Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua.
Ei vielä, ehkä josku?
64
7468
Vastaukset
- sellaiset.aikeet
Minä hankin vähänajetun ison dieselin, kun niiden hinnat kuulemma romahtavat kohta nollaan ja ajelen täällä maaseudulla halvalla polttoöljyllä.
- harhautusMenossaBerner
Ei taida uudempien pienipäästöisten dieseleitten arvot mihinkään pudota, mutta vanhojen varmaankin jos niitä aletaan rokottaa kovasti maksuilla ja dieselin hintaa nostetaan reilusti.
Noilla ennakkopuheilla ja harkituilla pelotteluilla on kansaa ennenkin ohjattu ja kusetettu, kuten Euroopassa on tapahtunut ja dieseleiden myynti on hidastunut, mutta siellä kaupungeissa onkin ihan eri tilanne ja liikennemäärät kuin meillä, maassa joka on suurimmalta osalta tyhjää täynnä ja ruuhkia vai Snadissa.
Tervetuloa mukaan!
Jokaisella on valinnanvapaus. Koeajaa voisi ehkä kuitenkin jo aikaisemmin? Se ei maksa mitään. Ja voihan siinä mielikin muuttua jo etuajassa? Varsinkin kun sähköautoilu on pian kokonaiskustannuksiltaan selvästi halvempaa kuin polttomoottoriautoilu.- tulevaisuudenkuva
Seiso sinä keskellä korpea sähköauton akku tyhjänä, kun se aikomasi latausasema olikin rikki.
- jokumuu_
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.
Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy. - se.iso.ero
jokumuu_ kirjoitti:
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.
Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy.Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
- Zyz
se.iso.ero kirjoitti:
Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies. - outoja.ohjeita
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa. - LaskutaitoaPeliin
Autoilun kustannuksista polttoaine on kovin pieni.
Bensalla autoilu on helpointa ja vaivattomia. - Zyz
outoja.ohjeita kirjoitti:
Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa.Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
- benzmies
Zyz kirjoitti:
Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
- Zyz
benzmies kirjoitti:
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
En tule pyytämään, kun ei tarvitse pyytää.
- sähköauto_huraa
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.Ja polttomoottoriautoko ei varota kuljettajaa, ennen kuin polttoaine loppuu? Kyllähän niissä yleensä polttoainemittarit on, näytöt jotka kertovat paljon ajomatkaa jäljellä olevalla polttoaineella on ja varoitusvalo syttyy, kun alkaa olla tankki tyhjä. Ei se siis yhtäkkiä ja yllättäen lopu. Ja tankin täyttö sujuu parissa minuutissa huoltoasemalla, joita on tiheimmillään jopa satojen metrien päässä toisistaan.
Sähköautolla taas voi lähimmälle sopivalle laturille olla yli sadan kilometrin matka. Hidaslataus voi onnistua lähempänä, mutta edellyttää yöpymään jäämistä. Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.Olisi se kivaa mennä keskellä yötä koputtelemaan mökin oveen. Voisi tulla piippu vastaan tai paistinpannusta päähän
Siis en osta sähköautoa ,ehkä hybridin seuraavana
Tervehdys maltillinenAjatteija!
Sähköautot kehittyvä nyt huimaa vauhtia ja uusia latauspaikkoja nousee kohisten, varsinkin kaupunkialueilla. Sopivaa ostohetkeä odotellessa voi jo käydä selailemassa minkälaisia vaihtoehtoja tällä hetkellä on tarjolla.
Sähköautot: https://www.autolaina.fi/alykas-autohaku/kaikki?ekologisuus=sahko
Klikkaile muut autolta toivomasi ominaisuudet ja pääset selailemaan tarjontaa. Kun sopiva menopeli löytyy ja aika on oikea, autorahoitus hoituu sukkelasti samassa paikassa.
Saku"Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua."
Miksi odottaa 10-15vuotta hybridin kehitystä kun ovat olleet tuotannossa useilla valmistajilla jo vuosia. Lisäksi sähkö- ja polttomoottorilla varustettu hybridi lataa akustoaan ajon aikana itsekseen, eli mihinkään "lataukseen" näitä ei tarvitse kytkeä erikseen kytkeä.- Volvoa.peliin
Tuo itselataus kuulosti jo ikiliikkujalta. Ymmärrän, mitä tarkoitat. Pieni osa ajosta, jarrutukset ja alamäkiajot lataavat akkua. Mitähän se on prosenteissa auton energian kulutuksesta? Voi olla melko vähän. Muistelisin, että noita itselataavia ei voi enää kuski ladata esim. kotitalon pistorasiasta eikä muistakaan latauspaikoista. Joku paja on tehnyt tämän mahdollistavia muunnososia tätä latausta varten. Autotehdas ei hyväksy näitä muutoksia, ja auton takuu ei ole sen jälkeen enää voimassa (ainakaan sähköosien osalta).
Itse en voi ajatellakaan sähköautoa, koska ajan pitkiä matkoja, ja kaupungissa en juuri lainkaan. Asun kyllä virallisesti, ihan Helsingin keskustan lähettyvillä, mutta nykyään olen hyvin paljon kesämökillä, yli 6 kk vuodesta. - Työmatka-autoilija
Työmatkani on noin 30km yhteen suuntaan tasaista maantietä, josta 13km moottoritietä. Päivässä siis 60km. Itselataavalla hybridillä liikkeellelähtö ja ehkä ekat kilsat ilmeisesti menisi sähköllä, sen jälkeen loppumatka polttomoottorilla. Ei ihan kauhean mullistavalta kuulosta. Kaupunkiajoa en aja juuri ollenkaan. Rohkenen väittää, että turbodieselini kuluttaa tuolla matkalla vähemmän kuin itselataava hybridi. Töpselihybridi ehkä säästäisi, jos olisi latausmahdollisuus molemmissa päissä, kun sellainen kulkee yleensä pidemmän matkan pelkällä sähköllä ja ymmärtääkseni ihan maantienopeuksiakin.
- Hybriiti
Työmatka-autoilija kirjoitti:
Työmatkani on noin 30km yhteen suuntaan tasaista maantietä, josta 13km moottoritietä. Päivässä siis 60km. Itselataavalla hybridillä liikkeellelähtö ja ehkä ekat kilsat ilmeisesti menisi sähköllä, sen jälkeen loppumatka polttomoottorilla. Ei ihan kauhean mullistavalta kuulosta. Kaupunkiajoa en aja juuri ollenkaan. Rohkenen väittää, että turbodieselini kuluttaa tuolla matkalla vähemmän kuin itselataava hybridi. Töpselihybridi ehkä säästäisi, jos olisi latausmahdollisuus molemmissa päissä, kun sellainen kulkee yleensä pidemmän matkan pelkällä sähköllä ja ymmärtääkseni ihan maantienopeuksiakin.
No auttaa se itselataavassa sähkömoottori ajoa muutenkin.ainakin nämä kehittyneemmät.
Ajoin sillä lexukse. Lc hybridillä niin se 120km/h vauhtia meni sähkömoottorilla
- Quattro190hp
Mikä tekee autosta hyvän?
Ainakaan sähköautolla ei tarvitse harmitella DSGn viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää DSGn käyttäessä ylisuuria vaihteita.- ei_VAG
Autoni ei ole sähköauto, eikä siinä tarvitse harmitella DSG:n viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää.
Vaihdot ovat nopeat ja pehmeät eikä moottori jyrise.
- Tarpeeksikehittyneet
Sähköauton omistajana väitän että kaikki nyt myynnissä olevat sähköautot ovat hintansa arvoisia.
Sähkövoimalinjan ominaisuudet ovat erittäin paljon paremmat kuin paraskaan polttomoottori / automaattivaihteisto yhdistelmä.
On totta että kotilatauspiste olisi hyvä olla jos sähköauton ostaa, tällöin ei latauksen hitaus haittaa milloinkaan. En osta koskaan sähköautoa koska, Litiumioniakuissa käytettävästä koboltista saattaa tulla merkittävä este sähköautojen nopealle yleistymiselle. Riittävyyden lisäksi ongelmana ovat hirvittävät tuotanto-olosuhteet. ja käytetään lapsi työvoimaa,
- Sähköllä_säästöä
Et varmaan omista sitten kännykkääkään, koska niidenkin akuissa on kobolttia 😁
Kyllä noitaa sähkö/hybridiautoja hehkutetaan, mutta niin kuin alan asiantuntijat ovat toteneet, Suomessa ei riitä sähkö noihin suunnitelmiin, miten paljon sähköautoja pitää olla Suomessa jopa eduskunnan mukaan tulevaisuudessa.
- Phev
Suomalaiset ajavat keskimäärin 17000km vuodessa. Tuon matkan kulkemiseen tarvitaa sähköllä noin 365€.
Siinä on konsulttia kerrakseen muut vero ja huolto edut.
Itselläni sähköilyyn siirtymistä ei juuri huomaa, kun samalla vaihdoin kaikki lamput ledeihin.
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/1e1200ab-0cb1-4a0d-9a2c-97d6914e9522- velallasaa
joo mutta ostitko suoraan ton sähkiksen vai velkarahalla mutta täällä hän suomessa ei voi tavallinen tuunari muuta kuin ostaa velkarahalla ja maksaa lopun ikänsä ja romun hinta laskenut.Ja luuletko että toi sähkö on halpaa laske kuinka paljon vuodessa sulla sähkön hinta nousee kun latailet kivihiilisähköä.ja kun olet velanmaksanut sulla ei oo muutakuin sökö sähkis joka tarvii 5000 eke akuston siihen velkahelvettiedessä.
- Tavis0171
Minä hankin sähköauton heti, kun niitä alkaa olemaan käytettynä tarjolla sellaiseen hintaan, että tavallinen duunarikin sellaisen saa irti (eli pariin kolmeen tonniin, sen enempää ei yleensä ole tilillä löysiä ollut). Siihen voi hyvinkin mennä se 10-15 vuotta. Vielä ovat kaikki sähköautot ihan liian kalliita kukkarolleni. Lisäksi suurin osa on pieniä kinnereitä, jotka eivät perheautoksi käy. En tiedä saako sähköautolla ajamiseen oikeaa ajamisen fiilistä, kun en ole kokeillut, mutta luulen että on nautittavampaa ajaa noin 10 vuotta vanhalla isolla premiumilla kuin uudella sähkökinnerillä, hinta on suunnilleen sama
- aieeee
Sähköautot ja hybridit on homojen hommia.
- 43654654
Itsekin hankin sähköauton vasta kun sen lataa täyteen 3-4min ja toimintamatka vähintään 800km, myös pakkasilla. Tietty hintakin pitää olla samalla tasolla kuin polttomoottori eikä saa miljoonia maksaa. Eli toisin sanoen vasta sinä päivänä kun ovat saavuttaneet polttomoottorin kehityksessä. Huonompaan vaihtoehtoon en suostu vaihtamaan joten polttomoottorilla mennään kunnes sähköauto saavuttanut nuo edellämainitut vaatimukset.
Nykypäivänä ovat vielä niin kaukana polttomoottorin tasosta että kestää vuosikymmeniä ennen kuin saavuttavat polttomoottorin tason, jos siis koskaan saavuttavat. Sen verran valtava ongelma hidas lataus on ettei siihen ole vielä keksitty käytännössä toimivaa ratkaisua.
Jos sähköauton saataisiin polttomoottorin tasolle vaikka seuraavina 3 vuosikymmeninä, se vaatisi niin suuren läpimurron akkuteknologiassa että Nobel palkintoja tulisi ovista ja ikkunoista.- 43654654
Ja älkää käsittäkö väärin, toivon kyllä että sähköauto saavuttaisi polttomoottorin tason. Sähkötekniikan DInä on vain vaikea nähdä sen tapahtuvan lähivuosikymmeninä kun tietää sähköstä ja akuista jotakin.
Mielelläni ajaisin sähköautolla jonka lataa 3min ja toimintamatka 800km, hinta sama kuin nykypolttomoottoreilla. Ennen sitä päivää vastustan kuitenkin jyrkästi politiikkaa joka haluaa pakottaa ihmiset selvästi huonompaan ja epäkäytännöllisempään vaihtoehtoon. Sähköauto kun ei ole vielä tänä päivänä mitenkään tarpeeksi kehittynyt korvaamaan polttomoottorin. - lelujaVielä
Juuri näin. Perheessä pitäisi olla yksi auto auo enemmän jos täytyy ajaa pitempiä matkoja ilman pitkiä pakollisia taukoja, tarkoita siis todella pitkiä taukoja mitä lataus kestää. Ja sitten nuo latausmahdollisuudet, ihan perseestä ja mahdottomuuksia suurimmalle osaa autoilijoista.
Sitten kun auton voi ladata induktiivisen johdottoman pisteen päällä kymmenessä minuutissa ja toimintasäde on tuolloin talvella minimissään 50km, niin sitten siirryn sähköön. - eiyltiöpäämuttakuitenkin
Hautaanko teillä on kiire, vai minne kun pitäisi alle "pullakahvin" ajassa saada auto ladatuksi. Tuntuu myös unohtuvan että niitä pitkiä matkoja varten on myös olemassa muukin ja edullisempikin vaihtoehto kuin toinen (2.) auto , nimittäin vuokrattu auto, jopa taksi. Taitaa olla perusongelma asenteessa!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014
Tossahan vajassa 4 vuodessa on ratkaiusto ongelmat.
Eli nopea lataus ja pitkä käyttömatka... Kehittelijöiden ahneus vaan saa noi jutut aina "unohtumaan" ja kehittely loppuu- erkki.järki
43654654 kirjoitti:
Ja älkää käsittäkö väärin, toivon kyllä että sähköauto saavuttaisi polttomoottorin tason. Sähkötekniikan DInä on vain vaikea nähdä sen tapahtuvan lähivuosikymmeninä kun tietää sähköstä ja akuista jotakin.
Mielelläni ajaisin sähköautolla jonka lataa 3min ja toimintamatka 800km, hinta sama kuin nykypolttomoottoreilla. Ennen sitä päivää vastustan kuitenkin jyrkästi politiikkaa joka haluaa pakottaa ihmiset selvästi huonompaan ja epäkäytännöllisempään vaihtoehtoon. Sähköauto kun ei ole vielä tänä päivänä mitenkään tarpeeksi kehittynyt korvaamaan polttomoottorin.Satasella samaa mieltä, vaikka en di olekaan. Joskus ihan pelkkä maalaisjärkikin riittää..
Hei mä tiiän miten tuo lataus saadaan toimiin tosi tehokkaasti! Laitetaan Wartburgin moottori jossa todella vähän liikkuvia osia ja sillä ladataan akkuihin virtaa ja sillä sitten pääsee vaikka mitenkauas ja kovaa. Näin ei tarvita edes latausasemia ja säästyy kuparikaapeliakin. On se vaan ihmeellistä tuo tekniikka.
- Quattro190hp
Onneksi ihmisiä ei pakoteta siirtymään sähköön. Edelleen saa ostaa saastuttavan VAG dieselin.
- Phev
Saa ostaa, mutta Norja öljylähde maa näyttää mallia 👍
https://www.reuters.com/article/us-environment-norway-autos/norway-powers-ahead-over-half-new-car-sales-now-electric-or-hybrid-idUSKBN1ES0WC- laskuoppimies
Siellä on ihmisillä rahaa, jonka alkuperä on raakaöljyn myynnin tuoma vauraus. Statoil omistaa muistaakseni enemmistön öljylähteistä. Norjalaiset olivat viisaita, tai ei ainakaan idiootteja, kuten
Suomen ministerit, jotka myyvät kaiken valtion omistaman kansalle hyötyä tuottavan ulkomaisille tahoille. Siitähän seuraa näiden yritysten palveluiden kallistuminen, varsinkin jos ne ovat lähes monopoliasemassa. Miettikääpä, mikä helvetti tulisi, jos maantien käyttö maksaisi ihan sikana, tai ainakin kallistuisi joka vuosi, enemmän kuin ihmisten tulot, eläkkeet, ja työttömyyskorvaukset kehittyisivät.
- Duunari0171
Katsoin nettiautosta käytettyjä sähköautoja, ja halvin ja ainoa johon minulla olisi nyt varaa on subaru Elcat vm. 1992. Hinta vähän alle kolme tonnia. 2-paikkainen pikkupaku, huippunopeus 70km/h, toimintasäde 100km yhdellä latauksella. Kaikki löytämäni samanhintaiset polttisautot hakkaa tuon joka suhteessa paitsi ajokilometrin hinnassa. Kyllä minä tulen ajamaan työmatkaani polttomoottoriautolla vielä pitkään. Persaukisella ei ole mahdollisuutta sähköautoiluun, ja jos kaiken maailman rangaistusmaksuilla viedään mahdollisuus polttisautoiluunkin, loppuu pienituloisten liikkuminen tyystin. Ei hyvältä näytä.
- TD3QuattroGirl
Aika vähän puhutaan siitä, että jokainen akku kestää aikansa ja vanhenee. Kun sähköauton akusto tulee tiensä päähän, se on vaihdettava. Käytettyjä sähköautoja loppuun kuluneella akustolla saa taatusti halvalla.
Eikö litiumakku ole sitä paitsi ongelmajätettä?
Sähköauto on myös todella vaarallinen kolaroitaessa. Pelastajat eivät pääse tehtäviinsä ennen kuin auto on maadoitettu. Muuten on vaara, että valokaari tainnuttaa pelastajan. Litiumakut myös syttyvät vikaantuessa ja palavat kuumalla liekillä. Näistä tilanteista on maailmalta ikäviä esimerkkejä. Sähköauton käsittely kolaritilanteessa vaatii erityisosaamista ja -varustelua.- sähköautomies
Mitä uusi akku suunnilleen kustantaa?
Sähköauton tulipalon sammuttamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Sammutetaan runsaalla vedellä jäähdyttäen. http://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/
Käytetyille sähköautojen akuille on tulossa jonoksi asti 2.nd ja 3.rd hand käyttökohteita mm kiinteistöjen varavoimakohteina. Renault jo tekee niistä pikalatureiden puskurointiakkuja. Kun akut sitten vihdoin ovat tiensä päässä, ovat ne kierrätettävissä. Esim. Renault: https://group.renault.com/en/news/blog-renault/renault-optimizes-the-lifecycle-of-its-electric-vehicle-batteries/- Prius_helppo_juttu
sähköautomies kirjoitti:
Mitä uusi akku suunnilleen kustantaa?
Uusi sähköauton akku maksanee kymppitonnista ylöspäin. Siksi se ei kannatakaan. Parempi vaihtoehto on Toyota tai Lexus hypriidi joiden nikkeli-matallihybriidiakun voi uusia kenno kerrallaan. Vanhaan akkuun ei uutta kennoa (n. 100€) kannata vaihtaa koska se ei ole tasapainossa muiden vanhojen kennojen kanssa vaan testatun (30-50€) kolariautosta otetun kennon. Kennot hajoavat yksi kerrallaan joten usein seuraava kennonvaihto odottaa vasta vuosien kuluttua.
- TuumailijaMies
Lappeenrannan Teknisen Yliopiston tohtori esitti oivallisesti, että ajattelutapa vaatii uusiutumista! Sähköautot on nykytekniikalla järkevintä toteuttaa jo pitkään junissa käytetyllä tekniikalla: laitetaan pieni polttomoottori (dieselmoottori) pyörittämään generaattoria, joka kehittää sähkön auton liikuttamiseen käytetyille sähkömoottoreille. Tähän riittää suht pienikokoinen polttomoottori (20-30kW) joka kehittää tarvittaessa sähkömoottorille sähköä. Näin voidaan auton akut pienentää ja keventää merkittävästi ja auton valmistuskustannukset laskea alemmaksi kuin nykyautojen. Ongelmana on, ettei autonvalmistajilla ole sopivia moottoreita tarjolla. Odotan innolla ensimmäistä autonvalmistajaaa, joka toteuttaa ko konseptin hybridiauton, menekki on taattu ja maailmanvalloitus odottaa, kunhan tekniikka ja konsepti saadaan hiottua kohdilleen.
Nykyiset täyssähköautot kompastuvat kalliisiin akkuratkaisuihin ja lyhyisiin toimintasäteisiin/pitkiin latausaikoihin. Hybrideissä taas on tehokas polttomoottori ja täydellinen sähkömoottorivarustus, joka nostaa niiden hinnan puolitoistakertaiseksi perusautoon verrattuna ja lisää merkittävästi ylläpitokuluja.- iampera
Tuollainen auto jo on, Opel Ampera.
Tuollaisella autolla ajavana en vaan usko tuohon 20-30kw.n moottorin riittävyyteen ilman auton rampautumista. Amperassa on 83 hv polttomoottori ja sekin kiljahtelee reippaasti kaupunkiajossa kiihdytellessä jos akku on loppu, eli jos otat vetomoottorista usein esim. 100kw kiihdytykseen ei pieni polttomoottori pysty virtaa riittävästi tuottamaan. Eikä olisi kovinkaan mieltä ylentävää kun auton paikallaan ollessa liikennevaloissa kone kiljuisi täysillä akkuun lisäenergiaa tuottaessaan.
Tästä syystä tuolla BMW Rex.llä ajettaessa on rajoitettu teho polttomoottorilla ajettaessa, Amperassa ei. - FreePistonEngine
Autonvalmistajilla on sopivia "moottoreita" tuohon sähköntuotanttoon
https://chargedevs.com/newswire/toyota-rd-team-improves-free-piston-linear-generators/
- Phev
Lappeenrannan Teknisen Yliopiston tohtori esitti oivallisesti, :
- itse ymmärsin oivalluksen niin että akku olisi n. 24kw johon n. 20-30 kw agrikaatti lataisi virtaa tarvittaessa.
- itse kuljen 12kw akulla johon bensakone n. 85kw puskee lisää virtaa tarvittaessa. Mutta järjestelmä on eritavalla suunniteltu. Käytännössä se ajaa ensin akut lähes tyhjäksi, jolloin meno jatkuu pääosin bensalla jarrutusenergialla.
Käytännössä omallakin voisi kulkea samaan tapaan, mutta nykyisissä hybrideissä on polttomoottori etusijalla pitkillä matkoilla. Eikä auton generaattori ominaisuus ole tarkoitettu työnnettäväksi akkuun niin tehokkaasti, kuin vetäville sähkömoottoreille.
Ehkä siihen on joku peruste.
Mutta idea että akku on tarpeeksi iso ja antaa riittävästi tehoa pyörille ilman moottoria on hyvä. Se että lataustasoa voisi halutessaan säädellä matkan ja tarpeen mukaan olisi hyvä.
Jokuhan saattaa haluta ajaa pistokeelta pistokkeelle, ja joku vaikka Utsjoelle ja tuolloin vaikka vain bensalla.
Ja tuossa autossa saisi olla myös virran ulosotto, kaveri apuun tai vaikka mökin sähköiksi. Tai vaikka koko talon. Sen verran on sähkökatkot haitanneet elämää.- mjmj
löpöaggregaatti peräkonttiin. halpaa
- kaha53
mjmj kirjoitti:
löpöaggregaatti peräkonttiin. halpaa
Sähköautot/ plugarit ei liiku kun on latauksessa.
- Phev
Piti vielä lisätä tuo kondin energia ja lämpö artikkeli 👍
http://teknologiateollisuus.fi/fi/tietoa-alasta/osaava-suomi-menestyy/ensto-chago-kehittaa-sahkoautojen-latausjarjestelmia
Mutta Mitsun maahantuoja on kyllä artikkelista ymmällään 😮- Phev
Oikaistaan vielä lisää....
http://emobility.teknologiateollisuus.fi/fi/kaksisuuntainen-lataus-syrjayttaa-perinteisen-latauspisteen-muutamassa-vuodessa
Mitsun maahantuonti pitää pistää lujille, Teslan PowerWallin kokoinen akku lymyää auton alla, eikä aiheesta ilmeisesti tiedetä mitään 😳
- t.p.p.p.p.p.p
Minä en osta autoa.Liikenteen tappoverotus on liian kallista minulle.Käytän julkista liikennettä ja polkupyörää.Asun kaupungissa.Tietty maalla tämä verolehmä on pakko olla.Verottaja ottaa aina omansa.On sinulla sitten sähkö/polttomoottorilla varustettu menopeli niin ihan sama.
Ei tuo onnistu Suomessa pidemmän päälle: Latauspisteitä lisätään kuin sieniä sateella, Suomen sähköntuotanto ei riitä siihen. Asia, josta eduskunta ei edes halua keskustella.
- k.s.s.s
Sähköautoilu on tulevaisuutta.Tosin kokonaisinsfrakstruktuurin luomiseen järkevälle tasolle käyttäjän kannalta kulunee vielä n.10 vuotta.Siis että kaikki liikennöinnin "palikat"on järkevästi kasassa käyttäjälle.Halvempaa autoilua lienee turha toivoa.Sähkölle tai itse autolle lätkäistään verottajan toimesta sellaiset maksut että valtion verotulokertymä pysyy vähintäin samalla tasolla kuin nyt.Verottaja ei todellakaan luovu omista tuloistaan.Tämä lienee kaikille selvää?
- Maatalousloinen
Sähköautojen sähkö tuotetaan suurimmis osin uusiumattomalla ja ypäroistöle vaarallisella ydin energialla.
Sähköautojenjehujat voisivay varastoida ydinjätteensä vaika sänkynsä alle - Nuukaerkki
Ennustan että uuden maailmanlaajuisen laman saa aikaiseksi sähköautobuumi, Yritykset ovat investoineet uuteeen teknologiaan liikaa ja käy juuri samalla tavalla kuin IT_teknokuplan aikaan,
---
IT-kupla alkoi paisua 1990-luvun puolivälissä tietotekniikan tullessa teollisuusmaissa yhä useamman ulottuville ja suuren yleisön tietoisuuteen. Kupla puhkesi 2000-luvun alkuvuosina.
Kuplan syntyyn vaikuttivat Internetin vuosina 1995–1996 nopea yleistyminen, sen tekniikkaan, palveluihin, käyttöön ja mahdollisuuksiin liittyneet valtavat odotusarvot - vaihtoehtojako
Yli 50 v autoalalla olleena sanon et näpertelyä nuo sähköauto houreet,ilmastokaan ei niillä muutu se on nyt se mikä on ihmisten toimet on turhia enää ilmastoasiassa.Ja kun öljy joskus loppuu se on sitten siinä.Ainut millä saisi edes Laivat ja Junat kulkemaan olisi Höyryvoiman uudelleen käyttöön otto, vain vettä ja puita mitä kattilassa polttaa.
- luovutajo
Kannattaisiko papan nyt vain nauttia eläkepäivistä ja jättää uusi tekniikka niistä ymmärtävien huomaan.
- Pentille
luovutajo kirjoitti:
Kannattaisiko papan nyt vain nauttia eläkepäivistä ja jättää uusi tekniikka niistä ymmärtävien huomaan.
Mitä sinä Kajaanin kauppakoulun merkanttina muka tekniikasta ymmärrät. Narsistina tietenkin kuvittelet olevasi silläkin elämänalueella olevasi muita fiksumpi.
- Anonyymi
Pentille kirjoitti:
Mitä sinä Kajaanin kauppakoulun merkanttina muka tekniikasta ymmärrät. Narsistina tietenkin kuvittelet olevasi silläkin elämänalueella olevasi muita fiksumpi.
The News 24, (17. 8. 2021)
Electric vehicles: German suppliers are planning an orderly transition – pressure from Asia :
...*Suurin osa Saksan autoteollisuuden toimittajista olettaa, että sähkökäyttöiset autot ovat etusijalla. Yli 80 prosenttia on jo aloittanut tarvittavat muutokset. Vain kymmenen prosenttia ei näe itseään vaikuttavan tähän. Tämä on tulos Saksan autoteollisuusyhdistyksen (VDA) ja Deloitte -yhtiön keväällä tekemästä tutkimuksesta. Se julkaistiin tiistaina.
88 prosenttia ei kuitenkaan odota, että polttomoottorit korvataan kokonaan sähköllä liikkuvuudella vuoteen 2030 mennessä. Jotkut toimittajat olettavat, että myös polttokennot (noin 30 prosenttia) tai synteettiset polttoaineet (40 prosenttia) ovat edelleen vakiona."...
Kauppalehden (25.8.2021) harhauttavaa suomennosta eo. julkaisusta:
..."Peräti 88 prosenttia vastanneista katsoo, että sähköistetyt kulkumuodot syrjäyttävät polttomoottorit aikaisintaan vuonna 2030 tai sen jälkeen"...
_---------------_-----------,-------------
60 vuoden elämänkokemuksella,autoilijana ja rosvousverotettuna ,voin ilmoittaa että olen varautunut ajamaan polttomoottoriautoilla "hautaan asti".
P.S.
Geeniperimältään sukuni on pitkäikäistä, vihreiden harmiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
The News 24, (17. 8. 2021)
Electric vehicles: German suppliers are planning an orderly transition – pressure from Asia :
...*Suurin osa Saksan autoteollisuuden toimittajista olettaa, että sähkökäyttöiset autot ovat etusijalla. Yli 80 prosenttia on jo aloittanut tarvittavat muutokset. Vain kymmenen prosenttia ei näe itseään vaikuttavan tähän. Tämä on tulos Saksan autoteollisuusyhdistyksen (VDA) ja Deloitte -yhtiön keväällä tekemästä tutkimuksesta. Se julkaistiin tiistaina.
88 prosenttia ei kuitenkaan odota, että polttomoottorit korvataan kokonaan sähköllä liikkuvuudella vuoteen 2030 mennessä. Jotkut toimittajat olettavat, että myös polttokennot (noin 30 prosenttia) tai synteettiset polttoaineet (40 prosenttia) ovat edelleen vakiona."...
Kauppalehden (25.8.2021) harhauttavaa suomennosta eo. julkaisusta:
..."Peräti 88 prosenttia vastanneista katsoo, että sähköistetyt kulkumuodot syrjäyttävät polttomoottorit aikaisintaan vuonna 2030 tai sen jälkeen"...
_---------------_-----------,-------------
60 vuoden elämänkokemuksella,autoilijana ja rosvousverotettuna ,voin ilmoittaa että olen varautunut ajamaan polttomoottoriautoilla "hautaan asti".
P.S.
Geeniperimältään sukuni on pitkäikäistä, vihreiden harmiksi.Voithan ajaa "vaikka hautaan asti" polttomoottoriautoilla, mutta uusia polttomoottoriautoja ei välttämättä valmisteta. Vain UUSIEN polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamisesta on puhe, käytettyjä polttomoottoriautoja voi käyttää, vaikka niitä ei valmistettaisi.
Ja sillä mitä sinä teet tai olet tekemättä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Olet vain satunnainen ihminen muiden joukossa, et mitään muuta. Kukaan ei sinun takiasi jatka polttomoottoriautojen valmistusta, jos myynnit laskevat ja asia on jo päätetty. Mielipiteesi on siis arvoton, jos muut eivät ole samaa mieltä.
Eikä nuo autoteollisuuden toimittajat päätä mitään. He vain olettavat asioita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1609275Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492859Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja332639- 572541
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971945- 981862
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241816Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501351Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091217- 281211