Led lampun hyötysuhde.

myösnekuumenee

Hehkulampusta sanottiin että 95% muuttuu lämmöksi ja vain 5% valoksi, mutta mikä on suhde LEDin kohdalla?

57

4991

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valo.pää

      Kuumenee ja kuumenee, helkulampun lanka kuumenee 3000 asteeseen, mutta ledi pystyy kuumenemaan hädintuskin yli sataan asteeseen. Ledin hyötysuhde on n. 25 %.

      • Siksi_jäähdytys

      • valo.pää

      • Joakim1

        25% hyötysuhteista LEDiä ei taida vielä kaupasta saada. Parhaimmat on jossain 100 lm/W paikkeilla. Teoreettinen maksimi on 683 lm/W, joten tuon hyötysuhde on 15 % paikkeilla.

        Tavallinen hekulamppu tuottaa vain n. 10 lm/W eli hyötysuhde 2% luokkaa.

        Tässä on noista aika paljon: https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy


      • ikiliikkuja_led
        Joakim1 kirjoitti:

        25% hyötysuhteista LEDiä ei taida vielä kaupasta saada. Parhaimmat on jossain 100 lm/W paikkeilla. Teoreettinen maksimi on 683 lm/W, joten tuon hyötysuhde on 15 % paikkeilla.

        Tavallinen hekulamppu tuottaa vain n. 10 lm/W eli hyötysuhde 2% luokkaa.

        Tässä on noista aika paljon: https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

        Tuo ei ole aivan yksiselitteistä.
        http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/2012-03-07/Ledin-hyötysuhde-voi-ylittää-sata-prosenttia-–-mutta-vain-ääripienillä-tehoilla-3253965.html
        Linkki katkeaa ö-kirjaimeen, mutta kopsaa loput.


      • Anonyymi

    • RobottiMyyjä

      Pakkaustekstien mukaan 60W hehkulamppua vastaa merkistä ja mallista riippuen 7,5...9,5 Watin led. Jos merkinnät pitävät paikkansa, ledin tehokkuus on noin 7 kertainen. Olen lukenut, että on taas joku uusi led-keksintö tehty, joka parantaa hyötysuhdetta vielä lisää. Tässä suhteessa tulevaisuus näyttää valoisalta!

      • fsdgdfgsfgsdfgsfdgfdsg

        kyllä pakko myöntää, että se eu:n hehkulamppukielto oli kehityksen kannalta hyvä asia. itsekin tuli sitä vastaan purnattua, mutta eipä enää kaipaa sitä aikaa kun istuttiin kusenkeltaisen hehkulampun valossa. valon, joka oli yksi piste katossa. nykyisillä ledeillä saa nätin valaistuksen, joka kattaa koko huoneen. eikä vie paljoa sähköä.


      • VäritKärsiiLedeistä
        fsdgdfgsfgsdfgsfdgfdsg kirjoitti:

        kyllä pakko myöntää, että se eu:n hehkulamppukielto oli kehityksen kannalta hyvä asia. itsekin tuli sitä vastaan purnattua, mutta eipä enää kaipaa sitä aikaa kun istuttiin kusenkeltaisen hehkulampun valossa. valon, joka oli yksi piste katossa. nykyisillä ledeillä saa nätin valaistuksen, joka kattaa koko huoneen. eikä vie paljoa sähköä.

        Sisustus ja materiaalien värit kannattaa kuitenkin kokeilla ja suunnitella juuri sellaisten valojen kanssa, joita on tarkoitus käyttää. Valojen vaihtaminen esimerkiksi halogeeneista ledeiksi muuttaa värejä kun valkoisten ledien tuottaman valon spektri on edelleen varsin ruma hehkulamppuun verrattuna.


      • kijuhytg
        fsdgdfgsfgsdfgsfdgfdsg kirjoitti:

        kyllä pakko myöntää, että se eu:n hehkulamppukielto oli kehityksen kannalta hyvä asia. itsekin tuli sitä vastaan purnattua, mutta eipä enää kaipaa sitä aikaa kun istuttiin kusenkeltaisen hehkulampun valossa. valon, joka oli yksi piste katossa. nykyisillä ledeillä saa nätin valaistuksen, joka kattaa koko huoneen. eikä vie paljoa sähköä.

        Toivotaan nyt kuitenkin että ledien epäilty yhteys silmänpohjan rappeutumaan ei pidä paikkaansa...


      • Anonyymi
        kijuhytg kirjoitti:

        Toivotaan nyt kuitenkin että ledien epäilty yhteys silmänpohjan rappeutumaan ei pidä paikkaansa...

        Kannattaa ehdottomasti vuorata asuntonsa foliolla ettei avaruussäteily pääse sisään ja päähän kans sellainen foliopipo ettei samainen säteily vain tule sieltä ulos. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ehdottomasti vuorata asuntonsa foliolla ettei avaruussäteily pääse sisään ja päähän kans sellainen foliopipo ettei samainen säteily vain tule sieltä ulos. 😂

        Kannattaisi tutustua aiheeseen...


    • hehkulampusta_iloa

      Hehkulampun hyötysuhde on erinomainen. Käyttöarvoa löytyy, kuin pienestä kylästä. Napsautat lampun palamaan (naks) ja saat samalla valoa ja lämpöä huoneeseen. Kylmä kellari talvella. Laitat 150 watin lampun päälle. Siinä se paras ja yksinkertaisin lämpöpatteri mitä voi olla. Valo tulee lisäarvona. Ei mitään kapeaa aneemista LED kaistaa, vaan laajalla spektrillä valojakeita. Siitä silmä ja psyyke tykkää.

      • aika_hoitaa

        Minä kun luulin että kaikki hehkulamppuhörhöt on kuskattu hourulaan jo aikapäiviä sitten :D


      • hehkulampusta_iloa
        aika_hoitaa kirjoitti:

        Minä kun luulin että kaikki hehkulamppuhörhöt on kuskattu hourulaan jo aikapäiviä sitten :D

        Olen DI ja loistavin paperein. Q: Mikä on LEDin hyötysuhde lämmityksen suhteen? A: Varsin surkea härpäke LED on. Ei lämmitä. Kädet pysyy kohmeessa. DDDDDD


    • Mävaanjoo

      Hyötysuhde ledillä on parempi hehkulamppuun verrattuna. Kylkiäisenä saadaankin sitten radiohäiriöitä joista jotkut lamppuvalmistajat viisveisaa. Toinen juttu on sitten sähköverkon kuormitus. Sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan sähkön säästämisen takia.

      • harhaanjohdettu

        "Sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan sähkön säästämisen takia."

        Minä olen aina luulut että mitä enemmän virtaa, sitä paksumpi lanka, mutta näyttääki siltä että olen ollut koko ikäni väärässä.


      • harhaan_johdettuja
        harhaanjohdettu kirjoitti:

        "Sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan sähkön säästämisen takia."

        Minä olen aina luulut että mitä enemmän virtaa, sitä paksumpi lanka, mutta näyttääki siltä että olen ollut koko ikäni väärässä.

        Suurelta osin urbaania legendaa...


      • Mermiina
        harhaanjohdettu kirjoitti:

        "Sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan sähkön säästämisen takia."

        Minä olen aina luulut että mitä enemmän virtaa, sitä paksumpi lanka, mutta näyttääki siltä että olen ollut koko ikäni väärässä.

        Led lamppujen yliaallot eivät ole legendaa, eivätkä ne ole loistehottomiakaan.


      • Johtuu_ihmisistä
        Mermiina kirjoitti:

        Led lamppujen yliaallot eivät ole legendaa, eivätkä ne ole loistehottomiakaan.

        Ledeillä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä, vaan se johtuu teholähteestä. Samat ongelmat ovat kaikkien nykyisten pienlaitteiden kanssa.


      • Anonyymi
        harhaanjohdettu kirjoitti:

        "Sähköverkkoa joudutaan vahvistamaan sähkön säästämisen takia."

        Minä olen aina luulut että mitä enemmän virtaa, sitä paksumpi lanka, mutta näyttääki siltä että olen ollut koko ikäni väärässä.

        "Minä olen aina luulut että mitä enemmän virtaa, sitä paksumpi lanka, mutta näyttääki siltä että olen ollut koko ikäni väärässä."

        Ei edes tatvitse edes arvailla kuka tässä asiassa on väärässä


    • neontulikuumia

      Mulla on 2kpl 20 watin lediä alumiinisiilessä, siili kuumenee ihan helvetin kuumaksi, ei voi koskettaa ollenkaan. Muistan kun ledit tuli, niistä sanottiin ettei kuumene, mutta antaa hyvin valoa.

      • 876965964764764

        Paljonko tuottaisi lämpöä 40 W ledilampun verran valoa antava hehkulamppu? Vertaile oikeita asioita...


      • Anonyymi

        "siili kuumenee ihan helvetin kuumaksi,"

        Meilläpäin siilit kömpii metsissä, ja melko tasalämpöisinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "siili kuumenee ihan helvetin kuumaksi,"

        Meilläpäin siilit kömpii metsissä, ja melko tasalämpöisinä.

        Niin mutta hepulla olikin siile (mikä sitten onkaan), johon oli pultannut ledinsä kiinni. Sitten kyllä mainitsee että nurkilla elelevä siili tästä toiminnasta kuumenee, olisko jostain hakkurin mikroaaltohäiriöistä kyse?


      • Anonyymi

        Led lampun hyötysuhde on kahdeksankertainen hehkulamppuun verrattuna (3-5% vs 25%), joten saman valotehon tuottava ledi tuottaa vain kymmenesosan hehkulampun tuottamasta lämmöstä.

        Esimerkkiledeilläsi 40w ottoteholla ledit tuottavat 5200lumenia valoa ja 30w teholla lämpöä. Saman valon tuottamiseen tarvitaan 325W hehkulamppu, joka tuottaa lämpöä yli 300W:n teholla. Eli tuollaisella hehkulampulla jo lämmittää pientä huonetta mutta ledillä ei.

        Mutta, Merkittävä osa hehkulampun lämmöstä poistuu säteilylämpönä, kun taas ledi ei säteile lämpöä, vaan kaikki hukkalämpö jää lediin ja täytyy siirtää siitä pois valaisimen runkoon tai tehokkaammassa ledissä siihen siiliin, joka sen siirtää ilmaan.

        Siksi ledivalaisimen runko kuumenee enemmän kuin hyötysuhde verrattuna hehkulamppuun antaisi odottaa. 40Watin ledissä tosiaan 30Watin lämpöteho siirtyy valaisimen runkoon, joten kyllä se tällaisessa teholedissä lämpenee, etenkin kun se runko ja siilikin on yleensä varsin pienikokoinen.


    • Chubacabra

      Sormet eivät ole palaneet enää sen jälkeen kun siirryin hehkulampuista ledeihin. Hyvä, että kädenlämpöiseksi itse lamppu lämpiää. Kanta kyllä voi olla lämmin, mutta eipä sinne pääse koskettelemaankaan.

      Energiansäästölamppuja kokeilin heti niiden tullessa markkinoille, mutta totesin rahan haaskuuksi. Paloivat loppuun yhtä nopeasti kuin hehkulamput, mutta hinta oli yli 20 kertainen.

      Lisäksi siinä energiansäästölampun valossa ei nähnyt lukea edes tuoteselosteita. Säästäähän se tietenkin energiaa kun istuu pimeässä.

    • Ledipää
    • panzer

      Pöytävaloni loisteputkilamppu pysyy hengissä pari kuukautta tai parivuotta. Kun se alkaa räppäilemään, niin otan kylppäristä varavalon joka on hehkulankaisena kestänyt jo parikymmentävuotta. Kyllä sekin nöyrtyy aikanaan, sillä kvanttituhonta on armoton! stalingrad hans...

    • neonpirunkuumia

      Mulla on LED taskulamppu, sitä voi täydellä teholla käyttää max 10 minuuttia, tämä rajoitus kuumenemisen takia. Vanhoissa fikkareissa ei mitään rajoja ollut. Elikkä se fraasi "Ledit ei kuumene"
      voidaan unohtaa.

      • äly_hoi

        Kuitenkin se hehkulamppufikkari kuumeni luumenia kohti selvästi enemmän :)


      • jy5geughj

        Mikäs sitten on mielestäsi syynä hehkulamppukieltoon?


      • Luepa_historiaa
        jy5geughj kirjoitti:

        Mikäs sitten on mielestäsi syynä hehkulamppukieltoon?

        Poliitikkojen ja tiettyjen teollisuuspamppujen lobbaama homma jolla saadaan kalliit tuotekehitys ym. kulut kaadettua kansalaisten niskaan. Vrt. öljybisnes!


      • jy5geughj
        Luepa_historiaa kirjoitti:

        Poliitikkojen ja tiettyjen teollisuuspamppujen lobbaama homma jolla saadaan kalliit tuotekehitys ym. kulut kaadettua kansalaisten niskaan. Vrt. öljybisnes!

        Mikäs sitten on mielestäsi syynä siihen että ledejä on kannattanut alkaa kehittä
        mään?


      • Anonyymi

        Ninno, se vanha fikkari tuuttasi 10-20 lumenia ja ledlamppu 700.

        Ehkä ledlamppukaan ei kuumene, jos sitä polttaa max 20 lm teholla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ninno, se vanha fikkari tuuttasi 10-20 lumenia ja ledlamppu 700.

        Ehkä ledlamppukaan ei kuumene, jos sitä polttaa max 20 lm teholla?

        Juu, valotehon määrästä riippuu kuumeneeko. Piti saada 3W ledi-elementti mahtumaan vanhan taskulampun sisälle, niin piti säätää virta sen verran pieneksi ettei se liian kovasti lämpene ja silti siitä tuli valoa enemmän kuin vanhalla polttimolla. Toinen etu on ollut, että patterit kestää nyt koko talven. Lampulla kuitenkin tarkoitus voida käydä puuliiterissä kompuroimatta - eikä herätellä naapureita valaisemalla koko pihan!
        Tuo lämpenemiskäyrä on aika jyrkkä - tuplaamalla virran tuplaa valomäärän mutta näppituntumalta lämpenee paljon enemmän. Virtaohjatulla hakkurilla saa virran asetettua ja hakkurin hyötysuhdekin paranee kun sitä ei ihan täpöillä ajeta. Tuollaisen 3W:n LED:n normivirta n. 700mA mutta kun sen säätää n. 400 mA luokkaan alkaa se jo pärjätä omalla alu-jäähyllään vs. että näpit palaa.
        Maksimivirraksi on tuolle LED:lle annettu speksissä 1050mA ja kokeilin tätä ajaa pulssitettuna PWM:llä n. 30% teholla ja tuo on sen verran kirkas että tuntuu häijyltä silmässä ja jättää jälkikuvan roikkumaan sammuttamisen jälkeen.
        Mitenkäs led-katulampuissa? Paljonko on yhden ledin teho, kun näyttäs olevan koottu useammasta kymmenestä elementistä?


    • uusiaalto

      Markkinoille on tullut myös yli 200 lm /watti lamppuja.

      • Anonyymi

        No joo, kinkit ovat kautta aikain myyneet lamppuja pitkälti yli 100 lm/W spekseillä. Esim. 12 V 4 W E27 kantaiselle lampulle luvattu 700 lm.

        Vaan se todellisuus....

        Ja aina on se pieni ero, että puhutaanko pelkän led-ytimen laboratoriossa mitatusta valotehokkuudesta vai koko valaisin, sisältäen optiikka liitäntälaite.

        Nuo "700 lm" lamput siis luvattu 175 lm/W ja todellisuus varmaan (mutuarvio) jossain 300-400 lm välillä = noin 50 lm/W.

        Vrt. se perinteinen 60 W 700 lm hehkulamppu vajaat 12 lm/W.
        11 W 550 lm ES lamppu 50 lm/W = sama kuin kinkkien "175 lm/W" ledilampulla!


        Ei ledie nvalotehokkuus oikeasti ole kauheasti parempi kuin hyvillä loistelampuilla. Esim. 54W/840 loisteputki pukkaa 82 lm/W ...tosin se on pelkän putken valotehokkuus... mutta näinhän ledejäkin valitettavan usein myydään.

        Ledien mainetta on siis pilattu yliampuvilla tehokkuus ja elinikälupauksilla, mutta näinhän pilattiin myös ES lamppujen maine, kun näitä 11 W tuhnuja markkinoitiin 60 W hehkulampun korvikkeena, vaikka valovirta osui todellisuudessa 40 ja 60 W lamppujen puoliväliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, kinkit ovat kautta aikain myyneet lamppuja pitkälti yli 100 lm/W spekseillä. Esim. 12 V 4 W E27 kantaiselle lampulle luvattu 700 lm.

        Vaan se todellisuus....

        Ja aina on se pieni ero, että puhutaanko pelkän led-ytimen laboratoriossa mitatusta valotehokkuudesta vai koko valaisin, sisältäen optiikka liitäntälaite.

        Nuo "700 lm" lamput siis luvattu 175 lm/W ja todellisuus varmaan (mutuarvio) jossain 300-400 lm välillä = noin 50 lm/W.

        Vrt. se perinteinen 60 W 700 lm hehkulamppu vajaat 12 lm/W.
        11 W 550 lm ES lamppu 50 lm/W = sama kuin kinkkien "175 lm/W" ledilampulla!


        Ei ledie nvalotehokkuus oikeasti ole kauheasti parempi kuin hyvillä loistelampuilla. Esim. 54W/840 loisteputki pukkaa 82 lm/W ...tosin se on pelkän putken valotehokkuus... mutta näinhän ledejäkin valitettavan usein myydään.

        Ledien mainetta on siis pilattu yliampuvilla tehokkuus ja elinikälupauksilla, mutta näinhän pilattiin myös ES lamppujen maine, kun näitä 11 W tuhnuja markkinoitiin 60 W hehkulampun korvikkeena, vaikka valovirta osui todellisuudessa 40 ja 60 W lamppujen puoliväliin.

        > 175 lm/W ja todellisuus varmaan (mutuarvio) jossain 300-400 lm välillä = noin 50 lm/W.

        Äh, meni jo lamput sekaisin... siis täm 175 lm/W härskein eteen tullut lupaus ja 300-400 lm sitten sitä todellisuutta 7 W pienjännitelampun kanssa. Nuo 4 W varmaan lähempänä 250 lm... ja elinikäkin vain muutama tuhat tuntia. Tosin pakkasessa niitä tuli käytettyä -> lämpötilanvaihtelut saivat juotokset pettämään ja ledit pimeni yksi kerrallaan. Periaatteessa ledien pitäisi toimia hyvin kylmässä, mutta käytäntö voi olla vähän eri juttu.


    • Lampunvaihtaja

      Taas posahti yksi Airamin 10W Led-lamppu. Kantaan merkannut että otettu käyttöön 4/2018. Käyttötunteja noin 1500, kun palavat ikkunattomassa työhuoneessa joka päivä yli 12 tuntia putkeen.

      Samalta "bränding houselta" tulevat Pirkka leimatut lamput, jotka ovat 5.5w ovat palaneet tammikuusta, eli lämpö on ongelma. Käräyttää näissä olevan elektrolyyttikondensaattorin oikoseen ja lamppu alkaa lepattamaan kuin strobo.

      Mutta talven tullen voikin taas käydä ostamassa hehkulamput kun alkaa tarvitsemaan sähkölämmitystä. Ostan uudet ledit taas ensi kesäksi, kun on ehkä kehittyneempää mallia tarjolla.

      Googlaa vasaralamppu. Näitä saa edelleen runsaasti koska "Special Lamp". Tärinää kestävä jopa 5000 tuntia palava hehkulamppu.

      kohta II.2. Special lamps.
      http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-09-368_en.htm

      • se_on_puolijohde

        Lämpö on ongelma, jos sitä ei siirrä pois noissa. Muistelisin, että n. 6C lämmön nousu pudottaa käyttöiän aina osimoilleen puoleen. Ja lähtötilanne on huoneenlämpö/25vuotta. Eli tuossa tulee 140-asteeseen jo 120/6=20 nostoa, eli ikä pienenee n. 12 minuuttiin mikäli lämpöjä ei pois kuljeteta. Vanha lampunjalka/suljettu kattolamppu, josta lämpö ei pääse herkästi ulos voi siis sopia huonosti ledille, joka ei kestä yhtä kovia lämpöjä kuin hehkulamppu. Eihän lediä voi käyttää edes saunassa hehkulamppua korvaamassa, vaan pitää viritellä viilentävä rauta puupaneelin taakse tai käyttää vähän pienempitehoisia ledejä paljon.
        Vanha PC:n siili, jossa ropelli on on oiva apu tuollaiseen. Riittää aivan pieni flekti tuollaiseen 10W LED elementtiin ja pysyy tuon jälkeen viileänä. Kannattaa myös huomioida virtalähteen jäähdytystarve, mikäli sellaisen siihen kaveriksi itse rakentelee. Itse käytin tulostimen n. 35V/15W virtalähdettä jonka perässä 12V:een hakkaavaa hakkuri ja kyllä tuo jo lämpeni jos ei ollut ilmavirtaa hakkuripiirillä jopa niinkin paljon, että helteillä valot alkoivat pätkiä.


    • hakkurihajoaa

      Kaikissa palaneissa hehkulampun kantaan tehdyissä ledilampuissa ollut aina hakkurivika. Niiden LED - elementti toiminut hyvin kun sille on antanut virtaa ulkoisesta virtalähteestä.

      • mistä_johtusi

        En ihmettele ollenkaan. Omatekoiset "hakkuri" yritykset ovat toimineet oikein hyvin n. 30V tehopenkistä saataviin jännitteisiin asti. Sitten kun on asennettu "varsinaiseen" ympäristöön, missä n. 42V jännite, niin ovatkin yllättäen kärähtäneet. Sekin on taitolaji, rakentaa kaikissa olosuhteissa toimivaa hakkuria!
        230V "hakkuri" on luultavasti virtarajoitettu sarjakonkalla ensin ja sitten buck-hakkuri perässä. Tuo toimii ideaalisella sini-muotoisella aallolla tosi hyvin ja virrat helppo pitää kurissa. Mutta annapa olla, jos kytkentävirtaa ei rajoita, se tuppaa paukauttamaan konkan heti kättelyssä. Kannattaa kokeilla pistää solid-state rele eli "SSR" siihen päälle kytkentään. Se voi tehdä ihmeitä ledin kestävyydelle. Ja samalla voi tietysti rakentaa kauko-ohjatun lampun sytytyksen:
        http://www.epanorama.net/circuits/lpt_ssr.gif
        SSR kun kytkee virrat päälle nollajännitteen hetkellä, jotta kytkinkomponentti ei pääse lämpenemään. Ja sama hetki on hyödyllinen myös LED:n virtojen hallinnassa.


      • Anonyymi

        Huonosti tehty virtalähde se nykytekniikassa suurin syy on elektroniikkajätteen tuotantoon. Jääkaapit menee kaatikselle, kun ohjauselektroniikka kilahtaa. Ainakin 1. polven digiboxit tykkäsi sekoilla virtalähteen ylikuumentuessa (ja lopulta hajotessa). Kännykkälaturit saaneet mainetta tulipalojen aiheuttajna.

        ES lamputkin yleensä kyykkäsi liitäntälaitteen hajoamiseen - etenkin ulkokäytössä. Sitten kun osui hyvä yksilö, halpislamppukin saattoi palaa pari vuotta. Näissä kului lopulta se itse loisteputki loppuun.

        12 V kierrekantaisista LED lampuista sen sijaan on havaintoa, että näissä pettävät juotokset. Ilmiselvästi ledit on kytkettu aina 3 sarjaan ja näitä nippuja monta rinnakkain, kun ledit alkoivat sipata aina kolme kerrallaan. BTW samanlaisia ilmiöitä on nähtävissä myös autojen led-takavaloissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosti tehty virtalähde se nykytekniikassa suurin syy on elektroniikkajätteen tuotantoon. Jääkaapit menee kaatikselle, kun ohjauselektroniikka kilahtaa. Ainakin 1. polven digiboxit tykkäsi sekoilla virtalähteen ylikuumentuessa (ja lopulta hajotessa). Kännykkälaturit saaneet mainetta tulipalojen aiheuttajna.

        ES lamputkin yleensä kyykkäsi liitäntälaitteen hajoamiseen - etenkin ulkokäytössä. Sitten kun osui hyvä yksilö, halpislamppukin saattoi palaa pari vuotta. Näissä kului lopulta se itse loisteputki loppuun.

        12 V kierrekantaisista LED lampuista sen sijaan on havaintoa, että näissä pettävät juotokset. Ilmiselvästi ledit on kytkettu aina 3 sarjaan ja näitä nippuja monta rinnakkain, kun ledit alkoivat sipata aina kolme kerrallaan. BTW samanlaisia ilmiöitä on nähtävissä myös autojen led-takavaloissa.

        Ei nykyään mitään osata tehdä kunnolla. Esimerkiksi paristot ovat täyttä sutta kun vertaa niitä vanhoihin kunnon paristoihin.
        https://www.atlasobscura.com/places/bagdad-battery
        Pitäisi suunnittelijoidenkin osata ottaa oppia kuinka paristot saa kestämään riittävän kauan.
        Ei vanhoihin juttuihin vastaaminen ole elektroniikan harrastusta mutta jos muutakaan tekemistä ole niin voihan sitä roikkua langoilla että saa käsiinsä kunnon känsät, jotta voi sitten esiintyä työtä tehneenä.
        Elekroonikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nykyään mitään osata tehdä kunnolla. Esimerkiksi paristot ovat täyttä sutta kun vertaa niitä vanhoihin kunnon paristoihin.
        https://www.atlasobscura.com/places/bagdad-battery
        Pitäisi suunnittelijoidenkin osata ottaa oppia kuinka paristot saa kestämään riittävän kauan.
        Ei vanhoihin juttuihin vastaaminen ole elektroniikan harrastusta mutta jos muutakaan tekemistä ole niin voihan sitä roikkua langoilla että saa käsiinsä kunnon känsät, jotta voi sitten esiintyä työtä tehneenä.
        Elekroonikko

        Paristoissa ongelmana on saada paljon energiaa pieneen tilaan niin, että se energia tuossa pienessä tilassa säilyy ja on käytettävissä useiden vuosien ajan. Kun elektroniikalla käyttöikä on alle 10 vuotta niin se ei tarvitse yli 10 vuotta kestävää paristoa kuin erikoistilanteissa.

        Historiasta löytyy vaikka mitä paristo- ja akkukeksintöjä jotka kestävät pitkää varastointia mutta joissa on huono energiatiheys eli vievät julmetusti tilaa verrattuna siihen määrään energiaa jota niistä saa lopulta ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nykyään mitään osata tehdä kunnolla. Esimerkiksi paristot ovat täyttä sutta kun vertaa niitä vanhoihin kunnon paristoihin.
        https://www.atlasobscura.com/places/bagdad-battery
        Pitäisi suunnittelijoidenkin osata ottaa oppia kuinka paristot saa kestämään riittävän kauan.
        Ei vanhoihin juttuihin vastaaminen ole elektroniikan harrastusta mutta jos muutakaan tekemistä ole niin voihan sitä roikkua langoilla että saa käsiinsä kunnon känsät, jotta voi sitten esiintyä työtä tehneenä.
        Elekroonikko

        Wanhaan hywään aikaan paristot olivat mallia ruskokiviparisto. Ominaisuudet:
        - lyhyt käyttöikä
        - tyhjennyttyään rupesivat aina vuotamaan
        - myös "korkatut" eli vähän käytetyt paristot rupesivat AINA vuotamaan, sitä nopeammin, mitä enemmän niistä oli energiaa purettu ulos

        Sitten alkoi kauppoihin tulla kalliimpia ja kestävämpiä alkaliparistoja, jotka harvemmin oksentavat kemikaalinsa pihalle. Yleensä tässä tarvitaan pariston käyttö täysin tyhjäksi ja unohtaminen sen jälkeen laitteeseen. Nykyään alkali on se normaali & halpa vaihtoehto ja ruskokivet muinaishistoriaa.

        Pahaksi on dementia äitynyt hehkulamppu-uunoilla, kun nämäkin jutut on hatara muisti kullittanut.


    • Anonyymi

      Ledcoren 19,90 euron otsavalolle luvataan 800 lumenia. Se on hurjasti, koska ledin todellinen teho on vain 2,4 wattia. Ledcore on siis saanut jostain ledejä, jotka antavat 333 lumenia/watti. :D Harmi vain, että Ledcoren 800 lumenilla ei näe sen paremmin kuin merkkivalojen 200 lumenilla.

      Eli tässäkin tapauksessa nuo 800 ovat kiinanlumeneita.

      • Anonyymi

        Herää kysymys, voisiko olla käytetty väärää mittaustapaa? Ts. menneet vaikkapa jalat ja metrit sekaisin? Homman standardointi ja kaliiperiointi jääneet puolitiehen.. mitäköhän ne käyttää vertailukohtana esim. verrattaessa hehkulamppuihin? LED:ssä kuitenkin melkoisia piikkejä spektrissä kun hehkulanka hehkuu melko lailla koko valoisalla alueella(ja infrapunallakin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herää kysymys, voisiko olla käytetty väärää mittaustapaa? Ts. menneet vaikkapa jalat ja metrit sekaisin? Homman standardointi ja kaliiperiointi jääneet puolitiehen.. mitäköhän ne käyttää vertailukohtana esim. verrattaessa hehkulamppuihin? LED:ssä kuitenkin melkoisia piikkejä spektrissä kun hehkulanka hehkuu melko lailla koko valoisalla alueella(ja infrapunallakin)

        Löytyykö otsalamppua missä olisi vanha kunnon 100 wattinen hehkulamppu isolla kannalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö otsalamppua missä olisi vanha kunnon 100 wattinen hehkulamppu isolla kannalla?

        Autoihin myytävät tarvike LED ajovalolamput tarvitsevat jäähdytyssysteemin, eräässä on jopa pieni tuuletin puhaltamassa. Missään halogeenilampussa ei ole jäähdytystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoihin myytävät tarvike LED ajovalolamput tarvitsevat jäähdytyssysteemin, eräässä on jopa pieni tuuletin puhaltamassa. Missään halogeenilampussa ei ole jäähdytystä.

        Niin, mitä sitten siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herää kysymys, voisiko olla käytetty väärää mittaustapaa? Ts. menneet vaikkapa jalat ja metrit sekaisin? Homman standardointi ja kaliiperiointi jääneet puolitiehen.. mitäköhän ne käyttää vertailukohtana esim. verrattaessa hehkulamppuihin? LED:ssä kuitenkin melkoisia piikkejä spektrissä kun hehkulanka hehkuu melko lailla koko valoisalla alueella(ja infrapunallakin)

        "Herää kysymys, voisiko olla käytetty väärää mittaustapaa? "

        Kun on kyse kiinantuonnista niin ongelma ei ole mittaustapa. Ongelma on siinä, että tuotteen valmistaja tai tämän käyttämä markkinoija yksinkertaisesti valehtelee myydäkseen tuotetta hyväuskoisille. Kun siis näette dealextremessä tai aliexpressissä liian hyvältä näyttävän tuotteen niin tiedätte miksi tuote näyttää liian hyvältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herää kysymys, voisiko olla käytetty väärää mittaustapaa? Ts. menneet vaikkapa jalat ja metrit sekaisin? Homman standardointi ja kaliiperiointi jääneet puolitiehen.. mitäköhän ne käyttää vertailukohtana esim. verrattaessa hehkulamppuihin? LED:ssä kuitenkin melkoisia piikkejä spektrissä kun hehkulanka hehkuu melko lailla koko valoisalla alueella(ja infrapunallakin)

        Kiinalaisten speksejä kun katselee, niin siellä on copy&paste viuhunut. Saattaa olla esim. samat lumenit tarjolla 3, 6 ja 9 W lampuille. Ja nekin on kopioitu led-ytimen valmistajan datalehdeltä.

        Riittää, kun on hienon näköiset tiedot esitteissä - sillä ei ole väliä, pitävätkö paikkansa.


    • Anonyymi

      Aiemmin kattovalaisimessa oli 5 x 60W hehkulamput eli 300W sähkötehoa ja noin 3000 lm valoa.

      Tilalla kantaan ruuvattavia Airamin LED - lamppuja, jossa teho 16.5 W ja valoa tulee 2100 lm, nyt koko höskä syö sähköä 82,5 W ja tuottaa valoa 10500 lm.

      Jos laittaisin näitä lamppuja aiemman 300 W sähkötehon mukaisesti 18 kpl niin saisin valoa 37800 lm.

    • Anonyymi

      Sähkölämmitteisessä talossahan hehkulampun hyötysuhde on sitten täydet 100%. 5% valoa ja lopuilla 95%:llä lämpiää talo.

      • Anonyymi

        Jos 30 vuotta sitten tuli sähkölämmitteisessä talossa havaittua, että
        - hehkulämmittimillä on vaikeaa saada aikaan kunnon valaistusta, esim. 3x60 W ei isomman huoneen valaisuun riittänyt alkuunkaan
        - sitten kun sitä valotehoa piti olla 200+ W per huone, niin lämpötila nousi illan mittaan useamman asteen etenkin lauhoilla syysilmoilla ja lopulta "ilmaislämpö" piti tuulettaa pihalle

        Vaikka tuuletuksen olisi jättänyt väliin, niin jokainen aste lisää löylyä lisää lämpöhäviöitä 5 % eli hukkaan menee tätäkin kautta osa "ilmaislämmöstä"

        Ja sitä hukkalämpöähän hehkulämmittimistä tulee 98 %.

        Onneksi noista pääsi eroon jo 20 vuotta sitten, kun alkoi tulla tehokkaampia ES lamppuja. Ja nykyään ledejä. Valaistusvoimakkuudet on saanut nostaa kolminkertaisiksi kekkoslovakian aikaan verrattuna, mutta kämppä ei silti lämpene liikaa ja sähköä kuluu vähemmän. Lisäksi valon värilämpötilankin suhteen on tarjolla muutakin kuin kusenkeltainen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe