Mummoni ilmestyi perhosena?

SurevaLapsenlapsi

Mummoni sairastui kesällä vakavasti. Hän kuoli sairauteensa. Minulle ei ole sattunut mitään yliluonnollisia asioita, eikä tämäkään liian yliluonnolliselta tietyssä merkityksessä kuulosta,mutta pistää kuitenkin miettimään: Kun olimme laskemassa Mummoni uurnaa haudalle, meidän ympärillämme liihotti pieni hento valkoinen perhonen. Tilanteessa ei pitäisi sinällään olla mitään kummallista,voi olla että perhonen oli vaan läpikulkulennolla sattumalta, mutta silti tilanteessa tuntui kuin jotain hengellistä olisi ollut meneillään. Meillä on pieni poika suvussa ja lapsenlapsista nuorin. Tässä on se vaihe mikä tekee tilanteesta vähän oudomman. Perhonen liihotti 5v serkkuni luo ja lensi hänen päälaelleen. Moni sukulaisistanikin näki tilanteen, mutta ikäänkuin perhonen olisi ollut Mummoni ja tehnyt viimeisen tervehdyksensä lentäessään hänen luokse. Tähyilin perhosta, mutten nähnyt sitä enää sen jälkeen. Haluaisin uskoa että se oli mummo jonkinlaisena perhoseen takertuneena energia muotona tai jotakin sinnepäin...

13

3248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

Otan osaa suruusi. Minusta mikään ei estä ajattelemasta noin kuten koit tuossa tilanteessa. Siis että koit sen hengellisenä ja että mummosi oli jotenkin läsnä siinä hetkessä.
      Pappina en ajattelisi, että itse perhosessa olisi mummosi läsnäolo. Pikemminkin ajattelen, että Jumala tahtoi lohduttaa näin kauniilla tavalla, lähettämällä valkean perhosen lentämään siihen hetkeen, ja vielä pikkulapsen luokse. Se on syvästi hengellinen ja lohduttava asia. Ehkä ei edes tarvitse sitä sen kummemmin analysoida, ottaa vaan teille ja sinulle annettuna kauniina kokemuksena.

Lämmöllä,
      pappi Elisabet

• Perhospappi

Ensin annat luvan mummon läsnäololle, sitten kiellät. Luterilaisuus - kaikille kaikkea, kaikille mieliksi, sanonpa, mutten kuitenkaan sano.

• Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Joskus itsestäni tuntuu, että kaikki mitä kirkon edustajana täällä sanotaan, ymmärretään tahallaan väärin. Sitä en ymmärrä mistä tämä viha kumpuaa.

Jospa nyt sanon ajatukseni vielä kertaalleen: kuolleet ihmiset eivät ilmesty perhosina tai muinakaan hahmoina elävien keskuuteen. Silti aloittajan kertoma tilanne oli luonteeltaan hengellinen. Hänelle. Ja uskomme, että jollakin tavoin mummo oli siinä läsnä, mutta ei hän ollut se perhonen.
        Sinä voit uskoa toisin, mutta enempää en koe tarvetta jatkaa tätä keskustelua kanssasi.

Pappi Elisabet

• Lääkkeett
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Joskus itsestäni tuntuu, että kaikki mitä kirkon edustajana täällä sanotaan, ymmärretään tahallaan väärin. Sitä en ymmärrä mistä tämä viha kumpuaa.

Jospa nyt sanon ajatukseni vielä kertaalleen: kuolleet ihmiset eivät ilmesty perhosina tai muinakaan hahmoina elävien keskuuteen. Silti aloittajan kertoma tilanne oli luonteeltaan hengellinen. Hänelle. Ja uskomme, että jollakin tavoin mummo oli siinä läsnä, mutta ei hän ollut se perhonen.
        Sinä voit uskoa toisin, mutta enempää en koe tarvetta jatkaa tätä keskustelua kanssasi.

Pappi Elisabet

Kokeeko Elisabet että häntä vihataan? Onko sinulla usein kokemus vainajan läsnäolosta?

• HOLDYUORHORSES

Neitoperho lensi sisälle olohuoneeseen,kun appeni kuolemasta oli kulunut muutama kuukausi. Tunsin heti että tuo perhonen oli viesti apeltamme. En kokemut niin,että juuri Jumala olisi tuon perhosen meitä vartavasten lohduttaakseen lähettänyt vaan ajattelin että appiukko tuli perhosena meitä katsomaan.

• ärrrkele
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Joskus itsestäni tuntuu, että kaikki mitä kirkon edustajana täällä sanotaan, ymmärretään tahallaan väärin. Sitä en ymmärrä mistä tämä viha kumpuaa.

Pappi Elisabet

Kuule sinä pappi, sinä et tiedä MISTÄÄN MITÄÄN. Älä tule sanomaan ihmisille mitä heidän kuuluu uskoa ja mitä ei saa uskoa. Pysy siellä kirkossasi ja käskytä niitä orjiasi vaan siellä.

• Yliluonnollisia asioita tapahtuu. Toiset uskovat niihin, toiset eivät. Jokaisen henkilökohtainen asia miten suhtautuu siihen. Ei ole mitään outoa, väärää tai pelottavaa jos uskot mummosi jättäneen jäähyväiset perhosena. Sehän vain kuvastaa sitä miten mummo suhtautuu jälkeenjääneisiin läheisiinsä ja tavallaan kantaa heistä huolta vielä siirryttyään ajasta ikuisuuteen.
      En yleensä itsekään kovin vakavasti suhtaudu yliluonnollisiin asioihin, mutta muutama kerta sellaiseen olen eri tilanteissa törmännyt. Viimeisin tilanne nyt elokuulta. Tätini perikunta (siis käytännössä tätini leski, lapseton perhe) omistaa kesämökin, jota olen saanut käyttää kuin omaani kunhan pidän paikat kunnossa ja maksan juoksevat kulut kuten sähkö ja tiemaksu. Tuo kesämökki on ollut aina heille tärkeä ja rakas paikka. Tätini kuoleman jälkeen miehen kunto on mennyt koko ajan alaspäin ja sairaus vallannut kehon niin, että mies nyt saattohoidossa. Olin tuolloin elokuisena iltapäivällä mökillä pihakeinussa istumassa töiden jälkeen. Yht'äkkiä huomasin keinun vieressä hitaasti matelevan ison mustan käärmeen. Se mateli kaikessa rauhassa hitaasti pihan läpi ja hävisi pian metsään. Muistin edesmemneen mummoni joskus sanoneen, että musta käärme kun tulee pihaan, se ennustaa kuolemaa. Kävin taas eilen katsomassa tuota miestä saattohoito-osastolla, vaivoin enää tunnisti ja vain muutamia sanoja jaksoi sanoa. Ymmärsin että aikaa ei jäljellä ole enää kovin paljon. Muistin taas sen käärmejutun ja ajattelin että isäntä kävi viimeisellä käynnillään mökin pihalla tarkastamassa paikat.

• HOLDYUORHORSES

Jossakin osassa Suomea uskotaan myös ison mustan linnun, ukkometson tsm tulon pihaan,ennustavan kuolemaa.
        Tuon käärme asian taustallahan voi olla tositapahtuma,joka on tapahtunut vaikka mummosi lapsuudessa.

• pitkäänuskossa

Lohdullinen ajatus jälkeen jääville, mutta ei mummosi missään perhosen hahmossa ollut. Enkeli voi joskus ottaa toisen hahmon mutta en jaksa uskoa että perhonen olisi ollut enkelikään. Lukekaa Jumalan sanaa, Raamattua, te papit myös, että osaatte kaitsea ja johdattaa. Ei tuollainen Raamatun oppiin mitenkään sovi.

• Eerkkilä

Tämä palsta ei kyllä ole mikään raamattupalsta tai uskontopalsta, niitä löytyy osastolta uskonnot ja uskomukset varmaan 50 erillaista, siellä voi väitellä raamatun asioista sydämensä kyllyydestä. Kukaan ei ole kysynyt mitään raamatun sanoista tai opeista tässä. Ja tämä palsta sijaitsee osastolla terveys/kuolema ja suru, missään kohtaa siinä ei puhuta uskonnoista tai raamatusta, joten tämä asia ei liity mitenkään noihin yllä mainittuihin. Suomessa pitäisi olla uskonnonvapaus, ja pitäisi voida uskoa mihin asioihin haluaa, ja ajatella juuri niinkuin itse haluaa ajatella. Kirkko ei voi omia kuolemaa, se on jokaisen henkilökohtainen asia. Ja jokainen saa uskoa vaikka joulupukkiin tai kotitonttuihin jos niin haluaa, se ei kuulu kirkolle/papeille/uskovaisille yhtikäs mitään.

• kaikki.mahdollista

Mulla on täällä asunnossani pörrännyt elokuusta lähtien kärpänen, se vahtii minua kuin mummovainaa eläessään. Ettei vaan olisi vaihtanut hahmoa taas, viimeksi loikkeli sammakkona.

• Siipinenn

Hyvä ap, mulla on ollut samantapainen kokemus muutama vuosi taaksepäin. Olin puolivälissä raskautta, perheeseemme odotettiin sisarusta kovasti toivottuna. Oli kesä ja kävelin niityllä kotimme lähellä. Siihen lensi pieni valkoinen perhonen joka tuntui seuraavan kulkuani.
      Jostain tuli mieleeni ajatus että tämä on nyt vielä syntymättömän lapseni sielu jonka ei ole tarkoitus tulla maan päälle koskaan vaan perhonen on lähetetty lohduttamaan minua.
      Torjuin ajatuksen koska kaikki oli tähän mennessä mennyt hyvin ja vauva mahassani oli terve. Vain muutamia päiviä myöhemmin rutiinitutkimuksessa tuli tieto että pikkuinen on hyvin vakavasti sairas ja hän syntyi kuolleena jonkin ajan kuluttua, mitään ei ollut enää tehtävissä.
      Minua edellämainittu kokemus on lohduttanut. Tiedän ettei tämä ole kirkon opin mukaista mutta hyvä että ap kerroit kokemuksesi, se osui silmääni koska perhonen oli siinäkin mukana.
      Eihän kenelläkään maan päällä ole 100%:n varmaa tietoa näistä asioista ja uskoakin on niin montaa eri lajia.

• eteläänpäin

100% totta ja mahdollista.
      Joitain vuosia sitten minä olin isäni kanssa pihalla suunnittelemassa jotain töitä ja silloin tuulenpuuskan mukana lensi suurehko höyhen ja jäi pyörimään paikalleen ilmaan välillä nousten ja laskien, aivan meidän kohdallamme ja edessämme, yläpuolella. Pitkän aikaa se lenteli miltei paikallaan ja me katsoimme sitä äänettöminä ja hämmästyneinä. Ikinä en ole nähnyt höyhenen lentelevän tuolla tavoin itsekseen. Oli outo tunne, että jotain ylimaallista tapahtuu silmien edessä mutta en vaan näe että mikä höyhentä liikuttaa.
      Vasta jonkin aikaa myöhemmin tajusin, eräs sukulaismies oli kuollut joitain kuukausia sitten, ja hän oli aina mukana meillä tekemässä jotain töitä, varmasti olisi ollut nytkin meidän mukanamme pihalla. Ja niin olikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe