Jos sähköautossa on jarrutustehon talteenotto jossa sähkömoottori toimii myös generaattorina niin mitä suuruusluokkaa on tällaisen koneen hyötysuhde? Eli jos auto rullaa alas 100m korkean mäen niin kuinka korkealle vastamäkeen talteenotetulla sähköllä voi ajaa? Oletetaan että on ihannetilanne ilman kitkaa, ilmanvastusta ym.
Sähköauton hyötysuhde
9
369
Vastaukset
- vuorentasoittaja
Esim. Tesla kerää energiaa jopa 60kw.n teholla moottorijarrutuksessa. Tuo regen-teho on kuitenkin riippuvainen auton nopeudesta.
Eli jos esim. vuoristossa saat alamäessä vaikka 30kw.n tehon minuutin ajan niin saat ladattua tuossa ajassa 500wh (0.5kwh) ja sillä ajaa normaaliajossa reilun 2 km.
Eli vuoren ylityksessä energiaa kuluu suunnilleen saman kuin ei vuorta olisi ollenkaan. - jokumuu_
Jos kitkaa ja ilmanvastusta ei olisi, tasaisella nopeudella päästäisiin ehkä 60-70% mäkeä ylös. Ketjussa moottori (generaattori) -> invertteri -> akku -> invertteri -> moottori jokaisessa portaassa kuitenkin jotakin muuttuu lämmöksi.
Energiansäästömielessä kannattaisi esimerkiksi risteyksiin mieluumin rullata "vapaalla" kuin jarruttaa, vaikka jarrutuksessa saataisiinkin ladattua akkua. Se on sitten eri juttu miten homma soveltuu liikenteen rytmiin. Oman kokemukseni mukaan jarruttelemalla ei hybridin akkua täyteen saada, aika marginaalista touhua...
- ElectricPhantom
Ruåtsalaisen KFB:n tutkimuksen mukaan saadaan sähköä takaisin 7-20% normaaliliikenteessä riippuen mm. missä ajaa, kuinka ajaa jne. Tasaisella nopeudella ei sähköä takaisin tule. Risteyksiin ja valoihin tullessa sähkiksissä saadaan hidastusta säädettyä portaattomasti kaasupolkimen asennosta riippuen. Vapaalle heittäen ei tule sähköä takaisin yhtään.
Alkuperäinen ajatus 100m:n mäestä, hmmm... sanoisin että kokonaishyötysuhde on tuossa varmaan jotain 80% luokkaa jos kitkoja, ilmanvastuksia ja levyjarrujen laahaamista ei huomioida. - ElectricPhantom
Piti vielä sanoa että kohtahan tuo selviää normaaliajon osalta kun pääsen kokeilemaan CycleAnalystia joka kertoo otetun ja palautetun sähkömäärän. Jännää.
Minulla Leafissa pitkän ajan regeneroitu on ollut 12% ja yli 30 km ajokerroilla usein yli 25%
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-hyodyntaa-moottorijarrutuksen-energiaa-ylivertaisen-moottorin-hyotysuhteen-lisaksi- sähköjarru
Kiitos hyvistä vastauksista. Teoriassa siis hyötysuhde on 70% korvilla joka käytännössä kutistuu alle 20een.
Onko näistä moottoreista tietoa onko niisä vain yksi käämitys joka hoitaa sekä moottorin että generaattorin työn vai onko tupla käämit? Kun (kauan sitten) kävin koulua opetettiin että piti olla tuplakäämitys kun niiden tehtävä oli niin erilainen. - samakäämi
Ihan sama käämi hoitaa molemmat hommat.
Regeneroinnissa on aina lataushäviöitä esim. akkujen lämpenemiseen menevä energia. Jos alamäki ei ole liian jyrkkä ja nopeus nouse liian suureksi, periaatteessa parempi on rullata vapaalla kuin ladata akkuja eli kerätä kineettistä energiaa sen sijaan että se muutetaan välillä sähköksi. Ei tietysti onnistu vuoristossa. Tuo 20% hyötysuhde kuulostaa kyllä kovin alhaiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t235058Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo602975Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel122880HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1402789Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k861570Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi131563Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271466Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N4041197- 681080
Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei203915