Sähköauton hyötysuhde

sähköjarru

Jos sähköautossa on jarrutustehon talteenotto jossa sähkömoottori toimii myös generaattorina niin mitä suuruusluokkaa on tällaisen koneen hyötysuhde? Eli jos auto rullaa alas 100m korkean mäen niin kuinka korkealle vastamäkeen talteenotetulla sähköllä voi ajaa? Oletetaan että on ihannetilanne ilman kitkaa, ilmanvastusta ym.

9

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuorentasoittaja

      Esim. Tesla kerää energiaa jopa 60kw.n teholla moottorijarrutuksessa. Tuo regen-teho on kuitenkin riippuvainen auton nopeudesta.
      Eli jos esim. vuoristossa saat alamäessä vaikka 30kw.n tehon minuutin ajan niin saat ladattua tuossa ajassa 500wh (0.5kwh) ja sillä ajaa normaaliajossa reilun 2 km.
      Eli vuoren ylityksessä energiaa kuluu suunnilleen saman kuin ei vuorta olisi ollenkaan.

    • jokumuu_

      Jos kitkaa ja ilmanvastusta ei olisi, tasaisella nopeudella päästäisiin ehkä 60-70% mäkeä ylös. Ketjussa moottori (generaattori) -> invertteri -> akku -> invertteri -> moottori jokaisessa portaassa kuitenkin jotakin muuttuu lämmöksi.

      Energiansäästömielessä kannattaisi esimerkiksi risteyksiin mieluumin rullata "vapaalla" kuin jarruttaa, vaikka jarrutuksessa saataisiinkin ladattua akkua. Se on sitten eri juttu miten homma soveltuu liikenteen rytmiin.

    • Oman kokemukseni mukaan jarruttelemalla ei hybridin akkua täyteen saada, aika marginaalista touhua...

      • ElectricPhantom

        Ruåtsalaisen KFB:n tutkimuksen mukaan saadaan sähköä takaisin 7-20% normaaliliikenteessä riippuen mm. missä ajaa, kuinka ajaa jne. Tasaisella nopeudella ei sähköä takaisin tule. Risteyksiin ja valoihin tullessa sähkiksissä saadaan hidastusta säädettyä portaattomasti kaasupolkimen asennosta riippuen. Vapaalle heittäen ei tule sähköä takaisin yhtään.
        Alkuperäinen ajatus 100m:n mäestä, hmmm... sanoisin että kokonaishyötysuhde on tuossa varmaan jotain 80% luokkaa jos kitkoja, ilmanvastuksia ja levyjarrujen laahaamista ei huomioida.


      • ElectricPhantom

        Piti vielä sanoa että kohtahan tuo selviää normaaliajon osalta kun pääsen kokeilemaan CycleAnalystia joka kertoo otetun ja palautetun sähkömäärän. Jännää.


      • sähköjarru

        Kiitos hyvistä vastauksista. Teoriassa siis hyötysuhde on 70% korvilla joka käytännössä kutistuu alle 20een.
        Onko näistä moottoreista tietoa onko niisä vain yksi käämitys joka hoitaa sekä moottorin että generaattorin työn vai onko tupla käämit? Kun (kauan sitten) kävin koulua opetettiin että piti olla tuplakäämitys kun niiden tehtävä oli niin erilainen.


      • samakäämi

        Ihan sama käämi hoitaa molemmat hommat.


    • Regeneroinnissa on aina lataushäviöitä esim. akkujen lämpenemiseen menevä energia. Jos alamäki ei ole liian jyrkkä ja nopeus nouse liian suureksi, periaatteessa parempi on rullata vapaalla kuin ladata akkuja eli kerätä kineettistä energiaa sen sijaan että se muutetaan välillä sähköksi. Ei tietysti onnistu vuoristossa. Tuo 20% hyötysuhde kuulostaa kyllä kovin alhaiselta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      71
      2388
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1460
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1447
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      255
      1425
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1252
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      380
      1222
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1215
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      344
      1156
    Aihe