Uusia dieseleitä pitää suosia

JärkeäJaFaktaaLisää

Jos päästöjen vähentäminen ja ilmasto koetaan tärkeäksi ja autoilun osalta pitää pyrkiä päästöjen vähentämiseen niin kauan kuin päästöttömiä ajoneuvoja ei saada käyttökelpoiseksi, niin muuta vaihtoehtoa ei käytännössä ole kuin siirtyä dieselmoottoreihin henkilöautoissakin.
No ehkä ihan pikkuautot, joilla ajetaan muutama tuhat kilometriä vuodessa kaupungeissa voisi bensakin olla sallittu hybridin yhteydessä, jos syystä tai toisesta sähköauto ei ole vaihtoehtona. Puhtaasti kaupunkiajoon tarkoitetut autot pitäisi kuitenkin olla sähköautoja.

Vanhojen autojen vaihtamista uusiin Ford Englannissa on jo ihan oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti lähtenyt näyttämään esimerkkiä hyvittämällä vanhasta 5000 vaihtamalla uuteen dieseliin. Tällaisen soisi yleistyvän. Huomattavasti tehokkaampi ja nopeampi tapa kuin Suomessa perinteisesti käytetty 'piiska'- menettely ja kieltoihin perustuvat menettelyt.

12

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikenne-silmätikkuna

      Niinpä. Edes nykyisiin voimassaoleviin päästötavoitteisiin ei päästä ellei bensa-autojen määrää saada vähennettyä. Jos vielä dieseleistä siirryttäisiin bensoihin, niin tilanne pahenisi vielä oleellisesti. Saati suunniteltuihin tulevaisuuden tavoitteisiin.

      Tässäkin tietty pointti on saada autokanta uudistettua. Ja varsinkin Suomessa.

      Sähköautojen yleistyminen tai autoilun voimakas rajoittaminen taitaa käytännössä olla edessämme.

    • tappajatLiikenteessä

      Päästöjä ne on NOx ja partikkelitkin. Etenkin uusien diiselien päästöt nanohiukkasinern, jotka takertuvat keuhkorakkuloihin ja jotka aiheuttavat syöpää ja joita on vaikea puhdistaa. Itseasiassa tappavampia kuin CO2.

      • KaikkiTappavia

        Eipä taida auton pakoputkesta tulla yhtään haitatonta, saati terveellistä, päästöä. Kaikki ovat tappavia liikaa 'nautittuna'. Olipa kyseessä diesel- tai bensamoottori.
        Nox:a tulee sekä bensa- että dieselmoottoreista, dieseleistä hieman enemmän nykymoottoreissa. Se onkin ainoa päästö, jota dieselautot tupruttaa enemmän kuin bensa-autot. Tosin ero on melkoisen pieni. Dieselin nox:t eivät ole sen vaarallisempia kuin bensan nox:t.


      • Hjkffhkl

        Dieselpappa käy täällä yksinpuhelua ja vastailee omiin kommentteihinsa. Aika epätoivoista, myönnä jo totuus, äläkä syötä pajunköyttä selvässä asiassa.


      • HybridihuijausOnKallis

        Köyhä ei osta koskaan uutta autoa.
        Sähkö-ja hybridiautotuki suuntautuu mielettömästi vain rikkaille.
        Kuinka tämä törkeä tuki kompensoidaan köyhille.
        Eikö kierrätys olekaan enää luonnonvarojen säästämistä ?
        Purkuosien käyttö on parasta metallin säästämistä.
        Nyt vaan hyvät purkuosat paalataan.

        Uudemmat dieselit ovat varustettu scv-egrventiilein sekä hiukkassuodattimilla.
        Rikki ja lyijy on poistettu polttoaineita, typpi on luonnontuote, jota kylvetään surutta peltoihin. Dieselin lisäaineilla polttotapahtuma on puhdas.

        Suomen koko kumipyörälogigtiikka toimii dieselillä.


      • KorkeaSetaaniluku

        Keski-Eurooppa kulkee dieselkalustolla.
        Kokonaishiilijalanjälki on dieselillä paras.
        Ei tartte vaihtaa 5000 e. akkuja 60.000 km välein?
        Pysyy tuulilasi auki pakkasella.


      • E220_CDI
        KaikkiTappavia kirjoitti:

        Eipä taida auton pakoputkesta tulla yhtään haitatonta, saati terveellistä, päästöä. Kaikki ovat tappavia liikaa 'nautittuna'. Olipa kyseessä diesel- tai bensamoottori.
        Nox:a tulee sekä bensa- että dieselmoottoreista, dieseleistä hieman enemmän nykymoottoreissa. Se onkin ainoa päästö, jota dieselautot tupruttaa enemmän kuin bensa-autot. Tosin ero on melkoisen pieni. Dieselin nox:t eivät ole sen vaarallisempia kuin bensan nox:t.

        Juuri näin. Ei ole mitään syytä eritellä eri polttonesteitä, vaan samat rajat sopivat kaikille.

        Toivottavasti EU6c alkaa karsia nokisimpia bensa-autoja ja typpisimpiä dieseleitä pian.


    • köhköh

      "Tutkimus ennustaa, että vuoteen 2040 mennessä 183 600 ihmistä kuolee ennenaikaisesti dieselajoneuvojen päästöjen vuoksi."

      Senkus ajatte vaan. Lapsenne kiittävät. Diiseliautoilua kielletään kovaa vauhtia suurissa kaupungeissa ja ennen pitkään Suomessakin. Käytännössä Diiselöinti ei ehkä tullaa kieltämään, mutta laitetaan kunnon rangaistusverot, esim. 2000-5000e vuosimaksua, niin eiköhän tule poistumaa.

      Muistakaa lisätä kusta tankkiin. Ai niin, se taitaakin jäätyä Suomen oloissa, ei taida uudet diiselit sopia Suomeen. Kusta jäätyy, DPF ei käynnistele polttoja.

      • Köhköhköh

        Dieselithän tuottavat vähemmän päästöjä kuin bensat. Dieselautoja ei missään olla kieltämässä sen enempää kuin bensa-autojakaan. Ja siellä missä rajoituksia on tekeillä tai voimassa, niin ne koskevat vanhoja eli Euro4 tai vanhempia päästöluokiteltuja autoja.

        Siinä olen samaa mieltä, että päästöjä tullaan jatkossa verottamaan entistä enemmän, siis myös dieseleitä. Jos verotus perustuu kokonaispäästöjen määrään, niin dieseleitä vähemmän kuin bensoja. Ainoastaan jos typpioksideja verotettaisiin, niin dieseleiden 0,02 mg suurempi päästäraja tietysti nostaisi dieseleiden veroja hieman bensoja enemmän. Jos taas jatketaan nykyistä hiilidioksiidipohjaista päästöverotusta, niin bensojen kaksikertaa korkeampi päästöraja eli 1mg vs dieselin 0,5mg jatkaa bensojen korkeampaa päästöverotusta tältä osin.
        Todennäköisempää minusta on kuitenkin, että jossain vaiheessa päästöt muuttuvat yhdenmukaiseksi polttoaineesta riipoumatta. Näin nykyinen bensoja suosivat päästörajat poistuisivat. Siitä varmaan tulee seurauksia lisää.
        Johan jo nyt bensoja korvautuu kovaa vauhtia hybrideihin ja sähköön ja se vauhdittuisi varmasti.

        ’Kusta’ tankkiin ei tarvi kaiketi muut kuin saksalaiset autot päästäkseen nykyiseen, jo vuonna 2014 voimaantulleeseen Euro6 päästörajoihin. Minulla on japanilainen dieselcittari, joka täyttää Euro6-päästörajat eikä mitään ureaa tarvita.

        Dieselien päästöihin voi teoreettisesti kuollakin seuraavan reippaan 20 vuoden aikana tuo määrä, mutta kuinka monta kuolee bensojen päästöjen haittoihin. Epäilen luvun olevan jopa moninkertainen tuohon verrattuna.

        Hiukkaspäästöissähän bensatkin kohta pääsevät dieselien tasolle, kun hiukkassuotimet tulee niihinkin pakollisiksi.


    • ret-09j

      Mittaustavasta johtuen dieseli tuottaa katsastuksessa jonkin verran päästöjä kun kierrokset painetaan tappiin mutta kun sama tehtäisiin bensiinikäyttöiselle päästöt olisivatkin jotain muuta kun laiskaksi karstoittunut moottori hönkäisisi jäävät päästöt ilmoille sillä vaan kun vanhaa vaarin silmäterää siis volvoa 940 19977 mallin autoa säädettiin katsastukseen ruiskutuslaitteiston huoltoa taas ja vaari painoi kuurouttaan kaasua pohjaan pariksi minuutiksi meni mittalaitteisto ylikuormasta pimeäksi ja boschin huolto mies tuli kiukkuiseksi kuin karhu ja kehui että koneen nollamiseen menee hetki ja menkää kahville sitten kysyin kun se oli rauhoittunut ja pappa maksamassa vuosi säätöään volvolleen että miten päästöjä tulee enempi kuin mistään dieselistä ikinä ja siihen säätömies että niin tulee, nykydieselistä mitään tule mutta nämä vanhankansan bensasyöpöt joita pitää säätää vaikkei niillä juuri ajatetakaa.

      • DieselilläReissuun

        Nykyisiä sähköautoja ei ylipäätään ole Tillin mukaan suunniteltu siihen, että niillä vedettäisiin ainakaan mitään isompaa. Myös pitkien matkojen ajaminen niillä on haastavaa. Sen sijaan sähköautot ovat hyviä lyhyillä matkoilla.

        Pitkät yli 100 kilometrin matkat ovat ongelma johtavan asiantuntijan mukaan sähköautolle silloin, jos päämäärät ovat satunnaisia, ja latausmahdollisuuksia ei välttämättä ole.

        "Pääosin lyhyitä, mutta satunnaisesti pitkiä matkoja ajavalle lataushybridi on parempi vaihtoehto. Paljon pitkää matkaa satunnaisiin paikkoihin ajavalle suosittelisin ympäristöystävällisenä vaihtoehtona kaasuautoa tai dieseliä, jossa käyttää uusiutuvaa dieselpolttoainetta", Tilli sanoo.


      • Järkevin..Vaihtoehto

        Euro 5 ja Euro 6 ja biodiesel on kaikille osapuolille järkevin valinta.
        Suosii myös käyhempää kansanosaa landella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe