Jos autossa on alkuperäisenä varusteena jarrupaineen säädin (säätää takajarrujen toimintaa kuorman mukaan), niin meneekö auto katsastuksesa läpi, jos sen poistaa?
Jarrupaineen säädin
15
10018
Vastaukset
- miksi poistaisit
Ei mene läpi. Se ventiili on sinun henkivakuutuksesi,se auttaa sinua pysymään elossa tuolla liikenteessä.
- Voi perkana...
Tiätty haluaisit auton,mis takapään jarrut lukkiutuu miten sattuu.Koitappa vetästä käsijarrua 100:sen nopeudessa lukkoon asti,varsinkin liukkaalla.
- tikma
Se säädin hajos. Oli ensin tukossa niin ettei takasylinterit toiminut ollenkaan. Annoin sitten jarrupolkimelle kunolla kenkää, niin se säädin halkes ja nesteet tuli pihalle. Siihen hätään ei saanut uutta osaa niin poistin koko säätimen.
Jarrut toimivat nyt hienosti, etupää lukkiutuu aina ensin. Ajattelin etten osta enää uutta säädintä, kun ne jarrut toimivat oikein ilmankin, jos se menee vain katsastuksesta läpi. - Jamppa1
tikma kirjoitti:
Se säädin hajos. Oli ensin tukossa niin ettei takasylinterit toiminut ollenkaan. Annoin sitten jarrupolkimelle kunolla kenkää, niin se säädin halkes ja nesteet tuli pihalle. Siihen hätään ei saanut uutta osaa niin poistin koko säätimen.
Jarrut toimivat nyt hienosti, etupää lukkiutuu aina ensin. Ajattelin etten osta enää uutta säädintä, kun ne jarrut toimivat oikein ilmankin, jos se menee vain katsastuksesta läpi.kepillä jäätä? Voi olla että tulee sanomista, voi olla että ei. Mistä autosta on kyse? Jotkut on vähän turhan äkäsiä takajarruista mutta mikään elämän ja kuoleman kysymys se ei ole. Usein siitä säätimestä on enemmän haittaa kun hyötyä vanhemmiten. Liukkaalla on mukavampi jarruttaa sellaisella missä säädin toimii kun pysyy auto suunnassa.
- peliin
Jamppa1 kirjoitti:
kepillä jäätä? Voi olla että tulee sanomista, voi olla että ei. Mistä autosta on kyse? Jotkut on vähän turhan äkäsiä takajarruista mutta mikään elämän ja kuoleman kysymys se ei ole. Usein siitä säätimestä on enemmän haittaa kun hyötyä vanhemmiten. Liukkaalla on mukavampi jarruttaa sellaisella missä säädin toimii kun pysyy auto suunnassa.
1 laitonta poistaa
2 olis kiva nähdä se häkkyrä minkä teit sinne venttiilin tilalle
3 miksiköhän se sinne oikein on uutena laitettu jos se ei kerran sitä tarvi.
4 jos sillä ajaa pahemman kolarin ja siinä huomataan virityksesi ei maksumiehestä ole epäselvyyttä - peliin
Jamppa1 kirjoitti:
kepillä jäätä? Voi olla että tulee sanomista, voi olla että ei. Mistä autosta on kyse? Jotkut on vähän turhan äkäsiä takajarruista mutta mikään elämän ja kuoleman kysymys se ei ole. Usein siitä säätimestä on enemmän haittaa kun hyötyä vanhemmiten. Liukkaalla on mukavampi jarruttaa sellaisella missä säädin toimii kun pysyy auto suunnassa.
1 laitonta poistaa
2 olis kiva nähdä se häkkyrä minkä teit sinne venttiilin tilalle
3 miksiköhän se sinne oikein on uutena laitettu jos se ei kerran sitä tarvi.
4 jos sillä ajaa pahemman kolarin ja siinä huomataan virityksesi ei maksumiehestä ole epäselvyyttä - tikma
peliin kirjoitti:
1 laitonta poistaa
2 olis kiva nähdä se häkkyrä minkä teit sinne venttiilin tilalle
3 miksiköhän se sinne oikein on uutena laitettu jos se ei kerran sitä tarvi.
4 jos sillä ajaa pahemman kolarin ja siinä huomataan virityksesi ei maksumiehestä ole epäselvyyttä1. Pitää ilmeisesti soittaa katsastuskonttorille ja varmistaa asia. Epäilen kyllä samaa, koska säädin on auton alkuperäinen varuste ja liittyy oleellisesti auton turvallisuuteen.
2. Ei siellä mitään omatekoisia viritelmiä ole. Otin sen säätimen ja yhden jarruputken pois ja liitin pääsylinteriltä tulevan putken taka-akselin päälle haaroittimeen menevään kummiletkuun.
3. Kyllähän se tietysti fiksummin toimii, kun siellä on toimiva säädin. Mutta näyttää toimivan turvallisesti myös ilman.
4. Parempi nuon kun ilman takajarruja... Takajarrujen puuttumista ei kylläkään näe päällepäin, säätimen puuttumisen huomaa, mikäli osaa etsiä. - konkari..
tikma kirjoitti:
1. Pitää ilmeisesti soittaa katsastuskonttorille ja varmistaa asia. Epäilen kyllä samaa, koska säädin on auton alkuperäinen varuste ja liittyy oleellisesti auton turvallisuuteen.
2. Ei siellä mitään omatekoisia viritelmiä ole. Otin sen säätimen ja yhden jarruputken pois ja liitin pääsylinteriltä tulevan putken taka-akselin päälle haaroittimeen menevään kummiletkuun.
3. Kyllähän se tietysti fiksummin toimii, kun siellä on toimiva säädin. Mutta näyttää toimivan turvallisesti myös ilman.
4. Parempi nuon kun ilman takajarruja... Takajarrujen puuttumista ei kylläkään näe päällepäin, säätimen puuttumisen huomaa, mikäli osaa etsiä."Parempi nuon kun ilman takajarruja..."
Parempi ilman takajarruja, kuin ilman jarrupaineen säädintä. Katsastus on sitten asia erikseen.
Pääset vielä hengestäsi tuolla viritelmällä.
Mutta jos kytket takajarrut kokonaan pois, jarrutusteho vähenee varsinkin vanhemmissa autoissa vain vähän, mutta auto pysyy hanskassa kaikissa tilanteissa.
Mitään järkeä virittelyssäsi ei kyllä ole. Jos autosta puuttuu näin tärkeä osa, sillä ei pitäisi ajaa metriäkään, etenkään talvella.
Jos auton jarrujärjestelmä on niin kehnossa kunnossa, että jakotukki halkeaa, myös putket lienevät kohta entiset. Kiinnostaisi myös nähdä se liitos jonka olet itse tehnyt... Ei hyvää päivää... - tikma
konkari.. kirjoitti:
"Parempi nuon kun ilman takajarruja..."
Parempi ilman takajarruja, kuin ilman jarrupaineen säädintä. Katsastus on sitten asia erikseen.
Pääset vielä hengestäsi tuolla viritelmällä.
Mutta jos kytket takajarrut kokonaan pois, jarrutusteho vähenee varsinkin vanhemmissa autoissa vain vähän, mutta auto pysyy hanskassa kaikissa tilanteissa.
Mitään järkeä virittelyssäsi ei kyllä ole. Jos autosta puuttuu näin tärkeä osa, sillä ei pitäisi ajaa metriäkään, etenkään talvella.
Jos auton jarrujärjestelmä on niin kehnossa kunnossa, että jakotukki halkeaa, myös putket lienevät kohta entiset. Kiinnostaisi myös nähdä se liitos jonka olet itse tehnyt... Ei hyvää päivää...Ei sinne tarvinnut mitään omia viritelmia/liitoksia tehdä. Pääsylinteriltä tulevan jarruputken liitin sopi suoraan siihen säätimeltä lähtevän putken tilalle.
Testailin tuossa liukkailla jarruja ja aina etupyörät lukkiutuivat ensin, vaikka miten olis säätänyt takajarrujen kengät rumpuun kiinni, eli ne toimii nyt niinkuin pitääkin. Rikkinäisellä säätimellä takajarrut eivät pitäneet yhtää eikä auokaan meinannut pysähtyä millään.
Se jarrupaineen säätimen toimintaperiaate on sellainen, että ilman kuormaa takajarrut saavat vain vähän voimaa ja täydellä kuormalla kaikki, mitä pääsylinteristä pihalle saadaan. Elikkä nyt se systeemi vain luulee, että tavaratilassa on täys lasti päällä.
Oletin kyllä itsekin jarrujen muuttuvan takapainoiseksi, mutta niin ei onneksi käynyt. Elikkä voin vain todeta että "Turvallista matkaa ilman turhia säätimiä ;)" - asderthgf
tikma kirjoitti:
Ei sinne tarvinnut mitään omia viritelmia/liitoksia tehdä. Pääsylinteriltä tulevan jarruputken liitin sopi suoraan siihen säätimeltä lähtevän putken tilalle.
Testailin tuossa liukkailla jarruja ja aina etupyörät lukkiutuivat ensin, vaikka miten olis säätänyt takajarrujen kengät rumpuun kiinni, eli ne toimii nyt niinkuin pitääkin. Rikkinäisellä säätimellä takajarrut eivät pitäneet yhtää eikä auokaan meinannut pysähtyä millään.
Se jarrupaineen säätimen toimintaperiaate on sellainen, että ilman kuormaa takajarrut saavat vain vähän voimaa ja täydellä kuormalla kaikki, mitä pääsylinteristä pihalle saadaan. Elikkä nyt se systeemi vain luulee, että tavaratilassa on täys lasti päällä.
Oletin kyllä itsekin jarrujen muuttuvan takapainoiseksi, mutta niin ei onneksi käynyt. Elikkä voin vain todeta että "Turvallista matkaa ilman turhia säätimiä ;)"Kun aikanan myyt autosi, niin muista kertoa muutoksesta ostajalla - ihan oman oikeusturvasi takia.
- tikma
Kävin katsastamassa autoni ja jarrut meni kunniamaininnalla läpi ilman jarrupaineen säädintä. Eli ei sitä säädintä tarvita, mikäli jarrut toimivat oikein.
- Pedrooli
Kiitos tästä! Taidanpa itekin ohittaa tuon säätimen, kun on rikki. Tosin katsuri ei kyllä saisi päästää läpi, kun rekisteriotteessa lukee ALD, jarrujen kohalla :)
- w
Ihan kiva. Ajelet sitten liukkailla meitä kohti milloin kylki, milloin perä edellä.
- ....................
w kirjoitti:
Ihan kiva. Ajelet sitten liukkailla meitä kohti milloin kylki, milloin perä edellä.
...tai kun takapenkllä ja -toosassa on täysi kuorma ja traileri perässä ja hätäjarrutuksessa vain etupyörät jarruttavat...
- Micrak11
Eli jos katsastustodistuksessa ei lue ALD sillon kelpaa katsurille ilman kuormapaineen säädintä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537830- 614390
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404013Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233922Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko323287Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383228- 482963
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422741- 492484