Karavaanialue ei-matkailuautoille

Ei-matkailija

Jokaisella tulisi olla oikeus itse määritellä kulkuneuvonsa. Jos matkailuvaunujen kanssa samankokoista ja -tasoista muuta perävaunua käyttää matkailutarkoituksiin, tällöin ajoneuvoluokitteluissa kohde pitäisi voida sijoittaa luokkaan matkailuperävaunu. Mutta koska tähän ei ole läheskään vielä päästy, määrittelyongelmien ratkaisuksi tarvitaan ei-matkailuajoneuvoille oma karavaanialue.

Kaikki kiinnostuneet voisivat yhdessä toimia aiheen puolesta ja joukkorahoituksella järjestää oman alueen SCF-alueen ulkopuolelle jäänneille. Ensinnäkin tarvitaan tontti, jonne tulisi huoltorakennus suihkuille ja käymälöille. Liikkuvat asumukset saisivat noin 200 m2 tilaa ympärilleen. Vuokra-alueiden hinta voisi olla kohtuullinen, esimerkiksi 25 euroa kuukaudessa, 300 euroa vuodessa. Kausipaikkoja tarjoava alue voisi sijaita esimerkiksi 12 200,0 m2 rinnetontilla Sauvon Teiningistä, Pikku-karjalantiellä (hinta 14.000 euroa), joka sijaitsee 10 km päässä Sauvon keskustasta.

54

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei-matkailija

      Pinta-alan 12200 m2 voisi jakaa 50 osaan. Osuuskuntana voisi toimintaa pyörittää. Osuusmaksun omistaja olisi alueen 1:50 omistaja ja saisi maksun takaisin poislähtiessä. Uusi omistaja maksaisi aina ensin osuusmaksun (noin 300 euroa), sen jälkeen vuosimaksun (noin 300 euroa). Näillä hinnoilla olisi ainakin kilpailukykyinen paikka.

      Idea olisi, että kukin itse saisi vapaasti käyttää omaa osuuttaan, jopa sähköjen järjestämisen voisi jättää kunkin omaksi asiaksi. Jätehuolto, WC ja suihkutilojen hoitaminenkin pitäisi olla jatkuva-aikaista, näidenkin järjestämisen kanssa voisi tulla vaikeuksia, mutta eiköhän jokin ratkaisu löytyisi.

    • Ei-matkustaja

      Vapaat Vankkurit Osuuskunta ei tule sijaitsemaan Sauvon Pikku-Karjalantiellä, koska tontti ei sovellu oikein tarkoitukseen, sen sijaan uutena sijoituspaikkana Vesilahti, josta on Tamperelle noin 13 km, voisi tulla kyseeseen. Vuokratontti 50 vuodeksi ei kuitenkaan ehkä ole paras lähtökohdaksi.

      • Ei-matkustaja

        KORJAUS: Vesilahti sijaitsee 35 km päässä Tampereelta.


    • Ei-matkustaja

      Muutamia kysymyksiä, joihin toivoisin, että saisin mielipiteitä:

      1. Missä toivoisit alueen sijaitsevan (paikkakunta / maakunta)?
      2. Millaisessa ympäristössä viihtyisit parhaiten (lähellä kaupunkia, lähellä järven/meren rantaa, metsässä, ruohikolla, tasamaalla, rinteessä, asfaltilla, yms.)?
      2. Riittääkö pelkkä tontti?
      3. Mitä muuta tulisi olla vähintään tarjolla (sähköä, vettä, WC, suihku, grilli, uimapaikka)?
      4. Millaisella hinnastolla olisit kiinnostunut kohteesta?

    • va.ra.kaa.na.ri

      Mitäkö muuta? No oliskohan vaikka mielekästä tekemistä laidasta laitaan kauppa yms. palvelut vieressä. Siksi me ei SFC-alueita käytetäkään. Miten kukaan viihtyy jossain mettän keskellä..
      1. Paikkakunta lienee kiinni siitä missä asuu. Meillä se olisi < 100 km pk-seudusta.
      2. Lähellä kaupunkia, järven / meren rannalla. Sellainen suojaisa maasto, johon on helppo leiriytyä, eikä esim. vesilammikot kiusaa.
      3, (2?) Ei todellakaan riitä.
      4. (3?) Sähkötolpat jokaiselle, juomavesi helposti saatavilal, siistit wc ja suihku, grilli, uimapaikka, saunatilat, kioski / ravintola, kaupa lähellä, hiihtoladut vieressä, lumityöt tehdään ajoväylillä ja muutenkin pidetään alueesta huolta. Kemssan tyhjennyspiste jne..
      5, (4?) Kesällä satanen kuussa, talvella 50 €/kk kohtuuhintainen sähkö

      • Ei-matkailija

        Näin aluksi Vapaat Vankkurit Osuuskunta tulisi olemaan vaatimaton lähtökohdiltaan. Tarjolla olisi ennen muuta maata 200 m2, sen lisäksi vesipostista voisi noutaa vettä omiin kanistereihin, WC:t olisivat kompostoivia käymälöitä ja sähköä voisi ladata omaan aggregaattiin jollakin tavalla. Peseytyminen onnistuisi omassa halpahallin uima-altaassa. Lämmityksenä paras on teltta sisätiloissa. Siis ei mitään luksusta, mutta toivottavasti toimivaa mahdollisimman hyvin järjestettyä minimalismia.


      • mat.kai.lija

        Meinaat, että tuollainen toimisi talvellakin? Ei-matkailijalla ei mahda olla pienintäkään kokemusta talvivaunuilusta.
        Ulkona / kylmässä tilassa oleva vesiposti jäätyy.
        Kompostoiva (ulko)käymälä ei toimi talvella
        Akkua voi ladata aggregaatilla - aggregaattiin sähköä ei ladata. Tiedätkö muuten kuinka kauan vaunun normikokoisen akun lataaminen kestää tavallisella aggregaatilla? Entä meteli?
        Halpahallin uima-allas, hauska vitsi :-)
        Lämmityksenä paras on teltta sisätiloissa.. Tuo oli aika hyvä, laitankin meidän olkkariin :-)


      • Ei-matkailija

        Alle nollailmasto (15.12. - 15.3.) jää tämän matkailuvarustuksen ulkopuolelle. Se sopii useimmille muustakin syystä.


    • Ei-matkailija
      • Olen vanha realisti ukko joka on matkailuautoillut parisen vuosikymmentä vanhoilla päivillään. Minä matkailen matkailuautolla mutta voihan sitä tehdä vaikka maitokärryllä jos on sattunut jäämään nurkkiin viime vuosisadalta.

        Katselin tuota linkkiä ja kovasti näytitte optimistisilta tuon tonttikustannuksen suhteen. Tuo 1,2 hehtaaria ja 20 k€ tuntuvat kovasti olevan ristiriidassa keskenään. Jos saatte tuon kokoisen alueen tuohon hintaan niin veikkaan suuremman summan uppoavan sen kunnostukseen ja teiden perustamiseen. On lisäksi pohjustettava ne leiripaikat jos ette majojanne puihin rakenna lintujen tapaan.

        Budjetit onkin laadittava reaalisiksi sillä muutoin ne rahat jotka siihen alkuun satsataan menevät karkuun vauhdilla eikä niistä näe enää vilaustakaan.

        Te tarvitsette pidempiaikaiseen asumiseen ainakin sähköt, nykyään ei missään saa enää likavesiäänkään käsitellä vanhaan tyyliin eli metsään vaan vaan sinne on kaivettava viemärit ainakin paikoille joissa pesu ja vessahommia tehdään.

        Minun neuvoni, jota ei ole pakko huomioida, onkin teille seuraava: teettäkää kunnon suunnitelma jollain ammattilaisella kun ensin olette haarukoineet tontin jonka haluatte ostaa. Silloin homma ei retkahda heti alkuun ja se osuuspääoma joka pitää koota on myös saatava reaaliselle tasolle sillä muutoin koko homma menee nk. munille.

        Suosittelen alkuosuuspääomaksi noin 100'000€ pottia ja sekin on hieman alakanttiin.


      • Ei-matkailija

        Varsinaisesti leirintäaluetoiminta ei ole tuottoisin, varma ja vakaa sijoituskohde nykypäivänä, onhan se jo aikansa elänyttä perinnettä. Uudentyyppinen alue tuskin olisi täysi pettymyskään silloin, kun lähtökohtana olisi omat tarpeet. Perustajajäsenenä, joita tarvitaan vain yksi, voi valita alueen, joka sopii omaan käyttöön, jos muut lähtevät muualle. Perustajajäsenet, jotka muodostavat hallituksen, päättävät osuuksien luovutuksesta edelleen. Jos joku osakkaista lähtee pois, voi osuuden lunastaa itselleen, jos uutta osakasta on vaikea saada tilalle. Osuuksien määrä voi vähentää jatkuvasti, jos säännöissä näin sovitaan. Omaksi lunastus tulee mahdolliseksi, jos kukin voi ostaa minkä tahansa kokoisia osuuksia ilman hoitovastikkeen kasvamatta. Sääntöihin on hyvä kiinnittää riittävästi huomiota, ja hyvä luottamusta herättävä sääntö koskien osuuskunnan lopetusta on, että ilman kaikkien osakkaiden suostumusta osuuskuntaa ei saa lakkauttaa koskaan poikkeusolosuhteita lukuunottamatta. Tarkoitus on sanoa, että alueen perustajan lähtökohtana voi olla halua hankkia itselleen tontti, joka hän suurikokoisena hankkeen epäonnistumisen myötä. En tiedä, oliko tämä kaikki tarpeen kertoa?


      • hommaaapuvoimia

        Miksi tontti, joka hän suurikokoinen hankkeen epäonnistumisen myötä?
        Eikö ole jo nyt? Vai ratkeaako surussaan ryyppäämään tai syömään roskaruokaa?
        Vai loppuiko rahat ilman hoitovastikkeen kasvamatta?

        Mitään ei ole tarpeen kertoa. Mutta JOS haluaa muita mukaan niin pitää olla kunnon laskelmat ja kertoa asioita, vieläpä paljon enemmän. Ja kiinnittää huomiota siihen mitä kertoo, nimittäin että siinä olisi järki ja se olisi ymmärrettävää.

        Tähän asti kerrotun perusteella realistinen kustannuslaskenta, yhdistys- ja yhtiöoikeus sekä tekstin muotoilu ymmärrettäväksi ovat kaikki hakusessa.


    • Xtyökkäri

      Tuo viittaa myös aika paljon mahdolliseen parinvaihtoon, kiitos ei , meillä on hyvä suhde.

      • Ei-matkailija

        Millaisia epäkohtia esiintyy SCF-karavaanialueilla? Onko omia kokemuksia tai oletko kuullut muiden ongelmista?


    • Ei-matkailija
      • jäitä.hattuun

        Sijainti on keskellä ei mitään. Vaikea ainakin yhtäkkiä keksiä mitä tuolla tekisi.. Millaisen matkan päässä on esim. lähin kauppa ja onko alueella edes kunnallistekniikkaa?


      • Ei-matkailija

        Sauvo on oma suosikkini sijainniltaan (lähellä isoa kaupunkia), luontotyypiltään (lehtipuuvaltainen avoin maisema, keskieurooppalaistyyppinen, vesi lähellä), ilmastoltaan (etelässä, aikaisin kevät, myöhään syksy), hinnaltaan (maaseutumaisena edullinen), yms.
        Mitä muut pidätte Sauvosta tai muista Turun lähiseuduista?


      • Ei-matkailija
        jäitä.hattuun kirjoitti:

        Sijainti on keskellä ei mitään. Vaikea ainakin yhtäkkiä keksiä mitä tuolla tekisi.. Millaisen matkan päässä on esim. lähin kauppa ja onko alueella edes kunnallistekniikkaa?

        Kauppaan on matkaa 10 km. Kesällä tuon matkan pyöräilee mielellään joka päivä edestakaisin. Vesi on valmiina, mutta sähköä ei taida olla. Viemäröinti ei ole edes tarpeen.


    • jäitä.hattuun

      "Myöhemmin alueelle olisi tarkoitus järjestää huoltorakennus suihkuille ja WC-tiloille sekä tehdä sähköliittymän käyttö mahdolliseksi." http://vapaat-vankkurit.is-great.net/?i=1

      Myöhemmin???? Noi on perusjuttuja, joita ilman kukaan ei tule toimeen. Ilman sähköä ja vesiä pärjää päivän, pari (kuten puskaparkissa).
      Mihin kemssat tyhjennetään? Puunjuurelle, vai kotiinko ne pitäisi kuskata? Perusasioiden tulee olla valmiina, kun kuviteltu alue otetaan käyttöön. Ei tuollaiselle leirintäalueelle mahda muuten saada lupiakaan. Ts. rahaa täytyy olla todella paljon enemmän kuin 20.000 €. Sanoisin että tuohon nolla perään, niin voisi päästä edes alkuun. Pelkkiin viidenkymmenen paikan sähköihin ei mahda 50.000 € riittää..

      Ajatuksena sinänsä ihan mielenkiintoinen.

      • Ei-matkailija

        Alue ei ole oikeastaan tarkoitettu hyvinvarustelluille kemssavaunuille, vaan lähinnä omavalmisteisille vaunuille, joissa on jokin epäkohta, jonka vuoksi niitä ei hyväksytä matkailuajoneuvoiksi, vaikka esimerkiksi kuinka laittaisi kaikki uusiksi.

        Lähinnä alue olisi sopiva sellaisille, jotka oleskelee kesäalueella suhteellisen lyhyitä aikoja (muutamia kuukausia vuodessa), jolloin voisi käyttää alkeellisimpia menetelmiä perusasioissa. Ulosten käsittely on yksi tärkeimmistä perusasioista. Siihen pitäisi löytää hyvä ratkaisu. Mielestäni kuivakäymälä (jotakin uutta kompostiteknologiaa) sopii tähän tarkoitukseen, tosin näiden tyhjentäminen ja edelleen kuljetus pitää myös järjestää, joka sekin voi tulla varsin kalliiksi.

        Lupakäytännöistä en tiedä sanoa, mahdollisesti voisi olla ongelma sekin. Rahasta olen sitä mieltä, että puolet enemmän kuin maa-alueiden hinta tulisi olemaan olisi sopiva määrä osuuskunnan pääomaksi.


    • jäitä.hattuun

      Kysyt sivuillasi: Käykö aggregaatin latauspiste sähköliittymästä?
      Siis etkö edes tiedä mikä on aggregaatti? Ihan vinkkinä; Aggregaatin latauspiste on bensa-asemalla täytetty polttoainekanisteri.
      Jos tarkoitat korvaako aggregaatti sähköliittymän, niin vastaus on ei. Mieti hetki miltä tuntuu kun kymmeniä aggregaatteja papattaa aamusta iltaan. Siinäpä varsinaista luonnonrauhaa..

      • Ei-matkailija

        Aggregaatteja on olemassa varmaankin monenlaisia, mm. bensiini-, kaasu- ja sähkökäyttöisiä. Tarkoitin lähinnä sähkökäyttöisiä laitteita, jotka tuskin pitävät ääntä missään vaiheessa muiden sähkölaitteiden tavoin. Vähäiseen käyttöön tietokoneelle ja matkapuhelimelle virran tuottaminen näillä laitteilla onnistuu koko kesäksi yhdellä latauksella.


    • Maisankalle

      Sähkökäyttöinen Agregaatti on hiljainen ja halpa niitä oli messuilla.

    • iki.liikkuja.ko

      Sähkökäyttöinen aggregaatti, voi hyvä ihme. Siis oletko arvoisa Ei-matkailija oikeasti ihan pihalla, vai näytteletkö tyhmää? En viitsi runoilla enempää, tsekkaa oheinen linkki
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Aggregaatti

      • Ei-matkailija
        Ei-matkailija kirjoitti:

        Lue lisää näistä linkeistä:
        https://www.aggregaatit.com/ajankohtaista/aggregaatti-asuntoautoon/
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/11866931/halpa-ja-hiljainen-aggregaatti

        Aggregaatti on siis lähinnä kai kuin polttomoottori, kuten autoissa ja ruohonleikkurissa. Sitä ei tarvitsekaan sähköllä ladata, vaan se tuottaa energiaa polttamalla bensiiniä tai dieseliä. Tarkoitin lähinnä akkuja, jotka voidaan ladata aggregaatilla. Suoraan sopivaa sähkövirtaa tuottavia on olemassa, mutta järkevämpää on muiden seurassa käyttää akkuja välissä. Aggregaatin noin 3,5 litran bensiinitankilla saa 115 V akkuihin virtaa noin 80 %. Virtamäärällä elää täysiaikaisesti keväästä syksyyn.


    • iki.liikkuja.ko

      Noilla pienillä harrastelija-aggregaateilla et pysty keittämään edes kahveja. Laittamassasi linkissä olevat eri laitteiden ottotehot ovat täyttä puppua ja esim. toisessa linkissäsi mainitty Glans Powerin pikku aggre tukehtuu kahvinkeittimeen saman tien, ts. se ei jaksa pyöriä. Esim. tuossa pöydällä olevan kahvinkeittimen tyyppikilvessä mainitaan sen ottama teho, se on 1520 W!

      Tuon Glanssin aggren jatkuva jatkuva teho on vain 0,7 kW ja sillä ei toimi edes mikroaaltouuni. Jo niinkin vaatimaton laite kuin leivänpaahdin, vaatii toimiakseen vähintään yhden Kw:n aggregaatin.
      Sen tasavirtaulostulo on 12 V / 4,0A ja se tarkoittaa, että tyhjän 100 Ah akun lataaminen kestää tuolla kutakuinkin kokonaisen vuorokauden! (vaunujen akut ovat 100 Ah luokkaa ja on pakko olla)

      Jos ja kun kaikissa matkailuvaunussa on lämmityslaite, niin se vaatii sähköä. Tarkoittaa sitä, että talvella uskallan lähteä vaunullani vain vuorokauden reissulle sähköttömään paikkaan. Syyskeleillä ehkä max. kahdeksi yöksi.
      Lämmitykseen ei ole olemassa mitään oikotietä. Siihen tarvitaan polttoainetta ja vähintään 12 v sähköä - aina. Aurinkopaneelit ovat osittainen ratkaisu. Ikävä kyllä, jo syyskelit alkavat olla liian pimeitä sähkön tuottamiseen. Aggregaatti on vain ja ainoastaan tilapäisratkaisu - aina.

      Ilman lämmityslaitetta Suomen olosuhteissa pärjää vain kesäkuukausina, eikä aina silloinkaan. Pirukaan nuku, saati oleskele kylmässä mökissä, kerro miten se olisi mahdollista vaunussa?

    • matkai.lija

      "Jokaisella tulisi olla oikeus itse määritellä kulkuneuvonsa. Jos matkailuvaunujen kanssa samankokoista ja -tasoista muuta perävaunua käyttää matkailutarkoituksiin, tällöin ajoneuvoluokitteluissa kohde pitäisi voida sijoittaa luokkaan matkailuperävaunu. Mutta koska tähän ei ole läheskään vielä päästy, määrittelyongelmien ratkaisuksi tarvitaan ei-matkailuajoneuvoille oma karavaanialue."

      Kysymyksiä aloittajalle:

      Tulisi olla oikeus määritellä kulkuneuvonsa? Voi olla, mutta eihän se käytännössä ole mitenkään mahdollista. Määritykset kun perustuvat lakeihin ja säännöksiin. Esim. pakettiauton muuttaminen matkailuautoksi edellyttää, että rakennettu auto täyttää määräykset ja se muutoskatsastetaan retkeily / matkailuautoksi.

      Mikä ja millainen on matkailuvaunun kanssa samankokoinen ja tasoinen perävaunu? Omatekoinen, vai mikä? Jos omatekoinen, niin sekin täytyy katsastaa matkailuperävaunuksi. Jos katsastaa, niin mikä on ongelma?
      Mikä ajatus tässä on, en oikeasti ymmärrä? Väännä rautalangasta, tai laita linkki sellaiseen perävaunuun mitä tarkoitat tms :-) Vai jotain pyörien päällä olevaa työmaakoppiako meinaat?

      Niin joo.. Ollaan joskus yövytty leirintäalueilla ihan pakussakin. Lämpimillä keleillä muutama yö ok, mutta jo viileässä / kosteassa menee aika extremeksi.

      • Ei-matkailija

        Toki perillä ollaan muutoskatsastusperinteestä ja sen vaatimuksista (kiinnitettävä sohvasänky 180 x 120 cm, istuimia ja pöytä, kiinteä keittolevy ja sähkömittari, säilytystiloja, ovi vähintään 190 cm korkea). Nämä vaatimukset ovat ihan kohtuullisia, tosin ajasta jäljessä olevia (tyhjä tila on koti, eikä kotimaiset huonekalut, yms.).

        Oma koppini vaatii aikamoisen remontin ennen kuin se hyväksytään matkailuajoneuvoksi, tosin mitat pitäisi täyttyä sopivasti. Olisin vain toivonut, että olisin suoraan päässyt alueille ja siellä ajan kanssa valmistellut vaunua edustuskuntoon. Varsinkin kun olen kiinnostunut vaatimattomasta matkailusta lyhytaikaisesti vuodessa (lämmityslaitteena teltta vaunun sisällä öisin, muualla peseydytään ja syödään, yms.).

        Tänään sain omia asioitani eteenpäin, joten saattaa olla, että mielenkiintoni aihetta kohtaan tulee laimenemaan. Omalla tontilla voi itse suorittaa määrittelyt. Suosittelen myös muille oman alueen hankintaa, jos jostakin löytää sopivan ja -hintaisen paikan, silloin kun SCF ei hyväksy joukkoon ilman muuta.


    • as.autoilija

      Ei-matkailijan perusajatus oli aika hyvä. Toteutusajatus oli kyllä perusteissaan aika huono, vuokrata nyt jotain maaplänttiä kalliiseen hintaan. Mutta kun tuota ajatusta hivenen kehittelin mielessä, niin eikö parasta olisi vuokrata joltain maajussilta järven rannalta suoja-aluetta ja perustaa sinne tuo Onnela. Isäntä saisi selkeää tuloa ja mukanaolijat hienon vesinäkymän ja suoja-alue olisi siis hyötykäytössä eikä pilisi vesistöä. Sinne voisi jokainen rakentaa itseleen sopivan kopin, jonka voisi hinata pois, jos ei enää halua olla alueella. Vrt puutarhamökkeily.

      • Ei-matkailija

        Siirtolapuutarhat ovat samantyyppisiä osuuskuntia luulisin, mutta niissä vaaditaan vain rakentamaan talo tontille. Talo voisi tässä uudessa mallissa olla nimenomaan liikkuva ajoneuvo tai vaihtoehtoisesti minkä tahansa muotoinen (aiheuttaa slummikylien muodostumista kenties?).

        Kaikenlaiset muodot ovat hyviä ja niistä pitäisikin valita paras. Yksi vaihtoehto olisi esittää vetoomus SCF-alueille, että järjestäisivät jonnekin (osaksi tai kokoalueen) mahdollisuuden käyttää vapaata asumusmuotoa. Toinen vaihtoehto olisi hankkia rahoituskykyinen yrittäjä toteuttamaan ideaa ammattimaisesti. Kolmas vaihtoehto on amatöörimäinen perusta, jossa luotetaan itsetekemisen autuuteen tai yhteiseen talkoohenkeen.

        Laajoja metsätiloja näyttäisi olevan tarjolla eri puolilla maata. Näissä on yleensä tilaa noin 5-10 hehtaaria, rantaoikeus jollekin lammelle yleensä, puusto on hakattu valmiiksi matalaksi, hinta on yleensä noin 7000 - 20000 euroa. Kiinnostavatko nämä ketään?

        Lisää myöhemmin.


      • as.autoilija
        Ei-matkailija kirjoitti:

        Siirtolapuutarhat ovat samantyyppisiä osuuskuntia luulisin, mutta niissä vaaditaan vain rakentamaan talo tontille. Talo voisi tässä uudessa mallissa olla nimenomaan liikkuva ajoneuvo tai vaihtoehtoisesti minkä tahansa muotoinen (aiheuttaa slummikylien muodostumista kenties?).

        Kaikenlaiset muodot ovat hyviä ja niistä pitäisikin valita paras. Yksi vaihtoehto olisi esittää vetoomus SCF-alueille, että järjestäisivät jonnekin (osaksi tai kokoalueen) mahdollisuuden käyttää vapaata asumusmuotoa. Toinen vaihtoehto olisi hankkia rahoituskykyinen yrittäjä toteuttamaan ideaa ammattimaisesti. Kolmas vaihtoehto on amatöörimäinen perusta, jossa luotetaan itsetekemisen autuuteen tai yhteiseen talkoohenkeen.

        Laajoja metsätiloja näyttäisi olevan tarjolla eri puolilla maata. Näissä on yleensä tilaa noin 5-10 hehtaaria, rantaoikeus jollekin lammelle yleensä, puusto on hakattu valmiiksi matalaksi, hinta on yleensä noin 7000 - 20000 euroa. Kiinnostavatko nämä ketään?

        Lisää myöhemmin.

        Ahaa, nyt vähän selkeni kuva ja tuli ihan minullekin perille!


    • Ei-matkailija

      Nyt olisi todellista tarjolla.

      Sijainti: Maalahti, Övermalax,
      Snickarisvägen 177
      Koko: 13800 m2
      Osuuden koko: 300 m2
      Osuudet: 30 kpl
      Hinta: 300 euroa

      Oman paikan voi valita saapumisjärjestyksessä.
      Onko halukkaita osuuskunnan osakkaaksi?

    • Ei-matkailija

      Rahoituslaskelmat olisivat realistisella pohjalla.
      Alueelle tulisi saniteettikontti, jossa olisi wc ja suihkutilat. Kontille tulisi hintaa noin 22 e/kk per asukas. Muutoin pääomaa olisi riittävästi alueen laittoa varten, joten kaikki tulisi varmasti järjestymään hyvin. Alue sijaitsisi Långåminnessä, Övermalaxissa, Maalahdessa, Porin 8-tien läheisyydessä, mutta riittävän matkan etäisyydellä kuitenkin. Sinänsä huono juttu, mutta seikka alentaa maan hintaa. Kauppa sijaitsee noin 3 km päässä. Lisää kauppoja 12 km päässä. Alue on tasaista, pyöräily on erityisen miellyttävää Pohjanmaan alavilla mailla. Vaasaan on matkaa noin 30 km, liikenneyhteydet tunnin välein bussilla kello 17 asti. Oma tontti olisi siis 300 neliön suuruinen, joten lähinnä aluetta voisi pitää liikkuvien ajoneuvojen siirtolapuutarhana.

      • Ei-matkailija

        Mainitsemisen arvoinen Åtminnen lomakylä sijaitsee noin 18 km päässä.
        Mökki, teltta ja asuntovaunupaikkojen lisäksi kahvila/grill,i jossa A-oikeudet, ravintolakota 30 henkilölle, grillikotia, rantasauna ja savusauna sekä pesu-, ja keittomahdollisuudet. Kävelymatkan päässä sijaitsee Ala Carte ravintola ja 18-reikäinen minigolf rata sekä yksi pohjoismaiden suurin käyttöveneiden museo.


    • Ei-matkailija

      Keskustelu päättyy omalta osaltani tähän.
      Olen pettynyt kommenttien poistotoimintaan.
      Kiitos!

      • Edistystä

        Nyr näyttää ihan siltä että mode on vaihtunut, tai sitten entinen on saanut kupletin jouonesta kiinni!


      • lapsellista

        Niin eihän täällä pysty mihinkään järkevään keskusteluun kun yksi häirikkö haluaa tuhota kaikki noilla sekoilu spämmeillään,ei ihme että erotettu SF Caravaanareista,etuteltassa useita keskusteluja erään RJ nimisen henkilön sekoiluista ja vissiin pistivät kalossin kuvan persauksiin ja sitten tuo häirikkö tuli tänne sähläämään ja ilmeisesti haluaa kostaa kaikille karavaanareille tuon eroittamisen tai tuli muuten hullummaksi.Palsta on saatava asialliseksi,huumoria ja hyviä tarinoita unohtamatta mutta ilman spämmejä ja asiattomuutta.


    • Palstavahti1

      Saako työkkkärinpihassa ilmasta sähköä lämmittäjään

      • Taastuli

        Modelle töitä.


    • Dethleffs_Advantage

      Talbot Solara Solifer 450, elämän unelma.

    • Kyselenvaan

      Mikä lämmitys on Solikassa

    • Modentehtävä

      Eikö tuota hörhö-Jokista voisi jo lopultakin bannata?

    Ketjusta on poistettu 69 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9275
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2859
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      33
      2639
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1945
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1816
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1351
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe