkuun vois jo änkeytyä... kellokin on puol kuus.
Huomenta, sullekin!.. No joo.. Myönnetään.. Ja muissakin "SatoVarkaissa".. ;D.. Se oli just tuota jännityksen hakemista ja sitten välillä, jos sattui hiukomaan ja siinä matkalla oli sitten sopiva "SatoKiska", niin aina silloin tällöin tuli sitten "verotettua" satoa hieman.. ;D
.. Mut siihen tyyliin toki, että hieman katsoi keneltä viitsii "verottaa" ja keneltä ei.. Välillä meno oli hieman RobinHood tyyliä.. ;D.. "Verotettiin" niiltä kenellä tuntui olevan liikaa ja annettiin niille kenellä tuntui olevan liian vähän.. ;P.. Esim. Omppuja ja Herneitä tjms. tuli joskus jätettyä muovikassissa läjä joidenkin pappojen ja mummojen kuistille.. Joiden tiesi olevan mukavia ja joilla ei itsellään tuntunut olevan niin kauheasti resursseja jne.. ;P
.. Ja saihan sitä satoa ihan luvallakin syödä monessa paikassa.. Kävi vain esim. kysymässä luvan Omppujen ja Marjojen syöntiin.. Mut silloin siinä ei ollut kyllä sitä jännitystä.. ;D.. Ja joitakin mummoja ja pappoja tuli autettua siinä samalla hieman, kun eivät itse saaneet kauhean helpolla omenoita puista.. ;P
.. Joo kaikissa jutuissa menee oma aikansa.. Kohta se Pojukin on jo täysin SisäSiisti.. ;P
PäivänJatkoja.. =)
- Eräskettu
Kannabista viljelen ja pössyttelen
Joskus keräsin parikyt litraa mahlaa. Huomasin sitten ettei ainakaan maakellarissa säily, harmittava takaisku
.. Joo.. Ei se säily ilman pakastamista tai kiehauttamista, kuin hetken.. Pari päivää jääkaapissa.. ;P
.. PikkuNaskalina sitä tuli valuteltua joskus silloin tällöin.. Ihan vain makustelun vuoksi.. ;P
"Mahlan voi myös pakastaa ja käyttää myöhemmin. Vaikka mahlassa on noin 90 prosenttia vettä, maku säilyy vaikka se olisi vuoden verran pakkasessa. Toinen mahdollisuus säilömiseen on, että mahlan kiehauttaa ja laittaa hiukan sitruunahappoa joukkoon."
https://yle.fi/uutiset/3-5554041
"Koivunmahla ei kestä pitkää säilytystä
Koivumahla pilaantuu herkästi, siksi kylmäketjusta on huolehdittava. Pilaantuneen mahlan tunnistaa hajusta ja paksuuntuneesta koostumuksesta. Jääkaapissa mahla säilyy pari vuorokautta, pakastimessa vuodenkin. Sulatuksen jälkeen se tulee kuitenkin käyttää mahdollisimman nopeasti. Säilyvyyttä voidaan parantaa myös pastöroimalla, mutta kuumentamisen on todettu muuttavan mahlan makua. Toki se on parhaimmillaan tuoreeltaan.
On syytä muistaa, että koska mahlan keräämien ei kuulu jokamiehenoikeuksiin, on siihen aina saatava maanomistajan lupa. Koivu korjaa itse poraamisesta aiheutuneen vahingon ja samasta puusta voidaan kerätä tätä uusiutuvaa luonnoneliksiiriä taas seuraavana keväänä, tosin uudesta reiästä. Jos haluaa kokonaan välttyä puille aiheutuvasta harmista, kannattaa mahlaa kerätä seuraavassa harvennuksessa poistettavista rungoista."
https://www.storaensometsa.fi/mahlan-juoksutus-koivusta/
- kuonoon.saat
No, minä käytän.. hetkinen. mitä minä luin juuri äsken?
Ärsyttävällä tavalla kirjoitetun aloituksen! Enpäs vastaakaan, vaan annan sulle virtuaalisesti turpaan! - hakkaus.urakka
Lisään vielä että tuommoista erilaisuutta minä en suvaitse. Saat olla musta tai punainen tai vaikka vihreä nahaltasi, mutta jos kirjoitat noin vammaisesti niin hakkaamaanhan tässä joutuu itsensä hielle.
- Tuutupakki
En sano mitään. Vegetoivat kasvit taas vaan loukkaantuu ja MUN näkemys poistetaan TAAS.
- MökinHiippari
Äsken tein ratamosta (piharatamoa löytyy melkein jokaisen pihalta.. ;) ) mössöä ja siitä haavalle sidoksen, joka saa vaikuttaa kunnes kohta saunaan. Ensiapuna ulkona haverin sattuessa ottaa muuten vaan ratamon lehden ja hieroo käsissään hiukan sitä rikki, sitten painaa haavalle. Toki katsottava puhdas lehti.. Toimii hyvin hoitavana luonnon laastarina. :) google kertoo vaikuttavat aineet.. Liian pitkäksi venähtää tämä höpinä muutenkin.
Monet käyttökelpoiset kasvit jo onkin muut maininneet.
Kuusenkerkistä teen aina siirappia (intiaanisokeria taviksen lisäksi osaan) ja päivittäin se lusikallinen nassuun. Flunssan iskiessä enempi. Harvemmin kyl kipeänä olen. Viimeksi -11 oli joku influenssa :P Siihen ei edes minun yrttileikit ja valkosipuli auttaneet ennaltaehkäisevästi.
Mustaherukan lehdet ja nokkoset ovat myös suosikkeja. Noh herukka ei toki ole villi mut..
Jokaisella jonkilaisen pihan omaavalla soisi olevan edes yks marjapuska :D Omat mehut jos löytyisi mahdollisen kumppaniehdokkaan kaapist niin häkeltyisin. Harvassa on ne miehet, jotka puuhastelee näiden juttujen kanssa.
Nykyään ei tiedä tulevasta milloin maailmalla pamahtaa. Siihen voi varautua opettelemalla mitä pystyy saada luonnosta apuja.... Jeps.. Ratamon tiedän itsekin ja joskus käyttänytkin, mutta yllätyin hieman, että kuinka monikäyttöinen sekin loppujen lopuksi onkaan.. ;P
http://frantsila.com/yrttitietopankki/piharatamo/
https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/kuukauden-rohdos/ratamo-on-vanhanajan-laastari
http://www.yrttitarha.fi/kanta/piharatamo/
.. Toi JalkaKylpykin Voisi olla testaamisen arvoinen.. Jossain Luonnossa, jos/kun olisi eräilemässä ja jalat Loppu&Nirhaumilla.. Tosin se vaatisi jonkin astian.. Että se siitä sitten.. ;D
- villiyrtit
Naisten jutuista päätellet jotkut ovat käyttäneet ainakin hullukaalia ja marihuanaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2123916Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632485Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3922326- 472243
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136