Moottorijarrutus ei pysäytä autoa

Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan. Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella. Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla. Esim. jos ajelee 5 vaihteella 70km/h ja siitä heittää aina pienempää silmään niin vauhti hiljenee mutta auto ei pysähdy milloinkaan paitsi jos polttoaine loppuu, autohan menee vaihde päällä eteenpäin jos moottori on käynnissä.
Ilmianna
Jaa

35 Vastausta



"Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla"

Kokeileppas poika seuraavalla kerralla vaihtaa 1ltä suoraan 6:s vaihteelle. Pysähtyy varmasti!
Ilmianna
Jaa
Juuri aloittajan mainitsemasta syystä onkin korrektia puhua moottorijarrutuksesta eikä moottoripysäytyksestä, joka ei ole moottorijarrutuksen tavoitteenakaanm
Ilmianna
Jaa
Moottorijarrutus ei ole sama kuin pienemmän vaihteen vaihtaminen! Jos kaasun nosto saa aikaan moottorijarrutuksen.
Ilmianna
Jaa
Eihän lentokoneen ilmajarrukaan voi konetta pysäyttää kokonaan.

Ei jarruttaminen tarkoita kokonaan pysähtymistä, vaan yleensäkin hidastamista jollain apuvälineellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Entäs auto jossa on moottorijarru. Onko nykyisissä autoissa tämä vielä käytössä Se on eri kuin vaihdeinkautta jarrutus
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Viestittäjä kirjoitti:
Entäs auto jossa on moottorijarru. Onko nykyisissä autoissa tämä vielä käytössä Se on eri kuin vaihdeinkautta jarrutus
Moottorijarrutus on moottorijarrutusta, eli nostetaan jalka kaasulta ja vaihdetaan vaihdetta pienemmälle tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan moottorille terveellinen maksimikierrosluku huomioon ottaen.

"Moottorijarrulla" tarkoittanet pakokaasujarrua. Se on edelleen käytössä raskaassa kalustossa ja tietääkseni mm. Alpeilla kuorma- ja linja-autoille pakollinen varuste. Vuoristoteille uskaltautuminen kuorma-autolla, jossa ei ole pakokaasujarrua olisikin aivan hullun hommaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Eikös joku kokeillut ilmajarrujen toimivuutta ajamalla rotkoon.
Ilmianna
Jaa
Ei kulutus tipu nollaan niin kauan kuin moottori on käynnissä. Jos moottorijarruttaa ylämäessä isolla vaihteella tarpeeksi kauan, niin pysähtyy melko varmasti, ei taida tasaisellakaan kovin kauaa useimmat kaasu ylhäällä kulkea, pienillä vaihteilla tietysti.

Hondassa pystyi pienillä kierroksilla vaihtamaan ykköseltä vitoselle, varmaan kutosellekin olisi onnistunut. Onnistuukohan nykymoottoreilla millään, edes amerikkalaisella V8:lla tai jos automaatissa on 5-6 vaihdetta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Kun polttoainetta ei ruiskuteta ja laturi tuottaa tarvittavan virran, voidaan aivan hyvin sanoa kulutuksen olevan nolla.

Automaatissa ei taida onnistua vaihteiden hyppiminen oikein millään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TheRat kirjoitti:
Kun polttoainetta ei ruiskuteta ja laturi tuottaa tarvittavan virran, voidaan aivan hyvin sanoa kulutuksen olevan nolla.

Automaatissa ei taida onnistua vaihteiden hyppiminen oikein millään.
Jotkut monivaihteiset automaatit osaavat jättää vaihteita väliin ihan oma-aloitteisestikin. 7G-Tronic taisi olla yksi ensimmäisiä, jossa samaan ajonopeuteen osuvia vaihteita oli niin paljon, ettei sekventiaalinen kick-down ollut enää järkevää.

Kuljettaja ei käsittääkseni voi vaihdeflipuista komentaa kuin yhden vaihdon kerrallaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
E220_CDI kirjoitti:
Jotkut monivaihteiset automaatit osaavat jättää vaihteita väliin ihan oma-aloitteisestikin. 7G-Tronic taisi olla yksi ensimmäisiä, jossa samaan ajonopeuteen osuvia vaihteita oli niin paljon, ettei sekventiaalinen kick-down ollut enää järkevää.

Kuljettaja ei käsittääkseni voi vaihdeflipuista komentaa kuin yhden vaihdon kerrallaan?
Njoo, tuolla tavalla kyllä, mutta 1 -> 5 ei varmaan mene edes seitsenvaihteisella automaatilla. :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Se nyt riippuu täysin vaihteiston tyypistä.

Sitä paitsi 1->5 vaihto ei ole millään tapaa mielekäs, huippunopeus 1:llä jää yleensä 5. vaihteen käyttökelpoisen alueen alapuolelle. Enemmänkin "monta kerralla" toimintoa tarvitaan, kun kuski kesken 1200 rpm mittarissa köröttelyn painaakin kaasun pohjaan = kick down.

Robotilla ei ole periaatteellista estettä vaihtaa mille tahansa pykälälle kertalaakista. Jostain autovertailusta jäi mieleen, miten citikan BMP:n kehuttiin kickdownilla tiputtavan laakista 5/6 vaihteelta suoraan kakkoselle.

Myös joissain ns mehumaijoissa on tiettyjen vaihteiden / vaihdeparien välillä mahdollisuus muuttaa välityssuhdetta kertalaakista, kelaamatta läpi kaikkia väliin jääviä pykäliä.

Kaksoiskytkinvaihteilla ei rakenteesta johtuen onnistu vaihto suoraan parilliselta parilliselle, esim. 4->2 , mutta mitään estettä ei pitäisi olla pykälän tiputtamiseen kertalaakista 5->2 tai 6->3. Tuntuu jopa onnistuvan omalla kulkuvälineellä näin.

Sekventiaali taitaa olla ainoa tyyppi, missä pakosti kelataan pykälä kerrallaan alas/ylös?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kick_down kirjoitti:
Se nyt riippuu täysin vaihteiston tyypistä.

Sitä paitsi 1->5 vaihto ei ole millään tapaa mielekäs, huippunopeus 1:llä jää yleensä 5. vaihteen käyttökelpoisen alueen alapuolelle. Enemmänkin "monta kerralla" toimintoa tarvitaan, kun kuski kesken 1200 rpm mittarissa köröttelyn painaakin kaasun pohjaan = kick down.

Robotilla ei ole periaatteellista estettä vaihtaa mille tahansa pykälälle kertalaakista. Jostain autovertailusta jäi mieleen, miten citikan BMP:n kehuttiin kickdownilla tiputtavan laakista 5/6 vaihteelta suoraan kakkoselle.

Myös joissain ns mehumaijoissa on tiettyjen vaihteiden / vaihdeparien välillä mahdollisuus muuttaa välityssuhdetta kertalaakista, kelaamatta läpi kaikkia väliin jääviä pykäliä.

Kaksoiskytkinvaihteilla ei rakenteesta johtuen onnistu vaihto suoraan parilliselta parilliselle, esim. 4->2 , mutta mitään estettä ei pitäisi olla pykälän tiputtamiseen kertalaakista 5->2 tai 6->3. Tuntuu jopa onnistuvan omalla kulkuvälineellä näin.

Sekventiaali taitaa olla ainoa tyyppi, missä pakosti kelataan pykälä kerrallaan alas/ylös?
Kiitos hyvästä yhteenvedosta.

Omassa käytössä tyypillinen tilanne on juuri tuo kaupunkicruisailun 5 tai 6 vaihteelta lähes tyhjäkäynniltä alas vaihto tai valtatienopeudesta ohitus, jossa kick-down jättää useamman vaihteen väliin.

En halua riskeerata päiväsakkoja, joten ohittaessa tulee usein napsautetuksi yksi pakkovaihto alas, ettei automatiikka vaihda turhaan useampaa. Vähemmälläkin repimisellä joutuu nostamaan kaasun kesken ohituksen, ettei päiväsakkoraja ylity. Hyvätuloinen ei voi Suomessa ohittaa kovin ripeästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
E220_CDI kirjoitti:
Kiitos hyvästä yhteenvedosta.

Omassa käytössä tyypillinen tilanne on juuri tuo kaupunkicruisailun 5 tai 6 vaihteelta lähes tyhjäkäynniltä alas vaihto tai valtatienopeudesta ohitus, jossa kick-down jättää useamman vaihteen väliin.

En halua riskeerata päiväsakkoja, joten ohittaessa tulee usein napsautetuksi yksi pakkovaihto alas, ettei automatiikka vaihda turhaan useampaa. Vähemmälläkin repimisellä joutuu nostamaan kaasun kesken ohituksen, ettei päiväsakkoraja ylity. Hyvätuloinen ei voi Suomessa ohittaa kovin ripeästi.
Hyvätuloisella menee kaikki rahat auton osamaksuihin, toista se on työttömällä kun saa vanhalla tehokkaalla autolla ajella huolettomammin, eikä sakot ole paljon mitään. Varmaan harmittaa kun 20v vanhat autot menee ohi (
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kovakohtalo kirjoitti:
Hyvätuloisella menee kaikki rahat auton osamaksuihin, toista se on työttömällä kun saa vanhalla tehokkaalla autolla ajella huolettomammin, eikä sakot ole paljon mitään. Varmaan harmittaa kun 20v vanhat autot menee ohi (
Ei ahista yhtään, kiitos kysymästä! Muistan kyllä itsekin ajan, jolloin merkityksettömiä pikkusakkoja tuli jatkuvasti. Sitten kun sakot alkoivat oikeasti maksaa paljon, siirsin nopeat vetoni moottoriradalle, josta lisävauhtia saa ostaa edullisina tukkuerinä.

Sillä oli myös aika pian omaa ajamista rauhoittava vaikutus. Vaikka hidas olenkin, en sentään niin hidas, että mahtuisin ajamaan edes omaa kovaa liikenteen seassa. Ennen luulin olevani nopea, nyt tiedän olevani hidas, vaikka olenkin nopeampi kuin silloin kun sitä kuvittelin olevani.

Niin että minun puolestani antaa palaa vain, jos hyvin kulkee, ei se ole minulta pois. Väistän oikein mielelläni oikean vilkun kera.

Ettei yhteiskuntakritiikkini päiväsakkojärjestelmästä suistaisi keskustelua täysin offtopikiin, huomautan vielä, että monivaihteisen automaatin usean vaihteen yli hyppimisen estäminen on yksi tilanne, mihin niitä rattiflipuja tarvitaan. Pakkovaihto rauhoittaa kick-downin, ellei polje aivan lattiaan saakka.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan"

Mitä se pienempi vaihde siinä tekee? Senkun nostaa jalan pois kaasulta (manuaalit)

Tomaatilla voi tehostaa moottorijarrutusta tyrkkäämällä pienemmälle ja pienemmälle nopeuden vähetessä.

"Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella."

Jos jollekin syntyy sellainen käsitys, olisi syytä vähän opiskella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
diippaadai kirjoitti:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Samoin teen minäkin, mutta varmaan vähän enemmän ennakoiden, eli jalan nosto kaasulta yleensä riittää. Sitten kun taas mennään, laitan soveliaan vaihteen sisään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
diippaadai kirjoitti:
Kyllä melko usein saavun liikennevaloihin hidastamalla 80nopeudesta ensin neloselle ja vielä kolmoselle. Yksi pykälä ei riitä. Eikä jalan nostaminen kaasulta. Jos hyvin käy, ei jarruun tarvitse koskea lainkaan.
Varsinkin kaupunkialaueella pitäisi mennä kohtuullista vauhtia risteykseen, hidastaa ja pysäyttää jarrulla ettei häiritse muiden liikkumista. Noiden hidastelijoiden takia toiset joutuu odottamaan että pääsisivät vaihtamaan kääntymiskaistalle vaikka vihreät palaa, kaistoille mahtuu paljon vähemmän autoja kun pitävät pitkää väliä edelliseen, ruuhkat venyy ja auto matelee. Myös liikkeelle lähtö ripeästi, että useampi pääsee samoilla valoilla. Menee jarrutkin ennen aikaiseen remonttiin kun ei käytä riittävästi tai vain kevyttä jarrutusta.

Jos takana ei ole ketään niin sitten madelkaa. Sekin kuluttaa enemmän autoa kun se vauhti ei riitäkään vaan nyitään eteenpäin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pahatapa kirjoitti:
Varsinkin kaupunkialaueella pitäisi mennä kohtuullista vauhtia risteykseen, hidastaa ja pysäyttää jarrulla ettei häiritse muiden liikkumista. Noiden hidastelijoiden takia toiset joutuu odottamaan että pääsisivät vaihtamaan kääntymiskaistalle vaikka vihreät palaa, kaistoille mahtuu paljon vähemmän autoja kun pitävät pitkää väliä edelliseen, ruuhkat venyy ja auto matelee. Myös liikkeelle lähtö ripeästi, että useampi pääsee samoilla valoilla. Menee jarrutkin ennen aikaiseen remonttiin kun ei käytä riittävästi tai vain kevyttä jarrutusta.

Jos takana ei ole ketään niin sitten madelkaa. Sekin kuluttaa enemmän autoa kun se vauhti ei riitäkään vaan nyitään eteenpäin.
Kyse ei ole matelemisesta. Vaan hidastustavasta joka on melkolailla sama käyttipä jarrua tai moottorijarrutusta. Äkäiset jarrutukset ne vasta ruuhkaa tekeekin.
Valoista lähden aina ripeästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Valoista lähden aina ripeästi. "

Tuohan se vasta ruuhkan tekeekin. Aina ei voi olettaa, että takanatulija olisi valmistautunut vastaavaan kiihdytykseen, jolloin väliinne muodostuu kohtuuttoman pitkä väli, joka kertautuu jonossa pidemmälle mentäessä. Hitaammin lähdettäessä lisääntyy ennakoitavuus ja koko jono pääsee jouhevammin ja sitä kautta myös ripeämmin liikkeelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Nyt fysiikan professori pääsi vauhtiin.
Jos lähtee valoista ripeästi niin se hidastaa jonon liikkumista!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Millä tavalla kertautuu?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
yartsa2 kirjoitti:
Millä tavalla kertautuu?
Teron mystistä logiikkaa. Samalla logiikalla ruuhkat voitaisiin kai välttää, jos kaikki ajaisivat hitaammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Seuratkaapa ajaessanne miten liikenteessä olevat autoilijat käytännössä toimivat!
Aika usein jarruvalo syttyy, kun nopeus hieman putoaa, vaikka pelkkä jalan nosto
kaasulta usein riittäisi!
Jarrut säilyvät kauemmin käyttökelpoisina, ellei niitä käytä turhaan. Tämä vaatii
tietenkin hieman ennakointia, sillä jos ajaa edellä olevan puskurissa kiinni, tämä ei toimi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Jarrut vaatii käyttöä ja välillä rajumpaakin jarrutusta pysyäkseen kunnossa. Mitä vähemmän käyttää ja kevyemmin jarruttaa, sitä varmemmin jarrusatulat ja männät alkaa jumittua, tuosta on ollut juttuakin lehdissä. Jarrupalojen vaihto ei maksa paljon mitään satuloiden vaihtoon verrattuna ja on melko helppo itsekin tehdä.

Monet näyttää yrittävän viimeiseen asti olevan jarruttamatta ja oikeasti matelevat risteykseen, normaali moottorijarrutus ok ja sitten pysäyttäminen jarruilla, eikä odotella että valot muuttuisi vihreiksi. Samat usein lähtee liikkeelle madellen ja pitävät pitkää väliä ettei vaan tarvitsisi jarruttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
> Jarrut säilyvät kauemmin käyttökelpoisina, ellei niitä käytä turhaan.

Joo, essonvaari säästelee jarruja eikä käytä käsijarrua, ettei se kulu. Katsastuksessa kirotaan, kun auto pomppaa liian suuresta voimaerosta tai käytön puutteessa jumiutunut käsijarru ei pelaan lainkaan. Halvaksi tulee sekin, kun totuttaudutaan jättämään käsijarru auki -> ei muisteta käyttää sitä edes tarpeen tulleen -> hups, auto lähtikin rantapenkalta uintireissulle.

Jarrut eivät todellakaan tykkää käyttämättömyydestä. Välillä pitäisi tehdä kovempia jarrutuksia. Kaupunkinopeuksissa vaikeaa, mutta homman saa hoidettua moottoritiellä - erkanemiskaistalle täydellä vauhdilla ja jarrutus vasta siellä.

Jarrujen säästäjät alkavat tiputtaa nopeuttaa jo 2 km ennen liittymää, mistä seuraa ruuhkautumista ja vaaratilanteita, kun takaa tulijat väistelevät 30-40 km/h alinopeudella "vastaan" syöksyvää liikenteen veritulppaa.

Kaupungissa nämä essonvaarit lähtevät valoista kuin purkka tukasta. Jos seuraavat valot ovat kaukana, niitä kohti kiihdytetään niin hitaasti, ettei edes pysytä mukana ns. vihreässä aallossa, vaan valot vaihtuvat uudelleen punaisiksi. Aika normaalia on, että liikenteen veritulppa painelee tämän jälkeen risteykseen "vanhoilla vihreillä" ja 10 veritulpan taakse jäänyttä autoa jää valoihin.

Jos liikenteen veritulppa ei itsekään kerkiä valoista läpi, on lopputuloksena koko liikennevalojen välin kestänyt verkkainen kiihdytys ja kaiken kerätyn liike-energian muuttaminen lämmöksi jarruissa, kun valot "yllättäen" vaihtuivat uudelleen punaisiksi. Kulutuksen kannalta paljon huonompi vaihtoehto kuin ripeä kiihdytys suurimpaan sallittuun ja loppumatkan rullaus moottorijarrutuksella & nollakulutuksella (ns. pulse and glide menetelmä, mitä käytetään myös pisaralla pisimmälle -kisoissa).

Ei nämä veritulpat osaa yhtään muita ajatella. Jos seuraava valoristeys on lähellä, sitä kohti madellaan 30 km/h. Ettei tarvitse jarruttaa eikä kiihdyttää. Oikein kiva, kun kääntyville palaa vihreä, mutta erkanemiskaista alkaa matelevan veritulpan edestä. Mallisuorituksia riittää esim. Vihdintiellä, Konalan kohdalla, jossa veritulppien huippunopeus on 40-50, vaikka rajoitus on 60.

Pintakaasuttelu on haitallista moottorillekin. Dieseleissä menee hiukkasloukut tukkoon ja johtosiipisäätöisen turbon siivet jumittuu käytön puutteessa, kun koneelle ei ikinä anneta kunnolla happea (siis ei ikinä kiihdytetä lämä lattiassa). Korjaamot ehjäävät karvattujen tukkimia autoja ajamalla muutaman km lenkin 2. tai 3. vaihteella ;-D Mutta menetelmää ei avata vaarille, ettei vaarilta mene yöunet moisen rääkkäyksen vuoksi ;-d
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vääräluulo kirjoitti:
Jarrut vaatii käyttöä ja välillä rajumpaakin jarrutusta pysyäkseen kunnossa. Mitä vähemmän käyttää ja kevyemmin jarruttaa, sitä varmemmin jarrusatulat ja männät alkaa jumittua, tuosta on ollut juttuakin lehdissä. Jarrupalojen vaihto ei maksa paljon mitään satuloiden vaihtoon verrattuna ja on melko helppo itsekin tehdä.

Monet näyttää yrittävän viimeiseen asti olevan jarruttamatta ja oikeasti matelevat risteykseen, normaali moottorijarrutus ok ja sitten pysäyttäminen jarruilla, eikä odotella että valot muuttuisi vihreiksi. Samat usein lähtee liikkeelle madellen ja pitävät pitkää väliä ettei vaan tarvitsisi jarruttaa.
Mikä siellä jarruissa nyt vaatii jarrupalan pölyä.sen verran jarruttelee että laikat pysyy kiiltävinä. Kun olet pysähtynyt niin voit painaa silloin voimakkaammin jarrua jos epäilet sylinterien ym liikkuvuutta,ei se liike ole sen suurempi ajossa kuin paikalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Astralla kirjoitti:
Mikä siellä jarruissa nyt vaatii jarrupalan pölyä.sen verran jarruttelee että laikat pysyy kiiltävinä. Kun olet pysähtynyt niin voit painaa silloin voimakkaammin jarrua jos epäilet sylinterien ym liikkuvuutta,ei se liike ole sen suurempi ajossa kuin paikalla.
Liikkuessa ja kovemmassa vauhdissa voimakkaasti jarrutettaessa jarrut toimii aivan eri tavalla kuin paikallaan jarrua painettaessa. Jarrut kuumenee, pyörimisvoimat, tehostus, ABS ja muut elektroniikka...kaikki toimii aivan eri tavalla kuin paikallaan ollessa. Jarrupalat ja todennäköisesti -levytkin toimii paremmin kun jarruttaa välillä voimakkaammin, ennen kuulema jarrupalat lasittuneet voimakkaissa jarrutuksissa, nykyään päinvastoin. Jos vaikka jarrut toimii epätasaisesti, ei se paikallaan jarrujen painelu vaikuta mitään, mutta ajossa tai dynamometrillä jarruttelu saattaa auttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
vääräluulo kirjoitti:
Liikkuessa ja kovemmassa vauhdissa voimakkaasti jarrutettaessa jarrut toimii aivan eri tavalla kuin paikallaan jarrua painettaessa. Jarrut kuumenee, pyörimisvoimat, tehostus, ABS ja muut elektroniikka...kaikki toimii aivan eri tavalla kuin paikallaan ollessa. Jarrupalat ja todennäköisesti -levytkin toimii paremmin kun jarruttaa välillä voimakkaammin, ennen kuulema jarrupalat lasittuneet voimakkaissa jarrutuksissa, nykyään päinvastoin. Jos vaikka jarrut toimii epätasaisesti, ei se paikallaan jarrujen painelu vaikuta mitään, mutta ajossa tai dynamometrillä jarruttelu saattaa auttaa.
Kukin taaplaa tyylillään,mutta tarviiko abs ja muu elektroniikka jarrujen lämpöä,en ole merkittävää lasittumista itsellä havainnut ja kun palat esillä niin voi pinnasta hiekkapaperilla karhentaa.Jos puoltamista jarruissa niin voihan sitä sitten koittaa kovemmin jarruttaa . Nyky abs ei ole edes turvallisuusriski hätäjarrutuksessa vaikka olis pientä jarruvoima eroa koska hätäjarrutuksessa kuitenkin joka pyörä on lähes lukossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Nyt mennään jo sivuraiteille. Turha jarrutteleminen on ihan eri asia kuin jarrujen käyttämättömyys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jarruttelu joka risteyksessä on ihan turhaa ! Nostaa vaan kaasun ylös ja antaa vauhdin laantua, niin voi sitten lähellä risteystä päättää, painaako sitä jarrua vai uudelleen kaasua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei moottorijarrutuksella olekaan tarkoitus pysäyttää vain hidastaa nopeutta tai esim jyrkässä alamäessä toimia normaalin jarrutuksen apuna. Raskaissa ajoneuvoissa käytetään pakosarjajarrua moottorijarrutuksen ja jarrujen tehostajana etenkin pitkissä alamäissä. Jarrut kuumenisivat liikaa ja menettäisivät tehonsa ilman apukeinoja
Ilmianna
Jaa
"""Esim. jos ajelee 5 vaihteella 70km/h ja siitä heittää aina pienempää silmään niin vauhti hiljenee mutta auto ei pysähdy milloinkaan"""

Ei tarvi heittää pienemmälle, nostaa vain kaasun, kohta auto pysähtyy kun moottori sammuu, tämä 5 ja kutos vaihteilla ja miksei nelos vaihteellakin. Auto ei jaksa kulkea tyhjäkäynnillä suurilla vaihteilla.
Ilmianna
Jaa
Juu ei moottorijarrutuksella voi ns. "hätäjarrutusta" tehdä, jos auton varsinaiset jarrut häviää kesken ajon.
Siinä mielessä tuo nykyautoissa yleistyvä napista painettava sähköinen käsijarru on huono kehitys.
Sitä kun ei voi ilmeisesti käyttää hätävara-jarruna kovassa vauhdissa. Perinteisellä vaijerikäyttöisellä käsijarrulla voi pysäyttää auton, jos esim. jarrupiiristä häviää nesteet ja paine.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Moottorijarrutus ei pysäytä autoa

Moottorijarrutuksella eli vaihtamalla pienempi vaihde saadaan vauhtia hidastettua ilman jarrun käyttöä ja kulutuskin putoaa nollaan. Mutta auto ei kuitenkaan pysähdy sillä, että vaihdetaan pienemmälle. Pitää siis painaa jarrua jos auto on tarkoitus pysäyttää, monille saattaa tulla ongelmia kun sana moottorijarruts antaa ymmärtää että auto pysähtyy vaihteen vaihtamisella. Sellaista tilannetta ei olekaan että auto pysähtyisi vaihteilla. Esim. jos ajelee 5 vaihteella 70km/h ja siitä heittää aina pienempää silmään niin vauhti hiljenee mutta auto ei pysähdy milloinkaan paitsi jos polttoaine loppuu, autohan menee vaihde päällä eteenpäin jos moottori on käynnissä.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta