Ohituskaistan sankarit

Maantiekuski

Olin ajamassa tänään yksikaistaisella maantiellä satasen alueella normaalia 103-105 km/h ajonopeutta kunnes saavutin n.90 km/h eli reipasta alinopeutta ajavan autoilijan. Ohituskaistan alkuun oli muutama kilometri ja ajattelin ohittaa kyseisen auton siellä. Kun ohituskaista alkaa ja vaihdan ohituskaistalle niin tämä aiemmin reipasta alinopeutta ajava auto aloittaa hirveän kiihdytyksen ja kun olen tämän auton takapyörän kohdalla niin vauhtia on noin 115 km/h. Ohituskaista lähenee loppuaan ja päätän luovuttaa. Koko ohituskaistan ajan edellä ajavan nopeus pysyy yli satasessa. Kun ohituskaista loppuu ja ajetaan jälleen yksikaistaisella niin nopeus hiljenee takaisin tuntuvaan alinopeuteen sinne ysikympin paikkeille. Voisitteko te jotka harrastatte tällaista kertoa, että miksi teette näin.

14

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diippaadai

      Ensinnäkään tuo auto ei mennyt reipasta alinopeutta. Ehkä et huomannut että tiellä oli 80 rajoitus? Ohituskaistalla satasen?
      Selittyy kyllä useimmiten ihan sillä että leveämmällä tiellä ajetaan luonnostaan kovempaa.

      • Maantiekuski

        Olen ajannut kyseisellä tieosuudella kymmeniä kertoja ja siellä on koko ajan satasen rajoitus. Miksi nämä, jotka eivät uskalla ajaa yksikaistaisella tiellä satasta satasen rajoituksella voi kiltisti päästää niitä ohituskaistalla ohi, jotka haluavat ajaa satasen alueella satasta eivätkä yhdeksääkymppiä. Ja se että ohituskaistalla alkaa älytön kiihdytys aikaisemmin alinopeutta ajaneella autolla johtuu luultavasti siitä, ettei halua tulla ohitetuksi, eikä "nopeuden luonnollisesta kasvusta leveämmällä tiellä". Tästä on taas haittaa niille jotka haluavat ajaa sitä satasta satasen alueella, eikä yhdeksääkymppiä, joka mielestäni on reipasta alinopeutta, koska kyllä 10km/h vauhtiero on jo huomattava.


      • E220_CDI

        Ei selity. Kun vasen vilkku syttyy ohituksen merkiksi, on nopeuttaan lisäävä kaikesta selittelystään huolimatta rikollinen.


    • jkfjnfnjf

      En tiedä kun en moista harrasta ja muutenkin ajelen lähinnä kehä III:n sisäpuolella, jossa ei ole ohituskaistoja, mutta itse olisin mennyt kyllä ohituskaistalla ohi mikäli sen tarpeelliseksi kokisin. Tuskin se hidastelija esim. 150 km/h kiihdyttää tai jos niin tekee, niin sitten on todella luonnehäiriöinen tapaus eikä vain liikennekiusaaja. Luonnehäiriöisten kannattaa antaa olla eikä niitä onneksi paljoa olekaan.

    • hölömököolen

      yleensä voi ohittaa muuallakin kuin ohituskaistalla.

    • Itse pyrin ohittamaan mahdollisuuksien mukaan muualla kuin ohituskaistan kohdalla, juuri kuvaamastasi käytöksestä johtuen. Jos ohituskaistalle joutuu odottelemaan, kannattaa ohitus tehdä yllätysmomenttia käyttäen, eli kiihdyttää hyvissä ajoin riittävään nopeuteen ja sujahtaa ohi heti ohituskaistan alussa ja jarruttaa sitten sopivaan nopeuteen (poliisit kyttäävät ohituskaistan päässä, jos kyttäävät). Jos takaa tulee enemmänkin autoja, kohtelias kuski hidastaa tuossa vaiheessa siihen ennen ohituskaistaa käytettyyn matkanopeuteen, jolloin useampi auto pääsee tukoksesta ohi.

    • Fordisti

      Tai sitten hommaa sellaisen auton, joka ottaa hetkessä 200 km/h. Saa ohitettava kiihdyttää ihan rauhassa.

    • karua.todellisuutta

      Hyvin tyypillistä käytöstä. Myös ohituskaistan lopun lähestyessä kiihdytetään 30kmt ja sitten pian taas takaisin alinopeuteen. Ei noille auta tosiaan muu kuin kiihdyttää tarpeeksi rivakasti ohi. Yleensä nuo häiriköt ajavat kuitenkin suhteellisen heikkotehoisilla autoilla ja tekevät vaan kateuttaan kiusaa.

    • RMB54

      Moni autoilija ei uskalla ajaa tieliikennenopeutta kapeilla teillä. Kun tie levenee ohituskaista-alueella, kiihdytetään vauhtia reilusti ajattelematta muuta liikennettä.
      "Kyllä mie itekki uskallan ajjaa lujjaa."

    • hanat-auki

      Ohittaako toiset vakkarin kanssa, kun ohitus sujuu yhtä hitaasti kuin täin uinti tervassa, mistä aiheutuu se, että kukaan muu ei pääse rekasta ohitse. Ainakin 4-tien pitkissä ylämäissä Jyväskylän yläpuolella piti antaa reippaasti kaasua, jos halusi kilometrin ohituspätkällä ohi kolmesta tappituntumalla ajavasta rekasta. Ohitus vaati n. 50 km/h nopeuseroa ja hanat auki heti kun kaista alkaa. Ihan rekan takana olevat eivät katsele peilejään vaan lähtevät ohittamaan kun toinen jo tulee kovempaa ohituskaistaa pitkin, joten niitä piti muutaman kerran väistää ja ojentaa äänimerkillä. Yleensäkään kelvollisen ohituspaikan näkeminen ei onnistu, jos ajetaan ihan kiinni rekan perässä, paitsi ehkä lentokoneiden varalaskupaikalla.

      • E220_CDI

        Periaatteista samaa mieltä, nopea ohitus lähtee kauempaa ohitettavan takaa.

        Mutta mitoituksesi ei vaan sovi minulle. Tuloperusteiset päiväsakot pitävät minut tarkasti rikesakon puolella eikä yhtään yli, koska jo tikkari 21 km/h maksaisi rankasti enemmän kuin olen valmis maksullisesta lisänopeudesta maksamaan. Ostan maksullisen lisänopeuteni mieluummin moottoriradalta, missä sitä saa edullisella hinta-laatusuhteella.

        Myöskään jonon ohitus suurella nopeuserolla ei onnistu minulla, kahdestakin syystä. Takaa tulevan aloittama ohitus on aina ehdoton ohituskielto, enkä tiedä kuinka suurella takaa lähestyvän ylinopeudella ennalta-arvattavuusperiaate alkaa kääntää syyllisyyttä myös tälle huomattavaa ylinopeutta ajaneelle, jota jonosta eteen poukanneen olisi pitänyt väistää, jos olisi sen nähnyt. Mutta minä en tule osallistumaan oikeuden istuntoon, jossa tuota rajaa arvioidaan.

        Muistathan myös itse välttää hyökkäämästä takaasi ohittavan eteen. Kun sinä lyöt kaasun lattiaan omaan ripeään ohitukseesi, samaan aikaan jonossa parin auton takaa tuppi nurin lähtenyt tonniluokan moottoripyörä tulee sinun kohdallesi muutamassa sekunnissa noin kahtasataa motoristin pystymättä mitenkään havaitsemaan sinun edes kiihdyttävän omaan ohitukseesi.

        Ja tästä syystä etenkään moottoripyörällä ei voi ottaa ajatusmalliksi jonon ohittamista, vaan yksi auto kerrallaan. Jos tilaa on, ei tarvitse koukkia kaistalta toiselle, mutta jokainen ohitus arvioidaan uutena tilanteena, eikä paineta pitkän jonon ohitse tilanteen edetessä yhä pahemmin vanhenevan jonon takana tehdyn tilannearvion turvin.


      • pitkä-reissu

        Kyllähän siinä helposti luiskahtaa ylinopeuden puolelle, jos 700-800 metriä on matkaa ja edessä 3 rekkaa. Mutta ajoissa ohituskaistan oivaltaminen auttaa, niin voi alkaa vanhaa vaparia jo kiihdyttämään ennakolta, jolloin se pitkä ohitus onnistuukin riskejä varoen.
        Aivan rekan takaa lähtenyt jää jo pahasti takamatkalle ja jos sattuu olemaan heikkotehoinen auto, niin kolmen sijasta pääseekin vain yhden ohi ja väliin on myös riski mennä, kun ajavat tahallaan kovin lähellä toisiaan kun junan vaunut. Mutta kun painaa poljinta riittävän pitkään, niin 3:n ohitus sujuu seurauksin, että tie avautuu pitkälle eteenpäin, joten satasen ajonopeus voi edelleen jatkua. Tosin tuolla nelostiellä 100 on vain muutaman ohituspaikan yhteydessä.


      • RMB54

        Talvella, kun rajoitukset tippuvat 80 km/h, ainoat ohittajat ovat virolaiset ja venäläiset rekat, joilla ei ole nopeudenrajoittimia tai ei ole ainakaan päällä. Siinäkin olisi virkavallalla tehtävää.


      • tippukivi
        RMB54 kirjoitti:

        Talvella, kun rajoitukset tippuvat 80 km/h, ainoat ohittajat ovat virolaiset ja venäläiset rekat, joilla ei ole nopeudenrajoittimia tai ei ole ainakaan päällä. Siinäkin olisi virkavallalla tehtävää.

        Talvella rajoitukset eivät laske lainkaan, mutta ennen talvea jonkin verran. Ja enintään 20 km/h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe