Työharjoittelu ei vastaa normaalia työtä?

Pitkäaikaistyöttömänä

Olen elämäni aikana ollut monenlaisessa työharjoittelussa aina siitä ajasta lähtien kun työvoimatoimisto järjesti TYKO eli työllisyyskoulutus kursseja.Käytännössä työharjoittelu ei ole vastannut alkuperäistä tavoitetta millään tavalla vaan olen joutunut tekemään pelkästään fyysisesti raskaita töitä tai sellaisia töitä joita muut työpaikan työntekijät eivät halua tehdä.

En ole koskaan tiennyt tai uskaltanut valittaa tilanteesta ja jos on ollut mahdollisuus kertoa tilanteesta kurssin vetäjälle niin hän ei ole tehnyt mitään asialle vaan on kehottanut jaksamaan loppuun saakka. Kurssista vastaavalle on sattunut myös sairastuminen juuri silloin kun hänen olisi pitänyt käydä työpaikalla tapaamassa minua jolloin hän olisi nähnyt että teen työtä joka ei liity kurssin sisältöön tai normaaliin työhön työpaikalla.

Yhteiskunta käyttää varmasti valtavasti rahaa kurssien järjestämiseen mutta ketään ei tunnu kiinnostavan että onko kurssit sellaisia että niiden jälkeen työllistyy?
Minä en ole työllistynyt kurssin ja harjoittelun jälkeen enkä voi kehua työharjoittelukokemuksella koska juuri mitään uutta en ole harjoittelussa oppinut.Millaisena olet itse kokenut työharjoittelun ja onko harjoittelussa saavutetuista taidoista ollut hyötyä oikean palkkatyön saamiseen?

14

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-harjoittelija

      Itselläni on samankaltaisia kokemuksia työharjoitteluista.

      Työtehtävät ovat voineet liittyä harjoiteltavaan alaan, mutta ovat juurikin olleet sellasia yksinkertaisia ”jämätöitä”, joita vakituiset eivät ole suostuneet tekemään, ja joissa ei ole oppinut yhtään mitään uutta. Pahimmillaan olen ollut kantamassa raskaita huonekaluja, joka ei todellakaan liittynyt millään tavalla harjoiteltavaan IT-alan toimistotyöhön. Nykyisin en enää sellaiseen suostuisi, mutta olin nuorempana liian sinisilmäinen ja kuvittelin naiivilla tavalla saavani työpaikan, kun teen mukisematta kaikki pyydetyt työt.

      Eli kyllä työharjoitteluista on jäänyt todella paha hyväksikäytön maku suuhun ja en ole työllistynyt yhteenkään harjoittelupaikkaani, eikä harjoitteluista ole ollut palkkatyöhön työllistymisen kannalta mitään hyötyä, koska työnantajat eivät pääsääntöisesti pidä työharjoittelua oikeana ja vakavasti otettavana työkokemuksena.

    • mäihäkäs

      Oon ollut harjottelussa kaks kertaa. Molemmilla kerroilla oon hankkinut ite harjottelupaikan ja molemmat harjottelupaikat oli hyviä. Opin molemmissa paljon ja kirjottivat molemmista hyvän harjottelutodistuksen, josta oli hyötyä kun työkokemusta ei muuten paljo ollu. Harjottelutodistuksissa ei mainita sanallakaan työkkäriä. Sitä suosittelen, että kannattaa itte hankkia harjottelupaikka. Ei ollu ongelma, helposti pääsi harjottelemaan, kun työnantajalle ei tuu mitään kuluja, vaikka tietenkin työnantajan tai siis käytännössä työntekijöiden aikaa vähän tuhraantuu harjottelijan kanssa.

    • MoroVajakki

      Olet vajakki. Vain vajakki suostuu työharjoitteluun ilmaiseksi.

      • VaroMojakki

        Työharjoittelun määritelmä on, että se ei ole työsuhde. Jos haluaa palkkaa, pitää hakea työsuhteeseen. Mutta kun ei ole työsuhde, ei voi vaatia palkkaakaan. Ilmaiseksi? Hyvin suhteellista, tottakai rahaa tulee aina jostain harjoittelun ajankin. Tarkoitus on oppia jotain ja luoda kontakteja. Jos työharjoittelussa ei opi mitään, silloin joko luulee osaavansa jo kaiken, on valinnut paikan väärin tai kaikesta varmistelusta huolimatta on vaan sattunut heikkotasoiseen työpaikkaan, jossa ei ymmärretä, mikä harjoittelu on. Ei sitä kyllä ymmärrä moni harjoittelijakaan. Kiitos.


      • HuijaritJaUhrit

        Juuri niin. Jokainen normaalijärkinen menee normaaliin palkkatyöhön ja jokainen normaali yritys perehdyttää työhön työsuhteessa.
        Työkokeilua harrastavat huijarifirmat, jotka haalivat vajaakuntoisia orjiksi.


      • MitäSotket

        Moro vaan MoroVajakki!
        Työharjoittelu on eri asia kuin työkokeilu. Työkokeilu on mitä lie, eipä ole siitä kokemusta.


      • Anonyymi

        Aikoinaan oli ammattikouluja jossa oli ns. "työpäivät" ja tehtiin opettajan silmänalla työtä.
        Itse olin puusepän alalla jossa käytiin koko kirjo puualan työntekemisestä, kuivaamokuorman tekemisestä valmiisiin kalusteisiin ja tuotteisiin saakka.

        En ymmärrä miksi kyseessä olisi "vajakki"? Työharjoitteluhan oli ilmaista ammatikouluissa, ruokapalkka!

        Kyseiseen aikaan ei ollut pakollisena hakeutua mihinkään firmaan 1-2kk ajaksi työharjoitteluun ja en hakeutunut. Hakeuduin aina vain kesätöihin ja sitäkautta pääsin lopulta "vakituiseen" työsuhteeseen kun ammattikoulu loppui.


    • OnlyFinland

      Nämä kurssithan ovat tulonsiirto valtiolta yrityksille, yksi tukiainen maataloustukien, yritystukien ja sun muiden joukossa. Pääasia, että saadaan väistettyä palkanmaksusta sillä verukkeella, että kyseessä on "harjoittelu".

      Muistaakseni tästä asiasta on puhuttu jo 10 vuotta. On siitä ollut jopa televisio-ohjelmissakin puhetta, miten työkkärin järjestämillä kursseilla on pari päivää teoriaa ja pari kuukautta "työharjoittelua", mikä yllättäen ei näytä liittyvän mitenkään opeteltavaan aiheeseen.

      Muistaakseni yhdessä ohjelmassa päädyttiin yli 60 000 palkattomaan työvuoteen, eli siis 60 000 työpaikkaa on kadonnut markkinoilta, kun tarjolla on ilmaista, valtion maksamaa työvoimaa. Eikä se valtion raha ilmasta siunaannu, vaan siinä on jo työssöolevien maksamia veroja, joilla siis palkataan "kollegoita" työpaikalle tekemään ilmaiseksi työtä. Siis työntekijät maksavat siitä, että yritys saa työvoimaa. Vitsikästä tässä on se, että moni ei ymmärrä edelleenkään, että mikä tässä yhtälössä mättää, vaikka sen niille selostaisi juurtajaksain :D

      Only in Finland.

    • Ihmioikeusvirkailija

      Äläkää hyvät ihmiset hakeutuko vapaaehtoisesti työvoimakoulutksen järjestäville kursseille. Siinä on nimittäin koirahaudattuna miten suomalaiselle järjestetään karenssi. Joudut itse hankkimaan työharjoittelu paikan ja jos et saa sitä niin sulle mätkäistään rangaistuksena karenssi tai työnantaja ei pidä sinusta niin siitäkin rangaistaan karenssilla. Jos kursille jostain syystä Te-keskus pakottaa sut et saa työharjoittelu paikkaa niin ottakaa yhteys oikeusasiaa hoitaviin virkailijoihin jotka selvittävät onko te-keskus valheellisin menetelmin vetänyt asiakastaan nenästä. Siitä te-keskuksen virkailijalta lähtee työpaikka. Se on fakta. Ei te-keskuksen tädeillä saa olla mielivaltaa tai oikeutta mennä vähävaraisten ihmisten elämää kahlitsemaan olkompa sitten vaikka ammattitaidoittomia hoitaan te-keskus välitystointa.

      • PsykotViroissaan

        Ei siellä mitään tätejä ole, vaan psykopaatteja. Taitavat olla kaikki vanhoja mielisairaalan tai vankilan asukkaita ja nyt kuntoutuksessa.


    • Anonyymi

      Työkokeilusta saanut potkut kun johtajan eukko ei pitänyt sanavalinnastani kun nimitin työharjoitteluun tullutta henkilöä "nimun harjoittelijani", vaikkakin osaston vastaava henkilö oli antanut minulle pidempään (noin kuukauden) töissä olleelle tehtäväksi opastaa vasta muutama päivä aikaisemmin tullutta harjoittelijaa.

      • Anonyymi

        Pomon eukolla menkat tai jotain muuta meneillään?

        Ei noin pienestä pitäisi mitään seuraamuksia olla, etenkin kun on annettu lähiesimieheltä tehtäväksi opastaa uutta tulokasta.

        Toivottavasti välitit tehveiset teenpäin työkokeilun järjestäjälle? (Työkkäri jne,)


      • Anonyymi

        Sori!

        Piti kirjoittaa "minun harjoittelijani" koska osasin opastaa häntä työtehtävissä. En siis missään vaiheessa antanut hänelle työtehtäviä kuten pomot tekivät, vaan opastin kuinka niitä tehdään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pomon eukolla menkat tai jotain muuta meneillään?

        Ei noin pienestä pitäisi mitään seuraamuksia olla, etenkin kun on annettu lähiesimieheltä tehtäväksi opastaa uutta tulokasta.

        Toivottavasti välitit tehveiset teenpäin työkokeilun järjestäjälle? (Työkkäri jne,)

        Kyllä tieto välitettiin työkkärin suuntaan, mutta virkailija alkuihmetyksen jälkeen totesi että asialle ei oikein voi mitään ja sanoi että näitä asioita sattuu ja ei kannata ihmetellä sitä sen pidempään.
        Yrityksen omistajilla on oikeus määritellä mitenkä työt tehdään ja kuka niitä tekee. Ehkä myös pelkäsivät että jos heillä menee napit vastakkain firman kanssa, niin menettävät vain yhden työpaikan lisää jonneka ei voida sitten lähettää uusia harjoittelijoita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe