Olen 59-vuotias mies, jolle määrättiin ensimmäisen kerran beetasalpaajaa, Bisoprolol Orion 2,5mg. Verenpainetauti minulla on ollut pitkään ja sitä lääkitty Enalapril 20mg ja tänä kesänä lisättiin Amlodipin 5mg. Sydänkäyrä ollut aina hyvä.
Viime syksystä lähtien ollut rasitusahtautta rinnassa mm. tennistä pelatessa ja vastamäkiä kävellessä. Poljin rasitus-ekg:n reilu kaksi viikkoa sitten. Lähtöarvot olivat niin korkeat, mm. pulssi pitkälle toista sataa ja verenpaine kovin ylhäällä myös, että lääkäri ei meinannut käynnistää koetta ollenkaan. Koe aloitettiin ja poljin 210 wattia, ja lääkäri sanoi, että sydämeni rasituskestävyys on erittäin hyvä.
Mutta kun aina lekurilla käydessä syke ja paineet korkealla (jännittäjätyyppi kun olen), sekä sepelvaltimosairauksien sukurasite kun on, lääkäri katsoi viisaaksi kirjoittaa beetasalpaajaa.
Mutta vänkä lääke ollee beetasalpaaja, sehän laskee pulssia 30 prosenttia ja sen olen huomannut. Leposyke on jatkuvasti noin 50, eikä liikuntasuorituksessa meinaa nousta millään. Pitääkö nyt lopettaa reipas liikunta, kuten tennis, vai? Ja missä aikataulussa beetasalpaaja ohjelmoi verenkiertojärjestelmän uusiksi? Mitä haittavaikutuksia lääke voi aiheuttaa?
Kertokaapa mielipiteitä ja kokemuksia aiheesta. Pelaako nuo yllämainitut lääkkeet yhteen? Lisäksi minulla kolesterolilääke Rosuvastatin ja otan myös kerran päivässä Primaspan 100mg.
Beetasalpaaja on kyllä kiistatta stabiloinut arvot ja nykyään tyypillinen mittaustulos on 135/80/s50
Beetasalpaajan vinkeet?
4
517
Vastaukset
Kokeilepa puolittaa se Bisoprolol -annoksesi. 1,25 mg kuulostaa aivan mitättömältä vuorokausiannokselta, mutta saattaa hyvinkin tehota aivan tarpeeksi hyvin. Pienempi annos antaa lisää joustavuutta sykkeelle rasituksessa.
Bisoprolol alkaa tehoamaan nopeasti, eikä siihen tule toleranssia pitkäaikaisessakaan käytössä.
Beetasalpaajien yleinen ongelma on tietysti se, että ne estävät sykkeen normaalia nousua liikuntasuorituksessa, jolloin kehon maksimitehot jäävät saavuttamatta. Eihän urheilua sen takia pidä lopettaa, että lääkkeen takia alkaa puutumaan vähän aikaisemmin.
Bisoprololin lääkelakanasta kannattaa lukea mahdolliset yhteensopimattomuudet, mutta yleisesti ottaen Bisoprolol on sekä tehokas että turvallinen lääke.- joopajookkj
Onko aloittajalle tärkeämpää kova kuntoilu nyt ja nuoruuden harha kun ikääntyminen tapahtuu vai kuin pitemmällä tähtäimellä oma terveys? Hoikka vartalo ja hyvä suorituskyky ei takaa tervettä ja pitkää elämää ilman sairauksia.
Betasalpaaja nimittäin estää sydäntä rasittumasta liikaa. Silloin kun itse aloitin lääkityksen 20v sitten sen tuoma APU oli huomattava NORMAALIIN LIIKKUMISEEN JA ELÄMISEEN. Nyt jos rasitun liikaa normaalisti kauppareissulla,siivouksessa niin se tuntuu heti ja paras levätä jotta olo palautuu.
Pienennä beetasalpaajan annosta, kysy kuitenkin ensin lääkäriltäsi
- wwomenn
Itsellä on propral 40mg tiheälyöntisyyteen. En ole aikoin joutunut käyttämään mutta hyvä lääke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3432799SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis652266Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj781949Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis651581- 1401532
- 691129
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021019Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön261950Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li7918- 39800