Polttomoottori on kuollut, sähköautot tulivat

Jotkut kuitenkin kulkevat vielä pää pimeänä ja menneisyydessä eläen.

http://www.is.fi/autot/art-2000005362842.html

http://www.hs.fi/aihe/sahkoauto/
Ilmianna
Jaa

67 Vastausta


Ja tuota pimeää aikaa eletään vielä ainakin 30 vuotta, kunnes saadaan kunnolliset sähköt kaikkialle ja latausajat järkeviksi.
Ei vielä tänä päivänäkään kaikilla suurilla valmistajilla ole sähköautoa tuotannossaan, esim. Toyotalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Aloitin tässä yllä vastaamalla omaan aloitukseeni kun ei se muuten ottanut tuulta. Pääasiahan oli että tämänkin varjolla pääsin solvaamaan Tojotaa, olenhan parantumaton skitsofreenikko.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Väärin. Olet kyllä kovin vainoharhainen ja voisi sanoa että sairaushan tuollainen toimita on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muutama kunnon sähköautopalo tulee hillitsemään intoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Polttomoottoriauto on paljon herkempi palamaan kuin sähköauto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Bensiiniauto tuhoutuu tulipalossaTeslaa useammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pelastusmiesten kannalta sähköauto on todella vaarallinen, 400 V jännite voi tappaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mihin ne tuli?

Myynnissähän ei ole kuin muutama hassu malli, joista yksikään ei osu volyymiautojen segmenttiin. eikä hintaluokkaan. On sadantonnin Teslaa ja viiden kymmenen tonnin pikkuautoa, mutta ei ensimmäistäkään kolmenkymmentonnin perhefarmaria, esimerkiksi. Sellaista ei ole edes kenenkään lupauksissa.

Että ei tässä vielä mistään tulemisesta voi oikein puhua. Yli 99,5 % Suomen autokannasta on edelleen polttomoottorikäyttöisiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Mitä sähköfarkulla?? Lähimälle torille, jos matka alle 50km..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muutos on alkanut. Siinä ei kauppiaiden kannata itkeä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
mutta se muutos tulee kestämään kauan ja tuntuu heiluvan tuuliviirinä poliittisten tuulien mukana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin kauan kuin sähköauton hintalappuun sisältyy saman verran ilmaa, kuin saman merkin polttomoottori auto + bensat 10:ksi vuodeksi, ei sähköautolle ole mitään järkevää syytä.

Tämän lisäksi latausaika pitää saada bensavehkeen kanssa samalle viivalle, tai maksimissaan 10 minuutiksi 400km välein, jotta kukaan järkevä sitä ostaisi. Kyllähän ne sähköautot kaupasta ulos liikkuu, mutta jos olette huomanneet, niin liikkuu myös hyvin nopeasti takaisinkin. Sähköauto kun on vähän kuin tuo takavuosien Wii pelikone liikeohjauksella, se ostettiin olohuoneeseen mutta se sitten kuitenkin 2 viikon uutuuden huuman jälkeen jäi pölyttymään.

Sähköyhtiöt ovat myös keksineet tavan rankaista sähköauton omistajaa ja laskuttavat virtapiikin mukaan. Valtiokin kerjää käyttövoimaveroa, kuten diesel autosta. Mitä järkeä?

Lisäksi mukavuuksia ei sähköautossa voi käyttää, sillä kun laittaa ilmastoinnin päälle, virta kestää vain 40km. Monta autoa olen jo tiensivussa Espoossa nähnyt, kuski odottamassa hinausautoa. Vähän hymyilyttää, mutta ei siis kuljettajaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Joo se on vähän sama asia kuin Nyhtökaura vegaanille. Maksaa 2 kertaa enemmän kuin naudan jauhelihapaketti, vaikka tuotantokustannukset ovat sata ellei tuhat kertaa pienemmät. Nyhtökaura kun periaatteessa koostuu naudan rehusta. Mitä järkeä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kun lataat 80 kWh siihen 400 V akkuun 10 minuutissa, tarvitaan noin 1200 A virta. Siinä ei ihan pienet jakelumuuntajat ja akkulaturit tai ohuet kaapelit ja huonot liittimet kestä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
81Vege kirjoitti:
Joo se on vähän sama asia kuin Nyhtökaura vegaanille. Maksaa 2 kertaa enemmän kuin naudan jauhelihapaketti, vaikka tuotantokustannukset ovat sata ellei tuhat kertaa pienemmät. Nyhtökaura kun periaatteessa koostuu naudan rehusta. Mitä järkeä?
Nyt kyllä vertaus ontuu todella pahasti, keksi fiksumpia jos pystyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Auton jäähdytyskompressorin tehonkäyttö on kuormituksesta riippuen luokkaa muutama sata wattia, liikkumiseen tarvittava teho taas luokkaa 15 kilowattia ja tietysti riippuen mm. nopeudesta. Noista voit kuitenkin vähän haarukoida paljonko se ilmastointi vaikuttaa.

Tosin eihän tällä palstalla muutenkaan ole tapana faktoihin juuttua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Teslalla on jo ratkaisut. Kehitystä ei voi estää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
enää mättää hinnat, latauksen hankaluus ja hitaus normitilanteessa ja pikalatauspisteet järkyttävän kalliita ja mahdottomia perustaa kaikille käyttäjille. Eli ihan pientä viilausta vielä, hihii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täällä Helsingissä sähkö tehdään hiilellä. Bensalla ajat puhtaammin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Helenin päästöt olivat pudonneet vuodesta 1990 vuoteen 2015 vaivaiset 15%. Kaikenlaisia haaveita ja toiveita on vuosien varrella aseteltu mutta eivät ne ole toteutuneet. Uusiutuvaa piti saada jo 20% vuoteen 2020 mennessä mutta pahasti ollaan jäljessä ja Hanasaarikin tupruttaa ainakin vuoteen 2024. Jostakin syystä yksin autoilijoista on nyt alettu tehdä syntisiä päästäjiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hiiltä.kasoittain kirjoitti:
Helenin päästöt olivat pudonneet vuodesta 1990 vuoteen 2015 vaivaiset 15%. Kaikenlaisia haaveita ja toiveita on vuosien varrella aseteltu mutta eivät ne ole toteutuneet. Uusiutuvaa piti saada jo 20% vuoteen 2020 mennessä mutta pahasti ollaan jäljessä ja Hanasaarikin tupruttaa ainakin vuoteen 2024. Jostakin syystä yksin autoilijoista on nyt alettu tehdä syntisiä päästäjiä.
Siinä on se ero, että polttomoottorin hyötysuhde on jotain 20-30 % välillä ja hiilivoimalan noin 55%. Lisäksi hiilivoimalasta saadaan palamisen lämpö kaukolämmöksi kun taas polttomoottorissa lämmitetään pääasiassa ulkoilmaa.
Täten nyt polttomoottoreissa käytettävä polttoaine saastuttaisi ilmastoa vähemmän jos siitä tehtäisiin sähköä ja lämpöä kuin polttomoottorissa poltettaessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Suomen nykyisessä autokannassa on kiinni miljardeja euroja rahaa ja monen miljoonan ihmisen säästöt. Harvassa on ne kenen perse kestää ostaa uusi sähköauto vain ympäristösyiden takia. Se on jo nähty, että sähköautoja ostetaan vain niiden saamien tukien ansiosta. Sitten kun tuet poistuu ja sähköautoja aletaan verottaa niin paljon kuin niitä täytyy verottaa valtion budjetin pitämiseksi kurissa, niin sähkö ei ole lainkaan houkutteleva vaihtoehto. Ainoa keino, millä kansa saadaan sähköautoilemaan polttisauton hinnalla, on pakko,. Ja siitä nousee meteli.

Aina löytyy yksilöitä, joilla on varaa valita, mutta kun puhutaan koko Suomen kansasta, niin totuus on tuossa edellisessä kappaleessa..
Ilmianna
Jaa
Norja on osoittanut, että muutos on mahdollista.
Ilmianna
Jaa
Ja samaisella sekunnilla kaikki maailman polttomoottori autot lakkasivat olemasta ja jäljelle jäi vain sähköautoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Pörssimaailma reagoi jo tulevaisuuteen. Esimerkki tulevaisuususkosta onTesla. Fossiiliautopuolella on esimerkkinä Fiat...

Tunnetasot määrittää kysyntää. Sentimentti ja muoti on jo EHDOTTOMASTI sähköautopuolella.

Valtaväestö omaksuu sähköauton myöhemmin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1.__Markkinat kirjoitti:
Pörssimaailma reagoi jo tulevaisuuteen. Esimerkki tulevaisuususkosta onTesla. Fossiiliautopuolella on esimerkkinä Fiat...

Tunnetasot määrittää kysyntää. Sentimentti ja muoti on jo EHDOTTOMASTI sähköautopuolella.

Valtaväestö omaksuu sähköauton myöhemmin.
Niin mutta eivät ne polttomoottori autot katoa yks kaks maailmasta. Eihän kaikilla maailman ihmisillä ole älypuhelimia vaikka ne on keksitty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ilmianna
Jaa
Suomessa ollaan vähän hitaita. Aurinkopaneeleissa ja sähköautoissa...
https://yle.fi/uutiset/3-9691921
Ilmianna
Jaa
hypoteesi: suomeen vaikka puoli miljoonaa sähköautoa..

latauspaikat?(siellä voi kerrostalon parkkipaikalla olla olla sulakkeet kovilla)
osaavat korjaajat(huoltajat?
akkujäte?
toiminta suomen oloissa?(pakkasta-suojaa jnejne, suola jnejne)

tässä ny alkuun..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Voidaan aloittaa vaikka noin miljoonasta omakotitalosta + paritalot ja rivitalot. Kaikkiin sähköautot, 3-vaihe työmaapistoke löytyy melkein jokaisesta talosta tai se on helppo ja halpa asentaa, sillä saa tankin täyteen joka aamuksi, jos haluaa helppoutta lataamiseen voi ostaa n.500 euron (halpenee kokoajan) latausaseman kiinteällä latauskaapelilla Sen jälkeen on jo kerrostalojen parkkipaikatkin sähköistetty.
Sähköauto on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto joten huolto ei ole ongelma.
Sähköauton ajoakku pitää varautumiskykynsä nykyisellä tietämyksellä auton iän jonka jälkeen sitä voi vielä käyttää aurinkosähköjärjestelmissä puskurivarastona. Vioittuneet sähköautojen akut pystytään korjaamaan.
Suomen oloissa ei ole mitään estettä sähköautoille, enemmän haittaa pakkasesta taitaa olla perinteiselle autolle.

Taas kerran.. Sähköautojen yleistymisen suurin este on ihmisten tiedon vähyys ja oletusten suuri määrä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Voidaan aloittaa vaikka noin miljoonasta omakotitalosta + paritalot ja rivitalot. Kaikkiin sähköautot, 3-vaihe työmaapistoke löytyy melkein jokaisesta talosta tai se on helppo ja halpa asentaa, sillä saa tankin täyteen joka aamuksi, jos haluaa helppoutta lataamiseen voi ostaa n.500 euron (halpenee kokoajan) latausaseman kiinteällä latauskaapelilla Sen jälkeen on jo kerrostalojen parkkipaikatkin sähköistetty.
Sähköauto on huomattavasti yksinkertaisempi kuin polttomoottoriauto joten huolto ei ole ongelma.
Sähköauton ajoakku pitää varautumiskykynsä nykyisellä tietämyksellä auton iän jonka jälkeen sitä voi vielä käyttää aurinkosähköjärjestelmissä puskurivarastona. Vioittuneet sähköautojen akut pystytään korjaamaan.
Suomen oloissa ei ole mitään estettä sähköautoille, enemmän haittaa pakkasesta taitaa olla perinteiselle autolle.

Taas kerran.. Sähköautojen yleistymisen suurin este on ihmisten tiedon vähyys ja oletusten suuri määrä.
Sähköähän tulee rajattomasti pistorasiasta. Tässä mutusi tilalle hieman faktaa.

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/raju-tulos-koko-maan-kattavasta-laboratoriokokeesta-sahkoautot-rasittavat-norjan-sahkoverkkoa-6681222
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaha53 kirjoitti:
Silloin kun meillä suomessa on miljoona sähköautoa on sähköverkkokin ajan tasalla.
Sähkökiukaita jotka kuluttavat yli 6 kw on suomessa monia miljoonia ja jatkuvasti lisää tulee, miten sähkö niihin riittää kun kaikki saunoo lauantai-iltaisin, miksei kukaan vastusta sähkökiukaita kun verkko ei kestä? Eli, sähköautoja ladataan pääasiassa yöllä jolloin ei ole paljon muuta kulutusta joten ongelmia ei ole eikä tule väittää monet suomalaiset tahot mm. Fingrid.
Minkälaista faktaa norjan paikalliset sähköverkko-ongelmat tuovat suomen sähköverkon toimivuuteen tai toimimattomuuteen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Silloin kun meillä suomessa on miljoona sähköautoa on sähköverkkokin ajan tasalla.
Sähkökiukaita jotka kuluttavat yli 6 kw on suomessa monia miljoonia ja jatkuvasti lisää tulee, miten sähkö niihin riittää kun kaikki saunoo lauantai-iltaisin, miksei kukaan vastusta sähkökiukaita kun verkko ei kestä? Eli, sähköautoja ladataan pääasiassa yöllä jolloin ei ole paljon muuta kulutusta joten ongelmia ei ole eikä tule väittää monet suomalaiset tahot mm. Fingrid.
Minkälaista faktaa norjan paikalliset sähköverkko-ongelmat tuovat suomen sähköverkon toimivuuteen tai toimimattomuuteen?
Sulla nyt runsaasti mutua. Sähkökiukaita ei ole miljoonia, ei edes kiukaita ole miljoonia ja suuri osa on puukiukaita. Kaikki eivät sauno joka viikko. Suomen ja Norjan sähköverkot eivät eroa kovasti toisistaan, mutta Norjassa sähköautoja huomattavasti enemmän kuin meillä. Eli oletettavaa pn, että samat ongelmat tulee meillekin jos ja kun sähköautoja paljon.
Sähköautoista 99.9% on pääkaupunkiseudulla ja Turun ja Tampereen seudulla. Miten noiden alueiden sähköautojen määrä vaikuttaisi muun Suomen sähköverkon uusimiseen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaha53 kirjoitti:
Sulla nyt runsaasti mutua. Sähkökiukaita ei ole miljoonia, ei edes kiukaita ole miljoonia ja suuri osa on puukiukaita. Kaikki eivät sauno joka viikko. Suomen ja Norjan sähköverkot eivät eroa kovasti toisistaan, mutta Norjassa sähköautoja huomattavasti enemmän kuin meillä. Eli oletettavaa pn, että samat ongelmat tulee meillekin jos ja kun sähköautoja paljon.
Sähköautoista 99.9% on pääkaupunkiseudulla ja Turun ja Tampereen seudulla. Miten noiden alueiden sähköautojen määrä vaikuttaisi muun Suomen sähköverkon uusimiseen?
https://saunologia.fi/blogi/saunamyytinmurtajat-montako-saunaa-suomessa-oikeasti-on/#gref
http://www.iltalehti.fi/autot/201612162200041578_au.shtml

OK. Suomessa noin 2 miljoonaa saunaa joista voi arvioida olevan sähkösaunoja noin puolet, suurin osa 6kw.n tehoisia, nykyisin uusiin omakotitaloihin usein asennetaan 9kw tehoinen saunan tilavuudesta riippuen. Norjassa muuten saunoja on huomattavan vähän, onko sähköverkko siellä mitoitettu tarpeen mukaan eli pienemmäksi?
Sähköautoja ladataan pääasiassa yöllä kun muuta kuormaa ei ole, ja huomaa että sähköautoakaan ei tarvitse välttämättä ladata joka yö, minä lataan amperaani 2-3 kertaa viikossa vaikka siinä on vain 10kw akku ja silti ajan ajoistani 95% sähköllä. 300 km.n kantamaan pystyvää autoa lataisin korkeintaan viikon välein...
Sähköverkkoa uusitaan suomessa paljon varsinkin juuri maaseudulla mm. myrskytuhojen välttämiseksi.

"Sulla nyt runsaasti mutua"
"Eli oletettavaa pn, että samat ongelmat tulee meillekin jos ja kun sähköautoja paljon"

Niin, Sinähän et "mutuile"!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
https://saunologia.fi/blogi/saunamyytinmurtajat-montako-saunaa-suomessa-oikeasti-on/#gref
http://www.iltalehti.fi/autot/201612162200041578_au.shtml

OK. Suomessa noin 2 miljoonaa saunaa joista voi arvioida olevan sähkösaunoja noin puolet, suurin osa 6kw.n tehoisia, nykyisin uusiin omakotitaloihin usein asennetaan 9kw tehoinen saunan tilavuudesta riippuen. Norjassa muuten saunoja on huomattavan vähän, onko sähköverkko siellä mitoitettu tarpeen mukaan eli pienemmäksi?
Sähköautoja ladataan pääasiassa yöllä kun muuta kuormaa ei ole, ja huomaa että sähköautoakaan ei tarvitse välttämättä ladata joka yö, minä lataan amperaani 2-3 kertaa viikossa vaikka siinä on vain 10kw akku ja silti ajan ajoistani 95% sähköllä. 300 km.n kantamaan pystyvää autoa lataisin korkeintaan viikon välein...
Sähköverkkoa uusitaan suomessa paljon varsinkin juuri maaseudulla mm. myrskytuhojen välttämiseksi.

"Sulla nyt runsaasti mutua"
"Eli oletettavaa pn, että samat ongelmat tulee meillekin jos ja kun sähköautoja paljon"

Niin, Sinähän et "mutuile"!
Suurin osa saunoista puukiukailla, esim. lähes kaikki mökkisaunat. Yöllä omakotitalossa on muuta kuormaa, (yösähkö), lämmitys lämminvesi jne. Vaikeata on ladata s-autoa, kun pääsulakkeet ei kestä tai verkko oikuttelee. Juurikin omakotialueilla runsas sähköautojen määrä aiheuttaa ongelmia, teollisuusalueilla ei niinkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kaha53 kirjoitti:
Suurin osa saunoista puukiukailla, esim. lähes kaikki mökkisaunat. Yöllä omakotitalossa on muuta kuormaa, (yösähkö), lämmitys lämminvesi jne. Vaikeata on ladata s-autoa, kun pääsulakkeet ei kestä tai verkko oikuttelee. Juurikin omakotialueilla runsas sähköautojen määrä aiheuttaa ongelmia, teollisuusalueilla ei niinkään.
Kummallista ettei kenelläkään usealla sähköautofoorumilla olevista lukuisista sähköautoilijoista ole tuollaisia mainitsemisiasi ongelmia.

Sähköautojen yleistymisen suurin este on kansalaisten tiedon puute ja suuri oletusten määrä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Zyz kirjoitti:
Kummallista ettei kenelläkään usealla sähköautofoorumilla olevista lukuisista sähköautoilijoista ole tuollaisia mainitsemisiasi ongelmia.

Sähköautojen yleistymisen suurin este on kansalaisten tiedon puute ja suuri oletusten määrä.
Suomessa sähköautoja pääkaupunkiseudulla, muualla ei juuri ollenkaan. Lue vaikka sähköautot-nyt facebookia; latausongelmia lähes kaikilla.
Suomessa on monta maakuntaa, joissa sähköautoja ostetti esim. tänä vuonna pari kolme kappaletta. Ei tuollaosilla määrillä ole ongelmaa, koska oletettavasti nuo on automyyjien esittelyautoja.
Jäit siinä miljoonia saunoja kommenteissasi toiseksi. Suomessa on n. 500 000 kesämökkiä, joissa lähes kaikissa puukiuas. Sähkösaunoja on tosi vähän.

Jos ajat pakkasella, niin Amperasi käyttää polttomoottoria niihin lyhkäsiinkin ajoihin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähköautoissa on yksi hyvä puoli. Se poistaa maailmasta kiireen. Töistäkin voi myöhästyä hyvällä syyllä kun akku sippaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Jos ajat hiljaa, niin myöhästyt vain puoli tuntia, jos kovaa, niin kaksi tuntia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ja mistä V****ta se sähkö tempastaan miljoonaan autoon ?
Montako atomivoimalaa tarvitaan lisää, että Suomi liikkuu sähköautoilla ?
Ilmianna
Jaa
Kauanko akut ovat voimassa kuinka kalliiksi tulee uudelleen kennottaminen aikamoiset ongelma jätevuoret, päästöjä tulossa mailmaan koska akut tehdään 3,7v li akuista sarjaan kytkemällä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
ja voi helvetti niitä sähkölaskuja, kun noita sähkö leluja saa ladata yötä päivää päästäkseen sen hikisen 100 kilometriä. Toisaalta tuo itse ajava kiesi on kyllä hyvä juttu, ei enää jatkossa ongelmaa kuskin etsimiseen, kun auto vie ravintolaan ja hakee ravintolasta asetettuna kellonaikana, eikä auto valita siitä, jos oksentaa pläjäyttää takajakkaralle kesken matkan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei Mersu ole korvaamassa polttomoottoreita sähkömoottoreilla. Tarjoaa ainoastaan (tietysti sikakalliin) vaihtoehdon, johon muutamat rikkaat sitten upottavat ylimääräistä fyrkkaa.

https://www.is.fi/autot/art-2000005362842.html

"Mercedes-Benz tarjoaa sähköisen vaihtoehdon kaikkiin henkilöautomalleihinsa vuoteen 2022 mennessä"
Ilmianna
Jaa
Jos edes puolet polttomoottoriautoista korvataan sähköautoilla, niin tarvitaan yksi ydinreaktori lisää tuottamaan lataussähköä. Tilannetta helpottaisi, jos sähköautojen lataukset jakautuisivat tasaisesti vuorokauden tunneille. Aikamoinen tehopiikki iltapäivällä, kun ihmiset töistä tultuaan lataavat autojaan ja myös aamulla laittaessaan auton latautumaan työpaikalla. Kaikki haluavat pikalatauksen, joten tilanne vain pahenee. Lisäydinreaktori on mitoitettava tehopiikin eikä energian mukaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite on noin 50km vuorokaudessa. Sen lataamiseksi ei tarvitan kuin 10A sulake ja reilut 4 tuntia latausta.

Latailen autoani yleensä vain 6A virralla, sillä en halua maksaa korkeaa tehomaksua siirtoyhtiölleni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Käyttämälläsi 6A:n virralla Olkiluodon koko nykyinen teho riittäisi reilun miljoonan auton yhtäaikaiseen lataukseen. Et ilmeisesti käytä sisälämmitintä, vaikka sähköautossa se on vieläkin tärkeämpi kuin perinteisessä. Ei kai kukaan halua hukata akkutehoa lämmitykseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
LisäsähköOnTuotettava kirjoitti:
Käyttämälläsi 6A:n virralla Olkiluodon koko nykyinen teho riittäisi reilun miljoonan auton yhtäaikaiseen lataukseen. Et ilmeisesti käytä sisälämmitintä, vaikka sähköautossa se on vieläkin tärkeämpi kuin perinteisessä. Ei kai kukaan halua hukata akkutehoa lämmitykseen.
Käytän auton omaa lämmitintä kännykästä ohjaamalla. Sisätilanlämmitys laskee hiukan akun varaustilaa, koska lämmittimen tarvitsema virta otetaan akusta jos latauspistoke ei anna virtaa tarpeeksi. 15min lämmityksellä lataus laskeee 100%-->n.95% varaukseen se tarkoittaa että menetän alle 10km ajomatkaa. Tämä ole mikään ongelma sillä kuljen autollani vain reilun 15km matkan suuntaansa ja akussa on kotiin tullessa vielä yli 100km kapasiteettia jäljellä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei tarvita sähköautoja varten lisävoimaloita pitkiin pitkiin aikoihin. Suomessa on rekisterissö vain vajaat 1300 sähköautoa, eikä niiden lataaminen vaikuta sähköverkkoon sitä eikä tätä. Määrän kasvu on myös niin hidasta, että menee varsin kauan ennen kuin niitä on sähköverkon kannalta merkittäviä määriä. Siihen mennessä ehditään rakentaa monta olkiluotoa nykyiselläkin rakennusvauhdilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Patteri-Paavo kirjoitti:
Ei tarvita sähköautoja varten lisävoimaloita pitkiin pitkiin aikoihin. Suomessa on rekisterissö vain vajaat 1300 sähköautoa, eikä niiden lataaminen vaikuta sähköverkkoon sitä eikä tätä. Määrän kasvu on myös niin hidasta, että menee varsin kauan ennen kuin niitä on sähköverkon kannalta merkittäviä määriä. Siihen mennessä ehditään rakentaa monta olkiluotoa nykyiselläkin rakennusvauhdilla.
Niinpä.
V. 2014 sähköautoja oli 0,01%, 2015 0,02% ja 2016 0,03% koko henkilöautojen määrästä.

Tällä kehityksellä kestää n. 100 vuotta ennenkuin sähköhenkiklöautojen määrä on 5% koko henkilöautojen määrästä, joten kiirettä sähköverkon vahvistamiseen ei ole.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähköautoa ei kannata hehkuttaa uutena keksintönä . 1900 luvun alkupuolella niitä oli maailmassa jopa enemmän kuin polttomoottoriautoja,
Esimerkiksi Helsingin ensimmäinen paloauto v.1909 oli sähkökäyttöinen.
Ilmianna
Jaa
Olihan aamutv:ssä juttua ja oikein siinä sanottiin mahdoton yhtäkö 200 000 sähköautoa ja sama kapasiteetti sähkön tuotannossa. Suomi, kun ei ole omavarainen eses kesähelteellä sähköntuotannossa saati sitten talvella kun pakkaset tulee. Ensiksi aina saa sähkön teollisuus ja yritykset ja muiden sähkönsaantia rajoitetaan tarvittaessa AINA,.Miten lataat autosi kun ei ole töpselissä virtaa ja sitäpaitsi suomessa myydystä sähköstä 70% on fossiilista eli sähköautoille tulee saastemaksutlisä jotta valtio saa veroja siitäkin ja perussähkönkin hinta nousee kaikille jotka käyttää sähköjä. Norjassa hinnat noussut 3 vuodessa 40% muuten ja omavarainen maa.
Akkuteknologia pitää saada kokonaan uusiksi sitten kenties voi tulle sähköautot liikenteeseen.
1
Ilmianna
Jaa
Jos sähköautoa ladataan vain kivihiilestä saatavalla energialla, niin onko se saastuttavampaa kuin diiselillä/bensalla ajo? Jotenkin kuvittelisin (koska en tiedä), että eikö olisi helpompaa laittaa suodattimet kivihiilivoiman piippuihin? Näin vältytään liikenteen paikallisilta päästöiltä sentään, mitkä ovat kaupungeissa iso ongelma ja pahenevat vain.

Sen sijaan, että ajettaisiin polttomoottoriautoilla, joissa kaikissa pitää olla suodattimet päästöjä vastaan?

Eikä se bensa/diiselikään kulje saasteettomasti bensa-asemille, saati noiden tuottaminen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Bensa ja diesel kannattaisi polttaa sähkövoimalassa jolloin siitä saisi enemmän energiaa kuin polttomoottorissa, lisäksi prosessissa syntynyt lämpö saataisiin käytettyä kaukolämpönä.
Polttomoottorin hyötysuhde on noin 20% kun taas öljyvoimalan noin 50%, lisäksi lämpöä saadaan talteen noin 30%.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähköksi kirjoitti:
Bensa ja diesel kannattaisi polttaa sähkövoimalassa jolloin siitä saisi enemmän energiaa kuin polttomoottorissa, lisäksi prosessissa syntynyt lämpö saataisiin käytettyä kaukolämpönä.
Polttomoottorin hyötysuhde on noin 20% kun taas öljyvoimalan noin 50%, lisäksi lämpöä saadaan talteen noin 30%.
Niin siis myös kivihiilen polton hyötysuhde on myös n. 50% + lämmön talteenotto joten puhtaampaa se on kuin moottorissa polttaminen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sähköauto on loistava keksintö.

Puuttuu vain toimivat akut, latausverkosto ja sähkön tuotantokapasiteetti.
Ilmianna
Jaa
Edellinen taitaa olla vain kateellinen sähköautoilijoille. Voi voi.
Ilmianna
Jaa
Ihminen on siitä jännä eläin,että kuvittelee aina uuden ja kalliin sekä luonnonvaroja kuluttavan tekniikan ratkaisevan sen itsensä edellisellä tekniikalla aiheuttamansa ongelmat. Ainoa oikea ratkaisu olisi vähentää kulutusta, vähentää tekniikan lisäämistä, vähentää liikkumista jne. Kulutukseen ja sen globaaliin lisäämiseenhän tämä koko kupla perustuukin ja sen puhkeamisen pelkoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Eniten säästöä globaalisti saataisiin lopettamalla älykännykät ja erityisesti niiden palvelut.
Maailmassa on miljooonia miljoonia servereitä vain jotta voi aukoa päätään somessa asiasta josta ei tiedä mitään muuta kuin mitä joku oli jostain kuullut tai mitä joku väittänyt arvanneensa. 95% täysin turhaa kuten tämäkin palsta.

Koko internetiin menevä sähkön määrä on aivan käsittämätön.
Matkapuhelinverkot on toinen käsittämättömän paljon sähköä vievä kokonaisuus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Iso osa kirjoittajista elää näköjään kaukana menneessä maailmassa. Sellaista se on kun ei päivitä tietojaan. Tieto ei ole uskomusta ja kuvitelmaa.
Ilmianna
Jaa
Sähköautoilua puoltavat ovat täällä siinä oikeassa, että viisaampaa ja tehokkaampaa olisi tuottaa öljyllä sähköä jota sitten autoihin tankataan. Ongelma sähköautoissa on siinä, että sille ei ole toimivaa infraa missään. Latausasemia on siellä täällä ja hyvin harvoin niin lähekkäin, että yhdellä latauksella pääsee asemalta toiselle.

Akun kapasiteetti muuttuu lämpötilojen mukana. Pakkasella sähköauton kantama heikkenee huimasti. Sammuuhan nuo umpisurkeat iPhonetkin pikku pakkasessa samasta syystä. Akku ei kestä kylmyyttä. Onhan se tekniikka mennyt eteenpäin, mutta markkinatalous ei toimi niin, että sysipaska tuote menestyisi markkinoilla. Ensin pitää tuottaa toimiva konsepti ja vasta sitten pyrkiä markkinoille. Tällä palstalla sähköautoilijat ovat itse tuoneet esille sen, että he ajavat vain 20-40km päivässä (=latauksella) jonka jälkeen autossa on jäljellä vielä yli 100 km ajoaikaa. Hui! Minulla on samassa tilanteessa polttomoottoriautolla ajoaikaa jäljellä ~920km. No ei minulle sähköauton kantama riittäisi muutenkaan.

Niinkuin jo sanoin, että sähköautojen latausinfra on aivan lapsenkengissä, niin ehdotan vaihtoehdoksi RE85sta. Se on uusiutuvista lähteistä (sellutehdas, sokeritehdas, biojäte) saatavaa polttoainetta joka sopii nykyisiin polttomoottoreihin, energiatiheys lähes sama kuin E95lla ja jakeluinfra on valmiina olemassa.

Miksi sähköautoa suositaan? Se on täysin neitseellistä touhua eli kaikki pitää rakentaa tyhjästä sille. Niin autot kuin latausinfra. Muokataan polttomoottoria kestävämpään suuntaan. Se on nopeampaa, halvempaa ja ympäristötystävällisempää, koska hyödynnämme jo valmiina olevan infran eikä autojakaan tarvitse vaihtaa uusiin. Polttomoottorin tekniikka on erittäin kehittynyttä toisin kuin sähköauton. Siirrytään ensin biopolttoaineisiin, koska se on nopeaa ja helppoa. Samalla voitamme merkittävästi aikaa kehittää sähköilystä oikeasti toimiva vaihtoehto.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Ihmeellinen argumentti tuo latausinfran puuttuminen. Suomessa on yli miljoona omakotitaloa joilla on latausasema jo valmiina. Ts. Suomessa on aivan helvetisti enemmän sähkön latauspisteitä kuin bensa-asemia.
Toki on myös niin ettei nykyinen latausinfra + sähköautojen toimintasäde tyydytä kaikkien autoilijoiden tarpeita, mutta on satojatuhansia autoilijoita jolle nykyinen latausinfra + sähköautojen toimintasäde riittää vallan mainiosti.
He voivat ostaa sähköauton jo ennenkuin 100% väestöstä on sähköauto-kelpoisia.

En ymmärrä miksi jatkuvasti joku ottaa esiin että tällaiset yleistykset kun kuitenkin jokainen kuluttaja on yksilö ja autot ostetaan yksi kerrallaan. Ihmeellistä tasapäistämistä.

En minä jätä sähköautoa ostamatta sen takia että joku kerrostalossa asuva ei voi ladata autoaan kotona tai joku aslakki joutuu ajamaan 500 km korvessa joka päivä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Akun kapasiteetti muuttuu lämpötilojen mukana. Pakkasella sähköauton kantama heikkenee huimasti. Sammuuhan nuo umpisurkeat iPhonetkin pikku pakkasessa samasta syystä. Akku ei kestä kylmyyttä."

Tuohon nyt haluan 110 000 km ja kolmannen talven kokemuksella kirjoittaa oikaisun. Leafin akun kapasiteetti ei muutu lämpötilan mukana. Akku ei hyydy pakkasessa. Uutena Suomeen rekisteröidyissä on myös akunlämmitin, joka aktivoituu kun pakkanen kiristyy siten, että akku saavuttaa noin -20c.

Se taasen on kiistaton tosiasia, että pakkasilla sähköauton toimintamatka lyhenee. Siihen on pari keskeistä syytä. Olennaisin on lämmityksen tarvitsema energia. Toinen on ajovastusten kasvu pakkasen kiristyessä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"En minä jätä sähköautoa ostamatta sen takia että joku kerrostalossa asuva ei voi ladata autoaan kotona tai joku aslakki joutuu ajamaan 500 km korvessa joka päivä." -toi oli hauska :)

Minäkään en ole huolissani, että voinko ladata autoani 24.12.2017, asun rivarissa ja oma type2-laturi käytössä. Enkä ole huolissani itsekään siitä, että jonkun tarvitsee vetää veneensä lappiin.
Omista ajoistani 99.99% onnistuu oman kodin vesisähköllä ja pikalatureilla, tohon jää sitten toki se 0.01% jolloin joudun käyttämään julkisia välineitä.

Joku kirjoitti: " Muokataan polttomoottoria kestävämpään suuntaan. Se on nopeampaa, halvempaa ja ympäristötystävällisempää, koska hyödynnämme jo valmiina olevan infran eikä autojakaan tarvitse vaihtaa uusiin. " -hheh, eikös autonvalmistajat ole JO SAANEET mahdollisuuksia valmistaa noita fantasia-autoja? Monta mahdollisuuttaa niille pitää antaa?

Miettikääs asiaa näin päin: jos sähköautot oli se millä olisi ajettu viimeiset 100vuotta ja nyt markkinoille tulisi diiselit :) Miettikää sitä naureskelua ihan siitäkin, että autoon pitää käydä jossain tankkailemassa nesteitä ja kustaakin pitää lisätä omaan tankkiinsa. Hhhhhe.

Itse ajan sähköllä ja suosittelen muillekin pienituoloisille sähköautoja (käytettynä saa alle 20teuroo), 2euroa/100kilsaa on "polttoainekulut".

ps. Skodalta tulossa 5 sähköautomallia, joten osta teistäkin voi sitten rauhoittua ja laittaa sen 1.6diiselinsä myyntiin.
Ilmianna
Jaa
Minusta sähköautoilu ei ole ympäristötietoisen valinta. Jos tahtoo valita sähköauton sen ominaisuuksien vuoksi, niin sen ymmärrän, mutta ympäristölle sähköauto on myrkkyä.

Kaivostoiminnan ympäristöhaitat ovat valtavat. Tuntuukin järjettömältä kuljettaa autossa suurta malmivarastoa, jonka ympäristökuormitus verrattuna vaihtoehtoihin on tappava.

Ja mitä suuremmaksi nousee sähkön kulutus, sitä enemmän sitä tuotetaan polttamalla eli haitallisesti.

Lisäksi akkujen kierrätyskin on kallista ja hankalaa.

Ladattavat hybridit ymmärrän. Niissä mukana kuljetettava malmivarasto on kohtuullinen. Paras vaihtoehto on minusta tällä hetkellä vetyhybridiä odotellessa kuitenkin kaasu. Pienet kasvihuonepäästöt, puhdas kaupunki-ilma, halpaa ajamista ja sähköautoihin verrattuna halpa tekniikka.

Tarvittaisiin vain tiheämpi tankkausverkosto.
Ilmianna
Jaa
Näitä samoja vaihtoehtoisia-faktoja heitellään.
Tuo viesti oli taas niin kliseinen, ihan kuin botti olisi luonut.
Turha edes yrittää vastata edelliselle tämän paremmin.
Ilmianna
Jaa
Pienituloinen ei voi laittaa sähköautoon kiinni kymmeniä tuhansia, kyllä sen täytyy ajaa työmatkansa vielä pitkään sillä muutaman satasen bensakoslalla. Sitten joskus 10-20 vuoden päästä voi olla vanhaan loppuunajettuun sähköautoon varaa. Mahtaako sellainen vain enää toimia. Joku väitti että akut kestävät koko auton iän, jotkut taas että max 10 vuotta. Latausten määrästäkin toki riippuu. Aika näyttää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Loppuunajetulla sähköautolla ei voi juurikaan ajaa, toisin kuin loppuunajetulla polttomoottoriautolla. Loppuunajaetussa sähköautossa kun akku on lopussa, eikä sitä saa varattua kuin pienen pihauksen verran, eikä auto liiku kuin muutaman kilometrin kerrallaan. Vaihtamalla akun uuteen auto on taas ajokunnossa, mutta silloin hintakin pompsahtaa ihan toiseen luokkaan. Jos loppuunajettu polttomoottoriauto pysyy kasassavoi sillä päästellä rajattomasti kun vaan laittaa tankin täyteen.

Ajokelpoinen sähköauto maksaa siis aina vähintään uuden akun verran.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Polttomoottori on kuollut, sähköautot tulivat

Jotkut kuitenkin kulkevat vielä pää pimeänä ja menneisyydessä eläen.

http://www.is.fi/autot/art-2000005362842.html

http://www.hs.fi/aihe/sahkoauto/

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta