Kaikessa liikaa kaloreita

ainaliikaakaloreita

Olenko ainoa ihminen, josta tuntuu, että kaikissa ruoissa (etenkin hyvänmakuisissa tai maun puolesta edes syömäkelpoisissa) on aina liikaa kaloreita?

Haluaisin syödä itseni kunnolla kylläiseksi joka ruokailulla. Haluaisin myös saada lämmintä ruokaa päivittäin. Kaikkien kalorimäärät vain lopulta nousevat liian korkeiksi. Jos syön jotain höttökaloriruokaa (alle 60 kcal / 100 g) niin aina on puolen tunnin päästä uudestaan nälkä! Jos yritän jotain kasviskeittoja (40 kcal / 100g), niitä pitää yhdellä aterialla aina syödä kaksi litraa, että maha edes tuntuisi vähän täydeltä. Sitten kerran pieraisee ja taas jumalaton nälkä!

Karppausta olen koittanut: lihoin ja nälkä vaivasi. Koskaan ei tullut ihanan täysinäistä oloa.

7

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vdss53

      Olet. Makuaistimme on korruptoitunut vuosikymmeniä, joten emme voi tietää mikä on hyvänmakuista ja mikä ei. Muutama asia, kun kirjoitat "haluaisin" niin voit unohtaa laihduttamisen saman tien, et ole sellaisessa floussa, että se onnistuisi. Juuri nyt haluaisin sitä tätä ja tota, mutta elämässä ei aina saa. Jos halaut jotain muuta kun laihtua, olet metsässä.

      Voit silti syödä itsesi kunnolla kylläiseksi syömällä kasviksia ja ihan joka ruokailulla ja ihan niin paljon kun jaksat, YMMÄRRÄ kasvisten ja vihannesten ERO. Haluat todella paljon, mutta joo voit lämmittää kasvikset joka päivä, esimerkiski keittämällä tai höyryttämällä, teen itse niin kosa haluan samaa kun sinäkin. Älä syö höttö kaloreita vaikka tarkoitit kait höttö hiilareita, höttö kaloreita ei ole, on vain kaloreita. Emme erota nälän tunnetta sokerin vuoksi kovin hyvin, sokeria on kaikkialla, jopa maidossa ja leikkeileissä.

      Keitoista ei varmaan lähdekkää nälkä ne kun ovat vettä, älä rankaise itseäsi laihdutuskuurilla koska siinä epäonnistut, muuta elämäntapojasi äläkä laihduta. En usko, että tunnet nälkää vaan tunne on joku muu mihin sitten syöt. Kokeilin karppausta ja tiputin 26 kiloa, kun taas kaloreita laskemalla 35 kg, ei sinällään ole väliä mitä teet sillä jokaisella toimii oma juttu. Karppauksen ehdoton plussapuoli on korkeat rasvamäärät jos kuitenkin uskot, että punaisen ja rasvattoman maidon ravintoarvo on sama, ei karppauksestakaan ole hyötyä.

      Kokosin alle esimerkin siitä miten minä toimistotyötä tekevä 87 kg mies syön,
      kun en liiku, enkä kuluta. Nyt laihdutus kuurilla olessani päivä näyttää tältä:
      (Otan sokereita riskillä niitä ei kuulu syödä)

      Aamupala:

      Kaurapuuro 180g 86 kcal
      Viili 100 kcal
      kahvi x 2 34 kcal
      0,5 litraa vettä 0 kcal

      Lounas:

      Parsakaali 41g 14 kcal
      Wokkivihannes 59g 13 kcal
      Lautaselle vesimeloonia 18 kcal
      Jonka huuhdot alas kevytmaidolla ja vedellä (punainen maito on myös hyvää)
      maito 160g 75 kcal
      0,5 litraa vettä 0 kcal

      Päivällinen:

      1 mansikakkeitto sokeroimaton 311g 27 kcal
      1 kaurapuuro 180g 86 kcal
      1 risottoa 334 kcal
      1 vesi 0,5 litraa 0 kcal
      1 fazermint patukka 183 kcal
      Kahvi maidolla 17 kcal (2 sokeri palalal 77 kcal)

      Välipala:

      1 wokkivihannes 59g 13 kcal
      1 juustokerma 60g 103 kcal
      0,5 litraa vettä 0 kcal

      Iltapala:

      Kaurapuuro 180g 86 kcal
      maito (iso lasi) 346g 162 kcal
      0,5 litraa vettä
      1 kingis salmiakki 74g 248 kcal

      =1599 kcal


      Millään laihduttamisella ei ole merkitystä kuitekaan ilman ateriarytmiä!!!
      Vain ateriarytmillä laihtuu ja pysyy laihana! Esimerkki omastani on:

      08:00 Aamiainen
      11:00-12:00 Välipala
      12:00-13:00 Lounas
      15:00-16:00 Päivällinen
      18:00-19:00 Iltapala

      Itsesääli pois ja ryhtiä pyttyyn, laihduttaminen on AINA mielen voitto lihasta.
      Jos ei muuten taitu niin pyrkii sitten ainakin minimoimaan huonot valinnat,karkit
      ja alkoholi ei kuulu terveeseen elämään. Aina PSYYKE on se mikä laihduttaa, laihuus ja laihduttaminen on MIELENTILA!

    • ainaliikaakaloreita

      Juu, no tuollaisilla aterioilla ei kyllä itseään saa kyllä syötyä kylläisiksi niin, että olisi hyvä mieli. Nuo patukat ja karkit voisin heti pudottaa pois pois, koska en pidä karkista enkä mistään makeasta. Suolaiset ruoat ja laatikot ovat mun paheeni

      Pitänee pitää kiinni tästä laihduttajan paskasta fiiliksestä ja mielentilasta ja hyväksyä vain, ettei enää koskaan voi syödä mitään hyvää. Eihän sitä tiedä jos vaikka vuoden päästä olisi oppinut tykkäämään edes yhdestä kasviksesta tai joku vähäkalorinen ruoka muka maistuisi hyvälle.

      Toisaalta, tää on kyllä tehostanut dieettiä, kun vähäkalorinen ruoka on niin pahaa. Oon useamman kerran jättänyt jo aterian välistä, koska tiedän sen olevan niin paskan makuista (toisin kuin pitsat, juustot ja viini). Usein sitä ennemmin on vain nälissään kuin syö pahaa. Lopulta sitten nälkä voittaa ja sitten tulee lopulta syötyä niitä porkkanoita ja muita kasviksia, jotta se nälkä vähän siirtyy. :-/

    • VTDieetti

      No et kyllä ole ainut, joka on todennut, että kaikki mikä on hyvää on lihottavaa ja epäterveellistä. :) Ja kaikki mikä tuntuu hyvältä on syntiä. :D Pizzat, juusto ja viini, aijai, mun herkkua myös. Näin viikonlopun lähestyessä pizza alkaa tulla liika vahvana mieleen, mutta en tiedä uskaltaako syödä, ilman että suolet menee tukkoon. Yksi herkuinpia itselle on Aurajuusto. Kun olen ollut nyt jo kolme viikkoa (7kg pudonnut) sovelletulla Easy Diet -ruokavaliolla (enkä syönyt tänä aikana kuin desilitran Grana Padano -juustoa) elikkäs noin 1000 kcal per päivä. Ja olo on hyvä eikä ole nälkäkään, kun syö sen viisi-kuusi kertaa vuorokaudessa. Mahalaukun ympäriltä ja ylävatsasta on kadonnut selvästi eniten rasvaa. Hengittäminenkin on jotenkin helpompaa. Samoin liikkuminen.

      Oikein listattiin kaverini kanssa asioita, mitkä olisi sekä herkullisia että terveellisiä. Aika vähän niitä on, ja tietty vaihtelee sekin, mistä itse tykkää. Marjat, varsinkin mansikka, vadelma, mustikka ja lakka, muutamat hedelmät sekä tumma suklaa oli muistaakseni ainoita, jotka sai yksimielisen siunauksen sille, että ovat hyviä ja terveellisiä. Punaviini myös. Avokadosta jotkut tykkää, itse vierastan. Sitten on uutena sokerina tämä erytritoli, joka on makeaa mutta erittäin terveellistä hampaille, kuten ksylitoli. Mutta eihän näillekään voi koko ruokavaliota perustaa, mutta ei haittaa jos näitä syö kohtuullisesti.

      Mietin sun kohdalla, että jos olet terve ja hyväkuntoinen, niin kannattaisiko nollata toi sokeririippuvuus vaikka jollain muutaman päivän paastolla, jonka jälkeen ne kasviksetkin alkaa maistua erittäin hyviltä? Niistä tulee oikein juhlaruokaa. Pieni lyhytaikainen nälkiintyminen terveelle tekee ihan hyvää. Sokeri ja glukoosi vaan sekoittaa ihmiseltä makuaistin ja aivot. Tämän olen ainakin itselläni kokeillut. Mulla tuli hiilarien vähentämisen aikaan kauheat nivelkivut ja makean ajatteleminenkin oksetti. Kävin lääkärissä, ja hoitaja sanoi, että kuulostaa tutuilta sokerivieroitusoireilta. Vaikken siis sokeria itsessään edes syö. Hoitaja oli itse laihduttanut vähähiilarisella ja kertoi kokeensa samaa.

      Tai miten sulle olisi tämä Easy Diet tai Nutrilett? Tai pätkäpaasto, jolla pudottaa rauhallisesti painoa, ja saa syödä 5 päivää mitä normaalistikin ja kaksi päivää on 500 kcaloreilla. Googleta "5:2 -dieetti".

      Itse koen tämän Easydieettauksen aika hyväksi. Mutta vain itselleni. Kun jokaisessa pussiateriassa on kaikki tarvittava, niin ei tarvi hetkeen miettiä, saako tarpeeksi ravintoaineita. Tämä on ainakin itselläni tässä kolmen viikon aikana auttanut säännöstelemään ateriakokoja ja maku on muuttunut niin, että aluksi oudoilta maistuneet sörsselit onkin ihan hyviä. Varsinkin se normaaliruoka, jopa kaurapuuro ja marjat sekä kasvikset maistuu erittäin ihanilta. Ja kerran viikossa syön jotain erikoisherkkuani. Pizzaa en ole vielä uskaltanut. Ajattelin tehdä itse pizzaa kukkakaalipohjalla, niin välttyy liialta hiilarimäärältä ja maha tulee silti täyteen.

      https://www.yhteishyva.fi/reseptit/kukkakaalipohjainen-pizza/045314

      Varsinkin kun maustaa valkosipulilla, yrteillä jne. Kaikessa on kysymys siitä, mihin elimistö on tottunut, ja totta kai se panee vastaan, kun jotain muutoksia alkaa tapahtua. :)

    • haihduttaja

      Minä onnistuin laihduttamaan keskittymällä ruuanlaittoon, eli aloin tekemään itse omat ruokani raaka-aineista joiden koostumuksen tiesin niiltä osin kun koin tarpeelliseksi.

      Päiväni aloitin bulletproof kahvilla, sen tarkoitus oli yksinomaan varmistaa kylläinen olo jotten sortuisi ahmimiseen. Voikahvin jälkeen loppupäivä menikin sitten vähemmillä rasvoilla.

      Tonnikalaa, kanapaloja naturellina, vähärasvaista naudan jauhelihaa, noista kehittelin itselleni proteiinia aterioille. Ohjesääntönä ettei yhdellä aterialla tulisi vedettyä yli 30g proteiinia. Eli jos jauhelihassa on proteiinia 20g/100g, niin sitä max 150g/ateria. Jos otin lautaselle proteiinipastaa ja raejuustoa, niin jauhelihaa riitti 100g. Ideana tuossa on se, ettei elimistö pysty hyödyntämään liian suuria proteiinin kerta-annoksia joten parempi jakaa proteiinit useampaan pieneen erään. Paistamiseen käytin voita, ja tutustuessani ghee-voihin eli kirkastettuun voihin, siitä tuli suosikkini. Välillä söin myös muita kaloja gheessä paistettuna.

      Hiilarit oli mulle ongelma, mutta luin jostakin artikkelin siitä kuinka perunan, pastan ja riisin hiilarit muuttuivat paremmiksi kun ne jäähdytettiin ennen käyttöä. Käytin noita pienempiä määriä ja jääkaappilämpöisenä, toki esim. makaronin hiilarit paranevat entisestään jos ne lämmitetään uudelleen.

      Parsaa, ruusukaalta, kukkakaalta ja juureksia höyrystettynä lautaselle lisukkeeksi. Välillä tuli tehtyä myös marjasmoothieita makeanhimoon.

      Joka päivä lisäksi 5 km:n kävelylenkki, se oli hyvää terapiaa.

      • VTDieetti

        Hyvältä kuulostaa.

        Tässä se hiilarin imeytymistaulukko.

        http://www.tritolonen.fi/uutiset/2687-nain-teet-pastaruoasta-vahahiilihydraattista

        Itsekin olen bulletproofia kokeillut ja on hyvää ja vie nälän, eikä tule kaloreitakaan liikaa. Samoin tuo 5 km lenkki per päivä on hieno juttu. Itse gradunkirjoittamisen aikaan kävin joka päivä kävelemässä tuon 5 km kun oli pakko tuulettaa aivoja, ja hoikistuin ihan sillä. Söin muistaakseni mitä sattuu, mutta olinpa 15 vuotta nuorempikin. Säännöllisyys on kai se juju liikkumisessakin. Pyrin liikkumaan myös joka päivä jotenkin, vaikken voi kävellä kuin noin 100 m. Toistaiseksi.


      • haihduttaja
        VTDieetti kirjoitti:

        Hyvältä kuulostaa.

        Tässä se hiilarin imeytymistaulukko.

        http://www.tritolonen.fi/uutiset/2687-nain-teet-pastaruoasta-vahahiilihydraattista

        Itsekin olen bulletproofia kokeillut ja on hyvää ja vie nälän, eikä tule kaloreitakaan liikaa. Samoin tuo 5 km lenkki per päivä on hieno juttu. Itse gradunkirjoittamisen aikaan kävin joka päivä kävelemässä tuon 5 km kun oli pakko tuulettaa aivoja, ja hoikistuin ihan sillä. Söin muistaakseni mitä sattuu, mutta olinpa 15 vuotta nuorempikin. Säännöllisyys on kai se juju liikkumisessakin. Pyrin liikkumaan myös joka päivä jotenkin, vaikken voi kävellä kuin noin 100 m. Toistaiseksi.

        Hyvä linkki, kaikkien kannattaisi tutustua tuohon ja ehkä kokeillakin.

        Riisin sekaan laitoin keittovaiheessa MCT-öljyä ruokalusikallisen tai pari sen jälkeen kun luin netistä juttua siitä kuinka tuo rasva ja riisin jäähdyttäminen parantavat hiilihydraatteja hitaampaan muotoon.


    • vp638h3

      Aloittaja!

      "Karppausta olen koittanut: lihoin ja nälkä vaivasi. Koskaan ei tullut ihanan täysinäistä oloa."

      Mitähän olet koittanut?? Et ainakaan VHH-ruokavaliota.

      tee alusta-tee oikein

      Kun et kerran osaa niin kysy.

      email-osoitteni blogissani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      241
      2132
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1378
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1270
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      999
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    Aihe