Mistähän löytyisi sellainen opas, joka käsittelee css:n vähän kehittyneempiä ominaisuuksia, eikä pelkästään perusjuttuja?
Ei siis pelkästään luokkia tapaan .class, vaan myös jotain tämän tapasia juttuja:
td.class
.class li li
col:nth-child(2n 3)
div.items p:not(:target)
jne.
css:n "erikoisominaisuudet"
5
630
Vastaukset
- einarim
Tarkotatko noilla nyt pseudo elementtejä?
http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_elements.asp
Kaikki css:n ominaisuudet löytyvät tuolta:
http://www.w3schools.com/css- hoo
Luullakseni tarkoitan pseudoelementtejä, mutta ei tuolla w3schoolsissa ole kuin murto-osa niistä.
Täällä on kyllä lisää: http://www.w3.org/Style/CSS/ Sivun alaosasta löytyy manuaalit CSS1:lle, 2:lle ja 3:lle.
Mulla on luokka .active, ja sillä tietyt attribuutit. Haluisin tehä luokan .inactive ja periyttää sille kaikki .activen attribuutit sekä antaa joitain uusia. Miten tämä tehdään? Jotain tähän suuntaanko:
.active {color: blue; background-color: grey}
.inactive {background-color: white}
sin. teksti, harmaa tausta
sin. teksti, valk. tausta - einarim
hoo kirjoitti:
Luullakseni tarkoitan pseudoelementtejä, mutta ei tuolla w3schoolsissa ole kuin murto-osa niistä.
Täällä on kyllä lisää: http://www.w3.org/Style/CSS/ Sivun alaosasta löytyy manuaalit CSS1:lle, 2:lle ja 3:lle.
Mulla on luokka .active, ja sillä tietyt attribuutit. Haluisin tehä luokan .inactive ja periyttää sille kaikki .activen attribuutit sekä antaa joitain uusia. Miten tämä tehdään? Jotain tähän suuntaanko:
.active {color: blue; background-color: grey}
.inactive {background-color: white}
sin. teksti, harmaa tausta
sin. teksti, valk. taustaNäkyy olevan tulevan css3:sen ominaisuuksia nuo
http://www.w3.org/Style/CSS/current-work
tuolta selectors
CSS:stä on julkaistu aika monia englanninkielisiä kirjoja. Esimerkiksi Eric Meyerin kirjat ovat kovaa asiaa, vaikka vähän vaikeita. Suomeksi lienee edelleen vain yksi, mutta sitä parempi, vaikka itse sanonkin. :-)
Mutta haluatko tietää piirteistä, jotka toimivat, vai myös kaikesta, mitä on ehdotettu? Kuvaamistasi .class, td.class ja .class li li ovat perusasioita, jotka selitetään jokaisessa kunnon CSS-kirjassa tai oppaassa. Sen sijaan :nth-child, :not ja :target eivät kuulu mihinkään viralliseen CSS:n määrittelyyn eivätkä myöskään selaimet tunne niitä, pois lukien ehkä jotkin kokeiluselaimet tms. Ne kuuluvat luonnoksiin, joita kutsutaan yhteisnimellä "CSS 3" ja joissa itsessään sanotaan, ettei ole sopivaa viitata niihin muuten kuin käynnissä olevana kehitystyönä ("work in progress").
Välimaastoon sijoittuu sitten joukko piirteitä, jotka kuuluvat viralliseen CSS:ään (CSS 2) ja joita mm. Opera ja Mozilla (tai ainakin toinen niistä) tukee mutta Internet Explorer ei. Web-käyttöä ajatellen nekään eivät siten ole kovin käytännöllisiä nykytilanteessa mutta saattavat huolellisesti käytettyinä olla hyödyksi. Tällainen on esimerkiksi sentyyppinen selektori kuin h2 p (tarkoittaa sellaista p-elementtiä, joka on välittömästi h2-elementin jäljessä).- hoo
Kirjoja varmaan on, mutta en viittis kokonaista opusta lukea. Netistä en oo kunnollista löytänyt. Mutta ehkä pärjään näillä. Kiitos kumminkin.
CSS3:a en tosiaan halua käyttää, koska sitä vain harva selain tukee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131053
- 1141046
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20757- 52704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32643ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42608Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482