jääkaappi 12/220v/kaasu kulutus

kaasusähkö

Onko joku mitannut, kuinka paljon tuommoiset laitteet vievät 12 v virtaa. Omassani on tarrassa 100 w eli tuommoiset 8 A tunnisa. Pyöriikö tuollainen himmeli koko ajan täysteholla, vai alkaako kulutus laskemaan kaapin jäähdyttyä?

53

5662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaappi vie todennäköisesti jatkuvasti 8 A.Se ei ole tarkoitettu käytettäväksi akkuvirralla vaan ainoastaan silloin kun moottori käy.Ja edelllern niin siinä on todennäköisesti termostaatti mutta se toimii vain 230 VAC, siis verkkovirralla.Merellä järkevä käyttö on kaasukäyttö, paitsi ehkä silloin kun moottori käy.Niin ja jos asennus on veneen sisällä niin palokaasut pitäisi johta ulos.
      Olisit tietenkin voinut kertoa mikä kaappi on kyseessä muttä noin nuo yleensä toimiivat.

    • fernutbaranka

      Akuilla jääkaappeja useimmiten käytään ja akut ladataan tarpeen mukaan. 8A on aika normaali virta, mutta eihän se sitä jatkuvasti ota. Jääkaappien yhteydessä mainitaan usein keskimääräinen kulutus, mutta se tietenkin riippuu paljon olosuhteista.

      Kaasujääkaapista on ihan hyviä kokemuksia, mutta nyt käytössä on sähköllä toimivat kaapit koska sähköä on riittävästi.

      • Joo, meilläkin on melkein hyviä kokemuksia.Mitä nyt säädin näyttää punaista välillä.Mutta kaasukaapin aikaan ei ollut sähköpulaa ja tietenkin nyt ei ole kaasuvaaraa.


    • Niin vielä
      Sentakiahan niitä kaasukaappeja käytetään että kallista akkusähköä ei kulu niin paljon.Jos haluaa käyttää sähkäkaappia (12 VDC tai 24 VDC) niin kompressorikappi on se ainoa oikea koska sen sähkökulutus on vain murtuosa edellämainutusta jääkaapeista.Siis ylläoleva kappii on ns absortiokappi.

    • fernutbaranka

      Tuossa on Dometicin antamia tietoja 60l kaasu/sähköjääkaapista:

      Energiankulutus:
      1.9 kWh/24 h.
      Kaasu: 265 g/24 h.

      Vastaavan kokoiselle kompressorijääkaapille annetaan kulutukseksi (25C) Energiankulutus (DC@5/25 °C) 0.29952 kWh/24h

      Ero kuusinkertainen eli tekniikalla on todellakin merkitystä akkukäytössä.

      • Joakim1

        Vene-lehdessä oli 5/96 testi venejääkaapeista. Mukana oli Supercoolin peltier-kaappi, useita eri kompressorivehkeitä ja Electroluxin absorptiokaappi. Testissä mitattiin kulutus laittamalla 5 litraa vettä kaappiin. Tuo absorptiokaappi vei keskimäärin 7,3 A jäähdytyksen aikana (93 minuuttia). Keskikulutukseltaan toiseksi suurin jäähdytyksessä oli Coolmaticin kompressoriboksi 4,7 A:lla, muta sillä jäähdytys kesti vain murto-osan li 17 minuuttia. Muilla keskikulutus 0,8-2,7 A ja aika 35-115 minuuttia. 10 asteen jäähdytykseen vaadittu Ah-määrä oli 10-kertainen kompressorikaappeihin nähden (110 Ah vs 10-16 Ah) ja 4-kertainen Supercooliin verrattuna (25-31 Ah).

        Tasaisen 2-4 C ylläpito vei absorptiokaapilta 6,9 A, kun kompressorikaapit veivät 1-1,3 A ja Supecoolinkin vain 1,8 A.

        Kauhea sähkösyöppö siis tuo absorptiokaappi. Yhtä paha kuin huono peltier-kaappi ja paljon huonompi kuin hyvä peltier-kaappi, puhumattakaan mistään kompressorikaapista.


      • 28m

        Tuo 1.9 kWh/24 h vastaa 12 V:lla 6.6 A kulutusta. Aika syöppö, vuorokauden kulutukseksi tulee 158 A , eli 100% täysi 300 Ah akusto pyörittää vain 1 vrk tuota kaappia ennen kuin on pakko ladata!


    • Hyvät herrat
      Toi Dometicin kaappi on mielestäni tehty kaasukäyttöön sekä tietenkin verkkovirralle jolloin tehonkulutus ei ole tärkeä.Hyvin meidän kaappi toimi, maito jäätyi ellei sitä jatkuvasti juonut.Tosin aika vähän tuli juotua.Kiitos kommenteista.

    • puuksprööti

      Jokainen valitsee mieleisensä tavan toimia, mutta en ynnärrä miksi veneen jääkaappia kylmentäisi sähköllä? Sähköä on aina rajallisesti käytössä. Itselläni on ollut 70 ja 80 luvuilla käytössä kaappeja jotka toimivat noilla kolmellä tavalla, mutta pian huomasin kaasun olevan aivan ylivoimainen kylmennystapa veneessä.

      • fernutbaranka

        Jospa parannan ymmärrystäsi tuomalla uuden näkökulman: sähköä on rajattomasti käytössä (ainakin tarpeeseen nähden).


      • relaa-

        Joo. Tilanne on muuttunut sitten -70 ja -80 luvun isojen akkujen ja tehokkaiden aurinkopaneelien myötä.


      • Niin kaasu ei rasita akkuja.Jos olisin kolme vuotta sitten (kun kaasukaappimme ei enää toiminut kunnolla, yli 20 vuotta vanha) tiennyt miten paljon töitä ja rahaa sähkökaappi vie emme olisi ostaneet kompressorikaappia. No emme tienneet ja siihen tilaan mikä oli käytettävissä ei 60 l kaasujääkaappia mahtunut. Sitten vaikutti myös se pieni pelko kaasua vastaan.
        On myös totta että uudet paneelit on tehokkaita kuten relaa- sanoo.
        No, sähköllä mennään ne vuodet mitä on jäljellä.


      • fernutbaranka
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin kaasu ei rasita akkuja.Jos olisin kolme vuotta sitten (kun kaasukaappimme ei enää toiminut kunnolla, yli 20 vuotta vanha) tiennyt miten paljon töitä ja rahaa sähkökaappi vie emme olisi ostaneet kompressorikaappia. No emme tienneet ja siihen tilaan mikä oli käytettävissä ei 60 l kaasujääkaappia mahtunut. Sitten vaikutti myös se pieni pelko kaasua vastaan.
        On myös totta että uudet paneelit on tehokkaita kuten relaa- sanoo.
        No, sähköllä mennään ne vuodet mitä on jäljellä.

        Käykö jääkaappinne paristoilla vai miksi sen sähkö on niin kallista?


      • Kaaasua

        Kaasua on sitten rajattomasti saatavissa? Kun sähköä ei ole?


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Niin kaasu ei rasita akkuja.Jos olisin kolme vuotta sitten (kun kaasukaappimme ei enää toiminut kunnolla, yli 20 vuotta vanha) tiennyt miten paljon töitä ja rahaa sähkökaappi vie emme olisi ostaneet kompressorikaappia. No emme tienneet ja siihen tilaan mikä oli käytettävissä ei 60 l kaasujääkaappia mahtunut. Sitten vaikutti myös se pieni pelko kaasua vastaan.
        On myös totta että uudet paneelit on tehokkaita kuten relaa- sanoo.
        No, sähköllä mennään ne vuodet mitä on jäljellä.

        Mikäs siinä niin kalliiksi ja työlääksi tuli? Kyllähän sitä kaasuakin kuluu aika reippaasti. Jos tuo 265 g/vrk on tyypillinen 2 kg pullo riittää vain reilun viikon ja 5 kg alle kolme viikkoa pelkän jääkaapin käyttöön. 11 kg ei enää aiheuta riittävyysongelmia, mutta tilaongelmia senkin edestä. Riippuu tietysti paljon veneestä. Omissa veneissä on tilaa ollut järkevästi vain 2-3 kg pulloille, jotka riittävät hyvin liesiuunikäyttöön 3-5 viikkoa.

        Myös ulkomailla veneileville kaasu on ongelmallinen. Suomalaisia pulloja ei saa. Nykyisessä veneessä on Campingaz-pullo, joka on vaikea sekä Suomessa että ulkomailla, mutta kolmekilosena se riittää koko reissun ja varapullokin on mukana.


      • puuksprööti
        Joakim1 kirjoitti:

        Mikäs siinä niin kalliiksi ja työlääksi tuli? Kyllähän sitä kaasuakin kuluu aika reippaasti. Jos tuo 265 g/vrk on tyypillinen 2 kg pullo riittää vain reilun viikon ja 5 kg alle kolme viikkoa pelkän jääkaapin käyttöön. 11 kg ei enää aiheuta riittävyysongelmia, mutta tilaongelmia senkin edestä. Riippuu tietysti paljon veneestä. Omissa veneissä on tilaa ollut järkevästi vain 2-3 kg pulloille, jotka riittävät hyvin liesiuunikäyttöön 3-5 viikkoa.

        Myös ulkomailla veneileville kaasu on ongelmallinen. Suomalaisia pulloja ei saa. Nykyisessä veneessä on Campingaz-pullo, joka on vaikea sekä Suomessa että ulkomailla, mutta kolmekilosena se riittää koko reissun ja varapullokin on mukana.

        Heps! En ehkä tullut ajatelleksi tuota tilaongelmaa, koska oma 10.10m venneessäni ei tilaongelmaa ole. Uimatasolla on luukussa käyttöpullo 11kg pystyssä kuten kuuluukin ja varapullo 11kg kyljellään. Kaasua kuluu vajaa kaksi pulloa vuodessa kaapin ollessa päällä keväästä syksyyn koko ajan.
        Kovin harva meistä kuitenkaan ulkomailla veneilee, mutta siihen en osaa kantaa ottaa kun en itse viroa ja ruotsia kauempana ole veneelläni käynyt. Noilla reissuilla ei tarvitse kaasun saannista välittää.
        Pyydän anteeksi ajattelemattomuuttani.


      • Joakim1
        puuksprööti kirjoitti:

        Heps! En ehkä tullut ajatelleksi tuota tilaongelmaa, koska oma 10.10m venneessäni ei tilaongelmaa ole. Uimatasolla on luukussa käyttöpullo 11kg pystyssä kuten kuuluukin ja varapullo 11kg kyljellään. Kaasua kuluu vajaa kaksi pulloa vuodessa kaapin ollessa päällä keväästä syksyyn koko ajan.
        Kovin harva meistä kuitenkaan ulkomailla veneilee, mutta siihen en osaa kantaa ottaa kun en itse viroa ja ruotsia kauempana ole veneelläni käynyt. Noilla reissuilla ei tarvitse kaasun saannista välittää.
        Pyydän anteeksi ajattelemattomuuttani.

        Viro ja Ruotsi ovat ulkomaita, joissa Suomalaisen pullon vaihto on hyvin haastavaa. Tai Virossa en kyllä ole yrittänytkään. 2x11 kg pullolla sellaista tarvetta ei tule, mutta 2x2 kg tai 1-2x5 kg tulee jo melko helposti.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Mikäs siinä niin kalliiksi ja työlääksi tuli? Kyllähän sitä kaasuakin kuluu aika reippaasti. Jos tuo 265 g/vrk on tyypillinen 2 kg pullo riittää vain reilun viikon ja 5 kg alle kolme viikkoa pelkän jääkaapin käyttöön. 11 kg ei enää aiheuta riittävyysongelmia, mutta tilaongelmia senkin edestä. Riippuu tietysti paljon veneestä. Omissa veneissä on tilaa ollut järkevästi vain 2-3 kg pulloille, jotka riittävät hyvin liesiuunikäyttöön 3-5 viikkoa.

        Myös ulkomailla veneileville kaasu on ongelmallinen. Suomalaisia pulloja ei saa. Nykyisessä veneessä on Campingaz-pullo, joka on vaikea sekä Suomessa että ulkomailla, mutta kolmekilosena se riittää koko reissun ja varapullokin on mukana.

        Taisin liioitella vähän, anteeksi.Mutta sallikaa seuraava kommentti.
        Mitä teillä on kaasujääkaappeja vastaan ? En keksi muuta kuin vuotovaaran.Jos ei reissaa ulkomailla niin onko ne pullotkaan todellinen ongelma.Mutta varapullo on oltava matkassa.Ja meillähän on sähkökaappi nyt ja pysyy.Se mikä meiltä puuttuu on liitäntä veneen laturista jääkaappiakkuun, ainoastaan paneelit syöttää. Se pitää tehdä.


      • fernutbaranka
        lihamylly1 kirjoitti:

        Taisin liioitella vähän, anteeksi.Mutta sallikaa seuraava kommentti.
        Mitä teillä on kaasujääkaappeja vastaan ? En keksi muuta kuin vuotovaaran.Jos ei reissaa ulkomailla niin onko ne pullotkaan todellinen ongelma.Mutta varapullo on oltava matkassa.Ja meillähän on sähkökaappi nyt ja pysyy.Se mikä meiltä puuttuu on liitäntä veneen laturista jääkaappiakkuun, ainoastaan paneelit syöttää. Se pitää tehdä.

        Ei ole varsinaiseti jääkaappia vastaan mitään, mutta kun veneessä ei ole kaasua, sen asentaminen on turhan työlästä kun kerran on toimiva jääkaappi.

        Olen kuitenkin miettinyt jo useampaan otteeseen kaasuhellan ja kaasulla toimivan vedenlämmittimen hankintaa. Silloin ei tarvitsisi käyttää generaattoria lainkaan. Kaasulla on ruoanlaitto muutenkin mukavaa. Jääkaapin takia en kaasua hankin enkä silloinkaan kaasujääkaappia.


      • fernutbaranka kirjoitti:

        Ei ole varsinaiseti jääkaappia vastaan mitään, mutta kun veneessä ei ole kaasua, sen asentaminen on turhan työlästä kun kerran on toimiva jääkaappi.

        Olen kuitenkin miettinyt jo useampaan otteeseen kaasuhellan ja kaasulla toimivan vedenlämmittimen hankintaa. Silloin ei tarvitsisi käyttää generaattoria lainkaan. Kaasulla on ruoanlaitto muutenkin mukavaa. Jääkaapin takia en kaasua hankin enkä silloinkaan kaasujääkaappia.

        Kaasu on hieno polttoaine.Ja onhan ne varmoja vehkeita.Hankit kaasu ja hiilimonoksidi hälyttimet tai voihan ne yöksi sulkea pääventtiilistä.Lisäksi kaasu on äänetön verrattuna siihen generaattoriin.Toivottavasti teet oikean päätöksen.


      • fernutbaranka
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kaasu on hieno polttoaine.Ja onhan ne varmoja vehkeita.Hankit kaasu ja hiilimonoksidi hälyttimet tai voihan ne yöksi sulkea pääventtiilistä.Lisäksi kaasu on äänetön verrattuna siihen generaattoriin.Toivottavasti teet oikean päätöksen.

        Kaasu on äänetön ja kaasuhellalla on mukava laitaa sapuskaa. Hupibudjetti ja käytettävissä oleva aika rajoittavat kuitenkin sitä, mikä on tehtävissä. Kaasun laittaminen veneeseeni on hiukan konstikasta tilojen takia - ei mahdotonta,

        Generaattorin ääni on häiritsevä vain sisällä. Ulos siitä kuuluu vaimea kalastajavenemäinen puksutus. Vaikka hankkisin kaasuhellan, ei ole mitään järkeä luopua toimivasta generaattorista.

        Odotellaan, että tulee lottovoitto ja/tai paljon aikaa, että nämä listan loppupäässä olevat asiat pääsevät esille...


      • Matkaveneilijä
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kaasu on hieno polttoaine.Ja onhan ne varmoja vehkeita.Hankit kaasu ja hiilimonoksidi hälyttimet tai voihan ne yöksi sulkea pääventtiilistä.Lisäksi kaasu on äänetön verrattuna siihen generaattoriin.Toivottavasti teet oikean päätöksen.

        Omassa veneessä on kaasulla toimiva jääkaappi pakastelokerolla. Ja kaasuhella uunilla. Veneessä on 4x5 kg kaasupullot mukana, noin kolmella pullolla selvitään 4 viikon kesälomasta. Joskus pitää ottaa neljäs käyttöön loman lopussa. Kaasujärjestelmä tehty asianmukaisesti ja tarkistettu, myös hälyttimet on. Kaasujärjestelmä ei arveluta.

        Se miksi mietin siirtymistä kaasusta kompurajääkaappiin on, että muina aikoina kuin kesälomalla haluaisin pitää jääkaapin viikotkin päällä. Joka sunnuntaina pitää nyt tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja osin samat elintarvikkeet tuoda perjantaina takaisin (voi, juusto, makkarat, lihat jne). Koska veneessä on iso 240 W aurinkopaneli, sähkön määrä ei varmaan ole ongelma edes syksyisin?

        Kaasu on kyllä hieno polttoaine, sopii hyvin ruuan valmistukseen ja jääkaappiin. Millaisia nuo kaasulla toimivat käyttöveden lämmittimet ovat?


      • fernutbaranka
        Matkaveneilijä kirjoitti:

        Omassa veneessä on kaasulla toimiva jääkaappi pakastelokerolla. Ja kaasuhella uunilla. Veneessä on 4x5 kg kaasupullot mukana, noin kolmella pullolla selvitään 4 viikon kesälomasta. Joskus pitää ottaa neljäs käyttöön loman lopussa. Kaasujärjestelmä tehty asianmukaisesti ja tarkistettu, myös hälyttimet on. Kaasujärjestelmä ei arveluta.

        Se miksi mietin siirtymistä kaasusta kompurajääkaappiin on, että muina aikoina kuin kesälomalla haluaisin pitää jääkaapin viikotkin päällä. Joka sunnuntaina pitää nyt tyhjentää jääkaappi ja pakastin ja osin samat elintarvikkeet tuoda perjantaina takaisin (voi, juusto, makkarat, lihat jne). Koska veneessä on iso 240 W aurinkopaneli, sähkön määrä ei varmaan ole ongelma edes syksyisin?

        Kaasu on kyllä hieno polttoaine, sopii hyvin ruuan valmistukseen ja jääkaappiin. Millaisia nuo kaasulla toimivat käyttöveden lämmittimet ovat?

        Kaasulla toimiva lämmitin on hieno peli, jos se toimii.
        Se lämmittää vettä sitä mukaa, kun sitä tarvitaan.
        En ole löytänyt kuitenkaan veneeseen tehtyä mallia ja pelkään, että mökkivehkeet ei kestä suolaista ilmaa ja tärinää. Pitäisi myös mitata paljonko vettä kuluu suihkussa...

        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sw-20kw-vedenlammitin-kaasulla


      • Älämölöä
        fernutbaranka kirjoitti:

        Kaasu on äänetön ja kaasuhellalla on mukava laitaa sapuskaa. Hupibudjetti ja käytettävissä oleva aika rajoittavat kuitenkin sitä, mikä on tehtävissä. Kaasun laittaminen veneeseeni on hiukan konstikasta tilojen takia - ei mahdotonta,

        Generaattorin ääni on häiritsevä vain sisällä. Ulos siitä kuuluu vaimea kalastajavenemäinen puksutus. Vaikka hankkisin kaasuhellan, ei ole mitään järkeä luopua toimivasta generaattorista.

        Odotellaan, että tulee lottovoitto ja/tai paljon aikaa, että nämä listan loppupäässä olevat asiat pääsevät esille...

        "Generaattorin ääni on häiritsevä vain sisällä. Ulos siitä kuuluu vaimea kalastajavenemäinen puksutus."

        itse'ni ainakin ärsyttää nämä generaattoria laulattavat (siis apukoneena) veneiljät jotka tulee luonnon sataman rauhaan puksuttamaan generaattoriaan. Ni kun pitää kahvit keittää, apukone laulamaan. Ihan sama kun joku käyttää moottoria ladatakseen akkuja. Sama käry, sama ääni, sama veden loiske. Olen luonnonsatamassa juuri luonnon rauhassa, en kaipaa älämölöveneitä viereeni. PYSYKÄÄ KAUKANA!


      • fernutbaranka
        Älämölöä kirjoitti:

        "Generaattorin ääni on häiritsevä vain sisällä. Ulos siitä kuuluu vaimea kalastajavenemäinen puksutus."

        itse'ni ainakin ärsyttää nämä generaattoria laulattavat (siis apukoneena) veneiljät jotka tulee luonnon sataman rauhaan puksuttamaan generaattoriaan. Ni kun pitää kahvit keittää, apukone laulamaan. Ihan sama kun joku käyttää moottoria ladatakseen akkuja. Sama käry, sama ääni, sama veden loiske. Olen luonnonsatamassa juuri luonnon rauhassa, en kaipaa älämölöveneitä viereeni. PYSYKÄÄ KAUKANA!

        Juu ei pysytä.

        Aina löytyy joku, jota muut ihmiset häiritsevät jos ei muuten, niin hengityksen hiilidioksidi kirvelee silmiä. Kyse ei ole mistään todellisesta vaan omasta sisäisestä sielunmaisemasta, joka puskee huokosten läpi.

        Suomessa löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään ja joihin ei tule ketään. Niistä voi vapaasti valita.

        Jostain kummasta on syntynyt käsitys, että kaikkein suurinta marttyyriä pitäisi totella. Se on väärin. Suurin marttyyri löytää aina uuden syyn olla marttyyri. On kaikkien etu, että hän pysyy yksinäisyydessä.

        On kuitenkin niin, että marttyyri ei viihdy yksin koska hän ei voi valittaa kenellekään. Siksi hän aina hakeutuu paikkaan, jossa voi valittaa. Hymyily ja nyökytys ei tarkoita, että olet oikeasa. Se tarkoittaa mene jo pois häiritsemästä. Marttyyri aiheutrta itse suurta häiriötä :D


      • Römpötti-
        fernutbaranka kirjoitti:

        Kaasulla toimiva lämmitin on hieno peli, jos se toimii.
        Se lämmittää vettä sitä mukaa, kun sitä tarvitaan.
        En ole löytänyt kuitenkaan veneeseen tehtyä mallia ja pelkään, että mökkivehkeet ei kestä suolaista ilmaa ja tärinää. Pitäisi myös mitata paljonko vettä kuluu suihkussa...

        https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sw-20kw-vedenlammitin-kaasulla

        Asuntovaunuissa toimii ainakin mainiosti, joten miksei veneessäkin.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Mikäs siinä niin kalliiksi ja työlääksi tuli? Kyllähän sitä kaasuakin kuluu aika reippaasti. Jos tuo 265 g/vrk on tyypillinen 2 kg pullo riittää vain reilun viikon ja 5 kg alle kolme viikkoa pelkän jääkaapin käyttöön. 11 kg ei enää aiheuta riittävyysongelmia, mutta tilaongelmia senkin edestä. Riippuu tietysti paljon veneestä. Omissa veneissä on tilaa ollut järkevästi vain 2-3 kg pulloille, jotka riittävät hyvin liesiuunikäyttöön 3-5 viikkoa.

        Myös ulkomailla veneileville kaasu on ongelmallinen. Suomalaisia pulloja ei saa. Nykyisessä veneessä on Campingaz-pullo, joka on vaikea sekä Suomessa että ulkomailla, mutta kolmekilosena se riittää koko reissun ja varapullokin on mukana.

        Joakim
        Onko sinulla kuva siitä Camping gas pullosta?Olisi mielenkiintoista nähdä miltä "universal" pullo näyttää.


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Joakim
        Onko sinulla kuva siitä Camping gas pullosta?Olisi mielenkiintoista nähdä miltä "universal" pullo näyttää.

        Tuossa on tuo 2,8 kg pullo. Suomessa tosiaan hiukan vaikea ja kallis (täyttö n. 30 €), samoin Ruotsissa. Tallinnassa täytin viimeksi hurjaan 6,5 € hintaan, tosin piti pyörällä käydä 5 km satamasta. Tuollainen taitaa olla melkein kaikissa Keski-Euroopan veneissä ja omani mukana tuli varapullokin, niin päätin jatkaa sillä.
        https://www.campingaz.com/uk/p-23531-r-907.aspx


      • voihelevetti
        fernutbaranka kirjoitti:

        Juu ei pysytä.

        Aina löytyy joku, jota muut ihmiset häiritsevät jos ei muuten, niin hengityksen hiilidioksidi kirvelee silmiä. Kyse ei ole mistään todellisesta vaan omasta sisäisestä sielunmaisemasta, joka puskee huokosten läpi.

        Suomessa löytyy paikkoja, joissa ei ole ketään ja joihin ei tule ketään. Niistä voi vapaasti valita.

        Jostain kummasta on syntynyt käsitys, että kaikkein suurinta marttyyriä pitäisi totella. Se on väärin. Suurin marttyyri löytää aina uuden syyn olla marttyyri. On kaikkien etu, että hän pysyy yksinäisyydessä.

        On kuitenkin niin, että marttyyri ei viihdy yksin koska hän ei voi valittaa kenellekään. Siksi hän aina hakeutuu paikkaan, jossa voi valittaa. Hymyily ja nyökytys ei tarkoita, että olet oikeasa. Se tarkoittaa mene jo pois häiritsemästä. Marttyyri aiheutrta itse suurta häiriötä :D

        ????????


      • Joakim1 kirjoitti:

        Tuossa on tuo 2,8 kg pullo. Suomessa tosiaan hiukan vaikea ja kallis (täyttö n. 30 €), samoin Ruotsissa. Tallinnassa täytin viimeksi hurjaan 6,5 € hintaan, tosin piti pyörällä käydä 5 km satamasta. Tuollainen taitaa olla melkein kaikissa Keski-Euroopan veneissä ja omani mukana tuli varapullokin, niin päätin jatkaa sillä.
        https://www.campingaz.com/uk/p-23531-r-907.aspx

        Kiitos Joakim.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Tuossa on tuo 2,8 kg pullo. Suomessa tosiaan hiukan vaikea ja kallis (täyttö n. 30 €), samoin Ruotsissa. Tallinnassa täytin viimeksi hurjaan 6,5 € hintaan, tosin piti pyörällä käydä 5 km satamasta. Tuollainen taitaa olla melkein kaikissa Keski-Euroopan veneissä ja omani mukana tuli varapullokin, niin päätin jatkaa sillä.
        https://www.campingaz.com/uk/p-23531-r-907.aspx

        Täytin aikoinaan Primuksen 2 kg pullot itse.Mikäli näissä pulloissa on ylipaineventtiili voisit harkita itsetäyttöä jolloin täyttö ei maksa juuri mitään.


      • kjvnyreklyt
        fernutbaranka kirjoitti:

        Jospa parannan ymmärrystäsi tuomalla uuden näkökulman: sähköä on rajattomasti käytössä (ainakin tarpeeseen nähden).

        Mihin perustat väitteesi sähkön rajattomasta riittävyydestä? Ainakaan minun aluksessani ei ole rajattomasti virtaa käytettävissä. Jo vajaan viikon seisahduksessa alkaa virta vähenemään akkukapasiteetista. Agrekaattia en halua hurisemaan lähelleni jatkuvasti, joskin tilapäisesti sekin voisi olla hätävara.


    • Kfhdjs

      Itsellä oli taannoin vene, johon oli lyöty normi jääkaappi. Kulutti n. 6A. Virta loppui luonnonsatamassa vuorokaudessa. Vasta kun veneeseen hommattiin ns. venejääkaappi, alkoi virta riittämään.

      • fernutbarank

        Käytitkö sitä siis invertterin kautta?


      • Bdjsh

        Se oli 12/230v kaappi, jota käytin luonnonsatamissa suoraan akulla. 75a akku ei lämppärin kanssa käytettynä kestänyt edes yhtä iltaa ja yötä. Aamulla kakkosakku ihan tyhjä.


      • Tyrnäväntorpedo

        Nyt joku voisi valsitaa hölmöä.
        Jääkaappi ei ollut venekaappi, mutta oli tehty 12V jännitteelle.
        Se vaihdettiin uuteen venejääkaappiin, joka toimi 12V jännitteellä ja virta riitti.

        Olisiko uusi 12V auto- tai mökkijääkaappi ajanut saman asian vai oliko kyse nimenomaan siitä, että sama jääkaappi oli myös venekäyttöön myyty (kaksinkertaisella hjnnalla) ja siksi virta riitti?
        Mistä jääkaappi tietää millä nimellä se myydään ja vielä oleellisempaa: miten jääkaappi ymmärtää käyttää veneessä vähemmän virtaa, jos se on myyty venekaappina ???


      • Komperssori
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Nyt joku voisi valsitaa hölmöä.
        Jääkaappi ei ollut venekaappi, mutta oli tehty 12V jännitteelle.
        Se vaihdettiin uuteen venejääkaappiin, joka toimi 12V jännitteellä ja virta riitti.

        Olisiko uusi 12V auto- tai mökkijääkaappi ajanut saman asian vai oliko kyse nimenomaan siitä, että sama jääkaappi oli myös venekäyttöön myyty (kaksinkertaisella hjnnalla) ja siksi virta riitti?
        Mistä jääkaappi tietää millä nimellä se myydään ja vielä oleellisempaa: miten jääkaappi ymmärtää käyttää veneessä vähemmän virtaa, jos se on myyty venekaappina ???

        Vastaus löytyy tästä kejusta, lukeminen kannattaa..


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Nyt joku voisi valsitaa hölmöä.
        Jääkaappi ei ollut venekaappi, mutta oli tehty 12V jännitteelle.
        Se vaihdettiin uuteen venejääkaappiin, joka toimi 12V jännitteellä ja virta riitti.

        Olisiko uusi 12V auto- tai mökkijääkaappi ajanut saman asian vai oliko kyse nimenomaan siitä, että sama jääkaappi oli myös venekäyttöön myyty (kaksinkertaisella hjnnalla) ja siksi virta riitti?
        Mistä jääkaappi tietää millä nimellä se myydään ja vielä oleellisempaa: miten jääkaappi ymmärtää käyttää veneessä vähemmän virtaa, jos se on myyty venekaappina ???

        Kuten tässä ketjussakin on tullut ilmi, jääkaappeja on kolmea tyyppiä:
        -kompressorikaapit (kalleimmat ja vähiten virtaa vievät eli kaikki 230 V kunnolliset kotikaapit valtaosa venekaapeista)
        -absorptiokaapit (toimivat kuumentamalla eli kaasu on väkisin tällainen ja helppo tehdä myös sähkötoimiseksi)
        -peltier-kaapit (toimivat tasajännitteellä, joka aiheuttaa peltier-elementissä lämpötilaeron)

        Kun tuo kaappi kerrran vei 6 A jatkuvasti, se ei ollut kompressorikaappi, vaan jompi kumpi noista halvemmista ja virtasyöpöimmistä laitteista.

        Kyllä halvallakin saa 230 V kompressorikaapin. Tuossa vieressä on 60 litran pakastin, jonka ostin 99 €:llä. Merkki on Matsui ja vie käydessään 45 W, mutta käy vain murto-osan ajasta.

        Jotta kompressorikaappi toimisi sekä 230 V että 12 V, pitäisi siinä olla kompressorin moottorista riippuen joko invertteri tai virtalähde, mikä nostaisi hintaa ja kulutusta "väärällä" jännitteellä. En muista koskaan nähneeni sellaista laitetta, vaan molemmilla toimivat ovat yleensä absorptiokaappeja.


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuten tässä ketjussakin on tullut ilmi, jääkaappeja on kolmea tyyppiä:
        -kompressorikaapit (kalleimmat ja vähiten virtaa vievät eli kaikki 230 V kunnolliset kotikaapit valtaosa venekaapeista)
        -absorptiokaapit (toimivat kuumentamalla eli kaasu on väkisin tällainen ja helppo tehdä myös sähkötoimiseksi)
        -peltier-kaapit (toimivat tasajännitteellä, joka aiheuttaa peltier-elementissä lämpötilaeron)

        Kun tuo kaappi kerrran vei 6 A jatkuvasti, se ei ollut kompressorikaappi, vaan jompi kumpi noista halvemmista ja virtasyöpöimmistä laitteista.

        Kyllä halvallakin saa 230 V kompressorikaapin. Tuossa vieressä on 60 litran pakastin, jonka ostin 99 €:llä. Merkki on Matsui ja vie käydessään 45 W, mutta käy vain murto-osan ajasta.

        Jotta kompressorikaappi toimisi sekä 230 V että 12 V, pitäisi siinä olla kompressorin moottorista riippuen joko invertteri tai virtalähde, mikä nostaisi hintaa ja kulutusta "väärällä" jännitteellä. En muista koskaan nähneeni sellaista laitetta, vaan molemmilla toimivat ovat yleensä absorptiokaappeja.

        Minusta annatut suureet ovat kovin epämääräiset ja tulkintoja voi tehdä ihan miten vaan.

        75Ah akku antaa suosiolla 30-35A ulos, mutta jso se on joka yö käytetty tyhjäksi, niin 20Ah on ihan mahdollinen. Riippuu myös laturista, jotkut lataa vain 80%

        Lämppäri voisi viedä 2A, mutta ihan yhtä hyvin 4A tai 0,5A
        Jos yö on 10h (voi olla 6h tai 12h), niin lämppäri vie virtaa mitä tahansa 3Ah-48Ah:n välillä.
        Jääkaappi vie 6A keskikulutuksella yössä 36-72 Ah
        Jos taas kyseessä on nimellisvirta, niin yössä kulutus on 6-24Ah.

        Kun olosuhteista riippuen kompurakaapille ja lämppärille yhteiskulutus yön aikana on välillä 9-72 Ah ja akku antaa ulos 20-35 Ah, niin on vaikea siitä päätellä onko vanha kaappi vain huonossa kunnossa tai millä tekniikalla se on toiminut.

        Jokaisen päätelmän voi perustella ihan laskemalla.


      • lukeminenKannattaa
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Nyt joku voisi valsitaa hölmöä.
        Jääkaappi ei ollut venekaappi, mutta oli tehty 12V jännitteelle.
        Se vaihdettiin uuteen venejääkaappiin, joka toimi 12V jännitteellä ja virta riitti.

        Olisiko uusi 12V auto- tai mökkijääkaappi ajanut saman asian vai oliko kyse nimenomaan siitä, että sama jääkaappi oli myös venekäyttöön myyty (kaksinkertaisella hjnnalla) ja siksi virta riitti?
        Mistä jääkaappi tietää millä nimellä se myydään ja vielä oleellisempaa: miten jääkaappi ymmärtää käyttää veneessä vähemmän virtaa, jos se on myyty venekaappina ???

        LUE: Joakim1:n kirjoitus 23.8.2017 9:07


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kuten tässä ketjussakin on tullut ilmi, jääkaappeja on kolmea tyyppiä:
        -kompressorikaapit (kalleimmat ja vähiten virtaa vievät eli kaikki 230 V kunnolliset kotikaapit valtaosa venekaapeista)
        -absorptiokaapit (toimivat kuumentamalla eli kaasu on väkisin tällainen ja helppo tehdä myös sähkötoimiseksi)
        -peltier-kaapit (toimivat tasajännitteellä, joka aiheuttaa peltier-elementissä lämpötilaeron)

        Kun tuo kaappi kerrran vei 6 A jatkuvasti, se ei ollut kompressorikaappi, vaan jompi kumpi noista halvemmista ja virtasyöpöimmistä laitteista.

        Kyllä halvallakin saa 230 V kompressorikaapin. Tuossa vieressä on 60 litran pakastin, jonka ostin 99 €:llä. Merkki on Matsui ja vie käydessään 45 W, mutta käy vain murto-osan ajasta.

        Jotta kompressorikaappi toimisi sekä 230 V että 12 V, pitäisi siinä olla kompressorin moottorista riippuen joko invertteri tai virtalähde, mikä nostaisi hintaa ja kulutusta "väärällä" jännitteellä. En muista koskaan nähneeni sellaista laitetta, vaan molemmilla toimivat ovat yleensä absorptiokaappeja.

        Joakim
        Meinaatko tehdä siitä pakastimesta jääkaapin lisäämällä invertteri ja jääkaappitermostaatti ?


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Joakim
        Meinaatko tehdä siitä pakastimesta jääkaapin lisäämällä invertteri ja jääkaappitermostaatti ?

        En. Se on ihan muussa käytössä (ei edes pakastimena). Invertteri ei ole kovinkaan fiksu juttu veneessä jatkuvassa käytössä. Yleensä noilla on merkittävä tyhjäkäyntikulutus, joka nostaa keskikulutusta varsin paljon. Kompressorissa on vielä moottori, joka vie huomattavan paljon virtaa käynnistymishetkellä. Tuskin käynnistyy pienellä invertterillä, joka rittäisi helposti muuten 45 W kuormalle.

        Tuo nyt oli vain esimerkki siitä, että ei ne 230 V kylmäkoneet paljoa vie, vaikka olisivat halpojakin. Minulla nyt sattui olemaan tuollainen pakastin. Tässä melko iso jääkaappi 129€. Ilmoitettu kulutus 110 kWh/a eli keskimäärin 12 W eli 1 A 12 V: https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/MUL48W16E/matsui-jaakaappi-mul48w16e

        Edes täysikokoinen 400 l kotijääkaappi ei vie keskimäärin kuin 17 W (1,4 A 12 V): https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/ERF4115DOW/electrolux-jaakaappi-erf4115dow-185-4-cm


      • Tyrnäväntorpedo
        lukeminenKannattaa kirjoitti:

        LUE: Joakim1:n kirjoitus 23.8.2017 9:07

        Kiitos kädestä pitämisestä :D
        Olen lukenut jutun, mutta siinä ei ollut mitään mainintaa koskien kirjoittajan jääkaappia - ja kuinka olisi voinut ollakaan koska se oli tehty aikaisemmin.

        Lähtotietoina oli:
        Kulutti n. 6A (jääkaappi)
        ja
        75a akku ei lämppärin kanssa käytettynä kestänyt edes yhtä iltaa ja yötä

        Laskin, että 75Ah akun saa tyhjäksi illassa ja yössä pelkällä lämppärillä.

        Jääkaapin 6A voi olla jatkuvaa tai sitten se voi olla keskimääräistä, sitä ei mainita.
        6A on ihan normaali kulutus kompuran käydessä ja toisaalta se ei ole tolkuttoman vähän absorptiokaapillekaan.

        Kaappi voi olla ihan kumpi tahansa. Kulutus mahtuu molempien raameihin.
        6A keskimääräistäkin kulutusta sopii kompurakaapin lukuihin, jos kyseessä on isompi kaappi puhumattakaan, jos kylmäainetta on päässyt katoamaan.

        Laskeminen on lukemisen ohella ihan hyvä taito :D


    • Uskottoman pieniä kulutuksia, en kyllä löytänyt käyttöjännitettä mutta ei haittaa, meillä on jo kaappi.
      Tuosta inverteristä vielä.Olen ymmärtänyt että juju on siinä että vaihdetaan termari jääkaappimallisesksi ja se ohjaa inverteriä joka siis on päällä vain kuin kaappi on "päällä".
      En tiedä toimiiko ?

      • Joakim1

        En tiedä minäkään. Invertteri moottori on ongelmallinen tapaus, kuten vaikkapa tästä selviää: https://venelehti.fi/keskustelu/aihe/laituriparlamentti_postst16318_jaakaappi-invertterin-kautta/

        Vaaditaan siis reilusti ylikokoinen invertteri, jonka tyhjäkäyntivirta on helposti jo 0,5-1 A. Se vie siis tuon verran normaalin hyötysuhteensa verran enemmän kompuran käydessä. Jos termostaatti ohjaa invertteriä, voi käynnistyminen olla vielä haastavampaa. Alkaa viedä paljon virtaa ennen kuin invertteri on kunnolla käynnissä. Jos taas invertteri on aina päällä, kasvaa keskikulutus 50-100% 12 V kompuraan nähden.


      • Hyvä, ammuit ideani alas.Onneksi tätä ratkaisua ei tarvita.Hämmästyttävää miten suuri käynnistysvirta on.Samalla olisin kuvitellut että tämä ratkaisu toimii ...


      • Masaesbosta
        lihamylly1 kirjoitti:

        Hyvä, ammuit ideani alas.Onneksi tätä ratkaisua ei tarvita.Hämmästyttävää miten suuri käynnistysvirta on.Samalla olisin kuvitellut että tämä ratkaisu toimii ...

        Terve lihamylly1,
        Kun mökilläni ei vielä ollut verkkovirtaa lainasin sedältäni aggregaattia. Tuo laite oli vanha ja tekniikka sen mukainen.
        Koneen tyyppikilvessä luki jotain 2500, mutta en tuolloin ollut siitä kovin kiinnostunut. Kysyin vain sedältä, voiko sillä käyttää 1100w Skil käsisirkkeliä, johon sain myöntävän vastauksen.
        Kun sitten ensimmäisen kerran painoin sirkkelin käynnistyskytkintä se genu sammui. Kun siinä aikani harjoittelin sen kanssa, niin opin tuon sirkkelin käynnistämisen, ikäänkuin narraamalla.
        Kun se genu alkoi sammumaan, niin löysäsin hieman sitä nappulaa ja kun se genu sai taas lisää kierrosia, painoin uudelleen. Kun sirkkeli sai lisää kierroksi se jäi lopulta päälle ja sillä sai sitten kyllä sahata vaikka 2x4 halki.
        Muutama vuosi sitten ostin venettä varten Honda 20i aggregaatin ja kokeilin mielenkiinnolla kuinka se reagoi tämän uuden mallisen genun kanssa.
        Nyt kun painoi sirkkelinnappulaa (sama laite), niin tämä Honda antaa vain pienen korahduksen ja automatiikka nostaa kierrokset ylös, eikä siinä sen enempää dramatiikkaa sitten olekaan.
        Kuten Joakim1 on jo aikaisemminkin sanonut sähkömoottorit ottavat käynnistyessään moninkertaisen virran.
        Kiitokset vain Joakimille niistä keväisistä neuvoista sen ison inverterin kanssa, jota käytän boilerin lämmittämiseen.
        Kun sen vedenlämmitimen kytkee päälle, niin moottrin kierrokset hieman putoavat ja kylmävesi on termostaatin laukaisukuumaa n. 80-90 minuutin kuluttua. Ylläpitolämmitys vie noin pariminuuttia, jos sitä ei paljoa käytä siinä välillä.
        Jos perillä ei ole maavirtaa, täytyy muistaa vähän ennen perille tuloa ajaa koneella, jotta lämminvesi riittää seuraavaan aamuun.
        Nyt kun ajattelee, että vaihtoehtona olisi ollut ostaa siihen merivesikoneeseen lämmönvaihdin ja asentaa se kiinni, niin tämä on siisti paketti ja nyt voi imuroida veneen vaikka missä.


      • Voimakonetohtori
        Masaesbosta kirjoitti:

        Terve lihamylly1,
        Kun mökilläni ei vielä ollut verkkovirtaa lainasin sedältäni aggregaattia. Tuo laite oli vanha ja tekniikka sen mukainen.
        Koneen tyyppikilvessä luki jotain 2500, mutta en tuolloin ollut siitä kovin kiinnostunut. Kysyin vain sedältä, voiko sillä käyttää 1100w Skil käsisirkkeliä, johon sain myöntävän vastauksen.
        Kun sitten ensimmäisen kerran painoin sirkkelin käynnistyskytkintä se genu sammui. Kun siinä aikani harjoittelin sen kanssa, niin opin tuon sirkkelin käynnistämisen, ikäänkuin narraamalla.
        Kun se genu alkoi sammumaan, niin löysäsin hieman sitä nappulaa ja kun se genu sai taas lisää kierrosia, painoin uudelleen. Kun sirkkeli sai lisää kierroksi se jäi lopulta päälle ja sillä sai sitten kyllä sahata vaikka 2x4 halki.
        Muutama vuosi sitten ostin venettä varten Honda 20i aggregaatin ja kokeilin mielenkiinnolla kuinka se reagoi tämän uuden mallisen genun kanssa.
        Nyt kun painoi sirkkelinnappulaa (sama laite), niin tämä Honda antaa vain pienen korahduksen ja automatiikka nostaa kierrokset ylös, eikä siinä sen enempää dramatiikkaa sitten olekaan.
        Kuten Joakim1 on jo aikaisemminkin sanonut sähkömoottorit ottavat käynnistyessään moninkertaisen virran.
        Kiitokset vain Joakimille niistä keväisistä neuvoista sen ison inverterin kanssa, jota käytän boilerin lämmittämiseen.
        Kun sen vedenlämmitimen kytkee päälle, niin moottrin kierrokset hieman putoavat ja kylmävesi on termostaatin laukaisukuumaa n. 80-90 minuutin kuluttua. Ylläpitolämmitys vie noin pariminuuttia, jos sitä ei paljoa käytä siinä välillä.
        Jos perillä ei ole maavirtaa, täytyy muistaa vähän ennen perille tuloa ajaa koneella, jotta lämminvesi riittää seuraavaan aamuun.
        Nyt kun ajattelee, että vaihtoehtona olisi ollut ostaa siihen merivesikoneeseen lämmönvaihdin ja asentaa se kiinni, niin tämä on siisti paketti ja nyt voi imuroida veneen vaikka missä.

        Oikosulkumoottori vie käynistyrssään "äärettömän" tehon koska on, kuten nii sanoo, oikoslulku. Aggregaatti / generaattori pitää olla vähintään tuplat moottorin tehosta, mielellään enemmän. Narraaminen on ainoa keino saada kone käyntiin alitehoisella genulla. Kun moottori pyörii, se ei ole enää "oikosulussa". Kompurajääkaapin moottoi on oikosulkumoottori ja sitä ei kyllä pikkuisella inverterillä käynistellä. Unohtakaa invertterit.


      • Muistui mieleen juttu 1980 luvulta.
        Sain lahjaksi DDR valmisteisen pakastimen (pieni, korkeintan 50 l). Tarkoitus oli muuttaa se venejääkaapiksi kaverin veneeseen.Kokeilin sitä kotona ja totesin että käynnistysvirta oli 5 A (mitattuna senaikaisella analogisella yleismittarilla).Sitten muistin sähkövoimatekniikan oppitunneilta miten käynnistyvirtaa saa pienennettyä kytkemällä moottorikondensaatori kompressorin rinnalle.Kytkin siis 12 micro F konkan kompuran rinnalle ja kas käynnistysvirta tippui 1 A :iin.Saisiko tällä tavalla pienennttyä invertterin ottamaa käynnistysvirtaa ?Mitä mieltä ?
        Niin, miten siinä sitten kävi.Invertterin rakentelu niillä tiedoilla ja taidoilla ei onnistunut ja pakastin päätyi kaatopaikalle.


      • Tyrnäväntorpedo
        lihamylly1 kirjoitti:

        Muistui mieleen juttu 1980 luvulta.
        Sain lahjaksi DDR valmisteisen pakastimen (pieni, korkeintan 50 l). Tarkoitus oli muuttaa se venejääkaapiksi kaverin veneeseen.Kokeilin sitä kotona ja totesin että käynnistysvirta oli 5 A (mitattuna senaikaisella analogisella yleismittarilla).Sitten muistin sähkövoimatekniikan oppitunneilta miten käynnistyvirtaa saa pienennettyä kytkemällä moottorikondensaatori kompressorin rinnalle.Kytkin siis 12 micro F konkan kompuran rinnalle ja kas käynnistysvirta tippui 1 A :iin.Saisiko tällä tavalla pienennttyä invertterin ottamaa käynnistysvirtaa ?Mitä mieltä ?
        Niin, miten siinä sitten kävi.Invertterin rakentelu niillä tiedoilla ja taidoilla ei onnistunut ja pakastin päätyi kaatopaikalle.

        Taisi käydä niin, että kondensaattori vaikutti ensisijaisesti mittariin. Noin pienellä kondensaattorilla ei ole merkitystä.


      • Sitä suuruusluokkaa moottorikondensaattorit ovat.,Miten niillä sitten on merkitystä.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Muistui mieleen juttu 1980 luvulta.
        Sain lahjaksi DDR valmisteisen pakastimen (pieni, korkeintan 50 l). Tarkoitus oli muuttaa se venejääkaapiksi kaverin veneeseen.Kokeilin sitä kotona ja totesin että käynnistysvirta oli 5 A (mitattuna senaikaisella analogisella yleismittarilla).Sitten muistin sähkövoimatekniikan oppitunneilta miten käynnistyvirtaa saa pienennettyä kytkemällä moottorikondensaatori kompressorin rinnalle.Kytkin siis 12 micro F konkan kompuran rinnalle ja kas käynnistysvirta tippui 1 A :iin.Saisiko tällä tavalla pienennttyä invertterin ottamaa käynnistysvirtaa ?Mitä mieltä ?
        Niin, miten siinä sitten kävi.Invertterin rakentelu niillä tiedoilla ja taidoilla ei onnistunut ja pakastin päätyi kaatopaikalle.

        Panovirhepaholainen pääsi yllättämään.Sähkövoimatekniikan oppitunneilta ...pitää olla teoreettisen sähkötekniikan oppitunneilta, vuodet tekevät tehtävänsä...


      • Masaesbosta
        Voimakonetohtori kirjoitti:

        Oikosulkumoottori vie käynistyrssään "äärettömän" tehon koska on, kuten nii sanoo, oikoslulku. Aggregaatti / generaattori pitää olla vähintään tuplat moottorin tehosta, mielellään enemmän. Narraaminen on ainoa keino saada kone käyntiin alitehoisella genulla. Kun moottori pyörii, se ei ole enää "oikosulussa". Kompurajääkaapin moottoi on oikosulkumoottori ja sitä ei kyllä pikkuisella inverterillä käynistellä. Unohtakaa invertterit.

        Kiitos tohtori valaistuksesta, olen (aina) nykyisin (ollut )sitä mieltä, että on hyvä tietää myös siellä taustalla olevia asioita.
        Nuorempana oli tärkeintä että pääsi puikkoihin ja sai työntää vivut eteen. Ei siinä joutanut pohtimaan miten se tekniikka tuon kaiken mahdollisti :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3235
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2293
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1859
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      1775
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1411
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      29
      1261
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1177
    Aihe