Henkselit ja farkut

JuusoY

Pitkän aikaa on ärsyttänyt ettei farkut tahdo pysyä päällä kunnolla vaan niistä pitää olla jatkuvasti kiskomassa ylös, vyöstäkään ei ole ollut juuri apua. Kaappia penkoessa löyty eilen henkselit, en muista edes että mistä ne oli tulleet - mutta kokeilinpa sitten auttisivatko ne ongelmaan.

Eilen sitten liikuin kaupungilla koko päivän ja täytyy kyllä sanoa, että hyvin toimivat. Housuja ei tarvinnut kiskoa ylös ja ei tarvinnut kärsiä kiristävästä vyöstäkään. Laitoin henkselit ihan näkyville t-paidan päälle. Henkselit on mustat ja kapeat klipsilliset mallit.

Ihmettelen että miksi henkseleitä käytetään niin vähän - kun ovat niin kätevät - vai pitävätkö muut niitä sitten piilossa puseron alla. Mitä mieltä olette, että sopivatko henkselit tämmöselle 25v normaalivartaloiselle kundille - ja löytyykö täältä muita henkseleitä käyttäviä jätkiä?

48

809

Vastaukset

• Minä käytän kans! Kätevät ja tyylikkäät. Farkkulappuhaalarit toinen suosikkini, ei tipu jalasta ja todella tyylikkäät.

• Mä käytän henkseleitä lähes päivittäin. Ei mullakaan farkut pysy kunnolla päällä vyöllä, henkselit on oikeestaan ainoo vaihtoehto.

On mulla kanssa yhdet leviksen lappuhaalarit mutta en tykkää siitä mahan päälle tulevasta lapusta- ja niissä ei oo olkaimet joustavat, istuessa tai kumarrellessa niiden kangashenkselit aina joko liian tiukalla tai löysällä.

Yleensä mulla on leviksen 501:t ja niissä joustavat henkselit nipistimillä. Itse tykkään eniten kapeista henkseleistä kun ne joustavat paremmin. Talvella yleensä henselit jää näkymättömiin puseron alle, mutta näin kesällä pidän ihan reilusti ne näkyvillä t-paidan päällä.

Se muakin ihmetyttää, että henkseleitä ei niin kovin moni nykyään käytä vaikka ovat niin mukavat- ja näyttävätkin ihan hyviltä päällä. Kokeeko ihmiset nykyään noloksi käyttää henseleitä vai mikä on syy, ottakaas kantaa!

• Ite oon ostanut lappuhaalarini naistenpuolelta, siis semmosia ei naisellisia tietenkin. Ne joustaa henkseleistä ja muutenkin joten kumartelu ei ole ongelma. Positiivisiä kommentteja tullut ihmisiltä esim. Eräs päivä uimarannalla joku nuori tyttö kehui söpöksi.

• Lätkähousuihin hommasin ekana henkselit kun ei ne muuten päällä pysy. Toimi niin hyvin että kaivoin faijan kaapista sen vanhat henkselit ja käytän nyt niitä usein farkkujen kanssa. Yleensä pidän näkymättömissä paidan alla.

• Mä ostin farkut jossa oli henkselit valmiina, monethan niitä roikottaa mut mä pidin ihan kunnolla päällä. Harmi vaan oli että farkut osoittautu heikoiksi ja hajos parissa kuukaudessa - mut ostin sit kestävät levikset ja siirsin niihin ne henkselit hajonneista farkuista. Tuli aika päheet.

Musta henkselit on tosi hyvännäköset ja vielä tosi mukavat sen lisäksi. Kantsii tosiaan kokeilla jos ei jo käytä!

• Remppahommissa ei tulis duunista mitään ilman henkseleitä kun joutuu kumartelemaan ja olemaan kyykyssä yhtenään. Laatuun kyllä tosin kannattaa panostaa, aluksi ostin halvat henkselit, mutta eihän niissä ne klipsit kestäneet ollenkaan vaan irtoilivat yhtenään. Rautakaupasta sai sit semmoset kunnon rakennusmiehen henkselit missä on tukevat lukot ja leveät olkahihnat, ne pysyvät kiinni ja housut pysyvät ylhäällä tilanteessa kuin tilanteessa. Suosittelen!

Kun tähän luksukseen on tottunu töissä niin tulee käyttyy vapaallakin farkkujen kanssa henkseleitä, tosin vähän kevyempiä kuin duunissa. Yleensä mulla pursero päällä niin jäävät vapaalla sen alle näkymättömiin.

• Mä rupesin käyttää henkseleitä myös samasta syystä, tällä vartalonmuodolla farkut ei vaan pysy ylhäällä ilman.

Kylmällä säälälä henkselit jää piiloon puseron alle mut kesällä pidän ihan reilusti näkyvillä - eikä ole tullu vielä kertaakaan mitään negatiivista palautetta. Itse asiasssa muutamat kaverinikin on ruvenneet käyttämään henkseleitä esimerkistäni rohkaistuneena.

Sitä en tajua että miksi henkseleitä käytetään nykyään niin vähän. Ominaisuuksiltaan kun ne ovat ylivertaiset vyöhön verrattuna. Koetaanko ne jotenkin noloiksi vai mikä voi olla syy.

• Mun mielestä henkselit on alusvaatteet ja niiden ei kuulu olla näkyvillä ellei sitten käytä juuri tyylin vuoksi. Ei kai niiden näkyvillä pitäminen oo mitenkään hävettävää mut jos käyttää funktionaalisuuden vuoksi niin ennemmin puseron alla. Luulen et henkseleitä käyttää monet mutta kun ovat piilossa niin sitä ei vaan huomaa.

• Henkselit on ihan ehdottomat erityisesti jos on ärtyvän suolen oireyhtymä, silloin vyö yksinkertaisesti kiristää kivuliaasti mahaa. Itse tämän tajusin joku aika sitten ja elämän laatu on parantunut ihan merkittävästi - ja tosiaan, ei tarvi enää housujakaan olla kiskomassa ylös yhtenään.

Aluksi himan nolotti että näytänkö mä nyt ihan juntilta tai papparaiselta ja yritin piilottaa henkselit puseron alle. Se kuitenkin vaikeuttaa vessa-asiointia sen verran, että nykyään pidän ihan reilusti näkyvillä.

Kertaakaan ei ole tullut keneltäkään mitään negatiivista kommenttia henkseleiden käyttämisestä, ennemminkin on tultu sanomaan, että kuinka komealta näytän. Oon kanssa huomannut kuntosalilla ja uimahallilla käydessä että henkselien käyttö on tosi paljon yleisempää kuin olin tajunnut, ennen en vaan asiaa noteerannut kun tosi moni pitää tosiaan henkselit piilossa puseron alla.

• Henkselit on kyllä kundeilla tosi in nyt. Eilen tanssilattialla oli Stadissa yökerhossa ainakin 20 kundilla henkselit ja muutamalla naisellakin.

Hyvältähän se näyttää ja erottuu massasta varsinkin jos valkoisen paidan päällä on mustat henkelit tai päinvastoin.

Pitää itsekin varmaan kaivaa kaapista esille ja ottaa käyttöön.

• Itse olin käyttänyt lapsuuden jälkeen henkseleitä vain lasketteluhousuissa tai juhlapuvussa ja ei ollut tullut mieleenkään käyttää arkivaatetuksessa.

Itse tajusin ihan vasta hiljattain kuinka hyvät henkselit oikeasti on. Mun vartalon muodolla farkut ei vaan pysy ylhäällä vyöllä tai ilman. Henkseleillä pysyy juuri oikealla korkeudella, ei tarvi enää nostella eikä kiristä vyökään enää mahaa.

Oikeastaan oli kaverin ansiota että valaistuin tässä asiassa. Hän kärsi ärtyvästä paksusuolesta ja oli huomannut että henkselit helpottavat oloa kummasti. Häneltä sain henkselit lainaksi ja ihan muutaman päivän käytön jälkeen olin aivan myyty. Vyöhön en enää siirry takaisin ainakaan jatkuvassa käytössä.

Hankin sitten ihan omat 2,5cm leveät mustat klipsilliset henkselit ja elämänlaatu parani heti. Myöhemmin huomasin, että itselle sopivat itse asiassa paremmin kapeammat 1cm leveät henkselit, ne rajoittavat liikkumista vähemmän ja niitä ei juuri edes tunne päällä.

Aluksi vähän pelotti että kuinka papparaisena mua pidetään kun nuorekas alle kolmikymppinen kundi pitää päällä henkseleitä. Aluksi pidin aina puseron alla piilossa - mutta nyt kesällä oli niin kuuma että uskalsin käyttää ihan näkyvillä. Tosi monet on sanoneet että kuinka hyvältä ja muodikkaalta erityisesti nää kapeat henkselit näyttää leviksen farkkujen kanssa, yhtään negatiivista kommenttia ei ole tullut. Vähän tietty pitää miettiä minkälaisen paidan kanssa ne sopivat - kuten muistakin vaatteista.

Nyt kun olen asiaan kiinnittänyt huomiota niin itse asiassa varsin monet käyttävät henkseleitä, eivät pelkästään papparaiset.

Suosittelen ehdotomasti kokeilemaan!

• Ostinpa mäkin sitten henkselit viime viikolla kun sattuivat tulemaan vastaan kaupassa ja kun muistin tän keskuteluketjun ja kuinka paljon henkseleiden kätevyyttä ja mukavuutta on täällä hehkutettu. Mukaan tarttu reilun sentin leveät mustat henkselit missä on klipsit päässä.

Kokemus on mulle tosi uusi kun en muista henkseleitä käyttäneeni koskaan muuta kuin lasketteluhousuissa joskus vuosia sitten. Nyt sitten laitoin duuniin henkselit klipseillä kiinni farkkuihin ja piiloon puseron alle. Täytyy kyllä sanoa että en tajua miksi en oo tätä aiemmin tajunnut, on tosi paljon mukavampaa kun ei tarvi olla farkkuja kiskomassa ylös jatkuvasti ja vyö ei kiristä.

Luulin että ne henkselit olis piilossa puseron alla mutta heti ekana päivänä työkaveri naureskeli että ai oot sitten ruvennu henkseleiden käyttäjäksi. Istuessa ja kumarrellessa pursero näköjään vetäytyy sen verran housujen kauluksen päältä että henkselien klipsit jää välillä näkyviin. No mutta mitpä se haittaa, kehuin kaverillekin vaan että on tosi mukavat päällä, saa nähdä rupeaako sekin vielä henkseleiden käyttäjäksi.

Ainoa asia mikä vähän haittaa henkseleissä on se että veskissä istunnolla käydessä pitää joko irrotaa klipsit housujen takaa tai ottaa paita päältä ja vetää henkselit sivulle - mut se on kyllä tosi pieni vaiva siihen mukavuuteen verrattuna minkä henkselit tuo.

Eilen kun kävin uimahallissa niin huomasin etten oo tosiaan ainoa joka on tän asian tajunnut, samaan aikaan oli pukuhuoneessa muutama muukin kundi jolla oli henkselit käytössä, en oo vaan aiemmiin asiaan kiinnittäny mitään huomiota.

Nyt kun on kylmät säät niin henkselit saa tosiaan melko näkymättömiin puseron alle - mutta kun säät lämpenee niin pitää miettiä että ostaako jotkut tyylikkäämmät jotka sopis ihan näkyville.

Voin kyllä suositella!

• Olen haalariduunari ja haalarienkin "henkselit" hiertää paidan läpikin jäljet hartioille joten en halua käyttää henkseleitä vapaa-ajallani, käytän vyötä. Eikä ole liian kireälle säädetyt mutta liikettä kyllä tulee työpäivän aikana sen verran että hankaavat paidan läpikin ihoon jäljet.
    Ala-asteella oli joskus henkselit housunkannattimina, ehkä sitten eläkeukkona on pakko hankkia kävelykeppi, korkeavyötäröiset eläkemalliset harmaat housut ja henkselit niitä kannattelemaan ja opeteltava kumaraselkäinen köpöttelevä kävelytyyli vain siksi että on eläkkeellä :D

• Avohaalareiden henkselit tosiaan hiertää kun ne pääsee liikkumaan ja hiertämään olkapäitä. Mä onneksi sain ne vaihdettua normaaleihin duunihousuihin missä pidän joustavia olkaimia. Enää ei hierrä ollenkaan ja pysyy housut hyvin jalassa. Kannattaa valita aika leveät henkselit duunihouusihin. Snickerssillä ja Blåkläderiltä löytyy hyviä henkseleitä duunihousuihin.

• Ei henkselit mitkään pelkkien eläkeukkojen vaatekappale ole. Henkselit on monikäyttöisimpiä asusteita mitä on olemassa, sillä pystyy erottautumaan ja korostamaan pituutta ja ne ovat erittäin tyylikkään näköiset kun vaan vähän miettii millaisen paidan kanssa niitä pitää. Itselläni useita erilaisia ja värisiä henkseleitä eri tarkoituksiin ja käytän niitä lähes pävittäin. Olen siis parikymppinen hoikkavartaloinen kundi enkä mikään eläkeläisukko.

• Mulla on sen verran pyöreyttä että vyötäröä ei tahdo löytyä niin henkselit on ihan ehdottomat, muuten olis farkut koko ajan puolitangossa. Näin talvella ne jää villapuseron alle piiloon ja kesällä pidän ihan t-paidan päällä.

Muodikkuudesta en tiedä mutta kätevät ja mukavat henkselit kyllä on - mutten mä nyt muutenkaan muotia juuri seuraa niin mitä väliä.

• Joo, mä oon löytänyt henkseleiden kätevyyden jo vuosia sitten.

Oikeastaan se oli ihan sattumaa, sillä juhliin piti hankkia smokki ja siinä kun ei ole vyölenkkejä niin henkselit ovat välttämättömät. Ne kun olivat nipsuttimelliset niin olivat helposti siirrettävissä kanssa farkkuihin. Eipä ole ollut vyötä ikävä sen jälkeen, on niin paljon mukavammat ja ei tarvi housuja olla kiskomassa ylös yhtenään. Nyt mulla on jo useita, erivärisiä henkseleitä eri asukokonaisuuksiin.

Itse oon tykännyt nipistimellisitä henkseleitä eniten kun ne on kätevä siirtää housuista toiseen, ei tarvi miettiä nappien onpelemista. Lisäksi ne metalliset klipsit mukavasti kiiltelevät ja erottuvat housunkauluksesta vaikka baarivalaistuksessa.

Kaiken muun lisäksi henkselit on tosi tyylikkät, kukaan tyylipoliisi ei ole tullut sanomaan negatiivisia kommentteja vaan lähes kaikki tykkää, tytötkin.

Oon tässä huomnanut viime päivinä kun säät ovat lämmenneet ja vaatetus keventynyt, että en ole ainoa nuori kundi joka on henkselit löytänyt, Aika monella näytti olevan nyt vappuna päällä henkselit - ja ihan reilusti näkyvillä.

Heitänkin tässä haasteen, että kokeilkaapas ihmeessä jättää vyö syrjään päiväksi tai pariksi ja käyttää henkseleitä - ja kommentoikaa tähän kokemuksia! Tuskinpa tulette pettymään.

• Mä löysin faijan vaatekaapista valkoiset kapeet henkselit .Onhan nää ihan makeen näköset päällä. Tyyppaanpa näitä nyt tän illan ja varmaan huomenna koulussakin.

• Nyt oon reilusti toista viikkoa käyttänyt henkseleitä. Oikeestaan ainoot jotka on
      vähän naureskellet asialle on omat vanhemmat mut nekin jo on tottuneet ajatukseen .

Viime viikolla kun oli kylmät kelit pidin niitä puseron alla mutta tänään oli ihan näkyvillä t-paidan päällä. Valkoset henkselit mustan t-paidan päällä itse asiassa näyttää tosi hyvältä,korostaa pituuttakin.

Viime viikolla liikuntatunnilla pukuhuoneessa vähän jännitti et mitä kommentteja tulee kun jengi näkee et käytän henkseleitä kun otan puseron pois. Yllättäen kukaan ei kommentoinu mitään kun olihan kaverit ne huomannu jo aikasemmin, kyllä ne sen verran farkkujen kauluksesta vilahtelevat kun kumartelee tai nousee ylös tuolilta - kun pusero vetäytyy ylöspäin.

Parhaalle frendille sit kehuin että kuinka mukavat nää henkselit on ja se kiinnostu niin et halus itsekin tyypaa niitä. Tehtiin loppupäiväks vaihtari niin, että sillä oli mun henkselit ja mulla sen vyö. Lopputulema oli se, että nyt sekin hommasi itselleen henkselit ja oli tänään ne päällä koulussa. Muutama muukin kyseli et mistä ootte noi hommannu, Saa nähdä kuinka laajalle tää vielä leviää meidän koulussa 😀

Ihme juttu että niin harvat käyttää nykyään henkseleitä. On nää kyllä niin mukavat ja kätevät, varsinkin farkkujen kanssa. Hieno juttu, että tuli luettuu tätä ryhmää, tuskin muuten olis tullut kokeiltua itsekään.

• Meillä varastohommissa duunissa työhousuissa monet (kuten itsekin) käyttää henkseleitä. Oon huomannut että monet näistä duuinkavereista on ruvenneet hiljattain käyttämään henkseleitä myös arkipukeutumisessa. Itse olen suhtautunut henkseleihin niin, että työhousuissa toimivat varsin hyvin, mutta arkivaatteissa tuntuvat jotenkin junttimaisilta.

Kirpparilla osui silmään kuitenkin eurolla henkselit jotka oli samanväriset kuin mitä paitaa oon tykännyt käyttää. Tuli ne sitten ostettua ihan kurillaan ja puolivitsinä - mutta pitihän niitä kuitenkin kokeilla farkkujen kanssa - ja kyllähän ne toimivat. Farkut pysyy ylhäällä just hyvin vaikka taskuissa olisi tavaraakin eikä tarvi kiskoa niitä yhtenään ylös niinkuin vyön kanssa.

Nyt kun oon jokusen päivän vapaa-ajallakin käyttänyt henkseleitä pitämään farkut ylhäällä, ei oikeastaan tee mieli enää palata ollenkaan vyön käyttöön. En oikein tiedä mikä henkseleiden käyttämisessä ennen nolotti - mutta ei nyt enää tunnu siltä että olisin yhtään junttimainen.

• Mä alotin tällä viikolla kesäduunit ja töissä joutuu aika paljon kyykkimään, kumartelemaan ja kantamaan tavaroita. Kun homma ei ole kuitenkaan varsinaista varastotyötä niin duunivaatteita ei tullut.

Meinasi jo heti ekana päivänä mennä hermot täysin siihen että farkut oli puolitangossa ja olis pitänyt olla kolmas käsi laatikoita kantaessa jolla olisis saanut nostettua housuja ylös. Ei homma toiminut vaikka veti vyötä kuinka kireälle. Duunikaverikin sanoi ettei tosta tuu mitään, hommaa henkselit niinkuin mulla niin ei housut tipu. Aluksi tuntui etten nyt varmaan hommaa, mut sitten kun työpäivä eteni niin ajatus alko kypsyä ja tuntua järkevältä vaihtoehdolta.

Onneksi muistin että vanhojenpäivien puvun mukana tuli valkoiset kapeat klipsihenkselit. Nyt on kolmatta päivää ollu sit duunissa henkselit normi leviksissä. Olihan nää tosi oudon tuntuset aluksi kun housut suorastaan pomppaa takas ylös kun kykkimisen jälkeen nousee ylös. Nyt kun nää on ollu muutaman päivän päällä niin ei asiaa enää edes huomaa muuten kuin niin, että duuni on paljon helpompaa kun ei tarvi olla kiskomassa housuja ylös.

Eilen tuli suoraan duunista mentyä kavereiden kanssa ulos ja jätin henkselit päälle, ihan jo pelkästään siksi, että puin henkselit valmiiksi päälle jo kotona ja jätin vyön pois. Kevyttä kuittailua tuli aluksi että mitäs henkseliville - mut ei se mitään. Hyvän näkösiksikin näitä pari tyttöä kehui.

Sen verran hyvät kapineet nää on, että pitää varmaan hommata lisää eri värisiä ja kuvioisia ihan vapaa-ajan pukeutumiseen.

• Mä ostin mun miehelle puolisen vuotta sitten synttärilahjaksi Stokkalta Matex-henkselit kun housut lökötti yhtenään puolitangossa. Aluksi se piti niitä ihan vitsinä, mutta laitto se ne kuitenkin kokeeksi päälle mun mieliks kun mentiin synttäreitä juhlistamaan ravintolaan. Näytti kyllä mies tosi komeelta kun oli farkut ja kauluspaita missä viinipunaiset henkselit.

Nyt se on niin tykästynyt henkseleihin, että käyttää niitä lähes aina. Oli kuulemma paras synttärilahja ikinä :) Oon jopa joutunu välillä sanomaan että ei ne nyt ihan joka asukokonaisuuteen sovi.

• Nyt tästä on kuukausi kun hankin henkselit kesäduunia varten. Edelleen oon tosi tyytyväinen, mutta muutama asia on vähän mietityttänyt.

Vaikka farkut pysyykin oikein hyvin ylhäällä niin kalsarit tahtoo valua kumarrellessa. Tähän keksin ihan kätevän ratkaisun, henkselien nipsujen väliin kannattaa laittaa takaa farkkujen kauluksen lisäksi kalsarien kaulus. Siten ei enää kalsaritkaan valahda vaikka kuinka kumartelisi.

Toinen juttu on henkseleiden säätäminen. Lähinnä se, että kuka kaukana toisitaan nipsujen kannattaa olla takana, kuinka kireellä ja että mihin kohtaan se muovinen jaotin kannattaa laittaa.

Itse oon päätynyt siihen, että paras mitta on takaa housujen keskikodasta noin 5cm molemmin puolin. Jos ne laittaa lähemmäs toisiaan niin silloin henkselit vetää takaa vain keskeltä ja sivut lököttää. Jos taas laittaa tosi leveelle takaa niin sitten keskikohta lököttää varskinkin mikäli farkut on löysät. Oikeastaan homma toimisi varmaan paremmin mikäli takana kiinnityskohtia olisi neljä eikä vaan kaksi, Duunikaveri näyttää tosin pitävän aina klipsejä takana melkein kiinni toisisaan, eli makuasia tämä kai lähinnä on.

Muovinen henkselinauhojen jaotin selässä kannattaa olla aika keskellä selkää. Jos se on liian alhaalla niin henkselinauhat tahtoo valua pois olkapäiltä. Jos on taas liian korkeella niin sitten taas henkseleitä ei saa mukaville kohdille olkapäille vaan ne tulee suunnilleen niskaan asti. Jos henkseleiden kireyttä säätää niin se jaoitin kasnsa liikkuu mukana - eli kannattaa säätää jaottimen kohta vasta sen jälkeen kun on säätänyt oikean kireuden. Itse se tosin on vähän hankalaa eli kannattaa pyytää kaveria siirtämään se paikalleen.

Kireys onkin sitten jo vaikeampi asia. Jos henkselit on liian löysällä niin raskaat farkut ei tahdo pysyä ylhäällä. Jos taas laittaa liian kireälle niin olkapäät voi rasittua päivän mittaan, varsinkin silloin kun kumarrellessa henkselit kiristyy painaa olkapäitä enemmän. Mä otin juhlapuvusta kapeat henkselit alunperin mutta pari viikkoa sitten hankin kaupasta vähän leveemmät. Silloin housut pysyy päällä ja nousee kumartelun jälkeen hyvin ylös vaikka kireys ei olisikaan niin kova - ja olkapäät ei rasitu. Leveät henkselit ei tosin näytä niin hyvältä päällä, siksi oonkin päätynyt käyttämään kapeita henkseleitä vapaa-ajalla ja duunissa leveämpiä.

Mua kiinnostais kuulla kokemuskia muiltakin ja muita vinkkejä mitä kannattaa huomioida henkseiden kanssa!

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt tästä on kuukausi kun hankin henkselit kesäduunia varten. Edelleen oon tosi tyytyväinen, mutta muutama asia on vähän mietityttänyt.

Vaikka farkut pysyykin oikein hyvin ylhäällä niin kalsarit tahtoo valua kumarrellessa. Tähän keksin ihan kätevän ratkaisun, henkselien nipsujen väliin kannattaa laittaa takaa farkkujen kauluksen lisäksi kalsarien kaulus. Siten ei enää kalsaritkaan valahda vaikka kuinka kumartelisi.

Toinen juttu on henkseleiden säätäminen. Lähinnä se, että kuka kaukana toisitaan nipsujen kannattaa olla takana, kuinka kireellä ja että mihin kohtaan se muovinen jaotin kannattaa laittaa.

Itse oon päätynyt siihen, että paras mitta on takaa housujen keskikodasta noin 5cm molemmin puolin. Jos ne laittaa lähemmäs toisiaan niin silloin henkselit vetää takaa vain keskeltä ja sivut lököttää. Jos taas laittaa tosi leveelle takaa niin sitten keskikohta lököttää varskinkin mikäli farkut on löysät. Oikeastaan homma toimisi varmaan paremmin mikäli takana kiinnityskohtia olisi neljä eikä vaan kaksi, Duunikaveri näyttää tosin pitävän aina klipsejä takana melkein kiinni toisisaan, eli makuasia tämä kai lähinnä on.

Muovinen henkselinauhojen jaotin selässä kannattaa olla aika keskellä selkää. Jos se on liian alhaalla niin henkselinauhat tahtoo valua pois olkapäiltä. Jos on taas liian korkeella niin sitten taas henkseleitä ei saa mukaville kohdille olkapäille vaan ne tulee suunnilleen niskaan asti. Jos henkseleiden kireyttä säätää niin se jaoitin kasnsa liikkuu mukana - eli kannattaa säätää jaottimen kohta vasta sen jälkeen kun on säätänyt oikean kireuden. Itse se tosin on vähän hankalaa eli kannattaa pyytää kaveria siirtämään se paikalleen.

Kireys onkin sitten jo vaikeampi asia. Jos henkselit on liian löysällä niin raskaat farkut ei tahdo pysyä ylhäällä. Jos taas laittaa liian kireälle niin olkapäät voi rasittua päivän mittaan, varsinkin silloin kun kumarrellessa henkselit kiristyy painaa olkapäitä enemmän. Mä otin juhlapuvusta kapeat henkselit alunperin mutta pari viikkoa sitten hankin kaupasta vähän leveemmät. Silloin housut pysyy päällä ja nousee kumartelun jälkeen hyvin ylös vaikka kireys ei olisikaan niin kova - ja olkapäät ei rasitu. Leveät henkselit ei tosin näytä niin hyvältä päällä, siksi oonkin päätynyt käyttämään kapeita henkseleitä vapaa-ajalla ja duunissa leveämpiä.

Mua kiinnostais kuulla kokemuskia muiltakin ja muita vinkkejä mitä kannattaa huomioida henkseiden kanssa!

Mä tykkään pitää takana henkseleiden klipsejä melkein kinni toisissaan, heti farkkujen keskimmäisen vyölenkin molemmin puolin. Musta se vaan näyttää niin paremmalta kuin leveelle vedetyt takanauhat ja pitää ne niinkin housut oikein hyvin ylhäällä.

Mä oon henkseleitä käyttänyt oikeastaan lapsesta asti. Kun muut ala-asteella rupes siirtymään vyöhön niin mulla mutsi piti kiinni kannastaan, että henkselit on paremmat ja niitä käytetään. Huomasin sitten itsekin, että kyllä vyö on tosi epämukava henkseleihin verrattuna eli edelleen käytän henkseleitä eikä ole mitään intoa ruveta vyötä käyttämään.

Henkseliklipsit pysyy muuten paremmin kiinni housunkauluksessa jos vähän kääntää farkkukangasta klipsin kohdalta tai survoo klipsiä voimalla sen verran, että kangas vähän rypistyy ja klipsi menee piemmälle. Silloin ei klipsi pääse luistamaan irti niin helposti. Sen tämä homma tietenkin aiheuttaa, että klipsi menee silloin pidemmälle housunkauluksessa ja jos haluaa pitää henkselit näkymättömissä puseron alla niin ne klipsit pääsevät vilkkumaan sieltä paidan alta helpommin.

Semmosen ongelman olen klipsihenkseleissä huomannut kanssa, että istuesssa tuolille missä on poikkipuita, ne poikkupuut saattaa tarrata klipseihin ja aiheuttaa sen, että pahimmillaan jopa molemmat takahenkselit pomppaa irti.
      Nappihenkselit tietty ratkaisisi tämän ongelman, mutta klipsilliset on kätevämmät kun ne on helppo siirtää housuista toisiin - ja musta ne klipsit näyttää muutenkin hyviltä. Onko kukaan keksinyt tähän ongelmaan mitään ratkaisua?

Toi kalsareiden valumisonglema on vaivannut muakin, Vaikka pysyy farkut hyvin päällä niin kumarrellessa kalsarit pääsee liikkumaan ja lopulta valuvat alas niin että on niitä pakko kiskoa ylöspäin. Jos on ollut tiedossa paljon kumartelua vaativia juttuja niin oon itse asiassa laittanut toiset henkselit ihan kalsareille t-paidan alle ja sitten farkkujen henkselit t-paidan päälle. Tämä tapa toimii oikein hyvin kunhan kalsarit on semmosta mallia, että ne ylettyvät farkkujen kauluksen yläpuolelle. Kalsarihenkselit voi jättää aika löysälle niin niitä ei oikeastaan edes tunne päällä ollenkaan. Se tosin kannattaa huomioida, että t-paidan alle laitettaessa henkseleiden pinnan kannattaa olla sileä niin, että paita pääsee liikkumaan vapaaasti henkseleiden suhteen eikä rypisty henkseleiden kohdilta. Kuumalla säällä verkkopaita henkseleiden ja t-paidan välissä estää henkseleiden tarraamisen kiinni hikoontuvaan ihoon.

• Nyt kun kesämökillä tulee puuhattua kaikenlaista missä joutuu kumartelemaan ja kyykkimään niin henkselit on kyllä ihan ehdottomat. Muutenkin tuntuu, että täällä maalla henkselit kuuluu ihan normipukeutumiseen, henkseleitä käyttää kaikki nuorista kundeista vaareihin.

• Mökkillä rakennushommissa on henkselit kyllä kätevät. Ostin vielä tarkotuksella löysät farkut niin, että ne itsessään eivät ole kiristävät vaan pysyvät päällä vain pelkillä henkseleillä. Itse asiassa henkselit toimii paremmin kun housut on löysät, sillon housut pääsee vapaasti henkseleiden varassa nousemaan ylös kun nousee ylös kumarasta tai istualtaan.

Ostin kanssa kokeeksi myös eri levyisiä henkseleitä ihan kokeillakseni mitkä toimii parhaiten. Mulla on 1,5cm, 2,5cm, 3,5cm ja 4,5cm leveet henkselit nyt ja oon niitä käyttänyt kokeeksi vuorotellen. Kaikki on H-tyypin henkseleitä, eli sekä edessä että takana on kaksi klipsiä.

Selvästi huomaa, että henkseleiden leveys määrää niiden käyttötarkotuksen. Jos on raskaat housut ja rakennustavaraa vielä taskuissa niin 1,5cm levyiset henkselit pitää olla kamalan kireellä niin, että ne painavat rasittavasti olkapäitä ja haittaavat suorastaan kumartelemista. Vähän sama ongelma on 2,5cm levyisissä henkseleissä vaikka toimivatkin vähän paremmin.

4,5cm levet toisaalta pitää hyvin raskaatkin housut hyvin ylhäällä vaikka eivät olisi kovin kireälläkään. Tosin ne ovat vähän häiritsevän leveät. Oonkin itse päätynyt 3,5cm leveisiin henkseleihin kun teen remonttihommaa, ne pitävät painavatkin housut hyvin ylhäällä, mutta leveys ei häiritse.

1,5cm levyiset henkselit toisaalta toimii oikein hyvin silloin kun on vaikka vapaata viettämässä ja haluu siltä, että farkut pysyy mukavasti päällä. Lisäksi 1,5cm levyiset henkselit on ehdottomasti tyylikkäimmän näköiset päällä!

• Anonyymi kirjoitti:

Mökkillä rakennushommissa on henkselit kyllä kätevät. Ostin vielä tarkotuksella löysät farkut niin, että ne itsessään eivät ole kiristävät vaan pysyvät päällä vain pelkillä henkseleillä. Itse asiassa henkselit toimii paremmin kun housut on löysät, sillon housut pääsee vapaasti henkseleiden varassa nousemaan ylös kun nousee ylös kumarasta tai istualtaan.

Ostin kanssa kokeeksi myös eri levyisiä henkseleitä ihan kokeillakseni mitkä toimii parhaiten. Mulla on 1,5cm, 2,5cm, 3,5cm ja 4,5cm leveet henkselit nyt ja oon niitä käyttänyt kokeeksi vuorotellen. Kaikki on H-tyypin henkseleitä, eli sekä edessä että takana on kaksi klipsiä.

Selvästi huomaa, että henkseleiden leveys määrää niiden käyttötarkotuksen. Jos on raskaat housut ja rakennustavaraa vielä taskuissa niin 1,5cm levyiset henkselit pitää olla kamalan kireellä niin, että ne painavat rasittavasti olkapäitä ja haittaavat suorastaan kumartelemista. Vähän sama ongelma on 2,5cm levyisissä henkseleissä vaikka toimivatkin vähän paremmin.

4,5cm levet toisaalta pitää hyvin raskaatkin housut hyvin ylhäällä vaikka eivät olisi kovin kireälläkään. Tosin ne ovat vähän häiritsevän leveät. Oonkin itse päätynyt 3,5cm leveisiin henkseleihin kun teen remonttihommaa, ne pitävät painavatkin housut hyvin ylhäällä, mutta leveys ei häiritse.

1,5cm levyiset henkselit toisaalta toimii oikein hyvin silloin kun on vaikka vapaata viettämässä ja haluu siltä, että farkut pysyy mukavasti päällä. Lisäksi 1,5cm levyiset henkselit on ehdottomasti tyylikkäimmän näköiset päällä!

Kyllä kapeat henkselit on parhaat, ne näyttää hyviltä päällä ja hoitaa hommansa - ja tärkeintä että niitä ei juuri itse edes huomaa pitävänsä päällä.

• Käytän talvisin farkkujen kanssa henkseleitä, alle villahousut.
    Ovat kätevät.
    Ei niitä kukaan näe takin alta.

• Mä pidän henkselit kanssa yleensä piilossa puseron tai takin alla näkymättömissä. Tosi monet toimii samoin, henkselit on varmasti paljon käytetympi asuste kuin mitä katukuvasta näkee.

• Prätkä-, lätkä- ja lasketteluhousuissa on henkselit ihan välttämättömät. Farkut pysyis kyllä mulla päällä vyölläkin, mut onhan henkselit paljon mukavammat ja mä ja tosi moni mun lätkäkavereista näyttää käyttävän niitä ihan vapaa-ajallakin, tosin useimmat niin ettei ne näy.

• Mä oon huomannut ihan saman uimahallin ja kuntosalin pukuhuoneessa. Tosi monet käyttää farkkujen kanssa henkseleitä, mutta yleensä puseron alla niin ettei ne näy. Näyttää siltä että nuoret kunditkin on taas löytäneet henkselit.

• Mikä ihme siinä on et henkselit pitäis piilottaa paidan alle? Mulla on kyllä ihan reilusti esillä ja näyttää hyvältä!!!

• Kun siivosin vaatekaappia pari viikkoa sitten niin löytyi monta vuotta sitten hankitut farkut, missä on henkselit mukana, nappikiinnityksellä. Ei ole tullut niitä aikoihin käytettyä, mutta nyt otin ne mökkihousuiksi.

Tarkotus oli kai että näitä henkseleitä roikotetaan muodikkaasti, mutta kyllä ne toimii ihan ylös vedettynäkin. On muuten niin hyvät, että tuli ostettua toisiinkin farkkuihin nipsutinhenkselit (tuli orpo olo kun henkselifarkut oli pesussa). Eihän ilman näitä enää tule toimeen kun on tottunut siihen, että housut pysyy ylhäällä vaivattomasti!

Mua ei kyllä mitenkään haittaa että näkyykö henkselit vai ei. Jos on lämmin päivä niin ne on t-paidan päällä näkyvillä ja jos kylmä niin jää paidan alle.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä pidän henkselit kanssa yleensä piilossa puseron tai takin alla näkymättömissä. Tosi monet toimii samoin, henkselit on varmasti paljon käytetympi asuste kuin mitä katukuvasta näkee.

Itsekin pidän henkseleitä yleensä puseron tai takin alla niin ettei ne nyt heti hyppää silmille. Ei se nyt sinänsä haittaakaan vaikka joku näkee että on henkselit mutta en koe että sitä tarvitsee erityisesti korostaakaan kun ne on mukavuuden ja käytännöllisyyden vuoksi päällä.

Kesällä ei juuri tullut pidettyä mutta nyt kun syksy tuli niin tuli kaivettua henkselit käyttöön.

Kyllä henkselit on tosi paljon yleisemmin käytössä kuin mitä katukuvasta näkyy, monet niinkuin mä pitää niitä lähinnä alusvaatteina.

• Mä huomasin jo aikoja sitten, ettei farkut mulla pysy päällä vyöllä mitenkään, aina ne valahtavat niin, että niitä joutuu kiskomaan ylös. Henkselit otin käyttöön vuosia sitten ja hyvinhän ne hommansa hoitaa.

Vaikka tiedän, että on tyylisääntöjen vastaista käyttää sekä vyötä että henkseleitä niin oon kyllä itse huomannut, että ne toimivat yhdessä aika hyvin. Vyö pitää farkkujen kauluksen ryhdikkäämpänä vaikka vyö olisi löysällä. Henkselit taas pitävät housut ylhäällä. Jos pitää henkselit puseron alla näkymättömissä niin leveä farkkuvyö myös kätkee henkselien klipsit vaikka vähän kumarteleekin ja myös vähentää klipsien avautumista vahingossa.

• No eihän tyylisäännöllä mitään väliä ole jos henkselit on piilossa puseron alla. Itse käytän myös välillä molempia kun se tosiaan tuo ryhdikkyyllä farkkujen istuvuuteen. Pelkät henkselit saa varsinkin väljät farkut näyttämään "ripustetuilta" mutta jos laittaa lisäksi vyön vaikka ihan löysälle niin se tukevoittaa housunkaulusta niin, että farkut istuu tosi hyvin.

Jos sen sijaan pidän henkseleitä näkyvillä niin silloin ei kyllä vyötä sovi käyttää, se näyttää tyhmältä. Silloin tosin ei kannata käyttää kovin löysiä housuja.

• Mä kanssa käytän välillä vyötä henkseleiden kanssa varsinkin silloin jos on päällä farkkurotsi. Farkkurotsin helmassa on paksu taite denimkangasta, joka osuu just henkselien nipsujen alapuolelle ja kun vähänkin helma nousee kun kumartelee niin se vetää nipsut auki ja sitten housut puttoo. Kun on välissä vyö niin se helma ei pääse niitä klipsejä avaamaan vaan liukuu vyön ja henkselien klipsien yli.

Mulla lähti henkselien käyttö pari kesää sitten siitä kun olin muttoapuna kaverille yhtenä monista ja kun tavaraa joutu roudaamaan tosi paljon ja kumarteleemaan niin farkkuja sai olla kiskomassa ylös ihan koko ajan. Asunnon isäntä ja muutama talkoolainenkin oli hommaan jo varautunut käyttämällä itse henkseleitä ja isännällä oli varalla muutamat henkselit talkooväellekin jos sattuu tarvitsemaan. Muillakin oli sama ongelma ja kaikki saivat henkselit ja housut pysymään ylhäällä. Kyllä muuten helpotti muuttopuuhia! Henkselit isäntä sitten lahjoiti talooväelle ja lähdettiin porukalla muutokaljoille läheiseen yökerhoon. Kyllä siinä ovimieskin kyseli että mitäs porukkaa te ootte kun kymmenen parikymppistä kundia pamahtaa kerralla narikkaan henkselit päällä. Naureskeltiin vaan että uusinta muotia!

En ollut muuttoporukasta lähekään ainoa joka keksi henkselien mukavuuden tuolloin. Nykyäänkin kun törmäillään baarissa niin osa usein on kundeilla henkselit päällä.

• Rumpalin punaiset henkselit!
    Tässä filmi vuodelta 1982, ottakaa myös musiikki omaksenne! Filmin laatu on huono!
    https://youtu.be/lNYcviXK4rg

13 miljoonaa myytyä singleä, kappale on nerokkaan minimalistinen. saksalainen musiikkiyhtye TRIO esittää kappaleensa Da Da Da

Enää laulusolisti on hengissä. Kitaristi taisi kuolla syöpään tupakin takia ja rumpali huumeiden takia suurinpiirtein eläkeiän alussa.

• Housut on liian suuret jos ne ei pysy ylhäällä ilman vyötä tai olkaimia.
    Kannattaa pienentää niitä housuja vyötäröltä.
    Ja sitten ei kannata ostaa mitään matalavyötäröisiä vaan sellaisia mitkä ulottuu napaan saakka. Sellaiset oikeat housut.

• Kyllä vaan multa ihan normaalivyötärölliset farkut tahtoo valua alas vaikka on vyötäröltä ihan kireät. Ei tunnu farkkumerkilläkään paljon olevan väliä eikä leikkauksella. Niin leet kuin leviksetkin tahtoo valahtaa varsinkin kun joutuu kumartelemaan. Vyökään ei tahdo ongelmaan auttaa joten henkselit on ainoa vaihtoehto - ja nehän on tosi hyvän näkösetkin päällä.

• Ei kyllä vaan pysy kun on sen verran pyöreyttä, että ei ole oikein kunnon vyötäröä. mihin housut voisi vyöllä lukita. Itse tykkään käyttää leviksen 501-farkkuja, mutta pakko niiden kanssa on pitää henkseleitä, ei ne vaan muuten mitenkään pysy jalassa. Siirryin vyöstä oikeastaan kokonaan henkseleihin jo muutmaa vuosi sitten kun ovat paljon mukavammatkin.

• Mun työnantaja hankki viime viikolla uudet työhousut kaikille ja mukana tuli kanssa erilliset henkselit. Entisten työhousujen kanssa tuli käytettyä aina vyötä ja ei ole henkseleitä muutenkaan tullut käytettyä. Pitihän niitä työsuhdehenkseleitä nyt sitten kuitenkin kokeilla vaikka duunikavereiden kanssa vähän ajatukselle naureskeltiinkin.

Kyllähän henkselit tuntu aluksi aika ouduilta kun on vyöhön tottunut, mutta kyllähän ne housut pitää paremmin ylhäällä varsinkin jos on riipputaskuissa painavia työkaluja. Nopeesti niihin kuitenkin tottui ja nyt työviikon jälkeen en enää takas vyöhön duunihousuissa edes siirtyisi. Oon itse asiassa vähän miettinyt että pitäiskö hankkia vapaa-ajallekin henkselit farkkuihin.

• Henkselit on tosi jees. Kantsii käyttää, näyttää hyvältä ja on mukavat päällä.

• Mä käytän henkseleitä lähinnä tyylin vuoksi mut pitäähän ne tietty sivussa housutkin ylhäällä. Oon hommannut eri värisiä, mallisia ja levyisiä henkseleitä ja vaihtelen niitä usein. Mulla on varmaan kolmetkymmenet erilaiset.

Ehkä tyylikkäimmät mitä oon löytänyt on leviksen y-mallin leveät beigen väriset henkselit missä nipsujen vipun on muotoiltu leviksen farkkunapiksi. On muuten tyylikkäät leviksen farkkujen kanssa!!!

• Mä ostin henkselit mun bestiksen ehdotuksesta kun ei tahdo millään farkut pysyä jalassa vyöllä. On nyt kaks päivää niitä käyttänyt koulussa puseron alla ja aika paljon jännnitti maanantaina et huomaako joku ja paljon tuleee kuittailua. Meillä kyllä on luokalla pari muutakin kaveria jotka usein pitää henkseleitä niin se autto uskaltamaan.

No eipä sitä sit kauan tarvinnut jännittää kun ennen ekan tunnin alkua kumatu nostamaan reppua maasta niin sieltähän ne henkselit oli sitten paidan alta pilkottaneet ja heti tuli kuittia et ai sullakin on henkselit!!! No kyllähän sen nyt siinä sit kaikki käytävällä kuuli.

Tänään ei kukaan sit enää koko asiaa mitenkään noteerannut, ei edes liikuntatunnilla missä ne henkselit nyt varmasti sitten kaikki näki. Kotonakin porukat vähän ihmetteli sunnuntaina marssin syömään henkselit näkyvästi päällä - mut nekin tottu jo ajatukseen. Kyseli vaan et onks henkselit taas muotia kun sun kaverillasikin on.

Ainakin mulle nää toimii tosi hyvin. Ainoo mikä on vähän osoittautunut hankalaksi on veskissä käynti, mut oon sitä miettinyt et jos laittais henkselit ihan näkyville paidan päälle niin sekin ongelma poistuisi. Mun bestis pitää henkseleitä ainakin lämpimällä säällä ihan näkyvillä t-paidan päällä, tosin nyt silläkin oli puseron alla kun on kelit viilentyneet. Mitä mieltä ootte, voisko pitää näkyvillä ihan college-puseron päällä?

• Tietty voi, mutta farkkujen kannattaa olla sitten niin löysät, että se pusero menee mukavasti housujen sisälle. Henkselien kanssa muutenkin kannattaa käyttää vähän väljiä housuja niin henkselit saa kiskottua housut ylös kun nousee ylös istumasta tai jos kumartelee tai kyykkii. Vaikka henkselit vetääkin farkut takas ylös kun nousee niin paita helposti tulee ulos housun kauluksesta ja sitä joutuu sitten survomaan takaisin farkkujen sisään.

• Henkselit on tosi paljon yleisempi käyttöasuste kuin mitä voisi kuvitella. Mun kaveripiiristä lähes kaikki käyttää henkseleitä enemmän tai vähemmän säännöllisesti, mutta pääosin niin että ovat huomaamattomasti puseron alla.

Itsekin kyllästyin farkkujen jatkuvaan ylös kiskomiseen ja siirryin henkseleiden käyttäjäksi. Takasin en kyllä vyöhön siirry, henkselit pitää housut paljon paremmin ylhäällä kuin vyö ja olo tuntuu muutenkin pajon ryhdikkäämltä.

• Mulla on sen verran leveä takamus, että jos laittaa normaalit henkselit niin farkut lököttää joko keskeltä (jos laittaa takaklipsit kauas toisistaan) tai sitten lököttää sivuilta mikäli ne laittaa lähelle toisiaan.

Oonkin huomannut, että mun kannattaa käyttää kaksia henkseleitä, leveemmät on takana lähellä toisiaan, ne pitää housut ylhäällä ja sitten toiset kapeemmat, jotka on kauempana toisitaan ja ne pitää taas sivusta housut ryhdikkäinä sivulta. Koko höskä sitten vaan college-puseron alle piiloon niin toimii hyvin ja näyttää hyvältä.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.