Hampaiden pinnoitus

Mitä se on ?

Miten tehdään hampaiden pinnoitus ja mitä ainetta siinä käytetään ? Kuinka pitkän suojan se antaa hampaille ? Tarkoitus olisi pinnoittaa vihlovat hampaat. Toinen vaihtoehto on sitten se paikkaus. Kumpi keino parempi ? Pinnoitus on kait halvempi, mutta paikkaus pitkäkestoisempi ?

6

9559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatta

Pinnoituksella tarkoitetaan vastapuhjenneiden "rautahampaiden" purupintojen suojaamista. Juuri puhjenneissa hampaissa on syvät urat, jotka helposti reikiintyvät ensimmäiseksi. Nämä urat suojataan sillä pinnoitusaineella ja kyllä se kestää siellä vuosikausia... en tiedä kuluuko se sitten ajanmyötä vuosien saatossa pois vai miten käy. Yhdessä vaiheessa oli monilla kunnilla tapana pinnottaa näitä nuorien hampaita ihan yleisesti, nykyisin se on kai taas vähän vähentynyt.
      Kuka sinulle on pinnoitusta ehdottanut vihloviin hampaisiin...? Hampaat saattavat vihloa jos olet harjannut liian voimallisesti / liian kovalla harjalla / väärällä tekniikalla niin että ikenet ovat vetäytyneet ja alta paljastuu se kohta, jossa kiille loppuu ja juurenpinta alkaa. Tämä vihloo ja reagoi lämpötilalle / makealle yms. Näitä ei varsinaisesti pinnoiteta, vaan esim. fluorataan tai voidaan käsitellä sellaisella pintakäsittelyaineella jota paikkauksissakin kiinnitysaineena käytetään. Paikkaus on taas toimenpide jossa aina hampaan kiillettä porataan enempi tai vähempi ja kolo peitetään sitten erilaisilla käsittelyaineilla ennen varsinaisen muovimateriaalin laittamista. Joskus paikataan näitä ienrajassa olevia "vihlovia kuoppia", jos ne on hangattu siis ihan montulle asti.

• Pinnoitus

Fluorit sun muut aineet sekä kaikki pilipalikonstit on kokeiltu jo ja niistä ei ole apua tullut. Lääkäri itse ehdotti pinnoitusta ja minä kun en maallikkona tiedä, mitä se oikein on ja mitä siinä tehdään ja onko siitä apua näille meikäläisen vihloville / ienvetäytyneille hampaille. Paikkaus on se toinen vaihtoehto, en tiedä onko se parempi kuin pinnoitus.

• Jatta
        Pinnoitus kirjoitti:

Fluorit sun muut aineet sekä kaikki pilipalikonstit on kokeiltu jo ja niistä ei ole apua tullut. Lääkäri itse ehdotti pinnoitusta ja minä kun en maallikkona tiedä, mitä se oikein on ja mitä siinä tehdään ja onko siitä apua näille meikäläisen vihloville / ienvetäytyneille hampaille. Paikkaus on se toinen vaihtoehto, en tiedä onko se parempi kuin pinnoitus.

No olisiko kyseinen lääkäri juuri tarkoittanut pinnoituksella nyt sitten sitä pintakäsittelyä aineella, jossa ei siis itse hammaskiilteeseen mennä poraamaan... paikatessa siis aina joudutaan enempi tai vähempi poraamaan hammaskiillettä.
        Mutta ehdottomasti kannattaa pyytää lääkäriä kertomaan ja selvittämään sinulle tarkasti mitä hän on suunnitellut tehtäväksi / aikoo tehdä ennen operaatiota. Kannattaa rohkeasti aina kysyä, jos ei lääkäri itse huomaa tarpeeksi selventävästi kertoa. Tuntuu että monet itse alan ammattilaiset eivät aina tajua sitä, että "maallikolle" asiat pitää kertoa "suomeksi" eikä millään lääkäri-kielellä, siis ihan noin yleisestikin kaikessa terveydenhoidossa eikä vain hammas-asioissa.

• selkis
        Jatta kirjoitti:

No olisiko kyseinen lääkäri juuri tarkoittanut pinnoituksella nyt sitten sitä pintakäsittelyä aineella, jossa ei siis itse hammaskiilteeseen mennä poraamaan... paikatessa siis aina joudutaan enempi tai vähempi poraamaan hammaskiillettä.
        Mutta ehdottomasti kannattaa pyytää lääkäriä kertomaan ja selvittämään sinulle tarkasti mitä hän on suunnitellut tehtäväksi / aikoo tehdä ennen operaatiota. Kannattaa rohkeasti aina kysyä, jos ei lääkäri itse huomaa tarpeeksi selventävästi kertoa. Tuntuu että monet itse alan ammattilaiset eivät aina tajua sitä, että "maallikolle" asiat pitää kertoa "suomeksi" eikä millään lääkäri-kielellä, siis ihan noin yleisestikin kaikessa terveydenhoidossa eikä vain hammas-asioissa.

Tässähän juuri kansanomainen termi "pinnoitus" on johtanut harhaan. Pinnoituksella voidaan tarkoittaa montaa asiaa: lapsilla pinnoitetaan purupinnat (kuten edellä selvitettiin), aikuisella voidaan laittaan pinnoitusta hammaskaulaan (kuten ilm. on tässä tapauksessa tarkoitus), joskus voidaan puhua pinnoittamisesta kun tarkoitetaan että päällystetään hampaan ulkopintaa muovilla... Lääketieteellinen terminologia on erittäin täsmällistä, jopa hampaan osat on määritelty hyvin tarkkaan. Näitä ei voi aina täydellisesti suomentaa. Puhutaan siis aroista hammaskauloista, vihlovista hampaanpinnoista, harjausvaurioista, ienvetäymistä, juurenpinnan paljastumisesta jne mitä ko hammaslääkäri nyt tapaa käyttää (ja murteet vielä erikseen..) kun kyse on lähes samasta tilanteesta: hampaan kervikaaliosassa on abraasio, joka reagoi ärsykkeille kivulla; ärsyke aiheuttaa tubuluksissa nestevirtausta joka ärsyttää hermopäätteitä ja saa aikaiseksi kipuaistimuksen... Jotta soppa olisi täydellinen, osa em. vaivan syistä voi olla myös purennallisia.

• Anonyymi

• hoosiannaa_huudetaan

Itse käytän Tikkurilan moniteho-maalia etuhampaissa. Värisävyn voi valita itse, ja kyllä käy katteeks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4736
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3135
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2609
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1549
    Aihe