Ohentuneet hiukset

Ikävähiuksia

Heippa. Onko täällä kenelläkään kokemuata hiusten ohentumksesta ja apukeinoista siihen. Olen naispuoleinen henkilö jolla lapsena ollut todella paksut ja vahvat hiukset, ajan saatossa kuitenkin hiukset ovat ohentuneet reippaasti yli puolella ja muuttuneet hyvin hennoiksi. Pikkuhiljaa. Vanhuudesta stressistä, perus ruokavalkosta tuskin on kyse. Kellään kokemuksia vastaavasta tai vinkkejä? Onko niitä ihania hiuksia vielä mahdollista saada takaisin?

5

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohuthiuksinen_2017

      Ihosairauksien alta löytyy palsta hiustenlähdöstä.

      Joka toinen yli 40-vuotias nainen kärsii hiustenlähdöstä - ongelma on yleinen. Itse en usko, että asialle voi paljon tehdä, jos ravitsemus ja terveydentila ovat kohdallaan ja sairaudet ovat todettu ja hoidetut. Puheita biotiinin tehosta pidän höpö höpönä. Uskon enemmänkin raudan, jodin ja D-vitamiinin puutoksiin. Liialla raudan saannilla on peloteltu, mutta moni (vuotava nainen) kärsii piilevästä raudan puutteesta. Jodin puute on erittäin yleinen, ja lisäravinnejodia saa edullisissa suurissakin pakkauksissa esim. luontaistuotekaupoista. B12-vitamiinin puute on myös yleistä, olipa kasvissyöjä tai ei. Etenkin kasvissyöjän pitäisi huolehtia kaikien edellä mainittujen ravinteiden saannista (ja osaan on hyvät labrakokeet mittaamaan pitoisuuksia).

      Itse uskon paljon myös genetiikkaan. Hiusten ja muiden karvojen kasvuun on kätketty geneettinen koodi. Vauva syntyy lähes karvattomana, on usein ensimmäiset vuodet vähähiuksinen. Murrosiässä hiukset usein tummuvat ja runsastuvat samoin kuin muutkin kehon karvat. Kehon karvoitus on vahvimmillaan päälle parikymppisenä. Ja sen jälkeen alkaa hidas alamäki. Moni menettää esim. sääri- ja kainalokarvansa vanhuuden kynnyksellä. Sitä ei vaan pidetä haittana, hiuksettomuutta pidetään.

      Eli pelkkä hiusten ohentuminen iän mukaan ei ole sairaus, vaan normaali ikääntymiseen liittyvä ilmiö. Kannattaisi tutustua erilaisiin hiuslisäkkeisiin, perukkeihin, hiusille tuuheutta antaviin lisäaineisiin ym. (on sellaisia suihkutettavia kuitumaisia aineita, joilla saa peitettyä vähäistä päänahan paistamista hiusten alta). Myös taitava kampaaja osaa valita parhaan mallin ja värin hiusten lähdöstä kärsivälle.

      Itselläni hiukset eivät ole koskaan kasvaneet hyvin, ja ovat jo 40 vähentyneet ja ohentuneet paljon, kasvu on myös hidastunut ja maksimipituus lyhentynyt. En perinyt äitini aasialaista kuontaloa, vaan heikoimman suomalaisen hiuslaadun. Isälläni on 70-vuotiaana hyvin ohuet, mutta koko pään peittävät valkoiset hiukset. Toivon, että itselläni on edes saman verran karvaa samassa iässä. Nautin hiuksistani niin kauan, kuin niitä on tämänkin verran, ja koeta löytää sopivan tuuhenne- ja pidennysratkaisun.

      Mielestäni luonnollisesti harmaantuneet ikääntyneen ihmisen hiukset ovat kauniit, vaikka olisivatkin ohuet.

    • ainavoivoittaataas

      Kuulunee myös ihmisen vanhenemisprosessiin tämä hiusten oheneminen (samoin kuin harmaantuminenkin) eli miten olisi manuaalinen hiusten paksuntaminen eli tuuhennuslisäkkeet ja/tai pidennykset? Ammattikampaajat osaavat nekin tehdä... Tähän tyyliin: https://www.youtube.com/watch?v=wbld3Ct-jc0

    • Dihydrotestosteroni

      Puheet ravinnosta, biotiinista ja B-vitamiineista ovat suurimmaksi osaksi täyttä puppua kun puhutaan hiusten ohenemisesta. Hiusten ohenemisen pysyvästi aiheuttavat hormoonit ja miten perinnöllisesti kestämme hiuksissa nämä hormonaaliset tekijät. Yli 90% hiusten ohenemisista aiheuttaa miessukuhormoonin testosteronin metaboliitti DHT eli dihydrotestosteroni. Naisilla tämä tulee kuvioon vaihdevuosissa ja usein yli 40-50-vuotiaana. Perinnölliselle ohenemiselle on siis olemassa tekijä jota hidastamalla voidaan myös hidastaa hiusten ohenemista. Tällä palstalla kirjoittelevat kaikenlaiset "asiantuntijat" joista näkee heti että lääketieteellinen osaaminen on saatu lehtien lääkäripalstpja lukemalla. Perinnöllinen hiustenlähtö ei siis ole jokin epämääräinen "geeneistä johtuva" tila, vaan se on dihudrotestosteronin aiheuttama prosessi hiustupessa! Naishormoonit suojaavat hiuksia hyvin naisilla yleensä tuonne 40-50 ikään asti. Myös naisilla on pieni määrä testosteronia esim.lisämunuaisten ansiosta. Keskustele lääkärin kanssa hormonaalisista seikoista ensin, luontaispuolella on ulkoisesti käytettävä anti-DHT valmiste myös joka on tehokas myös naisille. Tarkistuta myös kilpirauhasarvot. Ja vasta näiden JÄLKEEN voi popsia jotain hiuksia hieman vahvistavaa biotiinia!!!

    • ertyuiopå

      Ei ole neuvoa. Mutta olen sitä mieltä että hiusten säästäminen heikentää hiuksia.
      Olin ammatissa ja olen päästä hikoilevainen, perin ihan oikeasti Omo pyykkipulverilla ja Sunglait saippualla joka päivä, hyvin on hiukset päässä, olen yli 70v mies.
      Nytkin pesen 5-7 kertaa viikossa, koska ovat aina aamulal sekaisin ja tulevat huonoksi jos hieman kastelee ja kampaa.

      Luulen että hiuksiin pätee sama, kun niitä käyttää, harrastaa kuntoilua, se auttaa.
      Sanotaanhan ennen vanhaan että pitää kammata 100 kertaa päivässä.

    • inkeri55v

      Kokeile Mivitotal flexin käyttöä muutaman kuukauden ajan. Sitä saa luontaistuoteosastoilta. Se auttoi tytärtäni, jolta alkoivat ripset irrota silmistä, ja olen kuullut sen auttavan pälvikaljuihinkin. Kannattaa kokeilla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe