Muisto vuodelta 2014

Ostettu hiljaiseksi?

Eli toivotaan että Suomi24 on pystyssä vielä 10 vuoden päästä, niin voidaan nostaa tämä ketju etusivulle silloin

http://www.iltalehti.fi/digi/2014080318537578_du.shtml

Akku minkä voi ladata 30 sekunnissa...

Onhan aina välillä julkisuuteen pompsahtanut ideoita jotka mullistaisi sähköautoilun, tuokin olisi sellainen, "tankkaaminen" oli yhtä nopeaa kuin bensa-autolle

Eiköhäs tämä(kin) keksintö jouda johonkin parempaan paikkaan kuin tuontaan... sopivalla hinnalla tietenkin

Eli palataan asiaan 10 vuoden päästä, kukaan ei muista tätä enää silloin

59

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+4

      Kappas,kondensaattori. Kyllähän sen lataa 26 sekunnissa, mutta vaikka kehittäjä mitä väittäisi, niin sen energia sisältö on naurettavan pieni verrattuna normaaliin patteriin. Noita 26 sekunnin lataus rupeamia tarvitseekin sitten 2600 sekunnin edestä että on saatu laitteelle sama virta.

      • 454565465

        No kotonahan ei tommosia latausvirtoja saa... No eipä bensa-autoakaan saa tankattua kotona, että mikä ongelma se on

        No palataan asiaan 2024, katotaan kuinka monta mystisesti unohdettua ideaa on sillä välillä ollut


    • Xizor
    • pallimehu

      Tankkaaminen on hidasta, miksi kukaan sietää sitä.

      • 446565879

        Tankkaamalla bensaa saa 100km matkaan noin 10 sekunnissa... Sähköautolla sama vie noin 8h


      • moottoristi
        446565879 kirjoitti:

        Tankkaamalla bensaa saa 100km matkaan noin 10 sekunnissa... Sähköautolla sama vie noin 8h

        Suunnilleen se aika joka menee yöuniin.


      • moottoristi kirjoitti:

        Suunnilleen se aika joka menee yöuniin.

        Aivan. Kun lähtee patteriautolla sataa kilometriä pitemmälle, pitää nukkua matkalla yöunet - tai useammatkin, jos matka on pitempi.

        Oisikohan tähän ratkaisuksi kestikievarilaitoksen palauttaminen. Siellä voisi vaihtaa aina uuden hevosen alle ja matka jatkuisi...


    • http://www.kauppaleh
      • awerstdyfgj

        Jatketaan toki


    • se on sähköä nyt

      Akkutekniikka kehittyy 100% varmuudella eikä öljy-yhtiöiden intressit paina siinä mitään. Dinosaurusten olisi parempi alkaa sijoittaa niihin, koska uusiutuvan energian varastoinnin välttämättömyys tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisesti ennemmin. Ison tuulipuiston tai aurinkoenergialaitoksen kaveriksi tarvitaan iso akusto tasaamaan tuotannon vaihtelua ja tarpeesta syntyvät keksinnöt tulevat aina menestymään. Toisaalla Tesla myy sähköautoja niin paljon kun ehtii tekemään. Enemmänkin menisi, mutta kun tuotantokapasiteetti ei riitä.

      • se on sähköä nyt

        Uutta akkutekniikkaa tarvitaan myös yleistyvien sähköautojen latauspisteille, koska siirtoverkko ei kestä nopeasti latautuvan akun vaatimia tehoja. Jos iso akku ladataan tyhjästä täyteen viidessä minuutissa, niin puhutaan megawateista, eli keskikokoisen sähköveturin maksimitehoista. Sen takia latauspisteille pitää saada isoja akustoja, joiden tarkoitus on sama kuin huoltamon maanalaisilla polttoainesäiliöillä, tasata kuormituspiikkejä.


      • Kuten sanoin, olisi voitu kerätä ketjuja vuodesta 2000 lähtien. Ehkä noin 50-100 keksintöä :)

        Olisihan se kova kolaus jos bussit, rekat yms. kulkisi sähköllä... Joten ihan ymmärrettävää että nuo keksinnöt "katoaa mystisesti!


      • se on sähköä nyt
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Kuten sanoin, olisi voitu kerätä ketjuja vuodesta 2000 lähtien. Ehkä noin 50-100 keksintöä :)

        Olisihan se kova kolaus jos bussit, rekat yms. kulkisi sähköllä... Joten ihan ymmärrettävää että nuo keksinnöt "katoaa mystisesti!

        Ei ne katoa mystisesti minnekään. Labrassa tehdystä keksinnöstä on pitkä matka kaupalliseen tuotteeseen ja välillä tuotteistaminen ei olekaan niin helppoa kuin tutkija kuvittelee ja seinä tulee vastaan kerta toisensa jälkeen. Yleensä kehityksen esteenä on joko liian lyhyt elinkaari, eli akun kapaisteetti romahtaa muutaman kymmenen purkaus-latauskerran jälkeen tai suuri itsepurkautuvuus, eli akku tyhjenee itsestään. Tai sitten tuotantokuluja tai tekniikkaa ei saada skaalattua tasolle, jossa massatuotanto on kannattavaa tai edes mahdollista.

        Kehitys ei ole lineaarinen ilmiö eikä kukaan voi sanoa, että tasan 10 v. kuluttua julkistamisesta meillä on valmis tuote. Jossain tekniikoissa läpimurtoa ei tule, vaikka sitä tutkitaan miten paljon tahansa. Tässä yksi tutkija kertoo millaisia ongelmia on lupaavalta vaikuttavan litium-ilma-akun kehityksessä. Potentiaalia olisi kymmenen kertaa nykyistä tehokkaampien akkujen valmistamiseen, mutta edessä on vielä monta estettä, joita ei ehkä saada ratkaistua koskaan. Paljon pitää tapahtua fysiikan, kemian ja nanoteknologian tutkimuksessa, että markkinoille saadaan kunnon akkuja.
        https://www.youtube.com/watch?v=AGy3BddUvC8


      • se on sähköä nyt kirjoitti:

        Ei ne katoa mystisesti minnekään. Labrassa tehdystä keksinnöstä on pitkä matka kaupalliseen tuotteeseen ja välillä tuotteistaminen ei olekaan niin helppoa kuin tutkija kuvittelee ja seinä tulee vastaan kerta toisensa jälkeen. Yleensä kehityksen esteenä on joko liian lyhyt elinkaari, eli akun kapaisteetti romahtaa muutaman kymmenen purkaus-latauskerran jälkeen tai suuri itsepurkautuvuus, eli akku tyhjenee itsestään. Tai sitten tuotantokuluja tai tekniikkaa ei saada skaalattua tasolle, jossa massatuotanto on kannattavaa tai edes mahdollista.

        Kehitys ei ole lineaarinen ilmiö eikä kukaan voi sanoa, että tasan 10 v. kuluttua julkistamisesta meillä on valmis tuote. Jossain tekniikoissa läpimurtoa ei tule, vaikka sitä tutkitaan miten paljon tahansa. Tässä yksi tutkija kertoo millaisia ongelmia on lupaavalta vaikuttavan litium-ilma-akun kehityksessä. Potentiaalia olisi kymmenen kertaa nykyistä tehokkaampien akkujen valmistamiseen, mutta edessä on vielä monta estettä, joita ei ehkä saada ratkaistua koskaan. Paljon pitää tapahtua fysiikan, kemian ja nanoteknologian tutkimuksessa, että markkinoille saadaan kunnon akkuja.
        https://www.youtube.com/watch?v=AGy3BddUvC8

        Miten on että jokainen noista keksinnöistä on "kadonnut" ja akut eivät ole vuosien saatossa kehittynyt juuri lainkaan.

        Vuonna 1980 vaati 3 giganen tietokonen sellaisen Silja Europan kokoisen rakenteen. Nykyjään se vaatii parin kilon laitteen.

        Miten akut kehittynyt samassa ajassa... ei lainkaan


      • akut ei pysty tähän
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Miten on että jokainen noista keksinnöistä on "kadonnut" ja akut eivät ole vuosien saatossa kehittynyt juuri lainkaan.

        Vuonna 1980 vaati 3 giganen tietokonen sellaisen Silja Europan kokoisen rakenteen. Nykyjään se vaatii parin kilon laitteen.

        Miten akut kehittynyt samassa ajassa... ei lainkaan

        Useimmat laitteet ei kehity samaa vauhtia.70-luvun puolivälissä koulupoikana meille esiteltiin IBM:n curling-kiveä muistuttavaa hermeettisesti suljettua 300 megatavun muistilevykettä josta tiedon löytää ihan kymmenissä sekunneissa ja kertoi esittelijä että jos autot olisi kehittyneet samaa vauhtia kuin tietokoneet, niin kuplafolkkari olisi tuliktikkuaskin kokoinen ja kulkisi 2 000 km tunnissa.

        No, nykyäänhän jokaisen kännykässä on micro-sd-muistisiru jossa monikymmenkertainen viiveetön muisti ja hintaluokka on noin euron per GIGA.


      • akut ei pysty tähän kirjoitti:

        Useimmat laitteet ei kehity samaa vauhtia.70-luvun puolivälissä koulupoikana meille esiteltiin IBM:n curling-kiveä muistuttavaa hermeettisesti suljettua 300 megatavun muistilevykettä josta tiedon löytää ihan kymmenissä sekunneissa ja kertoi esittelijä että jos autot olisi kehittyneet samaa vauhtia kuin tietokoneet, niin kuplafolkkari olisi tuliktikkuaskin kokoinen ja kulkisi 2 000 km tunnissa.

        No, nykyäänhän jokaisen kännykässä on micro-sd-muistisiru jossa monikymmenkertainen viiveetön muisti ja hintaluokka on noin euron per GIGA.

        Tottakai akut voisi kehittyä... Jos yhdeltä vuodelta löytyy "ideoita" noin paljon...

        Autoa on turha kehittää, perusidea sama kuin 70 luvulla


    • Masakoo

      Vuodesta 1980 olemme saaneet ainakin NiMh- ja erilaiset litiumakkukemiat. Minä olen ainakin ihan tyytyväinen, ettei enää olla lyijyakkuajassa.

      Uskon että muutamassa vuodessa autojen käynnistysakutkin alkavat olla litium-pohjaisia.

      • pikapikapikalataus

        Yksi ongelma pikalatauksessa on ne kaapelikengät tai kohtiot joista se virta kulkee. Joku työryhmä oli kehitellyt akkua jossa koko pintaa käytetään kohtiona. Se pystyttäisiin lataamaan sekunneissa. Sääli mutta lähdeviitteitä ei ole antaa ja muisti on laho.

        Ehkä se kondensaattori sitten voisi olla siellä liikkeenharjoittajan päässä: suurjännitteellä ladattaisiin konkkaa muutaman minuutin ja sitten akku sisään ja leimahdus, ja taas kulkee.


      • pikapikapikalataus kirjoitti:

        Yksi ongelma pikalatauksessa on ne kaapelikengät tai kohtiot joista se virta kulkee. Joku työryhmä oli kehitellyt akkua jossa koko pintaa käytetään kohtiona. Se pystyttäisiin lataamaan sekunneissa. Sääli mutta lähdeviitteitä ei ole antaa ja muisti on laho.

        Ehkä se kondensaattori sitten voisi olla siellä liikkeenharjoittajan päässä: suurjännitteellä ladattaisiin konkkaa muutaman minuutin ja sitten akku sisään ja leimahdus, ja taas kulkee.

        Kondensaattori


    • Eipäs olekaan vähään aikaan tullut keksintöjä, jotka on kadonnut mystisesti...

      Tässä muutama keksintiöä, voisiko joku sanoa miksi niitä EI ole käytössä:

      1 Ilmastointi joka ei lisää polttoaineen kulutusta, koska energia saadaan moottorin hukkalämmöstä, johonka päätyy yli puolet bensasta... Tämä ratkaisu olisi täysin toimiva, ja tuttu esim. kaasujääkaapeista ja asuntoautojen ilmastointilaitteista, eli liekeillä/lämpövastuksella saadaan aikaan kylmää

      2 Monet muistanee "lämpösydämen" tms. eli pussi joka lämmitettäessä muuttuu juksevaksi nesteeksi, ja "napautuksesta" alkaa lämpenemään ja palautuu kiinteäksi... Miksi tällaista ei ole käytössä moottorin esilämmityksessä, taakseen ei lisäisi kulutusta, olisi lähes äänetön ja lisäksi erittäin tehokas ja toimintavarma... Toki tuon lämpöakun "latautuminen" kestäisi noin 15 min, eli alle 15 min pätkien ajosta tuosta ei olisi hyötyä...

      Olisikohan syynä näiden puutteeseen sopiva määrä rahaa kehitteljöille

      • liian-monimutkainen

        Kaasujääkaappi perustuu painovoimaiseen kiertoon, se ei siedä kallistuksia (eli auton kiihtyvyyksiä), painovoimaisuutensa takia vaatii tilaa pystysuunnassa, sisältää vetyä.

        Siinä muutama syy miksi kompressori on kätevämpi autossa.

        Moottorin hukkalämpöä voisi ottaa talteen peltier-elementilläkin ja käyttää siitä saatava sähkö apulaitteiden pyörittämiseen tai hybridin akkujen lataamiseen. Peltierin hyötysuhde on vaan tosi heikko.


      • Kummasti kyllä asuntoautossani kaasujääkaappi tai matkustamon kaasuilmastointi porisee nätistä ajonkin aikana...

        Ja moottorin hukkalämpö riittäisi hyvin ilmastointiin, mutta keksijät saanut liikaa "mammonaa"


      • usko-jo
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Kummasti kyllä asuntoautossani kaasujääkaappi tai matkustamon kaasuilmastointi porisee nätistä ajonkin aikana...

        Ja moottorin hukkalämpö riittäisi hyvin ilmastointiin, mutta keksijät saanut liikaa "mammonaa"

        Vastasit jo omaan kysymykseesi. Kaasujääkaappi ja -ilmastointi on yleisesti käytössä - asuntoautossa! Usko pois, jos tuollainen vety-ammoniakki-seosta sisältävä systeemi soveltuisi henkilöauton ilmastointiin, sitä käytettäisiin henkilöauton ilmastoinnissa.

        Mutta kun se ei sovellu.

        Se on painovoimainen systeemi eikä osia voi sijoitella vapaasti. Sen takia sitä käytetään vain siellä missä tilaa on käytettävissä. Auton nokalla tilaa ei ole ja sen takia pitää käyttää kompressoria.


      • usko-jo kirjoitti:

        Vastasit jo omaan kysymykseesi. Kaasujääkaappi ja -ilmastointi on yleisesti käytössä - asuntoautossa! Usko pois, jos tuollainen vety-ammoniakki-seosta sisältävä systeemi soveltuisi henkilöauton ilmastointiin, sitä käytettäisiin henkilöauton ilmastoinnissa.

        Mutta kun se ei sovellu.

        Se on painovoimainen systeemi eikä osia voi sijoitella vapaasti. Sen takia sitä käytetään vain siellä missä tilaa on käytettävissä. Auton nokalla tilaa ei ole ja sen takia pitää käyttää kompressoria.

        Tokiahan tilaa on, ei se paljoa sitä vaadi, sanotaan että videonauhurin kokoisen tilan verran...

        Miksikö ei käytetä? Nooh, se on rahakysymys, jos lähes jokainen auto maailmassa säästäisi ilmastoinnin käytöstä sen 1 litran tunnissa, olisi se aika iso summa öljy-yhtiöille


      • Kondomiautomaatti
        Pakettiautomaatti kirjoitti:

        Tokiahan tilaa on, ei se paljoa sitä vaadi, sanotaan että videonauhurin kokoisen tilan verran...

        Miksikö ei käytetä? Nooh, se on rahakysymys, jos lähes jokainen auto maailmassa säästäisi ilmastoinnin käytöstä sen 1 litran tunnissa, olisi se aika iso summa öljy-yhtiöille

        Niin, mitään eroahan ei ole auton ilmastoinnilla, missä tarvitaan n. 2000 W kylmäteho ja pienellä jääkaapilla, jolle riittää 50 W kylmäteho....


      • Kondomiautomaatti kirjoitti:

        Niin, mitään eroahan ei ole auton ilmastoinnilla, missä tarvitaan n. 2000 W kylmäteho ja pienellä jääkaapilla, jolle riittää 50 W kylmäteho....

        Niin? paljonkos on normi henkilöauton tilavuus joka jäähdytään normaalilla ilmastoinnilla?

        Entä paljonkos on ison asuntoauton tilavuus joka jäähdytetään kaasukäyttöisellä ilmastoinnilla?

        Moninkertainen

        Ja bensastahan menee "hukka energiaksi" (lämmöksi) noin 80%

        Miksi siis tuollaista ilmastointia ei ole olemassa? Noh samasta syystä kun ei kunnon sähköautoja


      • Karavaanarivariari

        Henkilö auton jossa on suhteellisen paljon ikkuna pintaa vaati enemmän jäähdytys tehoa kuin iso asuntoauto. Se on varma. Siinä on valkea ulkopinta, vähän ikkunoita ja hyvä lämpöeristys.


      • ei_ne_toimi

        Volvo tai Saab tuollaista lämpöakkua joskus kehitteli, mutta kestävyyden kanssa oli ongelmia -> ei tullut markkinoille.

        Minulla on näitä keitettäviä kädenlämmitinpussukoita. Pari vuotta toimivat, sitten menivät rikki. Niissä on sisällä metallinen "naksutin", jolla lämpeneminen piti laukaista, mutta parin vuoden ikäisenä toiseen tuli sellainen vika, että lämmönluovutus käynnistyi itsestään, heti kun pussukka oli "ladattu" keittämällä sitä kattilassa.

        Seuraavaksi lakkasi se toinen latautumasta eli kitetytynyt suolaliuos ei enää sulanutkaan kokonaan, vaikka pussukkaa keitti puoli tuntia. Jäljelle jääneistä kiteitä lähti koko pussukan kiteytyminen ja lämmönluovutus käyntiin heti sen jäähtyessä keittämisen jälkeen.

        Jep, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin näissä faasimuutosvaraajissa on ollut paljon ongelmia pitkäkestoisuuden suhteen. Siis yleisemmälläkin tasolla. Varmaan tästä syystä ne eivät hirveästi ole yleistyneet, vaikka silloin & tällöin näistä kohistaan.

        BTW, ihan samat ongelmat riivaavat myös näitä "mullistavia" akkukeksintöjä. Ei riitä, että tekniikka toimii teoriassa. Ei riitä, että tekniikka toimii kerran tai kaksi laboratoriossa. Akun pitää kestää satoja purku- ja lataussyklejä ja sen pitää kestää käyttöä muuallakin kuin tasalämpöisessä laboratoriossa.


    • EstoPoisTaiElinaKuolee

      Lukko

    • litium-superoksidi

      Laitetaan tänne talteen uusi lupaava akkukemia vuodelta 2016, litium-superoksidi LiO2, jonka pitäisi tarjota viisinkertainen kapasiteetti nykyisiin akkuihin verrattuna. Keksijä on USAn energiaministeriön alainen Argonne National Laboratory

      A lithium–oxygen battery based on lithium superoxide
      http://www.iflscience.com/technology/new-lithium-battery-5-times-better-current-ones
      http://www.nature.com/nature/journal/v529/n7586/full/nature16484.html
      http://www.anl.gov/articles/stable-superoxide-opens-door-new-class-batteries

    • sekin

      sähköauto olisi vasta täydellinen jos olisi lataus omasta takaa polttomoottori auton tapaan laturi täyttää akkua ajon aikana j.

    • http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-loivat-ikuisen-akun-loysimme-jotakin-hyvin-poikkeuksellista/W9K8sL8u?ref=iltalehti:c265&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal sitten yksi muisto vuodelta 2016...

      Noh eiköhäs tämäkin linkki ja keksintö "kuole" loppuvuoteen mennessä kuten muillekin käynyt :D

      • 102030405060

        Bussissa on näköjään hyvin perinteinen salaliittoteoreetikko / uskovainen.

        Sille ei vaikuta esittää mitään todisteita mihinään, kun ei se usko mitään. Kaikille todisteille hänellä on jokin ympäripyöreä selitys.

        Toisekseen näköjään aika huono tekniikan historian tuntemus, siltä osin mikä yleensä on aika, että jokin uudenlainen tuote tulee ideasta/prototyypistä valmiiksi tuotteeksi.

        2 vuotta on todella lyhyt aika akku alalla nykyään. Mitä vanhemmasta / loppuun keksitymmästä alasta kysymys, sitä hitammin niitä uusia mullistavia juttuja tulee. Jos katsot kauanko kesti ensimmäisistä litium akku prototyypeistä siihen, että niistä tuli valmis tuote, siihen meni pikemminkin 10-20 vuotta, kuin 2 vuotta.

        Akkuja on tutkittu isollakin rahalla varmaan noin 100 vuotta, niin yksittäiset ihmiset, yliopistot, kuin yrityksetkin. Helpot jutut on keksitty jo aikoja sitten.

        Wikipediasta mm. löydät useiden uusien akkukeksintöjen taustoja. Vaikka nyt keksittäisiinkin akku, jonka kapasiteetti on 5 kertainen markkinoilla oleviin akkuihin nähden, niin ei siitä tule tuotetta jos muut ehdot ei täyty. Sen pitää olla myös

        -Järkevän hintainen
        --- Raaka-aineiden hinnat
        --- Valmistuskustannukset
        -Kestävyys
        --- Fyysinen kestävyys
        --- Montako lataussykliä akku kestää ennenkuin siitä tulee sökö
        -Latausnopeus
        -Paino
        -Fyysinen koko
        -Turvallisuus

        Useimmilla näistä uusista akku tyypeistä ei täyty jokin näistä yllämainituista ja silloin siitä akusta ei ole käytännön vaihtoehdoksi nykyakuille (ainakaan vielä).

        Tästä kaikki helpot jutut on keksitty hommasta johtuen, akkujenkin kehitystahti pikemminkin hidastuu kuin nopeutuu tulevaisuudessa näillä panostuksilla.


      • 102030405060

        Esim. litium-ioni akut historia:

        Idea 60-70 luvulla.

        Ensimmäiset prototyypit 70 luvulla.

        Tuotanto alkoi 90 luvun alkupuoliskolla.

        Yleistyi 2005-2010 ->

        Ja niiden kehitys jatkuu edelleen, ( vielä 2014 on saatu 20% kapasiteetin parannus vrt. vanhoihin malleihin tuotantoon ) . . .

        Eli jos sama vauhti pätee myös näille uusille akku tyypeille, niin näitä 2014 prototyyppiasteella olevia akkuja voinee ostaa kaupasta aikaisintaan joskus 2030 luvulla. Yleisiä niistä tulee 2040 - 2050 luvulla.


      • Noh tämä ketju on paras todiste! kummasti kaikki ideat (uusimmat mukaanlukien) on jotenkin vain "unohtunut" ihan kokonaan :=


      • Patteri-Paavo

        Ideasta tuotantoon on pitkä matka. Pelkällä idealla homma ei toimi, eikä hyvät ideatkaan ole aina käytännössä riittävän hyvin tai taloudellisesti toimivia. Ajoneuvokäyttöön riittävän hyvän akun kehittäminen vain on niin haastava tehtävä, että siinä voi mennä vielä sukupolvia.


      • Totta! Matka on ääretön kun kehittelijä ottaa rahat ja vetää puumerkin! noh itsekin toimisin samoin, en lähde moralisoimaan


      • Patteri-Paavo
        Bussissa kirjoitti:

        Totta! Matka on ääretön kun kehittelijä ottaa rahat ja vetää puumerkin! noh itsekin toimisin samoin, en lähde moralisoimaan

        Lapsellisia nuo sinun salaliittoteoriasi. Isommat rahat keksijä saisi toimivan keksinnön kaupallistamisella. Kaikkia mahdollisia akkuideoita kehitetään kyllä koko ajan ympäri maailmaa. Tekniset haasteet ovat vain niin suuret, että kovin lyhyessä ajassa ei mitään mullistavaa uutta synny. Erityisen vaikeaksi asian tekee se, että akuissa pitää käsitellä ja varastoida isoja energiamääriä ja isoja sähkövirtoja.

        Esimerkiksi kännyköiden ja muiden mobiililaitteiden kehitys on ollut nopeaa. Niissä on tehokkaat prosessorit, paljon muistia, tarkat ja ohuet näytöt jne, mutta akku niissäkin on kompastuskivenä. Käyttöaika on lyhyt ja kuumenemisongelmia on, kuten nyt vaikkapa Samsungin uusin tapaus kertoo.

        On naurettavaa kuvitella, että jokin salaliitto tarkoituksellisesti jarruttaisi tai edes pystyisi jarruttamaan akkukeksintöjen kaupallistamista, kun parempiin akkuihin on huutava tarve kaikilla aloilla, ei suinkaan vain ajoneuvokäytössä. Jossain vaiheessa läpimurto tulee, mutta todennäköisesti siihen menee vuosien sijaan vuosikymmeniä.


      • kauppa-kannattaa
        Patteri-Paavo kirjoitti:

        Lapsellisia nuo sinun salaliittoteoriasi. Isommat rahat keksijä saisi toimivan keksinnön kaupallistamisella. Kaikkia mahdollisia akkuideoita kehitetään kyllä koko ajan ympäri maailmaa. Tekniset haasteet ovat vain niin suuret, että kovin lyhyessä ajassa ei mitään mullistavaa uutta synny. Erityisen vaikeaksi asian tekee se, että akuissa pitää käsitellä ja varastoida isoja energiamääriä ja isoja sähkövirtoja.

        Esimerkiksi kännyköiden ja muiden mobiililaitteiden kehitys on ollut nopeaa. Niissä on tehokkaat prosessorit, paljon muistia, tarkat ja ohuet näytöt jne, mutta akku niissäkin on kompastuskivenä. Käyttöaika on lyhyt ja kuumenemisongelmia on, kuten nyt vaikkapa Samsungin uusin tapaus kertoo.

        On naurettavaa kuvitella, että jokin salaliitto tarkoituksellisesti jarruttaisi tai edes pystyisi jarruttamaan akkukeksintöjen kaupallistamista, kun parempiin akkuihin on huutava tarve kaikilla aloilla, ei suinkaan vain ajoneuvokäytössä. Jossain vaiheessa läpimurto tulee, mutta todennäköisesti siihen menee vuosien sijaan vuosikymmeniä.

        Toimivan keksinnön kaupallistaminen vie 10 vuotta eikä välttämättä onnistu sittenkään. Myymällä idean öljy-yhtiön kassakaappin saa massit käteen heti ja voi keskittyä seuraavan rahanarvoisen idean kehittelyyn.


      • Patteri-Paavo
        kauppa-kannattaa kirjoitti:

        Toimivan keksinnön kaupallistaminen vie 10 vuotta eikä välttämättä onnistu sittenkään. Myymällä idean öljy-yhtiön kassakaappin saa massit käteen heti ja voi keskittyä seuraavan rahanarvoisen idean kehittelyyn.

        Miksi joku öljy-yhtiö maksaisi isot rahat akkupatentista, jonka kaupallistaminen ei mahdollisesti onnistuisi vuosikymmenessäkään? Ja jos taas patentilla olisi todellista potentiaalia, luulisi muiden akkuvalmistajien olevan patentista vielä kiinnostuneempia ja valmiita maksamaan enemmän kuin öljy-yhtiöiden. Ja pääasiassahan kehitystä tekevät akkuvalmistajt. Miksi ne olisivat halukkaita myymään tuotekehityksensä tulokset öljy-yhtiöille?

        Mutta ei, kyllähän tässäkin tietysti salaliitto todennäköisempi syy sille, että ihmeakkuja ei synny hetkessä, kuin se, että niiden keksiminen on oikeasti vain hyvin vaikeaa.


      • 102030405060
        Patteri-Paavo kirjoitti:

        Miksi joku öljy-yhtiö maksaisi isot rahat akkupatentista, jonka kaupallistaminen ei mahdollisesti onnistuisi vuosikymmenessäkään? Ja jos taas patentilla olisi todellista potentiaalia, luulisi muiden akkuvalmistajien olevan patentista vielä kiinnostuneempia ja valmiita maksamaan enemmän kuin öljy-yhtiöiden. Ja pääasiassahan kehitystä tekevät akkuvalmistajt. Miksi ne olisivat halukkaita myymään tuotekehityksensä tulokset öljy-yhtiöille?

        Mutta ei, kyllähän tässäkin tietysti salaliitto todennäköisempi syy sille, että ihmeakkuja ei synny hetkessä, kuin se, että niiden keksiminen on oikeasti vain hyvin vaikeaa.

        Vaikeuden sijasta se syy on pikemminkin panostusten/rahoituksen puute.

        Öljy yhtiöllähän kyllä rahaa on niin paljon, ettei ne itsekkään tiedä mihin sen käyttäisivät ja ölyala on strateginen ala johon valtiovallat ovat tiivisti kytköksissä.

        Tietokoneiden kehitys nykytasolle esim. ei niinkään johdu siitä, että yksittäiset ihmiset tai yritykset olisivat mihinkään panostaneet, vaan ne mahdollistavat teknologiat ovat syntyneet pääasiassa valtion tukemina, esim. kun kehitetään teknologiaa puolustus ja sotatarkoituksiin. Joko valtio panostaa koulutukseen, tai hankkeisiin joilla kehitetään uutta tekniikkaa ja sitä kautta syntyy uutta teknologiaa.


      • Patteri-Paavo kirjoitti:

        Lapsellisia nuo sinun salaliittoteoriasi. Isommat rahat keksijä saisi toimivan keksinnön kaupallistamisella. Kaikkia mahdollisia akkuideoita kehitetään kyllä koko ajan ympäri maailmaa. Tekniset haasteet ovat vain niin suuret, että kovin lyhyessä ajassa ei mitään mullistavaa uutta synny. Erityisen vaikeaksi asian tekee se, että akuissa pitää käsitellä ja varastoida isoja energiamääriä ja isoja sähkövirtoja.

        Esimerkiksi kännyköiden ja muiden mobiililaitteiden kehitys on ollut nopeaa. Niissä on tehokkaat prosessorit, paljon muistia, tarkat ja ohuet näytöt jne, mutta akku niissäkin on kompastuskivenä. Käyttöaika on lyhyt ja kuumenemisongelmia on, kuten nyt vaikkapa Samsungin uusin tapaus kertoo.

        On naurettavaa kuvitella, että jokin salaliitto tarkoituksellisesti jarruttaisi tai edes pystyisi jarruttamaan akkukeksintöjen kaupallistamista, kun parempiin akkuihin on huutava tarve kaikilla aloilla, ei suinkaan vain ajoneuvokäytössä. Jossain vaiheessa läpimurto tulee, mutta todennäköisesti siihen menee vuosien sijaan vuosikymmeniä.

        Ei ole salaliitto! katso ketjun aloitusaika ja katso montako linkkiä... Mihin ne kaikki on unohtunut?

        Missäs se 2016 (2014 luvattu) myyntiin tuleva pikalataus on... aikaaa noin 2kk


      • Patteri-Paavo

        Kerro toki kuka sen osti hiljaiseksi?


      • Oiskos ne öljy-yhtiöt... samat joiden vuoksi JOKAINEN keksintö tässä ketjussa on kuopattu :D


      • kovat-on-lupaukset

        Teslat ei ole hiljaiseksi ostettavia keksintöjä, kun niitä on myyty jo vuosia. Näissä kahdessa julkistuksessa Elon Musk on kuitenkin ottanut reilusti ennakkoa ja luottaa tekniikan kehittymiseen ehkä liikaakin. Tesla Model 3 on julkaistu jo kauan sitten, mutta sen tuotantoa ei ole saatu vieläkään tavoitevauhtiin.

        Sähkörekan hyötykuorma tulee jäämään melko vaatimattomaksi ja Roadsterin akku painaisi nyky-Teslojen tekniikalla tehtynä toista tonnia. Kori ja muu tekniikka siihen päälle. Roadsterista voi tulla nopea, mutta painon takia hidas kääntymään.


      • Nostetaan ketju esiin vaikka 2 vuoden päästä tai 5 vuoden päästä... käynee samalla tavoin kuin muillekin ketjun "keksinnöille"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe