Elatusmaksun korotus isän tulojen kasvettua

Emma112

Erosimme 2009, jolloin sovimme mieheni kanssa että hän maksaa yhteisistä lapsistamme (nyt 9 ja 13v) yhteensä 690e elatusmaksua. Itse en ole löytänyt töitä ja nyt tiedän ex-mieheni tulojen kasvaneen? Onko oikeutettua pyytää ex-mieheltäni korkeampaa elatusmaksua? Nykyinen puolisoni kyllä töissä, mutta ei sen luulisi tähän vaikuttavan.

18

1674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Villevastaaja

      Et voi olettaa et ex-miehesi elämisen menot ovat pysyneet samoina, joten automaattisesti et voi saada lisää elatusmaksua pelkästään sen vuoksi että exäsi työllä ansaitsee enemmän. Tietysti indeksikototukset ovat vuosittain..
      Nykyinen elatusmaksu kuulostaa varsin normaalille elatusmakdulle, jopa hieman korkeammalle kuin monella tuntemallani.

      • Ymmällään

        Huhhei! Eihän nyt isän tuloista sinun elämää makseta. Elatusmaksun korotusta voi hakea vain jos lasten elinkustannukset on merkittävästi nousseet! Jos katsot edellisiä ketjuja niin jotkut saa alle 200e elatusmaksua..


      • Erovanhempi

        Samaa mieltä edellisten kanssa. Tuntuu ihan kohtuulliselta summalta tuo mitä saat. Jos mietit että lasten elämiseen on lähes 1400e, jos molemmat maksaa saman verran. Mutta siis jos on jotain lisiä tullut esim. sairastumisen vuoksi toistuvia menoja lapsella tms. niin ne on perusteltuja neuvotella elatusmaksuun. Tottakai nykyinen puolisosi osallistuu elämiseen myös.. eli vuokra, sähkö jne. Mutta jos haluat tarkastuttaa elatusmaksun niin tiedot paljon mennyt lapsien elämiseen aiemmin vs nyt ja jos merkittävästi on kulut kasvaneet (poislukien jos itse halunnut muuttaa kalliimpaan asuntoon asumaan;)...
        Et voi noin vaan sormia napsauttamalla vaatia lisää rahaa, se olisi liian helppoa.


    • Kakkossmiess

      Kyllä elatusmaksut voidaan laskea uudelleen, jos vanhempien tuloissa on tapahtunut muutoksia. Se kuitenkin vaatii miehesi suostumuksen.

      Puolison tulot eivät vaikuta maksuun, mutta asumiskulujen katsotaan olevan vain puolet.

    • ahneella__on_

      Käsittääkseni sinä ja lasten isä olette tehneet yhteistuumin kersanne ja vastaatte niiden kustannuksista tasavertaisesti? Vai oletko eri mieltä?

      Lasten isä maksaa nyt 690€ kk, sinun osuutesi lastesi elatuksesta on saman verran!
      Lisäksi lapsesi saavat lapsilisät, yhteensä 199€/kk.
      Sehän tekee 2 x 690 199 = 1579€/kk
      Mihin ihmeeseen 9 ja 13 vuotias saavat tuhlattua per nenä lähes 800€/kk?

      Itse saan reilun satasen vähemmän palkkaa puhtaana käteen ja minä sentään teen 40h viikossa duunia!

      Työttömyytesi ei kuulu entiselle miehelle, hänellä ei ole pienintäkään velvollisuutta maksaa sinun osuuttasi lastenne kustannuksista. On sinun oma asiasi hankkia oma osuutesi lastesi asumis-, ruoka- yms. kuluista. Eikä siinä auta vinkuna, että kun tienaan vähemmän tms. So what, etsi sellainen työ että tienaat enemmän. Nythän sinä makaat himassa, opiskele, tee provikkapalkkaduunia, ihan mitä tahansa, mene vaikka kadulle tienaamaan tai pyydä vaikka nykyiseltä kumppaniltasi rahaa, jos et muuta työtä saa.

      Sääliksi käy lapsiasi, jos heidän äitinsä yrittää nylkeä lastensa isältä rahat oman elämänsä maksamiseen jkäyttämällä lapsia välikappaleena.

      • Haloo123

        Ahneella on pask****n loppu! Mene töihin! Pitäisiköhän itsekin pamahtaa paksuksi rikkaan miehen kanssa.. sit erota ja jäädä "työttömäksi". Hyvin pystyy näköjään elämään ex-miehen rahoilla. Haloo!!!!!!
        Jos tämmöinen epätasa-arvo on mahdollista niin ei ole hyvä juttu! Yhdessä lapset on hankittu. Vaikka lapset olisi isällä niin ei ne lapset enemmän tarvitse rahaa vaikka palkka isompi olisikin.. on hyväksyttyä tehdä töitä, jos vaikka haluaa eläkettä säästää ja lapsille perintöä. Ei ole tarkoitus että exät nyhtää isältä rahat ahneuksissaan.


      • Ahne

        Kantsis kuiteskin miettiä et tarviiko LAPSET sitä rahaa vai haluatko itse;).


    • Tanja9000

      No huhuh, miten oikeesti voi olettaa että exä on velvollinen elättämään toista, kertokaa te fiksut? Elatusmaksujen suuruus on jo sitä luokkaa et pitäisi olla tyytyväinen, monet ku ei saa ees 200 yhtä lasta kohti eikä välttämättä muutenkaan osallistuta mitenkään, aika läheltä nähnyt miten touhuu voi mennä ikäväksi jos isä on täysin nilkki:( koita hyvä ihminen hakeutua vaikka väkisin työelämän ja omalta osaltan kasvattaa ja ruokkii jälkikasvunsa, eikä ojenella kättää exä kohti

    • IIkkiikkiikki

      Tuttava makseli 40 vuotta Elareita,Uusioperheensä kanssa.
      Aloitti markka aikana lopetti euro aikana.
      Ulosottomies oli usein ovella alkuaikoina/varaton.
      Elarit olivat kuulemma nousseet 800% aloituksesta

    • lisäärahaa

      Miehesi on suostunut liian korkeisiin elatusmaksuhin. 690 :2 = 345 €/kk. Kun ottaa huomioon lapsilisät, yksi lapsi saa rahaa n. 450 €/kk. Tässä ei ole lainkaan otettu huomioon sinun elatusvastuuta lapsista. Itse asiassa, kun lapsen kustannukset ovat noin 350 €/kk tuossa iässä, maksaa miehesi selvästi liikaa ja hänellä olisi oikeus vaatia elatusmaksujen alentamista.

    • ElaritReiluunTonniin

      Ilman muuta voi pyytää, ei ole oikein että yksin asuva mies rellestää rahoillaan yksin ja entinen perhe kituuttaa. Mies on velvollinen maksamaan lapsistaan reilusti kun äiti muuten hoitaa heidät yksin, apua ei ex miehet laspsien hoitoon anna eikä ostele ylimääräistä. Ostappa polkupyöriä, vaatteita lääkkeitä ym, ne on kaikki äidin tehtävä. Mies senkun laiskottelee ilaat ja viikonloput. Niin helpolla mies pääsee raha van tilille ja lapset on sillä hoidettu hänen mielestään. Uupunut äiti on väsynyt ja rahapulassa, ja mies senkun heittelee rahojaan muualle, muttei omiin lapsiin.

      • kaikellaonrajansa

        ei tuo ap ainakaan liian uupunut ole, kun kerran on ottanut uuden ukon rinnalleen. Pitäisikö apn eksän elättää tämä uusi mieskin?


      • Juurikin näin! Kyllä minä ottaisin kaikenrahan mitä vaan saisin exältä nyhdettyä! Ei sitä koskaan ole liikaa, ja kuitenkin välillä tulee niitä yllättäviä menoja! Ei ole ollenkaan kohtuutonta pyytää lisää.


      • vitunhaaskamenetöihin

        Golddiggeri asialla, hyi helvetti!


    • Tottakai voit pyytää takistusta. Ex amiehesi ei ole pakko siihen suostua. Siinä tapauksessa asiasta on väännettävä oikeudessa.

      Ota huomioon seuraavat seikat.
      Jos asut yhdessä, asumiskulujesi katsotaan puolittuneen.

      Myös miehesi kulut voivat olla kasvaneet, joten palkan kohoaminen ei automaattisesti merkitse elatusmaksun kohoamista.

    • syötlastesirahoja

      Ymmärsinkö oikein, et ole lähes 10 vuoteen löytänyt töitä?
      Olet elänyt erosta lähtien lastesi elatustuella ja nyt elät nykyisen puolisosi ja lastesi elatustuella?

      Koeta ymmärtää, että eksäsi maksama summa on tarkoitettu vain lastesi elämiseen, ei sinun.

    • eiihmeettuliero

      Olet tosi sika!!!

    • Huimitäsummia

      Saan vain 120€/kk ja mies tienaa 10 kertaa enemmän kuin minä.
      En jaksa tapella. Tähän tyydyttävä.
      Tosi tiukkaa on kun olen peruspäivärahalla mut elämä on.

      Ole apua tyytyväinen. Tuostahan saa lapsille säästöönkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe