Olin muutama päivä sitten septumin perforaation eli nenän väliseinään tulleen reiän korjausleikkauksessa. Reikä vaikeutti hengittämistä , nenä vihelsi ja hapetin yöllä huonosti. Reikä tuli pikkuhiljaa. Nyt nenä leikattu. Onko joltakulta toiselta korjattu väliseinän reikä ja kuinka toipuminen sujunut? Meinaan kun tästä vaikea löytää tietoa, tavallisesta septoplastiasta tietoa on vaikka kuinka. - Leikattiin torstaina, nyt tiistai. Nenä kovasti tukkoinen, yöllä pääosin suun kautta hengitys. Kipuja edelleen on. Iso verenvuoto leikkauspäivän iltana. Opiaattia kipuun vuorokausi, enempikin olisin saanut, maksa ei kestä. Rustosiirre ohimosta reiän tulleeksi, ja rustomurskaa, limakalvoa kouluttaa ympäriinsä siirteen päälle, toinen puoli repeili operoidessa, silikonilevyt näiden päällä 10 vrk. Leikkuuta tehtiin anestesiassa n. 3 tuntia. Nimittäin jutut septoplastiasta toipumisesta netissä ja sairaaloidenkin sivuilla lähinnä tasoa etelänloma. Ei kyllä todellakaan mikään piisofkeik tämä operaatio . Verta piti tulla max 20ml. No leikkuupäivän illalla tuli loronaan nenästä ja suun kautta. Ei voinut nähdä edes vuotokohtaa kun verta niin paljon, sulavia taitoksia sinne laitettiin tukkeeksi (otettiin seur pnä pois). Rustosiirrealue myös arka ja suun aukaiseminen sattuu (esim syödessä). Näistä ei mitään tietoa ollut etukäteen. - Ihmettelen kovasti ohjetta, että 2 vk leikkauksesta olisi kuntosalikuntoinen ja muutenkin ihan tikissä. Ei varmasti ole. Kokemuksia?
Nenän väliseinän aukon korjausleikkaus
28
8196
Vastaukset
- Epanen
Korjaukset tekstiin: *reiän tukkeeksi* *limakalvoa vedettiin ympäriinsä *
- Toverisi
Kokemusta toipumisesta ei valitettavasti ole, mutta itsellä vastaava operaatio vielä edessä. Oletko ollut tyytyväinen leikkauksen lopputulokseen ja kuinka iso reikä nenän väliseinästäsi korjattiin? Jos tulee mieleen muuta oleellista operaatiosta, niin olisin hyvin kiitollinen tiedoistasi.
- Anonyymi
Minulle laitettiin silokoniseinämä reikää tukkimaan, voi kestää 20 vuottakin ja voi vaihtaa tai korjailla. Lääkäri ei puhunut mitään leikkauksesta.
Kysyhän uudelleen onko pakko leikata.
- Nenäongelmainen
Itse odottelen pääsyä leikkauskonsultaatioon, joka kuulemma vasta joskus keväällä jonojen takia. Reikä on melkein koko ajan mielessä ja harmittaa sen olemassaolo ja mitä se aiheuttaa eli mm. vihellys ja karstoittuminen. Miltä toipuminen vaikuttaa näin myöhemmin? Oliko leikkaus vaivan väärti? Ja missä se tehtiin? Julkisella vai yksityisellä? Olisin kiitollinen vastauksista kun tietoa ei juuri muuten löydy.
- henris
Olisin kanssa menossa kyseiseen operaatioonn kun jatkuvasti vuotaa verta nenästä kyseisen reiän takia. Kertokaa omia kokemuksia.
- Possunenä
Minulla on jo toinen nenän väliseinän aukon paikkaaminen. Tehtiin girurgissa helsingissä. Ensimmänen kerta paikattiin maaliskuussa 2016. Paikka otettiin kallosta rustoa.kesti 4h nukutuksessa. Toivuin suht hyvin 2vk sairaslomaa.verta tuli 12h. Mutta yllärri,paikka ei pysynyt.
Toinen samanlainen leikkaustehtiin tammikuussa 2018 2,5 vk saoraslomaa. Tällä kertaa paikaks laitettiin puhdistettua possun nahkaa. Ei kuulemma usein käytetä ku niin kallista. Nyt on kulunut kolme viikkoa operaatiosta. Nenä osittain tukossa. Jännällä ootan onko paikka pysynyt. Tarkastus käynti on toukokuussa- Possuneä
Jatkoa edelliseen viestiini. Nyt sitten oli tarkastus tammikuussa 2018 olleesta nenän väliseinän aukon leikkauksesta.
Eipä tuo possunnahka paikka ollut edelleenkään pysynyt. Olisi pitänyt kysyy että kuinka monta prosenttia leikkauksista onnistuu.reikä ei kuulemma mikään pieni.kolmatta kertaa eivät leikkaa.
Ite en suosittele leikkausta,jos ei isompaa haittaa. Kauheet kärsimykset vaan ja rahan meno. Ja kaikki täysin turhaa
- PPLA
Onko kenelläkään kokemusta Otoplugin Septumpaikasta (https://otoplug.fi/septumpaikka)?
Kiinnostaisi tietää, että onko missään määrin toimiva, jotta voisi välttää rustosiirteen. - Tuplanenä
Minulla tehtiin sama operation 19.3 olin kaksi vuorokautta sairaalassa. Sairasloma 19.3-20.4.levyjen poisto 24.4.avita tippoja menee 5 päivässä ja samoin keittosuolaa. Kaksi eri antibiotteja josta toinen 10 päivää toinen 20.
- Pelko-pimu
Olin tänään lääkärissä Tyksissä. Rustossa on niin suuri reikä, että edetessään voi romahduttaa nenää myös ulkoisesti.
Aika hurjalta kuulostaa leikkaus, mutta minulla ei taida olla vaihtoehtoja.
Limakalvot otetaan nenästä, rusto korvasta ja lihaskalvo reisilihaksesta. Leikkaus edessä 2019 alkuvuodesta.
Olisi kiva kuulla teidän kokemuksistanne lisää. - Reikänenä
Olisi kiva kuulla kuinka suuria teillä nämä reiät suunnilleen on? Itselläni niin iso etten usko että mitään enään edes tehtävissä.
- Ongelmanokka
Mullakin on iso reikä. Ehkä noin pikkkusormen kynnen kokoinen.
- Pelko-pimu
Huomenna on leikkaus. Olen ihan kauhusta kankea.
Reikä on todella suuri ja sitä ei ehkä saada kokonaan edes tukittua. Pakko kuitenkin yrittää.- Anonyymi
Tsemppiä ja kerro miten käy, itseänikin jännittää kovasti. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää miten suuri on todella suuri?
- Anonyymi
Kiva tietää, että ei ole yksin tän ongelman kanssa. Mun pitäs päättää leikkaus vai ei? Olen vaan lukennu näit juttuja, en ole ihan sata varma asiasta, että mitä pitäs tehdä???
- Anonyymi
Laitanpa tähän omankin kokemukseni.
Väliseinän reikä korjattiin leikkauksella tasan viikko sitten. Korvan päältä otettiin "paikkaustarpeet" Reikä oli iso ja leikkaus kesti noin 4 tuntia.
Kipuja ei ole koko aikana ollut juuri ollenkaan, mutta nenä on järjettömän tukkoinen. Tällä viikolla otetaan silikonilevyt pois, josko sitten edes helpottaisi.
Sain myös melkoisesti mustelmia, silmä mustana ja poskea pitkin valunut mustelmaa kaulaan asti.
Lopputuloksesta en siis osaa vielä sanoa, kestääkö paikkaus ja tuliko nenästä parempi.- Anonyymi
Minulle tehtiin nenän väliseinän reiän reiän paikkaus kolme päivää sitten nukutuksessa. Reikä oli iso 12x16mm ja leikkaus kesti neljä tuntia. Leikkauksen jälkeen yö osastolla. Ensimmäisenä yönä nenästä tihkutti verta, enkä saanut juurikaan nukuttua, mutta nyt vuoto asettunut. Mitään mustelmia tms. ruhjeita ei päällepäin näy onneksi. Nenä tosin täysin tukossa. Kosteutusta min.5xpv ja kipulääkettä 3xpv, ihan panadolia ja Buranaa lisäksi tarpeen mukaan, niillä särky pysynyt kurissa. Pelkäsin kyllä leikkausta, mutta oikeastaan turhaan. Toipuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Nukkuminen tietysti vähän hankalaa suun kuivumisen vuoksi, mutta sain osastolla pyynnöstä suun limakalvoja kosteuttavaa geeliä, jota laitan yöksi. Hieman on turvotusta nenävarressa ja limakalvot tietysti arat. 2 vkoa sairaslomaa, kaikkea ponnistelua tulee välttää. Ensi viikolla kontrolli, jolloin otetaan silikonilevyt pois. Jos olette menossa vastaavaan operaatioon, varatkaa esim. tuota geeliä, niin ei suu kuivu niin paljon. Pillillä helpompi juoda nenän tukkoisuuden vuoksi. Pelkäsin toipumisen olevan tuskaisempaa, mutta onneksi ainakin nyt näyttää olosuhteisiin nähden hyvältä. Ainut mikä mietityttää, on makuaistin katoaminen. Kait sekin palautuu toipumisen myötä...? Ennen leikkausta kannattaa kysellä paljon leikkauksen jälkeisestä hoidosta ja ennakoida miten voi oloa helpottaa. Minulle ei juurikaan asioita kerrottu tai ennakoitu, jonka vuoksi jouduin kutsumaan hoitajaa yöllä useasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle tehtiin nenän väliseinän reiän reiän paikkaus kolme päivää sitten nukutuksessa. Reikä oli iso 12x16mm ja leikkaus kesti neljä tuntia. Leikkauksen jälkeen yö osastolla. Ensimmäisenä yönä nenästä tihkutti verta, enkä saanut juurikaan nukuttua, mutta nyt vuoto asettunut. Mitään mustelmia tms. ruhjeita ei päällepäin näy onneksi. Nenä tosin täysin tukossa. Kosteutusta min.5xpv ja kipulääkettä 3xpv, ihan panadolia ja Buranaa lisäksi tarpeen mukaan, niillä särky pysynyt kurissa. Pelkäsin kyllä leikkausta, mutta oikeastaan turhaan. Toipuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Nukkuminen tietysti vähän hankalaa suun kuivumisen vuoksi, mutta sain osastolla pyynnöstä suun limakalvoja kosteuttavaa geeliä, jota laitan yöksi. Hieman on turvotusta nenävarressa ja limakalvot tietysti arat. 2 vkoa sairaslomaa, kaikkea ponnistelua tulee välttää. Ensi viikolla kontrolli, jolloin otetaan silikonilevyt pois. Jos olette menossa vastaavaan operaatioon, varatkaa esim. tuota geeliä, niin ei suu kuivu niin paljon. Pillillä helpompi juoda nenän tukkoisuuden vuoksi. Pelkäsin toipumisen olevan tuskaisempaa, mutta onneksi ainakin nyt näyttää olosuhteisiin nähden hyvältä. Ainut mikä mietityttää, on makuaistin katoaminen. Kait sekin palautuu toipumisen myötä...? Ennen leikkausta kannattaa kysellä paljon leikkauksen jälkeisestä hoidosta ja ennakoida miten voi oloa helpottaa. Minulle ei juurikaan asioita kerrottu tai ennakoitu, jonka vuoksi jouduin kutsumaan hoitajaa yöllä useasti.
Miten on sujunut? Onko kaikki nenän suhteen hyvin?
- Anonyymi
Mulle tehtiin nenän sivuseinän reiän korjaus 6.10.2021 Tyksissä. Reikä oli melkosen suuri. Jännitti ja pelotti ihan hitosti koko asia.
Leikkaus oli pitkä. No, leikkauksen jälkeen nenällä ei voinut hengittää yhtään, nenä oli teipattu, tiputteli verta muutamia päiviä. Ja kun ei voinut hengittää nenän kautta yhtään suu kuivui todella paljon ja toki nenässä oli myös kipuja, ekat päivät kipuja enemmän sitten rauhoittui kivut mut ei loppuneet.
Nenää tai naama ei tullut leikkauksest mustelmia. Nenä kivut väheni kun aikaa kului, sanoisinko kestoltaan noin viikon kaksi toki senkin jälkeen tuli kipupiikkejä välillä. Suun seutu oli ns arka joten ei paljo naurettu, levyje poisto jälkee parempi. Jotain tuhruu tiputteli jonkin aikaakin nenust.
Mä kävin tyksis nenän teippien poisto ja puhdistuksessa leikkauksesta viikon päästä ja tuosta kahden viikon päähän, taas puhdistettiin ja kolmannella kerralla vasta poistettiin tikit ja silikonilevyt otettiin pois 26.10. Ei ollut kovin kiva toimenpide musta kyl mut selvisin.
Mulla oikea hyvi parantunut paikan alta mut vasen ei ihan kokonaan vielä.
Sain ns rasvakuurin nenään, jo osastolta lähtiessäni. A vita plus tippoja sieraimiin 5 krt päivässä 10 tippaa per sierain. Eli melkosta rasvausta on. Ihan tuntui ko oisin rasvakattila. Ja rasvaus jatkuu vieläkin
samoin vasempaan vielä jonkin aikaakin ja oikeaan voi laittaa vähemmän.
Eli leikkauksesta 4vko niin levyt pois.
Ennen levyjen poistoa nenällä ei hengitelty yhtään. Hain apteekista biotene geeliä suun kuivumiseen. Auttoi mut sai laittaa usein yöllä, päiväl ei tarvinnut kun voi juoda yms.
Levyjen poiston jälkeen kykeni hengittelemään nenällä, toki vieläkin oli tukkoinen vähän.
Sanottiin et jälkitarkastus tai mikä lie varataan itse 10/2022. Ja toki jos ongelmia tulee niin sitten vaan aikaa.
No leikkaus tehty ja selvitty on.
Toivon vaan että paikka myös pysyy.
Mut joo, ajattelin vie aamul leikkaus sali ovel et lähen pois ko nii paljo koko juttu jännitti ja Pelottikin. Mut pysyin sänkys kuitenkin, hyvä et homma ohi ja toivottavasti myös paikka pysyy. - Anonyymi
Nii vielä edelliseen jatketta.
Ei ihan kauhean kiva kokemus kyl ollut ja pelottikin kyllä paljon, vaikka eipä sitä sit enää tajuu ko nukutettu, mut pakko oli vaan tehä tai nenä ois romahtanut. Toivottavasti paikka pysyy, en iha heti tai yleensä koskaan enää haluais tuohon mennä.
Mutta tsemppiä kaikille jokka ollut tai on menossa toimenpiteeseen.- Anonyymi
Kiitos viestistäsi! Toivotaan kovasti että kaikki sujuu hyvin ja paikka pysyy. Itsellä myös iso reikä ja nyt puolisen vuotta jo ongelmana ikävä yskä joka tullee siitä kun ilmaa menee sisäänhengittäessä liikaa kurkkuun. Alkaa harmittaa ja häiritä elämää. Harkitsen leikkausta jos sillä saisi avun.
- Anonyymi
Mikä mahti tän leikkauksen hinta olla?🤔 oon miettiny et pitäs varmaa mennä leikkaukseen, kun on itselläkin nenän väliseinässä kyseinen reikä, mut mistään ei oikeen löydy tietoa.
- Anonyymi
Voisitteko leikkauksessa käyneet päivitellä, onko paikka pysynyt?
- Anonyymi
Haluan kanssa tietää, onko paikka pysynyt.
- Anonyymi
Hei, itellä myös reikä nenärustossa, iso.Korva-ja nenäpolilla laitettiin silikonia reikää tukkimaan, niinkuin imukuppi molemminpuolin, lääkäri sanoi voi kestää 20vuotta.
Ei puhunut leikkauksesta mitään, silikoniseinää voi muokata ja vaikka vaihtaa välillä.
Operaatio tehtiin käynnin yhteydessä samantien, Eteä-karjalan keskussairaalassa.
Onko kellään selvinnyt mistä reijän tulo johtuu??
Itseltä otettiin verikokeita ja koepala..
Hyvä kun löysin tämän keskustelun, on hyvä tietää ettei ole yksin.- Anonyymi
Onko sun silikonit pysyneet? Itsellä ehkä sama tulossa kun happisaturaatiot laskenut yön aikana. Mulle lääkäri sanoi, että limakalvot ohentuneet ja kortisonisuihkeet syövyttäneet rustoa. Oliko silikonien laitto ikävä kokemus?
- Anonyymi
Itse olen menossa maanantaina korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäriin kun itselläkin on reikä nenän väliseinässä. Tavallinen lääkäri sanoi, että minulla oleva jatkuva yskä voi johtua siitä. Joskus luin, että asia korjataan juurikin tuolla leikkauksella ettei tule satulanenää. En oikein tiedä millainen se on tai miten sellainen voisi edes tulla sillä nenässä oleva luu yltää osittain nenänpään alle.
- Anonyymi
Mitä erikoislääkäri sanoi?
Mulla kanssa aika iso reikä väliseinässä, pelkään että pahenee karstoittumisen ja nenän kaivamisen takia. Tuo ylempänä mainittu silikonijuttu kyllä kuulostaa hyvältä, ettei leikkausta tarvisi.
Pitäisi itsekin hakeutua lääkäriin tämän takia mutta hävettää jotenkin niin paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421850
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55626