kellon salaisuus

kellojenkaappikello

Eräissä taloissa kiviseinät sisältävät vesiputkia, jotka muassaan kantavat ihmisäänen ja koiran haukun. Eräässä kerrostalossa Helsingissä asui hyvin vanha mummo, joka omisti kaappikellon. Tämä kello oli huoltamaton ja mummeli vei kellonsa kellosepälle huollettavaksi. Huollon jälkeen mummo kävi hakemassa kellonsa, jonka seinään laittoi kelloseppä. Kahden kuukauden kuluttua liikkeeseen tuli mies, joka kertoi kirkon kellojen kaltaisen äänen kaikuvan läpi rappukäytävän joka tunti. Silloin kelloseppä muisti mummelin, jonka kellon hän oli seinään laittanut. Tämän tarinan kuulin vuosia sitten omasta kellostani soittaessani. Kelloissa on nykyaikana takaosassa kuminastat, jotka eristää ääntä. Vanhoihin kelloihin ne voi ostaa ja itse laittaa. Ovat samanlaisia, kuin huopapalat, jotka laitetaan tuolien jalkojen alle. Mummon kello oli lattiakaappikello.

17

580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prolopojanUusinko

      Ei ne seinän sisällä mene vaan putkistoja varten on rakennettu hormit ja kuilut joissa putket kulkevat kerrosten välillä. 'Ketään ei kiinnosta sinun seikkailusi seinä- ja kaappikellojen maailmassa, sillä tämä on ihan väärä foorumi siihen. Tämä on näet muoti ja kauneus / kellot palsta.

    • kukahyvänsä

      Kiitos tiedosta, mutta sinä et ole "ketään". Älä yritä puhua kaikkien puolesta. Koska kellot kiinnostaa minua, kerron ja kirjoitan kelloista ja tämä on "kellot"-palsta, jolle kelloista voi kirjoittaa kuka hyvänsä. Et pelkästään sinä ja hyvin valitut kaverisi. Me vanhemmat ihmiset tunnemme kaappi ja seinä ja käkikellot. Ne on hyviä aiheita kirjoittaa kenelle tahansa.

      • aamullaSelvinPäin

        Muoti ja kauneus ja kaappikellon taikaa.


    • minunkellot

      Tässäpä lloistani, isännöitsijä kertoi, että kerrostalojen hiljaisuusaika ei tarkoita sitä, että kellot pitäisi hiljentää. Kyllä kaappi ja pöytäkellot saavat soida joka puoles tunti ja niinpä päätinkin, etten enää sammuta kellojani ollenkaan, vaan annan niiden soida. Näin ollen isännöitsijä ei ota vastaan valituksia koskien kellojen ääntä yöllä ja kenellekään ei näin ollen tule asunnon vaihtoa. Ensi yönä nähdään, kenen kellot soi koviten. En todellakaan jää tässä asiassa toiseksi. Vaihtakaa asuntoa, jos ette kestä.

      • MikäSuaVaivaaOikeasti

        Hieno asenne, no toisaalta ei sinulla mitään kylvää seinäkello aina ole. Haluat vaan huomiota yksinäisyyteen.


    • tyydytystä

      Kyllä yksinäisellä on iloa kelloista. Silloin saa naapurin huomion, kun kuunteluttaa koko rapun väellä kaappikelloa. Kukaan ei arvaa, kuka kajautti tunti toisensa jälkeen kelloa koko yön, mutta minä takaan, että naapurin kuuluisa kaikki kuuleva korva saa päänsäryn ja minä saan tyydytyksen, kun kaikki kuuleva ja tietävä korva menetti yhdeksi yöksi unensa.

      • MeOlemmeKatkeria

        Juuri näin me koulukiusatut toimimme, vaikka kohde onkin väärä, mutta haluamme kostaa kaikille ja koko elämämme ajan.


    • kilkatusta

      Ei onnistunut. Kello puoli yksi yöllä oli pakko laittaa kello kiinni. Itseäni kiusasin, olit oikeassa.

    • kellojenääni

      Kyllä minä kelloa öisin kuuntelisin, jos en olisi herkkä uninen. Siksi kuuntelenkin taas tänä yönä keskiyölle saakka.

    • soittoaöisin

      Kyllä minäkin olen pitänyt joskus kelloa soittamassa koko yön, enkä aamulla kuule kaappikellon soittoa. On kuitenkin ero siinä, miten patterikello ja mekaaninen kaappikello soittaa. Patterikellon westminster abbeyn soitto kantaa hyvinkin naapuriin, kun taas mekaaninen ding dong ei kummia kuulu naapuriin. Tämän totesin, mutta sen sijaan naapurini oppi pitämään patterikellon pitkästä soitosta, kun hänen mielestään mekaaninen kello vei yöunet. Minä taas, jos öisin pitäisin kellon tuntisoittoa päällä, soittaisin mieluummin ding dong kuin pitkän soittokappaleen, jota patterikelloni soittaa. Nykyään soittelen kuuden ja kymmenen välillä päivisin, vaikka lupa soittamiseen yölläkin on, kun kelloa ei voi naapuri vaientaa, koska kelloa ei voi lukea järjestyshäiriöksi öiseen aikaan. Naapuri pitää mekaanisen kellonsa päällä ja minä olen kerran kuunnellut kellon ääntä tyynyni lävitse ja kello kuului hyvin. En enää kiinnitä mitään huomiota omaan kellooni, joka soittaa enkä häiriinny toisten kelloista. Sen sijaan herätyskellot on valittava oikein.

    • Auringonmukaan

      Taas on uneton yö. Kello soitti puoli neljän lyönnit. Ihanana koen yksinäisyydessäni kellon soiton oli kuka hyvänsä mitä mieltä tahansa.

    • BuliUggo
    • BuliUggo
    • Kaikukammio

      Yksinäisen iloihin kuulùu kaappikellon soiton kuuntelu öisin jos ei saa unta. Onhan kuunneltava myös naapuria joka kykkii korva seinässä öisin kuunnellakseen pieraisutkin ja valittaa milloin äänestä milloin jostain ihmisestä. Jos pää on seinässä kiinni eikä halua vaihtaa nukkumispaikkaa naapurin kiusalla niin kyllä minäkin valitan silloin eteen päin asiasta koska soittoäänet kuuluu myös elämisen ääniin ja niitä ei voida poistaa. Taitaa tämä nykyinen valittaja olla sama joka kutsui huoltomiehen ja poliisin kuuntelemaan kellon aiheuttamaa meteliä yöllä. Jos kello kuuluu yhdelle ihmiselle kovasti niin miksi muut ei valita. Muita naapureita on 12 kpl. Taidan laittaa kellon soittamaan westminsterin soittoa koko yöksi. On muuten seinäkaappikello. Mekaaninen ja hiljainen mielestäni. Seinäkellon lyöntikin voi olla voimakas jos kaikukammio on suuri ja kello suurikokoinen. Minä omistan hiljaisen kellon. Toivottavasti juoruakat kuuntelee.

    • Äänenmukaan

      Iloksihan sitä kuuntelee joskus. Muulloin ei korva enää ota kellon ääntä. Tulee keskityttyä muihin asioihin.

    • Ikäkello

      Harvoin meidän taloyhtiön seinät, betonia kun ovat; on kantaneet suurempia ääniä minun asuntooni. Naapurista on kantautunut kerran kellon soitto voimakkaana. Minun kelloni ei kanna ääntään minnekään. Kukaan ei ole tullut sanomaan vaikka vuodesta 07 lähtien kello on soittanut.

    • Ikäkello

      Alku kirjoittajan kertomus on yleinen. Pieni pöytäkellokin voi naksuttaa ja kuulostaa joista kuista ihmisistä ikävältä. Minulla on muovinen pöytäkello niitä menneisyyden peruja. Tämä kello naksuttaa ja naapuri kuuli kellon äänen pattereita myöten jonka vieri pöydällä kello on. Hän ei huutanut vaan piti kellosta. Ja hiljaisessa talossa ääni kaikuu mutta seinäkaappikelloistani kukaan ei ole heittänyt herjaa. Sitä en ole kuullut koska muillakin on useita soittavia kaappikello Ja Eräällä jopa omien sanojensa mukaan neljä. Kyllä seinäkello on tarpeellinen ajan näyttäjä ja hiljaisina hetkinä mukava kaveri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe