Ei vielä, ehkä josku?

Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua.
Ilmianna
Jaa

35 Vastausta



Minä hankin vähänajetun ison dieselin, kun niiden hinnat kuulemma romahtavat kohta nollaan ja ajelen täällä maaseudulla halvalla polttoöljyllä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei taida uudempien pienipäästöisten dieseleitten arvot mihinkään pudota, mutta vanhojen varmaankin jos niitä aletaan rokottaa kovasti maksuilla ja dieselin hintaa nostetaan reilusti.
Noilla ennakkopuheilla ja harkituilla pelotteluilla on kansaa ennenkin ohjattu ja kusetettu, kuten Euroopassa on tapahtunut ja dieseleiden myynti on hidastunut, mutta siellä kaupungeissa onkin ihan eri tilanne ja liikennemäärät kuin meillä, maassa joka on suurimmalta osalta tyhjää täynnä ja ruuhkia vai Snadissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tervetuloa mukaan!

Jokaisella on valinnanvapaus. Koeajaa voisi ehkä kuitenkin jo aikaisemmin? Se ei maksa mitään. Ja voihan siinä mielikin muuttua jo etuajassa? Varsinkin kun sähköautoilu on pian kokonaiskustannuksiltaan selvästi halvempaa kuin polttomoottoriautoilu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
10 VASTAUSTA:
Seiso sinä keskellä korpea sähköauton akku tyhjänä, kun se aikomasi latausasema olikin rikki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.

Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jokumuu_ kirjoitti:
Kesäautollani pääsee tankillisella suunnilleen yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Ampera-e:llä pääsisi yhdellä latauksella. Jostain syystä koskaan ei ole tullut tilannetta että seisoisin keskellä korpea tankki tyhjänä kun bensapumppu olikin rikki. Näin siitäkin huolimatta, että sähköä tulee käytännössä joka mökkiin ainakin jonkinlaisella virralla mutta ihan jokaisella ei kuitenkaan ole pihassa omaa bensapumppua.

Suomen nykyinen pikalatausverkosto tosin on vielä olematon mutta kovasti ei tarvitse kristallipalloa hinkata arvatakseen mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
se.iso.ero kirjoitti:
Bensaa voi kantaa autolle vaikka kannulla mutta sähköön tarvitaan todella pitkä johto tai auto viedään hinaamalla pois..
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Autoilun kustannuksista polttoaine on kovin pieni.
Bensalla autoilu on helpointa ja vaivattomia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outoja.ohjeita kirjoitti:
Kaapelikelat aina mukana, jos mökin mummolla ei sellaista satu olemaan
Sähköautoja ei muuten saa hinata ja siten saada akkuun edes hitunen sähköä. Tehostimet eikä valot toimi ja elektroniikkakin voi tykätä hapanta jne. Tuskin sillä sähköllä pitkälle ajelisi. Eikä hinaus ihan pienellä autolla onnistuisikaan, jos hinattava koko ajan jarruttaa, kytkimen sillä hinaavasta kyllä voi polttaa.
Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Miksei sähköautoa voi hinata, missä niin on sanottu? Tuo kertomani hinauslataus oikeasti toimii ainakin leaf.illa. Aina hinaava auto pitää olla hinattavaa suurempi. Tämäkin keskustelu on lähinnä mielikuvitus ongelmien puintia... Harvoin autoilija oikeassa elämässä bensapiippuun jää, sama asia sähköautolla eli aina tuolloin vika kuskissa.
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
benzmies kirjoitti:
Tuleppa pyytämään minua hinaamaan sähkövatkaintasi, arvaa hinaanko?
En tule pyytämään, kun ei tarvitse pyytää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Sähköauto varottaa kuljettajaa hyvissä ajoin ennen kuin auto totaalisesti pysähtyy vähentämällä tehoa. Tällöin voi mennä mihin tahansa torppaan kysymään sähköä.
Sähköautoa voi myös ladata hinaamalla, eli noin parin kilometrin hinaamisella akussa on sähköä todennäköisesti tarpeeksi että pääsee latauspaikalle.
Polttis taas sammuu siihen paikkaan kun bensapumppu horasee tyhjää, eli olet heti kävelymies.
Ja polttomoottoriautoko ei varota kuljettajaa, ennen kuin polttoaine loppuu? Kyllähän niissä yleensä polttoainemittarit on, näytöt jotka kertovat paljon ajomatkaa jäljellä olevalla polttoaineella on ja varoitusvalo syttyy, kun alkaa olla tankki tyhjä. Ei se siis yhtäkkiä ja yllättäen lopu. Ja tankin täyttö sujuu parissa minuutissa huoltoasemalla, joita on tiheimmillään jopa satojen metrien päässä toisistaan.

Sähköautolla taas voi lähimmälle sopivalle laturille olla yli sadan kilometrin matka. Hidaslataus voi onnistua lähempänä, mutta edellyttää yöpymään jäämistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tervehdys maltillinenAjatteija!
Sähköautot kehittyvä nyt huimaa vauhtia ja uusia latauspaikkoja nousee kohisten, varsinkin kaupunkialueilla. Sopivaa ostohetkeä odotellessa voi jo käydä selailemassa minkälaisia vaihtoehtoja tällä hetkellä on tarjolla.

Sähköautot: https://www.autolaina.fi/alykas-autohaku/kaikki?ekologisuus=sahko
Klikkaile muut autolta toivomasi ominaisuudet ja pääset selailemaan tarjontaa. Kun sopiva menopeli löytyy ja aika on oikea, autorahoitus hoituu sukkelasti samassa paikassa.

Saku
Ilmianna
Jaa
"Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua."

Miksi odottaa 10-15vuotta hybridin kehitystä kun ovat olleet tuotannossa useilla valmistajilla jo vuosia. Lisäksi sähkö- ja polttomoottorilla varustettu hybridi lataa akustoaan ajon aikana itsekseen, eli mihinkään "lataukseen" näitä ei tarvitse kytkeä erikseen kytkeä.
Ilmianna
Jaa
Mikä tekee autosta hyvän?

Ainakaan sähköautolla ei tarvitse harmitella DSGn viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää DSGn käyttäessä ylisuuria vaihteita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Autoni ei ole sähköauto, eikä siinä tarvitse harmitella DSG:n viiveilyä ja nykimistä eikä dieselin jyrinää.
Vaihdot ovat nopeat ja pehmeät eikä moottori jyrise.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähköauton omistajana väitän että kaikki nyt myynnissä olevat sähköautot ovat hintansa arvoisia.
Sähkövoimalinjan ominaisuudet ovat erittäin paljon paremmat kuin paraskaan polttomoottori / automaattivaihteisto yhdistelmä.
On totta että kotilatauspiste olisi hyvä olla jos sähköauton ostaa, tällöin ei latauksen hitaus haittaa milloinkaan.
Ilmianna
Jaa
En osta koskaan sähköautoa koska, Litiumioniakuissa käytettävästä koboltista saattaa tulla merkittävä este sähköautojen nopealle yleistymiselle. Riittävyyden lisäksi ongelmana ovat hirvittävät tuotanto-olosuhteet. ja käytetään lapsi työvoimaa,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Et varmaan omista sitten kännykkääkään, koska niidenkin akuissa on kobolttia 😁
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kyllä valitettavasti omistan 7v, Vanhan nokialaisen,
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Siitä huolimatta en osta: Sähköautoa:)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä noitaa sähkö/hybridiautoja hehkutetaan, mutta niin kuin alan asiantuntijat ovat toteneet, Suomessa ei riitä sähkö noihin suunnitelmiin, miten paljon sähköautoja pitää olla Suomessa jopa eduskunnan mukaan tulevaisuudessa.
Ilmianna
Jaa
Suomalaiset ajavat keskimäärin 17000km vuodessa. Tuon matkan kulkemiseen tarvitaa sähköllä noin 365€.
Siinä on konsulttia kerrakseen + muut vero ja huolto edut.
Itselläni sähköilyyn siirtymistä ei juuri huomaa, kun samalla vaihdoin kaikki lamput ledeihin.

https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/1e1200ab-0cb1-4a0d-9a2c-97d6914e9522
Ilmianna
Jaa
Minä hankin sähköauton heti, kun niitä alkaa olemaan käytettynä tarjolla sellaiseen hintaan, että tavallinen duunarikin sellaisen saa irti (eli pariin kolmeen tonniin, sen enempää ei yleensä ole tilillä löysiä ollut). Siihen voi hyvinkin mennä se 10-15 vuotta. Vielä ovat kaikki sähköautot ihan liian kalliita kukkarolleni. Lisäksi suurin osa on pieniä kinnereitä, jotka eivät perheautoksi käy. En tiedä saako sähköautolla ajamiseen oikeaa ajamisen fiilistä, kun en ole kokeillut, mutta luulen että on nautittavampaa ajaa noin 10 vuotta vanhalla isolla premiumilla kuin uudella sähkökinnerillä, hinta on suunnilleen sama
Ilmianna
Jaa
Sähköautot ja hybridit on homojen hommia.
Ilmianna
Jaa
Itsekin hankin sähköauton vasta kun sen lataa täyteen 3-4min ja toimintamatka vähintään 800km, myös pakkasilla. Tietty hintakin pitää olla samalla tasolla kuin polttomoottori eikä saa miljoonia maksaa. Eli toisin sanoen vasta sinä päivänä kun ovat saavuttaneet polttomoottorin kehityksessä. Huonompaan vaihtoehtoon en suostu vaihtamaan joten polttomoottorilla mennään kunnes sähköauto saavuttanut nuo edellämainitut vaatimukset.

Nykypäivänä ovat vielä niin kaukana polttomoottorin tasosta että kestää vuosikymmeniä ennen kuin saavuttavat polttomoottorin tason, jos siis koskaan saavuttavat. Sen verran valtava ongelma hidas lataus on ettei siihen ole vielä keksitty käytännössä toimivaa ratkaisua.

Jos sähköauton saataisiin polttomoottorin tasolle vaikka seuraavina 3 vuosikymmeninä, se vaatisi niin suuren läpimurron akkuteknologiassa että Nobel palkintoja tulisi ovista ja ikkunoista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Ja älkää käsittäkö väärin, toivon kyllä että sähköauto saavuttaisi polttomoottorin tason. Sähkötekniikan DInä on vain vaikea nähdä sen tapahtuvan lähivuosikymmeninä kun tietää sähköstä ja akuista jotakin.

Mielelläni ajaisin sähköautolla jonka lataa 3min ja toimintamatka 800km, + hinta sama kuin nykypolttomoottoreilla. Ennen sitä päivää vastustan kuitenkin jyrkästi politiikkaa joka haluaa pakottaa ihmiset selvästi huonompaan ja epäkäytännöllisempään vaihtoehtoon. Sähköauto kun ei ole vielä tänä päivänä mitenkään tarpeeksi kehittynyt korvaamaan polttomoottorin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri näin. Perheessä pitäisi olla yksi auto auo enemmän jos täytyy ajaa pitempiä matkoja ilman pitkiä pakollisia taukoja, tarkoita siis todella pitkiä taukoja mitä lataus kestää. Ja sitten nuo latausmahdollisuudet, ihan perseestä ja mahdottomuuksia suurimmalle osaa autoilijoista.
Sitten kun auton voi ladata induktiivisen johdottoman pisteen päällä kymmenessä minuutissa ja toimintasäde on tuolloin talvella minimissään 50km, niin sitten siirryn sähköön.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hautaanko teillä on kiire, vai minne kun pitäisi alle "pullakahvin" ajassa saada auto ladatuksi. Tuntuu myös unohtuvan että niitä pitkiä matkoja varten on myös olemassa muukin ja edullisempikin vaihtoehto kuin toinen (2.) auto , nimittäin vuokrattu auto, jopa taksi. Taitaa olla perusongelma asenteessa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/12403917/muisto-vuodelta-2014

Tossahan vajassa 4 vuodessa on ratkaiusto ongelmat.

Eli nopea lataus ja pitkä käyttömatka... Kehittelijöiden ahneus vaan saa noi jutut aina "unohtumaan" ja kehittely loppuu
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onneksi ihmisiä ei pakoteta siirtymään sähköön. Edelleen saa ostaa saastuttavan VAG dieselin.
Ilmianna
Jaa
Katsoin nettiautosta käytettyjä sähköautoja, ja halvin ja ainoa johon minulla olisi nyt varaa on subaru Elcat vm. 1992. Hinta vähän alle kolme tonnia. 2-paikkainen pikkupaku, huippunopeus 70km/h, toimintasäde 100km yhdellä latauksella. Kaikki löytämäni samanhintaiset polttisautot hakkaa tuon joka suhteessa paitsi ajokilometrin hinnassa. Kyllä minä tulen ajamaan työmatkaani polttomoottoriautolla vielä pitkään. Persaukisella ei ole mahdollisuutta sähköautoiluun, ja jos kaiken maailman rangaistusmaksuilla viedään mahdollisuus polttisautoiluunkin, loppuu pienituloisten liikkuminen tyystin. Ei hyvältä näytä.
Ilmianna
Jaa
Aika vähän puhutaan siitä, että jokainen akku kestää aikansa ja vanhenee. Kun sähköauton akusto tulee tiensä päähän, se on vaihdettava. Käytettyjä sähköautoja loppuun kuluneella akustolla saa taatusti halvalla.

Eikö litiumakku ole sitä paitsi ongelmajätettä?

Sähköauto on myös todella vaarallinen kolaroitaessa. Pelastajat eivät pääse tehtäviinsä ennen kuin auto on maadoitettu. Muuten on vaara, että valokaari tainnuttaa pelastajan. Litiumakut myös syttyvät vikaantuessa ja palavat kuumalla liekillä. Näistä tilanteista on maailmalta ikäviä esimerkkejä. Sähköauton käsittely kolaritilanteessa vaatii erityisosaamista ja -varustelua.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ei vielä, ehkä josku?

Minä hankin sähköauton tai hybridin sitten kun ne ovat kehittyneet tarpeeksi hyviksi ja niiden lataaminen onnistuu nopeasti ja latausmahdollisuuksia on riittävästi.
Eli ehkä 10-15 vuoden kuluttua.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta