Ulos savustaminen, mitä kivaa teette töissä?

työvapaata

Olen nyt vuoden ollut töissä ilman töitä. Työtehtäväni siirrettiin ulkomaille keskustelematta kanssani. Kun aluksi ihmettelin asiaa, sanoi HR johtaja, että aina voit irtisanoutua, jos ei miellytä. Irtisanomista ei ole tullut, enkä irtisano itseäni. Työpaikalle on palkattu uusia ihmisiä ja todistettavasti ammattitaitooni vastaavia tehtäviä on olemassa, mutta niitä ei minulle tarjota. Esimieheni on myös pääluottamusmies (sekin vielä).

Bruttopalkkani on lähes 4000e/kk ja olen kokoajan saanut palkkaa normaalisti. Mitään töitä minulla ei ole, ei ole tiimiä ja vain hallinnollinen esimies, joka hyväksyy lomia. Töihin menen joka päivä. Hetken aikaa olin opintovapaalla ja piruuttani opiskelin ammatillisesti ajankohtaisia asioita ja pistin johdon allekirjoittamaan lapun, jossa toteavat opintojen lisäävän ammatillista osaamistani ja olevan työtehtävien kannalta olennaisia. Aikuiskoulutusrahastollehan se piti toimittaa.

Mitäs kivaa te muut olette keksineet töissä ollessa? Minä seuraan aktiivisesti eri projektien pöytäkirjoja ja resurssointisuunnitelmia, joissa on työtehtäviäni auki, mutta niitä en saa. Etsin projekteihin liittyviä taustatietoja ja olen perehtynyt laajasti niiden taustoihin. Opiskelen kieliä, joita työssäni tarvitaan ja keskustelen kolleegojen kanssa projekteista ja ongelmista ja kuulen joka päivä, että töitä on liikaa. Osoitan aktiivisesti johdolle ja esimiehelle, että teen olemattomaan työhöni liittyviä tehtäviä, vaikka niitä ei kukaan minulle osoita (tämä on tärkeää, ettei kukaan voi irtisanoa työtehtävien laiminlyönnistä, vaikka niitä tehtäviä ei ole). Olen alkanut rakentaa opiskelurutiinia, koska olen vapaa tekemään päivän aikana mitä vaan ja haluan opiskella uutta.

Pidän tätä vaihetta mielenkiintoisena. Talous on turvattu, raha juoksee ja silti saan touhuilla ihan oman pään mukaan. Minulla savustus alkoi, kun esimiehelleni selvisi, että minulla on enemmän kokemusta ja olen vetänyt isompia projekteja ja minulla on ollut kolme kertaa enemmän alaisia edellisissä töissä. Tiedän olevani hyvä, joten en pidä kiirettä lähtemiseni kanssa. Uutta työtä kyllä etsin, mutta en lähde huonompaan palkkaan ja työn sisällön pitää olla kiinnostava.

10

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä

      Minkä alan firma kyseessä ? Kuulostaa vaan aika tutulta... yhdellä kaverilla aika samanlainen tilanne. Ota irti kaikki oppi ja kokemus ja verkostoidu nyt kun voit, jos sitten tulee yt niin ainakin olet valmistautunut. Ja katsele uusia paikkoja, jos vaikka jotain kiinnostavaa näkösällö

    • työvapaata

      Firma on IT-alan yritys. Tiedän, että yrityksessä on ainakin kaksi myyrää, jotka ovat tehokkaasti torpanneet itselleen epämieluisien henkilöiden etenemisen ja lopulta hankkineet potkut näille. Moni on huomannut ympäriltä katoavan ihmisiä, joiden lähtemisen syistä on vaiettu. Uudet työntekijät ovat avoimesti ihmetelleet minulle, miten suljettuja piirejä yrityksessä on ja tietoa tarpeellisista asioista on vaikea saada. Tähän on tultu, kun osa esimiehistä on saanut palkata kaverien kavereita, jolloin jää avoin vuoropuhelu koko tiimin kesken pois ja tietoa jaetaan vain kavereille. Siihen ei johdon hienotkaan suunnitelmat auta, jos yrityksessä on henkilöistä johtuvia blokkeja.

      • syöty

        Näin myös hoitoalalla on tapana. Erityisesti työntekijä jolla hyvä ammattitaito ,osaaminen , asiakkaiden pitämä. Ulos syöminen häikäilemätöntä menoa , jossa kaikki keinot on käytössä.


    • JuuJuuIhanSama

      Itse ainakin vedän rosikseen sillä sekunnilla jos/kun tulee ne potkut.
      On ollut sen verran avointa vittuilua mm. mun sukujuurista, että se nyt on ainakin tänä päivänä ihan vissi syy, millä firma kuin firma joutuu ongelmiin jos tämä haukuttu niin päättää. Ja onneksi esimieskin on ollut sen verran hölmö, että erään kerran meni tehtävien jaossa esittämään erittäin stereotyyppisen rasistisen kommentin minuun liittyen.
      Lisäksi on näitä aiheettomia väitteitä minun terveydentilasta(henkisestä) ynnä muut perättömät juorut.
      Listaa voisi jatkaa ja jatkaa. Myöskin kiusaamiset ihan minun syömiseeni liittyenkin, koska en ole muutenkaan halunnut lähteä jakaamaan yksityisasioita töissä, en omia enkä muiden.
      Muulla porukalla osalla on ongelmia mm. päihteiden kanssa, mutta niihin taas suhtaudutaan "hyvänä juttuna" mihin ei puututa asian edellyttämällä tavalla. Nämä ko. yksilöt ovat itsekin tässä häirikköringissä esimiehen lisänä, joten sen nyt tietääkin, että heitä suojellaan.
      Siihen lisäksi ahdistelua yms, joten soppa se tämäkin.
      Muuten nyt en enää oikein piittaa koko puljusta, onhan se tässä 10v aikana jo nähty, kuin helvetin lapsenmielistä ja tökerösti käyttäyyvää porukkaa meillä on töissä.

    • työvapaata

      Olin sisäisessä haussa mukana ja haastattelussa. Uusi esimies oli kiinnostunut ja innostunut osaamisestani. Parin päivän päästä soitti ja kierteli ja lopulta sanoi, että valitsi "neutraalin vaihtoehdon". Antoi ymmärtää, että HR ja ex-pomo olivat torpanneet uuden työni. Kivaa...
      jatkan siis työvapaatani.

      • Ifeel4u

        Utelen, että mikähän tilanteesi mahtaa olla nyt ja miten olet asian kanssa edennyt? Oon vähän vastaavassa tilanteessa ja töitä etsin - tosin aika kiven alla oman alan työt mutta alaa sivuavia hommia kyllä olisi tarjolla. Noin yleisesti: kannattaa dokumentoida kaikki semmoinen käytös tai viestintä, minkä voi ottaa myöhemmin tarkasteltavaksi jos tarvitsee.


    • ihmisjätteille

      Pidän huolen ettei kukaan opi omia töitä pätkääkään ja kerään todistusaineistoa sekä opiskelen samaan aikaan.

      Tämä on nykyään aivan sairaiden peetä puhuvien amerikka naamojen yhteiskunta, jonka toivon tuhoutuvan.

      Velkaberseet, narsistit, psykopaatit nykyään johtavat työelämää.

    • aijaimitenyleistäonkaan

      Joo olen kokenut tuon ulos savustamisen kyllä.Työkykyarviohan on sellainen hyvin yleinen niiden psykopaattien käyttämä tapa esim asiassa. Sitä jostakin syystä tuppaa tulla myös seuraavassa paikassa Suomi kun on tosiaan täynnä toinen toisiaan sairaampia esimiehiä, sosiopatia narsismi ja muu persoonallisuushäiriö jyllää kaikill esimiehillä kuin flunssa konsanaan.(ainakin terveys ja sosiaaliala ovat pahat enkä juuri usko kovin monen muunkaan esim kunta tai yksityisen alan olevan kovin kummoinen siis eli puhtoinen tuollaisesta esim savustamis pois kulttuurista. Valtiosta olen kuullut viimeksi jotakin hyvääkin puhetta, että työilmapiiri on ollut melko hyvä jossain valtion erityistyönteon pisteessä. En tiedä koskeeko kaikkia valtion työpisteitä tuokaan mutta nyt ainakin yhtä sitten). Mut Onnee vaan ja onneks sul jää varmaan säästöön jotain tuol palkalla että ehkä kantsis yrittää ulkomailta jotakin kun sul on osaamistakin.

    • Ei.helppo.kohde

      Olerko ilmoittanut tyytymättömyytesi kirjallisesti esimiehen toimintaan ja kenelle olette ilmoittaneet?
      Aiheuttaako tämä terveydellesi tai identiteetillesi haittaa?

    • kunytihmettelin

      Vanha ketju, mutta: kuinka kauan millään yrityksellä on varaa maksaa- ihan oikeasti, useamman tonnin palkkoja, ihmisille joilla ei ole työtehtäviä? Voisiko joku yrittäjä avata tätä miettimäänio dilemmaa- Kun en ymmärrä.
      Normaali yrityskuvio? Boss tai koko johtoryhmä. Alaspäin alemman tason johto/avainhenkilöt käytännön puolelta. Vielä alempana perustyötä tekevät ihmiset. (kaikkein alinta kastia ovat henkilöt ja tahot jotka toimittavat avustavat palvelut)
      Eikö minunkin pitäisi itse kertoa lähimmälle esimiehelle/pomolle jos työstäni loppuu se itse työ kokonaan? eikä tehdä itseäni tärkeäksi tuomatta euroakaan mitään kautta, yritykseen jossa olen muka töissä- jos siis työtä/tilausta sille että teen, ei ole?
      Ihan sotii normaalin yrityksen toimintaperiaatteita vastaan, että henkilöstöstä jollekulle tai osalle voidaan maksaa palkkaa ei-mistään- enkä usko moiseen toimintaan missään terveessä yrityksessä, jonka tarkoitus on tehdä voittoa omistajilleen.
      Minunkin kohdallani ovi käy- jos en tuota. Miksen itsekin hetken odottelisi töitä- mutta kun milloin näin on, en saa siitä centiäkään, vaan olen ns hyllyllä reservinä, ja kompensaation maksaa sovitellun maksaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe