Diesel pitää pintansa erinomaisesti

JärkiPääseeVoitolle

Huolimatta massiivisesta dieselvastaisesta kampanjasta, jota tietyt kilpailevat tahot käyvät, dieseleiden uusmyynti Suomessa ei ole vähentynyt, vaan viime vuonna osuus jopa kasvoi hieman. Liikenteessä olevan autokannan osalta dieseleiden osuus on kasvanut edelleen. Suomessa ei perinteisestikäön ihan helposti kaikenmaailman markkinointitemppuihin sorruta.
V 2008 veromuutos tietysti kasvatti dieseleiden osuuden noin kolmanneksesta noin puoleen uusmyynnistä henkilöautojen osalta, mutta tuota positiivista hetkellistä piikkiä ja paluuta normaalitilanteeseen lukuunottamatta myynti on vakasta.

Tämä helpottaa Suomen mahdollisuuksia saavuttaa nykyiset ilmastotavoitteet, saati suunnitteilla olevia.
Vielä kun vanha dieselkalustosto vaihtuisi uuteen, niin tilanne paranisi oleellisesti. Lisäksi tietysti soisi dieseleiden osuuden kasvavan polttomoottiriautoissa, mutta nykyinen suuntaus pikkuautoihin ei dieseleitä luonnollisestikaan suosi ja se on toki järkevääkin, kun näissä suunta on hybridit ja sähkö.
Suomessakin voisi autovalmistajat ottaa mallia mm Englannin ja Saksan kampanjoistaan, jossa maksetaan tuhansien eurojen reipas hyvitys asiakkaalle, jos vaihtaa vanhan autonsa uuteen dieselautoin. Tämä olisi tehokkain ja nopein tapa uudistaa autokantaa.

19

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauppaonjäässä

      Enpäs nyt kyllä hankkisi dieseliä.

      "Käytettyjen dieselautojen kauppa jäissä Saksassa – varastoissa 300 000 autoa, hintoja laskettu"

      Varaston arvo on noin 4,5 miljardia euroa.

      eselautoja.

      Jälleenmyyjillä on varastoissaan arviolta 300 000 Euro 5 -normin mukaisella dieselmoottorilla varustettua autoa. Euro 5 -päästöluokitus oli käytössä vuoden 2009 syksystä vuoden 2014 syksyyn.

      Varastojen arvo on on noin 4,5 miljardia euroa, kun yhden auton hinta on noin 15 000 euroa.

      Saksan autokauppiaiden liiton mukaan käytetyjen dieselautojen myynti takkuaa nyt pahasti, koska kuluttajat pelkäävät mahdollisia ajokieltoja.

      Kolme neljäsosaa liiton tekemän kyselyyn vastanneista jälleenmyyjistä on jo alaskirjannut varastonsa arvoa, ja 77 prosenttia jälleenmyyjistä kertoo laskeneensa käytettyjen dieselautojen hintoja.

      "Tarvitsemme halitukselta selkeitä signaaleja siitä, miten mahdolliset ajokiellot vaikuttavat näihin autoihin", sanoo autokauppiaiden liiton puheenjohtaja Thomas Peckruhn.

      Useat autonvalmistajat Saksassa maksavat romutuspalkkioita vanhemmista kuin Euro 5- päästönormin dieselautoista, jos asiakas vaihtaa autonsa uuteen malliin.

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytettyjen-dieselautojen-kauppa-jaissa-saksassa--varastoissa-300-000-autoa--hintoja-laskettu/bnA9T5jX?ref=iltalehti:5183&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal

      • Samaa-mieltä

        Tuolla Saksassa noiden vanhojen dieseleiden kauppa on vähentynyt. Siellähän monet autovalmistajat nimenomaan hyvittävät asiakkaita jopa tuhansilla euroilla, kun nämä vaihtavat vanhat dieselinsä uusiin, joten on kai luonnollista että vanhoja kertyy varastoihin.
        Nythän sitten noita vanhoja dieseleitäkin saisi hyvin edullisesti, mutta saksalaiset taitavat ajaa mielellään uusilla autoilla muutenkin, joten vanhojen kysyntä lienee vähäistä.
        Eli nyt juuri on edullista hankkia uusi diesel Saksassakin, jos vanhaa haluaa.

        Suomessa tilanne ei ole samanlainen. Perinteisesti täällä ei suosita porkkanaa autokannan uudistamiseksi, vaan raippa on käytössä. No tulikset ovatkin kovin huonot Suomessa ja se näkyy Euroopan vanhimpana, vai oliko se toiseksi vanhimpana, autokantana. Saksassa lienee autokanta uusimmasta päästä.

        Aloittajan kirjoitus on kyllä ihan fiksu.


    • Fknzdö

      Et tainnut ymmärtää aloittajan kommenttia. Minusta hän puhui suomen markkinoista ei Saksan. Ja joo olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä.

      • saksaanostoksille

        Aloittaja eikä moni muukaan taida ymmärtää mitä Saksan tapahtumat, eli dieselautojen hinnan lasku merkitsee täällä Suomessa. Halpoja diesleautoja aletaan tuoda tänne ja samalla romahdutetaan dieselmarkkinat.
        On edesvastuutonta uskotella jotain muuta, moni saattaa tämän dieselpropagandan takia ostaa nyt kalliin dieselauton, ja kärsii tässä lähitulevaisuudessa mittavan tappion auton arvon laskiessa huomattavasti normaalia enemmän.


      • YmmärtäminenTaitolaji
        saksaanostoksille kirjoitti:

        Aloittaja eikä moni muukaan taida ymmärtää mitä Saksan tapahtumat, eli dieselautojen hinnan lasku merkitsee täällä Suomessa. Halpoja diesleautoja aletaan tuoda tänne ja samalla romahdutetaan dieselmarkkinat.
        On edesvastuutonta uskotella jotain muuta, moni saattaa tämän dieselpropagandan takia ostaa nyt kalliin dieselauton, ja kärsii tässä lähitulevaisuudessa mittavan tappion auton arvon laskiessa huomattavasti normaalia enemmän.

        Noissa Saksan dieseleissähän on kyse vanhoista autoista, vähintään yli kolme vuotiaita. Ne eivät kilpaile niiden dieselostajien rahoista, jotka ovat hankkimassa uusia autoja.
        Voi tuntua vaihtoauton hinnassa, jos vaihdossa menee samanikäinen vaihtoauto, mutta varmaa ei sekään ole. Ei nytkään suurta kilpailua ole vanhojen nk suomiautojen ja tuontiautojen kesken. Toistaiseksihan noita ei ole tuotu Suomeen, joten ennustukset niiden vaikutuksesta ovat ennustuksia ja ne joko toteutuu tai ei. Mitään merkkiä ei ole nähtävissä noiden tulosta Suomen käytettyjen autojen markkinoille.

        Toisaalta kun nyt ostaa uuden dieselin ja vaihtaa sen ehkä viiden vuoden päästä, niin nykyinen 2017 mallin Euro6-diesel ja Saksasta tuotu max vm 2014 mallin Euro5- tai vanhempi ei varmaan kilpaile samoista ostajista tuolloinkaan vuonna 2022.

        Dieselpropagandaa on monenmoista. Sinun propagandasi on yhdenlaista. Ja lähes aina ne perustuvat sopivasti valittuihin ennustuksiin, joiden toteutuminen on harvinaista.


    • hyundaimies

      Hyvältä kuulostaa toi saksan tilanne . Pian saa hakea sieltä edullista dieseliä alle, uuden karheeta vähän ajettua.

      • hundai

        hundai


      • Hyvä_mahdollisuus

        Niinpä. Ehkä monelle niillekin, joilla ei ole ollut varaa hyvään dieseliin ja on siksi joutunut tyytymään bensoihin, on nyt mahdollisuus.


    • ehdottomastidiesel
    • Markkinavääntöä

      Trafin uusin kampanja tulee myös esittämään dieselit kalliimpina vaihtoehtoina suurimmalle osalle suomalaisia autoilijoita. Saas nähdä millä aikataululla ja nopeudella dieselien osuus pienenee. Toki niitä saa edullisesti lyhyellä aikavälillä kun Saksan ja Ruotsin käytettyjen markkinahinnat tulevat alas.

      • Vilkaisin sen. Hauska oli. Laskettu 17 000 ajokilometrin mukaan ja vielä enemmän kuluttava dieselauto vs. vähemmän kuluttava bensa. Ja kulutusero oli sen verran merkittävä, että käytänössä tasaa kilometrin polttoainekulut.

        Ja sitten tulos oli kerrottu kymmenellä.

        Kyllä noin laskien saa raflaavia lukuja.


      • SamaaPeetäTaas
        TheRat kirjoitti:

        Vilkaisin sen. Hauska oli. Laskettu 17 000 ajokilometrin mukaan ja vielä enemmän kuluttava dieselauto vs. vähemmän kuluttava bensa. Ja kulutusero oli sen verran merkittävä, että käytänössä tasaa kilometrin polttoainekulut.

        Ja sitten tulos oli kerrottu kymmenellä.

        Kyllä noin laskien saa raflaavia lukuja.

        Muutenkin oli koko laskelman perusteet tarkasti valittu dieseleiden kannalta mahdollisimman huonoiksi. Se ei ollut taatusti vahinko.

        Ensinnäkin tuo vuotuinen ajomatka 17000 km. Tuo ajomäärähän on melkoisen tarkasti se, jonka jälkeen dieselit lähes poikkeuksetta tulevat taloudellisesti vasta kannattaviksi bensa-autoon verrattaessa.

        Toiseksi oli valittu bensa- ja dieselautot melkoisen poikkeavasti yleiseen autonkantaan nähden ja tietysti dieseleiden kustannuksella. Hiilidioksiidipäästöissä oli bensa-autoille selvästi alhaisemmat päästöt kuin dieseleille, vaikka tosielämässähän tilanne on reippaasti täysin päinvastainen jos saman kokoluokan autoja verrataan.
        Kyseessä oli siis kaiketi pikkuauto bensamoottorilla ja vähintään keskikokoinen tai suurempi dieselautoissa.

        Tämän kampanjankin voi siis pistää selkeästi aloittajan esille tuomaan dieselvastaisen kampanjan piikkiin. Tosiasioiden kanssa sillä näyttää olevan taas kerran kovin vähän tekemistä. Ihmetyttää vaan miksi Trafi viranomaisena lähtee tällaiseen mukaan.


    • Tähti_Keula

      Kyllä. Stadissa taksissa iso osa Mersuja ja Volvoja, dieselinä tottakai. Olen noita kuskeja runsaasti jututtanut ja eivät -tai isäntänsä- missään nimessä ottaisi mitään muuta taksiinkaan kuin diesel. Noilla rullaavat sen pari kolmesataatuhatta lasiin ja uusi alle, eikä vikoja juurikaan ole. Pistäppä bensaprutku tuohon rääkkiin, tai joku naurettava sähköauto niin ei paljon ehtisi ajoja ajamaan.

    • Seger

      Niin sehän tarkoittaa vain sitä että kuluttajat maksaa korotuksen,,, yrittäjien on nostettava hintoja . Aika moni asia liikkuu pyörivien renkaiden kautta.....

    • samasta.pussista
    • Mikä-on-tarkoitus

      Minunkin on vaikea ymmärtää tätä nykyistä dieseleiden vastaista henkeä. Ja mihin se oikein perustuu.
      Kun otetaan pakasta korkkaamaton uusi saman kokoluokan auto, diesel ja bensa , niin ainakin päästöt ovat dieseleillä selkeästi pienemmät kuin bensoilla. Aivan uusimmilla myös ne dieseleiden kannalta tähän asti riesana olleet ikävimmät typpioksiditkin.

      Koko päästöpaatos perustunee vanhoihin jo valmistuksen vuosia sitten lopetetuille moottoreille. Niin ja erään tunnetun valmistajan kiinnijäämiseen päästöharhautuksissa vuosia sitten USAssa sikäläisten päästörajoitusten osalta. Näiden vuosia vanhojen juttujen ja jo poistuneiden ongelmien perusteellako nyt arvioidaan ja toteutettaisiin myös uusien ja selvästikin pienempipäästöisten dieselmoottorien rajoittamista bensamoottoreihin nähden? Ihmettelen, että viranomaisiakin on saatu mukaan tällaiseen 'kusetukseen', vaikka tietoakin on saatavilla todella helposti.

      Mikä tarkoitus, esim Trafin selkeästi tarkoitushakuinen , todellisuudesta vahvasti poikkeava ja vääristelyihin perustuva vertailu bensan ja dieselin osalta, oli ja ketä se palvelee?
      Viranomaisiin kohtuullisesti luottavana kansalaisena minun on ollut vaikea uskoa Trafin taipumista jonkun lobbaustahon uhriksi, mutta mikä muu tuollaiseen voisi olla selityksenä.

      Sen ymmärrän, että suunta on sähköön tai johonkin muuhun polttomoottorien vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, mutta se maailma ei taida vielä hetkeen olla valmis öljypohjaisten moottorien korvaamiseen.

      • 2.4STW__

        Ongelma onkin siinä että ne hyvät tekniikat VW kytkee pois päältä kun lmäpötila alittaa 10-15 astetta. Tämä on juuri sitä huijausta. Nuo typenoksidit aiheuttaa happoa keuhkoissa mikä johtaa mm. syöpään. Euvostoliitossa tätä on yritetty vaieta kunnes USAssa asia nousi esille. Pelkästään VWn huijaamisen vuoksi kuolee euroopassa vuosittain tuhansia ihmisiä.

        Nyt kun huijaamisen on loputtava, ureaakin alkaa kulumaan moninkertainen määrä ja uusimmat tekniikat maksaa niin paljon että pikkuauton hinta kasvaisi aivan liikaa.

        Suomessa ei tälle syöpäasialle tehdä mitään. Valtiokin lähtee siitä että vain hiilidioksidi on pahasta ei syöpä, ja niinpä painopistettä ei siirretä sähköön tms. vaan dieselin tekemiseen kasvirasvoista kotimaassa. Se ei muuta mitenkään typpioksidipäästöjä.

        Suomessa ei vaan haluta avata bandoran boksia vielä vakavammalle terveyshaitalle mikä on puun pienpoltto. Se tuottaa rutkasti liikennettä enemmän vaarallisia pienhiukkasia mitkä myös aiheuttaa syöpää.


      • Mikä-on-tarkoitus
        2.4STW__ kirjoitti:

        Ongelma onkin siinä että ne hyvät tekniikat VW kytkee pois päältä kun lmäpötila alittaa 10-15 astetta. Tämä on juuri sitä huijausta. Nuo typenoksidit aiheuttaa happoa keuhkoissa mikä johtaa mm. syöpään. Euvostoliitossa tätä on yritetty vaieta kunnes USAssa asia nousi esille. Pelkästään VWn huijaamisen vuoksi kuolee euroopassa vuosittain tuhansia ihmisiä.

        Nyt kun huijaamisen on loputtava, ureaakin alkaa kulumaan moninkertainen määrä ja uusimmat tekniikat maksaa niin paljon että pikkuauton hinta kasvaisi aivan liikaa.

        Suomessa ei tälle syöpäasialle tehdä mitään. Valtiokin lähtee siitä että vain hiilidioksidi on pahasta ei syöpä, ja niinpä painopistettä ei siirretä sähköön tms. vaan dieselin tekemiseen kasvirasvoista kotimaassa. Se ei muuta mitenkään typpioksidipäästöjä.

        Suomessa ei vaan haluta avata bandoran boksia vielä vakavammalle terveyshaitalle mikä on puun pienpoltto. Se tuottaa rutkasti liikennettä enemmän vaarallisia pienhiukkasia mitkä myös aiheuttaa syöpää.

        Nuo mainitsemasi ongelmat typpioksidin osalta lienevät tuontapaisia, sitäpä en yrittänytkään vähätellä.
        Sen sijaan nuo typpioksidit ovat aivan yhtä vaarallisia tuleepa ne diesel- tai bensamoottorista. Nythän näyttää julkisuuden keskusteluissa siltä, että syyllistä yritetään tehdä vain dieselmoottoreista ja unohtaa kokonaan bensamoottorien päästöt, samatkin päästöt.
        Huijauksetkin ovat yhtä laittomia riippumatta automerkistä, moottorityypistä jne. Uusimmat parhast dieselithän tuottavat kaikkia, siis kaikkia typpioksidit mukaanluettuna, päästöjä vähemmän kuin useimmat bensa-autot. Jo pitkään eli ainakin syksystä 2014 uusien dieselien päästörajat olleet bensoja pienempiä tai samansuuruisia paitsi typpioksidin osalta, jossa 0,02mg korkeammat päästöt sallitaan. Siis hyvin pieni ero.

        VW-konserni jäi niistä ensimmäisenä kiinni, muita on tullut perässä eikä se koske vain dieselautoja, mikä on tietysti hyvä ja se onkin johtanut entistä tarkempiin seurantaan. Huijaukset ovat laittomia jo nyt ja niistä on päästävä eroon, mutta tulevaa lainsäädäntöä koskien eri moottorityyppejä tai autoja ei tietysti pidä tehdä vain perustuen näihin huijauksiin. Siinä menee niin sanotusti 'lapsi pesuveden mukana'.

        Minustakin nuo päästöongelmat ovat nyt muodikkaasti vain liikenteen ongelmaksi mielletty. Kokonaisuuden osalta liikenteen ja varsinkaan moottoreista tulevat päästöthän eivät ole se suurin päästö. Puunpoltto, kuten mainitsitkin , on yksi merkittävä päästölähde.


    • aikaNäyttääJaAikaaKuluu

      uudet euro-6 normin dieselit ovat virallisissa kenttämittauksissa puhtaampia kuin bensa-autot ja tilanteet muuttuu kun tekniikoita kehitellään, joten asiatkin voivat muuttua vielä vaikka miten päin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe