Mistä johtuu kun vuoden -14 Ford Fiesta ei käynnisty? Siihen tulee valot päälle mutta ei vaan käynnisty. Yrittää käynnistyä mutta ei onnistu. Tyttärellä paloi pinna viime talvella kun Kia teki pakkasella stopin eikä liikahtanutkaan. Monta päivää oli laina-autolla kun oma jäi työpaikan pihalle. Auton vaihtoi näppärään Fiestaan ja eikös taas samat murheet.
Fiesta ei käynnisty
26
8024
Vastaukset
- vikoja.voi.olla.monia
Vaikea sanoa ilman obd vikakoodeja. Onko paljon ajettu? Käytetty huollossa ajallaan?
Varsinkiin moottoriöljyn vaihdot ovat nykyautoissa erittäin tärkeitä vaihtaa ajallaan, samoin öljylaatu kun niissä on öljynpaineella toimivia laitteita, esim. muuttuva nokka-akselin ajoitus (VVT).
Kai öljyä edes on riittävästi? Liian alhainen öljymäärä ei välttämättä sytytä öljynpaineen varoitusvaloa vaikka voitelu on jo riittämätöntä ja sen seurauksena väljäksi kuluneessa moottorissa ei ole enää puristuksia että se lähtisi käyntiin.
Kuuluuko polttoainepumpun ääntä kun kytkee sytytysvirran päälle?
Voisi kokeilla kaasu pohjassa käynnistystä, tämä kuivaa mahdollisesti kastuneet sytytystulpat, auto ei pitäisi käynnistyä kaasu pohjassa starttaamalla. Tämän jälkeen kokeilee normaalia käynnistystä kaasupolkimeen koskematta.
Muita arvauksia voi esittää esim. polttoainesuodatin tukossa, polttoainepumpun teho heikentynyt, sytytyspuolavika, sytytystulppavika, sähköjärjestelmän häiriö, voisit oikeastaan tutkia esim. polttoainepumpun sulaketta ja relettä mahdollisten hapettumien varalta.
Ajonestolaitteisto voi temppuilla myös.
Nykyautoissa on niin runsaasti monimutkaisia järjestelmiä että ilman obd vikakoodeja vianetsintä on summanmutikassa veikkaamista.- Lippalakkioikeinpäin
Älä nyt viitsi enää tällä palstalla mainostaa omaa tietämättömyyttäsi. Kyllä sinut ja tyhmyytesi kaikki jo tietää ja tuntee!
- sdfksdklfjdkl
Lippalakkioikeinpäin kirjoitti:
Älä nyt viitsi enää tällä palstalla mainostaa omaa tietämättömyyttäsi. Kyllä sinut ja tyhmyytesi kaikki jo tietää ja tuntee!
Viilaile sinä vaan niitä katkojankärkiä.
- sormipoisnenästä
Ei mahda kaasuläppä avautua -14 mallisessa fiestassa, kun ei ole sitä kaasuvaijeria...
Kun autoista poistui kaasuvaijeri, niin ohje on, että kaasupoljinta ei pidä painaa missään käynnistystilanteessa.
Mutta asiaan.
Aika vähän on tietoa aloitusviestissä, mutta kysytään lisää.
Starttimoottori pyörittää, mutta millä nopeudella?
Hitaammin kuin normaalisti, ihan normaalisti vai tavallista nopeammin?
Millainen oli edellinen ajo?
Joskus nämä nykyautot vähän hermostuu siitä, että autolla tehdään ihan pieni siirto, että moottori ei ehdi yhtään lämmetä.
Näin ollen jotkut venttiili saattaa jäädä kantamaan ja näin ollen moottori ei käynnisty, kun ei ole puristuksia.
Tämän huomaa siitä, että startti pyörättää kampiakselia todella isoisella vauhdilla.
Mutta, ilman vikakoodeja on aika turha lähteä arvailemaan.
Voihan se olla, että autossa on vaan niin vähän bensaa tankissa (vaikka mittari ehkä väittää muuta) ja auto sopivasti vinossa, niini eihän se käynnisty.- EFI.ECU.ECM
Elä höpötä, kaasuläppä toimii nykyään sähköllä ja tottelee kaasupoljinta siinä kuin vaijeritoiminenkin ainakin silloin kun sytytysvirta on päällä!
Kaasuun ei saanut/tarvinnut koskea normaalissa käynnistyksessä jo kauan aikaa ennen sähköisiä kaasupolkimiakin, jo silloin kun polttoaineen suihkutuksella varustetut autot tulivat 80-luvulla, ehkä jo 70-luvun elektronisissa polttoaineen suihkutuksella olevissa autoissa.
Kaasupolkimeen pitää koskea vain vanhan ajan kaasutinmoottoreissa.
Kaasupoljin pohjassa käynnistys kytkee auton ns. flood mode tilaan jolloin polttoainetta ei suihkuteta eikä sytytys sytytä. Tämä tila kuivaa sytytystulpat jos ne ovat kastuneet esim. lyhyen siirron vuoksi kylmänä eikä auto käynnisty. - EFI.ECU.ECM
EFI.ECU.ECM kirjoitti:
Elä höpötä, kaasuläppä toimii nykyään sähköllä ja tottelee kaasupoljinta siinä kuin vaijeritoiminenkin ainakin silloin kun sytytysvirta on päällä!
Kaasuun ei saanut/tarvinnut koskea normaalissa käynnistyksessä jo kauan aikaa ennen sähköisiä kaasupolkimiakin, jo silloin kun polttoaineen suihkutuksella varustetut autot tulivat 80-luvulla, ehkä jo 70-luvun elektronisissa polttoaineen suihkutuksella olevissa autoissa.
Kaasupolkimeen pitää koskea vain vanhan ajan kaasutinmoottoreissa.
Kaasupoljin pohjassa käynnistys kytkee auton ns. flood mode tilaan jolloin polttoainetta ei suihkuteta eikä sytytys sytytä. Tämä tila kuivaa sytytystulpat jos ne ovat kastuneet esim. lyhyen siirron vuoksi kylmänä eikä auto käynnisty.Lisätään nyt se että en tunne 2014 Fiestaa yhtään joten aloittajan kannattaisi lukea auton käyttöohjekirjaa ja varmistaa onko tällainen kaasupoljin pohjassa -toiminto juuri tuossa autossa käytössä.
Käyttöohjekirjan lukeminen ei muutenkaan ole haitaksi milloinkaan.
- Päääiiivvvii
Kiitos vastauksista! Se on tytön auto joten en ihan tarkasti tiedä miten se käyttäytyi. Oli lähtenyt aamulla töihin ja kun kotihoidon tehtävät oli jaettu niin autopas ei sitten käynnistynytkään enää. Jäi työpaikan pihaan. Oli sitten soittanut hinausauton joka vei Fiestan huoltoliikkeen pihaan. Huomenna tietää mikä sairasta vaivaa. Tämä on niin outoa kun tammikuussa kävi ihan sama juttu mutta eri autolla. Hinausfirma alkaa olla jo aika tuttu tyttärelle.
- jsdkldfksklsfkl
Tyttö itse ei voi tulla palstalle kertomaan tarkempaa vikakuvausta?
- Turhaaonhomma
Turhaa hommaa, ei niitä vikoja täällä palstalla korjata ensimmäistäkään. Väitän että kahdestakymmenestä vikaselvitysarvausleikistä ´missävika´-kyselyssä vähintään 19 menee pieleen. Sen hyvin harvan kerran kun aloittaja on palannut aiheeseen korjatun vian kanssa, ei juurikaan oikeita vastauksia ole osunut kohdalleen.
- 85236989623
Mää luulen että akku on jo kypsynyt jo pätkä rallissa!
- Tipoaharkitseva
Mulla oli aikanaan Grande Punto jolla ajoin yli 100 tkm. Aina käynnistyi ja toimi luotettavasti. Ainoa "ominaisuus" oli että joskus paukkupakkasilla kun lähti ajamaan, kiihdyttäessä kierrokset ei täysin laskeutunut tyhjäkäynnille kun vaihtoi vaihteen, vaan jäi hieman korkeammalle. Kaasupoljin oli jäykähkö.Tämä vain ensimmäisen kilometrin kohdalla. Sen jälkeen toimi normaalisti. Olin kyllä Fiatin toimivuuteen todella tyytyväinen. Vain muutaman polttimon tuon yli 100 tkm matkalla tarvitsi vaihtaa normi määräaikaishuoltojen lisäksi. Jarruillekaan tai nivelille tms. en tarvinnut tehdä tuona aikana mitään.
- Päääiiivvi
Sain minä tammikuussa täältä niin hyviä vastauksia mutta kukaan ei minua uskonut. Tytön auto oli jääny pakkasella työpaikan pihalle. Akku vain piti vaihtaa niinkuin joku täällä tiesi. Siinä vaan kävi niin että kun sitä akkua lopulta lähdettiin vaihtamaan niin mieheni oli ne piuhat laittanut niin huonosti ettei sillä päässy vieläkään ajamaan. Nolo juttu mutta oli kova pakkanen ja sormet kohmeessa . Ei ollut kallis korjaus. Nyt on fiesta viety huoltokorjaamoon, jossa startti oli tyhjentänyt akun. Muuta tietoa ei vielä ole.
- KiajaFordomistaja
Ford Fiestan takuu on 3 vuotta /100000km. Siinä tai siinä, sanoit että 2014 mallinen, äkkiä takuuhuoltoon. Edellyttää tietusti että on käytetty määräaikaishuollossa.
- TaunusFiestaFocus
Vois olla kampiakselinasentoanturi tai käynnistyksen esto.
Kerro ihmeessä meille uteliaille, että mikä oli syynä. - VanhaOnVarma
Miten noin uusi auto ei muka käynnisty.
Meikäläisen 89 mallin Opel se vaan käynnistyy, paitsi kerran, kun mokoma kaupasta kotiin tultua ei enää käynnistynyt ja uusia osiahan siihen jouduttiin vaihtamaan.
Pellit loppuu ennemmin, kuin Opel lakkaa käynnistymästä.
Uudet autot on pilattu aivan liiallisella elektorniikalla ja kaiken huippu on tämä ajotietokone.
Vanhassa autossa ei ole ajotietokoneita, eikä turhia antueita, eikä vikavalot pala.
Uuden auton elektoniikka kuluttaa akkua vaikkei autolla edes ajettaisi.
Ne on sähköviat uusien autojen murheita.
Kyllä se vanha auto vaan pesee luotettavuudellaan kaikki uudet autot.
Mitä yksinkertaisempi tekniikka, niin sitä toimintavarmempi auto on ja auton korjauskin onnistuu tee itse mieheltä.
Nykyajan autoja ei voi edes korjata, vaan tarvitaan tietokoneet vikaa korjaamaan.
Se on yleensä sitä valohoitoa ja kallista sellaista.- Eirakettitiedettä
Ei se ikää katso. Isävainaa osti aikanaan köyhänmiehen Cosworthin, Escort Si:n uutena 1995. Ei sillä kauaa ehtinyt ajaa kun eräs aamu auto ei puhunut mitään. Laitettiin Voorti narunjatkeeksi mun -77 Corollan perään ja nokka kohti merkkikorjaamoa. Syypääksi osoittautui sulakerasian valmistusvirhe, kylmäjuotoksia oli ollut. Niitä ilmeisesti oli vaihdettu useampikin.
Mihin tuo väite perustuu ettei nykyautoa voi itse korjata? Päinvastoin, sehän on helppoa. Tilaat kiinasta mokkulan kympillä joka kertoo puhelimen näytöllä mitä masiinalle kuuluu. Sillä nollautuu vikakoodit sitten kun vain aiheuttaja on poistettu, osaava kaveri osaa jopa tulkata kaiken turhan tiedon merkityksen mitä OBD2-väylästä saa irti. Toki pitää ymmärtää jotain nykykoneista. Niissä on jo muutakin sähkötekniikkaa kuin kärjetön sytkä.
Ja samalla tavalla ne raidentangon päät ja jarrut toimivat uudessa kuin siinä -89 Kadetissakin, ei niitä tietokoneella vaihdeta. - Tyhjänhöpötin
Uskotko kommentistasi olleen aloittajalle miten paljon apua?
- TaunustaRassannut
Ehkäpä nykyauto on sen verran mukavampi ja turvallisempi ajoneuvo, että viime vuosituhannen autot ei vaan kiinnosta. Ei se Opelikaan itsestään kunnossa pysy vaan vaatii joko omaa työtä, kunnon tilat tai jonkun halvan nyrkkipajan. Omalle työlle ei tuntipalkkaa lasketa. Saksalaisiin löytyy kyllä helposti varaosia, Kadetit mukaanlukien.
Uudella, hyvin varustellulla ja ennen kaikkea turvallisella autolla on usein jopa 5...7 vuoden takuu (Fiestaankin 5v laajennus muutamalla satkulla) ja 10 vuotta menee yleensä vähillä korjauksilla, Ja kuten todettiin, vikoihin pääsee käsiksi Kiinasta tilatulla Bluetoothia käyttävällä 7 euron OBD II -laitteella. Vikaantuneen osan vaihto eiole perusperheautoissa sen vaikeampaa kuin ennenkään. - ooppel.kateetti
On siinä E-Kadetissa vähintäänkin kello joka kuluttaa akkua ajoitpa tai et. Kaasari-Kadetissakin on antureita, vähintäänkin lämpötila-anturi jäähdyttimen tuulettimelle ja lämpömittarille.
Ja Kadettiahan sai polttoaineen suihkutuksella sekä katalysaattorilla jo vuonna 1989 jolloin siinä on oleellisesti enemmän elektroniikkaa kuin kaasariversiossa.
Ns. ajotietokone ei estä ajamista, se on yleensä vain mittaristossa oleva näyttö joka kertoo esim. ulkolämpötilan, pitkän ajan keskikulutuksen, hetkellisen kulutuksen, arvioidun jäljellä olevan ajomatkan ennen seuraavaa tankkausta, jne.
Toki nykyautossa on tietokoneita ja ohjausmoduuleita jotka voivat estää ajamisen ja moottorin käynnistymisenkin, esim. PCM (Powertrain Control Module), ECM (Engine Control Module), TCM (Transmission Control Module) ja BCM (Body Control Module).
On CAN väylää yms. tietotekniikkaa mutta toisaalta OBD-II järjestelmä helpottaa vianetsintää vikakoodeineen (DTC = Diagnostic Trouble Code). Paremmilla OBD skannereilla voi esim. suoraan näytöltä käskeä solenoideja tms. kytkimiä päälle ja pois ja todeta samantien toimiiko ne vai ei. Ei tarvitse mennä auton alle sorkkimaan kuran seasta liittimiä tai purkaa puoli konehuonetta tms. vain kokeillakseen toimiiko jokin vai ei kun voi kokeilla siististi auton sisällä OBD skannerilla saman asian, esim. polttoainehöyryjen keräysjärjestelmän solenoidi (EVAP vent solenoid). - Wanhassawaraparempi
"Sellaisen osan rikkoutuminen ei haittaa yhtään mitään, mitä autossa ei ole".
- kasoisko
Vitsi vitsi... pakko heittää... ei sille tytölle se hinausfirma tule tutuksi, vaan hinausfirmalle vakuutusyhtiö, kun auto jää tielle kotiosoitteen ulkopuolella, niin vakuutus korvaa, jos vakuutuksessa on tuo palveluvakuutus!
- Päääiiivvvii
Nyt on tytön auto kunnossa. Siinä oli semmonen vika että starttimoottorin johto oli palanut ja aiheutti oikosulun joka tyhjensi akun. Vaihteetkaan eivät toimineet, vaikka akku ladattiin. Autoliikkeen kautta oli 12 kk:n finntakuu joten tytölle ei tullut rahallisia menetyksiä, vain henkisiä. Viikkohan siinä meni mut onneksi isin ja äitin auto jouti lainaksi.
- lksdjkslfdjldjldksf
Automaattivaihteisto vai manuaali?
Hämmästelen jos mikään sulake ei ollut palanut kun startti ottaa varmaan autossa suurimpia virtoja koko sähköjärjestelmässä ja jos siellä on oikosulku niin olisi luullut jonkin sulakkeen antaneen periksi. - Vanha.autosähkäri
Ei starttivirta kulje minkään sulakkeen kautta. Se startin ottama virta on mm autosta riippuen useita satoja ampeereita... Toiseksi: Miksi se johto oli palanut? Joku syyhän sille on.
Vaihteiden toimimattomuus ei tunnu uskottavalta tässä yhteydessä. Paitsi ehkä jos on kyseessä nykyaikainen sähköohjauksella varustettu automaattivaihteisto ja samanaikaisesti sähkön puute? - Päääiiivvi
lksdjkslfdjldjldksf kirjoitti:
Automaattivaihteisto vai manuaali?
Hämmästelen jos mikään sulake ei ollut palanut kun startti ottaa varmaan autossa suurimpia virtoja koko sähköjärjestelmässä ja jos siellä on oikosulku niin olisi luullut jonkin sulakkeen antaneen periksi.Automaattivaihteisto on.
- Anonyymi
Lomaa alkoi nyt ei pelaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2263505Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha242191- 242081
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.901965Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?831640Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se241371- 81271
Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361267Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351217Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61208