Ei vielä, ehkä josku?

Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua.
Ilmoita


Minä hankin vähänajetun ison dieselin, kun niiden hinnat kuulemma romahtavat kohta nollaan ja ajelen täällä maaseudulla halvalla polttoöljyllä.
1 VASTAUS:
Ei taida uudempien pienipäästöisten dieseleitten arvot mihinkään pudota, mutta vanhojen varmaankin jos niitä aletaan rokottaa kovasti maksuilla ja dieselin hintaa nostetaan reilusti.
Noilla ennakkopuheilla ja harkituilla pelotteluilla on kansaa ennenkin ohjattu ja kusetettu, kuten Euroopassa on tapahtunut ja dieseleiden myynti on hidastunut, mutta siellä kaupungeissa onkin ihan eri tilanne ja liikennemäärät kuin meillä, maassa joka on suurimmalta osalta tyhjää täynnä ja ruuhkia vai Snadissa.
+Lisää kommentti
Tervetuloa mukaan!

Jokaisella on valinnanvapaus. Koeajaa voisi ehkä kuitenkin jo aikaisemmin? Se ei maksa mitään. Ja voihan siinä mielikin muuttua jo etuajassa? Varsinkin kun sähköautoilu on pian kokonaiskustannuksiltaan selvästi halvempaa kuin polttomoottoriautoilu.
11 VASTAUSTA:
Seiso sinä keskellä korpea sähköauton akku tyhjänä, kun se aikomasi latausasema olikin rikki.
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.

Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy.
jokumuu_ kirjoitti:
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.

Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
se.iso.ero kirjoitti:
Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa.
Autoilun kustannuksista polttoaine on kovin pieni.
Bensalla autoilu on helpointa ja vaivattomia.
outoja.ohjeita kirjoitti:
Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa.
Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
Zyz kirjoitti:
Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
benzmies kirjoitti:
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
En tule pyytämään, kun ei tarvitse pyytää.
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Ja polttomoottoriautoko ei varota kuljettajaa, ennen kuin polttoaine loppuu? Kyllähän niissä yleensä polttoainemittarit on, näytöt jotka kertovat paljon ajomatkaa jäljellä olevalla polttoaineella on ja varoitusvalo syttyy, kun alkaa olla tankki tyhjä. Ei se siis yhtäkkiä ja yllättäen lopu. Ja tankin täyttö sujuu parissa minuutissa huoltoasemalla, joita on tiheimmillään jopa satojen metrien päässä toisistaan.

Sähköautolla taas voi lähimmälle sopivalle laturille olla yli sadan kilometrin matka. Hidaslataus voi onnistua lähempänä, mutta edellyttää yöpymään jäämistä.

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Olisi se kivaa mennä keskellä yötä koputtelemaan mökin oveen. Voisi tulla piippu vastaan tai paistinpannusta päähän
Siis en osta sähköautoa ,ehkä hybridin seuraavana
+Lisää kommentti
Tervehdys maltillinenAjatteija!
Sähköautot kehittyvä nyt huimaa vauhtia ja uusia latauspaikkoja nousee kohisten, varsinkin kaupunkialueilla. Sopivaa ostohetkeä odotellessa voi jo käydä selailemassa minkälaisia vaihtoehtoja tällä hetkellä on tarjolla.

Sähköautot: https://www.autolaina.fi/alykas-autohaku/kaikki?ekologisuus=sahko
Klikkaile muut autolta toivomasi ominaisuudet ja pääset selailemaan tarjontaa. Kun sopiva menopeli löytyy ja aika on oikea, autorahoitus hoituu sukkelasti samassa paikassa.

Saku
Ilmoita
"Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua."

Miksi odottaa 10-15vuotta hybridin kehitystä kun ovat olleet tuotannossa useilla valmistajilla jo vuosia. Lisäksi sähkö- ja polttomoottorilla varustettu hybridi lataa akustoaan ajon aikana itsekseen, eli mihinkään "lataukseen" näitä ei tarvitse kytkeä erikseen kytkeä.
1 VASTAUS:
Tuo itselataus kuulosti jo ikiliikkujalta. Ymmärrän, mitä tarkoitat. Pieni osa ajosta, jarrutukset ja alamäkiajot lataavat akkua. Mitähän se on prosenteissa auton energian kulutuksesta? Voi olla melko vähän. Muistelisin, että noita itselataavia ei voi enää kuski ladata esim. kotitalon pistorasiasta eikä muistakaan latauspaikoista. Joku paja on tehnyt tämän mahdollistavia muunnososia tätä latausta varten. Autotehdas ei hyväksy näitä muutoksia, ja auton takuu ei ole sen jälkeen enää voimassa (ainakaan sähköosien osalta).

Itse en voi ajatellakaan sähköautoa, koska ajan pitkiä matkoja, ja kaupungissa en juuri lainkaan. Asun kyllä virallisesti, ihan Helsingin keskustan lähettyvillä, mutta nykyään olen hyvin paljon kesämökillä, yli 6 kk vuodesta.
+Lisää kommentti
Mikä tekee autosta hyvän?

Ainakaan sähköautolla ei tarvitse harmitella DSGn viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää DSGn käyttäessä ylisuuria vaihteita.
1 VASTAUS:
Autoni ei ole sähköauto, eikä siinä tarvitse harmitella DSG:n viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää.
Vaihdot ovat nopeat ja pehmeät eikä moottori jyrise.
+Lisää kommentti
Sähköauton omistajana väitän että kaikki nyt myynnissä olevat sähköautot ovat hintansa arvoisia.
Sähkövoimalinjan ominaisuudet ovat erittäin paljon paremmat kuin paraskaan polttomoottori / automaattivaihteisto yhdistelmä.
On totta että kotilatauspiste olisi hyvä olla jos sähköauton ostaa, tällöin ei latauksen hitaus haittaa milloinkaan.
Ilmoita
En osta koskaan sähköautoa koska, Litiumioniakuissa käytettävästä koboltista saattaa tulla merkittävä este sähköautojen nopealle yleistymiselle. Riittävyyden lisäksi ongelmana ovat hirvittävät tuotanto-olosuhteet. ja käytetään lapsi työvoimaa,
3 VASTAUSTA:
Et varmaan omista sitten kännykkääkään, koska niidenkin akuissa on kobolttia 😁
kyllä valitettavasti omistan 7v, Vanhan nokialaisen,
Siitä huolimatta en osta: Sähköautoa:)
+Lisää kommentti
Kyllä noitaa sähkö/hybridiautoja hehkutetaan, mutta niin kuin alan asiantuntijat ovat toteneet, Suomessa ei riitä sähkö noihin suunnitelmiin, miten paljon sähköautoja pitää olla Suomessa jopa eduskunnan mukaan tulevaisuudessa.
1
Ilmoita
Suomalaiset ajavat keskimäärin 17000km vuodessa. Tuon matkan kulkemiseen tarvitaa sähköllä noin 365€.
Siinä on konsulttia kerrakseen + muut vero ja huolto edut.
Itselläni sähköilyyn siirtymistä ei juuri huomaa, kun samalla vaihdoin kaikki lamput ledeihin.

https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/1e1200ab-0cb1-4a0d-9a2c-97d6914e9522
1 VASTAUS:
joo mutta ostitko suoraan ton sähkiksen vai velkarahalla mutta täällä hän suomessa ei voi tavallinen tuunari muuta kuin ostaa velkarahalla ja maksaa lopun ikänsä ja romun hinta laskenut.Ja luuletko että toi sähkö on halpaa laske kuinka paljon vuodessa sulla sähkön hinta nousee kun latailet kivihiilisähköä.ja kun olet velanmaksanut sulla ei oo muutakuin sökö sähkis joka tarvii 5000 eke akuston siihen velkahelvettiedessä.
+Lisää kommentti
Minä hankin sähköauton heti, kun niitä alkaa olemaan käytettynä tarjolla sellaiseen hintaan, että tavallinen duunarikin sellaisen saa irti (eli pariin kolmeen tonniin, sen enempää ei yleensä ole tilillä löysiä ollut). Siihen voi hyvinkin mennä se 10-15 vuotta. Vielä ovat kaikki sähköautot ihan liian kalliita kukkarolleni. Lisäksi suurin osa on pieniä kinnereitä, jotka eivät perheautoksi käy. En tiedä saako sähköautolla ajamiseen oikeaa ajamisen fiilistä, kun en ole kokeillut, mutta luulen että on nautittavampaa ajaa noin 10 vuotta vanhalla isolla premiumilla kuin uudella sähkökinnerillä, hinta on suunnilleen sama
Ilmoita
Sähköautot ja hybridit on homojen hommia.
Ilmoita
Itsekin hankin sähköauton vasta kun sen lataa täyteen 3-4min ja toimintamatka vähintään 800km, myös pakkasilla. Tietty hintakin pitää olla samalla tasolla kuin polttomoottori eikä saa miljoonia maksaa. Eli toisin sanoen vasta sinä päivänä kun ovat saavuttaneet polttomoottorin kehityksessä. Huonompaan vaihtoehtoon en suostu vaihtamaan joten polttomoottorilla mennään kunnes sähköauto saavuttanut nuo edellämainitut vaatimukset.

Nykypäivänä ovat vielä niin kaukana polttomoottorin tasosta että kestää vuosikymmeniä ennen kuin saavuttavat polttomoottorin tason, jos siis koskaan saavuttavat. Sen verran valtava ongelma hidas lataus on ettei siihen ole vielä keksitty käytännössä toimivaa ratkaisua.

Jos sähköauton saataisiin polttomoottorin tasolle vaikka seuraavina 3 vuosikymmeninä, se vaatisi niin suuren läpimurron akkuteknologiassa että Nobel palkintoja tulisi ovista ja ikkunoista.
5 VASTAUSTA:
Ja älkää käsittäkö väärin, toivon kyllä että sähköauto saavuttaisi polttomoottorin tason. Sähkötekniikan DInä on vain vaikea nähdä sen tapahtuvan lähivuosikymmeninä kun tietää sähköstä ja akuista jotakin.

Mielelläni ajaisin sähköautolla jonka lataa 3min ja toimintamatka 800km, + hinta sama kuin nykypolttomoottoreilla. Ennen sitä päivää vastustan kuitenkin jyrkästi politiikkaa joka haluaa pakottaa ihmiset selvästi huonompaan ja epäkäytännöllisempään vaihtoehtoon. Sähköauto kun ei ole vielä tänä päivänä mitenkään tarpeeksi kehittynyt korvaamaan polttomoottorin.
Juuri näin. Perheessä pitäisi olla yksi auto auo enemmän jos täytyy ajaa pitempiä matkoja ilman pitkiä pakollisia taukoja, tarkoita siis todella pitkiä taukoja mitä lataus kestää. Ja sitten nuo latausmahdollisuudet, ihan perseestä ja mahdottomuuksia suurimmalle osaa autoilijoista.
Sitten kun auton voi ladata induktiivisen johdottoman pisteen päällä kymmenessä minuutissa ja toimintasäde on tuolloin talvella minimissään 50km, niin sitten siirryn sähköön.
Hautaanko teillä on kiire, vai minne kun pitäisi alle "pullakahvin" ajassa saada auto ladatuksi. Tuntuu myös unohtuvan että niitä pitkiä matkoja varten on myös olemassa muukin ja edullisempikin vaihtoehto kuin toinen (2.) auto , nimittäin vuokrattu auto, jopa taksi. Taitaa olla perusongelma asenteessa!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

Tossahan vajassa 4 vuodessa on ratkaiusto ongelmat.

Eli nopea lataus ja pitkä käyttömatka... Kehittelijöiden ahneus vaan saa noi jutut aina "unohtumaan" ja kehittely loppuu
43654654 kirjoitti:
Ja älkää käsittäkö väärin, toivon kyllä että sähköauto saavuttaisi polttomoottorin tason. Sähkötekniikan DInä on vain vaikea nähdä sen tapahtuvan lähivuosikymmeninä kun tietää sähköstä ja akuista jotakin.

Mielelläni ajaisin sähköautolla jonka lataa 3min ja toimintamatka 800km, + hinta sama kuin nykypolttomoottoreilla. Ennen sitä päivää vastustan kuitenkin jyrkästi politiikkaa joka haluaa pakottaa ihmiset selvästi huonompaan ja epäkäytännöllisempään vaihtoehtoon. Sähköauto kun ei ole vielä tänä päivänä mitenkään tarpeeksi kehittynyt korvaamaan polttomoottorin.
Satasella samaa mieltä, vaikka en di olekaan. Joskus ihan pelkkä maalaisjärkikin riittää..
+Lisää kommentti
Onneksi ihmisiä ei pakoteta siirtymään sähköön. Edelleen saa ostaa saastuttavan VAG dieselin.
Ilmoita
1 VASTAUS:
Siellä on ihmisillä rahaa, jonka alkuperä on raakaöljyn myynnin tuoma vauraus. Statoil omistaa muistaakseni enemmistön öljylähteistä. Norjalaiset olivat viisaita, tai ei ainakaan idiootteja, kuten

Suomen ministerit, jotka myyvät kaiken valtion omistaman kansalle hyötyä tuottavan ulkomaisille tahoille. Siitähän seuraa näiden yritysten palveluiden kallistuminen, varsinkin jos ne ovat lähes monopoliasemassa. Miettikääpä, mikä helvetti tulisi, jos maantien käyttö maksaisi ihan sikana, tai ainakin kallistuisi joka vuosi, enemmän kuin ihmisten tulot, eläkkeet, ja työttömyyskorvaukset kehittyisivät.
+Lisää kommentti
Katsoin nettiautosta käytettyjä sähköautoja, ja halvin ja ainoa johon minulla olisi nyt varaa on subaru Elcat vm. 1992. Hinta vähän alle kolme tonnia. 2-paikkainen pikkupaku, huippunopeus 70km/h, toimintasäde 100km yhdellä latauksella. Kaikki löytämäni samanhintaiset polttisautot hakkaa tuon joka suhteessa paitsi ajokilometrin hinnassa. Kyllä minä tulen ajamaan työmatkaani polttomoottoriautolla vielä pitkään. Persaukisella ei ole mahdollisuutta sähköautoiluun, ja jos kaiken maailman rangaistusmaksuilla viedään mahdollisuus polttisautoiluunkin, loppuu pienituloisten liikkuminen tyystin. Ei hyvältä näytä.
Ilmoita
Aika vähän puhutaan siitä, että jokainen akku kestää aikansa ja vanhenee. Kun sähköauton akusto tulee tiensä päähän, se on vaihdettava. Käytettyjä sähköautoja loppuun kuluneella akustolla saa taatusti halvalla.

Eikö litiumakku ole sitä paitsi ongelmajätettä?

Sähköauto on myös todella vaarallinen kolaroitaessa. Pelastajat eivät pääse tehtäviinsä ennen kuin auto on maadoitettu. Muuten on vaara, että valokaari tainnuttaa pelastajan. Litiumakut myös syttyvät vikaantuessa ja palavat kuumalla liekillä. Näistä tilanteista on maailmalta ikäviä esimerkkejä. Sähköauton käsittely kolaritilanteessa vaatii erityisosaamista ja -varustelua.
2 VASTAUSTA:
Mitä uusi akku suunnilleen kustantaa?
Sähköauton tulipalon sammuttamisessa ei ole mitään ihmeellistä. Sammutetaan runsaalla vedellä jäähdyttäen. http://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/

Käytetyille sähköautojen akuille on tulossa jonoksi asti 2.nd ja 3.rd hand käyttökohteita mm kiinteistöjen varavoimakohteina. Renault jo tekee niistä pikalatureiden puskurointiakkuja. Kun akut sitten vihdoin ovat tiensä päässä, ovat ne kierrätettävissä. Esim. Renault: https://group.renault.com/en/news/blog-renault/renault-optimizes-the-lifecycle-of-its-electric-vehicle-batteries/
+Lisää kommentti
Lappeenrannan Teknisen Yliopiston tohtori esitti oivallisesti, että ajattelutapa vaatii uusiutumista! Sähköautot on nykytekniikalla järkevintä toteuttaa jo pitkään junissa käytetyllä tekniikalla: laitetaan pieni polttomoottori (dieselmoottori) pyörittämään generaattoria, joka kehittää sähkön auton liikuttamiseen käytetyille sähkömoottoreille. Tähän riittää suht pienikokoinen polttomoottori (20-30kW) joka kehittää tarvittaessa sähkömoottorille sähköä. Näin voidaan auton akut pienentää ja keventää merkittävästi ja auton valmistuskustannukset laskea alemmaksi kuin nykyautojen. Ongelmana on, ettei autonvalmistajilla ole sopivia moottoreita tarjolla. Odotan innolla ensimmäistä autonvalmistajaaa, joka toteuttaa ko konseptin hybridiauton, menekki on taattu ja maailmanvalloitus odottaa, kunhan tekniikka ja konsepti saadaan hiottua kohdilleen.

Nykyiset täyssähköautot kompastuvat kalliisiin akkuratkaisuihin ja lyhyisiin toimintasäteisiin/pitkiin latausaikoihin. Hybrideissä taas on tehokas polttomoottori ja täydellinen sähkömoottorivarustus, joka nostaa niiden hinnan puolitoistakertaiseksi perusautoon verrattuna ja lisää merkittävästi ylläpitokuluja.
2 VASTAUSTA:
Tuollainen auto jo on, Opel Ampera.
Tuollaisella autolla ajavana en vaan usko tuohon 20-30kw.n moottorin riittävyyteen ilman auton rampautumista. Amperassa on 83 hv polttomoottori ja sekin kiljahtelee reippaasti kaupunkiajossa kiihdytellessä jos akku on loppu, eli jos otat vetomoottorista usein esim. 100kw kiihdytykseen ei pieni polttomoottori pysty virtaa riittävästi tuottamaan. Eikä olisi kovinkaan mieltä ylentävää kun auton paikallaan ollessa liikennevaloissa kone kiljuisi täysillä akkuun lisäenergiaa tuottaessaan.
Tästä syystä tuolla BMW Rex.llä ajettaessa on rajoitettu teho polttomoottorilla ajettaessa, Amperassa ei.
Autonvalmistajilla on sopivia "moottoreita" tuohon sähköntuotanttoon

https://chargedevs.com/newswire/toyota-rd-team-improves-free-piston-linear-generators/
+Lisää kommentti
Lappeenrannan Teknisen Yliopiston tohtori esitti oivallisesti, :

- itse ymmärsin oivalluksen niin että akku olisi n. 24kw johon n. 20-30 kw agrikaatti lataisi virtaa tarvittaessa.
- itse kuljen 12kw akulla johon bensakone n. 85kw puskee lisää virtaa tarvittaessa. Mutta järjestelmä on eritavalla suunniteltu. Käytännössä se ajaa ensin akut lähes tyhjäksi, jolloin meno jatkuu pääosin bensalla+ jarrutusenergialla.
Käytännössä omallakin voisi kulkea samaan tapaan, mutta nykyisissä hybrideissä on polttomoottori etusijalla pitkillä matkoilla. Eikä auton generaattori ominaisuus ole tarkoitettu työnnettäväksi akkuun niin tehokkaasti, kuin vetäville sähkömoottoreille.
Ehkä siihen on joku peruste.
Mutta idea että akku on tarpeeksi iso ja antaa riittävästi tehoa pyörille ilman moottoria on hyvä. Se että lataustasoa voisi halutessaan säädellä matkan ja tarpeen mukaan olisi hyvä.
Jokuhan saattaa haluta ajaa pistokeelta pistokkeelle, ja joku vaikka Utsjoelle ja tuolloin vaikka vain bensalla.
Ja tuossa autossa saisi olla myös virran ulosotto, kaveri apuun tai vaikka mökin sähköiksi. Tai vaikka koko talon. Sen verran on sähkökatkot haitanneet elämää.
Ilmoita
Piti vielä lisätä tuo kondin energia ja lämpö artikkeli 👍

http://teknologiateollisuus.fi/fi/tietoa-alasta/osaava-suomi-menestyy/ensto-chago-kehittaa-sahkoautojen-latausjarjestelmia

Mutta Mitsun maahantuoja on kyllä artikkelista ymmällään 😮
1 VASTAUS:
Oikaistaan vielä lisää....

http://emobility.teknologiateollisuus.fi/fi/kaksisuuntainen-lataus-syrjayttaa-perinteisen-latauspisteen-muutamassa-vuodessa

Mitsun maahantuonti pitää pistää lujille, Teslan PowerWallin kokoinen akku lymyää auton alla, eikä aiheesta ilmeisesti tiedetä mitään 😳
+Lisää kommentti
Minä en osta autoa.Liikenteen tappoverotus on liian kallista minulle.Käytän julkista liikennettä ja polkupyörää.Asun kaupungissa.Tietty maalla tämä verolehmä on pakko olla.Verottaja ottaa aina omansa.On sinulla sitten sähkö/polttomoottorilla varustettu menopeli niin ihan sama.
Ilmoita
Ei tuo onnistu Suomessa pidemmän päälle: Latauspisteitä lisätään kuin sieniä sateella, Suomen sähköntuotanto ei riitä siihen. Asia, josta eduskunta ei edes halua keskustella.
Ilmoita
Sähköautoilu on tulevaisuutta.Tosin kokonaisinsfrakstruktuurin luomiseen järkevälle tasolle käyttäjän kannalta kulunee vielä n.10 vuotta.Siis että kaikki liikennöinnin "palikat"on järkevästi kasassa käyttäjälle.Halvempaa autoilua lienee turha toivoa.Sähkölle tai itse autolle lätkäistään verottajan toimesta sellaiset maksut että valtion verotulokertymä pysyy vähintäin samalla tasolla kuin nyt.Verottaja ei todellakaan luovu omista tuloistaan.Tämä lienee kaikille selvää?
Ilmoita
Sähköautojen sähkö tuotetaan suurimmis osin uusiumattomalla ja ypäroistöle vaarallisella ydin energialla.

Sähköautojenjehujat voisivay varastoida ydinjätteensä vaika sänkynsä alle
Ilmoita
Ennustan että uuden maailmanlaajuisen laman saa aikaiseksi sähköautobuumi, Yritykset ovat investoineet uuteeen teknologiaan liikaa ja käy juuri samalla tavalla kuin IT_teknokuplan aikaan,

---

IT-kupla alkoi paisua 1990-luvun puolivälissä tietotekniikan tullessa teollisuusmaissa yhä useamman ulottuville ja suuren yleisön tietoisuuteen. Kupla puhkesi 2000-luvun alkuvuosina.

Kuplan syntyyn vaikuttivat Internetin vuosina 1995–1996 nopea yleistyminen, sen tekniikkaan, palveluihin, käyttöön ja mahdollisuuksiin liittyneet valtavat odotusarvot
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ei vielä, ehkä josku?

Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta