Jos sähköautossa on jarrutustehon talteenotto jossa sähkömoottori toimii myös generaattorina niin mitä suuruusluokkaa on tällaisen koneen hyötysuhde? Eli jos auto rullaa alas 100m korkean mäen niin kuinka korkealle vastamäkeen talteenotetulla sähköllä voi ajaa? Oletetaan että on ihannetilanne ilman kitkaa, ilmanvastusta ym.
Sähköauton hyötysuhde
9
333
Vastaukset
- vuorentasoittaja
Esim. Tesla kerää energiaa jopa 60kw.n teholla moottorijarrutuksessa. Tuo regen-teho on kuitenkin riippuvainen auton nopeudesta.
Eli jos esim. vuoristossa saat alamäessä vaikka 30kw.n tehon minuutin ajan niin saat ladattua tuossa ajassa 500wh (0.5kwh) ja sillä ajaa normaaliajossa reilun 2 km.
Eli vuoren ylityksessä energiaa kuluu suunnilleen saman kuin ei vuorta olisi ollenkaan. - jokumuu_
Jos kitkaa ja ilmanvastusta ei olisi, tasaisella nopeudella päästäisiin ehkä 60-70% mäkeä ylös. Ketjussa moottori (generaattori) -> invertteri -> akku -> invertteri -> moottori jokaisessa portaassa kuitenkin jotakin muuttuu lämmöksi.
Energiansäästömielessä kannattaisi esimerkiksi risteyksiin mieluumin rullata "vapaalla" kuin jarruttaa, vaikka jarrutuksessa saataisiinkin ladattua akkua. Se on sitten eri juttu miten homma soveltuu liikenteen rytmiin. Oman kokemukseni mukaan jarruttelemalla ei hybridin akkua täyteen saada, aika marginaalista touhua...
- ElectricPhantom
Ruåtsalaisen KFB:n tutkimuksen mukaan saadaan sähköä takaisin 7-20% normaaliliikenteessä riippuen mm. missä ajaa, kuinka ajaa jne. Tasaisella nopeudella ei sähköä takaisin tule. Risteyksiin ja valoihin tullessa sähkiksissä saadaan hidastusta säädettyä portaattomasti kaasupolkimen asennosta riippuen. Vapaalle heittäen ei tule sähköä takaisin yhtään.
Alkuperäinen ajatus 100m:n mäestä, hmmm... sanoisin että kokonaishyötysuhde on tuossa varmaan jotain 80% luokkaa jos kitkoja, ilmanvastuksia ja levyjarrujen laahaamista ei huomioida. - ElectricPhantom
Piti vielä sanoa että kohtahan tuo selviää normaaliajon osalta kun pääsen kokeilemaan CycleAnalystia joka kertoo otetun ja palautetun sähkömäärän. Jännää.
Minulla Leafissa pitkän ajan regeneroitu on ollut 12% ja yli 30 km ajokerroilla usein yli 25%
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto-hyodyntaa-moottorijarrutuksen-energiaa-ylivertaisen-moottorin-hyotysuhteen-lisaksi- sähköjarru
Kiitos hyvistä vastauksista. Teoriassa siis hyötysuhde on 70% korvilla joka käytännössä kutistuu alle 20een.
Onko näistä moottoreista tietoa onko niisä vain yksi käämitys joka hoitaa sekä moottorin että generaattorin työn vai onko tupla käämit? Kun (kauan sitten) kävin koulua opetettiin että piti olla tuplakäämitys kun niiden tehtävä oli niin erilainen. - samakäämi
Ihan sama käämi hoitaa molemmat hommat.
Regeneroinnissa on aina lataushäviöitä esim. akkujen lämpenemiseen menevä energia. Jos alamäki ei ole liian jyrkkä ja nopeus nouse liian suureksi, periaatteessa parempi on rullata vapaalla kuin ladata akkuja eli kerätä kineettistä energiaa sen sijaan että se muutetaan välillä sähköksi. Ei tietysti onnistu vuoristossa. Tuo 20% hyötysuhde kuulostaa kyllä kovin alhaiselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit263948Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2983509TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.292391Olisit ollut varovaisempi
Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e372249- 1382051
- 541875
Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun1201781Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:81505Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s21373Sinulle, tahtoisin kertoa mitä
ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi191280