Suuri sovituspäivä 30.9.2017

Yksi_usko

Varmaan tiedättekin jo, että suuri sovituspäivä on Raamatun ainoa paastopäivä. Se on hyvin vakava juhlapäivä. Tänä vuonna se sattuu sapatinpäivälle.

73

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyh2245

      Yhdentekevää.

    • Mitä silloin sovitetaan?

      Keisarin uusia vaatteita?

      • Sovitettu

        Elä huoli, Jeesus on sovittanut housutkin sinunkin puolestasi.


    • ei_osu_ei_uppoa

      Mutta mitä tekemistä tuolla aloituksella on adventismin kanssa, se ei vielä auennut. Jos joku juhla sattuu sapatille, se ei vielä tee siitä aasinsiltaa parempaa yhteyttä.

      • Yksi_usko

        Jos adventistit ovat niin Raamatullisia kuin ovat antaneet ymmärtää, niin Herran juhla-ajat koskevat myös adventisteja. Suuri sovituspäivä on vuoden vakavin juhla, koska se liittyy tuomioon. Tämän vuoksi päivä on myös paastopäivä (ainoa Raamatullinen paastopäivä). Huomautin vain, että juhla sattuu tänä vuonna sapatille. Ei siinä sen kummempaa. Nämä vuotuiset juhlapäivät ovat myös sapatteja. Varmaan tiedätkin sen.


      • ei_osu_ei_uppoa
        Yksi_usko kirjoitti:

        Jos adventistit ovat niin Raamatullisia kuin ovat antaneet ymmärtää, niin Herran juhla-ajat koskevat myös adventisteja. Suuri sovituspäivä on vuoden vakavin juhla, koska se liittyy tuomioon. Tämän vuoksi päivä on myös paastopäivä (ainoa Raamatullinen paastopäivä). Huomautin vain, että juhla sattuu tänä vuonna sapatille. Ei siinä sen kummempaa. Nämä vuotuiset juhlapäivät ovat myös sapatteja. Varmaan tiedätkin sen.

        Koskevat adventisteja, miten? Virallisesti adventistit eivät vietä moisia juhlia, päin vastoin, kehotetaan olemaan viettämättä. Kyllä White oli oikeassa.


      • UusiValonlähde
        ei_osu_ei_uppoa kirjoitti:

        Koskevat adventisteja, miten? Virallisesti adventistit eivät vietä moisia juhlia, päin vastoin, kehotetaan olemaan viettämättä. Kyllä White oli oikeassa.

        Heitä nyt vaan suosiolla sisar White ja Suuri Taistelu romukoppaan, sillä uusi profeetta on syntynyt --> sisar Yksi_usko !


      • iloinen_naurajaa
        UusiValonlähde kirjoitti:

        Heitä nyt vaan suosiolla sisar White ja Suuri Taistelu romukoppaan, sillä uusi profeetta on syntynyt --> sisar Yksi_usko !

        Onpa mukavaa nähdä lahkolaisten kiistelevän harhojensa oikeellisuudesta, hah hah haa! :-)


      • Yksi_usko
        ei_osu_ei_uppoa kirjoitti:

        Koskevat adventisteja, miten? Virallisesti adventistit eivät vietä moisia juhlia, päin vastoin, kehotetaan olemaan viettämättä. Kyllä White oli oikeassa.

        <<Virallisesti adventistit >>

        Miten määritellään virallinen adventisti? Siis virallisen adventistin ei tarvitse noudattaa Raamattua ja epävirallinen adventisti voi noudattaa Raamattua. Tämä on kyllä minulle täysin uusi asia!


      • Yksi_usko
        ei_osu_ei_uppoa kirjoitti:

        Koskevat adventisteja, miten? Virallisesti adventistit eivät vietä moisia juhlia, päin vastoin, kehotetaan olemaan viettämättä. Kyllä White oli oikeassa.

        Virallisessa Raamatussa on kyllä selvästi Herran juhla-ajat, joita siis virallisen adventistin ei tarvitse noudattaa!

        Katso nuo videot, niin tajuat mistä on kysymys. Jumala on tarkka.

        https://www.youtube.com/watch?v=WNO2WmnyBOY
        https://www.youtube.com/watch?v=BJ_oGL33OKc


      • Yksi_usko
        ei_osu_ei_uppoa kirjoitti:

        Koskevat adventisteja, miten? Virallisesti adventistit eivät vietä moisia juhlia, päin vastoin, kehotetaan olemaan viettämättä. Kyllä White oli oikeassa.

        Etkö tosiaan tajua, että näissä Herran juhla-ajoissa on koko evankeliumi! Eikö se merkitse sinulle mitään? Miten voit olla välinpitämätön?


      • UusiValonlähde
        Yksi_usko kirjoitti:

        Etkö tosiaan tajua, että näissä Herran juhla-ajoissa on koko evankeliumi! Eikö se merkitse sinulle mitään? Miten voit olla välinpitämätön?

        Adventtikirkon profeetta, sisar Whitekaan ei tajunnut, vaan suorastaan kehotti olla viettämättä! Onkos sinulla siihen jotain mielipidettä?

        Pitäisikö uskoa ennemmin sinua kuin häntä?


      • Yksi_usko
        UusiValonlähde kirjoitti:

        Adventtikirkon profeetta, sisar Whitekaan ei tajunnut, vaan suorastaan kehotti olla viettämättä! Onkos sinulla siihen jotain mielipidettä?

        Pitäisikö uskoa ennemmin sinua kuin häntä?

        White on kirjoittanut, että jos hänen opetuksensa ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin ne on hylättävä. Raamattu on oltava aina ensimmäisellä sijalla. White on kirjoittanut olevansa vain pieni valo. White olisi tänä päivänä varmasti sitä mieltä, että Herran juhlia on vietettävä. Jumalan aikataulussa kuljetaan ja Hän avaa Raamattua niin kuin haluaa.


      • Yksi_usko
        UusiValonlähde kirjoitti:

        Adventtikirkon profeetta, sisar Whitekaan ei tajunnut, vaan suorastaan kehotti olla viettämättä! Onkos sinulla siihen jotain mielipidettä?

        Pitäisikö uskoa ennemmin sinua kuin häntä?

        White oli ehdottomasti tuolloin oikeassa. Oli ehdottomasti parempi olla viettämättä Rooman kirkon muuttamia ja pakanapäivä. Nyt on kuitenkin aivan eri tilanne, kun Jumala itse on ottanut verhon silmiltä ja Pyhä Henki on kirkastanut Raamattua. Emme voi olla kylmiä ja välinpitämättömiä! Minä en todellakaan voi olla viettämättä Herrani itsensä määräämiä päiviä. Mutta ne väärät päivät jota tässä lähes pari tuhatta vuotta on vietetty, ovat olleet kauhistus Herralle. Niitä ei ole saanutkaan viettää.


      • ei_osu_ei_uppoa
        Yksi_usko kirjoitti:

        Etkö tosiaan tajua, että näissä Herran juhla-ajoissa on koko evankeliumi! Eikö se merkitse sinulle mitään? Miten voit olla välinpitämätön?

        Ei merkitse mitään. Voin hyvin olla välinpitämätön turhia juhlapäiviä kohtaan. Uskossa kun ei ole kyse juhlapäivien viettämisestä vaan ihan jostakin muusta. Voi teitä tunteellisia...


      • höpöhöpöä
        Yksi_usko kirjoitti:

        White on kirjoittanut, että jos hänen opetuksensa ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin ne on hylättävä. Raamattu on oltava aina ensimmäisellä sijalla. White on kirjoittanut olevansa vain pieni valo. White olisi tänä päivänä varmasti sitä mieltä, että Herran juhlia on vietettävä. Jumalan aikataulussa kuljetaan ja Hän avaa Raamattua niin kuin haluaa.

        Ei vain White vaan koko adventtikansa jättää nuo juhlapäivät romukoppaan. Kirkon johto myös... lopeta nyt tuo vaahtoaminen noista juhlapäivistäsi. Olet aika yksin niitten kansssa parikymmentämiljoonaisessa adventtikirkossa.


      • melua_tyhjästä
        Yksi_usko kirjoitti:

        White oli ehdottomasti tuolloin oikeassa. Oli ehdottomasti parempi olla viettämättä Rooman kirkon muuttamia ja pakanapäivä. Nyt on kuitenkin aivan eri tilanne, kun Jumala itse on ottanut verhon silmiltä ja Pyhä Henki on kirkastanut Raamattua. Emme voi olla kylmiä ja välinpitämättömiä! Minä en todellakaan voi olla viettämättä Herrani itsensä määräämiä päiviä. Mutta ne väärät päivät jota tässä lähes pari tuhatta vuotta on vietetty, ovat olleet kauhistus Herralle. Niitä ei ole saanutkaan viettää.

        Et näköjään edes huomaa, miten turhaan vaahtoat joistakin turhista juhlapäivistä. Usista tai vanhoista....


      • Yksi_usko kirjoitti:

        White on kirjoittanut, että jos hänen opetuksensa ovat ristiriidassa Raamatun kanssa, niin ne on hylättävä. Raamattu on oltava aina ensimmäisellä sijalla. White on kirjoittanut olevansa vain pieni valo. White olisi tänä päivänä varmasti sitä mieltä, että Herran juhlia on vietettävä. Jumalan aikataulussa kuljetaan ja Hän avaa Raamattua niin kuin haluaa.

        Sen sijaan, jos Whiten kirjoitukset ja suora havainto läsnä olevasta todellisuudesta ovat keskenään ristiriidassa, todellisuus on hylättävä saatanan masinoimana huijauksena.


      • Cycl0ne
        Yksi_usko kirjoitti:

        White oli ehdottomasti tuolloin oikeassa. Oli ehdottomasti parempi olla viettämättä Rooman kirkon muuttamia ja pakanapäivä. Nyt on kuitenkin aivan eri tilanne, kun Jumala itse on ottanut verhon silmiltä ja Pyhä Henki on kirkastanut Raamattua. Emme voi olla kylmiä ja välinpitämättömiä! Minä en todellakaan voi olla viettämättä Herrani itsensä määräämiä päiviä. Mutta ne väärät päivät jota tässä lähes pari tuhatta vuotta on vietetty, ovat olleet kauhistus Herralle. Niitä ei ole saanutkaan viettää.

        Jos Henki on kirkastanut että kristittyjen pitää viettää juhlia, niin näyttäisitkö ne UT:n kohdat missä näin käsketään tehdä?

        Miksi Jeesus ei sanonut rammalle, "Muista viettää raamatun juhlia, ja jos et vietä, joudut kadotukseen!"

        Et ole näyttänyt yhtään selkeää Raamatun tekstiä siitä että näin pitää toimia. Olet ainoastaan todennut että sinä pidät näistä juhlista. Kerro myös mitkä muut VT:n käskyistä on voimassa? Saanko pitää paitaa päällä, jotka on tehty kahdesta eri villalajista? Voinko istua sellaiselle tuolille esimerkiksi hammaslääkärin vastaanotolla jossa kuukautiskierrossa ollut nainen on istunut? Saanko ottaa useamman vaimon?

        Yksi_usko, huomaan ettet ole miettinyt kovin pitkälle juhlahumuilu-teologiaasi. Se ei ole johdonmukainen. Vanhan testamentin juhlien rikkojille säädettiin kuolemanrangaistus. Kuka tänään toimii pyövelinä seurakunnissa jos joku ei vietä juhlia oikealla tavalla?

        Mieti hetki näitä asioita ennen kuin perustat juhlahumu -seurakuntasi. Meillä on jo kädet täynnä ongelmia ihmisten kanssa - ei meillä ole aikaa tai intoa kyylätä viettävätkö he viikon ulkomailta tuodun palmunoksien alla oikeaoppisesti vai eivät.


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        Jos Henki on kirkastanut että kristittyjen pitää viettää juhlia, niin näyttäisitkö ne UT:n kohdat missä näin käsketään tehdä?

        Miksi Jeesus ei sanonut rammalle, "Muista viettää raamatun juhlia, ja jos et vietä, joudut kadotukseen!"

        Et ole näyttänyt yhtään selkeää Raamatun tekstiä siitä että näin pitää toimia. Olet ainoastaan todennut että sinä pidät näistä juhlista. Kerro myös mitkä muut VT:n käskyistä on voimassa? Saanko pitää paitaa päällä, jotka on tehty kahdesta eri villalajista? Voinko istua sellaiselle tuolille esimerkiksi hammaslääkärin vastaanotolla jossa kuukautiskierrossa ollut nainen on istunut? Saanko ottaa useamman vaimon?

        Yksi_usko, huomaan ettet ole miettinyt kovin pitkälle juhlahumuilu-teologiaasi. Se ei ole johdonmukainen. Vanhan testamentin juhlien rikkojille säädettiin kuolemanrangaistus. Kuka tänään toimii pyövelinä seurakunnissa jos joku ei vietä juhlia oikealla tavalla?

        Mieti hetki näitä asioita ennen kuin perustat juhlahumu -seurakuntasi. Meillä on jo kädet täynnä ongelmia ihmisten kanssa - ei meillä ole aikaa tai intoa kyylätä viettävätkö he viikon ulkomailta tuodun palmunoksien alla oikeaoppisesti vai eivät.

        <<Miksi Jeesus ei sanonut rammalle, "Muista viettää raamatun juhlia, ja jos et vietä, joudut kadotukseen!" >>

        Pelastus ei ole kiinni sapatin pyhittämisestä tai Herran juhla-aikojen viettämisestä. Muuten nämä juhla-ajatkin ovat sapatteja!

        Eiköhän asia ole niin, että niitä (kuten sapattiakin) vietettiin - siis kaikki viettivät niitä. Sen vuoksi niiden viettämisestä ei ole erikseen mainintaa Raamatussa.

        On täysin selvää, että Herran juhla-ajat (seitsemän juhla-aikaa) ovat voimassa yhtä varmasti kuin sapattikin. On myös täysin selvää, että kristittyjen kuuluu viettää niitä.

        Miten monta kertaa täällä on selostettu sapatista, että miksi siitä ei ole erikseen käskyä uudessa testamentissa. Vastaus on ollut, että koska kaikki ovat viettäneet sitä, niin asiaa ei ole tarvittu erikseen mainita. Täysin sama asia on Herran juhla-aikojen suhteen. Historia osoittaa, että juhlia on vietetty (myös pakanakäännynnäiset) yhtä tunnollisesti kuin sapattiakin.


      • Cycl0ne

        "On täysin selvää, että Herran juhla-ajat (seitsemän juhla-aikaa) ovat voimassa yhtä varmasti kuin sapattikin. On myös täysin selvää, että kristittyjen kuuluu viettää niitä."

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä ei vietä? Erotetaanko seurakunnasta? Sapatin rikkomisesta VT:n aikaan joutui kivivyöryn kohteeksi. Kuka tänään heittää kiviä juhlien rikkojien niskaan? Jos pelastus ei ole kiinni juhlien viettämisen suhteen, miksi rangaistus olisi?

        Pystykö kuvittelemaan Jeesuksen rankaisemassa vanhaa mummoa kepillä sen takia kun tällä ei ollut varaa tilata sitä palmunoksaa tilattua Lähi-idästä olohuoneeseensa? Oletko miettinyt näitä asioita?


      • Cycl0ne

        Ja olet varmaan pohtinut Galataiskirjeen kohtaa, "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt" (4:10-11).

        Ei kovin mairitteleva konteksti juhla-aikojen mainitsemiselle?


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        Ja olet varmaan pohtinut Galataiskirjeen kohtaa, "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt" (4:10-11).

        Ei kovin mairitteleva konteksti juhla-aikojen mainitsemiselle?

        Paavali "selvin sanoin tuomitsi tällaisten ja vastaavien tapojen noudattamisen silloin, kun niitä käytettiin väärin ja pidettiin pelastuksen perustuksena". Lainaan tähän suoraan Bacchiocchin kirjasta sapatti ja sunnuntai kohdan, jossa selviää, miksi Paavali tuon kirjoitti. Sama juttu koski galatalaisilla myös sapatin viettoa.

        "Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Toiseksi se, että Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto, ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole oikeutetusti tulkittavissa itse säädöksen kumoamiseksi.

        Kolmanneksi Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun ovat kysymyksessä erimielisyydet ruoasta ja päivistä (Room. 14:3-6), jotka ovat peräisin inhimillisistä sopimuksista, osoittaa, että kysymyksessä päivistä hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loppumattomia vastaväitteitä kannattajien taholta. Kaiken tällaisen polemiikin puuttuminen on kenties kaikkein selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan.
        Paavalin asennetta sapattia kohtaan on loppujen lopuksi tarkasteltava sen pohjalta, mikä oli hänen yleinen asenteensa lakia kohtaan. Paavalin käsitys laista, elämän ohjeena oli se, että laki oli ”pyhä, vanhurskas ja hyvä” (Room. 7:12; vrt. 3:31; 7:14, 22). Toisaalta hän kuitenkin voimakkaasti torjuu lain Kristuksesta erillään olevana pelastustienä. Monet väärinkäsitykset Paavalin suhteessa sapattia kohtaan johtuvat ilmeisesti siitä, että näitä kahta ei ole osattu erottaa toisistaan. Ei ole epäilystäkään siitä, ettei apostoli olisi kunnioittanut niitä Vanhan testamentin instituutioita, joilla oli yhä arvoa kristityille. Havaitsemme esimerkiksi, että hän osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16), koetti kiirehtiä Jerusalemiin helluntaiksi (Apt 20:16), teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3). Toisaalta hän selvin sanoin tuomitsi tällaisten ja vastaavien tapojen noudattamisen silloin, kun niitä käytettiin väärin ja pidettiin pelastuksen perustuksena. Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."


      • Cycl0ne
        Yksi_usko kirjoitti:

        Paavali "selvin sanoin tuomitsi tällaisten ja vastaavien tapojen noudattamisen silloin, kun niitä käytettiin väärin ja pidettiin pelastuksen perustuksena". Lainaan tähän suoraan Bacchiocchin kirjasta sapatti ja sunnuntai kohdan, jossa selviää, miksi Paavali tuon kirjoitti. Sama juttu koski galatalaisilla myös sapatin viettoa.

        "Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.
        Toiseksi se, että Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto, ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole oikeutetusti tulkittavissa itse säädöksen kumoamiseksi.

        Kolmanneksi Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun ovat kysymyksessä erimielisyydet ruoasta ja päivistä (Room. 14:3-6), jotka ovat peräisin inhimillisistä sopimuksista, osoittaa, että kysymyksessä päivistä hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loppumattomia vastaväitteitä kannattajien taholta. Kaiken tällaisen polemiikin puuttuminen on kenties kaikkein selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan.
        Paavalin asennetta sapattia kohtaan on loppujen lopuksi tarkasteltava sen pohjalta, mikä oli hänen yleinen asenteensa lakia kohtaan. Paavalin käsitys laista, elämän ohjeena oli se, että laki oli ”pyhä, vanhurskas ja hyvä” (Room. 7:12; vrt. 3:31; 7:14, 22). Toisaalta hän kuitenkin voimakkaasti torjuu lain Kristuksesta erillään olevana pelastustienä. Monet väärinkäsitykset Paavalin suhteessa sapattia kohtaan johtuvat ilmeisesti siitä, että näitä kahta ei ole osattu erottaa toisistaan. Ei ole epäilystäkään siitä, ettei apostoli olisi kunnioittanut niitä Vanhan testamentin instituutioita, joilla oli yhä arvoa kristityille. Havaitsemme esimerkiksi, että hän osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16), koetti kiirehtiä Jerusalemiin helluntaiksi (Apt 20:16), teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3). Toisaalta hän selvin sanoin tuomitsi tällaisten ja vastaavien tapojen noudattamisen silloin, kun niitä käytettiin väärin ja pidettiin pelastuksen perustuksena. Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."

        - Paavali osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16)

        Vastaus: silloin on kuulijoita paikalle siis miksipäs ei. Ei tämä kerro mitään Paavalin omasta teologiasta.

        - teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3)

        Vastaus: Paavali taipui painostuksen alla ja nuoremman virkaveljen esinahka päätyi pyövelin alle, ei sillä näin minäkin tekisin jos pitäisi miellyttää pääkonfferenssia. Tämäkään ei kerro mitään Paavalin omista arvoista vaan lähinnä hänen PR-kyvyistään. Luukas on kirjoittanut Apostolien teot osittain mielistelläkseen Jerusalemin srkuntaa, siksi ei ole yllätys että lukija tutustuu tuon ryhmän outoihin tapoihin jotka selvästikään eivät ole muiden kristittyjen prioriteettejä. Antiokian seurakunnassa ei tuollaisia juttuja oltaisi hyväksyttyjä.

        "Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."

        Sapatti tuskin missään vaiheessa oli "pelastuksen väline". Se mitä Kolossaiskirje puhuu varjoina on juuri nuo sinun ihailemasi juhlat "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan..."

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä?


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        - Paavali osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16)

        Vastaus: silloin on kuulijoita paikalle siis miksipäs ei. Ei tämä kerro mitään Paavalin omasta teologiasta.

        - teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3)

        Vastaus: Paavali taipui painostuksen alla ja nuoremman virkaveljen esinahka päätyi pyövelin alle, ei sillä näin minäkin tekisin jos pitäisi miellyttää pääkonfferenssia. Tämäkään ei kerro mitään Paavalin omista arvoista vaan lähinnä hänen PR-kyvyistään. Luukas on kirjoittanut Apostolien teot osittain mielistelläkseen Jerusalemin srkuntaa, siksi ei ole yllätys että lukija tutustuu tuon ryhmän outoihin tapoihin jotka selvästikään eivät ole muiden kristittyjen prioriteettejä. Antiokian seurakunnassa ei tuollaisia juttuja oltaisi hyväksyttyjä.

        "Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."

        Sapatti tuskin missään vaiheessa oli "pelastuksen väline". Se mitä Kolossaiskirje puhuu varjoina on juuri nuo sinun ihailemasi juhlat "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan..."

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä?

        Ei ollut kyse mistään painostuksesta, niin kuin arvailit.

        Olen etsinyt tietoa Bacchhiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai. Alla joitakin kohtia kirjasta:

        Jos puhutaan Raamatunmukaisesta seurakunnasta, niin sen pitää vastata alkuseurakuntaa. Sellaista mikä oli apostolisena aikana. Apostoli Paavalin viimeinen vierailu Jerusalemissa vuonna 58-60 kertoo Paavalin kiiruhtaneen joutuakseen Jerusalemiin helluntaiksi (Apt. 20:16) http://raamattu.fi/1992/Apt.20.html ja että Luukas ja Paavali olivat viettäneet happamattoman leivän juhlaa Filippissä (Apt 20:6). Tämä osoittaa, että kristityt yhä noudattivat juutalaisten kalenteria. Sen jälkeen kun Paavali oli kertonut "kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa" (Apt 21:19) http://raamattu.fi/1992/Apt.21.html, Jaakob ja vanhimmat sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lain kiivailijoita. Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan" (Apt 21:20,21).

        Jos puhutaan Raamatunmukaisesta seurakunnasta, niin sen pitää vastata alkukristillistä seurakuntaa. Sellaista mikä oli apostolisena aikana. Alkukristillinen seurakunta koostui pääasiassa kääntyneistä juutalaisista, jotka olivat säilyttäneet syvän sidonnaisuutensa juutalaisten uskonnollisiin tapoihin, kuten sapatin viettoon.

        Varhaiskristillisyyden tunnustettu erikoistutkija W.D.Davies, kirjoittaa:
        "Kaikkialla ja etenkin Rooman valtakunnan itäosassa oli juutalaiskristittyjä, joiden ulkonainen elämäntapa ei merkittävästi eronnut juutalaisista. He pitivät itsestään selvänä, että evankeliumi liittyi juutalaisuuteen; heille uusi liitto, jonka Jeesus oli asettanut viimeisellä ehtoollisella opetuslastensa kanssa ja sinetöinyt kuolemallaan, ei merkinnyt sitä, että liitto Jumalan ja Israelin välillä ei enää olisi voimassa. He viettivät yhä pääsiäistä, helluntaita, lehtimajanjuhlaa; he myös jatkoivat ympärileikkausta, pitivät viikoittaista sapattia ja noudattivat Mooseksen antamia ruokasäännöksiä. Joidenkin tutkijoiden mukaan he olivat aina Jerusalemin hävitykseen asti vuonna 70 kristillisen liikkeen johtavaa hallitsevaa ainesta.".

        Sekä Eusebius (n. 260-340) että Epiphanius (n.315-403) kertovat, että Jerusalemin seurakunta koostui aina Hadrianuksen piiritykseen asti (v. 135) kääntyneistä hebrealaisista ja että sitä johti viisitoista juutalaista syntyperää olevaa piispaa. Heidän perusperiaatteensa näyttää olevan syvä uskollisuus juutalaisille uskonnollisille tavoille. Eusebius esim. kertoo, että ebioniittien (=juutalaiskristillinen ryhmä) liberaalit yhtä hyvin kuin konservatiivitkin olivat "innokkaita vaatimaan lain kirjaimellista noudattamista"....(Bacchiocchi).


      • adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Miksi Jeesus ei sanonut rammalle, "Muista viettää raamatun juhlia, ja jos et vietä, joudut kadotukseen!" >>

        Pelastus ei ole kiinni sapatin pyhittämisestä tai Herran juhla-aikojen viettämisestä. Muuten nämä juhla-ajatkin ovat sapatteja!

        Eiköhän asia ole niin, että niitä (kuten sapattiakin) vietettiin - siis kaikki viettivät niitä. Sen vuoksi niiden viettämisestä ei ole erikseen mainintaa Raamatussa.

        On täysin selvää, että Herran juhla-ajat (seitsemän juhla-aikaa) ovat voimassa yhtä varmasti kuin sapattikin. On myös täysin selvää, että kristittyjen kuuluu viettää niitä.

        Miten monta kertaa täällä on selostettu sapatista, että miksi siitä ei ole erikseen käskyä uudessa testamentissa. Vastaus on ollut, että koska kaikki ovat viettäneet sitä, niin asiaa ei ole tarvittu erikseen mainita. Täysin sama asia on Herran juhla-aikojen suhteen. Historia osoittaa, että juhlia on vietetty (myös pakanakäännynnäiset) yhtä tunnollisesti kuin sapattiakin.

        Tulkintasi ontuu rankasti sapatin ja juhla-aikojesi voimassaolosta sen suhteen, että mainitaanko ne uudessa testamentissa. Sapatin teologia on monimutkaisempi kuin vain se, että sitä ei mainita UT:ssa. Sama asia ei päde sinun juhla-aikoihisi. Nyt olet kehittämässä Raamatun teologiaa omien oppiesi tueksi kun sen sijaan pitäisi kehittää omaa uskoaan Raamatun pohjalta.


      • Cycl0ne
        Yksi_usko kirjoitti:

        Ei ollut kyse mistään painostuksesta, niin kuin arvailit.

        Olen etsinyt tietoa Bacchhiocchin kirjasta Sapatti ja sunnuntai. Alla joitakin kohtia kirjasta:

        Jos puhutaan Raamatunmukaisesta seurakunnasta, niin sen pitää vastata alkuseurakuntaa. Sellaista mikä oli apostolisena aikana. Apostoli Paavalin viimeinen vierailu Jerusalemissa vuonna 58-60 kertoo Paavalin kiiruhtaneen joutuakseen Jerusalemiin helluntaiksi (Apt. 20:16) http://raamattu.fi/1992/Apt.20.html ja että Luukas ja Paavali olivat viettäneet happamattoman leivän juhlaa Filippissä (Apt 20:6). Tämä osoittaa, että kristityt yhä noudattivat juutalaisten kalenteria. Sen jälkeen kun Paavali oli kertonut "kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa" (Apt 21:19) http://raamattu.fi/1992/Apt.21.html, Jaakob ja vanhimmat sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lain kiivailijoita. Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan" (Apt 21:20,21).

        Jos puhutaan Raamatunmukaisesta seurakunnasta, niin sen pitää vastata alkukristillistä seurakuntaa. Sellaista mikä oli apostolisena aikana. Alkukristillinen seurakunta koostui pääasiassa kääntyneistä juutalaisista, jotka olivat säilyttäneet syvän sidonnaisuutensa juutalaisten uskonnollisiin tapoihin, kuten sapatin viettoon.

        Varhaiskristillisyyden tunnustettu erikoistutkija W.D.Davies, kirjoittaa:
        "Kaikkialla ja etenkin Rooman valtakunnan itäosassa oli juutalaiskristittyjä, joiden ulkonainen elämäntapa ei merkittävästi eronnut juutalaisista. He pitivät itsestään selvänä, että evankeliumi liittyi juutalaisuuteen; heille uusi liitto, jonka Jeesus oli asettanut viimeisellä ehtoollisella opetuslastensa kanssa ja sinetöinyt kuolemallaan, ei merkinnyt sitä, että liitto Jumalan ja Israelin välillä ei enää olisi voimassa. He viettivät yhä pääsiäistä, helluntaita, lehtimajanjuhlaa; he myös jatkoivat ympärileikkausta, pitivät viikoittaista sapattia ja noudattivat Mooseksen antamia ruokasäännöksiä. Joidenkin tutkijoiden mukaan he olivat aina Jerusalemin hävitykseen asti vuonna 70 kristillisen liikkeen johtavaa hallitsevaa ainesta.".

        Sekä Eusebius (n. 260-340) että Epiphanius (n.315-403) kertovat, että Jerusalemin seurakunta koostui aina Hadrianuksen piiritykseen asti (v. 135) kääntyneistä hebrealaisista ja että sitä johti viisitoista juutalaista syntyperää olevaa piispaa. Heidän perusperiaatteensa näyttää olevan syvä uskollisuus juutalaisille uskonnollisille tavoille. Eusebius esim. kertoo, että ebioniittien (=juutalaiskristillinen ryhmä) liberaalit yhtä hyvin kuin konservatiivitkin olivat "innokkaita vaatimaan lain kirjaimellista noudattamista"....(Bacchiocchi).

        Se mitä et huomaa on se ettei ollut vain yhtä alkuseurakuntaa vaan useampi.

        Yksi ryhmä oli mainitsemasi messiaaniset juutalaiset, joka uskoi Jeesukseen ja noudatti Tooraa.

        Toinen ryhmä syntyi Antiokiaan, kolmas Roomaan. Neljäs ryhmä piti Tooran muttei hyväksynyt Paavalia. Viides ryhmä ajatteli että Jeesus oli tavan mies johon Kristus-henki asettui.

        Kysymys onkin sitten auktoriteetistä - kenellä näistä ryhmistä on oikea totuus, ketkä ovat 'ortodokseja' eli oikeaoppisia? Luulen että vielä 50-100 jaa Jerusalemin seurakunta oli auktoriteettinä, eli Paavali myötäili tuota ryhmittymää, mutta sitten se siirtyi useampaan eri kaupunkiin. Ymmärrän että monet eivät ole tietoisia lainkaan näiden ryhmien identiteeteistä tänään, toisin kuten Bacchiocci osoitti, Eusebius ja muut kirkkoisät sen sijaan tiesivät näistä. Mutta se ei riitä todistamaan sitä, että juuri tuo Jerusalemin malli on se ainoa oikea.

        Tässä ajattelin kuitenkin näin että oli Jumalan tarkoitus että kristillisyys levisi monella eri tavalla.

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä?


      • Yksi_usko
        adventisti kirjoitti:

        Tulkintasi ontuu rankasti sapatin ja juhla-aikojesi voimassaolosta sen suhteen, että mainitaanko ne uudessa testamentissa. Sapatin teologia on monimutkaisempi kuin vain se, että sitä ei mainita UT:ssa. Sama asia ei päde sinun juhla-aikoihisi. Nyt olet kehittämässä Raamatun teologiaa omien oppiesi tueksi kun sen sijaan pitäisi kehittää omaa uskoaan Raamatun pohjalta.

        <<sinun juhla-aikoihisi>>

        Mitä hullua? Kyse on Herran juhla-ajoista, ei minun eikä edes Isrealin. Aivan niin kuin sapatti on Herran myös seitsemän juhla-aikaa on Herran.


      • kerettiläinen-
        Cycl0ne kirjoitti:

        Se mitä et huomaa on se ettei ollut vain yhtä alkuseurakuntaa vaan useampi.

        Yksi ryhmä oli mainitsemasi messiaaniset juutalaiset, joka uskoi Jeesukseen ja noudatti Tooraa.

        Toinen ryhmä syntyi Antiokiaan, kolmas Roomaan. Neljäs ryhmä piti Tooran muttei hyväksynyt Paavalia. Viides ryhmä ajatteli että Jeesus oli tavan mies johon Kristus-henki asettui.

        Kysymys onkin sitten auktoriteetistä - kenellä näistä ryhmistä on oikea totuus, ketkä ovat 'ortodokseja' eli oikeaoppisia? Luulen että vielä 50-100 jaa Jerusalemin seurakunta oli auktoriteettinä, eli Paavali myötäili tuota ryhmittymää, mutta sitten se siirtyi useampaan eri kaupunkiin. Ymmärrän että monet eivät ole tietoisia lainkaan näiden ryhmien identiteeteistä tänään, toisin kuten Bacchiocci osoitti, Eusebius ja muut kirkkoisät sen sijaan tiesivät näistä. Mutta se ei riitä todistamaan sitä, että juuri tuo Jerusalemin malli on se ainoa oikea.

        Tässä ajattelin kuitenkin näin että oli Jumalan tarkoitus että kristillisyys levisi monella eri tavalla.

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä?

        >>Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä? <<

        Turha odottaa vastaustasi. Yksi_usko on mestari paikoilemaan hankalia kysymyksiä. Hän juoksee vaan karkuun ja tekee uusia aloituksia samoista aiheista ja toivoo, että nämä hankalat kysymykset unohtuisivat. Se on jo nähty näissä noloissa ja epäraamatullisissa väittelyissä Yksi_usko vs ateistit.


      • Cycl0ne
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<sinun juhla-aikoihisi>>

        Mitä hullua? Kyse on Herran juhla-ajoista, ei minun eikä edes Isrealin. Aivan niin kuin sapatti on Herran myös seitsemän juhla-aikaa on Herran.

        Huoh, oikeassa olet, Herran aikojahan ne olivat. Mutta samalla tapaa kuin ympärileikkauksen kanssa, Herra updeittasi nuo juhlat. Miten kristitty voi vuoden 70 jaa tulla kolme kertaa Jerusalemin temppeliin jos sitä ei olemassa? Jumala joutui sopeutumaan yllättäviin tilanteisiin.

        Mieti vielä tätä:Jos Jeesus tiesi että temppeli tuhoutuu, niin eikö olisi aika hassua jos hän olisi sanonut seuraajilleen että kannattaa mennä sen raunioille uhraamaan niitä lampaita ja vuohia? Hän tiesi, kuten Daniel aiemmin, että temppelin aika päättyy ja siihen liittyvät asiat kuten nuo juhlat.

        Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. Ei tarvitse pappeja. Eikä varsinkaan niitä palmunoksia jotka pitäisi Lähi-idästä tänne rahdata. Sapatti on ihmisiä varten. Siksi vapauden teologia vallitsee tässäkin suhteessa.


      • kerettiläinen-
        Cycl0ne kirjoitti:

        Huoh, oikeassa olet, Herran aikojahan ne olivat. Mutta samalla tapaa kuin ympärileikkauksen kanssa, Herra updeittasi nuo juhlat. Miten kristitty voi vuoden 70 jaa tulla kolme kertaa Jerusalemin temppeliin jos sitä ei olemassa? Jumala joutui sopeutumaan yllättäviin tilanteisiin.

        Mieti vielä tätä:Jos Jeesus tiesi että temppeli tuhoutuu, niin eikö olisi aika hassua jos hän olisi sanonut seuraajilleen että kannattaa mennä sen raunioille uhraamaan niitä lampaita ja vuohia? Hän tiesi, kuten Daniel aiemmin, että temppelin aika päättyy ja siihen liittyvät asiat kuten nuo juhlat.

        Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. Ei tarvitse pappeja. Eikä varsinkaan niitä palmunoksia jotka pitäisi Lähi-idästä tänne rahdata. Sapatti on ihmisiä varten. Siksi vapauden teologia vallitsee tässäkin suhteessa.

        >> Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. <<

        Kyllä tarvitsee. Temppelin nimi on vain muuttunut kirkoksi.


      • Cycl0ne

        "Temppelin nimi on vain muuttunut kirkoksi."

        En ole koskaan kuullut tälläisesta ajatuksesta. Missä kohtaa UT näin sanoo? Eli jos ei mene kirkkoon, joutuu kivitetyksi? Kirkkoon on pakko mennä, jos ei, pelastus häviää?


      • Yksi_usko
        höpöhöpöä kirjoitti:

        Ei vain White vaan koko adventtikansa jättää nuo juhlapäivät romukoppaan. Kirkon johto myös... lopeta nyt tuo vaahtoaminen noista juhlapäivistäsi. Olet aika yksin niitten kansssa parikymmentämiljoonaisessa adventtikirkossa.

        En ole suinkaan yksin. Muualla maailmassa adventtikirkossa sentään kerrotaan näistä juhlista, että miten ne kuvaavat Jeesusta. Kevään juhlat Jeesuksen 1. tulemusta ja syksyn juhlat Jeesuksen 2. tulemusta. On adventtikirkon suuri häpeä, että näitä ei täällä Suomessa kerrota seurakuntalaisille. Täytyy sanoa, että muissa seurakunnissa ollaan tässä asiassa ajettu kirkkaasti adventtikirkon ohi. On käsittämätöntä, että muissa seurakunnissa tiedetään mitä kuvaavat Luojan 7 juhlaa, mutta adventtikirkossa ei tiedetä eikä välitetä. Uskomatonta ylvästelyä!


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        Huoh, oikeassa olet, Herran aikojahan ne olivat. Mutta samalla tapaa kuin ympärileikkauksen kanssa, Herra updeittasi nuo juhlat. Miten kristitty voi vuoden 70 jaa tulla kolme kertaa Jerusalemin temppeliin jos sitä ei olemassa? Jumala joutui sopeutumaan yllättäviin tilanteisiin.

        Mieti vielä tätä:Jos Jeesus tiesi että temppeli tuhoutuu, niin eikö olisi aika hassua jos hän olisi sanonut seuraajilleen että kannattaa mennä sen raunioille uhraamaan niitä lampaita ja vuohia? Hän tiesi, kuten Daniel aiemmin, että temppelin aika päättyy ja siihen liittyvät asiat kuten nuo juhlat.

        Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. Ei tarvitse pappeja. Eikä varsinkaan niitä palmunoksia jotka pitäisi Lähi-idästä tänne rahdata. Sapatti on ihmisiä varten. Siksi vapauden teologia vallitsee tässäkin suhteessa.

        <<Huoh, oikeassa olet, Herran aikojahan ne olivat. Mutta samalla tapaa kuin ympärileikkauksen kanssa, Herra updeittasi nuo juhlat. Miten kristitty voi vuoden 70 jaa tulla kolme kertaa Jerusalemin temppeliin jos sitä ei olemassa? Jumala joutui sopeutumaan yllättäviin tilanteisiin. >>

        Herran juhla-aikojen pitäminen ei velvoita matkustamaan Jerusalemiin. Höpsis.

        <<Mieti vielä tätä:Jos Jeesus tiesi että temppeli tuhoutuu, niin eikö olisi aika hassua jos hän olisi sanonut seuraajilleen että kannattaa mennä sen raunioille uhraamaan niitä lampaita ja vuohia? Hän tiesi, kuten Daniel aiemmin, että temppelin aika päättyy ja siihen liittyvät asiat kuten nuo juhlat.>>

        Uhraaminen loppui ristillä sillä Jeshua oli kertakaikkinen uhrimme. Herran juhlien pitäminen ei tarkoita sitä että enää mitään uhrattaisiin. Höpsis.

        <<Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. Ei tarvitse pappeja. Eikä varsinkaan niitä palmunoksia jotka pitäisi Lähi-idästä tänne rahdata. Sapatti on ihmisiä varten. Siksi vapauden teologia vallitsee tässäkin suhteessa. >>

        Uudessa liitossa ei ole uhraamista, Jeshua oli kertakaikkinen uhrikaritsamme. Uutta uhraamista ei tarvita. Mitä noihin palmunoksiin tulee, niin ei niitä tarvita. Höpsistä.


      • kerettiläinen-
        Cycl0ne kirjoitti:

        "Temppelin nimi on vain muuttunut kirkoksi."

        En ole koskaan kuullut tälläisesta ajatuksesta. Missä kohtaa UT näin sanoo? Eli jos ei mene kirkkoon, joutuu kivitetyksi? Kirkkoon on pakko mennä, jos ei, pelastus häviää?

        >> En ole koskaan kuullut tälläisesta ajatuksesta. Missä kohtaa UT näin sanoo? Eli jos ei mene kirkkoon, joutuu kivitetyksi? Kirkkoon on pakko mennä, jos ei, pelastus häviää? <<

        No ei UT kirkosta suoraan mitään kerrokaan.

        Mutta olet kai kuullut ristiretkistä , inkvisitiosta ja "ainoasta oikeaoppisesta kirkosta, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta"...?

        Tämä on Kirkon syntytarina ja sen jälkeen on syntynyt uusia "ainoita oikeaoppisia" kirkkoja toinen toisensa perään.

        Pyhä Henki ilmeisestikin ollut asialla...


      • Cycl0ne
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Huoh, oikeassa olet, Herran aikojahan ne olivat. Mutta samalla tapaa kuin ympärileikkauksen kanssa, Herra updeittasi nuo juhlat. Miten kristitty voi vuoden 70 jaa tulla kolme kertaa Jerusalemin temppeliin jos sitä ei olemassa? Jumala joutui sopeutumaan yllättäviin tilanteisiin. >>

        Herran juhla-aikojen pitäminen ei velvoita matkustamaan Jerusalemiin. Höpsis.

        <<Mieti vielä tätä:Jos Jeesus tiesi että temppeli tuhoutuu, niin eikö olisi aika hassua jos hän olisi sanonut seuraajilleen että kannattaa mennä sen raunioille uhraamaan niitä lampaita ja vuohia? Hän tiesi, kuten Daniel aiemmin, että temppelin aika päättyy ja siihen liittyvät asiat kuten nuo juhlat.>>

        Uhraaminen loppui ristillä sillä Jeshua oli kertakaikkinen uhrimme. Herran juhlien pitäminen ei tarkoita sitä että enää mitään uhrattaisiin. Höpsis.

        <<Sapatti toisaalta on temppelistä riippumaton asia. Ei tarvitse mennä uhraamaan kilometrien päähän. Ei tarvitse pappeja. Eikä varsinkaan niitä palmunoksia jotka pitäisi Lähi-idästä tänne rahdata. Sapatti on ihmisiä varten. Siksi vapauden teologia vallitsee tässäkin suhteessa. >>

        Uudessa liitossa ei ole uhraamista, Jeshua oli kertakaikkinen uhrikaritsamme. Uutta uhraamista ei tarvita. Mitä noihin palmunoksiin tulee, niin ei niitä tarvita. Höpsistä.

        "Herran juhla-aikojen pitäminen ei velvoita matkustamaan Jerusalemiin. Höpsis."

        Huomaa ettet ole kovin paljoa tutustunut Raamattuun. "Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaan, Kolme kertaa vuodessa tulkoon kaikki sinun miesväkesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen siihen paikkaan," (5. Moos 16)

        Tuo paikka sattui olemaan Jerusalem. Ei velvoita matkustamaan Jerusalemiin? Juuri totesit että Jeesus tunnollisesti vietti juhlia. Missä logiikka?

        "Uhraaminen loppui ristillä sillä Jeshua oli kertakaikkinen uhrimme. Herran juhlien pitäminen ei tarkoita sitä että enää mitään uhrattaisiin. Höpsis."

        Edellä viittaamani teksti jatkuu "Mutta tyhjin käsin älköön tultako Herran kasvojen eteen; kukin tuokoon lahjana sen, minkä voi, sen siunauksen mukaan, minkä Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut." Tarkoittaa siis uhria/lahjaa. Ei ole rakettitiedettä tämä.


        "Mitä noihin palmunoksiin tulee, niin ei niitä tarvita."

        Juu, eipä vissiin, katso taas mitä Jumala sanoo " Ensim­mäisenä päivänä ottakaa ihania hedelmiä puista, palmunoksia ja tuuheiden puiden lehviä sekä pajuja purojen varsilta, ja pitäkää iloa seitsemän päivää Herran, teidän Jumalanne edessä."( 3. Moos 23).

        Jumala sanoo, palmunoksia tarvitaan, Yksi_usko sanoo ettei tarvita. Kumman ääni on luotettava? Kumpaa sinä uskoisit jos olisit minun tilanteessa? Oletko väärä profeetta koska puhut vastoin Jumalan sanaa.


      • Yksi_usko
        Cycl0ne kirjoitti:

        - Paavali osallistui jumalanpalvelukseen sapattina juutalaisten ja kreikkalaisten kanssa (Apt. 18:4, 19; 17:1, 10, 17), vietti happamattoman leivän päivää Filippissä (Apt. 10:16)

        Vastaus: silloin on kuulijoita paikalle siis miksipäs ei. Ei tämä kerro mitään Paavalin omasta teologiasta.

        - teki nasiirilupauksen Kenkreassa (Apt 18:18), puhdisti itsensä temppelissä osoittaakseen vaeltavansa ”lain mukaan” (Apt 21:24,26) ja ympärileikkautti Timoteuksen (Apt 16:3)

        Vastaus: Paavali taipui painostuksen alla ja nuoremman virkaveljen esinahka päätyi pyövelin alle, ei sillä näin minäkin tekisin jos pitäisi miellyttää pääkonfferenssia. Tämäkään ei kerro mitään Paavalin omista arvoista vaan lähinnä hänen PR-kyvyistään. Luukas on kirjoittanut Apostolien teot osittain mielistelläkseen Jerusalemin srkuntaa, siksi ei ole yllätys että lukija tutustuu tuon ryhmän outoihin tapoihin jotka selvästikään eivät ole muiden kristittyjen prioriteettejä. Antiokian seurakunnassa ei tuollaisia juttuja oltaisi hyväksyttyjä.

        "Voimme sen vuoksi sanoa, että Paavali hylkäsi sapatin pelastuksen välineenä mutta hyväksyi sen varjona, joka viittasi Kristuksessa olevaan todellisuuteen."

        Sapatti tuskin missään vaiheessa oli "pelastuksen väline". Se mitä Kolossaiskirje puhuu varjoina on juuri nuo sinun ihailemasi juhlat "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan..."

        Et edelleenkään vastannut tuohon rangaistus aspektiin: mikä oli rangaistus siitä jos niitä varjobileita ei vietä?

        <<Sapatti tuskin missään vaiheessa oli "pelastuksen väline". Se mitä Kolossaiskirje puhuu varjoina on juuri nuo sinun ihailemasi juhlat "Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan...">>

        Kuinka...monta...kertaa...sinulle...pitää...sama...asia...kirjoittaa...?

        Monetkin pakanaseurakunnat keräsivät sapattia ja Herran juhlia pitämällä pisteitä ja yrittivät niitä pitämällä pelastua. Tästä Paavali nuhteli heitä.


    • Cycl0ne

      Tämä juhlahumuilusi on ihaltavaa, mutta kuten jossain aloituksessa yritin ohjeistaa kirjoittajia, että mielellään yksi avaus/aihe.

      Ymmärrän sen, että toivot ihmisten kiinnostuvan näistä aiheista varsinkin niiden ajankohtaisuuden takia. Mutta oikea tapa herättää ihmisten kiinnostusta ei ole laukoa uusia aloituksia joka päivä saman aiheen ympäriltä.

      Aloita yksi ketju nimeltä Raamatun juhlat ja siinä kerro näitä ajatuksia. Älä siis tee uusia aloituksia jossa yhdessä kerrot lampunjalasta, toisessa hanukasta ja kolmannessa palmun alla istumisesta.

      • adventtiäijä

        Kiitos, olen samaa mieltä.


      • <<<Tämä juhlahumuilusi on ihaltavaa,>>>

        Minusta oikein kannatettavaa.

        Eiköhän näiden taikauskoisten beduiinien pippaloiden tuominen 2000-luvun sivistyneeseen maailmaan osoita jokaiselle selväpäiselle, että mistä tuossa typerässä taikauskossa on oikeasti kysymys.

        Että jokin jumalako on oikeasti kiinnostunut joistakin pajunoksista olohuoneessa tai tupsuista takin helmassa.

        Minusta mikään ei ole herkullisempaa kuin uskovainen, joka itse osoittaa oman uskonsa täydellisen järjettömyyden ja siinähän Yksi-usko on kympin oppilas!

        Tällaisia vaan lisää adventtikirkkoon niin hyvin menee.


      • Yksi_usko

        <<Älä siis tee uusia aloituksia jossa yhdessä kerrot lampunjalasta, toisessa hanukasta ja kolmannessa palmun alla istumisesta. >>

        Hanukka ja Purin ovat vain Israelilaisten juhlia, sillä ne kertovat heidän omasta historiastaan (muistattehan, että juutalaisilla on Hanukkana 9-haarainen kynttilänjalka). Herran juhlia ovat siis sapatti seitsemän juhla-aikaa (kevään juhlat: pääsiäinen, happamattoman leivän juhla, uutislyhteen heilutus ja shavuot=helluntai sekä syksyn juhlat: Jom teru'a = pasuunansoiton juhla, Jom kippur = suuri sovituspäivä sekä Sukkot = lehtimajanjuhla) . Olet oikeassa. On parempi laittaa vielä aloitus, jossa ovat nuo kaikki Herran juhla-ajat.


    • VaateKaupassa

      Ei hätää, Jeesus on sovittanut vaatteita puolestamme.

    • äitykkä

      Eikös kristittyjen suurin juhla ole Pääsiäinen?

      • Yksi_usko

        Lehtimajanjuhlan pitäisi olla kristittyjen suurin juhla.


      • Yksi_usko

        Vuoden pyhin päivä on tietenkin suuri sovituspäivä, joka on Raamatun ainoa paastopäivä.


      • Isän_poika
        Yksi_usko kirjoitti:

        Vuoden pyhin päivä on tietenkin suuri sovituspäivä, joka on Raamatun ainoa paastopäivä.

        Minua ei sinun juhlasi kiinnosta. Puhut kristittyjen puolesta mutta todellisuudessa olet kovin yksin juhlapäiviesi kanssa. Todellisuudessa 99,99999% kristityistä ei moisia juhlia viettele. Jos nuo juhlat olisivat tärkeitä, olisi Jumala määrännyt niitä vietettäväksi UT:ssakin. Paljon vähäisemmistäkin asioista siellä kehoituksia.


      • Yksi_usko
        Isän_poika kirjoitti:

        Minua ei sinun juhlasi kiinnosta. Puhut kristittyjen puolesta mutta todellisuudessa olet kovin yksin juhlapäiviesi kanssa. Todellisuudessa 99,99999% kristityistä ei moisia juhlia viettele. Jos nuo juhlat olisivat tärkeitä, olisi Jumala määrännyt niitä vietettäväksi UT:ssakin. Paljon vähäisemmistäkin asioista siellä kehoituksia.

        Höpsistä. Kristityt ovat alkaneet viettää Herran sapattia ja Herran juhla-aikoja. Eri seurakunnissa on tänä päivänä ryhmiä, jotka viettävät näitä Herran juhla-aikoja. Laitan jälleen yhden videon, jossa selostetaan juhlia kristityille (joka ymmärtää englantia).

        https://www.youtube.com/watch?v=xi7GBoJvWyA


      • Yksi_usko
        Isän_poika kirjoitti:

        Minua ei sinun juhlasi kiinnosta. Puhut kristittyjen puolesta mutta todellisuudessa olet kovin yksin juhlapäiviesi kanssa. Todellisuudessa 99,99999% kristityistä ei moisia juhlia viettele. Jos nuo juhlat olisivat tärkeitä, olisi Jumala määrännyt niitä vietettäväksi UT:ssakin. Paljon vähäisemmistäkin asioista siellä kehoituksia.

        Jeesuksen elämä ja kuolema antoi Herran juhla-ajoille syvemmän merkityksen. Niiden viettäminen kuuluu myös kaikille kristityille ja kaikille muillekin ihmisille.


      • Cycl0ne

        "Niiden viettäminen kuuluu myös kaikille kristityille ja kaikille muillekin ihmisille."

        Jeesus, kuten hän opetti vertauksessaan lampaista ja vuohista, vaati seuraajiltaan tunnollista juhlien pitoa ja minttujen kymmenyksien laskemista. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, ei korkeus eikä syvyys...Ai niin, juhlien viettämättä jättäminen kyllä voi tuonelaan.

        Niinpä, kadotustuomio uhkaa niitä, jotka eivät vietä juhlia.

        Jumala on rakkaus, korjaan siis, juhlakonduktööri. Se joka uskoo Jeesukseen ja Herran juhliin, pelastuu. Minä kolkutan ovella ja kysyn, "Noh, jokos olet alkanut istumaan palmunoksan alla?"

        Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, ja Raamatun juhla-aikojen evankeliumin alku.


      • kerettiläinen-
        Cycl0ne kirjoitti:

        "Niiden viettäminen kuuluu myös kaikille kristityille ja kaikille muillekin ihmisille."

        Jeesus, kuten hän opetti vertauksessaan lampaista ja vuohista, vaati seuraajiltaan tunnollista juhlien pitoa ja minttujen kymmenyksien laskemista. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, ei korkeus eikä syvyys...Ai niin, juhlien viettämättä jättäminen kyllä voi tuonelaan.

        Niinpä, kadotustuomio uhkaa niitä, jotka eivät vietä juhlia.

        Jumala on rakkaus, korjaan siis, juhlakonduktööri. Se joka uskoo Jeesukseen ja Herran juhliin, pelastuu. Minä kolkutan ovella ja kysyn, "Noh, jokos olet alkanut istumaan palmunoksan alla?"

        Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, ja Raamatun juhla-aikojen evankeliumin alku.

        >>Jeesus, kuten hän opetti vertauksessaan lampaista ja vuohista, vaati seuraajiltaan tunnollista juhlien pitoa ja minttujen kymmenyksien laskemista. Mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, ei korkeus eikä syvyys...Ai niin, juhlien viettämättä jättäminen kyllä voi tuonelaan.<<

        Unohdit, että myös oikeana päivänä lepäämättä jättäminen vie tuonelaan.

        Tässä terrorismin ja kaikenlaisen väkivallan ja kurjuuden maailmassa on äärimmäisen tärkeää, suorastaan elämän ja kuoleman kysymys myös se, että lepäät oikeana päivänä.

        Ja mielellään menet myös lepäämään oikean nimiseen kirkkoon oikeaan kellonaikaan uhrilahjoinesi, vaikka nämä uhrilahjat eivät nyt niin olennaisia olekaan...


      • Yksi_usko
        Yksi_usko kirjoitti:

        Jeesuksen elämä ja kuolema antoi Herran juhla-ajoille syvemmän merkityksen. Niiden viettäminen kuuluu myös kaikille kristityille ja kaikille muillekin ihmisille.

        Vielä lisään tähän, että syksyn juhlat ovat esikuvia Jeesuksen toisesta tulemisesta. Kaikkia seitsemää siis vietetään siihen saakka kun Jeesus saapuu Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana. Sapattia, uudenkuun juhlaa ja lehtimajanjuhlaa vietetään vielä uudessa maassakin.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Vielä lisään tähän, että syksyn juhlat ovat esikuvia Jeesuksen toisesta tulemisesta. Kaikkia seitsemää siis vietetään siihen saakka kun Jeesus saapuu Kunnian Kuninkaana ja Herrain Herrana. Sapattia, uudenkuun juhlaa ja lehtimajanjuhlaa vietetään vielä uudessa maassakin.

        "Sapattia, uudenkuun juhlaa ja lehtimajanjuhlaa vietetään vielä uudessa maassakin."

        Stooop, stoop stop.

        Nyt alkaa yski-uksolla taas lähteä mopo keulimaan. Jes 66, jonka mukaan sapattia ja uutakuuta juhlitaan messiaan maan päälle paluun jälkeen, on asiayhteydestään aivan selvä, eli se puhuu tuhatvuotisajasta TÄMÄN MAAN kamaralla. Luepa ihan huviksesi koko luku 66 niin havaitset miten asiat on.

        Kun uusi taivas ja uusi maa on luotu, ei ole päivän ja yön vaihtelua, ei sapattia, ei uuttakuuta, eikä sen puoleen varmaan mitään lehtimajanjuhlaakaan, joka lasketaan kuukalenterin perusteella.

        Joten otapa nyt ihan kiltisti se Raamattu käteen ja unohda tuo typerä propaganda jota olet omaksunut.


      • Yksi_usko

        Lehtimajanjuhla on aina ollut suurin juhla. Pääsiäinen on myös suuri juhla, todella suuri juhla. Jos Herramme sekä syntyi että kuoli pääsiäisen aikoihin, niin se nostaa pääsiäisen kyllä korkealle. Kaikki juhlat ovat tärkeitä, niillä on erittäin tärkeä merkitys.

        Alla Messiaaninen rabbi, Jonathan Cahn luennoi Jeesuksen syntymäajasta (englanninkielinen).

        https://www.youtube.com/watch?v=9dcy1VF3OOk


      • Yksi_usko
        Isän_poika kirjoitti:

        Minua ei sinun juhlasi kiinnosta. Puhut kristittyjen puolesta mutta todellisuudessa olet kovin yksin juhlapäiviesi kanssa. Todellisuudessa 99,99999% kristityistä ei moisia juhlia viettele. Jos nuo juhlat olisivat tärkeitä, olisi Jumala määrännyt niitä vietettäväksi UT:ssakin. Paljon vähäisemmistäkin asioista siellä kehoituksia.

        <<Jos nuo juhlat olisivat tärkeitä, olisi Jumala määrännyt niitä vietettäväksi UT:ssakin>>

        Koska sapattia ja Herran juhlia jo vietettiin, niin niistä ei tarvittu enää uutta käskyä. Niin yksinkertaista, jos vain haluaa vähän ajatella.


    • Jeesuksen kuolemalle tai elämälle ei löydy yhtäkään todistetta mistään maailmasta. Vähiten kristinuskoa tunnustavista.

      Varhainen taikauskoinen juutalaisuudesta irtautunut fundamentalistinen lahko, joka sai nimen "kristinusko", keksi ja kehitti lahkonsa keulakuvaksi ja idoliksi tekaistun mielikuvitushenkilön.

      • Yksi_usko

        Tuollaiseen satuunko uskot?


    • tässä.liitossa

      Suuri sovituspäivä tuntuu vieraalta ajatukselta jotta tuomiopäivää pitää tuolloin miettiä.

      Meidän on jokapäiväisen matkan tekoa mietittävä, että seuraamme itse Vapahtajaa - ja olemme AINA pukeutuneet sinne taivaallisiin.
      Meidän on aina tuomittava itsestämme se synti jos se astuu esiin ja siksi Jumalan laki on sydämessä "vartioimassa" Uudessa liitossa sitä tilaa, että raja maailmaan on tosi.
      Tämä on kilvoittelua Hengessä.
      Meidät on lunastettu ristillä kertakaikkisella uhrilla ja tuo on tätä sovituspäivää ja Herran ateria kertoo juuri tuosta, niin usein, kun sitä syömme, teemme sen Jumalan kunniaksi.
      Siis oikealla mielenlaadulla, sijaiseemme.

      Vierastan kaikkea mitä ikäänkuin tuodaan "tehtäväksi" - sillä minulle tuo sovituspäivä ei sillä lailla koske, kuin sitä nyt esitetään .SE onkuin "hyväntiedonpuun" hienosyinen esitys tielle. Siksi en syty ajatukseen.

      Kertakaikkinen uhri - se on tuominnut minun syntini ja Jumala on vanhurskauttanut uskon kautta elämäni. Siksi vietän sen sapatin, koska Jumalan työnä olen vapaa ja siksi Herra palvelee omiaan. Se sovituspöytä leipäpaloineen, joka on murrettu julistaa rauhaa jne.

      Niin, tämän tähden en lähde "mukaan", koska en näe sitä tarpeelliseksi uskossani.

      tässä.liitossa 26.8.2017 16:57 jatkan tälläpuolen tähän kirjoitukseen.

      • kerettiläinen-

        >> tässä.liitossa 26.8.2017 16:57 jatkan tälläpuolen tähän kirjoitukseen. <<

        Jaa että kuka jatkaa?

        Päiväyksen yhteyteen laitetaan yleensä myös nimi, mutta nimimerkkikin riittäisi tällä palstalla...


    • Yksi_usko

      Kun Herramme Jeesus Kristus saapuu, niin silloin joutuvat tilille kaikki vääryyden tekijät ja silloin on palkan maksun aika.

      "Tiedättehän, että teillä ja heillä on taivaassa sama isäntä, joka ei tee eroa ihmisten välillä"(Ef. 6:9(loppuosa).

      Wintley Phipps - Amazing Grace: https://www.youtube.com/watch?v=qNuQbJst4Lk

      Wintley Phipps on adventtikirkon pastori, joka Herran armosta on saanut jumalaisen äänen. Hän käyttää tätä Luojan lahjaansa parhaalla mahdollisella tavalla - Herran työhön.

    • Yksi_usko

      Suuri sovituspäivä (jom kippur) on juhlista kaikkein vakavamielisin, ja monessa mielessä Messiaan paluusta tuleekin surun päivä, sillä se on tuomiopäivä. (Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, Syksyn juhlat).

      Koko maa valittaa häntä, joka on lävistetty
      Sakarja 12:9-14
      9 "Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. 10 Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan. 11 Silloin Jerusalemissa itketään yhtä äänekkäästi kuin itkettiin Hadad- Rimmonia Megiddon laaksossa. 12 Koko maa on täynnä valitusta. Kukin suku valittaa erikseen, ja erikseen niiden miehet ja naiset: Daavidin suku, Natanin suku, 13 Leevin suku, Simein suku 14 ja kaikki muutkin suvut, jokainen niistä erikseen ja erikseen niiden miehet ja naiset.

    • Yksi_usko

      PALUU - PALUU - PALUU - PALUU - PALUU - PALUU - PALUU

      Riemuvuosi alkaa jom kippurina, ja shofarin ääni julistaa sen alkaneeksi. Shofar edusti menneisyydessä Kaikkivaltiaan läsnäoloa, joten todennäköisesti sen ääni ilmoittaa Hänen Poikansa paluusta

      Tätä tukee se, että Jeshua puhui riemuvuodesta lukiessaan Jesajan kirjaa Nasaretin synagogassa. Hän ilmoitti olevansa Jesajan ennustama Voideltu: "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta" (Luuk. 4:16-21).

      Jeshua ei kuitenkaan jatkanut lukemista Jesajan messiaanisen julistuksen loppuun asti. Hän lopetti kesken, koska Hän tiesi palaavansa jonain päivänä täyttämään loput profetiasta. Jesaja julisti, että tulee päivä, jolloin Messias tulee "lohduttamaan kaikkia murheellisia...antamaan heille...iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan...heitä kutsutaan Herran papeiksi...Häpeänne hyvitetään teille kaksin kerroin, ja pilkatut saavat riemuita osastansa. Niin he saavat kaksinkertaisen perinnön maassansa; heillä on leva iankaikkinen ilo (Jes. 61:2-7).

      Tulevana ikuisena riemuvuotena palaamme luvattuun maahamme. Silloin tiedämme, mitä on vapaus ja ennalleenaseettaminen kaikessa täyteydessään. Saamme kokea täydellisen vapautuksen ja ikuisen riemun ja ilon. Mutta sitä ennen meidän täytyy puhaltaa pasuunaan ja julistaa Hänen ikuisia totuuksiaan kaikille, joilla on korvat kuulla. Meidän täytyy tehdä työtä eikä etsä pakotietä. Meidän on olatava situotuneita Hänen tarkoitusperilleen aivan loppuun asti (Jes. 51:11, Matt. 24:13, Joh. ):4)

      Oli Messiaan paluun päivä sitten jom kippur tai mikä tahansa muu päivä, tärkeintä meille jokaiselle on, että hän havaitsee meidät arvollisiksi astumaan Hänen ikuiseen riemuvuoteensa.

      Jes. 51:11
      11 Herran vapaiksi ostamat palaavat
      ja saapuvat riemuiten Siioniin.
      He kantavat päänsä päällä ikuista iloa.
      Ilo ja riemu astuvat portista,
      huoli ja huokaus pakenevat kauas.

      Tule siis pian Herra Jeshua!

      (Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, syksyn juhlat)

    • Yksi_usko

      Haluan toivottaa kaikille siunattu Suurta sovituspäivää! Ensi sapattina on siis paastopäivä. Se on vakava päivä sitten kun Jeesus tulee takaisin. Silloin kirjat avataan. Ne, joiden nimi on "elämänkirjassa", pelastuvat, mutta ne joiden nimi ei ole kirjaan kirjoitettu tuomitaan.

      • iloinen_naurajaa

        Minä ajattelin sapatiksi hakea Lidlistä vaaleaa paahtoleipää. Sieltä saa oikein hyvää sellaista. Päälle laitan hyvää porsaankinkkua ja siihen päälle reippaasti makeaa kotisinappia. Leipäni huuhtelen alas runsaalla maidolla.


      • Yksi_usko
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        Minä ajattelin sapatiksi hakea Lidlistä vaaleaa paahtoleipää. Sieltä saa oikein hyvää sellaista. Päälle laitan hyvää porsaankinkkua ja siihen päälle reippaasti makeaa kotisinappia. Leipäni huuhtelen alas runsaalla maidolla.

        No joo, aurinko laskee jo seitsemältä, niin että voit syödä sen jälkeen kinkkuleipäsi.


      • iloinen_naurajaa
        Yksi_usko kirjoitti:

        No joo, aurinko laskee jo seitsemältä, niin että voit syödä sen jälkeen kinkkuleipäsi.

        Eikun sapattiaamuna minä keitän kahvit siinä klo 10:30 maissa kun herään. Paistan kananmunaa ja pekonia, juon kahvia ja appelsiinimehua. Samalla syön sen kinkkuvoileivänkin tai kaksi.

        Kun aurinko laskee, tartun vesipiippuun ja poltan kannabiksen kukintoa. Vahvaa ja kunnon hatsit, heheheheheh... :-)))


    • oipoi

      Minäpä sovitan vaikka joka päivä, jos vain eukko on sillä päällä.
      Ja paastoan säännöllisesti jokaisen ruokavälin.

    • dekalog

      Mistä juhlista puhutaan kun puhutaan Mooseksen laista?
      Hanukka ja Purim eivät ole siihen lakiin kuuluvia vaan juudan kansan omia muistojuhlia.

      Ainoastaan sapatti mainitaan kymmenessä käskyssä, ja Mooses sanoi ettei Jumala niihin mitään lisännyt. 5.Moos.5:22 Miksi me lisäisimme ?

      • Yksi_usko

        Hanukka ja Purin ovat Israelilaisten kansallisia juhlia. Sen sijaan 7 juhlaa (pääsiäinen, happamattoman leivän juhla, uutislyhteen heilutuksen juhla, helluntai, pasuunansoiton juhla, suuri sovituspäivä ja lehtimajajuhla) kuuluvat KAIKILLE. Ne ovat Herran juhlia ja niitä vietetään ikuisesti. Kolme ensimmäistä juhlaa liittyivät läheisesti toisiinsa ja Jeesuksen ensimmäiseen tulemukseen, sitten on helluntai, jolloin PH vuodatettiin. Kolme viimeistä juhlaa liittyvät läheisesti toisiinsa ja Jeesuksen toiseen tulemukseen. Noista Herran juhlista on tarkemmin alla olevassa ketjussa.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14979334/herran--juhlat-(3--moos--234-2--moos--1224)


    • Yksi_usko

      Hyvää sapattia kaikille!

      Tänä vuonna suuri sovituspäivä sattuu sapatille. Siunattua juhla-aikaa!

      • iloinen_naurajaa

        Muistitko paastota? Minä en. Söin herkullisia ruokia heti kun heräsin siinä klo 11 tienoilla. Nyt illalla olen poltellut pilveä vesipiipustani. Kuuntelen hyvää musiikkia ja ihmettelen maailmanmenoa. Olipahan sapatti, voi jumalauta! :-)

        Hahahahahaahhahahha....


    • Gredinta

      Suuri sovintopäivä oli lähes kaksituhatta vuotta sitten, kun Jeesus kuoli sinun ja minun syntien tähden. Paras tapa viettää tätä päivää on joka päivä kiittää pelastuksesta, joka tulee yksin armosta uskon kautta Jeesukseen. Ellet ole katunut syntejäsi, voit tietysti alkaa tänään 30/9. Jos taas olet saanut syntisi anteeksi, kiitä Jeesusta siitä kertakaikkisesta sovituksesta joka tapahtui ristillä kerran.
      Jos luulet voivasi lisätä Jeesuksen ansioihin jotain paastoamalla tänään, silloin et ollut sovitettu eilen. Paavali sanoi: Jumala oli kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa..... Kiitos Hänelle!
      Emme voi mitään lisätä siihen, voimme vain ilolla hyväksyä sovituksen.

      • Yksi_usko

        <<Jos luulet voivasi lisätä Jeesuksen ansioihin jotain paastoamalla tänään>>

        Ei tullut paastottua kun puoli päivää, kun oli vieraita.

        En tietenkään paastoa siksi, että keräisin ansioita. Minä ymmärrän suuren sovituspäivän paastoamisen siten, että ajattelen tulevaa tuomiota, joka kohtaa niitä, jotka eivät ole ottaneet Jeshuaa omaksi Vapahtajakseen. Kyse ei siis ole mistään pisteiden keräämisestä, ei sinne päinkään. Päivä on kuitenkin vakava ja muistuttaa siitä, mitä tuleman pitää.


    • Yksi_usko

      Laitan tähän yhden todistuksen, jossa Sid Roth kertoo mieluisimmasta Jom Kippur -muistosta. Todella siunaava todistus! Rukoillaan, että mahdollisimman moni juutalainen ottaisi Jeshuan omana Messiaanaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=lmgmJMTN6fk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe